Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Anekdoottina voin sanoa, että viimeisen 3-vuoden aikana ne kaikki vaaratilanteet, jotka omalle kohdalle ovat liikenteessä sattuneet, ovat olleet olleet juuri Tesla-kuskeja, jotka ovat liittyneet motarin rampilta sillä 4,8 vehkeellä muun liikenteen sekaan.
Toiseksi se kovien tehojen "turvallisuus" on vähän kyseenalainen, huomioon ottaen sen, että Tesla keikkuu onnettomuustilastojen kärjessä ympäri maailman.
Joo. Tehokas auto, niin onnettomuuksia tapahtuu enemmän? Lisäksi jos on vähän korkeampi auto, kuin esim Model Y, niin ehkä auton ajettavuuskaan ei olisi täysin huippua?

Nelivetoinen sähköauto (tai polttis) siitä ihan kiva, että ei jäisi niin sutimaan paikalleen, vaikka jossain liukkaassa risteyksessä kitkarenkailla. Eihän se kiihtyvyys kumminkaan vaadi hirveitä tehoja edes, jos on kunnolla liukasta.

Esim liikennevaloista pääsee lähtemään normaalisti ja ei tarvitse vetää muuta autoletkaa niin perässään?

Johtunee varmaan omasta ajotyylistäsi sitten ramppien lähellä. Ja vieläpä kaikki Tesloja! Yleensä vaaratilanteet tulevat niistä kuskeista, jotka ajavat rampilla liian hiljaa ajaen muiden rinnalla ja eivät pääse liittymään turvalliseen väliin tai pukkaavat itsensä normaalia vauhtia ajavien eteen.
Eli, jos vakkari päällä ajan tasaista nopeutta motarilla, niin vika on siis minun, jos moottoritielle liittyvä tötöilee?

Ajokorttiin pakolliseksi yksi moottoriurheilu/ratapäivä? 😁
Saisi siellä ainakin päästää "höyryjä" pois 😅

Itse olen polttis autolla käynyt kerran Botniaringillä ajelemassa. Ja moottoripyörällä useammin.

Raskaalla sähköautolla en ole viitsinyt ja akkukin tyhjenisi niin nopeasti?

Nyt ku on tottunu 4.8s 0-100 niin en kyllä yli kutosen autoa ostais. Tulee vaan paha mieli kun painaa poljinta. Jopa vaimo kommentoi, että teho luo turvallisuuden tunnetta kun voi motarillakin siirtyä väleihin rampilta vähän eri tahtia.
No tämä. Ajoin vähän aikaa sitten polttomoottoriautolla ja ei morjens mitä kuraa ne ovatkaan. Kaasua kun painaa niin mitään ei tapahdu pitkään aikaan ja jyrkässä ylämäessä pitää poljinta painaa enemmän että vauhti pysyy vakiona, jotenkin epätodellinen fiilis, paluu 80 luvulle tms. Ja kyseessä ei nyt ollut mikään tehoton laite kuitenkaan. Alle 5s auto olisi lähinnä kidutusta, oli se sitten sähkö tai polttomoottori.

Nyt ku on tottunu 4.8s 0-100 niin en kyllä yli kutosen autoa ostais. Tulee vaan paha mieli kun painaa poljinta. Jopa vaimo kommentoi, että teho luo turvallisuuden tunnetta kun voi motarillakin siirtyä väleihin rampilta vähän eri tahtia.

Olen sanonut tämän aikaisemminkin, kun ensimmäisen kerran on päässyt ajamaan 1000cc moottoripyörää joka menee 2-3s 0-100 ja pelkällä ykkösellä 130-150km/h, niin käyttöautoissa arvostaa paljon muutakin kuin kiihtyvyyttä ja mikään sähköauto ei tule koskaan saamaan sitä samaa tunnetta aikaan, kun kesäaamuna laittaa sen moottoripyörän käyntiin.

Olen sanonut tämän aikaisemminkin, kun ensimmäisen kerran on päässyt ajamaan 1000cc moottoripyörää joka menee 2-3s 0-100 ja pelkällä ykkösellä 130-150km/h, niin käyttöautoissa arvostaa paljon muutakin kuin kiihtyvyyttä ja mikään sähköauto ei tule koskaan saamaan sitä samaa tunnetta aikaan, kun kesäaamuna laittaa sen moottoripyörän käyntiin.
Itekki oon koko ikäni prätkillä ajellu mutta nyt pikkulapsiaikaan ei oo aikaa pitää pyörää. Tähän hätään tommonen vähän nopeampi auto vähä auttaa.

No tämä. Ajoin vähän aikaa sitten polttomoottoriautolla ja ei morjens mitä kuraa ne ovatkaan. Kaasua kun painaa niin mitään ei tapahdu pitkään aikaan ja jyrkässä ylämäessä pitää poljinta painaa enemmän että vauhti pysyy vakiona, jotenkin epätodellinen fiilis, paluu 80 luvulle tms. Ja kyseessä ei nyt ollut mikään tehoton laite kuitenkaan. Alle 5s auto olisi lähinnä kidutusta, oli se sitten sähkö tai polttomoottori.

Miten polttikset tähän keskusteluun nyt mitenkään liittyy?

Tämä sekuntien kyttäys on kyllä sähkäreissä lähes tarpeetonta arkiajossa. Itsekin ajelen tuolla omalla sähkiksellä mieluummin eco-modessa kun sen kaasuvaste on normaalissa ajossa pehmeämpi ja niin itseä kuin mahdollisia kyytiläisiä miellyttävämpi; ja eipä sillä valoissakaan keskimäärin jälkeen jää.

Mä en ole kyllä Tesloja nähnyt rampeissa mitenkään erityisemmin kuin muitakaan törttöilevän. Yleensähän siellä on aina se joku 58km/h ajava, joka liittyy siihen 100km/h letkaan ja aiheuttaa haitaria. Faceliftattu kolmonen oli ainakin siitä kiva, että paremman äänieristyksen vuoksi siinä ei juuri edes huomaa kun se kiihtyy, kun ei tuuli ujella eikä melu nouse liian kovaksi. Mulkkuja nyt löytyy ratin takaa ihan merkistä riippumatta.

Sehän tuossa on, että jos tehoreserviin joutuu turvautumaan niin ollaan tehty jo pahoja arviointivirheitä. Näitä toivottavasti ei juuri koskaan tule tai jossain vaiheessa kolisee rumasti. En tiedä voiko tuota ajoa radalla opettaa millään järkevällä tavalla (edes jokamiesajossa, missä ollaan ehkä lähimpänä).

Tosiaan autojen tehot ovat sähkiksissä nousseet, mutta toisaalta aika vähän tuolla itselleni on väliä kun enemmän vaikuttaa ajettavuus/hallittavuus. Joku polttis Kia Picanto on ainakin yllättävän pippurinen tapaus, onko sitten syynä ettei auto paina mitään. Vaikka muodoltaan ja alustaltaan on ennemmin pieni pakastin.

Sitä en sitten tiedä onko "dynaaminen" ajaminen lisääntynyt sähköisen voimalinjan takia mutta ennemmin on tuntunut että tuo jenkkityylinen kiihtyminen on se juttu.

No jaa, mikä nyt on kidutusta kenellekin 😃.

Kesällä (ei edes nopea) moottoripyöräni kiihtyy tarvittaessa reilun 3 s 100km/h, mutta koskaan en ole kokenut tarvetta ostaa käyttöautokseni nopeaa autoa, enemmänkin kotilot olleet aina sieltä hitaammasta päästä, kunhan penkit ja ajettavuus on kohdallaan sekä melutaso on matala.

Onhan se kiihtyvyys kiva juttu mutta kuinka useasti oikeasti porukka painaa sen lapun lattiaan? Silloin ei oikeasti ole väliä on se alle 5s vai 8s.

Mielipiteitä miljoonia ja kulttuuri muuttuu. Itselle kyllä Model S pladin suorituskyky tuntuu rajummalta kehossa ja mielessä, kuin moottoripyörien joilla olen ajanut. Se tuntuu paremmalta, sellaiselta äärettömältä kun samalla koko tilanne tuntuu rauhalliselta. Paras juttu sähköautossa. Omanlaisia fiilistelypelejä polttikset, mutta ihmiskunta fiilisteli ekat 1000 vuotta hevosilla...ei pärise.

Jos olet tuosta maksanut vie se suoraan Kamuxille. Kaveri ainakin sai sitä kautta Teslaan jotain alustakorjauksia. Toki jos itse tykkää harrastella niin mikäs siinä.
Laitoinkin Kamuxille viestiä asiasta. He ohjeistivat, että auto tulisi käyttää vikadiagnoosissa ja siitä aiheutuvat kustannukset maksaisi ensiksi itse. Nämä sitten Kamux maksaisi JOS osuu vastuu myyjäliikkeelle.

Hmm, kannattaisikohan tuossa nyt itse tehä jotain omaa diagnostiikka ettei nyt turhaan vie?

Laitoinkin Kamuxille viestiä asiasta. He ohjeistivat, että auto tulisi käyttää vikadiagnoosissa ja siitä aiheutuvat kustannukset maksaisi ensiksi itse. Nämä sitten Kamux maksaisi JOS osuu vastuu myyjäliikkeelle.
Toi on normaali menettely myös merkkihuolloissa takuutapauksissa. Sinänsä tyhmää kun kuluttajan on vaikea joskus arvioida onko oikea vika vai ohi menevä häiriö tjms. Jos vikaa ei löydy artisti maksaa viulut.

Ovatkot muuten huomanneet lämpöpumpun käyttäytyvän näillä pakkasilla eritavalla kun läpät + flekti eivät ole jumissa jäästä ja lumesta? Keulan läpät ja flektihän menee herkästi jumiin varsinkin lumisateessa ajaessa. Läpät taitaa jo jumiutua pelkästä pakkasesta. Koodihan näistä tulee vain service valikon puolelle. Nyt kun pääsin kunnolla sulattelamaan autoa niin aivan kuin esim. akun esilämmitys pikalaturille toimisi todella paljon nopeammin.

Onhan se kiihtyvyys kiva juttu mutta kuinka useasti oikeasti porukka painaa sen lapun lattiaan? Silloin ei oikeasti ole väliä on se alle 5s vai 8s.
Noin 20 tkm tullut ajettua itse ja ehkä 10 kertaa laittanut ”kaasun” pohjaan. En näe itse vaan mitään käyttöä missään tilanteessa. Ei ole ollut ikinä millään autolla ongelmaa rampilla. En kyllä toisaalta hirveästi ohittele. Toisin sanoen itselle ei kiihtyvyydellä mitään merkitystä.

Hmm, kannattaisikohan tuossa nyt itse tehä jotain omaa diagnostiikka ettei nyt turhaan vie?
Ostin -23 Y:n Kamuxilta kolmisen viikkoa sitten. 100k rullailtu eli tehdastakuu ummessa. Käytiin nuo Electricin ehdot läpi myyjän kanssa kun etukäteen oli tiedossa että noita lämpöpumppuja näistä on mennyt. Väitti että tuo turva sen korvaa 4000€ asti, jos porsii takuuaikana.
Aika paljon tuolla Facebookin puolella on näistä ollut tarinaa kun on nyt kylmillä keleillä rikkoutunut ja esim. Fraguksen vastaava turva korvaa vain pelkän kompressorin, mutta ei rikkoutumisen seurauksena aiheutuneita muita vaurioita. Kuitenkin se kompuran vaihto on ilmeisesti vajaan parin tonnin juttu ja supermanifold ja muut vaihtotyöt sitten vielä reilut pari tonnia päälle. On tuolla tarinaa jopa 6500€ kustannusarvioistakin jos myös sisäkenno joudutaan vaihtamaan kun kompressorin palaset ovat lähteneet liikkeelle eikä saada huuhtelemalla tyhjäksi.

Kerro ihmeessä miten tuo etenee jos vikaa löytyy.

Näyttökuva 2026-02-06 092615.png

Ostin -23 Y:n Kamuxilta kolmisen viikkoa sitten. 100k rullailtu eli tehdastakuu ummessa. Käytiin nuo Electricin ehdot läpi myyjän kanssa kun etukäteen oli tiedossa että noita lämpöpumppuja näistä on mennyt. Väitti että tuo turva sen korvaa 4000€ asti, jos porsii takuuaikana.
Aika paljon tuolla Facebookin puolella on näistä ollut tarinaa kun on nyt kylmillä keleillä rikkoutunut ja esim. Fraguksen vastaava turva korvaa vain pelkän kompressorin, mutta ei rikkoutumisen seurauksena aiheutuneita muita vaurioita. Kuitenkin se kompuran vaihto on ilmeisesti vajaan parin tonnin juttu ja supermanifold ja muut vaihtotyöt sitten vielä reilut pari tonnia päälle. On tuolla tarinaa jopa 6500€ kustannusarvioistakin jos myös sisäkenno joudutaan vaihtamaan kun kompressorin palaset ovat lähteneet liikkeelle eikä saada huuhtelemalla tyhjäksi.

Kerro ihmeessä miten tuo etenee jos vikaa löytyy.

Näyttökuva 2026-02-06 092615.png
Joo pitää laittaa miten homma menee. Ajattelin itse ajaa tuon HVAC testin sieltä Service modesta ja samalla katsoa onko jotain vikakoodeja päällä.

Ajattelin näillä (mahdollisilla vikatiedoilla/koodeilla) sitten lähestyä Kamuxia tarvittaessa. Jos taas ei mitään virheitä anna, niin pitää varmaan sitten ajella vaan ja toivoa parasta. Ei kuitenkaan jaksa mennä marmorille maksattamaan paria sataa euroa siitä, että joku toteaa vaan, että "näähän pitää ääntä ja vikakoodeja ei ole" :)

Joo pitää laittaa miten homma menee. Ajattelin itse ajaa tuon HVAC testin sieltä Service modesta ja samalla katsoa onko jotain vikakoodeja päällä.

Ajattelin näillä (mahdollisilla vikatiedoilla/koodeilla) sitten lähestyä Kamuxia tarvittaessa. Jos taas ei mitään virheitä anna, niin pitää varmaan sitten ajella vaan ja toivoa parasta. Ei kuitenkaan jaksa mennä marmorille maksattamaan paria sataa euroa siitä, että joku toteaa vaan, että "näähän pitää ääntä ja vikakoodeja ei ole" :)
ei ne HVAC testit kauheesti kerro. Ne ei muuten mene läpi jos läpät/flekti jumissa. Ite tein ne eilen.

Onko mitään vakuutusta joka korvaa ilppirikon, tuo nykyinen 6000 euroa alkaa olla taas eri kuin aiempi 4000 euroa...Eloni musketti irtautuu ajavista autoista, niin ei kinosta nämä suomiautoilijoiden murjeet.

Paras on joku fargus mitä lie, mutta sehän kuten yllä sanottu korvaa max. kompuran, niin siinä jää 4000 euroa sitten soiteltavaksi.

Mikäs tällähetkellä on 3. osapuolen hinta lämpöpumpun vaihdolle? Luulis olevan kysyntää, jos näitä nyt menee "10 päivässä"?

Onko mitään vakuutusta joka korvaa ilppirikon, tuo nykyinen 6000 euroa alkaa olla taas eri kuin aiempi 4000 euroa...Eloni musketti irtautuu ajavista autoista, niin ei kinosta nämä suomiautoilijoiden murjeet.

Paras on joku fargus mitä lie, mutta sehän kuten yllä sanottu korvaa max. kompuran, niin siinä jää 4000 euroa sitten soiteltavaksi.
Sen verran mehevästi on jo noi fraguksen vakuutukset hinnoiteltu, että aika turvallisuushakuinen pitää olla sellaisesta vapaaehtoisesti maksaessaan. Jos tuo ilppivika olisi vaikka 10% todennäköinen vuosittain, niin vakuutus pelkästään sille vialle maksaisi 750+ euroa vuodessa ilman mitään katetta. Sitten kaikki muut vikapaikat päälle, niin kyllä siinä saa maksaa satasia kuussa mielenrauhasta.

Suositus: Jos ilppi on jo autossa ja pelottaa, niin vaihda autoa tai laita sivuun tonni vuodessa rempparahaa. Jos kolahtaa omalle kohdalle, niin on jo osa rahasta säästössä. Jos ei kolahda, niin voit nauttia rahoista kun autosta joskus luovut.

Onko jollain oikeesti maksanut yli 6000€. Yhden arvion olen nähnyt mutta siinäkin oli muutama kallis osa 2x laskettu, tuskin sinne ac assemblyä vaihdetaan kahteen kertaan....

Mikäs tällähetkellä on 3. osapuolen hinta lämpöpumpun vaihdolle? Luulis olevan kysyntää, jos näitä nyt menee "10 päivässä"?
Tämmöisiä puheita on ollut Facebookissa:

Hesla Oy: ”ILP korjaus 3600 €/ uusi kompura ja korjattu supermanifold takuu 6kk. ILP korjaus 3990 € uusi kompura ja uusi supermanifold takuu 1v.”

Autoslava Espoo: "Vähän päälle 2500€. Uusi kompura, huuhtelut, uusia putkia, kunnostettu supermanifold(venttiilit ja jäähdyttimet uudet) jne. Takuu työlle 1vuosi/30000km."

Onko jollain oikeesti maksanut yli 6000€. Yhden arvion olen nähnyt mutta siinäkin oli muutama kallis osa 2x laskettu, tuskin sinne ac assemblyä vaihdetaan kahteen kertaan....
6k€ maksaa jos vaihdetaan hvac case. 4300e jos vain vaihdetaan supermanifold, kompressori+putket ja huuhdellaan hvac case.

Joku pelle kotiropaaja pelotonhan voisi joskus koittaa että vain huuhtelee järjestelmän ja uusii vain kompuran. Supermanifold on vain alumiinivaluhäkkyrä jossa venttiilejä ja antureita jotka vaihdettavissa.

Meneekö näitä enää samaan tahtiin rikki? Mitä olen seuraillut FB:n Model Y ryhmää, niin aika vähän niistä on ollut enää puhetta, enkä ole kuullut yhdelläkään tutulla joilla on Y tai kolmonen olleen ILP ongelmia tänä talvena tai itse asiassa aiemminkaan.

Meneekö näitä enää samaan tahtiin rikki? Mitä olen seuraillut FB:n Model Y ryhmää, niin aika vähän niistä on ollut enää puhetta, enkä ole kuullut yhdelläkään tutulla joilla on Y tai kolmonen olleen ILP ongelmia tänä talvena tai itse asiassa aiemminkaan.
Käytännössä joka päivä tulee johonkin suomi teslaryhmään että vcfront_a447 tuli.

Käytännössä joka päivä tulee johonkin suomi teslaryhmään että vcfront_a447 tuli.
Myönnettäköön, että harvoin tulee tuolla käytyä, mutta Suomessa taitaa olla jo varmaan parikymmentä tuhatta lämpöpumpullista Teslaa, joten ei kai tuo mikään ihme ole jos niitä silloin tällöin hajoilee, mutta itse olen ymmärtänyt, että päivitykset olisivat auttaneet asiassa.

Kokkolan autohuoltohan oli tehnyt videon jossa hieman avataan tuota lämpöpumpun toimintaa ja spekuloidaan mikä nuo rikkoutumiset voi aiheuttaa.

Hyvä tietää että tähänkin löytyy Teslan ulkopuolelta tekijöitä jos osuu kohdalle.

Onhan tuo aika raju ääni mikä autosta lähtee jos oikein kylmällä kelillä laittaa apista auton sulatuksen päälle kun lämpöpumppu huutaa. Olen pyrkinyt laittamaan ajastuksella tai sitten pelkällä ilmanvaihdon käynnistämisellä lämmittämään autoa jos mahdollista.

Myönnettäköön, että harvoin tulee tuolla käytyä, mutta Suomessa taitaa olla jo varmaan parikymmentä tuhatta lämpöpumpullista Teslaa, joten ei kai tuo mikään ihme ole jos niitä silloin tällöin hajoilee, mutta itse olen ymmärtänyt, että päivitykset olisivat auttaneet asiassa.
Tässä kai juuri ollaan aika pitkällisesti keskusteltu, että päivitykset eivät juurisyyhyn ole tehonneet vaan pumppuja edelleen paskoontuu tasaista tahtia. Toki hyvä jos saavat määrää vähennettyä, mutta kuluttajan näkökulmasta kaikki on harrastelua kunnes saavat oikeasti puututtua juurisyyhyn.

Varmasti päivitykset ovat juu auttaneet tuohon että niitä menee vähemmän takuisiin. Ei välttämättä toki käytetyn ostajalle kovin optimaalista.

Mikään ei kuitenkaan viittaa siihen että ongelma olisi saatu eliminoitua softalla. Saa nähdä tuovatko tosiaan tuota v2 versiota jossain vaiheessa saataville vai ovatko todenneet että takuunalaiset viat ovat riittävästi tippuneet.

Juurisyy on että teslan lämpöpumppu ei vaan kestä lämmityskäytössä. Aivan selvästi noita alkaa hajoamaan talvisisin ja/tai kun pakkaset alkaa kiristymään. En usko että pohjoismaissa tai missään missä on kylmää osan aikaa vuodesta (kunnon pakkasia) ei ykskään teslan pumppu kestä 10vuotta hajoamatta. Nollan yläpuolella ihan pätevä se on.

Eikö ollut myös niin, että jossain vaiheessa vuotta 2023 pumppu vaihtui jo uudempaan, eikä sen kanssa olisi ollut enää samanlaisia ongelmia?

Juurisyy on että teslan lämpöpumppu ei vaan kestä lämmityskäytössä. Aivan selvästi noita alkaa hajoamaan talvisisin ja/tai kun pakkaset alkaa kiristymään. En usko että pohjoismaissa tai missään missä on kylmää osan aikaa vuodesta (kunnon pakkasia) ei ykskään teslan pumppu kestä 10vuotta hajoamatta. Nollan yläpuolella ihan pätevä se on.
On olemassa orkkispumpullisia autoja 150-200tkm, mulla menis 10v ajaa tuo.

Eikö ollut myös niin, että jossain vaiheessa vuotta 2023 pumppu vaihtui jo uudempaan, eikä sen kanssa olisi ollut enää samanlaisia ongelmia?
Pumppuja (supermanifoldeja) on V1, V1.1 ja nyt uusin V2 joka ei ole vasta kuin etupuskurikamerallisissa S ja X ja sitten CT. Tähän sitten päälle ne pienet muutokset jotka näkyy osanumeroissa.

Onkohan tämmöinen nyt oikeasti tulossa, kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.
Kumminkin jää tyyliin Kiina-exclusiveksi.

Toisaalta voi sitten jatkossa pukata päivitystä entistä harvemmin eetteriin, kun käyttäjät voivat tehdä näitä itse.

En nyt tiedä, tuntuisi enemmän olevan äkillisiä hajoamisia. Jos on ihan luovutuksesta kotimatkalla mennyt joillain. Jotkut pumput kestäneet kovia Lapin pakkasia kymmeniätuhansia kilometrejä, ehkä satoja. On epäselvää, että kuluuko pumppu vai hajoaako se kertalaakista sopivan tilanteen sattuessa kohdille.

Lienee myös edelleen epäselvää muille paitsi Teslalle, että onko uusista mennyt vielä pumppuja vai meneekö vain vanhoja tai kertaalleen hajonneita.

Viimeksi muokattu:
En nyt tiedä, tuntuisi enemmän olevan äkillisiä hajoamisia. Jos on ihan luovutuksesta kotimatkalla mennyt joillain. Jotkut pumput kestäneet kovia Lapin pakkasia kymmeniätuhansia kilometreja, ehkä satoja. On epäselvää, että kuluuko pumppu vai hajoaako se kertalaakista sopivan tilanteen sattuessa kohdille.

Lienee myös edelleen epäselvää muille paitsi Teslalle, että onko uusista mennyt vielä pumppuja vai meneekö vain vanhoja tai kertaalleen hajonneita.
Mitä nyt faceryhmiä kuikuilleena niin eniten 21-23vuotisia. Oli siellä jokunen 24vuotinenkin. Pari keissiä oli että juuri himppasen yli 80tkm mittarissa niin levinnyt, eli juuri takuun päättymisen jälkeen. Osalle vaihettu kolmekin kertaa vermeet. Lohduttava tieto että tesla antaisi omalla rahalla rempatulle 2v km rajattoman takuun.

Mitä nyt faceryhmiä kuikuilleena niin eniten 21-23vuotisia. Oli siellä jokunen 24vuotinenkin. Pari keissiä oli että juuri himppasen yli 80tkm mittarissa niin levinnyt, eli juuri takuun päättymisen jälkeen. Osalle vaihettu kolmekin kertaa vermeet. Lohduttava tieto että tesla antaisi omalla rahalla rempatulle 2v km rajattoman takuun.
Sitten kun se menee, niin se takuu taisi olla 2 v. / 40 tkm, siis kaikille korjauksille. Voi olla toistakin tietoa, mieluummin ehkä maksaa se 4 k€ Teslalle, kuin 3 t€ muille, että saa extra-takuun.

ILP korjauksen jälkeen seuraava rikko kun on näytetty olevan vaan todennäköisempi, jonnekin jää jumiin tavaraa.

Ratkaisevaa onko asia korjattu lienee nyt nää uudet, hajoavatko.

Tosi on, etä Suomessa joku 15000 Model 3 tai Y:tä, joten yks. per päivä ei kovin paljon.

Tosi on, etä Suomessa joku 15000 Model 3 tai Y:tä, joten yks. per päivä ei kovin paljon.
Meinaat, että aina kun jollain suomessa hajoaa pumppu, niin viitsii tulla siitä Facebookkiin ilmoittamaan. Juuri eilen oli Y-ryhmässä kysely ja 18% oli pumppu hajonnut. Suomessa on vajaa 20000 lämpöpumpullista Teslaa ja 18% niistä olisi 3600 hajonnutta. Tarkoittaisi neljälle talvelle jaettuna 7 hajonnutta lämpöpumppua joka päivä, jos oletetaan että pumppuja hajoaa joulukuu-maaliskuu välisillä kuukausilla.

Meinaat, että aina kun jollain suomessa hajoaa pumppu, niin viitsii tulla siitä Facebookkiin ilmoittamaan. Juuri eilen oli Y-ryhmässä kysely ja 18% oli pumppu hajonnut. Suomessa on vajaa 20000 lämpöpumpullista Teslaa ja 18% niistä olisi 3600 hajonnutta. Tarkoittaisi neljälle talvelle jaettuna 7 hajonnutta lämpöpumppua joka päivä, jos oletetaan että pumppuja hajoaa joulukuu-maaliskuu välisillä kuukausilla.
Yksikin on liikaa varsikin jos pumppu maksaa maalämpöpumpun verran, mutta on hyvinkin mahdollista, että ne joilta pumppu on hajonnut ovat myöskin ahkerammin näistä asioista kirjoitelleet ja ottavat näihin gallupeihinkin osaa. Itse en ole tällaiseen kyselyyn vastannut, eikä omasta koslastani ole vielä pumppu ehtinyt hajota, ja kuten aiemmin totesin, näin ei ole myöskään käynyt muidenkaan tuntemieni ihmisten kohdalla joilla on kolmonen tai y.

Statistiikka

Viestiketjuista
299 772
Jäsenet
81 704
Uusin jäsen
Jabbe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom