Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
21.04.2022
Viestejä
7
Saattaa olla jo wanha, mutta yllätyin kyllä kovasti Teslan umpisurkeasta hätäjärrutuskyvystä ao. videossa.


Videon perusteella toivottavasti "täysin itsestään ajava" ei ihan hetkeen ajele kovin itsenäisesti.
Tuo taidettiin todistaa kuskin pakottamaksi törmäykseksi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Tuo taidettiin todistaa kuskin pakottamaksi törmäykseksi.
Alla teslan vastine ja vaatimus anteeksipyynnöstä. o'dowd tuskin tekee mitä tesla pyytää ja toi asia ratkaistaan oikeudessa. Perustuen mitä tiedetään tesla on todella vahvoilla tässä tapauksessa.

In contrast, your testing and methodology have already received swift and public rebukes from multiple sources. For example, the commercial you released claims that the tests shown were performed with Tesla’s FSD Beta engaged. But Electrek reported that your our own videos clearly show that FSD Beta was not engaged at times. Similarly, Electrek reports that The Dawn Project manipulated its video after being confronted with the defamatory nature of its advertisement. Despite your clear knowledge of the misleading nature of the advertisements, you continue to promote and disseminate these advertisements on multiple mediums.

Videomuodossa tilanteen läpikäymistä, jos video on miellyttävämpi tapa ottaa sisään tilanne
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Eikö _hätä_jarrutuksen pitäisi toimia aina automaattisesti, riippumatta siitä onko autopilotti päällä vai ei ...
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Eikö _hätä_jarrutuksen pitäisi toimia aina automaattisesti, riippumatta siitä onko autopilotti päällä vai ei ...
Oletettavasti kun on ihan erikseen kytkettävissäkin pois, mutta saahan tuon silti ohitettua jos haluaa vaikka auton mielestä jarruttaa pitäisikin. Ja hyvä niin, vaikka olisihan se toisaalta hienoa jossain motarilla pysähtyä kun auto luulee siltaa paikallaan olevaksi autoksi..
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Eikö _hätä_jarrutuksen pitäisi toimia aina automaattisesti, riippumatta siitä onko autopilotti päällä vai ei ...
Kyllä.
Oletettavasti kun on ihan erikseen kytkettävissäkin pois, mutta saahan tuon silti ohitettua jos haluaa vaikka auton mielestä jarruttaa pitäisikin. Ja hyvä niin, vaikka olisihan se toisaalta hienoa jossain motarilla pysähtyä kun auto luulee siltaa paikallaan olevaksi autoksi..
Ei mene noin. Hätäjarrutuksen raja on 35km/h. Jos ajaa sen yli se ei ole toiminnassa.

Joka tapauksessa videossa sen olisi pitänyt vetää jarrut lukkoon kuten videon toinen auto.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Kyllä.

Ei mene noin. Hätäjarrutuksen raja on 35km/h. Jos ajaa sen yli se ei ole toiminnassa.

Joka tapauksessa videossa sen olisi pitänyt vetää jarrut lukkoon kuten videon toinen auto.
Milläs nimellä se sitten kulkee, kun mittaristoon pamahtaa punainen auto, varoituspiippaukset huutaa ja auto ”lyö jarrut pohjaan”?

EDIT: Kaivoimpa ohjekirjasta eli ”Forward Collision Warning - törmäysvaroitusjärjestelmä”, joka ilman toimenpiteitä kytkee ”Automatic Emergency Braking - hätäjarrujärjestelmä” ja ”Forward Collision Warning -törmäysvaroitusjärjestelmä on toiminnassa vain silloin, kun auton nopeus on noin 5 km/h – 150 km/h.” sekä ”Hätäjarrujärjestelmä toimii vain, kun auton nopeus on noin 5 km/h – 150 km/h.”

Mistä tuon 35km/h:n nopeuden sait? Vai meinaatko nyt, että lukkojarrutukselle raja on tuo?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
990
Tuo taidettiin todistaa kuskin pakottamaksi törmäykseksi.
Ekasta testiradan videossa oli epäselvyyksiä, entäs tämä uudempi:
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Alla teslan vastine ja vaatimus anteeksipyynnöstä. o'dowd tuskin tekee mitä tesla pyytää ja toi asia ratkaistaan oikeudessa. Perustuen mitä tiedetään tesla on todella vahvoilla tässä tapauksessa.




Videomuodossa tilanteen läpikäymistä, jos video on miellyttävämpi tapa ottaa sisään tilanne
Enpä ollu tuosta jäbästä ja hänen "projektistaan" ennen kuullutkaan. Ihmeellistä miten jollain on aikaa ja jaksamista harrastella tuollaista, luulisi että liikenneturvallisuuden valvominen on viranomaisten tehtävä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
952
Ekasta testiradan videossa oli epäselvyyksiä, entäs tämä uudempi:
Teslan systeemi on siitä jännä, että jos se ei tunnista tuota lapseksi niin se ajaa surutta päälle. Sama jos kyseessä on mikä tahansa muu esine jota se ei tunnista. Sitten taas jonkun toisen "lapsen" se voi taas tunnistaa, eli ei noita testejä voi todistaa vääräksi testaamalla toisella nukella.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Milläs nimellä se sitten kulkee, kun mittaristoon pamahtaa punainen auto, varoituspiippaukset huutaa ja auto ”lyö jarrut pohjaan”?

EDIT: Kaivoimpa ohjekirjasta eli ”Forward Collision Warning - törmäysvaroitusjärjestelmä”, joka ilman toimenpiteitä kytkee ”Automatic Emergency Braking - hätäjarrujärjestelmä” ja ”Forward Collision Warning -törmäysvaroitusjärjestelmä on toiminnassa vain silloin, kun auton nopeus on noin 5 km/h – 150 km/h.” sekä ”Hätäjarrujärjestelmä toimii vain, kun auton nopeus on noin 5 km/h – 150 km/h.”

Mistä tuon 35km/h:n nopeuden sait? Vai meinaatko nyt, että lukkojarrutukselle raja on tuo?
Saatat olla oikeassa. Tuo vaihtelee autojen mukaan. Minimi on 5km/h. Maksimi on sitten valmistajan päästä.

Kuitenkin hätäjarrutuksen olisi videossa pitänyt vetää liinat kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284

Nyt saa Suomestakin takaveto-Teslaa (59 999 €). Toki nelivedon puuttumisen ohella myös toimintasäde ja kiihtyvyys ottaa aika selvästi takkiin. Teslan oma arvio toimitusajasta menee marras-tammikuulle.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Teslan systeemi on siitä jännä, että jos se ei tunnista tuota lapseksi niin se ajaa surutta päälle. Sama jos kyseessä on mikä tahansa muu esine jota se ei tunnista. Sitten taas jonkun toisen "lapsen" se voi taas tunnistaa, eli ei noita testejä voi todistaa vääräksi testaamalla toisella nukella.
Tämä muuttui 10.69:en myötä. Siinä on uusi occupancy network, joka tekee kaikista esteistä mallinnukset 3d voxeliavaruuteen. 10.69 viikon vanha ja tällä hetkellä tuhannessa autossa.

Linkin videossa paljon asiaa occupancy network:sta ja uudesta tavasta miten tesla tekee kameroiden 2d-kuvista 3d-mallinnuksen + miten sitä 3d-mallinnusta saadaan myös animoitua. Tuo on iso muutos ja toivottavasti vie softaa oleellisesti parempaan suuntaan. Linkki aikaleimalla visuaalisaatioon siitä mitä auto näkee uudella softalla

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
On muuten erikoisia hintoja tuolla uudella Y:llä euroopassa. On ainakin muutamissa maissa halvempi kuin halvin Model 3. Esim. Italiassa Model Y 49990e ja takavetoinen Model 3 57490e.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Tämä muuttui 10.69:en myötä. Siinä on uusi occupancy network, joka tekee kaikista esteistä mallinnukset 3d voxeliavaruuteen. 10.69 viikon vanha ja tällä hetkellä tuhannessa autossa.

Linkin videossa paljon asiaa occupancy network:sta ja uudesta tavasta miten tesla tekee kameroiden 2d-kuvista 3d-mallinnuksen + miten sitä 3d-mallinnusta saadaan myös animoitua. Tuo on iso muutos ja toivottavasti vie softaa oleellisesti parempaan suuntaan. Linkki aikaleimalla visuaalisaatioon siitä mitä auto näkee uudella softalla

Tämä toki sillä oletuksella, että tuo eteenpäin osoittava kamerajärjestelmä ylipäätään näkee sen esteen (eikä erehdy luulemaan sitä vaan kuvioksi tien pinnassa).

Koska kyseessä on näkyvän valon alueella toimivia kameroita, tämä riippuu vallitsevasta valosta. Toisin sanottuna, mistä suunnasta aurinko sattuu paistamaan, kuinka korkealta jos ollenkaan, ja onko esim. pilvistä vai ei. Tai, miten valo nyt muutenkin sattuu heijastumaan jostain. (Vrt. tutka tai LIDAR, jotka “valaisevat” maisemaa tehdäkseen havaintoja. Huomattavasti vähemmän herkkiä olosuhteille, ja siten huomattavasti helpompia saada toimimaan luotettavasti lähes kaikissa oloissa.)

Huomioiden miten vaikeaa (lue: käytännössä mahdotonta) on edes saada kamera edes pelkästään automaattisesti valottamaan kuva oikein sopivan vaikeissa valaisuoloissa, ei ihme jos joskus jää jotain näkemättä. Puhumattakaan miten esineiden näennäinen muoto muuttuu valon ja varjojen leikkiessä ympäriinsä...
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Tämä toki sillä oletuksella, että tuo eteenpäin osoittava kamerajärjestelmä ylipäätään näkee sen esteen (eikä erehdy luulemaan sitä vaan kuvioksi tien pinnassa).

Koska kyseessä on näkyvän valon alueella toimivia kameroita, tämä riippuu vallitsevasta valosta. Toisin sanottuna, mistä suunnasta aurinko sattuu paistamaan, kuinka korkealta jos ollenkaan, ja onko esim. pilvistä vai ei. Tai, miten valo nyt muutenkin sattuu heijastumaan jostain. (Vrt. tutka tai LIDAR, jotka “valaisevat” maisemaa tehdäkseen havaintoja. Huomattavasti vähemmän herkkiä olosuhteille, ja siten huomattavasti helpompia saada toimimaan luotettavasti lähes kaikissa oloissa.)

Huomioiden miten vaikeaa (lue: käytännössä mahdotonta) on edes saada kamera edes pelkästään automaattisesti valottamaan kuva oikein sopivan vaikeissa valaisuoloissa, ei ihme jos joskus jää jotain näkemättä. Puhumattakaan miten esineiden näennäinen muoto muuttuu valon ja varjojen leikkiessä ympäriinsä...
Jos katsot tuon videon niin auto/softa tekee 360 3d-vokseliavaruuden käyttämällä kaikkia autossa olevia kameroita. Lisäksi niitä kappaleita jotka eivät näy kokonaan/koko ajan ajan pyritään animoimaan perustuen tietoon mitä on kerätty. Ihminenhän tekee hyvin samankaltaista oletusta siitä miten kappaleet jatkavat liikettä vaikka emme niitä näkisi hetkeen. Joskus arvaamme oikein, joskus se piiloon mennyt asia yllättää käyttäytymisellään.

Ihmistäkin voi huijata illuusioilla. Softan ei tarvi olla täydellinen, kun eivät autoja ajavat ihmisetkään ole täydellisiä.

Teslan idea vokseliavaruudesta on hyvä. Miten se toimii nykyisillä sensoreilla jää nähtäväksi. Ainakin toi 10.69 softa vaikuttaa useampaa pykälää paremmalta kuin 10.12. Aika näyttää, mihin asti testla pääsee ja mitä hw4:en ja uudet sensorit tuovat tullessaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
321
On muuten erikoisia hintoja tuolla uudella Y:llä euroopassa. On ainakin muutamissa maissa halvempi kuin halvin Model 3. Esim. Italiassa Model Y 49990e ja takavetoinen Model 3 57490e.
Estääköhän mikään ostamasta tätä Y:tä uutena esim Italian Teslalta. Toki rahoitusta ei tällöin saa, mutta hinta houkuttelee kyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Jos katsot tuon videon niin auto/softa tekee 360 3d-vokseliavaruuden käyttämällä kaikkia autossa olevia kameroita. Lisäksi niitä kappaleita jotka eivät näy kokonaan/koko ajan ajan pyritään animoimaan perustuen tietoon mitä on kerätty. Ihminenhän tekee hyvin samankaltaista oletusta siitä miten kappaleet jatkavat liikettä vaikka emme niitä näkisi hetkeen. Joskus arvaamme oikein, joskus se piiloon mennyt asia yllättää käyttäytymisellään.

Ihmistäkin voi huijata illuusioilla. Softan ei tarvi olla täydellinen, kun eivät autoja ajavat ihmisetkään ole täydellisiä.

Teslan idea vokseliavaruudesta on hyvä. Miten se toimii nykyisillä sensoreilla jää nähtäväksi. Ainakin toi 10.69 softa vaikuttaa useampaa pykälää paremmalta kuin 10.12. Aika näyttää, mihin asti testla pääsee ja mitä hw4:en ja uudet sensorit tuovat tullessaan.
Mainosmateriaalissa, joo... kuinka moni niistä kameroista näkee suoraan edessä olevan kohteen. Taitaa ainoastaan olla ne kolme samassa ryppäässä olevaa etukameraa (jotka poikkeavat toisistaan polttovälin osalta). Tämä tarkoittaa tehollisesti siis tasan yhtä eteenpäin näkevää kameraa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
39
Luotettavat 3D skannerit tarvitsevat 3D geometrian luomiseen vähintään 2 kameraa. Molempien kameroiden pitää nähdä sama kohde, jotta kuvasta voidaan luoda luotettava 3d pistepilvi. Esimerkiksi GOM ATOS käyttää apuna kontrastin luomiseen sinisen valon projektoria. Näillä systeemeillä saadaan aikaa todella tarkka 3D mallia kohteista ja se vaatii todella paljon CPU tehoa käsittelemään ja kääntämään pistepilvi-dataa kevyempään tiedostomuotoon (pistepilvi -> stl). Näissäkin systeemeissä haasteena on mustat sekä kiiltävät materiaalit. Ne vaativat jonkinlaisen pintakäsittelyn, jotta niistä saataan luotettavaa skannaus-dataa. Yleensä kohteet maalataan vielä TiO2 spray-pulverilla kontrastin parantamiseksi ja datan laadun parantamiseksi. Voi vaan kuvitella mikä haaste Teslalla on tehdä samat 3d-"skannaus" temput luotettavasti yhdella kameralla ilman kontrastin luonnin apuja ja ryzen-prosessorilla reaaliajassa, kun yhden teollisessa käytössä olevan 80x40x40 pistepilven kääntö vie modernilla CPU:lta minuutin tai pari. Yhdellä kameralla saa aikaan kyllä 3D-skannaus dataa, jos skannattava kohde on paikallaan ja kameraa voidaan liikutella sen ympärillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Luotettavat 3D skannerit tarvitsevat 3D geometrian luomiseen vähintään 2 kameraa.
Miksei riitä se, että ottaa yhdellä liikkuvalla kameralla kaksi valotusta 1/50sec välein + huomioi ja käytä noita kahta valotusta stereokuvaparina?

Enkä nyt väitä että tarkkuus olisi samaa tasoa kuin jollain monen kameran setupilla jotka on syncattu ottamaan samalla hetkellä kuvat tjsp, mutta kyllä se stereokuvapari toimii samalla kamerallakin otettuna - etenkin kun ”kameralla” on kiihtyvyysanturit ja suht tarkat sijainti + nopeustiedot käytettävissä, jolloin se voi tietää varsin tarkasti kummankin stereokuvan puolikon kuvauspaikasta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Estääköhän mikään ostamasta tätä Y:tä uutena esim Italian Teslalta. Toki rahoitusta ei tällöin saa, mutta hinta houkuttelee kyllä.
Ei välttämättä mikään, mutta auto on uusi Suomen verottajalle jos se on alle 6kk vanha ja alle 6000km ajettu. Jolloin sähköauton kyseessä ollessa maksat alv enää.

Mainosmateriaalissa, joo... kuinka moni niistä kameroista näkee suoraan edessä olevan kohteen. Taitaa ainoastaan olla ne kolme samassa ryppäässä olevaa etukameraa (jotka poikkeavat toisistaan polttovälin osalta). Tämä tarkoittaa tehollisesti siis tasan yhtä eteenpäin näkevää kameraa...
Luotettavat 3D skannerit tarvitsevat 3D geometrian luomiseen vähintään 2 kameraa. Molempien kameroiden pitää nähdä sama kohde, jotta kuvasta voidaan luoda luotettava 3d pistepilvi. Esimerkiksi GOM ATOS käyttää apuna kontrastin luomiseen sinisen valon projektoria. Näillä systeemeillä saadaan aikaa todella tarkka 3D mallia kohteista ja se vaatii todella paljon CPU tehoa käsittelemään ja kääntämään pistepilvi-dataa kevyempään tiedostomuotoon (pistepilvi -> stl). Näissäkin systeemeissä haasteena on mustat sekä kiiltävät materiaalit. Ne vaativat jonkinlaisen pintakäsittelyn, jotta niistä saataan luotettavaa skannaus-dataa. Yleensä kohteet maalataan vielä TiO2 spray-pulverilla kontrastin parantamiseksi ja datan laadun parantamiseksi. Voi vaan kuvitella mikä haaste Teslalla on tehdä samat 3d-"skannaus" temput luotettavasti yhdella kameralla ilman kontrastin luonnin apuja ja ryzen-prosessorilla reaaliajassa, kun yhden teollisessa käytössä olevan 80x40x40 pistepilven kääntö vie modernilla CPU:lta minuutin tai pari. Yhdellä kameralla saa aikaan kyllä 3D-skannaus dataa, jos skannattava kohde on paikallaan ja kameraa voidaan liikutella sen ympärillä.
Teslassa on erillinen rauta mikä tekee tuota laskentaa. Intel/Ryzen on vain MCU eli mediatietokone.
Näyttäisi tuon videon perusteella, että eteenpäin hyödynnetään kahta kameraa edestä. Toinen normaali ja toinen fisheye ja molemmat ns. lyödään tasaiseksi kuvaksi jolloinka luodaan se etäisyys. Sama pätee sitten näihin muihin kameroihin autojen ympärillä, että kuvat lyödään tasaiseksi ja päällekkäin jolloin arvioidaan se etäisyys jne. Toki helpompaa olisi jos olisi valmiita stereokameroita mutta se on kustannus ja Teslan tuntien kaikki mistä voidaan säästää niin säästetään.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
On muuten erikoisia hintoja tuolla uudella Y:llä euroopassa. On ainakin muutamissa maissa halvempi kuin halvin Model 3. Esim. Italiassa Model Y 49990e ja takavetoinen Model 3 57490e.
Voihan se olla että Tesla tekee vähän markkinatutkimusta noiden autojen hinnotteluiden välillä eri maissa, käsittääkseni valmistuskustannukset ovat 3 ja Y käytännössä samat? Eli hinnalla Tesla voi sitten ohjata mitä haluavat myytävän, vaikka osien saatavuuden mukaan. Tosin osatkin ovat niin samoja että en tiedä onko iloa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
On kyllä hieman ärsyttävää että miten vitussa Tesla toimittaa mitä vaan mallia, ja mitä parempaa otat ni sitä nopeempaa saat.
Euroauton tilaamalla muu kuin alkaen halpis ni toimitusaika +2v
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
119
On muuten erikoisia hintoja tuolla uudella Y:llä euroopassa. On ainakin muutamissa maissa halvempi kuin halvin Model 3. Esim. Italiassa Model Y 49990e ja takavetoinen Model 3 57490e.
Veikkaisin että MY:t on Kiinan tehtailta ja M3 mahdollisesti Saksasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
39
Miksei riitä se, että ottaa yhdellä liikkuvalla kameralla kaksi valotusta 1/50sec välein + huomioi ja käytä noita kahta valotusta stereokuvaparina?

Enkä nyt väitä että tarkkuus olisi samaa tasoa kuin jollain monen kameran setupilla jotka on syncattu ottamaan samalla hetkellä kuvat tjsp, mutta kyllä se stereokuvapari toimii samalla kamerallakin otettuna - etenkin kun ”kameralla” on kiihtyvyysanturit ja suht tarkat sijainti + nopeustiedot käytettävissä, jolloin se voi tietää varsin tarkasti kummankin stereokuvan puolikon kuvauspaikasta.
Siinäpä se avain, että tarkkuus ei ole samaa tasoa. Pikselien laadun ruuvia pitänee löysätä tuolla setupilla, joka johtaa sitten vääriin tulkintoihin. Mutta Teslassa ei luodakaan pikselipilveä kameralla, koska se on laskennallisesti vielä nykyään todella raskasta. Oli käytössä yksi tai kaksi kameraa.

Teslassa on erillinen rauta mikä tekee tuota laskentaa. Intel/Ryzen on vain MCU eli mediatietokone.
Näyttäisi tuon videon perusteella, että eteenpäin hyödynnetään kahta kameraa edestä. Toinen normaali ja toinen fisheye ja molemmat ns. lyödään tasaiseksi kuvaksi jolloinka luodaan se etäisyys. Sama pätee sitten näihin muihin kameroihin autojen ympärillä, että kuvat lyödään tasaiseksi ja päällekkäin jolloin arvioidaan se etäisyys jne. Toki helpompaa olisi jos olisi valmiita stereokameroita mutta se on kustannus ja Teslan tuntien kaikki mistä voidaan säästää niin säästetään.
Erillinen rauta kuulostaa ihan järkevältä ratkaisulta. Nykyraudalla tosiaan 2D-kuvasta datan onkiminen reaaliajassa neuroverkon avulla taitaa olla ainut tehtävissä oleva tapa, jossa on kyllä sitten omat ongelmansa, jota Tesla yrittää ratkoa koko ajan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Voihan se olla että Tesla tekee vähän markkinatutkimusta noiden autojen hinnotteluiden välillä eri maissa, käsittääkseni valmistuskustannukset ovat 3 ja Y käytännössä samat? Eli hinnalla Tesla voi sitten ohjata mitä haluavat myytävän, vaikka osien saatavuuden mukaan. Tosin osatkin ovat niin samoja että en tiedä onko iloa.
Y on halvempi valmistaa koska osat megacastataan.
Ainakin osa jo. 3 ei ole tullut mitään muutoksia valmistukseen sitten julkaisun.

Veikkaisin että MY:t on Kiinan tehtailta ja M3 mahdollisesti Saksasta.
Ei.
Y LR ja Perf tulee Saksasta, musta ja valkoinen. Huhuttu on että nyt tulee myös muut värit Perffeistä Kiinasta. LR varmasti. Koska Saksan maalilinja ei ollutkaan valmis.

3 tulee toistaiseksi Kiinasta kunnes Saksan tehdas valmis.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Luotettavat 3D skannerit tarvitsevat 3D geometrian luomiseen vähintään 2 kameraa. Molempien kameroiden pitää nähdä sama kohde, jotta kuvasta voidaan luoda luotettava 3d pistepilvi. Esimerkiksi GOM ATOS käyttää apuna kontrastin luomiseen sinisen valon projektoria. Näillä systeemeillä saadaan aikaa todella tarkka 3D mallia kohteista ja se vaatii todella paljon CPU tehoa käsittelemään ja kääntämään pistepilvi-dataa kevyempään tiedostomuotoon (pistepilvi -> stl). Näissäkin systeemeissä haasteena on mustat sekä kiiltävät materiaalit. Ne vaativat jonkinlaisen pintakäsittelyn, jotta niistä saataan luotettavaa skannaus-dataa. Yleensä kohteet maalataan vielä TiO2 spray-pulverilla kontrastin parantamiseksi ja datan laadun parantamiseksi. Voi vaan kuvitella mikä haaste Teslalla on tehdä samat 3d-"skannaus" temput luotettavasti yhdella kameralla ilman kontrastin luonnin apuja ja ryzen-prosessorilla reaaliajassa, kun yhden teollisessa käytössä olevan 80x40x40 pistepilven kääntö vie modernilla CPU:lta minuutin tai pari. Yhdellä kameralla saa aikaan kyllä 3D-skannaus dataa, jos skannattava kohde on paikallaan ja kameraa voidaan liikutella sen ympärillä.
Täydellinen on riittävän hyvän pahin vihollinen. Ajaessa tuskin tarvii tehdä äärimmäisen tarkkaa laatua

NeRFsit ovat muuttanut 2d kuvista 3d sisältöä operaation sääntöjä aika rajusti




Ajamiseen käytetyssä voxeliavaruudessa voi luistaa siihen suuntaan, että otetaan pelivaraa tunnistettujen kappaleiden ympärille, jos algoritmi ei ole riittävän tarkka muuten. Tesla käyttää videota, ei yksittäisiä kuvia. 2d-3d konversion tarkkuus lienee parempi kuin vain yksittäistä kuvaa käyttäessä. Kappaleet liikkuvat ja näkyvät eri kulmista ja NeRFs voi toimia paremmin kuin yhden kuvan pohjalta?

Parkkeeratessa lienee taas sitten ollaan niin lähellä kohdetta, että tarkkuus parane sen kautta ja tuota tarkkuutta myös tarvitaan, jos pitää saada auto ahtaaseen väliin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
EU:ssa valmistettavat Y:tä välttävät ainakin tullit ja ties vaikka saisivat jotain veroetujakin joissain maissa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Miksei riitä se, että ottaa yhdellä liikkuvalla kameralla kaksi valotusta 1/50sec välein + huomioi ja käytä noita kahta valotusta stereokuvaparina?
Koska stereokuva on määritelmän mukaan kahdesta eri kulmasta. Suoraan edestä lähestyvää kohdetta ei pysty yhdellä kameralla kuvaamaan kuin yhdestä kulmasta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Teoreettista vain 1 kamera ja siitä etäisyydet tapausta voi miettiä myös ihmisen aivojen näkökulmasta. Sulje toinen silmä ja arvuuta etäisyyksiä tai yritä ajaa yksi silmä kiinni autoa. Onnistuiko? Tuo on nyt ainakin empiiriseltä kantilta yksi mahdollinen taso mihin voi päästä yhdellä silmällä/yhdellä kameralla. Ei, en väitä mitään. Tämä on vain yksi empiirinen tapa miettiä ja kokeilla yhden kameran/silmän tapausta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Teoreettista vain 1 kamera ja siitä etäisyydet tapausta voi miettiä myös ihmisen aivojen näkökulmasta. Sulje toinen silmä ja arvuuta etäisyyksiä tai yritä ajaa yksi silmä kiinni autoa. Onnistuiko? Tuo on nyt ainakin empiiriseltä kantilta yksi mahdollinen taso mihin voi päästä yhdellä silmällä/yhdellä kameralla. Ei, en väitä mitään. Tämä on vain yksi empiirinen tapa miettiä ja kokeilla yhden kameran/silmän tapausta.
Toisin kuin ihmisaivo, on tietokone triviaalia koodata vertaamaan kahta saman kameran peräjälkeistä otosta ikäänkuin ”stereokameran” erillisinä otoksina ja laittaa kameroiden sijaintipisteiden koordinaattieroksi oma liikevektori.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Toisin kuin ihmisaivo, on tietokone triviaalia koodata vertaamaan kahta saman kameran peräjälkeistä otosta ikäänkuin ”stereokameran” erillisinä otoksina ja laittaa kameroiden sijaintipisteiden koordinaattieroksi oma liikevektori.
Asioita voi olla hyvä miettiä sen kautta mikä on mahdollista. Ihmistesti antaa ainakin yhdenlaisen maksimin mitä kohti voi pyrkiä. Kuinka lähelle yksisilmäistä ihmistä NeRF:st'it tulevat pääsemään? Kuinka lähelle ihmistä pitää päästä että ajaminen voisi onnistua?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
59
Tuli peruttua Model Y LR:n tilaus, joten matka jatkuu Model 3 LR. Oli liikaa erilaisia muuttujia ilmassa, etten viitsinyt vaihtaa vain vähän isompaan ja korkeampaan autoon. Luovutus olisi ollut nyt syyskuun aikana, joten olisi varmaankin ollut MIC-versio, kun VIN ei vielä näkynyt tilaussivulla. Katsellaan vuosi tai pari maailmanmenoa sekä uusia malleja ja nautitaan tuosta M3:sta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
90
Tuli peruttua Model Y LR:n tilaus, joten matka jatkuu Model 3 LR. Oli liikaa erilaisia muuttujia ilmassa, etten viitsinyt vaihtaa vain vähän isompaan ja korkeampaan autoon. Luovutus olisi ollut nyt syyskuun aikana, joten olisi varmaankin ollut MIC-versio, kun VIN ei vielä näkynyt tilaussivulla. Katsellaan vuosi tai pari maailmanmenoa sekä uusia malleja ja nautitaan tuosta M3:sta.
Tässähän olisi ollut hyvä sauma tehdä useampi tonni rahaa kun olisit vastaanottanut MY:n ja laittanut saman tien myyntiin ajamattomana.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Tosin, jos ei auton myymisellä ole kiire, niin mikäs siinä turhaa kiirettä pitää myynnillä. Esim. Plaidin tilausta odotellessa, kuten tässäkin tapauksessa.
Kyllä tuo taas omaan mieleen osoittaa että vaikea löytää ostajaa kuka haluaa maksaa ylimääräistä.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
130
Eli 4k enemmän mitä uudesta pitäisi maksaa kohta vuoden vanhasta autosta, jonka saa myös suoraan Teslalta kolmen kuukauden toimitusajalla? Ei voi muuta sanoa, kuin että markkinat näköjään edelleen aika sekaisin, että jollekin tulee edes mieleen lähteä tuollaista kokeilemaan.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 181
Nyt kun taloudessa on oikeasti kovat ajat edessä ja sähkö maksaa ties mitä niin pahoin pelkään että monella jää ns. musta pekka käteen myös sähköautojen suhteen, myös liikkeillä jotka roudanneet tänne satoja sähkiksiä.

Jos noi Teslan tehdastoimitusten ajat pitää vähänkään paikkaansa niin uskoisin että kohta alkaa näkymään käytettyjen hinnan putoaminen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Nyt kun taloudessa on oikeasti kovat ajat edessä ja sähkö maksaa ties mitä niin pahoin pelkään että monella jää ns. musta pekka käteen myös sähköautojen suhteen, myös liikkeillä jotka roudanneet tänne satoja sähkiksiä.

Jos noi Teslan tehdastoimitusten ajat pitää vähänkään paikkaansa niin uskoisin että kohta alkaa näkymään käytettyjen hinnan putoaminen.
Itse sinänsä toivoisin autotilanteen normalisoitumista. Eli kohtuullisia toimitusaikoja ja sitä että käytetyn auton arvo tippuisi eikä nousisi.

Toki jos joku mega lama tulee niin voi mennä omakin työ alta niin ei enää autoa tarvitse/ole siihen varaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Hatusta heitettyna puolella suomalaisista on ihan kohtuulliset sahkosopimukset viela ensi kesaan asti joten paljon on viela ihmisia jotka voivat ajaa edullisesti
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
94
Vaikka sähköautolla ajo onkin edullista polttomoottoriautoihin nähden, kaikki puhe sähkön riittävyydestä ja sähkön hintason noususta vaikuttaa jo nyt. Vuoden tai kahden edullinen sähkösopimus on lyhyt aika, sillä auto hankitaan lähtökohtaisesti pidemmäksi ajaksi ja toimitusaika on pitkä. Samalla autorahoitus on kallistunut.

Sähkö on nyt kallista Euroopassa, mutta sähköautomarkkinat ovat globaalit. Kysyntä on kovaa vastakin, mutta Euroopassa sähköautokupla ei enää täyty kuten alkuvuodesta, ellei öljyn hinta nouse euro-valuutassa uusiin ennätyksiin.

Teslalta muuten varsin hyvä veto päällystää Berliinin gigafactory aurinkopaneeleilla. Saksan energian hinnoilla investointi kannattaa varmasti eutajassa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Teslalta muuten varsin hyvä veto päällystää Berliinin gigafactory aurinkopaneeleilla. Saksan energian hinnoilla investointi kannattaa varmasti eutajassa.
Teslalla oli joku viritys jolla omakotitalojen katot voisi tehda aurinkopaneeleista mutta tama ei koskaan lahtenyt lentoon. Eivat huomioineet tarpeeksi sita etta jokainen talo on erilainen. En sitten tieda onko teollisuuskattoja tarpeeksi mutta minusta se olisi paljon helpompi kohde tehda massatuotantona teollisuushalleihin kattoelementtia joka antaisi saa suojan ja toimisi aurinkopaneelina.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
59
Tässähän olisi ollut hyvä sauma tehdä useampi tonni rahaa kun olisit vastaanottanut MY:n ja laittanut saman tien myyntiin ajamattomana.
Ei olisi montaa tonnia pystynyt tekemään, kun tarkkaa luovutushetkeä ei ollut vielä tiedossa. Käytettyjä alkaa olla jo enemmän ja enemmän tarjolla.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
206
Eli 4k enemmän mitä uudesta pitäisi maksaa kohta vuoden vanhasta autosta, jonka saa myös suoraan Teslalta kolmen kuukauden toimitusajalla? Ei voi muuta sanoa, kuin että markkinat näköjään edelleen aika sekaisin, että jollekin tulee edes mieleen lähteä tuollaista kokeilemaan.
Tätä tuossa reilu viikko sitten ihmettelin itsekin... ja pelkästään sen jälkeen esimerkiksi käytettynä myynnissä olevien model 3:n määrä on noussut lähes 10% 450:een... tämän kuplan pitäisi puhjeta aika nopeasti jos uusien toimitusajat on tosiaan mitä on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Kyllä tuo taas omaan mieleen osoittaa että vaikea löytää ostajaa kuka haluaa maksaa ylimääräistä.
Ostaja voisi löytyä jos auto olisi jobbarilla jolta saa hyvät vaihtohyvitykset + rahoitukset.

Perinteinen "auton listahinta ylikorkea, mutta kompensoimme antamalla hyvän vaihtohyvityksen vanhasta ja tarjoamme matalakorkoista rahoitusta".
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
151
Teslalla oli joku viritys jolla omakotitalojen katot voisi tehda aurinkopaneeleista mutta tama ei koskaan lahtenyt lentoon. Eivat huomioineet tarpeeksi sita etta jokainen talo on erilainen. En sitten tieda onko teollisuuskattoja tarpeeksi mutta minusta se olisi paljon helpompi kohde tehda massatuotantona teollisuushalleihin kattoelementtia joka antaisi saa suojan ja toimisi aurinkopaneelina.
Jos ei jaksa odottaa, niin etelänaapurista löytyy lähes vastaava tuote, toimitusmahdollisuudella Suomeen. En ole ko. firmaan kytköksissä. Home - Roofit.solar
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Tätä tuossa reilu viikko sitten ihmettelin itsekin... ja pelkästään sen jälkeen esimerkiksi käytettynä myynnissä olevien model 3:n määrä on noussut lähes 10% 450:een... tämän kuplan pitäisi puhjeta aika nopeasti jos uusien toimitusajat on tosiaan mitä on.
Hämmästyttävän paljon on nyt Tesloja myynnissä. Juttelin viime viikolla parin myyjän kanssa, ja toinen kertoi että autoja kysytään kyllä ja niitä menee edelleen kaupaksi, mutta toinen mainitsi yhdestä Model Y:stä kysyttyäni, että hintaa on jouduttu pudottamaan ja kyseinen auto joudutaan myymään tappiolla. Toki kyse saattoi olla myyntipuheista, mutta tarjontaa on nyt paljon ja voi olla, että hintoja joudutaan joidenkin mallien osalta laskemaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 343
Viestejä
4 157 885
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom