Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Saako tuon Tesla Wall Connectorin asennettua perinteiseen lämpötolpan putkeen? Eli vanha suko-pönttö irti ja Wall Connector tilalle. 3-vaihe piuha yms speksit on tarkistettu ja kunnossa muuten.
Teslan oma laturi on käsittääkseni tyhmä eikä osaa millään ladata sähkön hinnan mukaan tai aurinkopaneelien ylimääräistä energiaa. Vai osaako?Eikö olis helpompi irrottaa ja myydä se vanha laturi toimivana eteenpäin ja asennuttaa vaikka Teslan oma laturi tilalle, jolla lataa kuitenkin kaikki tästä tulevaisuuteen.
Ei se T-napin puute tokikaan käytön este ole, mutta kun "asiat toimii kuin ajatus" niin se ylimääräinen "turha" saattaa alkaa ärsyttämään kun sitä ei tarvita.
Kyllä, ns tyhmä kuorman jaolla. Auton voit ajastaa lataamaan miten haluat tai sitten gridiolla pörssihinnan mukaan.Teslan oma laturi on käsittääkseni tyhmä eikä osaa millään ladata sähkön hinnan mukaan tai aurinkopaneelien ylimääräistä energiaa. Vai osaako?
Ohjeistetaanko api:lla autoa vaiko laturia? Itse pitäisin laturin ohjausta fiksumpana, koska se toimisi minkä tahansa auton kanssa.Teslallehan voit itse kirjoittaa vaikka softan, joka Teslan API:n kautta komentaa latausta. Joten saa tehtyä ihan millaisen latauslogiikan haluaa.
Ohjeistetaanko api:lla autoa vaiko laturia? Itse pitäisin laturin ohjausta fiksumpana, koska se toimisi minkä tahansa auton kanssa.
Tämäkin kuulostaa hyvin omituiselta, vanha ässä on hiljaisempi kuin esim ID4, melkein fat e-tron tasoa, jotenkin vaikea uskoa että uusi on huonompi.
Se riippuu sitten laturista. Siihen 500 euron hintaan et todennäköisesti saa laturia mitä voit verkon yli älykkäästi ohjata, mutta monessa on digitaali I/O, eli voit laittaa siihen PLC:n tai RasPin kiinni ja ohjata latausta on/off tyylillä.
Jotenkin vaan harmittaisi ostaa uusi auto ja sitten se jäisi heti vanhaksi.
Ja jos haluaa perinteisen avaimen senkin joutuu ostamaan erikseen...
Mutta siis asiasta kysyttynä. Onko tuolla key fobilla, vai mikä se oli nimeltään, jotain etua tai toiminnallisuutta mitä ei puhelinavaimella tai avainkortilla ole?
Itselle tulee mieleen että auton satunnainen lainaaminen esim tyttärelle kenties helpompaa? Siis jos lainaaminen on silloin tällöin.
Jos vaikka tyttärelle tekee oman profiilin ja hänen puhelimen avaimeksi, eikö jos hän vaikka prisman parkkiksella parkkeeraa viereen kun olen kaupassa, ovet saattavat aueta lukosta? Vai mietinkö nyt asiaa jotenkin väärin?
No Teslan kanssa tätä nyt ei voi välttää, aina tulee uutta. Mutta olisi edes puolivuotta ennenkuin tulee uutta. Ja nyt vielä erityisesti siksi että ei ole niitä parkkisensoreita ja ei oikein mitään tietoa koska se kameroilla tuleva toimii ja voisi kuvitella että uusilla paremmilla kameroilla toimisi paremmin.Kannattaa tällöin olla ostamatta uutta autoa. Noei, ymmärrän täysin, mutta oikeastihan tämä on se tilanne.
Y:ssä ei tule mukana, mutta itse en aikonut hankkiakkaan. Puhelinavaimella aukeaa ovet ja voi lähteä ajamaan kunhan vaan kävelee autolle tai näin olen ymmärtänyt, että ei siis tarvitse sitä pihelinta taskusta kaivaa.Eipä tuota ainakaan ässään tai äksään ole tarvinnut erikseen ostaa. Mukana tulee pari avainta.
Onhan tuo key fob aivan huippu, kun ei tarvitse muuta kuin pitää avain taskussa niin ovet aukeaa ja auto ”käynnistyy”. Edelleen avain taskussa painat vaihdevivusta vaihteen silmää ja kovaa ajoa. Pari kertaa joutunut kännykällä sähläämään ovia auki ja autoa käyntiin. Ei kovin näppärää, kun on tottunut siihen, että kaikki toimii automaattisesti. Eri avaimiin voi myös tallentaa omat profiilit eri kuskeille.
En usko, että 3 ja Y tulee HW4:lla vielä vähään aikaan. Ehkä ensi vuoden puolella vasta tai sitten kolmosella sen "Highland" uudistuksen yhteydessä. Aloittavat varmaan alkuun noilla pienen volyymin autoilla ennenkuin alkavat laittaa noihin ison volyymin malleihin.Maaliskuulle lupailee nyt teslan appi model y toimitusta, mutta jos kohta sanotaan että HW4 on tulossa piakkoin niin siirrän kyllä toimitusta niin että auto tulisi sillä.
Onko mitään tietoa milloin mallisto uudistuisi ulkoisesti? Alkaa olemaan melkoisen vanhahtavaa kun model S +10v, modelX 8v, model3 6v?En usko, että 3 ja Y tulee HW4:lla vielä vähään aikaan. Ehkä ensi vuoden puolella vasta tai sitten kolmosella sen "Highland" uudistuksen yhteydessä. Aloittavat varmaan alkuun noilla pienen volyymin autoilla ennenkuin alkavat laittaa noihin ison volyymin malleihin.
Tesla aika tehokkaasti välttelee Osborne-efektiä ja kertoo mallien uudistuksista vasta sitten kun uudistukset on jo tuotantolinjoilla käytössä (jos edes silloinkaan).
Model3:en uudistuu loppuvuodesta. Kai valmistuksen ja hinnan optimointi päämotivaattoreita. Sitä ei tiedetä miksi oli maskia päällä "protoissa". Voi spekuloida, että uudet sensorit tai ehkä ulkoasua muutettuOnko mitään tietoa milloin mallisto uudistuisi ulkoisesti? Alkaa olemaan melkoisen vanhahtavaa kun model S +10v, modelX 8v, model3 6v?
Ei oo tietoa. Toi Highland-päivitys todennäköisesti ei koske ulkonäköön muutakuin suht pienillä puskuritason muutoksilla.Onko mitään tietoa milloin mallisto uudistuisi ulkoisesti?
Eiköhän se sinun autosi ole jo tehtaalta pihalla (muistelisin, että samoihin aikoihin ollaan tilailtu), niin et ainakaan nykyiseen tilaukseesi tuota rautaa saa.Maaliskuulle lupailee nyt teslan appi model y toimitusta, mutta jos kohta sanotaan että HW4 on tulossa piakkoin niin siirrän kyllä toimitusta niin että auto tulisi sillä. Tosin jos tulee ensin S/X niin Y voi olla vuorossa vasta pitkän ajan päästä.
Aika rohkeata kyllä modailla autoa Siis ymmärrän kaiken ja kaikkea mutta auto on aika kallis kohde. Hieno raportti.
edit. Tarkoitan siis, niinkuin varmaan useimmat tajusi, että jos fläshään emolevyn ja vituiks menee niin noh, se on pari sataa... Autossa sama niin en edes tiedä. Saako ne huollossa palautettua sen henkiin?
Käsittääkseni tuo on vain palvelin joka pyörii raspilla, ja sitä käytetään auton nettiselaimen kautta.
Eikös Elon puhunut q3 callissa et hw4 esitellään ct:n yhteydessä? Kai te nyt ees osarit kuuntelette?
Tuon maaliskuun alun jutun aion kuunnella ennenkuin teen mitään päätöksiä. Sen mukaan sitten täytyy päättää, ottaako auton heti vaiko myöhemmin. Tosin sitten kun tulee HW4 niin onkin HW5 tuloillaan jne.Voidaan siitä hw4:sta jotain kertoa maaliskuussa, joskaan en pidättele hengitystä(max paperijulkaisu). Se mitä viimeisen kvartaaliraportin yhteydessä sanottiin on "new vehicle platform" sijoittajapäivillä. Mitä tuo new vehicle platform on niin ei ole avattu. Spekulaatiota on paljon.
Minullakaan ei ole ennen ollut muuta kuin takana sensorit. Mutta Y on hieman isompi auto kuin nykyinen autoni ja tosiaan hyvin ahdas sisäpihalle ajo ja ahdas parkkipaikka niin helpottaisi kyllä jos olisi sensorit. Menee toki ilmankin.En tiä oonko ainoa, mutta ite en näe noita ultraäänisensoreita niin isona juttuna kuin muut näkee. Sinänsä antavat lisäinformaatiota, mutta ainakin ite parkkeeraan ensisijaisesti peilien avulla ja kamerat tuovat sitten lisäinformaatiota. Jopa paskaisesta takakamerastakin näkee sen verran, että hahmottaa mitä takana on ja sivukamerat ovat aina puhtaat.
Sensorit itelle ihan ok lisä, mutta ei deal-breaker.
Tutkia ei enää ole, vaan pelkät kamerat. Teslan mukaan tutkat eivät myöskään ole tekemässä comebackkia vaan panostavat nyt siihen tesla visionin softaan eli pelkillä kameroilla toimivaan.Mikä noiden tutkien tilanne siis on? Oliko jonkunlainen järjestelmä jossain vaiheessa tulossa takaisin?
Miksei voi käyttää appia ennen ensi viikkoa?Nyt on oma Tesla alla ja ekat 100 kilsaa ajeltu. Paljon vielä asetuksis käytävä läpi ja appia ei voi käyttää ennen ensi viikkoa joten kortilla mentävä siihen asti
Mikä tämä HW4 nyt edes on ja mitä se tuo sitten lisää meille tauno tasalakeille? Sitten kun odotan sen vuoden, niin taas on tulossa jotain uutta mitä pitää taas odottaa. Koska auton saa sitten ostaa?HW4 nyt kun on noin vahvasti tuotu jo esiin ja tulossa selkeästi S ja X niin alle vuodessa se on kaikissa.
Jos autoa ei ole pakko ostaa, niin odottaisin.
HW4 on rauta joka tarjoaa autolle itselle ajavuuden jne. Lisäksi tämä rauta myös avustaa monissa asioissa kuten liikennemerkkien luku, mahdolliset parkkisensorit jne.Mikä tämä HW4 nyt edes on ja mitä se tuo sitten lisää meille tauno tasalakeille? Sitten kun odotan sen vuoden, niin taas on tulossa jotain uutta mitä pitää taas odottaa. Koska auton saa sitten ostaa?
Varmasti totta kaikki mitä kirjoitit. En kuitenkaan usko, että auto on yhtään vähempää seksikkäämpi tällä vanhallakaan softalla kun sitä muutaman vuoden päästä myy eteenpäin. Normaalit ihmiset eivät ole tottuneet mihinkään automaattisiin kaistanvaihtoihin jne. Eri asia jos myyn autoa pelkästään vannoutuneelle tekniikkanörtille, mutta he tuskin edes käytettyä autoa katselevat kun haluavat ostaa sitä kaikista uusimalla raudalla olevaa teslaa sitten missä muutaman vuoden päästä on joku HW7.5 rauta sisällä.HW4 on rauta joka tarjoaa autolle itselle ajavuuden jne. Lisäksi tämä rauta myös avustaa monissa asioissa kuten liikennemerkkien luku, mahdolliset parkkisensorit jne.
Kun HW2.5 oli hetken huumaa kunnes 3.0 tuli ja 2.5 ei saa kaikkia uudistuksia enää. 3.0 saa ja kun uutta tulee jää 3.0 pois hiljalleen. HW4 antaisi pidemmän tuen softalle ja uusille herkuille. Tämä on suuri uudistus ja sen tilalle ei heti ole tulossa uutta.
Auton ”saisi” ostaa kun HW4 on autossa. Jos on siis tekniikkanörtti.
Tosin jos se HW4 tulee vaikka faceliftin yhteyteen, voi hinnat nousta samalla. Muutenkin loppuvuoteen mennessä voi hinnat hiljalleen nousta jos kysyntä palautuu, kuten jenkeissä on nähty. Eli vaikeita päätöksiä kannattaako nyt loppuvuoteen odottaa vai ei.Onhan se nyt tyhmää poistaa sensorit ja tilalle ei ole antaaa mitään kuin joskus. Tiedän kyllä että peleistä voi peruuttaa, sensorit piippailee turhaan jne. Se nyt vaan ei vetele enää näin vuonna 2023 että nykyaikaisessa autossa on puutteita.
HW4 nyt kun on noin vahvasti tuotu jo esiin ja tulossa selkeästi S ja X niin alle vuodessa se on kaikissa.
Jos autoa ei ole pakko ostaa, niin odottaisin.
Jenkeissä hinnat nousi äsken, kun tukirajaa nostettiin.Tosin jos se HW4 tulee vaikka faceliftin yhteyteen, voi hinnat nousta samalla. Muutenkin loppuvuoteen mennessä voi hinnat hiljalleen nousta jos kysyntä palautuu, kuten jenkeissä on nähty. Eli vaikeita päätöksiä kannattaako nyt loppuvuoteen odottaa vai ei.
Näin.Kun HW4 on autossa, niin solid state akut on jo kulman takana väijymässä...
Koska auto tulee aikaisintaan maanantain trafille mun nimiin ja sitä ennen en voi Teslalta pyytää auton lisäystä. Kyseessä siis käytetty -22 vuoden autoMiksei voi käyttää appia ennen ensi viikkoa?
Näin.
Saksan juttu olikin ennen 11.3.2023.
"Leasing alkaen 0,99% toimitukseen 31.3.2023 mennessä.
Nykyinen korkokanta koskee vain ennen 11.3.2023 saapuneita leasinghakemuksia, mikäli tilattu ajoneuvo on rekisteröity ja toimitettu 31.3.2023 mennessä. Taloudellinen tarjous on voimassa vain tietyille ajoneuvokokoonpanoille, sen saatavuus on rajoitettu ja sitä voidaan käyttää vain niin kauan kuin tavaraa riittää."
Tuo siis Teslan Saksan sivuilta käännettynä. Tuskin siis tulee mihinkään muualle saataville, kun tuollakin tuki loppuu kuukauden päästä.Siis mistä tuollaisia korkoja saa?
Tuo siis Teslan Saksan sivuilta käännettynä. Tuskin siis tulee mihinkään muualle saataville, kun tuollakin tuki loppuu kuukauden päästä.
Teslalla ei vaan ole suunnitelmia mennä niihin.Kun HW4 on autossa, niin solid state akut on jo kulman takana väijymässä...
Tehokkaampi piiri, jonka avulla FSD softa oletettavasti toimii paremmin. Samassa paketissa tulee uudet kamerat/sensorit. Oletettavasti nousee ainakin kameroiden resoluutio mikä vaatii lisälaskentatehoa.Mikä tämä HW4 nyt edes on ja mitä se tuo sitten lisää meille tauno tasalakeille? Sitten kun odotan sen vuoden, niin taas on tulossa jotain uutta mitä pitää taas odottaa. Koska auton saa sitten ostaa?
Tätä siis ajoin takaa. Eikai tuolla ole mitään merkitystä nyt, eikä vielä ihan lähitulevaisuudessakaan. Jos nyt ostaa auton niin ehkä sen kolmas käyttäjä siitä jo jotain merkittävästi hyötyykin. Mutta eiköhän silloin ole jo rauta päivittynyt lisääkin uusissa tesloissa.FSD lienee sellaista utopiaa ettei hw4:lla ole suomalaiselle käyttäjälle vielä vuosikausiin mitään realistista merkitystä. Musk:in mukaan hw3:en pitäisi olla ihan ok. ja sen tukea jatketaan vaikka hw4:lla itseajavuus oletettavasti on luotettavampi.