Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ekat päänrapsuttelut tuli jo esiin Teslan kanssa. Avasin siis lukituksen autosta ja aloin ihmetellä miksi ei takapenkin ovet aukea ollenkaan vaikka kahvasta painaa.

Selvisikin sitten myöhemmin jos on tuo "Driver door unlock" asetus päällä niin se antaa tosiaan avata vain kuljettajan oven ja ei mitään muuta ovea, eli muut ovet pitää sitten avata auton sisältä kosketusnäytöltä.
 
Ekat päänrapsuttelut tuli jo esiin Teslan kanssa. Avasin siis lukituksen autosta ja aloin ihmetellä miksi ei takapenkin ovet aukea ollenkaan vaikka kahvasta painaa.

Selvisikin sitten myöhemmin jos on tuo "Driver door unlock" asetus päällä niin se antaa tosiaan avata vain kuljettajan oven ja ei mitään muuta ovea, eli muut ovet pitää sitten avata auton sisältä kosketusnäytöltä.
Jenkkijuttuja. Fordeissakin ollu avaimessa vuosikymmeniä että yhdellä painalluksella aukeaa vain kuskin ovi.
Ei pääse samalla autoon ei-toivottuja roadmaneja kun muut ovet pysyy lukossa. Myöskään takaluukku ei auennut virrat päällä ettei valoissa/muuten paikallaan pääse kukaan kontille.
 
Jenkkijuttuja. Fordeissakin ollu avaimessa vuosikymmeniä että yhdellä painalluksella aukeaa vain kuskin ovi.
Ei pääse samalla autoon ei-toivottuja roadmaneja kun muut ovet pysyy lukossa. Myöskään takaluukku ei auennut virrat päällä ettei valoissa/muuten paikallaan pääse kukaan kontille.
Joo näin arvelinkin että yllättäen siellä tuollainen saattaisi olla ongelmana :D
 
Itsellä kans Y:n luovutus ois 9-20.2, ei tosin oo soiteltu. Kiinassa tehty ja koska on jo täällä niin lienee tehty jo viime vuoden puolella. Eli puuttuu USS ja luulisin että alkavat asentaa tai asentavat jo Y:hyn HW4, HD-tutkaa ja 5MP kameroita koska CT viivästyy ja viivästyy… vähän miettinyt jos lykkäis toimitusta maaliskuulle….
 
Itsellä kans Y:n luovutus ois 9-20.2, ei tosin oo soiteltu. Kiinassa tehty ja koska on jo täällä niin lienee tehty jo viime vuoden puolella. Eli puuttuu USS ja luulisin että alkavat asentaa tai asentavat jo Y:hyn HW4, HD-tutkaa ja 5MP kameroita koska CT viivästyy ja viivästyy… vähän miettinyt jos lykkäis toimitusta maaliskuulle….
Tuskinpa asentavat vielä yhtään mihinkään hw4:sta
 
HW4 on rauta joka tarjoaa autolle itselle ajavuuden jne. Lisäksi tämä rauta myös avustaa monissa asioissa kuten liikennemerkkien luku, mahdolliset parkkisensorit jne.

Kun HW2.5 oli hetken huumaa kunnes 3.0 tuli ja 2.5 ei saa kaikkia uudistuksia enää. 3.0 saa ja kun uutta tulee jää 3.0 pois hiljalleen. HW4 antaisi pidemmän tuen softalle ja uusille herkuille. Tämä on suuri uudistus ja sen tilalle ei heti ole tulossa uutta.

Auton ”saisi” ostaa kun HW4 on autossa. Jos on siis tekniikkanörtti.
Tätä olen kanssa tässä miettinyt, että pitäisikö odottaa HW4. Mikään pakko ostaa autoa juuri nyt ei ole. Lähinnä vaan haluan Teslan. Mutta jos nuo tulee vaikka vuoden päästä, niin sitten on taas tulossa jotain uutta ja ihmeellistä niin ei saisi sittenkään ostettua. Toki harmittaisi kovasti jos nyt ottaisi vastaan ja sitten parin viikon päästä olisikin jo HW4. Olisi paljon helpompaa jos tietäisi etukäteen koska näitä tulee kuten periaatteessa muilla automerkeillä. Ainakin jonkin verran etukäteen on tiedossa koska muilta tulee uusia malleja.
 
Minua ei tuo HW4 kiinnosta niin paljon kuin HD-tutka. Teslassa on muutamia ärsyttävyyksiä (se on itse asiassa todella ristiriitainen yhdistelmä hyviä ja huonoja ominaisuuksia) ja luulen että tuo hd-tutka voisi ratkaista monia matka-ajon ongelmia? Ja tutkattomien autojen softan kehitys loppuu pikkuhiljaa? Voin olla tässä 100% väärässä.
 
Minua ei tuo HW4 kiinnosta niin paljon kuin HD-tutka. Teslassa on muutamia ärsyttävyyksiä (se on itse asiassa todella ristiriitainen yhdistelmä hyviä ja huonoja ominaisuuksia) ja luulen että tuo hd-tutka voisi ratkaista monia matka-ajon ongelmia? Ja tutkattomien autojen softan kehitys loppuu pikkuhiljaa? Voin olla tässä 100% väärässä.
Nämä lienevät sama asia, tai siis että tuo tutka kuuluu HW4 pakettiin.
 
HW4 näyttää elonmerkkejä. Voi olla myös jonkinsortin väärinkäsitys aikataulujen suhteen. Olisi aika yllättävää, jos uudet sensorit ja hw4 olis "pian" autoissa, kun aikaisemmin sanottu että ne tulee CT:n mukana ja CT on ihan loppuvuoden hommia. Omassa päässäni kuvitellut, että hw4 olis enempi 2024 juttu kuin 2023 juttu.

Tesla's highly anticipated FSD hardware 4, also known as HW4, will be installed in new vehicles any day. The company received European approval to sell its latest FSD hardware in the Model S and Model X vehicles.

hardware-4.jpg

 
Miltähän muuten tuntuu olla Teslalla softantekijänä töissä? Lähinnä siis siltä kantilta, että "lyhyessä ajassa" on luvattu pysäköintitutkatoiminto kameroilla. Jos siis olet henkilö joka tuota koodaa ja tiedät että netti on täynnä kirjoituksia ihmisiltä ketkä odottavat tätä, autoja toimitetaan kokoajan lisää ja kohta on miljoonittain ihmisiä jotka odottavat kokoajan että toimisi. Ja sitten jos tilanne on vielä se että olet tuosta vastuussa ja tiedät esim. että et vaan saa sitä tehtyä koska se on liian vaikeaa/ei vaan voi fyysisesti toimia niillä kameroilla mitä on tms. Tuleekohan jonkinlainen huijari olo, vaikka ei nyt toki itse olekkaan pelkkänä työntekijänä mitään luvannut. Samalla et voi kertoa asiaa kenellekkään ja jos kaverisi ostavat tesloja niin täytyy niillekkin vaan hymyillä, että ihan kohta toimii jne.
 
Vähän lyhyellä ajalla huomasin itse;

Helmikuun sähköautojen renkaanpotkijaiset järjestetään 12.2 sunnuntaina 12-14. ❄️
Osassa paikkakunnista on näytillä myös uudet Tesla Model S ja X. ️

- Espoo, Lasihytti (parkkihalli), tarjolla ilmaiset kahvit ja keksit
- Joensuu, Neste Sortavalankatu
- Lappeenranta, Prisma ABC lataus
- Liminka, Limingan portti
- Mikkeli-Juva, Punaisen Piipun Kievari
- Kuopio, Juustoportti*
- Pori, Mikkolan Prisma
- Riihimäki, Ullan Pakari
- Salo, Kahvila-puoti Muffiina
- Ylöjärvi, Juustoportti

▪️Kuopio - Erikoisohjelma la 11.2.
Kuopio kokoontuu poikkeuksellisesti myös lauantaina 11.2. K-Auton Volkswagen myymälään klo.12:00.
Luvassa tutustumista VW:n sähköautoihin. Osoite: Leväsentie 33.
Sunnuntaina 12.2 Kuopion Juustoportilla järjestetään normaalisti renkaanpotkijaiset 12-14.

▪️ Pori - Mikkolan Prisma. Nyt myös Satakunta pääsi potkijaiskartalle.

▪️Salo - uusi potkijaispaikka Kahvila-puoti Muffiina

Tervetuloa! ☃️

Renkaanpotkijaisten tiimi
 
Miltähän muuten tuntuu olla Teslalla softantekijänä töissä? Lähinnä siis siltä kantilta, että "lyhyessä ajassa" on luvattu pysäköintitutkatoiminto kameroilla. Jos siis olet henkilö joka tuota koodaa ja tiedät että netti on täynnä kirjoituksia ihmisiltä ketkä odottavat tätä, autoja toimitetaan kokoajan lisää ja kohta on miljoonittain ihmisiä jotka odottavat kokoajan että toimisi. Ja sitten jos tilanne on vielä se että olet tuosta vastuussa ja tiedät esim. että et vaan saa sitä tehtyä koska se on liian vaikeaa/ei vaan voi fyysisesti toimia niillä kameroilla mitä on tms. Tuleekohan jonkinlainen huijari olo, vaikka ei nyt toki itse olekkaan pelkkänä työntekijänä mitään luvannut. Samalla et voi kertoa asiaa kenellekkään ja jos kaverisi ostavat tesloja niin täytyy niillekkin vaan hymyillä, että ihan kohta toimii jne.
Ollut vissiin Elonin firmoissa käytäntönä jo tovin että insinöörit lukevat pomon twitteristä lupaukset tulevista ominaisuuksista mitkä pitäisi kyhätä vauhdilla kasaan.
 
Normaalia startup toimintaa, että asiakkaalle luvataan ja sitten vasta tehdään. Epänormaalimpaa isoissa firmoissa, jotka etenevät omilla aikatauluillaan.

Ei paine applella varmaan sen vähäisempi ole kuin teslalla. Applen pitää toimittaa samalle kellonlyömälle päivitetyt tuotteet. Paine applella sisäistä ja kiire kova(hikipaja), mutta se ei näy samalla tavalla kuluttajille asti.

Keskiverto suomalaisessa firmassa on aika eri menot kuin piilaaksossa missä on at will työsopparit, työaika sen mitä esimies käskee ja kompensaatio työpanoksen mukainen eikä tule liittojen tms. yleiskorotuksia. Sen saa mitä tappaa.
 
Normaalia startup toimintaa, että asiakkaalle luvataan ja sitten vasta tehdään. Epänormaalimpaa isoissa firmoissa, jotka etenevät omilla aikatauluillaan.

Ei paine applella varmaan sen vähäisempi ole kuin teslalla. Applen pitää toimittaa samalle kellonlyömälle päivitetyt tuotteet. Paine applella sisäistä ja kiire kova(hikipaja), mutta se ei näy samalla tavalla kuluttajille asti.

Keskiverto suomalaisessa firmassa on aika eri menot kuin piilaaksossa missä on at will työsopparit, työaika sen mitä esimies käskee ja kompensaatio työpanoksen mukainen eikä tule liittojen tms. yleiskorotuksia. Sen saa mitä tappaa.
Onhan Apple jättänyt toimintoja pois jos eivät saa valmiiksi julkaisuun.
 
Onhan Apple jättänyt toimintoja pois jos eivät saa valmiiksi julkaisuun.

Oon ollut 11v piilaaksossa töissä ja tuttuja applella. Apple on tunnettu ns. hikipaja. Toki voivat jättää fiitsöreitä pois, mutta tuotteet painetaan ulos päivälleen ja siinä ei kysellä tehtyjä tunteja. On mulla tuttuja teslalla myös töissä ja sitä kautta käsitystä millaista siellä duuninteko on. En mä enää lähtis piilaaksofirmoihin töihin, se on raastavaa hommaa siellä puuhata. Toki on poikkeuksiakin, mutta jos katsoo mitkä menot niin piilaaksossa on melko valtava irtisanomisaalto menossa. Ruuveja kiristetään tuloksen ja työntekijöiden suhteen.
 
Muskilta uusia FSD-tviittejä. Mielestäni ekoja kertoja mainitaan EU:ta ääneen.

 
Soittelin tänään teslalle ja tuli ilmi, että autoni on jo laivassa mikä pitäisi alle viikon päästä olla Belgiassa. Jännää tässä on se, että laiva on lähtenyt Kiinasta jo pari viikkoa ennen kuin edes olen tilaukseni tehnyt. Eli käytännössä normaalin tehdastilaukseni auto oli jo laivassa matkalla belgiaan tilausta tehdessäni. Kai tämäkin mahdollista on?
 
Soittelin tänään teslalle ja tuli ilmi, että autoni on jo laivassa mikä pitäisi alle viikon päästä olla Belgiassa. Jännää tässä on se, että laiva on lähtenyt Kiinasta jo pari viikkoa ennen kuin edes olen tilaukseni tehnyt. Eli käytännössä normaalin tehdastilaukseni auto oli jo laivassa matkalla belgiaan tilausta tehdessäni. Kai tämäkin mahdollista on?

Samoilla spekseillä olevan auton tilaus peruttu mikä on jo ollut tulossa ja siirretty sinulle?
 
Soittelin tänään teslalle ja tuli ilmi, että autoni on jo laivassa mikä pitäisi alle viikon päästä olla Belgiassa. Jännää tässä on se, että laiva on lähtenyt Kiinasta jo pari viikkoa ennen kuin edes olen tilaukseni tehnyt. Eli käytännössä normaalin tehdastilaukseni auto oli jo laivassa matkalla belgiaan tilausta tehdessäni. Kai tämäkin mahdollista on?
Teslan etuna on se että valinnanvaraa ei juuri ole joten autoja varmaan vaan ylipäänsä tehdään ja niitä sitten jaellaan sopiville tilauksille. Jollain muulla merkillä voi olla 100 erilaista optiota niin ne sitten tehdään juuri tilauksen perusteella.
 
Samoilla spekseillä olevan auton tilaus peruttu mikä on jo ollut tulossa ja siirretty sinulle?
Todennäköisesti juuri näin. Varsinkin kun tilaukseni on karvalakkien karvalakki, niin näitä varmasti puskee tehtaalta pihalle sitä tahtia, että myös laivattuihin tulee runsaasti peruutuksia.
 
Soittelin tänään teslalle ja tuli ilmi, että autoni on jo laivassa mikä pitäisi alle viikon päästä olla Belgiassa. Jännää tässä on se, että laiva on lähtenyt Kiinasta jo pari viikkoa ennen kuin edes olen tilaukseni tehnyt. Eli käytännössä normaalin tehdastilaukseni auto oli jo laivassa matkalla belgiaan tilausta tehdessäni. Kai tämäkin mahdollista on?
Tuskin lähtee paatti vajaalla kuormalla Kiinasta Eurooppaan. Myymättömiä autoja voi kyydissä olla paljonkin. Varmaan niitä myydään koko laivareissun ajan. Oot vaan tilannut sellaisen joka on jo paatissa vapaana.
 
Tesla ei tee autoja tilauksesta, vaan tekee käytännössä autoja tietyillä spekseillä tiettyjä määriä suunnilleen menekin mukaan. Kun auton tilaa, niin se tosiaan voi olla jo tehty ja matkalla.

Tämä on mahdollista kun autoja ei voi konfiguroida ostettaessa kovin monella tavalla.
 
Tämä on mahdollista kun autoja ei voi konfiguroida ostettaessa kovin monella tavalla.

Tässä on myöskin kuluttajan kannalta se etu, että kyse on etämyynnistä kun tuote ei ole "mittatilaustuote". Eli kun valittavien optioiden määrä on niin vähäinen, niin sovelletaan samaa lainsäädäntöä kuin melkein mihin tahansa muuhun verkkokauppaan.

Onko muuten edelleenkään muita valmistajia kuin Polestar jolta auton voi ostaa netistä suoraan käymättä minkään liimatukan tiskillä tekemässä papereita?
(Ja käytännössä samalla luopua etämyynnin peruutusoikeudesta ja siihen liittyvistä eduista).

Nykyisessä markkintatilanteessa varsinkin tuntuu naurettavalta, että vaikkapa Volvo XC40 rechargen ostaakseen sen voisi konfiguroida hyvin vähistä vaihtoehdoista netissä, mutta ostaakseen pitää mennä täyttämään paperit liikkeeseen.
 
Tässä on myöskin kuluttajan kannalta se etu, että kyse on etämyynnistä kun tuote ei ole "mittatilaustuote". Eli kun valittavien optioiden määrä on niin vähäinen, niin sovelletaan samaa lainsäädäntöä kuin melkein mihin tahansa muuhun verkkokauppaan.

Onko muuten edelleenkään muita valmistajia kuin Polestar jolta auton voi ostaa netistä suoraan käymättä minkään liimatukan tiskillä tekemässä papereita?
(Ja käytännössä samalla luopua etämyynnin peruutusoikeudesta ja siihen liittyvistä eduista).

Nykyisessä markkintatilanteessa varsinkin tuntuu naurettavalta, että vaikkapa Volvo XC40 rechargen ostaakseen sen voisi konfiguroida hyvin vähistä vaihtoehdoista netissä, mutta ostaakseen pitää mennä täyttämään paperit liikkeeseen.
Tämä on kyllä todella luksusta että voi tilata auton suoraan netistä sohvalla istuen. Lisäksi koeajo Teslalla oli todella mahtava kokemus koska kukaan ei koittanut tuputtaa autoa minulle, sanoivat vaan että mikäli haluat niin auton voi sitten tilata netistä. Koeajosta meni sitten reilu puolivuotta ja pistin tilauksen sisään kun hinta tippui sopivaksi.

Kokemus kaikenkaikkiaan tähän mennessä 6/5. Käsittääkseni voin sitten myös hakea autoni näkemättä ketään jos haluan. Eli menen vaan vetokujalle ja tarkastan auton ja hyväksyn apissa toimituksen ja ajelen auringonlaskuun?

Aika kaukaiselta tuntuu että lähtisin tinkimään jonkun liimatukan kanssa johonkin lasipalatsiin ja valitsisin miljoonista optioista ja lopulta jäisi vielä vahingossa joku valitsematta. Ja sitten ei olisi edes peruutusoikeutta.

En ihmettele yhtään että Tesla myy niin paljon autoja.
 
Huolto menikin erittäin hienosti, kun Ranger kävi tänään aamusta vaihtamassa eteen uudet umpiot. Vähän klo 9 jälkeen oli jo homma tehty, eli nopeasti teki.
Mielenkiinnosta miten se sääteli ne kohdalleen siinä, oletan vaikka pihalla?
 
Tämä on kyllä todella luksusta että voi tilata auton suoraan netistä sohvalla istuen. Lisäksi koeajo Teslalla oli todella mahtava kokemus koska kukaan ei koittanut tuputtaa autoa minulle, sanoivat vaan että mikäli haluat niin auton voi sitten tilata netistä. Koeajosta meni sitten reilu puolivuotta ja pistin tilauksen sisään kun hinta tippui sopivaksi.

Kokemus kaikenkaikkiaan tähän mennessä 6/5. Käsittääkseni voin sitten myös hakea autoni näkemättä ketään jos haluan. Eli menen vaan vetokujalle ja tarkastan auton ja hyväksyn apissa toimituksen ja ajelen auringonlaskuun?

Aika kaukaiselta tuntuu että lähtisin tinkimään jonkun liimatukan kanssa johonkin lasipalatsiin ja valitsisin miljoonista optioista ja lopulta jäisi vielä vahingossa joku valitsematta. Ja sitten ei olisi edes peruutusoikeutta.

En ihmettele yhtään että Tesla myy niin paljon autoja.
Taidat Teslan kanssa sen verran joutua ihmisiä tapaamaan että saat ne avainkortit tiskiltä :)
 
En tiedä kävikö itsellä joku tuuri, mutta kun auto tänään tuli vihdoin trafille minun nimiini (viikonloppuna hain auton myyjältä) niin kun täytteli teslan sivuilla tilin alla tuon auton siirron, niin auto ilmestyikin heti appiin. Oletin että tuossa menisi se muutama päivä mitä Teslakin kertoo siihen menevän. Vai onko näihin tullut joku automaatio joka nuo liitetyt dokumentit katsoo läpi ja jos ne täsmää niin auto lisätään tilille suoraan.
 
Aika kaukaiselta tuntuu että lähtisin tinkimään jonkun liimatukan kanssa johonkin lasipalatsiin ja valitsisin miljoonista optioista ja lopulta jäisi vielä vahingossa joku valitsematta. Ja sitten ei olisi edes peruutusoikeutta.
Ja mikä surullisinta, niin olen joskus kuullut tarinoita, että liimatukka on unohtanut ruksittaa lopulliseen tilaukseen vaikkapa sen adaptiivisen vakkarin tai ratinlämmittimen tms vaikka siis itse olisit sen muistanut. Sitten auto tuleekin ilman tätä varustetta. Tietysti varmaan siinä tilanteessa olisi mahdollista purkaa kauppa, mutta kiva sitten taas odotella toiset puoli vuotta tilausta.
 
Mielenkiinnosta miten se sääteli ne kohdalleen siinä, oletan vaikka pihalla?
En itseasiassa tiedä, kun en ehtinyt olla paikalla ollenkaan. Ranger korjaajaakaan en nähnyt ollenkaan. Se soitteli kyllä, että kaikki pitäisi olla kunnossa. Ja että ainakaan yleensä ei tule mitään ongelmia eteen. Pihalla tosiaan touhusi.

Tämä on kyllä todella luksusta että voi tilata auton suoraan netistä sohvalla istuen. Lisäksi koeajo Teslalla oli todella mahtava kokemus koska kukaan ei koittanut tuputtaa autoa minulle, sanoivat vaan että mikäli haluat niin auton voi sitten tilata netistä. Koeajosta meni sitten reilu puolivuotta ja pistin tilauksen sisään kun hinta tippui sopivaksi.

Kokemus kaikenkaikkiaan tähän mennessä 6/5. Käsittääkseni voin sitten myös hakea autoni näkemättä ketään jos haluan. Eli menen vaan vetokujalle ja tarkastan auton ja hyväksyn apissa toimituksen ja ajelen auringonlaskuun?

Aika kaukaiselta tuntuu että lähtisin tinkimään jonkun liimatukan kanssa johonkin lasipalatsiin ja valitsisin miljoonista optioista ja lopulta jäisi vielä vahingossa joku valitsematta. Ja sitten ei olisi edes peruutusoikeutta.

En ihmettele yhtään että Tesla myy niin paljon autoja.
Tuo Ranger huolto oli vähän vastaava. Ajelin aamulla kotoa paikkaan johon oli menoa. Klo 8.00 auto oli parkissa. Pin koodin olin kyllä kirjoittanut Tesla appiin aiemmin (turhaan?), mutta avainkorttia ei tarvinnut Rangerille antaa. Vähän klo 9.00 jälkeen soitettiin, että homma selvä :)

Eli Ranger saa jotenkin pääsyn autoon, vaikka sillä ei avaimia ole?
 
Väliaikais 11kW latausjohto tuli tänään (215€). Minusta näyttää laadukkaalta ja toimivalta myös. Mutta saa nähdä.

IMG_20230213_182614.jpg
 
Väliaikais 11kW latausjohto tuli tänään (215€). Minusta näyttää laadukkaalta ja toimivalta myös. Mutta saa nähdä.

IMG_20230213_182614.jpg

Oliko tämä se alin pojilta tilattu?

Yksi vaihtoehtohan olisi pirauttaa sähkäri paikalle jolla on asennustesteri ja oikea type2-liittimelle sopiva adapteri siihen ja vetää läpi testerillä vikatestit.
 
Oliko tämä se alin pojilta tilattu?

Yksi vaihtoehtohan olisi pirauttaa sähkäri paikalle jolla on asennustesteri ja oikea type2-liittimelle sopiva adapteri siihen ja vetää läpi testerillä vikatestit.
On joo alilta hätäisesti tilattu. Mutta suko laturi toki löytyy myös. Täytyypä ottaa asiaksi kysellä sähkärit läpi, että olisiko niistä apua.

Ulkoisesti aivan sama, kuin Kärkkäisen maahantuoma sama johto.

Screenshot_2023-02-13-18-53-36-002_com.miui.gallery.jpg
 
Ja mikä surullisinta, niin olen joskus kuullut tarinoita, että liimatukka on unohtanut ruksittaa lopulliseen tilaukseen vaikkapa sen adaptiivisen vakkarin tai ratinlämmittimen tms vaikka siis itse olisit sen muistanut. Sitten auto tuleekin ilman tätä varustetta. Tietysti varmaan siinä tilanteessa olisi mahdollista purkaa kauppa, mutta kiva sitten taas odotella toiset puoli vuotta tilausta.
Eiköhän se odotusaika ole ihan hyvä opetus siitä, että kannattaa lukea ne sopimukset mihin nimensä pistää. Vaikka kuinka olisi etukäteen puhuttu asiat kuntoon. Virheitä sattuu. Teslan tavassa on puolensa (varsinkin valmistajan näkökulmasta), mutta onhan se toisaalta kiva myös ruksia niitä varusteita, jos riittää liitua millä piirtää. Vaikka parkkitutkat (pun intented).
 
Onkos täällä minkä verran porukkaa ketkä ovat tilanneet teslan nyt hinnanpudotuksen jälkeen? Facesta lukenut että osalle on jo toimitusaika tarkentunut ja vin numeroita tullut.
Itselle ei ole tullut mitään muuta kuin alussa mainittu arvio helmi-maaliskuu. Soitin ennen tilausta ja sain tiedon että luovutus "pitäisi" onnistua maaliskuun loppuun mennessä.

Til.pvm. 23.1 MYLR valkoinen, musta sisusta, 19 gemini
eli santader versio :rofl:
 
Onkos täällä minkä verran porukkaa ketkä ovat tilanneet teslan nyt hinnanpudotuksen jälkeen? Facesta lukenut että osalle on jo toimitusaika tarkentunut ja vin numeroita tullut.
Itselle ei ole tullut mitään muuta kuin alussa mainittu arvio helmi-maaliskuu. Soitin ennen tilausta ja sain tiedon että luovutus "pitäisi" onnistua maaliskuun loppuun mennessä.

Til.pvm. 23.1 MYLR valkoinen, musta sisusta, 19 gemini
eli santader versio :rofl:
Eikai se VIN:n saapuminen oikeastaan kerro kuin sen että sun tilaukselle on allokoitu joku auto linjalta / valmiista. Tuosta kestänee jo pelkästään laivamatka sen ~kuukauden (olettaen että tulee kiinasta) että se pääsee Belgiaan ja sieltä sitten ~viikko että auto on Hangossa.
 
Toi VIN tulee käsittääkseni yleensä vasta 2-3vk ennen luovutusta. Eli ei kovin aikaisin.
 
Onkos täällä minkä verran porukkaa ketkä ovat tilanneet teslan nyt hinnanpudotuksen jälkeen? Facesta lukenut että osalle on jo toimitusaika tarkentunut ja vin numeroita tullut.
Itselle ei ole tullut mitään muuta kuin alussa mainittu arvio helmi-maaliskuu. Soitin ennen tilausta ja sain tiedon että luovutus "pitäisi" onnistua maaliskuun loppuun mennessä.

Til.pvm. 23.1 MYLR valkoinen, musta sisusta, 19 gemini
eli santader versio :rofl:
Juurihan tuossa pari viestiä aiemmin puhuin omasta tilauksesta. Tammikuun puolessa välissä tilaus ja viikko tilauksesta VIN ja auto pitäisi olla muutaman viikon päästä Suomessa.

Edit. Niin ja tosiaan santander rwd.
 
Tämä on kyllä todella luksusta että voi tilata auton suoraan netistä sohvalla istuen. Lisäksi koeajo Teslalla oli todella mahtava kokemus koska kukaan ei koittanut tuputtaa autoa minulle, sanoivat vaan että mikäli haluat niin auton voi sitten tilata netistä. Koeajosta meni sitten reilu puolivuotta ja pistin tilauksen sisään kun hinta tippui sopivaksi.

Tälleen Oulussa asuvana en voi kauheasti kehua koeajoa kyllä. Koeajo järjestettiin yhden vai kahden päivän aikana, ja aika rajatulla aikahaarukalla. Koeajoon lähtö oli keskustan hotellin pihasta, ja koeajoaika 30min, josta käytännössä edellinen palauttaja ja opastus nakersivat muutaman minuutin pois. Käytännössä koeajolla ehti pikaisesti silmäillä auton läpi, ja sitten pikaisesti käydä motarilla kokeilemassa miten vakaata meno on. Sitten olikin pakko ajella jo suoraan takaisin hotlalle, ettei haukkaa seuraavan aikaan.

Noita perinteisempien merkkien autoja saa yleensä ajaa pidemmänkin pätkän, ellei kyseessä ole joku spesiaali "saatiin tämä täksi päiväksi"-tyyppinen just tulossa oleva uutuus tmv.

Tuputtamista ei ollut, mutta koeajon perään kyllä koitettiin tehdä kauppaa kevyellä puskulla, ja tuli sieltä pari "joko pannaan tilaukseen" -mailia sitten perästäkin vielä.
 
Tälleen Oulussa asuvana en voi kauheasti kehua koeajoa kyllä. Koeajo järjestettiin yhden vai kahden päivän aikana, ja aika rajatulla aikahaarukalla. Koeajoon lähtö oli keskustan hotellin pihasta, ja koeajoaika 30min, josta käytännössä edellinen palauttaja ja opastus nakersivat muutaman minuutin pois. Käytännössä koeajolla ehti pikaisesti silmäillä auton läpi, ja sitten pikaisesti käydä motarilla kokeilemassa miten vakaata meno on. Sitten olikin pakko ajella jo suoraan takaisin hotlalle, ettei haukkaa seuraavan aikaan.

Noita perinteisempien merkkien autoja saa yleensä ajaa pidemmänkin pätkän, ellei kyseessä ole joku spesiaali "saatiin tämä täksi päiväksi"-tyyppinen just tulossa oleva uutuus tmv.

Tuputtamista ei ollut, mutta koeajon perään kyllä koitettiin tehdä kauppaa kevyellä puskulla, ja tuli sieltä pari "joko pannaan tilaukseen" -mailia sitten perästäkin vielä.

Jep pari kertaa käynyt MY:tä Teslan roadshowssa Oulussa kokeilemassa ja aikataulu on kyllä liian tiukka jotta autosta saisi hyvän kuvan. Kuulemma niin paljon kysyntää että vain 30 min/koeajo. Myyjät olleet ihan mukavia, toisella kertaa tuli enemmän puskua että tilaus kannattaa tehdä, silloin eli viime syksynä oli kyllä käytettyjen markkinat erikoisessa tilassa mitä korostettiinkin. Ja olipa maininta että hinnat saattaa nousta että tilausta vaan sisään ;). No toimihan se kun tilaus lähti saman iltana... ahem.
Myöhemmin syksyllä otin sitten MY LR -21 koeajolle limingantullin Kamuxilta pariksi tunniksi, siinä ehti jo tutustua autoon paremmin. Poltteli tuolloin kyllä alkaa hieromaan kauppoja, mutta maltoin mieleni. Jospa tuota enskuussa pääsee jo uuden ratiin...
 
Itselle Vantaan Model Y koeajon jälkeen kyseltiin ihan asiallisesti miten meni ja mitä seuraavaksi. Siihen kun totesi, että tilataan heti, kun sensorit tulee "takaisin" niin hiljeni kyselyt.
 
Tänään tuli teslan tilaussivulla joku vaihe, että piti hyväksyä tuo sensorien puuttuminen ja tesla visioniin siirtyminen. Kyllähän se hyväksyttyä tuli. Ainut asia mikä tässä mietityttää on tuo oma puoliso ja hänen peruuttelut esimerkiksi latureille. Tähänkin asti ollaan kyllä pärjätty autolla missä ei ole kameroita eikä sensoreita, mutta sähköautolla joutuu peruutella enemmän kun on tämä laturille meno.
 
Näin kaupan alalla työskentelevänä, tiedän että noita kaupanpäätöskysymyksiä on vaan pakko kysyä ihmisiltä, tai myyntimiehelle voi tulla nälkä... Se on sitten taito, miten kysyt ne tuputtamatta mitään.

Autokaupassa minua risoo enemmin joidenkin automyyjien tapa kehua omaa haukkumalla kilpailijan tuotteet.

Mutta ettei menisi ihan ot:ksi, niin kysytään: Kun oma työsuhde-Y saapuu, niin tarvitaan konttiin matto. Kuljettelen työni puolesta siellä päivittäin tavaraa ja osa on suht painavia laatikoita. Osa tarvikematoista on niin ohkaisia että ne menevät "kurttuun" jos nostat matolle esim 30kg painavan laatikon ja työnnät sitä peremmälle. Onko suositella jotain mattoa?
 
Tänään tuli teslan tilaussivulla joku vaihe, että piti hyväksyä tuo sensorien puuttuminen ja tesla visioniin siirtyminen. Kyllähän se hyväksyttyä tuli. Ainut asia mikä tässä mietityttää on tuo oma puoliso ja hänen peruuttelut esimerkiksi latureille. Tähänkin asti ollaan kyllä pärjätty autolla missä ei ole kameroita eikä sensoreita, mutta sähköautolla joutuu peruutella enemmän kun on tämä laturille meno.
Hmmm.... Haiskahtaa siltä että nyt tuotetaan "välimallin" autoja joissa ei tutkia ole ja tuolla varmistetaan ettei tule joukkokanteita yms jälkiasennuksiin? Eikö jotkut hd-tutkat pitäisi olla tulossa?
 
Näin kaupan alalla työskentelevänä, tiedän että noita kaupanpäätöskysymyksiä on vaan pakko kysyä ihmisiltä, tai myyntimiehelle voi tulla nälkä... Se on sitten taito, miten kysyt ne tuputtamatta mitään.

Autokaupassa minua risoo enemmin joidenkin automyyjien tapa kehua omaa haukkumalla kilpailijan tuotteet.

Mutta ettei menisi ihan ot:ksi, niin kysytään: Kun oma työsuhde-Y saapuu, niin tarvitaan konttiin matto. Kuljettelen työni puolesta siellä päivittäin tavaraa ja osa on suht painavia laatikoita. Osa tarvikematoista on niin ohkaisia että ne menevät "kurttuun" jos nostat matolle esim 30kg painavan laatikon ja työnnät sitä peremmälle. Onko suositella jotain mattoa?
On noita muutamia. Näitä löytyy nopeilla toimituksilla esim vempele.fi ja Teslify.fi kaupasta.

Itse tilasin täyssarjan takakonttiin Taptes.com:sta TAPTES® Tesla Model Y Rear Trunk Mat, Premium Cargo Mat for 5 Seater Model Y 2020 2021 2022 2023

Taptesin osalta täytyy kertoa että toimitus tulee sitten kestämään. Itse tilasin noin pari viikkoa sitten eikä ole edes lähtenyt liikkeelle vielä. Otin firmaan viime viikolla yhteyttä ja "lupailivat" että lähtevät heidän varastoltaan (EUn sisältä) tällä viikolla. Mutta mitä nyt jälkeenpäin lukenut niin toimitukset on kestäneet sen 1-2kk tilauksesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 820
Viestejä
4 566 943
Jäsenet
75 028
Uusin jäsen
Jarhan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom