Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 389
On se vaan huimaa, että nyt tänään syntyvät lapset voivat 20v päästä ostaa 20v vanhoja Model 3 autoja ensiautokseen :D...Miettii millä rotiskoilla ite aloitellut "autoilun" ja nyt tulevat junnut ostaa jotain +300hv sähkiksiä kasuaalisti ensiautoksi. Sitte 2040-luvulla.
Tosin ihan yhtä rotiskoina ellei enemmänkin nykyautoja pidetään 20 vuotiaina kuin ennenkin. Nykyään vielä tehostamisen takia kun ei edes yritetä tehdä niitä kestämään niin aivan paskoja ja paalissa kaikki ennenku 20v täynnä.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 730
Tämä onkin uutta tietoa minulle. LFP vaikuttaa kyllä hyvältä tekniikalta. Bufferiahan molemmissa on, mutta LR akuissa ei regeniä ole 100% varauksella lainkaan.
Juu kyllä tuo 55kWh LFP akullinen kevyemmin jarruttelee heti latauksen jälkeen, ja aika pitkääkin siivua saa ajaa 5°C kelissä ennenkuin regenin varoitusvalo häviää. Mutta täysin pois ei ole ollut kertaakaan, voi olla että kylmiltään lähdettäessä -25C voi niin olla, mutta jääköön kokeiltavaksi.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Latausnopeus varmaan hidastuu aika paljon 90 % jälkeen? Se että voi ladata 100% ei välttämättä matka-ajossa ainakaan paljoa lämmitä jos tuo viimeinen 10 % kestää kauan. Tietysti jos kotona lataa yönyli 100% niin siinä ihan hyvä. Mutta sitten taas talvella LFP latautuu ilmeisen huonosti.
Talvella LFP latautuu ihan tarpeeksi hyvin, pikalaturillehan se joka tapauksessa lämmitetään ja kotilatauksessa ei ole mitään merkitystä.

Myös se että se regen ei toimi jos lataa akun täyteen.
Mihin se sähkö menee? Siellä jotku punaisena hehkuvat vastukset?
Tämä onkin uutta tietoa minulle. LFP vaikuttaa kyllä hyvältä tekniikalta. Bufferiahan molemmissa on, mutta LR akuissa ei regeniä ole 100% varauksella lainkaan.
Tuntuu ettei nyt mineraalimies/jopee ihan käsittäneet. Ensinnäkin, akku ei ole koskaan regenissä täynnä, koska enemmän energiaa on mennyt sen liike-energian luomiseen kuin sen saamiseen takaisin. Jos 100%:lla lähdet, niin 0,2% menee vaikka kiihdytykseen - jolloin vain 0,1% tulisi regeninä takaisin. Sinne siis jäisi tyhjää.

Toisekseen, mitä lähemmäksi 100% päästään, sitä suurempi on LFP:n etu latauskäyrässä suhteessa NMC akkuiseen. Eli vaikka NMC ei pystyisi 90% kohdalla ottamaan kuin 10kW vauhdilla sisään, niin LFP:llä mennään vielä 50kW tasolla. Ja aika tehokkaasti se sinne 100% asti menee, monesti olen noissa kWh maksullisissa 100% asti päässyt kun ollut vaikka lounaalla (se vika prosentti tulee siinä ~30kW vauhdilla)
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Olen tassa yrittanyt sanoa ettei 25-30 te ole tarjolla mitenkaan erityisen paljon polttiksia. Niiden hinnat ovat nouseet 10 vuodessa 35 - 40 te valiin. Eli ne sahkoautot saavat maksaa sen 35 - 40t ja ne ovat silloin yhta edullisia vaikka ainoat ajot olisi sunnuntaina kirkkoon. Kauan on puhuttu etta tama pariteetti nahtaisiin 2025.
Sähköautothan ovat jo syöneetkin markkinaa uusilta polttiksilta. Suurin osa auton ostajista kuitenkin ostaa sen 10-25k maksavan käytetyn ja sieltä ei löydy vielä yhtään sähköautoa joka soveltuisi vähänkään pidempiä matkoja ajaville. Kun nämä 2020 Model 3:t, Y:t, Polestarit, korealaiset yms. + 400km rangen autot ovat jonkun vuoden päästä niissä hinnoissa, niin alkanee kummasti sähköily kiinnostamaan isoa osaa niistäkin ihmisistä, jotka eivät vielä niitä edes harkitse.

Toisaalta kyseessä ei siinä vaiheessa myöskään mikään uusi asia kenellekään, joten pahimmat ennakko- ja harhaluulot ovat hälvenneet, joka sekin helpottaa hankkimista.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
514
No katotaan ensin minkälaisia nämä model 3 ja Y on kun ikää yli kymmenen vuotta... Kun jo uutena on laatu mitä on. Eikä oikein loistanut esim. Saksan katsastustilastoissakaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 107
No katotaan ensin minkälaisia nämä model 3 ja Y on kun ikää yli kymmenen vuotta... Kun jo uutena on laatu mitä on. Eikä oikein loistanut esim. Saksan katsastustilastoissakaan...
Ei niissä katsastustilastoissa muuta ihmeellistä ollut kuin lamput. Sen verran monta kierosilmäistä kolmosta nähnyt, että en yhtään tulosta ihmettele. Alustan kulumat kertovat vain siitä, että valittu pehmeämmät osat ja kukaan ei määräaikaishuoltojen puuttumisen takia niitä ole katsonut ja vaihtanut. Ajettujen kilometrien määrää en muista nähneeni, paljon ajetuissa hyvätkään osat eivät takaa kestoa äärettömiin.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 851
Mihinkä nykysähkäreiden (vaikkapa Teslojen) kestoa pitää verrata? Jos verrataan 1990-luvulta 2000-luvun alkupuolelle, niin ruoste oli murheenkryyni. Eikös nykyautoissa tämä ole paremmin hoidettu? Voimansiirron puolesta taas kestävyys lienee selvästi parempi sähkäreissä kuin polttiksissa. Alustan osat on taas vaihdettu tai vaihtokunnossa raskaan painon, ison tehon ja suomalaisten teiden yhteisvaikutuksen takia. Vaikea kuvitella isoja ongelmia 10v vanhoissa sähkäreissä (tai Tesloissa). Ehkä alustaremonttiin pitää varautua ja että akun kunto on 70-85% uudesta. Tyyppiviat sitten erikseen ja toki softa on kysymysmerkki.
 
Liittynyt
15.01.2021
Viestejä
145
Niin, kiitos vastauksista, kun ei tullut yhtään aiempiin kysymyksiini.
Y tessuli LR ajossa sen jonkin aikaa. Vaimo tykkää ajella stadiin kaupoille. Eli hyvä on siis. Muulla ei niin väliksi. Hybridi-bemari oli hiljaisempi joo, mutta tilat ihan onnettomat. toki bemari ja alusta lähti toimimaan 160kmh ylöspäin, mutta eipä sitä suomessa voi oikein pitää yllä.
Tämän palstan keskustelu on vähän hankalaa seurata, niin voitteko jatkossa merkitä viestiinne lisäksi:
a. olen nähnyt teslan liikenteessä - on huono (ja harmittaa muutenkin kaikki on kallista) ja vähän olen kateellinen kuitenkin - pieni pili on tarkempi. Ja ajan tätä '90 tojotan romua kunnes kuolen.
b. olen nähnyt kait - en osta, on huono kun luin jostain että ennen ainakin oli. ja maali on huono. ja eloni on natsi
c. olen nähnyt - ajan paremmalla premiumilla ainakin toistaiseksi. ottaisin sähkön muttakun tässä leasingissä jumissa. ja hevonen pitää diiselillä viedä raveihin huomennakin
d. tämä nykyinen sähköauto huonoilla kaikilla ominaisuuksilla on se millä tällä osarilla mennään 5 v, ei voi mitään. napit on paskat mutta ihan hyvä
d. olen nähnyt - ajan paremmalla premium sähköllä, mutta harmittaa kulutus. raha ihan sama ja ihan sama mitä kuluttaa - > muuten ihan sama - en ole tällä palstalla muutenkaan
e. vety on tulevaisuus, mutta sitä ei pysty säilömään tai jakelemaan, ja polttokenno on tehoton -> odotan vetyä - > ks. kohta a
f. kohta tulee FWHIE8, jota odotan, kun se auto ajaa itsestään (kun en ymmärrä realismia) - kunhan vielä saisin työpaikan jonne se minut sitten ajaisi (ehdoin ks kohta a.)
x .. jne.
z. täydennä oma
å. ainiin, itse: tarvittiin tilavahko kulkuväline; sähköllä, neliveto, korkeampi maavara, ok stereot, vetokoukku, tolkullinen kulutus, toimiva etälämmitys/jäähdytys, hinta (ja kaikki ei vaihda bemarista skoda/vw, vaikka sähköautoina varmasti hyviä)
:)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
485
Huomenna pitäisi vetää Y:ä venettä (1500kg kokonaismassa ) n.400km. 2 stoppia vaatii vaikka 100% liikkeelle, Vähän alle 40KwH ollut kulutus 85km/h vakkarissa. Tällaiseen käyttöön olisi hyvä olla joku muukin auto vaikkakin menehän toikin kun ei usein toistu
 
Liittynyt
15.01.2021
Viestejä
145
Huomenna pitäisi vetää Y:ä venettä (1500kg kokonaismassa ) n.400km. 2 stoppia vaatii vaikka 100% liikkeelle, Vähän alle 40KwH ollut kulutus 85km/h vakkarissa. Tällaiseen käyttöön olisi hyvä olla joku muukin auto vaikkakin menehän toikin kun ei usein toistu
Aika kova kulutus .. onko pressupintaa / paljon ylempänä kuin auton katto?
Täytyy itse tehdä kuomukärryllä joku testikieppi, kun on matkaa "maalle" 380km ..
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 411
Lukiessani Peugeot 2008e julkaisutietoja tuli mieleen, että onko Tesloissa ajastus lataukselle? Eli voitko lyödä töpselin kiinni, ja laittaa vaikka asetuksista että lataa klo 23-05 tms. ?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 618
Lukiessani Peugeot 2008e julkaisutietoja tuli mieleen, että onko Tesloissa ajastus lataukselle? Eli voitko lyödä töpselin kiinni, ja laittaa vaikka asetuksista että lataa klo 23-05 tms. ?
Voi asettaa latauksen alkamisajankohdan ja tavoite-varausprosentin mm. kännykällä. Mutta ei voi antaa kellonaikaa, jolloin lataus pitää lopettaa. Kolmannen osapuolen softilla voi tehdä sitten laajempaa ohjausta tarvittaessa.
 
Liittynyt
15.01.2021
Viestejä
145
Taitaa soutuvene -luokka olla ainoa joka jää henkilöauton katon tasolle trailerilla. Pulpettiveneissäkin pulpetti ylettää korkeammalle.
Juu, toki se vene on trailerissa korkealla, mutta että onko joku iso buster-tyyppinen vai koppivene, jossa on varmasti hirmu ilmanvastus.
Hain joskus taloa rakentaessa styroxia peräkärryllä. Kuorma oli avokärryssä vähintään 2,5 m korkea ja 1,4 m leveä "kuutio" (en muista tarkkaan). Bensa-auto ~100 hv jaksoi mennä kaasu pohjassa 80 kmh.
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 785
En oo laittanu ees koukkua paikoilleen kun on dieselmaasturi helposti käytössä, mutta palstoja lukien kulutuksen saa tuplata kärryn kanssa jos arvioi välilatauksien tarpeita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
826
Juu, toki se vene on trailerissa korkealla, mutta että onko joku iso buster-tyyppinen vai koppivene, jossa on varmasti hirmu ilmanvastus.
Hain joskus taloa rakentaessa styroxia peräkärryllä. Kuorma oli avokärryssä vähintään 2,5 m korkea ja 1,4 m leveä "kuutio" (en muista tarkkaan). Bensa-auto ~100 hv jaksoi mennä kaasu pohjassa 80 kmh.
Sbuster 3LR perässä kuluttaa n 360wh/km 85kmh vauhdilla.Mutta kulkee kyllä kevyesti ja jättää tarvittaeessa muut seisomaan valoissa. :D
 
Liittynyt
15.01.2021
Viestejä
145
En oo laittanu ees koukkua paikoilleen kun on dieselmaasturi helposti käytössä, mutta palstoja lukien kulutuksen saa tuplata kärryn kanssa jos arvioi välilatauksien tarpeita.
Y:n koukun asennus on kyllä vähän kömpelö, kun siihen muoviluukun irrottamiseen ei tule mukana mitään työkalua. Väänsin sitten ruuvimeisselillä sen yläreunasta varovasti irti. Näytti löystyvän ne kiinnikelirpakkeet, kun toisella kertaa lähti helpommin irti. Luukun takaisinlaittokin 1. kerran kesti hetken, kun piti ymmärtää, että ne klipsit menee "väliin" eikä sisään. Koukku itsessään ja sen pehmustettu säilytyspaketti on kuitenkin ihan premium-tasoinen. Ja pienen ylikuorman jarruton kärry klapilla täytettynä tuli kyllä nätisti perässä - vääntö auttaa + paino.
niin, ja 13->7 pinnin sovitin pitää löytää sellainen mahdollisimman pieni, että mahtuu kääntymään lukkoon, ettei ota puskuriin kiinni. Vitosella löytyi paikallisesta halpakaupasta, mutta ei noita varmaan ihan joka paikasta sopivia löydy.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 327
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 263
Suomessa taitaa olla se tilanne, että Vetokuja on tällä hetkellä full booked ja ovatkin pyytäneet, jos vain mahdollista, pyytää vaihtoa Lempäälään jossa aikoja saa suht nopeasti. Varaosa puute tosin hankaloittaa ilmeisesti vähän tilannetta, ainakin joidenkin mallien osalta.

EDIT: Ja oulu sekä turku pitäisi kai avautua tässä kesällä tai alkusyksystä. Oulussa on jo jotain pikkuhuoltoja tehty välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 618
Lempäälän huollossa vissiin tosiaan hyvin tilaa, jos sinne pystyy menemään.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
485
Huomenna pitäisi vetää Y:ä venettä (1500kg kokonaismassa ) n.400km. 2 stoppia vaatii vaikka 100% liikkeelle, Vähän alle 40KwH ollut kulutus 85km/h vakkarissa. Tällaiseen käyttöön olisi hyvä olla joku muukin auto vaikkakin menehän toikin kun ei usein toistu
414km ja 166,5KwH eli 40.2 oli keskikulutus. Keskinopeus 71. Kylmähkö sää taisi vähän nostaa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 389
Joo ei sähkiksistä vetohommiin ole ellei jostain syystä rakasta latureilla notkumista ja kärryn irroittelua laturille päästäkseen.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
931
Onko sillä edes merkitystä onko auto liisari vai ei? Koska samalla tavalla kuukaudessa sitä maksetaan.


Eli 50% uusista autoista maksaa enemmän kuin 36500.
Inflaatio huomioon ottaen en edes yllättyisi jos 2023 lukema olisi yli 40k. Karvalakki kolmonen maksaa sen 43k, lähellä ollaan.
 
Liittynyt
15.01.2021
Viestejä
145
Omasta kokemuksesta viimeisen 10 vuotta auto on maksanut vähintään sen 500e/kk pelkästään että on ajokunnossa. Oli sitten oma romu, liisari, osamaksu tai mikä vaan. Yllättävän vähän eroa, jos on siis uudehko +40ke auto, jota pitää huoltaa marmorilla kun on kilometrejä mittarissa tai sitten uusi, jossa on huoltoväli 30tkm eikä tarvitse tehdä mitään muuta kuin palauttaa kauppaan kun soppari loppuu. Joskus tein kaikki remontit itse - "kannatti" kait mutta ei enää jaksa roplata romujen kanssa - auto vaihtoon jos jotain pitää korjata. Ja on meillä tuo kakkosauto-romu, jota pitää joka vuosi katsastaa/korjata ja vero on 400e/vuosi jne.
Näkyy miten Teslan kanssa käy .. pitäisi muutama vuosi mennä ilmansuodattimen vaihdolla. Jarruja pitänee runtata aina moottoritieltä poistuessa.
Kotilataus on toistaiseksi edullista, kun sähkö on 5cnt/kWh vielä syksyyn. Ja pikalaturit voi laittaa työnantajan piikkiin 2025 loppuun asti (vaikka on "oma" auto)
 
Viimeksi muokattu:

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 730
Joo ei sähkiksistä vetohommiin ole ellei jostain syystä rakasta latureilla notkumista ja kärryn irroittelua laturille päästäkseen.
Toijalan superchargerilla on muuten hyvä läpiajettava design, voi helposti kärryn kanssa mennä lataamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
784
"Sähköautojen alemmat käyttökustannukset kyllä mahdollistaa korkeamman hankintahinnan ja uskon, että tämä tullaan ymmärtämään"

No verottaja tulee taatusti ymmärtämään. Se missä vaiheessa sähköautoilijan kukkarolla rupeaa tuulemaan entistä enemmän on poliitikkojen käsissä. Valtiontalous ei tule yksinkertaisesti kestämään jos ensin odotetaan jotain merkittävää prosenttia autoilusta sähköisenä kymmenen vuotta. Tai edes viisi.

No, elämä on. Ja vapaa liikkuminen.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
642
Ajelin viikonloppuna ~350km Y:llä pyöräteline ja sähköpyörä koukussa, kulutus oli positiivinen yllätys. M3 LR samalla kuljetustelineellä (Biltema 3 paikkanen) ei tainnut koskaan mennä alle 230kW/km, nyt kulutus oli alle 210 kWh/km maantienopeuksissa. Taitaa olla tuo auton korkeus mikä tekee, pyörä ei ole takana niin näkyvästi 'jarruna'.
Sivuhuomautuksena tuo Bilteman telineen valopiuhan liitin vaati modausta että meni paikoilleen, liitin oli liian pitkä eli ei mennyt tarpeeksi syvälle että olisi saanut lukittua. Vuolin siis pari milliä liitimen päästä pois niin alkoi toimimaan. M3 kanssa oli myös vaikeuksia saada tuota lukittua vaikkakin kiroilemalla sen sai väännettyä kiinni. Pari muuta liitintä toimineet hyvin kummassakin autossa, tiedä sitten onko Teslassa vain järestään noissa jotenkin paksumpi tiiviste liittimen sisällä tms...
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
591
Mulla on ikivanha kärri johon olen vaihtanut led valot mutta siinä on vanha 7 napainen pistoke. Onko jollakulla antaa tietoa minkä merkkinen adapteri tuohon sattuisi väliin. Jos mahdollista niin vuolematta. Edellinen skeida vaati adapterin missä oli vastukset tai jotakin siinä välissä. Muistaakseni Biltemasta ostin sen. Tässä on ilmeisesti sama juttu?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
642
Somessa on noista adaptereista ollut juttua, en nyt muista äkkiseltään mikä sopii ilman vuolemista. Niin tuota Bilteman liitintä piti vuolla myös siitä sivusta että sai käännettyä kiinni. Näköjään se auton liittimen suojaluukku ei sovi aukeamaan tarpeeksi ja on siinä tiellä pahimmoilleen...
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
591
Somessa on noista adaptereista ollut juttua, en nyt muista äkkiseltään mikä sopii ilman vuolemista. Niin tuota Bilteman liitintä piti vuolla myös siitä sivusta että sai käännettyä kiinni. Näköjään se auton liittimen suojaluukku ei sovi aukeamaan tarpeeksi ja on siinä tiellä pahimmoilleen...
Täytynee räpeltää joku päivä luukku auki ja kokeilla omaa bilteman adapteria, miten sen kanssa käy...
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
931
Tuo ei kerro koko totuutta. Riippuen huollosta se on 1-2 viikkoa kun saadaan työn alle mitä ryhmistä lukee. Lisäksi varaosia ei ole että pelkkä PTC vastuksen vaihto kestää 1-4kk.
Varaosat tuntuu tosiaan tulevan hitaasti, mulla hajotti kiveniskemä sen yhden parkkitutkan, kuukauden kestää että mobile service saa osan. Se on toki kiva että vaihto onnistuu ilman että tarvii autoa mihinkään viedä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
485
Mulla on ikivanha kärri johon olen vaihtanut led valot mutta siinä on vanha 7 napainen pistoke. Onko jollakulla antaa tietoa minkä merkkinen adapteri tuohon sattuisi väliin. Jos mahdollista niin vuolematta. Edellinen skeida vaati adapterin missä oli vastukset tai jotakin siinä välissä. Muistaakseni Biltemasta ostin sen. Tässä on ilmeisesti sama juttu?
perus biltema/puuilo adapteri toimiii kyllä vaikka kokonaan ei saa kierrettyä kiinni. Kunhan Auto menee trailer modeen ja valot pelaa vaikka ei ihan pohjassa olekaan niin en ole tuosta välittänyt
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
591
perus biltema/puuilo adapteri toimiii kyllä vaikka kokonaan ei saa kierrettyä kiinni. Kunhan Auto menee trailer modeen ja valot pelaa vaikka ei ihan pohjassa olekaan niin en ole tuosta välittänyt
Tarviiko tesla ledivalolliseen kärriin vastukset väliin että valot palavat? Vai käykö ihan pelkkä adapteri?
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
761
Terve, muutaman päivän on nyt ollut '21 Model 3 alla ja vielä on paljon oppimista. Takuu on juuri mennyt kilsojen puolesta niin jos/kun tulee jotain murheita niin onko mitään hyötyä tilata virallista huoltoa tai sitä rangeria apin kautta? Vai onko halvempi ja nopeampi kurvailla vaikka Atoy:n pihaan?

Toinen kysymys latauksesta. Taustaa sen verran että oli ennestään voimavirtapistokkeellinen yhden vaiheen laturi kiinteällä 16A virralla (eli karkeasti se 3.6kW) jota mielellään käyttäisin jatkossakin koska korkeamman tehon lisäksi siinä on Teslan omaa kotilaturia pidempi johtokin. Aurinkopaneeleista tulee myös se 4kW normaalisti jolloin tuolla vanhalla laturilla saa aurinkoenergian paremmin hyötykäytettyä (olen ymmärtänyt että Teslan laturi antaa maksimissaan 13A mutta sekin on vähän arveluttavaa schukosta). Haittapuolena on tietty se teslanapin puute.
Itse kysymykseen niin apin kauttahan saa sitä latauksen virta-asetusta muutettua mutta se ei varmaan mitään käytännössä tee jos laturi sitä ei tue? Vai osaako auto itse rajoittaa virtaa jotenkin?
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Toinen kysymys latauksesta. Taustaa sen verran että oli ennestään voimavirtapistokkeellinen yhden vaiheen laturi kiinteällä 16A virralla (eli karkeasti se 3.6kW) jota mielellään käyttäisin jatkossakin koska korkeamman tehon lisäksi siinä on Teslan omaa kotilaturia pidempi johtokin. Aurinkopaneeleista tulee myös se 4kW normaalisti jolloin tuolla vanhalla laturilla saa aurinkoenergian paremmin hyötykäytettyä (olen ymmärtänyt että Teslan laturi antaa maksimissaan 13A mutta sekin on vähän arveluttavaa schukosta). Haittapuolena on tietty se teslanapin puute.
Itse kysymykseen niin apin kauttahan saa sitä latauksen virta-asetusta muutettua mutta se ei varmaan mitään käytännössä tee jos laturi sitä ei tue? Vai osaako auto itse rajoittaa virtaa jotenkin?
Se laturi on autossa, seinässä on vain pistoke. Tämä siis jos AC lataus kyseessä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 327
Terve, muutaman päivän on nyt ollut '21 Model 3 alla ja vielä on paljon oppimista. Takuu on juuri mennyt kilsojen puolesta niin jos/kun tulee jotain murheita niin onko mitään hyötyä tilata virallista huoltoa tai sitä rangeria apin kautta? Vai onko halvempi ja nopeampi kurvailla vaikka Atoy:n pihaan?

Toinen kysymys latauksesta. Taustaa sen verran että oli ennestään voimavirtapistokkeellinen yhden vaiheen laturi kiinteällä 16A virralla (eli karkeasti se 3.6kW) jota mielellään käyttäisin jatkossakin koska korkeamman tehon lisäksi siinä on Teslan omaa kotilaturia pidempi johtokin. Aurinkopaneeleista tulee myös se 4kW normaalisti jolloin tuolla vanhalla laturilla saa aurinkoenergian paremmin hyötykäytettyä (olen ymmärtänyt että Teslan laturi antaa maksimissaan 13A mutta sekin on vähän arveluttavaa schukosta). Haittapuolena on tietty se teslanapin puute.
Itse kysymykseen niin apin kauttahan saa sitä latauksen virta-asetusta muutettua mutta se ei varmaan mitään käytännössä tee jos laturi sitä ei tue? Vai osaako auto itse rajoittaa virtaa jotenkin?
Käytetyssä on myös 6kk virhevastuu eli jos jotain hajoaa tuon aikana liike korvaa.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Terve, muutaman päivän on nyt ollut '21 Model 3 alla ja vielä on paljon oppimista. Takuu on juuri mennyt kilsojen puolesta niin jos/kun tulee jotain murheita niin onko mitään hyötyä tilata virallista huoltoa tai sitä rangeria apin kautta? Vai onko halvempi ja nopeampi kurvailla vaikka Atoy:n pihaan?

Toinen kysymys latauksesta. Taustaa sen verran että oli ennestään voimavirtapistokkeellinen yhden vaiheen laturi kiinteällä 16A virralla (eli karkeasti se 3.6kW) jota mielellään käyttäisin jatkossakin koska korkeamman tehon lisäksi siinä on Teslan omaa kotilaturia pidempi johtokin. Aurinkopaneeleista tulee myös se 4kW normaalisti jolloin tuolla vanhalla laturilla saa aurinkoenergian paremmin hyötykäytettyä (olen ymmärtänyt että Teslan laturi antaa maksimissaan 13A mutta sekin on vähän arveluttavaa schukosta). Haittapuolena on tietty se teslanapin puute.
Itse kysymykseen niin apin kauttahan saa sitä latauksen virta-asetusta muutettua mutta se ei varmaan mitään käytännössä tee jos laturi sitä ei tue? Vai osaako auto itse rajoittaa virtaa jotenkin?
Parilla sadalla eurolla saa voimavirtaan kytkettävän matkalaturin, joka lataa 11kw ja jossa mukana suko -liitin etanalataukselle. Tietysti jos koet että 3.6 riittää, niin ei kai sitä mikään estä käyttämsätä.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
344
Rakennustyöt ovat alkaneet Teslan uudella Litiumin jalostuslaitoksella Teksasissa:




Laitos pystyy tuottamaan akkuihin tarvittavaa litiumia n. miljoonaan autoon vuosittain.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
761
Parilla sadalla eurolla saa voimavirtaan kytkettävän matkalaturin, joka lataa 11kw ja jossa mukana suko -liitin etanalataukselle. Tietysti jos koet että 3.6 riittää, niin ei kai sitä mikään estä käyttämsätä.
Olisiko linkkiä heittää? Ja onko teho säädettävissä? Normaalisti tuo 3.6kW on hyvä sillä se on "ilmaista sähköä" auringosta, mutta toki tuo 11kW olisi hyvä saada tarvittaessa. Työpaikalla saan myös ladattua, en ole ihan varma tehosta mutta näytti lataavan 85km/h nopeudella.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 263
Olisiko linkkiä heittää? Ja onko teho säädettävissä? Normaalisti tuo 3.6kW on hyvä sillä se on "ilmaista sähköä" auringosta, mutta toki tuo 11kW olisi hyvä saada tarvittaessa. Työpaikalla saan myös ladattua, en ole ihan varma tehosta mutta näytti lataavan 85km/h nopeudella.
Ei nyt ehkä ihan parilla sadalla taida saada mutta e-Gemini on erittäin pätevä ja siihen saa myös tuen aurinkosähkölle erilliselle palikalla
Sähköauton kotilaturi go-e Charger Gemini Flex 11kW | KOTILATURI ja go-e Controller energiamitttari | KOTILATURI

Hinta tuossa tietysti nousee jo sitten.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 851
Ei nyt ehkä ihan parilla sadalla taida saada mutta e-Gemini on erittäin pätevä ja siihen saa myös tuen aurinkosähkölle erilliselle palikalla
Sähköauton kotilaturi go-e Charger Gemini Flex 11kW | KOTILATURI ja go-e Controller energiamitttari | KOTILATURI

Hinta tuossa tietysti nousee jo sitten.
200 vs 900 euroa on kyllä niin eri hintaluokkaa että turha vertailla.
Oleellista tuossa go-e chargerissa + controller-palikassa on langaton dynaaminen kuormanhallinta aurinkosähkön hyödyntämisen lisäksi. Itse chargerissa on lataus pörssisähköhinnan mukaan ja ymmärtääkseni verrattain hyvä sovellus. Eli aika tavalla erilainen laite kuin motorwerk-tyyppinen yksinkertaisempi 11kW matkalaturi.

Aliexpressistä saa n. 220€ 11kW matkalaturia. Suomessa halvin hinta on ollut 280€ erään firman led-valoiltaan virheellisesti toimivasta laitteesta. Nyt senkin hinta on noussut, kun ymmärtääkseni näyttö/valot/nappi toimii oikein.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
958
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 905
Viestejä
4 344 264
Jäsenet
72 289
Uusin jäsen
nighoo

Hinta.fi

Ylös Bottom