Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Keyfobista ei oo kun haittaa. Luuri avaimena on ylivoimaisen helppo ja toimii erittäin varmasti.
 
Saako tuon Tesla Wall Connectorin asennettua perinteiseen lämpötolpan putkeen? Eli vanha suko-pönttö irti ja Wall Connector tilalle. 3-vaihe piuha yms speksit on tarkistettu ja kunnossa muuten.

Screenshot_2023-02-10-12-05-36-57_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg


Tuossa on erillinen johdinkotelo joka tulee taustaan kiinni kahdella pystysuunnassa samalla linjalla olevalla ruuvilla. Eli teoriassa saa kiinni esim. Itseporautuvilla ruuveilla kiinni.

Pitää vain katsoa mistä kaapeli tuodaan johdinkotelolle sisään, että on tiivis yms.

 
Eikö olis helpompi irrottaa ja myydä se vanha laturi toimivana eteenpäin ja asennuttaa vaikka Teslan oma laturi tilalle, jolla lataa kuitenkin kaikki tästä tulevaisuuteen. :hmm:
Ei se T-napin puute tokikaan käytön este ole, mutta kun "asiat toimii kuin ajatus" niin se ylimääräinen "turha" saattaa alkaa ärsyttämään kun sitä ei tarvita.
Teslan oma laturi on käsittääkseni tyhmä eikä osaa millään ladata sähkön hinnan mukaan tai aurinkopaneelien ylimääräistä energiaa. Vai osaako?
 
Teslan oma laturi on käsittääkseni tyhmä eikä osaa millään ladata sähkön hinnan mukaan tai aurinkopaneelien ylimääräistä energiaa. Vai osaako?
Kyllä, ns tyhmä kuorman jaolla. Auton voit ajastaa lataamaan miten haluat tai sitten gridiolla pörssihinnan mukaan.
 
Teslallehan voit itse kirjoittaa vaikka softan, joka Teslan API:n kautta komentaa latausta. Joten saa tehtyä ihan millaisen latauslogiikan haluaa.
 
Teslallehan voit itse kirjoittaa vaikka softan, joka Teslan API:n kautta komentaa latausta. Joten saa tehtyä ihan millaisen latauslogiikan haluaa.
Ohjeistetaanko api:lla autoa vaiko laturia? Itse pitäisin laturin ohjausta fiksumpana, koska se toimisi minkä tahansa auton kanssa.
 
Ohjeistetaanko api:lla autoa vaiko laturia? Itse pitäisin laturin ohjausta fiksumpana, koska se toimisi minkä tahansa auton kanssa.

Se riippuu sitten laturista. Siihen 500 euron hintaan et todennäköisesti saa laturia mitä voit verkon yli älykkäästi ohjata, mutta monessa on digitaali I/O, eli voit laittaa siihen PLC:n tai RasPin kiinni ja ohjata latausta on/off tyylillä.
 
Tämäkin kuulostaa hyvin omituiselta, vanha ässä on hiljaisempi kuin esim ID4, melkein fat e-tron tasoa, jotenkin vaikea uskoa että uusi on huonompi.

Varmaankin riippuu rengastuksesta paljon, oma kokemus kahdesta vanhemmasta (<2020) S:stä oli varsin negatiivinen nimenomaan rengasmelun osalta ja ID4 oli koeajolla selvästi hiljaisempi
 
Euroopassa Tesla hakenut hyväksynnän Model S ja X HW4 Autopilot-raudalle? Tulisiko S:ää ja X:ää aika nopeallakin aikataululla uudella raudalla.



6c290ed4d31873ef0ff18a865e0200307c274d0e.png
 
Tulisikohan 1 maaliskuuta jotain virallista infoa/aikataulua HW4 raudasta kun on teslan tapahtuma?

Maaliskuulle lupailee nyt teslan appi model y toimitusta, mutta jos kohta sanotaan että HW4 on tulossa piakkoin niin siirrän kyllä toimitusta niin että auto tulisi sillä. Tosin jos tulee ensin S/X niin Y voi olla vuorossa vasta pitkän ajan päästä.

Jotenkin vaan harmittaisi ostaa uusi auto ja sitten se jäisi heti vanhaksi.
 
Ja jos haluaa perinteisen avaimen senkin joutuu ostamaan erikseen... :lol:

Mutta siis asiasta kysyttynä. Onko tuolla key fobilla, vai mikä se oli nimeltään, jotain etua tai toiminnallisuutta mitä ei puhelinavaimella tai avainkortilla ole?
Itselle tulee mieleen että auton satunnainen lainaaminen esim tyttärelle kenties helpompaa? Siis jos lainaaminen on silloin tällöin.
Jos vaikka tyttärelle tekee oman profiilin ja hänen puhelimen avaimeksi, eikö jos hän vaikka prisman parkkiksella parkkeeraa viereen kun olen kaupassa, ovet saattavat aueta lukosta? Vai mietinkö nyt asiaa jotenkin väärin?

Eipä tuota ainakaan ässään tai äksään ole tarvinnut erikseen ostaa. Mukana tulee pari avainta.

Onhan tuo key fob aivan huippu, kun ei tarvitse muuta kuin pitää avain taskussa niin ovet aukeaa ja auto ”käynnistyy”. Edelleen avain taskussa painat vaihdevivusta vaihteen silmää ja kovaa ajoa. Pari kertaa joutunut kännykällä sähläämään ovia auki ja autoa käyntiin. Ei kovin näppärää, kun on tottunut siihen, että kaikki toimii automaattisesti. Eri avaimiin voi myös tallentaa omat profiilit eri kuskeille.
 
Kannattaa tällöin olla ostamatta uutta autoa. Noei, ymmärrän täysin, mutta oikeastihan tämä on se tilanne.
No Teslan kanssa tätä nyt ei voi välttää, aina tulee uutta. Mutta olisi edes puolivuotta ennenkuin tulee uutta. Ja nyt vielä erityisesti siksi että ei ole niitä parkkisensoreita ja ei oikein mitään tietoa koska se kameroilla tuleva toimii ja voisi kuvitella että uusilla paremmilla kameroilla toimisi paremmin.
 
Eipä tuota ainakaan ässään tai äksään ole tarvinnut erikseen ostaa. Mukana tulee pari avainta.

Onhan tuo key fob aivan huippu, kun ei tarvitse muuta kuin pitää avain taskussa niin ovet aukeaa ja auto ”käynnistyy”. Edelleen avain taskussa painat vaihdevivusta vaihteen silmää ja kovaa ajoa. Pari kertaa joutunut kännykällä sähläämään ovia auki ja autoa käyntiin. Ei kovin näppärää, kun on tottunut siihen, että kaikki toimii automaattisesti. Eri avaimiin voi myös tallentaa omat profiilit eri kuskeille.
Y:ssä ei tule mukana, mutta itse en aikonut hankkiakkaan. Puhelinavaimella aukeaa ovet ja voi lähteä ajamaan kunhan vaan kävelee autolle tai näin olen ymmärtänyt, että ei siis tarvitse sitä pihelinta taskusta kaivaa.

Jos lainaan joskus autoa niin varmaan annan avainkortin sitten. Tosin tuskin juuri lainaan koskaan kenellekkään.
 
Maaliskuulle lupailee nyt teslan appi model y toimitusta, mutta jos kohta sanotaan että HW4 on tulossa piakkoin niin siirrän kyllä toimitusta niin että auto tulisi sillä.
En usko, että 3 ja Y tulee HW4:lla vielä vähään aikaan. Ehkä ensi vuoden puolella vasta tai sitten kolmosella sen "Highland" uudistuksen yhteydessä. Aloittavat varmaan alkuun noilla pienen volyymin autoilla ennenkuin alkavat laittaa noihin ison volyymin malleihin.

Tesla aika tehokkaasti välttelee Osborne-efektiä ja kertoo mallien uudistuksista vasta sitten kun uudistukset on jo tuotantolinjoilla käytössä (jos edes silloinkaan).
 
Avaimeton kulku on kyllä ehdoton kun siihen on tottunut. Itse tykkään ihan painonapista niin ei sekoile avauksen ja sulkemisen kanssa, mutta hyvin subjektiivinen näkemys toki. Aika normi, että jostain harrasteesta tulee niin ei tarvitse kaivella kännyjä tai avaimia kun ovi aukeaa jos avain on repussa.
Itsellä (varmaan about toki kaikissa muissakin) osaa olla lukitsematta ovea nappulasta jos avaimet sisällä, mutta onnistuu sekin jos painaa lukkoon avaimesta oven nappulan sijaan. Ovet saa kyllä auki ja lukkoon sovelluksellakin (KIA) mutta turhaa säätöä.
 
En usko, että 3 ja Y tulee HW4:lla vielä vähään aikaan. Ehkä ensi vuoden puolella vasta tai sitten kolmosella sen "Highland" uudistuksen yhteydessä. Aloittavat varmaan alkuun noilla pienen volyymin autoilla ennenkuin alkavat laittaa noihin ison volyymin malleihin.

Tesla aika tehokkaasti välttelee Osborne-efektiä ja kertoo mallien uudistuksista vasta sitten kun uudistukset on jo tuotantolinjoilla käytössä (jos edes silloinkaan).
Onko mitään tietoa milloin mallisto uudistuisi ulkoisesti? Alkaa olemaan melkoisen vanhahtavaa kun model S +10v, modelX 8v, model3 6v?
 
Onko mitään tietoa milloin mallisto uudistuisi ulkoisesti? Alkaa olemaan melkoisen vanhahtavaa kun model S +10v, modelX 8v, model3 6v?
Model3:en uudistuu loppuvuodesta. Kai valmistuksen ja hinnan optimointi päämotivaattoreita. Sitä ei tiedetä miksi oli maskia päällä "protoissa". Voi spekuloida, että uudet sensorit tai ehkä ulkoasua muutettu

Maaliskuun ensimmäisenä on sijoittajapäivät missä kuultaneen teslan roadmapista paljon lisää. Kvartaaliraportin yhteydessä sijoittajapäiville luvattiin uuden alustan "vehicle platform" julkisus. Samalla elon julkaisee myös master plan 3:en.

 
Maaliskuulle lupailee nyt teslan appi model y toimitusta, mutta jos kohta sanotaan että HW4 on tulossa piakkoin niin siirrän kyllä toimitusta niin että auto tulisi sillä. Tosin jos tulee ensin S/X niin Y voi olla vuorossa vasta pitkän ajan päästä.
Eiköhän se sinun autosi ole jo tehtaalta pihalla (muistelisin, että samoihin aikoihin ollaan tilailtu), niin et ainakaan nykyiseen tilaukseesi tuota rautaa saa.

Mitä uutta ja oleellista tuo päivitys siis autoon on tuomassa?
 
Eikös Elon puhunut q3 callissa et hw4 esitellään ct:n yhteydessä? Kai te nyt ees osarit kuuntelette?
 
Asentelinpa Tesla Android Projectin autoon (M3 LR 22). Tässä vähän kommentteja.

Tesla Android Project siis tuo Androidin Teslan isoon näyttöön Teslan selaimen kautta. Jos haluaa lisäksi Android Auton ja Apple Carplayn, ne tulevat erillisen CarLinKit-donglen ja asennuksen mukana tulevan Android-ohjelman avulla.

Osat itse systeemiin minun asennuksessani

katso liitettä 1045743

Lisäksi asennusta varten
  • SD-muistikortinlukija PC:lle
  • Micro-HDMI - HDMI -kaapeli (ei täysin välttämätön, mutta helpottaa elämää, kun näkee Pi:n konsolille tulevat tulostukset)
  • Bluetooth-näppis ja -hiiri helpottavat myös elämää ja testaamista. Itse laitoin Logitechin langattoman Unifying-adapterin Pi:hin ja sen perään yhteensopivan näppiksen ja hiiren ja se toimi mainiosti.
Osien hinnat
  • Raspberry Pi 4B 4GB 40€, tori.fi. Pit olivat ihan loppu Euroopasta ainakin vielä hetki sitten. Jos tilaisin uutena, ottaisin varmuudeksi 8 GB pienellä lisähinnalla.
  • Pi-kotelo 12,50€, Amazon
  • Muistikortti 16,23€, Amazon
  • CarLinKit 69,60, Amazon (nyt tarjouksessa 56€ + veroero)
  • 12V QuickCharge 3.0 autolaturi 19,90€, Motonet
  • Yhteensä n. 160€
Asennus on varsin yksinkertainen: asennetaan Pi koteloon, ladataan valmis image GitHubista, fläshätään se RaspBerry Pi Imagerilla Windows-koneella Pi:lle ja buutataan Pi. Aikaa menee alta puoli tuntia.

Ensimmäiset kokemukset
  • Kaikki toimii helposti ja suht responsiivisesti, joskaan ei ehkä ihan yhtä joutuisasti kuin Teslan oma tietoviihdejärjestelmä.
  • Äänet ovat ihan jees. Android Autossa ne menevät suoraan Bluetoothilla Teslaan ja selaimenkin kautta Android-ohjelmissa äkkiä kuunnellen ok.
  • Android Auto toimii myös langattomasti ilman ongelmia. CarPlayta en kokeillut.
  • Onko Android Autolle tarvetta, jos rajoittamaton Android sisältäen Google Playsta ladattavissa olevat sovellukset, toimii rajoittamattomasti? Jos ei halua Android Autoa ja CarPlayta, CarLinKitin voi jättää ostamatta ja säästää melkein puolet hinnasta.
Mutta
  • Grafiikassa on paljon anomalioita kuten värien vääristymistä ja pikselöitymisestä. Tässä ei näyttäisi olevan kyse siitä, ettei Pi jaksaisi dekoodata, vaan kyseessä on joku bugi, jota ilmeisesti ei ole ollut aiemmissa versioissa. Mahdollisesti seuraava julkaisu korjaa.
  • Virran saamisessa oli haasteita, kunnes googlasin ongelman: ainakaan vanhemmat Pi 4B:t eivät toimi C-C -kaapeleilla, vaan ilmeisesti Pi tunnistaa tällöin kaapelin kuulokkeiksi eikä ota virtaa. Tämä ratkesi ostamalla USB C-A -adapteri ja laittamalla sen perään A-C -kaapeli. Päädyin kuitenkin 12V laturiin, että saan tavarat piiloon käsinojan alla olevaan tilaan, jota en käytä muuhun.
  • Käynnistäminen vaatii muutaman toimen joka kerta: pi:n käynnistyminen kestää parin minuutin verran virran kytkeytymisestä. Tämän jälkeen pitää laittaa Teslasta WiFi päälle. Sen jälkeen pitää vielä kytkeä Pi USB-kaapelilla kännykkään, josta jaetaan verkko USB tetheringillä, jos ei sitten halua käyttää systeemiä offline-tilassa. Viimeiestä vaiheesta pääsee toki eroon 4G-modeemilla ja sim-kortilla, jos haluaa maksaa.
Summa summarum: jos tuleva versiopäivitys korjaa grafiiikan virheet, tämä on ihan ok systeemi eikä maksa niin paljoa, että tarvitsisi myydä munuaisia. Jos kestää käynnistyksen hitauden ja tykkää näprätä niin ihan jees. Ei kuitenkaan varmasti mikään suurten massojen juttu. Jos ei ihan pelkän näpertelyn vuoksi halua tehdä, odottaisin kuitenkin varmuutta, että grafiikkaongelmat saadaan fiksattua.
 

Liitteet

  • TA.jpg
    TA.jpg
    361,6 KB · Luettu: 48
Aika rohkeata kyllä modailla autoa :thumbsup: Siis ymmärrän kaiken ja kaikkea mutta auto on aika kallis kohde. Hieno raportti.

edit. Tarkoitan siis, niinkuin varmaan useimmat tajusi, että jos fläshään tietokoneen emolevyn ja vituiks menee niin noh, se on pari sataa... Autossa sama niin en edes tiedä. Saako ne huollossa palautettua sen henkiin?
 
Viimeksi muokattu:
Aika rohkeata kyllä modailla autoa :thumbsup: Siis ymmärrän kaiken ja kaikkea mutta auto on aika kallis kohde. Hieno raportti.

edit. Tarkoitan siis, niinkuin varmaan useimmat tajusi, että jos fläshään emolevyn ja vituiks menee niin noh, se on pari sataa... Autossa sama niin en edes tiedä. Saako ne huollossa palautettua sen henkiin?

Käsittääkseni tuo on vain palvelin joka pyörii raspilla, ja sitä käytetään auton nettiselaimen kautta.
 
Käsittääkseni tuo on vain palvelin joka pyörii raspilla, ja sitä käytetään auton nettiselaimen kautta.

Nimenomaan: Raspberry Pi tarjoaa palvelun oman WiFi-hotspotinsa yli. Teslan WiFi laitetaan kiinni Pi:hin ja sitten selaimeen kirjoitetaan Pi:n pavelimen URL, josta sitten tulee selaimeen tavara. Saman voi testata laittamalla oman windows-koneensa WiFi:llä kiinni Pi:hin.
 
Eikös Elon puhunut q3 callissa et hw4 esitellään ct:n yhteydessä? Kai te nyt ees osarit kuuntelette?

Voidaan siitä hw4:sta jotain kertoa maaliskuussa, joskaan en pidättele hengitystä(max paperijulkaisu). Se mitä viimeisen kvartaaliraportin yhteydessä sanottiin on "new vehicle platform" sijoittajapäivillä. Mitä tuo new vehicle platform on niin ei ole avattu. Spekulaatiota on paljon.
 
Voidaan siitä hw4:sta jotain kertoa maaliskuussa, joskaan en pidättele hengitystä(max paperijulkaisu). Se mitä viimeisen kvartaaliraportin yhteydessä sanottiin on "new vehicle platform" sijoittajapäivillä. Mitä tuo new vehicle platform on niin ei ole avattu. Spekulaatiota on paljon.
Tuon maaliskuun alun jutun aion kuunnella ennenkuin teen mitään päätöksiä. Sen mukaan sitten täytyy päättää, ottaako auton heti vaiko myöhemmin. Tosin sitten kun tulee HW4 niin onkin HW5 tuloillaan jne.

Lähinnä mietityttää parkkisensoreiden puute ja se että jos sanovatkin että sori ei HW3 kamerat pysty niitä korvaamaan, mutta HW4 pystyy. Tällöin olisi kyllä todella surkeaa omistaa auto jossa ei ole sensoreita ja jonka kamerat eivät tuohon pysty. Olisi itselle varsin tärkeä ominaisuus äärimmäisen ahtaan parkkipaikalle ajon takia.
 
En tiä oonko ainoa, mutta ite en näe noita ultraäänisensoreita niin isona juttuna kuin muut näkee. Sinänsä antavat lisäinformaatiota, mutta ainakin ite parkkeeraan ensisijaisesti peilien avulla ja kamerat tuovat sitten lisäinformaatiota. Jopa paskaisesta takakamerastakin näkee sen verran, että hahmottaa mitä takana on ja sivukamerat ovat aina puhtaat.

Sensorit itelle ihan ok lisä, mutta ei deal-breaker.
 
En tiä oonko ainoa, mutta ite en näe noita ultraäänisensoreita niin isona juttuna kuin muut näkee. Sinänsä antavat lisäinformaatiota, mutta ainakin ite parkkeeraan ensisijaisesti peilien avulla ja kamerat tuovat sitten lisäinformaatiota. Jopa paskaisesta takakamerastakin näkee sen verran, että hahmottaa mitä takana on ja sivukamerat ovat aina puhtaat.

Sensorit itelle ihan ok lisä, mutta ei deal-breaker.
Minullakaan ei ole ennen ollut muuta kuin takana sensorit. Mutta Y on hieman isompi auto kuin nykyinen autoni ja tosiaan hyvin ahdas sisäpihalle ajo ja ahdas parkkipaikka niin helpottaisi kyllä jos olisi sensorit. Menee toki ilmankin.

Peruutuksessa riittää varmasti kamera, mutta auton etukulmia varten olisi hyvä olla jotain.
 
Onhan nuo etututkat kyllä oikein hyvä lisä kun pitää ahtaaseen paikkaan saada auto. Ilmankin pärjää, ja on pärjätty, mutta tykkään nyt kun ne on.
 
Mikä noiden tutkien tilanne siis on? Oliko jonkunlainen järjestelmä jossain vaiheessa tulossa takaisin?
Tutkia ei enää ole, vaan pelkät kamerat. Teslan mukaan tutkat eivät myöskään ole tekemässä comebackkia vaan panostavat nyt siihen tesla visionin softaan eli pelkillä kameroilla toimivaan.
 
Nyt on oma Tesla alla ja ekat 100 kilsaa ajeltu. Paljon vielä asetuksis käytävä läpi ja appia ei voi käyttää ennen ensi viikkoa joten kortilla mentävä siihen asti
 
Onhan se nyt tyhmää poistaa sensorit ja tilalle ei ole antaaa mitään kuin joskus. Tiedän kyllä että peleistä voi peruuttaa, sensorit piippailee turhaan jne. Se nyt vaan ei vetele enää näin vuonna 2023 että nykyaikaisessa autossa on puutteita.

HW4 nyt kun on noin vahvasti tuotu jo esiin ja tulossa selkeästi S ja X niin alle vuodessa se on kaikissa.

Jos autoa ei ole pakko ostaa, niin odottaisin.
 
HW4 nyt kun on noin vahvasti tuotu jo esiin ja tulossa selkeästi S ja X niin alle vuodessa se on kaikissa.

Jos autoa ei ole pakko ostaa, niin odottaisin.
Mikä tämä HW4 nyt edes on ja mitä se tuo sitten lisää meille tauno tasalakeille? Sitten kun odotan sen vuoden, niin taas on tulossa jotain uutta mitä pitää taas odottaa. Koska auton saa sitten ostaa?
 
Mikä tämä HW4 nyt edes on ja mitä se tuo sitten lisää meille tauno tasalakeille? Sitten kun odotan sen vuoden, niin taas on tulossa jotain uutta mitä pitää taas odottaa. Koska auton saa sitten ostaa?
HW4 on rauta joka tarjoaa autolle itselle ajavuuden jne. Lisäksi tämä rauta myös avustaa monissa asioissa kuten liikennemerkkien luku, mahdolliset parkkisensorit jne.

Kun HW2.5 oli hetken huumaa kunnes 3.0 tuli ja 2.5 ei saa kaikkia uudistuksia enää. 3.0 saa ja kun uutta tulee jää 3.0 pois hiljalleen. HW4 antaisi pidemmän tuen softalle ja uusille herkuille. Tämä on suuri uudistus ja sen tilalle ei heti ole tulossa uutta.

Auton ”saisi” ostaa kun HW4 on autossa. Jos on siis tekniikkanörtti.
 
HW4 on rauta joka tarjoaa autolle itselle ajavuuden jne. Lisäksi tämä rauta myös avustaa monissa asioissa kuten liikennemerkkien luku, mahdolliset parkkisensorit jne.

Kun HW2.5 oli hetken huumaa kunnes 3.0 tuli ja 2.5 ei saa kaikkia uudistuksia enää. 3.0 saa ja kun uutta tulee jää 3.0 pois hiljalleen. HW4 antaisi pidemmän tuen softalle ja uusille herkuille. Tämä on suuri uudistus ja sen tilalle ei heti ole tulossa uutta.

Auton ”saisi” ostaa kun HW4 on autossa. Jos on siis tekniikkanörtti.
Varmasti totta kaikki mitä kirjoitit. En kuitenkaan usko, että auto on yhtään vähempää seksikkäämpi tällä vanhallakaan softalla kun sitä muutaman vuoden päästä myy eteenpäin. Normaalit ihmiset eivät ole tottuneet mihinkään automaattisiin kaistanvaihtoihin jne. Eri asia jos myyn autoa pelkästään vannoutuneelle tekniikkanörtille, mutta he tuskin edes käytettyä autoa katselevat kun haluavat ostaa sitä kaikista uusimalla raudalla olevaa teslaa sitten missä muutaman vuoden päästä on joku HW7.5 rauta sisällä.
 
Onhan se nyt tyhmää poistaa sensorit ja tilalle ei ole antaaa mitään kuin joskus. Tiedän kyllä että peleistä voi peruuttaa, sensorit piippailee turhaan jne. Se nyt vaan ei vetele enää näin vuonna 2023 että nykyaikaisessa autossa on puutteita.

HW4 nyt kun on noin vahvasti tuotu jo esiin ja tulossa selkeästi S ja X niin alle vuodessa se on kaikissa.

Jos autoa ei ole pakko ostaa, niin odottaisin.
Tosin jos se HW4 tulee vaikka faceliftin yhteyteen, voi hinnat nousta samalla. Muutenkin loppuvuoteen mennessä voi hinnat hiljalleen nousta jos kysyntä palautuu, kuten jenkeissä on nähty. Eli vaikeita päätöksiä kannattaako nyt loppuvuoteen odottaa vai ei.
 
Tosin jos se HW4 tulee vaikka faceliftin yhteyteen, voi hinnat nousta samalla. Muutenkin loppuvuoteen mennessä voi hinnat hiljalleen nousta jos kysyntä palautuu, kuten jenkeissä on nähty. Eli vaikeita päätöksiä kannattaako nyt loppuvuoteen odottaa vai ei.
Jenkeissä hinnat nousi äsken, kun tukirajaa nostettiin.

Eli hinnat voi joko nousta, pysyä ennallaan tai laskea :) Teslasta kun ei ihan varmaksi tiedä.

Täällä ei ole nähty sitä matalempaa korkoa ainakaan vielä, joka on muistaakseni maaliskuun voimassa Saksassa. Tietynlainen alennus sekin.
 
Kun HW4 on autossa, niin solid state akut on jo kulman takana väijymässä... ;)
:) Näin.

Saksan juttu olikin ennen 11.3.2023.

"Leasing alkaen 0,99% toimitukseen 31.3.2023 mennessä.
Nykyinen korkokanta koskee vain ennen 11.3.2023 saapuneita leasinghakemuksia, mikäli tilattu ajoneuvo on rekisteröity ja toimitettu 31.3.2023 mennessä. Taloudellinen tarjous on voimassa vain tietyille ajoneuvokokoonpanoille, sen saatavuus on rajoitettu ja sitä voidaan käyttää vain niin kauan kuin tavaraa riittää."
 
Miksei voi käyttää appia ennen ensi viikkoa?
Koska auto tulee aikaisintaan maanantain trafille mun nimiin ja sitä ennen en voi Teslalta pyytää auton lisäystä. Kyseessä siis käytetty -22 vuoden auto
 
Viimeksi muokattu:
:) Näin.

Saksan juttu olikin ennen 11.3.2023.

"Leasing alkaen 0,99% toimitukseen 31.3.2023 mennessä.
Nykyinen korkokanta koskee vain ennen 11.3.2023 saapuneita leasinghakemuksia, mikäli tilattu ajoneuvo on rekisteröity ja toimitettu 31.3.2023 mennessä. Taloudellinen tarjous on voimassa vain tietyille ajoneuvokokoonpanoille, sen saatavuus on rajoitettu ja sitä voidaan käyttää vain niin kauan kuin tavaraa riittää."

Siis mistä tuollaisia korkoja saa?
 
Mikä tämä HW4 nyt edes on ja mitä se tuo sitten lisää meille tauno tasalakeille? Sitten kun odotan sen vuoden, niin taas on tulossa jotain uutta mitä pitää taas odottaa. Koska auton saa sitten ostaa?
Tehokkaampi piiri, jonka avulla FSD softa oletettavasti toimii paremmin. Samassa paketissa tulee uudet kamerat/sensorit. Oletettavasti nousee ainakin kameroiden resoluutio mikä vaatii lisälaskentatehoa.

FSD lienee sellaista utopiaa ettei hw4:lla ole suomalaiselle käyttäjälle vielä vuosikausiin mitään realistista merkitystä. Musk:in mukaan hw3:en pitäisi olla ihan ok. ja sen tukea jatketaan vaikka hw4:lla itseajavuus oletettavasti on luotettavampi.
 
FSD lienee sellaista utopiaa ettei hw4:lla ole suomalaiselle käyttäjälle vielä vuosikausiin mitään realistista merkitystä. Musk:in mukaan hw3:en pitäisi olla ihan ok. ja sen tukea jatketaan vaikka hw4:lla itseajavuus oletettavasti on luotettavampi.
Tätä siis ajoin takaa. Eikai tuolla ole mitään merkitystä nyt, eikä vielä ihan lähitulevaisuudessakaan. Jos nyt ostaa auton niin ehkä sen kolmas käyttäjä siitä jo jotain merkittävästi hyötyykin. Mutta eiköhän silloin ole jo rauta päivittynyt lisääkin uusissa tesloissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 669
Viestejä
4 553 781
Jäsenet
75 044
Uusin jäsen
ok3019

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom