Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Kysymys. Saako langattomat latauslaitteet pois päältä? Eli siis, että puhelinta voi pitää siinä telineessä ilman että alkaa lataamaan.
Mulla on 8/2020 autossa myös tuo langaton latauslaite kahdelle puhelimelle. Siinä se ottaa virran ihan usb-liittimestä, eli alustan saisi pois päältä.

Uudemmissa ja uusissa varmaan sitten eri tavalla kytketty virta?
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975



Tuli joku juttu vastaan viime vuodelta missä puhuttiin, että tesla päivittäisi mahdollisuuden kytkeä langattoman latauksen pois päältä. Samaan juttuun oli liitetty myös tämä twiitti, mihin itse musk oli vastannut.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Mulla on 8/2020 autossa myös tuo langaton latauslaite kahdelle puhelimelle. Siinä se ottaa virran ihan usb-liittimestä, eli alustan saisi pois päältä.

Uudemmissa ja uusissa varmaan sitten eri tavalla kytketty virta?
Ei vaan kolmannen osapuolen jälkiasennus varusteet toimii vähän eri tavalla kuin valmistajan autoon rakentamat versiot.

Joku voi toki korjata jos olen väärässä, kun en Model 3:seen niin ole perehtynyt, mutta käsittääkseni ei noissa pre-refresh malleissa ole laturia valmiina tehtaalta, vaan jos sellainen on, se on joku geneerinen jälkiasennus versio.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
737
Minulla 12/2020 uutena ostamani mic malli jossa oli vakiona langaton laturi ja juuri tuolla tyylillä eli USB:n voi nyppäistä irti jos ei halua käyttää tai tarvitsee usb-portin johonkin muuhun.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Osaatko kirjoittaa ylipäätään mitään positiivista Teslasta? Nyt tilattavissa malleissa Teslan QI lataa jopa 15W teholla, joka paitsi on markkinoiden kärkeä ja ylittää monen matkapuhelimen kyvyn ottaa virtaa vastaan langattomasti.

Itse en ole huomannut mitään lämpenemistä iPhone 13 Pro, iPhone 12 ja iPhone 8-malleilla.
Mistä olet nyt repinyt tämän 15W?
Kerron faktoja, sattuuhan se jos elää niiden ulkopuolella.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Minulla 12/2020 uutena ostamani mic malli jossa oli vakiona langaton laturi ja juuri tuolla tyylillä eli USB:n voi nyppäistä irti jos ei halua käyttää tai tarvitsee usb-portin johonkin muuhun.
Onko se alusta kiinteästi siinä vai saako sen myös halutessaan pois?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Minulla 12/2020 uutena ostamani mic malli jossa oli vakiona langaton laturi ja juuri tuolla tyylillä eli USB:n voi nyppäistä irti jos ei halua käyttää tai tarvitsee usb-portin johonkin muuhun.
Tarkoittaako mic valmistusmaata vai mitä? 8/2020 ilmeisesti samanlainen.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Mistä olet nyt repinyt tämän 15W?
Kerron faktoja, sattuuhan se jos elää niiden ulkopuolella.

Screenshot 2023-02-06 at 9.20.22.png

Kerrot faktana, että Teslassa oleva langaton laturi on "todella hidas" vaikka sen kapasiteetti ylittää monien laitteiden kyvyn ottaa virtaa vastaan. OK. Tuossa on purettu kyseinen moduuli ja todettu, että lämmönhallintaan on panostettu ja laatu on hyvä.

Induktiosilmukoita on molemmilla puolilla kaksi, jotta saadaan parempi yhteensopivuus eri kokoisille puhelimille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
547
Eikö tuo kuumeneminen johdu yleensä siitä kun puhelimet on erikokoisia ja silloin aina luuri ei ole ihan oikealla kohdalla latausalustassa? Jos puhelin on pieni alustaan nähden, laittaa jotain luurin alle että nousee korkeammalle, saattaa kuumeneminen loppua. Sitten jos luuri on liian iso, no, sitten se vain lämpeää ladatessa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Eikö tuo kuumeneminen johdu yleensä siitä kun puhelimet on erikokoisia ja silloin aina luuri ei ole ihan oikealla kohdalla latausalustassa? Jos puhelin on pieni alustaan nähden, laittaa jotain luurin alle että nousee korkeammalle, saattaa kuumeneminen loppua. Sitten jos luuri on liian iso, no, sitten se vain lämpeää ladatessa.
Oikea asemointi on tärkeää. iPhone rajoittaa latausnopeutta muilla paitsi Magsafe latureilla, jotka asemoituvat magneetilla juuri oikeaan sijaintiin suhteessa induktiosilmukkaan. Toistuva kuumeneminen lyhentää akun käyttöikää.

Jotkut android puhelimet eivät piittaa sijainnistaan samalla tavalla ja latautuvat täydellä teholla myös heikommin paikalleen aseteltuna. Tämä aiheuttaa latauksen aikana hävikkiä ja lämpenemistä.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 128
Eikö tuo kuumeneminen johdu yleensä siitä kun puhelimet on erikokoisia ja silloin aina luuri ei ole ihan oikealla kohdalla latausalustassa? Jos puhelin on pieni alustaan nähden, laittaa jotain luurin alle että nousee korkeammalle, saattaa kuumeneminen loppua. Sitten jos luuri on liian iso, no, sitten se vain lämpeää ladatessa.
Kuumeneminen johtuu pääasiassa siitä että langattomasti ladattaessa hyötysuhde on pienempi ja suurempi osa energiasta muuttuu lämmöksi. Mitä enemmän tehoa siirretään, sitä enemmän hukkalämpökin tulee. Sitä voi vähentää paremmalla sijoittamisella ja jäähdytyksellä mutta lämpöä tulee joka tapauksessa enemmän.

Vaihdoin tästä syystä Iphonen kuoret aikoinaan bumper caseen, jossa nurkissa vielä korotuspalat (toimii hyvin kun laturi uppoaa puhelimen kuorta vasten). Sillä oli todella suuri vaikutus lämpenemiseen. Tärkeää olisi saada etäisyys mahdollisimman pieneksi ja kertynyt lämpö poistumaan.

Huonoin vaihtoehto on joku paksu lompakkomallinen kotelo.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911


Kerrot faktana, että Teslassa oleva langaton laturi on "todella hidas" vaikka sen kapasiteetti ylittää monien laitteiden kyvyn ottaa virtaa vastaan. OK. Tuossa on purettu kyseinen moduuli ja todettu, että lämmönhallintaan on panostettu ja laatu on hyvä.

Induktiosilmukoita on molemmilla puolilla kaksi, jotta saadaan parempi yhteensopivuus eri kokoisille puhelimille.
En tiedä puhuuko eri tyypit nyt eri asioista, mutta ainakin videosi mukaan tehoa on 7.5W per laturi ja 15W yhteensä. Ei siis 15W latausnopeus. Mutta ei tuo 7.5W toki mikään hidas ole kuten @Tege sanoi, vaan ihan normaali. Esim iPhonen maksimi on juuri se 7.5W ilman MagSafea jo ihan puhelimen puolesta.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
En tiedä puhuuko eri tyypit nyt eri asioista, mutta ainakin videosi mukaan tehoa on 7.5W per laturi ja 15W yhteensä. Ei siis 15W latausnopeus. Mutta ei tuo 7.5W toki mikään hidas ole kuten @Tege sanoi, vaan ihan normaali. Esim iPhonen maksimi on juuri se 7.5W ilman MagSafea jo ihan puhelimen puolesta.
Onhan noita jo 15-20W wireless lataukseen kykeneviä Android puhelimia olemassa, siinä mielessä hidas. Mutta jos kyse oli vain iPhonesta niin sitten asia eri.
 
Liittynyt
07.12.2019
Viestejä
241
Onhan noita jo 15-20W wireless lataukseen kykeneviä Android puhelimia olemassa, siinä mielessä hidas. Mutta jos kyse oli vain iPhonesta niin sitten asia eri.
Onhan noita 100W langattomia latausasemiakin, mutta ne taitavat kaikki olla merkki/mallikohtaisia. 15W on yleismallin latureissa kyllä nopeimpien joukossa, jopa 7,5W on keskikastissa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
638
Jahans MY LR toimituksen arvio elää edelleen, nyt takaraja siirtyi myöhemmäksi, maalis-huhtikuu siis arvio. Lienee tuo metallic silver hankala tuottaa, ei tuossa kokoonpanossa pitäisi muuta erikoista olla. Noh kaippa sitä kannattaa odottaa, ei viittis valkoiseen vaihtaa, menis töissä autot sekasin toisen teslailijan kanssa ;)
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
En tiedä puhuuko eri tyypit nyt eri asioista, mutta ainakin videosi mukaan tehoa on 7.5W per laturi ja 15W yhteensä. Ei siis 15W latausnopeus. Mutta ei tuo 7.5W toki mikään hidas ole kuten @Tege sanoi, vaan ihan normaali. Esim iPhonen maksimi on juuri se 7.5W ilman MagSafea jo ihan puhelimen puolesta.
15W jos lataa vain yhtä kyseistä lataustehoa tukevaa puhelinta. Se kai se tyypillisin tilanne on? Luonnollisesti latausteho putoaa puoleen jos laitteita on kaksi tai käytössä on Apple, joka lataa 7.5W teholla ellei käytä valmistajan omaa laturia.

Qi2 standardi lupaa enemmän tehoa:

It seems as though Qi2 is basically going to be “MagSafe for everything” and should help standardize speeds and compatibility. While the Qi standard currently supports charging rates up to 15W, Apple limits wireless charging to 7.5W unless using an official MagSafe product. Furthermore, some products are listed as “MagSafe compatible” because they have magnets, but aren’t officially licensed and are still limited to 7.5W.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
737
Alueella on tarkoitus keskustella ketjun aiheesta, ei kanssakeskustelijoista. Henkilökohtaiset loukkaukset ja hyökkäykset toista keskustelijaa kohtaan ovat ankarasti kielletty
15W jos lataa vain yhtä kyseistä lataustehoa tukevaa puhelinta. Se kai se tyypillisin tilanne on? Luonnollisesti latausteho putoaa puoleen jos laitteita on kaksi tai käytössä on Apple, joka lataa 7.5W teholla ellei käytä valmistajan omaa laturia.
Usko jo kun tege kertoi että se on ihan paska langaton laturi. Ja ihan neutraalin lasien läpi ilman mitään värittynyttä ajatusmaailmaa Teslan suhteen :cigar:
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
oven tiivisteitä
Kaikissa karmittomissa autoissa kannattaa välillä putsata ja laittaa silikonia niihin mitä vasten lasi liukuu. Tosin en itse ole muistanut kuin pari kertaa 4 vuoden aikana sitä tehdä eikä se mitään ongelmia ole aiheuttanut.

Jos on HW3 autossa niin lukee kyllä. Toimii ihan ok. Ei tosin hyödynnä sitä dataa.
Tarkoitat siis kylttien dataa? Kyllä ainakin AP sitä käyttää ja muuttaa ajonopeutta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Usko jo kun tege kertoi että se on ihan paska langaton laturi. Ja ihan neutraalin lasien läpi ilman mitään värittynyttä ajatusmaailmaa Teslan suhteen :cigar:
Neutraalien lasien läpi sen saman kommentin olisi voinut lukea, että iphonella se Teslan lataus on hidas. Maks. 7,5 W on paska nopeus, katsoi sitä nyt minkälaisten lasien läpi tahansa. Ja taitaa suurimmassa osasta nykyisistä tesloista edelleen olla se USB-A pohjainen ratkaisu, jossa latausteho on vielä rajoitetumpi. Vain uusissa on usb-c (tai ainakin luvattu) - Herää kysymys mikseivät erikseen tarjoa magsafe-versiota ;)
 
Liittynyt
11.11.2020
Viestejä
25
Sattuuko muuten löytymään Model Y omistajaa jolla olisi vielä Samsung S22 Ultra puhelimena? Kiinnostaisi tietää että meneekö S22 Ultra tuohon MY:n langattomalle latausalustalle ilman ongelmia, lähinnä että lataus onnistuu
Mulla on Tesla model 3 2022 (taitaa olla sama latausalusta) ja Samsung S22 Ultra puhelimena. Hyvin menee suojakotelonkin kanssa latausalustalle ja lataus onnistuu huomattavasti nopeammalla nopeudella kun mutsin volkkarin langattomalla laturilla.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Neutraalien lasien läpi sen saman kommentin olisi voinut lukea, että iphonella se Teslan lataus on hidas. Maks. 7,5 W on paska nopeus, katsoi sitä nyt minkälaisten lasien läpi tahansa. Ja taitaa suurimmassa osasta nykyisistä tesloista edelleen olla se USB-A pohjainen ratkaisu, jossa latausteho on vielä rajoitetumpi. Vain uusissa on usb-c (tai ainakin luvattu) - Herää kysymys mikseivät erikseen tarjoa magsafe-versiota ;)
Uusi latausalusta ja USB-C liittimet tuli ainakin Model 3 refreshin mukana jo 2020 loppupuolella eli noin 2,5 vuotta sitten. Ainoa mikä mielestäni ratkaisee on laturin nimelliskapasiteetti, joka tässä tapauksessa on Qi-standardin maksimi jos poisluetaan valmistajien omat proprietary ratkaisut. Se mitä laite kykenee vastaanottamaan on toissijaista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Vanhaa tietoa, koskee todennäköisesti pre-refresh mallia.
Paha sanoa, että mitä koskee, mutta tuo oli googlen ensimmäinen tulos. Ja mitä tulee tuohon tehoon, niin kuvottavan pitkään noita on kokonaisteholla myyty ja markkinoitu, ilmeisen onnistuneesti jopa. Teho/slotti onkin sitten yleensä 2-luurin laturissa /2. Eli jos se on Teslalla 15W, niin toi on todennäköisesti kokonaisteho ja jos se on vielä kahden luurin malli, niin sitten se on 7.5W/paikka.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Tarkoitat siis kylttien dataa? Kyllä ainakin AP sitä käyttää ja muuttaa ajonopeutta
Katso se uusin päivitys. Ei tue vielä kuin Britit, Saksa ja Espanja.

Nykyisellään karttadata on ensisijainen ja sen mukaan yksikaistaisella tiputetaan nopeutta ja nostetaan maks siihen milloin AP aktivoinut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Uusi latausalusta ja USB-C liittimet tuli ainakin Model 3 refreshin mukana jo 2020 loppupuolella eli noin 2,5 vuotta sitten. Ainoa mikä mielestäni ratkaisee on laturin nimelliskapasiteetti, joka tässä tapauksessa on Qi-standardin maksimi. Se mitä laite kykenee vastaanottamaan on toissijaista.
Just luin artikkelin, jossa 2022 sanottiin ainakin jenkeissä vasta usb-c ja tämä laturi model 3:een tulleen (?) Sinällään ihan sama, vähäpätöinen asia koko palikka langattoman latauksen osalta. Usb-c on hyvä löytyä, koska itse ainakin käyttäisin suoraan sitä (mutta lataankin vain pakosta, muuten puhelin pysyy taskussa että kulkeutuu mukana autosta pois…)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706


Kerrot faktana, että Teslassa oleva langaton laturi on "todella hidas" vaikka sen kapasiteetti ylittää monien laitteiden kyvyn ottaa virtaa vastaan. OK. Tuossa on purettu kyseinen moduuli ja todettu, että lämmönhallintaan on panostettu ja laatu on hyvä.

Induktiosilmukoita on molemmilla puolilla kaksi, jotta saadaan parempi yhteensopivuus eri kokoisille puhelimille.
Ainakin omalle iPhonelle se on hidas. Nopeammin lataan johdolla kuin tuolla. Lisäksi lämpenee jos väärin aseteltu. Ehkä ovat saaneet Yssa uuden mallin mutta 3:ssa ei ainakaan toimi.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Ainakin omalle iPhonelle se on hidas. Nopeammin lataan johdolla kuin tuolla. Lisäksi lämpenee jos väärin aseteltu. Ehkä ovat saaneet Yssa uuden mallin mutta 3:ssa ei ainakaan toimi.
Niinhän iPhone aina lataa nopeammin johdolla kun langattomasti? Ei se Teslaan liity mitenkään. iPhonen vastaanottama maksimi latausteho langattomasti MagSafella 15w, muuten 7.5w. Piuhalla uusimmat tukee max 27w.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Tesla ketjussa voi varmaan kysyä, että teslan sovelluksesta kun katsoo hintoja, niin jäsenhinnat (12,99€/kk) on luokkaa 0,34€/kwh, mutta ilman jäsenyyttä kymmenisen senttiä enemmän. Kysymys siis kuuluukin että jos omistaa teslan, niin saako automaattisesti tuon alemman hinnan, eikä tarvitse erikseen maksella mitään jäsenyyksiä?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Tesla ketjussa voi varmaan kysyä, että teslan sovelluksesta kun katsoo hintoja, niin jäsenhinnat (12,99€/kk) on luokkaa 0,34€/kwh, mutta ilman jäsenyyttä kymmenisen senttiä enemmän. Kysymys siis kuuluukin että jos omistaa teslan, niin saako automaattisesti tuon alemman hinnan, eikä tarvitse erikseen maksella mitään jäsenyyksiä?
Jep, alemmat hinnat vakiona Tesloille.
 

tOZ

Liittynyt
19.10.2019
Viestejä
27
Ensimmäinen pidempi reilu tuhannen kilsan reissu takana Model Y LR:llä. Reittinä toimi Tallinna - Varsova, keli oli -2 ja -4 asteen välillä ja vauhti 80-120. Tallinnasta Riikaan mentiin lataamatta ja lähtiessä varausta oli reilu 70% ja sieltä superilta akku lähes täyteen ja Kaunasissa superilta vielä ennen yöpymistä mehua. Alimillaan kulutus oli pätkillä 14.9kWh/100 ja korkeimillaan 19.7kWh/100 ja koko pätkän keskiarvo menee johonkin 18-19 väliin (unohdin nollata tripin Tallinnassa). Oma autohistoria johon alla olevat plussat ja miinukset sekailaisesti verrattu: Octavia RS, Superb ja Kona 64 kWh.

+ Kulutus todella pientä myös pienessä pakkasessa.
+ Ohjaamon hiljaisuus jopa 120km/h vauhdissa ja ilmanlaatu auton sisällä 6/5.
+ Todella pehmeetä kyytiä tuoreilla 19" kitkoilla ja penkin mukavuus (en myöskään kaivannut lähes 2 metrisenä "sporttipenkkien" reisitukia).
+ Superchargereiden teho ja lataushelppous. (yleisesti myös latausteho vrt. Konan lataustehoon)
+ Akkuprosentin ennustaminen navigoidessa +/- 1% variaatiolla todella tarkka.

- Haamuhidastukset vakkarilla (huomasin, että teki niitä enemmän jos vauhtia oli enemmän mitä MCU:n mukainen nopeusrajoitus).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Ensimmäinen pidempi reilu tuhannen kilsan reissu takana Model Y LR:llä. Reittinä toimi Tallinna - Varsova, keli oli -2 ja -4 asteen välillä ja vauhti 80-120. Tallinnasta Riikaan mentiin lataamatta ja lähtiessä varausta oli reilu 70% ja sieltä superilta akku lähes täyteen ja Kaunasissa superilta vielä ennen yöpymistä mehua. Alimillaan kulutus oli pätkillä 14.9kWh/100 ja korkeimillaan 19.7kWh/100 ja koko pätkän keskiarvo menee johonkin 18-19 väliin (unohdin nollata tripin Tallinnassa). Oma autohistoria johon alla olevat plussat ja miinukset sekailaisesti verrattu: Octavia RS, Superb ja Kona 64 kWh.

+ Kulutus todella pientä myös pienessä pakkasessa.
+ Ohjaamon hiljaisuus jopa 120km/h vauhdissa ja ilmanlaatu auton sisällä 6/5.
+ Todella pehmeetä kyytiä tuoreilla 19" kitkoilla ja penkin mukavuus (en myöskään kaivannut lähes 2 metrisenä "sporttipenkkien" reisitukia).
+ Superchargereiden teho ja lataushelppous. (yleisesti myös latausteho vrt. Konan
+ Akkuprosentin ennustaminen navigoidessa +/- 1% variaatiolla todella tarkka.

- Haamuhidastukset vakkarilla (huomasin, että teki niitä enemmän jos vauhtia oli enemmän mitä MCU:n mukainen nopeusrajoitus).
Mitä mieltä ajettavuudesta? Ajettavuuden ja alustan pitäisi olla näihin verrokkeihin verrattuna aivan luokattomalla tasolla ainakin tämän ketjun ja autolehtien mukaan? Oma mielipide: Konan alusta nieli kyllä maantien epätasaisuudet paremmin, mutta kallisteli suhteellisen voimakkaasti ja ohjaus oli tunnottomampi.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 149
Jotkut tykkää kovasta alustasta ja ne ketkä eivät tykkää varmaan saavat sen sanoa. En nyt tiedä onko performance mallin vanhempia versioita lukuunottamatta niitä yleisesti luokattoman huonoiksi sentään sanottu.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Jotkut tykkää kovasta alustasta ja ne ketkä eivät tykkää varmaan saavat sen sanoa. En nyt tiedä onko performance mallin vanhempia versioita lukuunottamatta niitä yleisesti luokattoman huonoiksi sentään sanottu.
Noh noh, eihän nyt Tesla ketjussa voi omaa mielipidettään sanoa jos se on negatiivinen, ainoastaan kehuminen sallittua.
 

tOZ

Liittynyt
19.10.2019
Viestejä
27
Mitä mieltä ajettavuudesta? Ajettavuuden ja alustan pitäisi olla näihin verrokkeihin verrattuna aivan luokattomalla tasolla ainakin tämän ketjun ja autolehtien mukaan? Oma mielipide: Konan alusta nieli kyllä maantien epätasaisuudet paremmin, mutta kallisteli suhteellisen voimakkaasti ja ohjaus oli tunnottomampi.
Ajettavuus ehdottomasti parempi kuin noissa verrokeissa, mutta tykkäänkin pehmeästä kyydistä eli jos kaipaa kovaa alustaa niin ei välttämättä oo oikea valinta silloin. Mun mielestä taas Kona oli paljon karumpi ja Y nieli paremmin noi baltian maanteiden möykyt. Tiedä hänestä johtuuko siitä, että Konassa on kaposemmat renkaat.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Noh noh, eihän nyt Tesla ketjussa voi omaa mielipidettään sanoa jos se on negatiivinen, ainoastaan kehuminen sallittua.
Tottakai voi mielipiteensä tuoda esiin. Heitot tyyliin kokeilematta paskaa voi jättää tekemättä tai ainakin perustella riittävän huolellisesti. Tässäkin keskustelussa valitettavan usein näkee kommentteja, jotka perustuu joko autolehtien tai iltapäivälehtien "ammattilaisten" kirjoituksiin, ei omakohtaiseen kokemukseen.

Parinkymmenen auton kokemuksella Model 3 alusta on omasta mielestäni keskitasoa, ei loista muttei myöskään häpeä. Paljon riippuu omasta preferenssistä ja tiestöstä millä ajelee. Jonkun mielestä Toyotakin on tosi hyvä ajaa vaikka tuntuma tiehen on irrallinen ja auto seilaa ilman ohjaamista. Tähän saakka paras alusta omista ajokeista on ollut ehdottomasti BMW 5-sarjassa.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
275
@tOZ Oliko auto mitä vuosimallia? MY21, 22, vai peräti 23? Puolisen vuotta jahkaillut Teslan suhteen itse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Jotkut tykkää kovasta alustasta ja ne ketkä eivät tykkää varmaan saavat sen sanoa. En nyt tiedä onko performance mallin vanhempia versioita lukuunottamatta niitä yleisesti luokattoman huonoiksi sentään sanottu.
Onkos Y Performancea sitten moitittukin oikein? Toki ne Perfin vanteet on isot, eli 19 -> 21". Uudet on toki pehmeämmällä alustalla ilmeisesti.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 149
Onkos Y Performancea sitten moitittukin oikein? Toki ne Perfin vanteet on isot, eli 19 -> 21". Uudet on toki pehmeämmällä alustalla ilmeisesti.
No siis long rangen testin (y:sitä) olen lähinnä nähnyt, ja siinäkään kovuus ei ollut mieleen. Kun mennään sporttisaksalaista kovemmaksi niin muuttuu aika ilkeäksi vähän epätasaisemmalla alustalla (ko. testi siis oli 20 tuumaisilla renkailla). Samoin kuin performance malli 3:n on ollut jo todella kovilla asetuksilla.

Mutta siis esim. tämän vuoden (ja/tai viime vuoden) testejä en ole vastaavina nähnyt, että kuinka paljon ovat pehmentäneet (jota siis ovat tehneet kun käsittääkseni ovat siitä ilmoittaneetkin).

Y:n käyttäytymistä kaarteessa on mielestäni yleensä kehuttu erittäin hyväksi kokoonsa nähden. Paino näissä vaikuttaa vähän väkisin, vaikka kuinka olisi mahdollisimman alas sitä painoa yritetty saada. Toki ainakin ennen noissa oli selvästi kolmosmallia leveämmät renkaat joka lisää pitoa (ja samalla jonkin verran ääntä).

Vanhempi malli käytti myös selkeästi enemmän sähköä kuin kolmosmalli (about 20% paikkeilla ja päälle), mutta ei se tietty vielä silloinkaan kovin paha ole.

Mutta taas, en tiedä kuinka paljon ovat muuttaneet malleissaan sen jälkeen ( ja kun en ole päässyt paikallisesti koajamaan niin vaikea sanoa esim. ohjauksesta onko se edelleen niin herkkä kuin ennen ja mitä testeissä on mainittu että pitää pieniä liikkeitä tehdä ratilla jatkuvasti).

Mitä tulee "vain ostajat ja kokeilijat voivat muodostaa mielipiteen" -näkemykseen niin pidän sellaista typeränä. Useammasta eri lähteestä jos/kun ottaa näkemyksiä vastaan (ja jos on päässyt vielä joitakin malleja testaamaan) niin kyllä aika hyvin saa selvää ainakin siitä millainen ajokki se itselle olisi. Ei se toki pidempää kokemusta korvaa, mutta on tyhjää parempi sentään. Aika huoletta saa omalla ajokilla ajaa töyssyihin vähän isomman maavaran turvin ja että malli3:n maavara ainakin vierestä vaikuttaa turhan matalalta omaan käyttöön (taas hyvin subjektiivinen näkemys).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Tottakai voi mielipiteensä tuoda esiin. Heitot tyyliin kokeilematta paskaa voi jättää tekemättä tai ainakin perustella riittävän huolellisesti. Tässäkin keskustelussa valitettavan usein näkee kommentteja, jotka perustuu joko autolehtien tai iltapäivälehtien "ammattilaisten" kirjoituksiin, ei omakohtaiseen kokemukseen.

Parinkymmenen auton kokemuksella Model 3 alusta on omasta mielestäni keskitasoa, ei loista muttei myöskään häpeä. Paljon riippuu omasta preferenssistä ja tiestöstä millä ajelee. Jonkun mielestä Toyotakin on tosi hyvä ajaa vaikka tuntuma tiehen on irrallinen ja auto seilaa ilman ohjaamista. Tähän saakka paras alusta omista ajokeista on ollut ehdottomasti BMW 5-sarjassa.
Tässä ketjussa näkee vastaavasti myös heittoja suurinpiirtein tyylillä miten Musk on jumala ja sanansa on laki, kaikki muut väärässä. Mutta se siitä offtopicista.

BMW F11:sen alustaa kyllä on ikävä tämän Model S -16 faceliftin kanssa, mikä on tietyissä tilanteissa parempi mutta taas tietyissä aivan hirveä.

Näytti muuten tulleen lisää ainakin K-Latauksen tolppia naviin valittavaksi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
638
Jahans MY LR toimituksen arvio elää edelleen, nyt takaraja siirtyi myöhemmäksi, maalis-huhtikuu siis arvio. Lienee tuo metallic silver hankala tuottaa, ei tuossa kokoonpanossa pitäisi muuta erikoista olla. Noh kaippa sitä kannattaa odottaa, ei viittis valkoiseen vaihtaa, menis töissä autot sekasin toisen teslailijan kanssa ;)
Ja olikin taas muuttunut tilanne eli nyt löytyikin VIN tilin sorsakoodista, näkyy olevan kiinanihme mikä tulee enskuun loppupuolella. Jännä ettei tuo ole vielä näkyvillä, kaiketi sitten kun rekkari tuonne ilmestyy. Ilmeisesti ottavat yhteyttä piakkoin tuon toimituksen sopimisesta. Pitänee alkaa tuon M3 myyntiä suunnittelemaan tosissaan
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Ja olikin taas muuttunut tilanne eli nyt löytyikin VIN tilin sorsakoodista, näkyy olevan kiinanihme mikä tulee enskuun loppupuolella. Jännä ettei tuo ole vielä näkyvillä, kaiketi sitten kun rekkari tuonne ilmestyy. Ilmeisesti ottavat yhteyttä piakkoin tuon toimituksen sopimisesta. Pitänee alkaa tuon M3 myyntiä suunnittelemaan tosissaan
Eikö nuo LR:n hopea ja punainen pitänyt olla vain Saksan tehtaan värejä.. Tai no tietysti sivuilla lukee että "kehitetty berliinissä, saatavilla vain euroopassa ja lähi-idässä".
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
638
Eikö nuo LR:n hopea ja punainen pitänyt olla vain Saksan tehtaan värejä.. Tai no tietysti sivuilla lukee että "kehitetty berliinissä, saatavilla vain euroopassa ja lähi-idässä".
Tämä ei ole se uusi quicksilver vai mikä se väri nyt onkaan vaan vanhempi Midnight Silver Metallic. Jos tuohon olisi vaihtanut niin sitten varmaan berliinin tuotos olisi ollut....

Edit: jaa eipä tuolla Teslan sivulla ole muuta kuin tuo midnight silver... mielenkiintoista. Eikun joo eli LR ja Perf voi ottaa Quicksilver, RWD:lle sitten Midnight Silver
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Samoin kuin performance malli 3:n on ollut jo todella kovilla asetuksilla.

Mutta siis esim. tämän vuoden (ja/tai viime vuoden) testejä en ole vastaavina nähnyt, että kuinka paljon ovat pehmentäneet (jota siis ovat tehneet kun käsittääkseni ovat siitä ilmoittaneetkin).

Y:n käyttäytymistä kaarteessa on mielestäni yleensä kehuttu erittäin hyväksi kokoonsa nähden. Paino näissä vaikuttaa vähän väkisin, vaikka kuinka olisi mahdollisimman alas sitä painoa yritetty saada. Toki ainakin ennen noissa oli selvästi kolmosmallia leveämmät renkaat joka lisää pitoa (ja samalla jonkin verran ääntä).

Vanhempi malli käytti myös selkeästi enemmän sähköä kuin kolmosmalli (about 20% paikkeilla ja päälle), mutta ei se tietty vielä silloinkaan kovin paha ole.

Mutta taas, en tiedä kuinka paljon ovat muuttaneet malleissaan sen jälkeen ( ja kun en ole päässyt paikallisesti koajamaan niin vaikea sanoa esim. ohjauksesta onko se edelleen niin herkkä kuin ennen ja mitä testeissä on mainittu että pitää pieniä liikkeitä tehdä ratilla jatkuvasti).

Mitä tulee "vain ostajat ja kokeilijat voivat muodostaa mielipiteen" -näkemykseen niin pidän sellaista typeränä. Useammasta eri lähteestä jos/kun ottaa näkemyksiä vastaan (ja jos on päässyt vielä joitakin malleja testaamaan) niin kyllä aika hyvin saa selvää ainakin siitä millainen ajokki se itselle olisi. Ei se toki pidempää kokemusta korvaa, mutta on tyhjää parempi sentään. Aika huoletta saa omalla ajokilla ajaa töyssyihin vähän isomman maavaran turvin ja että malli3:n maavara ainakin vierestä vaikuttaa turhan matalalta omaan käyttöön (taas hyvin subjektiivinen näkemys).
Oon ajanut kahta uudempaa Model 3 LR ja SR+. Eikä tuo 8/2020 Performance minusta hirmusti poikkea 19" renkailla. 20" renkailla en ole vielä ajanut.

Mökkitielle 3 Perfin (tuo 8/2020) maavara saattaa tosiaan olla liian pieni, että joutuisi parantamaan tietä, tai jättämään auton vähän kauemmaksi. Model Y tosiaan olisi kaiketi vähän suuremmalla maavaralla.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 128
Mä olen miettinyt että minkälaiset talvirenkaat ja vanteet ostaisi tulevaan Y LR:n kun se alkaa saapumaan.

Haluaisin ottaa vähän korkeammat ja kapeammat renkaat kuin vakiokoko. Tällä hetkellä mietinnässä 255/55/18 ja 245/55/18 tai 235/60/18.

Syynä mukavuus, maavaran kasvattaminen ja toimiminen lumessa. Mökille mentäessä tulee välillä ajeltua hangessa.

PIkkuisen huolestuttaa että miten 235 toimisi lämpimällä säällä, että siinä mielessä voisi leveämmät olla paremmat.

Onko kenelläkään kokemuksia?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Mä olen miettinyt että minkälaiset talvirenkaat ja vanteet ostaisi tulevaan Y LR:n kun se alkaa saapumaan.

Haluaisin ottaa vähän korkeammat ja kapeammat renkaat kuin vakiokoko. Tällä hetkellä mietinnässä 255/55/18 ja 245/55/18 tai 235/60/18.

Syynä mukavuus, maavaran kasvattaminen ja toimiminen lumessa. Mökille mentäessä tulee välillä ajeltua hangessa.

PIkkuisen huolestuttaa että miten 235 toimisi lämpimällä säällä, että siinä mielessä voisi leveämmät olla paremmat.

Onko kenelläkään kokemuksia?
235/55/18 tai 255/50/18 on oikea koko jos ei halua mittarivirhettä.
Mitään maavaraahan noilla ei tietenkään tule.

Mitä tekemistä ilman lämpötilalla ja renkaan leveydellä on keskenään?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 368
Viestejä
4 158 637
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom