Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
362
Google oli taas heikko löytämään, mutta Shanghain kohdalla sanottiin että takaosa on "30% reduction". Mutta se tarkoitti siis takaosan palasesta 30%.

En oikein tiedä miten 237kg saadaan pois Model Y:n painosta pelkästään prässäämällä. Jos nyt otetaan esimerkkinä esim. Audi A8, niin sen koko runko painaa yhteensä 241kg. Tuntuu siis kovin oudolta jos yhtäkkiä saataisiin lattiasta ja etuosasta Model Y:ssä kokonainen A8 irroitettua. Tuskin siellä nyt satoja kiloja ylimääräistä painoa nykyäänkään on?
Muistaakseni luin jostain että tuo takaosa painoi ennen 187kg tj. Tosin eipä siinä että siitä 30% paljoa tee plus etuosasta nii oisko about 100kg yhteensä. Ei luulis lattian painavan paljoa kun poistuu välistä ja tilalle tulee akusto, mutta liekö vanhan 2170 jäähdytys ja se ihmeen vaahto poistuu ja siitä 100kg pois? Tuli mieleen tuo 10kg about lähtee jo lead acid batteryn vaihtuminen litium akkuun. Voihan se olla niin kuin tege mainitsi että nuo prototyypin painot eri kuin tuotanto mutta yhtyisin sinun mielipiteeseesi että tuskin nuo esituotanto mallit hirveästi enää oikeasta tuotantoautosta eroaa. Silloin jäisi loogisesti ajateltuna että akku nykyistä selkeästi pienempi kun sehän painaa about 500kg ja jos kerran pärjää vaikka 50-100kg pienemmällä akulla kun energiatiheys parempi että saavutetaan hyvä range. No toivottavasti kohta selkiytyy tämä asia.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 042
En oikein tiedä miten 237kg saadaan pois Model Y:n painosta pelkästään prässäämällä. Jos nyt otetaan esimerkkinä esim. Audi A8, niin sen koko runko painaa yhteensä 241kg. Tuntuu siis kovin oudolta jos yhtäkkiä saataisiin lattiasta ja etuosasta Model Y:ssä kokonainen A8 irroitettua. Tuskin siellä nyt satoja kiloja ylimääräistä painoa nykyäänkään on?
Tätä mietin itsekkin, kuulostaa prosentuaalisesti täysin uskomattomalta että pelkkä pohjapaneeli painaa lähemmäs 200kg Teslassa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
2 228
Tässä jotain. Tuossa vertaillaan kantavuutta. Ero on siis 170kg. Ehkä se toisen pään castin tiputtaa myös mutta aika kovia lukemia. Tosin tuo kantavuus lienee myös se että autoon saisi 7 paikkaisena joka taas pienentää tuota sen 2x75kg? Jolloin ero tippuu 20kg. Tai sitten MiC autossa on jo muka 7 paikan kantavuus ja MiGistä jätetty pois. Tiedä sitä sitten.
Mut eihän kantavuus ole suoraan verrannollinen auton painoon. Varsinkin kun tässä on rakenteellisia muutoksia, niin nehän ovat saattaneet nostaa hyväksyttyä kantavuutta jo itsessään (Teslahan haki hyväksyntämuutoksia näille uusille "malleille" joka tapauksessa).
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 042
Mut eihän kantavuus ole suoraan verrannollinen auton painoon. Varsinkin kun tässä on rakenteellisia muutoksia, niin nehän ovat saattaneet nostaa hyväksyttyä kantavuutta jo itsessään (Teslahan haki hyväksyntämuutoksia näille uusille "malleille" joka tapauksessa).
Onkin mielenkiintoinen kysymys kokonaisuudessaan. Kantavuus = kokonaismassa - omamassa. Näistä omamassa on yksinkertainen eli auton paino nesteet mukaanlukien (90% tankillinen) plus 75kg kuski ja jotain muuta pientä. Kokonaismassa on auton valmistajan itsensä ilmoittama, eihän sitä määrittele oikeastaan mikään (pl. akselipainot tms)

Eli jos Tesla haluaa nostaa autojen kantavuutta niin sehän voi tehdä sen teoriassa ihan vain ilmoittamalla isompi kantavuus ilman yhtään varsinaista muutosta autoon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 255
Onkin mielenkiintoinen kysymys kokonaisuudessaan. Kantavuus = kokonaismassa - omamassa. Näistä omamassa on yksinkertainen eli auton paino nesteet mukaanlukien (90% tankillinen) plus 75kg kuski ja jotain muuta pientä. Kokonaismassa on auton valmistajan itsensä ilmoittama, eihän sitä määrittele oikeastaan mikään (pl. akselipainot tms)

Eli jos Tesla haluaa nostaa autojen kantavuutta niin sehän voi tehdä sen teoriassa ihan vain ilmoittamalla isompi kantavuus ilman yhtään varsinaista muutosta autoon?
Heitetään ihan mutuna, että esim. Koko Konstruktio pitää muuttua astetta järeämmäksi ts. Hävitään synergia-edut eri mallien väliltä = kokonaiskustannukset kasvaa
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
2 228
Heitetään ihan mutuna, että esim. Koko Konstruktio pitää muuttua astetta järeämmäksi ts. Hävitään synergia-edut eri mallien väliltä = kokonaiskustannukset kasvaa
Niinhän tässä on tehty, koko rakenne on muuttunut jäykemmäksikin, sehän yksi mainoslauseista Elonilta oli.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
490
Veikkaan että ei kauaa... liekkö ne on poistaneet rajat sieltä ja kovempi ääni selittyy sillä että kylmäaine ei saa tarpeeksi lämpöä ulkoilmasta höyrystyäkseen jolloin kompura pumppaa nestettä kaasun sijaan. En keksi tälle muuta syytä ongelmakuvauksien perusteella. Ei tuu kestää pitkään noi ilpit.
Omat äänikokemukset siis ihan nollakelillä, kyllä tuo kompuran aine niissä lämpötiloissa riittää ja ei ääni nyt siitä johdu. Veikkaan vaan että tehoja nostettu. Mulla oli aikasemmin ongelmana että -5 keleissä lämppäri ei puhaltanut tarpeeksi, nyt puhaltaa.
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
83
Odottelen m3 karvalakkia kiinasta. Nyt muut pohjoismaat ovat saaneet vin mutta suomeen ei ole tainnut tulla vielä infoa? Tuleeko suomen mic-teslat samassa kiintiössä ja laivalla kuin nor-swe autot vai muita reittejä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 464
Odottelen m3 karvalakkia kiinasta. Nyt muut pohjoismaat ovat saaneet vin mutta suomeen ei ole tainnut tulla vielä infoa? Tuleeko suomen mic-teslat samassa kiintiössä ja laivalla kuin nor-swe autot vai muita reittejä?
Samasta tulee, kyllä ne vinin kertoo. Näillä näkymin ne autot saa luovutuksen maaliskuussa täällä Suomessa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 464
Kyllä on. Kaikissa Fremontista lähteneissä, ne eivät käsittääkseni kärsi LG:N ja LFP-akkujen hitaammista latausnopeuksista?
Valitettavasti kyllä.

Tesla ottaa akkuja mistä saa ja kun niiden vaihtuvuus on joka toimituserässä, niin vaikea pysyä kartalla mikä toimii mitenkä.

Lisäksi Panasonicilla oli viime talvena coldgate ongelmia kun akku meni liian kylmäksi ja tehot tippui. LGlla ei taas tätä ongelmaa ollut. Tätä paikattiin lämmittämällä akkua enemmän, mikä voi myös yksi syy ILP ongelmiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 645
Uusi Model 3 takaveto 60kWh akulla pääsi Teslabjörnin testissä tänään 404km -2 - -5 asteen pakkasessa 90km/h keskivauhdilla. Pidemmälle Björnin talvikelin 90km/h testissä ei ole päässyt kuin Model 3 long range, Model 3 performance ja Mercedes EQS.
 

Exc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
32
Odottelen m3 karvalakkia kiinasta. Nyt muut pohjoismaat ovat saaneet vin mutta suomeen ei ole tainnut tulla vielä infoa? Tuleeko suomen mic-teslat samassa kiintiössä ja laivalla kuin nor-swe autot vai muita reittejä?
Kyllä minun Y:n arvioitu toimitusaikahaarukka ja VIN tuli Tesla.com, auton tilauswebbisivun lähdekoodeihin viimeisen 48h aikana kun selaimella katsoo ”view source” ja etsii ”VIN” tai LRW alkuista 17 merkin koodia.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
2 888
Uusi Model 3 takaveto 60kWh akulla pääsi Teslabjörnin testissä tänään 404km -2 - -5 asteen pakkasessa 90km/h keskivauhdilla. Pidemmälle Björnin talvikelin 90km/h testissä ei ole päässyt kuin Model 3 long range, Model 3 performance ja Mercedes EQS.
Varsin kiitettävä tulos. Itse tuskin pääsisin karvalakkimallilla edes kesäkelissä tuota.
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
83
Ai vin on jo näkyvissä? En tosin sellaista itse löydä. Ehkäpä ei ole vielä laitettu tai sitten auto ei olekaan vielä matkalla tänne. Alunperin arvioitu tulo olisi helmikuu mutta eikös kaikki toimitusajat ole kaikkialla venähtäneet?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 429
Uusi Model 3 takaveto 60kWh akulla pääsi Teslabjörnin testissä tänään 404km -2 - -5 asteen pakkasessa 90km/h keskivauhdilla. Pidemmälle Björnin talvikelin 90km/h testissä ei ole päässyt kuin Model 3 long range, Model 3 performance ja Mercedes EQS.
Paljos meni 120kmh testissä? Vissiin livestreamista poimittu kun ei ole vielä excel-tuloksissa listattuna.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 645
Paljos meni 120kmh testissä? Vissiin livestreamista poimittu kun ei ole vielä excel-tuloksissa listattuna.
Vähä jäi live striimistä epäselväksi itelle, mutta noin 300km oli se. 19.4kWh/100km oli auton ilmoittama kulutus 120km/h.
 

Exc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
32
Ai vin on jo näkyvissä? En tosin sellaista itse löydä. Ehkäpä ei ole vielä laitettu tai sitten auto ei olekaan vielä matkalla tänne. Alunperin arvioitu tulo olisi helmikuu mutta eikös kaikki toimitusajat ole kaikkialla venähtäneet?
Näkyykö sinulla arvioitu toimitusaika jo?

Minulle VIN ilmestyi lähdekoodiin vasta kun tuo arvioitu toimitusaika tuli näkyviin.

VIN ei näy normaalisti webbisivuilla minulla vielä ainakaan, piti tosiaan kaivella.
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
83
No eipä näy toimitusaikaa. Voi olla ettei auto olekaan vielä tulossa tässä erässä. Teslatilillä ilmoitus että maksa maksu viim 7pvää ennen toimitusta, muuta ei oikein olekaan.
Tuleekohan kohtapuoliin muita laivoja tännepäin? Jospa sitten siinä olisi.
Tiedätkö Exc tuleeko sinun MY uudella akulla ja ryzenillä?
 

Exc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
32
No eipä näy toimitusaikaa. Voi olla ettei auto olekaan vielä tulossa tässä erässä. Teslatilillä ilmoitus että maksa maksu viim 7pvää ennen toimitusta, muuta ei oikein olekaan.
Tuleekohan kohtapuoliin muita laivoja tännepäin? Jospa sitten siinä olisi.
Tiedätkö Exc tuleeko sinun MY uudella akulla ja ryzenillä?
Joo sitä samaa se näytti minulle myös, nyt vkl muuttui sitten ja tuli arvioitu toimitusaikahaarukka. Sieltä on kai kolme laivaa tulossa Eurooppaa kohti, eka oli menossa pian Suezin kanavalle.

Kysyin päivityksistä ja vastaus oli tämä:

” Viimeisimpien tietojen mukaan uusiin toimitettaviin autoihin tulevat seuraavat päivitykset:
AMD Ryzen prosessori
Li-Ion low voltage akku
Energia tiheempi akku -> isompi range
Pyyhkiöiden lämmitys tuulilasin alareunaan,”

Eli pitäisi… auton VIN:stä voi myös katsoa, että valmistettu 2022 puolella ja huhut on kertonut jo hetken, että Kiinasta tulee uusilla päivityksillä linjalta ulos.

Eli usko on kova, että tulee omaan myös. Tekstari ainakin tuli jo aiemmin tuosta rangen noususta, samalla kun se päivittyi Teslan konfiguraattoriin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 464

Videota CTsta. Koko pienentynyt. Tiedä sitten onko uusi proto vai se tuotanto.

Ilmeisesti selviää parin päivän päästä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
498
Tuli tehtyä ensimmäinen vetokujareissu täältä idästä. 900km menopaluu. Itellä etätyöt ja ilmaisöitä hotelliin niin pidin tän pienenä lomareissuna arjen keskellä. :lol:

Lista seuraavanlainen: Ajovaloumpioissa kosteutta, Lokarin liner repsotti, 12v akku hyytyi kovimmilla pakkasilla, Tukivarsi narisi syksyllä.

Positiiivistä:
- Helppo varaus apsin kautta, jono noin 1kk, (ei kriittisiä juttuja) niin ihan ok.
- Soitettiin viikkoa ennen huoltoaikaa etädiagnoosin osalta ja kyseltiin lisätietoja ja selvitettiin asioita sekä katsottiin livenä auton dataa.
- Työmääräin tuli sovitusti ja takuukeissejä 0€.
- Loaner oli varattu -> vaihdoin uber seteleihin tiskillä ollessa (80e per vrk kun auto huollossa) kun en tarvinnut autoa ja joku muu varmasti tarvitsee kovemmin kuin minä tässä tapauksessa.
- Auto valmistui 1vrk etuajassa kun sitä erikseen pyysin.
- Oli ladattu kuten pyysin.
- Roikkuva rengaskotelo liner oli vaihdettu uuteen ja uudenmalliseen.
- Tukivarret oli rasvattu ja tiivistetty.

Negaa:
- Oli jo ennakolta käytännössä päätetty ettei umpioita vaihdeta vaan pitäisi itse lämmitellä ja odottaa et kosteus poistuu. Ok osittain ymmärrän et lähes ominaisuus led umpioissa, mut osalla on vaihdettu eli missä raja mikä on viallinen ja mikä ei? Mielestäni mulla oli aika extreme case jo.
- 12v akusta ei löydetty vikaa (kun latasin sen itse) ja ei löydetty myöskään syytä miksi jännite oli päässyt alas ja lataus loppunut vaikka auto oli piuhassa. Kommentti oli et pitäs saada diagnoosiin vikatilassa ja tuli pyyntö ottaa minuutilleen aika ylös jos tekee uudelleen et voidaan katsoa logeja.... kun kysyin että eikö vikailmoituksista jää kellonaikaa ylös niin ei kuulemma. :woot: (en usko kyllä tätä kun 2000luvun vagissakin jo jää. EDIT: katsoin vikakoodeja vielä itse niin itse vikaooditekstissä joka jää huoltomääräimeen on ajankohta sekunnilleen o_O). No enivei no big deal, ranger kuulemma kiertää jo idässäkin jos uusii tai nappaan ite uuden akun mätinetistä 60e ja vartin homma laittaa. Kolmosessa sentään 12v akkuvika ei jätä tielle vaan kytkee kaiken dc-dc muuntimen päähän ja rajoittaa ominaisuuksia pienentääkseen kulutusta (kuten esim penkinlämmittimet ei toimi).


Kyselin myös onko huoltoverkoston laajentumisesta hyshystietoa ja koitin lukea naamaa tuloksetta. Kertoili kuitenkin suoraan että tälle autokannalle 2 pistettä on riittämätön ja autokanta tulee vain lisääntymään, ehkä tästä vois päätellä et suunnitteilla on. Jätin toiveeni et saatais vaikka Kuopioon yks niistä uusista pisteistä kun lapinmiehet on tottuneet ajamaan pitempiä siivuja. :rofl2:

Summattuna kommunikaatio oli hyvää, huolto alkoi ajallaan ja valmistui etuajassa luvatusta. Lounerikin olisi onnistunut vaikka foorumin mukaan ilppivikasia pihat täynnä. :tup:
Akun vaihtamattomuudesta jäi vähän paskanmaku suuhun. :beye:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
490
Tuli tehtyä ensimmäinen vetokujareissu täältä idästä. 900km menopaluu. Itellä etätyöt ja ilmaisöitä hotelliin niin pidin tän pienenä lomareissuna arjen keskellä. :lol:

Lista seuraavanlainen: Ajovaloumpioissa kosteutta, Lokarin liner repsotti, 12v akku hyytyi kovimmilla pakkasilla, Tukivarsi narisi syksyllä.

Positiiivistä:
- Helppo varaus apsin kautta, jono noin 1kk, (ei kriittisiä juttuja) niin ihan ok.
- Soitettiin viikkoa ennen huoltoaikaa etädiagnoosin osalta ja kyseltiin lisätietoja ja selvitettiin asioita sekä katsottiin livenä auton dataa.
- Työmääräin tuli sovitusti ja takuukeissejä 0€.
- Loaner oli varattu -> vaihdoin uber seteleihin tiskillä ollessa (80e per vrk kun auto huollossa) kun en tarvinnut autoa ja joku muu varmasti tarvitsee kovemmin kuin minä tässä tapauksessa.
- Auto valmistui 1vrk etuajassa kun sitä erikseen pyysin.
- Oli ladattu kuten pyysin.
- Roikkuva rengaskotelo liner oli vaihdettu uuteen ja uudenmalliseen.
- Tukivarret oli rasvattu ja tiivistetty.

Negaa:
- Oli jo ennakolta käytännössä päätetty ettei umpioita vaihdeta vaan pitäisi itse lämmitellä ja odottaa et kosteus poistuu. Ok osittain ymmärrän et lähes ominaisuus led umpioissa, mut osalla on vaihdettu eli missä raja mikä on viallinen ja mikä ei? Mielestäni mulla oli aika extreme case jo.
- 12v akusta ei löydetty vikaa (kun latasin sen itse) ja ei löydetty myöskään syytä miksi jännite oli päässyt alas ja lataus loppunut vaikka auto oli piuhassa. Kommentti oli et pitäs saada diagnoosiin vikatilassa ja tuli pyyntö ottaa minuutilleen aika ylös jos tekee uudelleen et voidaan katsoa logeja.... kun kysyin että eikö vikailmoituksista jää kellonaikaa ylös niin ei kuulemma. :woot: (en usko kyllä tätä kun 2000luvun vagissakin jo jää). No enivei no big deal, ranger kuulemma kiertää jo idässäkin jos uusii tai nappaan ite uuden akun mätinetistä 60e ja vartin homma laittaa. Kolmosessa sentään 12v akkuvika ei jätä tielle vaan kytkee kaiken dc-dc muuntimen päähän ja rajoittaa ominaisuuksia pienentääkseen kulutusta (kuten esim penkinlämmittimet ei toimi).


Kyselin myös onko huoltoverkoston laajentumisesta hyshystietoa ja koitin lukea naamaa tuloksetta. Kertoili kuitenkin suoraan että tälle autokannalle 2 pistettä on riittämätön ja autokanta tulee vain lisääntymään, ehkä tästä vois päätellä et suunnitteilla on. Jätin toiveeni et saatais vaikka Kuopioon yks niistä uusista pisteistä kun lapinmiehet on tottuneet ajamaan pitempiä siivuja. :rofl2:

Summattuna kommunikaatio oli hyvää, huolto alkoi ajallaan ja valmistui etuajassa luvatusta. Lounerikin olisi onnistunut vaikka foorumin mukaan ilppivikasia pihat täynnä. :tup:
Akun vaihtamattomuudesta jäi vähän paskanmaku suuhun. :beye:
Itellä kans pakkasilla huurtuu jäähän myös sisältä valot, käsittääkseni vähän kaikissa samaa ni ei se vaihto auta edes. Ne vaihtaa vissiin sitten jos on ihan juoksevaa vettä sisällä joka ei ole valunut pois
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
498
Itellä kans pakkasilla huurtuu jäähän myös sisältä valot, käsittääkseni vähän kaikissa samaa ni ei se vaihto auta edes. Ne vaihtaa vissiin sitten jos on ihan juoksevaa vettä sisällä joka ei ole valunut pois
Tältä näytti omani joku viikko sitten. Nyt nollakelissä toki oli ihan siistin näköinen, pientä kosteutta vain -> ei vaihdettu. Facen puolella ainakin yksi käyttäjä kertoi tehneensä Teslan ohjeen mukaisesti eli auto lämpimään pitkät päällä muutamaksi (tunniksi?) niin kosteus häviää hengitysreiän kautta. Kuulemma saa pari kuukautta ajella sit ihan höyryttä. Pitää koittaa seuraavaksi.

Luultavasti oot oikeassa et vaihtavat vain jos umpion pohjalla on "lätäkkö".


IMG_20211209_192334.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
112
Hyvä, että latausverkosto kasvaa, mutta saisi niitä resursseja laittaa pikkuhiljaa vaatimattomaan huoltoverkostoon. Ainiin. Ei huolta. Tesla lupailikin näin huollon tarpeesta :rofl:


huolto.png
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 760
Hyvä, että latausverkosto kasvaa, mutta saisi niitä resursseja laittaa pikkuhiljaa vaatimattomaan huoltoverkostoon. Ainiin. Ei huolta. Tesla lupailikin näin huollon tarpeesta :rofl:


Ranger palvelu sentää laajennu kovasti, Kuusamoon asti yltää. Alustan , kahvojen jne pikku hommien kans toimii hienosti.
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
112
Ranger palvelu sentää laajennu kovasti, Kuusamoon asti yltää. Alustan , kahvojen jne pikku hommien kans toimii hienosti.
Tuo on jo edistystä tilanteeseen. Ymmärrän toki, että Teslan nykyinen strategia nojannee agressiiviseen myyntiin eikä prioriteettina ole laittaa likviditeettia jälkimarkkinoinnin kehittymiseen. Uskon, että tähän tulee muutos, kun perinteiset autovalmistajat saa markkinoille puskettua omia relevantteja vaihtoehtojaan (jos on tullakseen). Lämmin tunne valtasi ajatukseni, kun Toyotan huollosta vastattiin puhelimitse ja huoltohenkilö varasi ajan heti seuraavalle päivälle. Matkaakin on alle 10km merkkihuoltoon. Vastaavasti Teslan lähin on 350km päässä. Valintojen maailma.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 464
Tuo on jo edistystä tilanteeseen. Ymmärrän toki, että Teslan nykyinen strategia nojannee agressiiviseen myyntiin eikä prioriteettina ole laittaa likviditeettia jälkimarkkinoinnin kehittymiseen. Uskon, että tähän tulee muutos, kun perinteiset autovalmistajat saa markkinoille puskettua omia relevantteja vaihtoehtojaan (jos on tullakseen). Lämmin tunne valtasi ajatukseni, kun Toyotan huollosta vastattiin puhelimitse ja huoltohenkilö varasi ajan heti seuraavalle päivälle. Matkaakin on alle 10km merkkihuoltoon. Vastaavasti Teslan lähin on 350km päässä. Valintojen maailma.
Kiinassa on aivan eri malli kuin täällä Euroopassa.
Toki siellä on kansaakin ketä laittaa töihin.
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
112

Tuossa Kiinan promo.
Markkinointi on markkinointia, mutta toisaalta en epäilisi etteikö Kiinassa asiat hoituisi paremmin kuin täällä lännessä. Odotan mielenkiinnolla milloin Nio ja Xpeng saapuvat tänne Suomeen ensin valloitettuaan Norjan ja kenties muut merkittävät Euroopan taloudet. Toisaalta tämän peräpohjolan valloitus alkanee ensin pääkaupunkiseudulta, joten tuskin kannattaa hengitystä pidätellen odotella näiden huoltopisteiden levittäytymistä muualle Suomeen uusilta tulijoilta.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
3 585
Teslan q4 kvartaaliraportissa on kaikkea mielenkiintoista. Linkkailen mitä mun silmiin osui tähän postaukseen

Tehtaiden statukset eri automalleille. "future product" lienee koko kansan halpissähköauto. Kvartaaliraportista voi poimia, että q4:en valmistustahdilla valmistuisi vuodessa reilun 1.2 miljoonaa autoa. Fremontin tehtaan kapasiteetti tulee laajentumaan 600k+ autoa vuodessa nopeuteen. Jos texas ja berliini tulevat sopivasti tulille niin ensi vuodelle voi odottaa melko reippaita toimitusmääriä. Ensimmäiset autot berliinistä tulevat 2170 akuilla

1643232599850.png


FSD betassa melkein 60000 autoa mukana
The team continued to iterate on FSD Beta software, releasing seven updates throughout the quarter. We successfully increased the number of FSD Beta vehicles from a couple of thousand in Q3 to nearly 60,000 vehicles in the US today.

Tesla näkee hinnan isona kilpailuvalttina. Kova väite katteista/kannattavuudesta. Lisäksi spekuloitiin softan tuottavan tulevaisuudessa rahaa jolloin kate per auto paranee entisestään

In Q3-2021 (the last widely reported quarter), Tesla achieved the highest operating margin across all volume OEMs. Cost (COGS) per vehicle dropped to ~$36,000 in both Q3 and Q4 2021. We believe our current projects, including large castings, structural battery pack, 4680 cells and many others, should help us continue to minimize our product cost.
With our deliveries up 87% in 2021, we achieved the highest quarterly operating margin among all volume OEMs, based on the latest available data(2), demonstrating that EVs can be more profitable than combustion engine vehicles.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 464
Toimituksiin vaikuttaa myös osien saatavuus ja sekin että mitä riisutaan. Autoista on kadonnut vuoden aikana kaikkea pientä, jotka eivät välttämättä enää tulee takaisin.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
3 585
Toimituksiin vaikuttaa myös osien saatavuus ja sekin että mitä riisutaan. Autoista on kadonnut vuoden aikana kaikkea pientä, jotka eivät välttämättä enää tulee takaisin.
Olettaisi, että 2022 aikana osien saatavuus paranee versus 2021. Mutta ei toki varmaksi tiedä eikä teslan materiaaleissa spekuloitu asiaa suuntaan tai toiseen. Ehkä joku kysyy tuosta asiasta investor relation call:ssa, mikä alkaa 45minuutin päästä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
498
Raportissa vahvistus että Berliinin Y:t tulee 2170 akuilla ja perinteisellä akkupaketilla (kuvista näkee että rungossa on lattia).
Austin aloittaa suoraan uusilla kennoilla ja structural akulla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 464
Olettaisi, että 2022 aikana osien saatavuus paranee versus 2021. Mutta ei toki varmaksi tiedä eikä teslan materiaaleissa spekuloitu asiaa suuntaan tai toiseen. Ehkä joku kysyy tuosta asiasta investor relation call:ssa, mikä alkaa 45minuutin päästä.
Toki voi parantua mutta jotain voi kadotakin.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
3 585
Sijoittajapuhelu menossa. Päivittelen tähän mitä saan puheesti livenä kiinni. Pahoittelen englannin ja suomen sekoittelua. Ei jaksa kelailla striimiä ja tulee nämä jutut tajunnanvirtana.

supply chain on ollut haaste ja jatkuu haasteellisena

Tesla on satsannut olemassa olevien mallien tekemiseen. Uusien mallien julkaisu ei olisi ollut järkevää, koska yhtään autoa enempää tesla ei olisi voinut tehdä. "no new models this year due to the same reason". Eli CT ja muut uudet mallit aikaisintaan 2023(hopefully next year, most likely). Osasyynä osien puute. Bisnesmielessä, jos wanhat mallit myy sen mitä saa valmistettua niin ei järkeä tehdä uusia malleja myyntiin. Insinöörityö uusien mallien parissa kuitenkin jatkuu eli mitään ei ole peruttu/laitettu hyllylle.

first 4680 vehicle will be delivered this quarter.

Pääasiassa "chip limited" this year

50% kasvua ennustavat 2022 vuodelle. Eli jotain 1.5miljoonaa kiikarissa. Mutta "supply chain constraints" ja "difficult to forecast".

"We are not currently working on a 25000$ car, but eventually we will... ... ... "

"Dojo is on track to do something useful this summer", mutta oikea kysymys on, että millon dojo on parempi kuin gpu klusteri. Dojo on sitten onnistunut, kun ei tarvi gpu klusteria "success is not 100% certain here". "We might pass that treshold next year"

Teslan autovakuutuksen fokus usa:ssa. Taistelevat kalifornian kanssa, että voisivat muokata vakuutuksen hintaa sen mukaan miten turvallisesti kuski ajaa autoa. Data teksasista näyttää siltä, että jos ajotapa vaikuttaa vakuutuksen hintaan niin se vaikuttaa merkittävästi kuskin ajotapaan. Aikaisintaan loppuvuodesta alkavat miettimään vakuutuksen tarjoamista euroopassa.

elon: "I would be shocked if we don't reach full self driving better than human this year". Aikaisemmasta höpinästä perustuen ison hypyn pitäisi tulla seuraavan parin kuukauden aikana kun fsd 11 tulee ulos(single stack).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 464
Itse ymmärsin että 4680 odottaa vielä virallista hyväksyntää ja ekat tulee Austinista mutta sitä ei vielä tulla käyttämään muualla kuin vasta ensi vuonna.

Dojo voi onnistua tai epäonnistua.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
3 585
Itse ymmärsin että 4680 odottaa vielä virallista hyväksyntää ja ekat tulee Austinista mutta sitä ei vielä tulla käyttämään muualla kuin vasta ensi vuonna.

Dojo voi onnistua tai epäonnistua.
Mä referoin tuota sijoittajapuhelua, että mitä elon&co siinä puhuu. Kaipa ne odottavat saavansa hyväksynnät yms. kuntoon siinä määrin, että eka auto saadaan toimitettua tän kvartaalin aikana. Kaikki voi aina epäonnistua tai onnistua. Mua kiinnostaa mitä elon&co sanoo sijoittajille. Niille jos valehtelee niin nopeasti alkaa itkettämään.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
166 359
Viestejä
3 086 696
Jäsenet
57 171
Uusin jäsen
Unirytmi

Hinta.fi

Ylös Bottom