Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 769
Tuohon ei osaa kukaan (tällä palstalla) vastata, mutta puolijohteiden kysyntä on niin kovaa verrattuna tuotantoon, jota on muuallekin kuin autoteollisuuteen, että 2024+ olisi oma sivistynyt veikkaus.

Kiina sekoilee psykooseissaan edelleen koronan kanssa ja tuotanto- sekä kuljetusketjut jumittaa, siruvalmistusta ollaan kaiketi rakentamassa muuallekin kun on globalisaation ansiosta "paskat housuissa" ja huomattiin ettei kaiken teettäminen yhdessä (kehitys)maassa ollutkaan viisasta, mutta sekin ottaa aikansa rakentaa ne tehtaat ja saada tuotantoa ylös.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
710
Tuohon ei osaa kukaan (tällä palstalla) vastata, mutta puolijohteiden kysyntä on niin kovaa verrattuna tuotantoon, jota on muuallekin kuin autoteollisuuteen, että 2024+ olisi oma sivistynyt veikkaus.

Kiina sekoilee psykooseissaan edelleen koronan kanssa ja tuotanto- sekä kuljetusketjut jumittaa, siruvalmistusta ollaan kaiketi rakentamassa muuallekin kun on globalisaation ansiosta "paskat housuissa" ja huomattiin ettei kaiken teettäminen yhdessä (kehitys)maassa ollutkaan viisasta, mutta sekin ottaa aikansa rakentaa ne tehtaat ja saada tuotantoa ylös.
Juuri näin arvion, jonka mukaan logiikkapiirien tuotantokapasiteetti kasvaisi uusien tehtaiden käynnistymisen (ja vanhojen tehdaiten laajennusten) ansiosta vuoteen 2025 mennessä n. 20%, samalla kun kysyntä kasvaa nykyisestä vielä 10%. Eli hiukan paine helpottaa, mutta mitään dramaattista parannusta tuskin tulee.

Vähän offtopikkia:

Oma veikkaukseni on, että emme tule enää näkemään ns. "normaalia" aikaa. Ts. maailma on siirtymässä kroonisen kriisiytymisen aikakauteen, jossa tuotantoketjut yskivät ja pätkivät, ja erilaiset resurssirajoitteet jatkuvasti vaikeutuvat. Ihmiskunta joutuu ikäänkuin juoksemaan koko ajan kovempaa, jotta pysyisi edes paikallaan. Aina kun näyttää siltä, että kohta palataan normaaliin, päälle iskee jokin uusi ongelma, ja jossakin vaiheessa joudutaan tilanteeseen, jossa kriisejä on jatkuvasti niskassa useita yhtä aikaa.

Joskus vuosisadan loppupuoliskolla sitten nähdään, päästiinkö tilanteesta onnistuneesti läpi uuteen, vakaampaan aikakauteen, vai hajoaako kaikki käsiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
498
Koskahan osapula helpottaa ja tuotantolinjat taas hyrähtävät käyntiin =toimitusajat alle 0,5v? Jossain kohtaa myös teslan järjettömät jälleenmyyntiarvot normalisoituvat joten kuka uskaltaisi ennustaa koska oma tesla olisi hyvä laittaa hinnan puolesta kiertoon? V -23 vai vasta -24?
Oma näkemys on että sähkisten kysyntä ylittää tarjonnan pitkälle tämän vuosikymmenen loppupuolelle samalla kun raaka-aineista alkaa tulla pulaa ja hinnat nousevat. Sanoisin siis että myyjän markkinat on vielä vuosia ja käytetystä joutuu maksamaan uuden hinnan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
399
Pitkässä juoksussa ihmiset aliarvioivat markkinatalouden kyvyn mukautua asioihin. Kukaan ei enää mieti kasvomaskien saatavuutta.
Validi pointti, mutta kasvomaskitehtaan perustaminen on toki hiukan eri tason harjoitus kuin akkutehtaan tai mikropiiritehtaan perustaminen.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
828
On, puhuinkin pitkästä juoksusta. Kuitenkaan kyse ei ole Mars-raketista vaan hyvin ymmärretyistä teknologioista.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
492
Onkos jollain lähiajalta kokemusta autopilot 1.0 vs 2.0 ajelusta? Varmaan uudempi päivitelty jo paremmaksi, mutta onkohan vanhemman omaava sellainen, mitä harkitsisitte silti jos puhutaan nyt näistä 2016-2017 vuoden Model S:stä? Vai voiko tuolla heittää vesilintua ja maksaa suosiolla hiukan enemmän tuosta uudemmasta versiosta.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
828
Perinteisesti vanhaa on pidetty luotettavampana. Uusi ajelee satunnaisesti vaarallisesti. Talvella ei ainakaan kannata käyttää.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 189
Tesla on siirtynyt muutaman vuoden aikaikkunassa yhdestä autotehtaasta neljään, mutta autojen saatavuus on samaan aikaan vain heikentynyt ja hinnat nousseet. Eksponentiaaliseen kysyntään on todella vaikea vastata, enkä siksi ikävä kyllä usko sähköautojen ostajan markkinaan ennen tämän vuosikymmenen loppupuolta.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
72
Tesla on siirtynyt muutaman vuoden aikaikkunassa yhdestä autotehtaasta neljään, mutta autojen saatavuus on samaan aikaan vain heikentynyt ja hinnat nousseet. Eksponentiaaliseen kysyntään on todella vaikea vastata, enkä siksi ikävä kyllä usko sähköautojen ostajan markkinaan ennen tämän vuosikymmenen loppupuolta.
Juu kävin juuri Volvolta kysäisee C40 rechargea niin toimitusaika 1v :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 475
Tesla on siirtynyt muutaman vuoden aikaikkunassa yhdestä autotehtaasta neljään, mutta autojen saatavuus on samaan aikaan vain heikentynyt ja hinnat nousseet. Eksponentiaaliseen kysyntään on todella vaikea vastata, enkä siksi ikävä kyllä usko sähköautojen ostajan markkinaan ennen tämän vuosikymmenen loppupuolta.
Tähän ei kuitenkaan ole vaikuttanut korona tai sota? Vaan se kysyntä on niin massiivinen?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
498
Tähän ei kuitenkaan ole vaikuttanut korona tai sota? Vaan se kysyntä on niin massiivinen?
Varmaan on kuten muihinkin valmistajiin, mutta kyllähän tesla on skaalannut tuotantoaan suunnitelmien mukaan tai jopa yli kaikesta huolimatta ja silti kysyntä selvästi ylittää tarjonnan edelleen. Lisäksi katteet on erittän hyvät ja jos näyttää että kysyntä sakkaa niin on vara tiputtaa hintaa jos tarve on. Tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa en epäile etteikö markkina imisi enemmän kuin mitä pystytään tuottamaan. Kysynnällä on vielä rajusti kasvunvaraa kun tietoisuus leviää ja polttoaineen hinta pysyy korkealla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 475
Varmaan on kuten muihinkin valmistajiin, mutta kyllähän tesla on skaalannut tuotantoaan suunnitelmien mukaan tai jopa yli kaikesta huolimatta ja silti kysyntä selvästi ylittää tarjonnan edelleen. Lisäksi katteet on erittän hyvät ja jos näyttää että kysyntä sakkaa niin on vara tiputtaa hintaa jos tarve on. Tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa en epäile etteikö markkina imisi enemmän kuin mitä pystytään tuottamaan. Kysynnällä on vielä rajusti kasvunvaraa kun tietoisuus leviää ja polttoaineen hinta pysyy korkealla.
Onhan ne joo skaalanneet ja etuina ollut, että voivat itse ohjelmoida piirit mutta on siellä myös näkynyt näitä muutoksia. Autot eivät sisällä kaikkia komponentteja kuin ne olisivat voineet sisältää, sen takia koska toimitukset ovat ensisijaisia.
Puutteista on toisista tullut ihan pysyviäkin.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
495
Olisihan se kiva nähdä taas päivä jolloin kaikilla automerkeillä jonot poistuisi ja näin kilpailu kiristyisi. Tuollainen vuoden varma jono ei lupaa teslan tai tietysti minkään muunkaan merkin tuotekehitykselle hyvää, nythän tehtaiden vain kannattaa leikata kustannuksia ja puskea kaikkea paskaa ulos mitä ihmiset ostaa. Paitsi toki jos ovat kaukaa viisaita ja ymmärtävät että kyllä ne tuotannon pullonkaulat on aina ennenkin markkinatalouden keinoin eli rahalla lopulta ratkenneet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 646
Hyvä esimerkki tasapuolisesta uutisoinnista Teslasta..
Huono esimerkki. Kyseessä kun ei ole sama toteutus, vaan Lexuksen ratissa on nopeuden mukaan muuttuva välitys. Se eliminoi Teslan ratin ongelman jossa rattia joutuu pyörittämään vaihtamalla otetta hitaissa nopeuksissa. Tästä johtuen toimittajat ovat ihan hyvin voineet päätyä erilaiseen lopputulokseen ratin toimivuudesta.

The technology will be called One Motion Grip (yep, that's OMG for short) though in the US it will be christened Steer-By-Wire, a more sensible name. With no physical mechanical connection to the front wheels, Lexus' yoke eliminates wheel winding and hand-over-hand movements in tight, low-speed turns. Unlike a conventional steering wheel, which might take 2.5 turns to go from lock to lock, the yoke only rotates about 150 degrees.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
828
Vilkkujakaan ei joudu Lexuksessa räpeltämään kapasitiivisista napeista.

Enpä silti ottaisi tuotakaan hirvitystä.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
368
Teksasista tulee tänään uunista ulos ilmeisesti kuluttajille asti 4680 y mallia eikä pelkästään Teslan työntekijöille, mikä on hyvä merkki. Q3 loppuun mennessä volyymilla 4680 ja Teslan työntekijän mukaan 80% lataus kestää noin 25 min eli jonkinlainen lataushyppäys nykyiseen, tietysti tarvitsee vielä päivitetyn SC latausnopeuden noin 350 kW, jotta saa akun about varttiin 80%. On tietysti monen kuukauden matka Berliinin tehtaan akkutuotannon aloitukseen, mutta hyvää kannattaa odottaa tovi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 475
Teksasista tulee tänään uunista ulos ilmeisesti kuluttajille asti 4680 y mallia eikä pelkästään Teslan työntekijöille, mikä on hyvä merkki. Q3 loppuun mennessä volyymilla 4680 ja Teslan työntekijän mukaan 80% lataus kestää noin 25 min eli jonkinlainen lataushyppäys nykyiseen, tietysti tarvitsee vielä päivitetyn SC latausnopeuden noin 350 kW, jotta saa akun about varttiin 80%. On tietysti monen kuukauden matka Berliinin tehtaan akkutuotannon aloitukseen, mutta hyvää kannattaa odottaa tovi.
Lähde?
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
492
Onko jollain tietoa, tuleeko auton tietoihin lukemaan ”CCS adapter support” kohtaan jotain muuta, kuin ei asennettu, jos autoon on tehty CCS retrofitti? Jotenkin kuvittelisi, mutta näyttää silti olevan ilmoituksia missä on mainittu retrofit, mutta tuossa lukee silti ettei asennettu.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
495
Musk varoittelee että tesla saattaa lopettaa tilausten vastaanottamisen väliaikaisesti joillakin malleilla kovan kysynnän ja tuotannon hankaluuksien vuoksi. M3 näyttäisi muuten karvalakkina toimitusajan venyneen jo vuoden päähän huhti-kesäkuulle. Kiinan koronasulkusekoilut vielä päälle ja ongelma varmaan kasautuu entisestään. Kiinan tehtaan tukos varmaan vaikuttaa juurikin jenkkejä enemmän euroopan toimitusaikoihin?

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 475
Kiinassa on isommat tehtaat ja enemmän kapasiteettia. Sieltä ovat tulleet nyt Eurooppaan. Aina on mahdollista että alkaa taas tulemaan USAsta.

Sirupula iski Teslaankin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
498
Asentelin tässä 2019LR:ään lisätiivistesarjan oviin ja on kyllä paras halppispäivitys mitä voi tehdä. Sisämelussa huomaa eron. Kannattaa se 30e ja 30min tähän uhrata. :tup:
Hieman arvon vielä laitanko kontin ja frunkin lisätiivisteet kiinni, mut tossa ajelin takapenkki alhaalla niin aika paljon sieltä tulee ääntä joten ehkä se luukun parempi tiivistys saattais vielä jotain auttaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
399
Asentelin tässä 2019LR:ään lisätiivistesarjan oviin ja on kyllä paras halppispäivitys mitä voi tehdä. Sisämelussa huomaa eron. Kannattaa se 30e ja 30min tähän uhrata. :tup:
Hieman arvon vielä laitanko kontin ja frunkin lisätiivisteet kiinni, mut tossa ajelin takapenkki alhaalla niin aika paljon sieltä tulee ääntä joten ehkä se luukun parempi tiivistys saattais vielä jotain auttaa.
Tilasitko Vempeleen tiivisteet, vai mitkä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
498
Tilasitko Vempeleen tiivisteet, vai mitkä?
Alista tilasin noi:
Plussaa et matsku on hyvää ja liima tuntuu toimivan kun ipalla puhdisti pinnat, miinusta et rullattu aika tiukalle niin vähä turhan kurtussa osa. :/
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
601
Alista tilasin noi:
Plussaa et matsku on hyvää ja liima tuntuu toimivan kun ipalla puhdisti pinnat, miinusta et rullattu aika tiukalle niin vähä turhan kurtussa osa. :/
siis että +50k autoon duunailte jotain patenttivirityksiä että ois hieman hiljasempi? :rofl:
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
495
jonkun teslan voisi kyllä hommata bemmin odotusajaksi niin pääsisi harjottelemaan sähköajoa. Kai ehkä vuoden verran Teslaa voisi sietää, tai sitten Leaf mikä varma valinta.
Jos sä käyt desibelimittarin kanssa teslassa ja muissa kilpailevissa sähköautoissa, ni ei niissä juuri eroa ole. Oletko muuten koskaan edes ajanut teslalla kun tarvitset "harjoitusta sähköajoon", vai huuteletko vain tyhjänpäiväisyyksiä ketjuun?
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
368
siis että +50k autoon duunailte jotain patenttivirityksiä että ois hieman hiljasempi? :rofl:
Eipä tuolla auton hinnalla väliä kun tuulensuhinat ja moottoriäänet kuuluu. Enemmän tietysti kiinnittää sähköautoissa huomiota moottoriäänien puute, jolloin kaikki pienetkin äänet suurenevat. Toinen juttu äänensävy esim. Bimmereissä mukavampi kumiseva rengaskohina eikä niin pistävä kuin tesloissa. Onneksi pienellä vaivalla autot saadaan hiljaisemmiksi.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 189
Ajomelussa täytyy myös muistaa, että kyseessä on paljolti Suomi-ongelma. Runsaan nastrarenkaita käyttävän autoilijapopulaation vuoksi paikallisesta asvaltista on pakko tehdä erittäin kovaäänistä ja routavaurioaltista. Jos tämä nastarengasspedeily lopetettaisiin hoidetuilla tiealueilla, meillä voisi olla yhtä hyvät tiet kuin niissä maissa, mistä autot tulevat, ja merkittävästi vähemmän meluhaittaa niin auton sisä- kuin ulkopuolellakin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 475
Ajomelussa täytyy myös muistaa, että kyseessä on paljolti Suomi-ongelma. Runsaan nastrarenkaita käyttävän autoilijapopulaation vuoksi paikallisesta asvaltista on pakko tehdä erittäin kovaäänistä ja routavaurioaltista. Jos tämä nastarengasspedeily lopetettaisiin hoidetuilla tiealueilla, meillä voisi olla yhtä hyvät tiet kuin niissä maissa, mistä autot tulevat, ja merkittävästi vähemmän meluhaittaa niin auton sisä- kuin ulkopuolellakin.
Varmasti mutta myös sekin jos valmistaja panostaa eristyksiin, niin sekin auttaa.

Edit. Suurimmat melulähteet ainakin 2021 on kattolasit ja näiden raot. Tämä siis mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
498
ja sitä ei voi tehdä suoraan tehtaalta syystä että?
Varmaan syy on se että lötköä tiivistettä ei voi asentaa robotilla vaan tarvittaisiin ihminen -> linjan hidastuminen -> kustannuksia. Samalla sitten toisten mainitsema asia että härmän tiet on merkittävästi äänekkäämmät kuin 99% muusta maailmasta joten näille 99% ihmisistä ei tällä ole suurtakaan merkitystä.

Meluasia on muutenkin aika subjektiivinen. Itse vaihdoin diesel seatista teslaan ja Seatillakin tuli rullattua satatonnia vaikka melu oli varmaan moninkertainen teslaan nähden. 19LR on varmaan uusia äänekkäämpi, mutta ei sitä mitenkään voi sanoa kovaääniseksi - imo. Jos pienellä ropeltamisella saan pari desibeliä vielä pois niin plussaa. :) Ylipäätään olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen autoon ja talvikin meni täysin ongelmitta täällä idässä ja aina lähdettiin taivasalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
368
Nyt olisi Ahvenanmaalla edullisesti 2014 Tesla myytävänä tee-se-itse henkiselle sähköautoilijalle. Etuaisa on vähän mutkalla, muuten taitaa olla ok.

Båthuset i Mariehamn Ab KP 2565141-6 myy purettu 2014 Tesla Model S, Maarianhamina - Huutokaupat.com
Jos haluaa mielenterveys ongelmia itselleen nii siitä vaan ostamaan. Korkeintaan peltoautoksi saa kasattua ja sittenkään ei taida olla kuin kallis kukkaruukku kun 7 vuotta sitten tuotu maahan nii akku kuollut tyhjyydessään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
729
ja sitä ei voi tehdä suoraan tehtaalta syystä että?
Tesla nyt on auto jossa kaikki "turha" tehdään mahdollisimman halvalla, äänieristys sopii siihen kuvioon vähän huonosti. Kaipa siellä on jotain laskelmia tehty, että aika harva jättää auton ostamatta tuon takia, eli se on kuitenkin kannattavaa.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
812
Jos haluaa mielenterveys ongelmia itselleen nii siitä vaan ostamaan. Korkeintaan peltoautoksi saa kasattua ja sittenkään ei taida olla kuin kallis kukkaruukku kun 7 vuotta sitten tuotu maahan nii akku kuollut tyhjyydessään.
Ihan hyvä aloituspakkaus jos meinaa tekniikkaswappia johonkin vehkeeseen. Akku tosin suurin kysymysmerkki ...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
601
Jos sä käyt desibelimittarin kanssa teslassa ja muissa kilpailevissa sähköautoissa, ni ei niissä juuri eroa ole. Oletko muuten koskaan edes ajanut teslalla kun tarvitset "harjoitusta sähköajoon", vai huuteletko vain tyhjänpäiväisyyksiä ketjuun?
Kyllä niissä on aika merkittäviäkin eroja mekkalassa eri mallien välillä. Tai rengastushan siinä pääosassa. Model3 performancen mitä käynyt paristi koeajamassa renkaat nyt ei varsinaisesti ole ihan optimit suomen paskatiestölle.
täyssähhkö on joo uusi juttu, plugarilla menty toistaiseksi kun uusia täyssähköjä nyt vaan ei saa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 053
Jos sä käyt desibelimittarin kanssa teslassa ja muissa kilpailevissa sähköautoissa, ni ei niissä juuri eroa ole. Oletko muuten koskaan edes ajanut teslalla kun tarvitset "harjoitusta sähköajoon", vai huuteletko vain tyhjänpäiväisyyksiä ketjuun?
On eroja, huomaa aika nopeasti erot Teslan ja esim. ID4:n välillä. Uskoisin että i4 ja muut Bemarit ja Mersut on tässä suhteessa vieläkin parempia.

Renkaat toki vaikuttaa kaikissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 475
On eroja, huomaa aika nopeasti erot Teslan ja esim. ID4:n välillä. Uskoisin että i4 ja muut Bemarit ja Mersut on tässä suhteessa vieläkin parempia.

Renkaat toki vaikuttaa kaikissa.
Vaikka desibelit voi olla samoja niin se miten eristys tehty vaikuttaa paljon asiaan. Osa saa sen melun miellyttävämmäksi.

Mersua en ole käynyt ajamassa mutta i4 hiljaisempi M3P verrattuna, ID4 myös hiljainen ja paljon mukavampi ajaa. Kia EV6 oli meni aika samaan kastiin. Polestar 2 oli myös aika voimakas.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
368
Onhan se vähä huvittavaa kun Tesloissa (Model 3, Model Y) on sama melutaso kuin VW e-Upissa.

Harmi kun ei ole samat renkaat joka testissä. Kuitenkin aika hyviä eroja eri renkailla ja rengasprofiilillakin saa mukavampaa vaikutusta ja noista kun ei vielä tiedä onko tieosuus samassa kunnossa eri vuosina ja onko edes sama tienpätkä?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
6 178
Alkanut kuulua huhuja tulevasta 100kWh akusta Model 3:n. Jos tulee kohta niin odotettavissa käytettyjen LR mallien hinnanpudotus?
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
84
Tuollahan paukkuisi range 700km luokkaan. Mielestäni järkevämpää olisi kehittää mammuttiakkujen sijaan latausnopeutta.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
368
Alkanut kuulua huhuja tulevasta 100kWh akusta Model 3:n. Jos tulee kohta niin odotettavissa käytettyjen LR mallien hinnanpudotus?
Onhan sitä huhua ollut pari vuotta. Uskoisin että tuo noin 85kwh akku maksimi mitä tulee olemaan 3/y, koska tuo 4680 kehittyy energiatiheydeltään vuosia eteenpäin samanlailla kuin 18650 ja 2170. Toivottavasti viikon parin sisään kuluttajille saapuu nuo uudet akut y malleihin, ainakin oli joitain toimitusaikoja saaneet viikon päähän jenkeissä. Uuden akun tuotanto Teksasissa vielä lastenkengissä muutaman kuukauden.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
368
Tuollahan paukkuisi range 700km luokkaan. Mielestäni järkevämpää olisi kehittää mammuttiakkujen sijaan latausnopeutta.
Tietysti jos akku olisi pieni vaikka 200km range ja lataus minuutissa täyteen, mutta kyllä semmoisella 600-800 rangen akulla hyvin pärjää jos imasee vaikka 50% akkuun virtaa 15min?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
166 832
Viestejä
3 099 028
Jäsenet
57 216
Uusin jäsen
Cronus

Hinta.fi

Ylös Bottom