Keskustelu taisi olla eri aiheesta. Että olisi hyvä opettaa jo autokoulussa sitä tehoreservin käyttöä ja hallintaa.No perus Teslaa nyt ei kannata edes radalle viedä, saa tehdä vain ylimääräisen jarrurempan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Keskustelu taisi olla eri aiheesta. Että olisi hyvä opettaa jo autokoulussa sitä tehoreservin käyttöä ja hallintaa.No perus Teslaa nyt ei kannata edes radalle viedä, saa tehdä vain ylimääräisen jarrurempan.
No jaa, mikä nyt on kidutusta kenellekinNo tämä. Ajoin vähän aikaa sitten polttomoottoriautolla ja ei morjens mitä kuraa ne ovatkaan. Kaasua kun painaa niin mitään ei tapahdu pitkään aikaan ja jyrkässä ylämäessä pitää poljinta painaa enemmän että vauhti pysyy vakiona, jotenkin epätodellinen fiilis, paluu 80 luvulle tms. Ja kyseessä ei nyt ollut mikään tehoton laite kuitenkaan. Alle 5s auto olisi lähinnä kidutusta, oli se sitten sähkö tai polttomoottori.
Mielipiteitä miljoonia ja kulttuuri muuttuu. Itselle kyllä Model S pladin suorituskyky tuntuu rajummalta kehossa ja mielessä, kuin moottoripyörien joilla olen ajanut. Se tuntuu paremmalta, sellaiselta äärettömältä kun samalla koko tilanne tuntuu rauhalliselta. Paras juttu sähköautossa. Omanlaisia fiilistelypelejä polttikset, mutta ihmiskunta fiilisteli ekat 1000 vuotta hevosilla...ei pärise.Olen sanonut tämän aikaisemminkin, kun ensimmäisen kerran on päässyt ajamaan 1000cc moottoripyörää joka menee 2-3s 0-100 ja pelkällä ykkösellä 130-150km/h, niin käyttöautoissa arvostaa paljon muutakin kuin kiihtyvyyttä ja mikään sähköauto ei tule koskaan saamaan sitä samaa tunnetta aikaan, kun kesäaamuna laittaa sen moottoripyörän käyntiin.
Laitoinkin Kamuxille viestiä asiasta. He ohjeistivat, että auto tulisi käyttää vikadiagnoosissa ja siitä aiheutuvat kustannukset maksaisi ensiksi itse. Nämä sitten Kamux maksaisi JOS osuu vastuu myyjäliikkeelle.Jos olet tuosta maksanut vie se suoraan Kamuxille. Kaveri ainakin sai sitä kautta Teslaan jotain alustakorjauksia. Toki jos itse tykkää harrastella niin mikäs siinä.
Toi on normaali menettely myös merkkihuolloissa takuutapauksissa. Sinänsä tyhmää kun kuluttajan on vaikea joskus arvioida onko oikea vika vai ohi menevä häiriö tjms. Jos vikaa ei löydy artisti maksaa viulut.Laitoinkin Kamuxille viestiä asiasta. He ohjeistivat, että auto tulisi käyttää vikadiagnoosissa ja siitä aiheutuvat kustannukset maksaisi ensiksi itse. Nämä sitten Kamux maksaisi JOS osuu vastuu myyjäliikkeelle.
Noin 20 tkm tullut ajettua itse ja ehkä 10 kertaa laittanut ”kaasun” pohjaan. En näe itse vaan mitään käyttöä missään tilanteessa. Ei ole ollut ikinä millään autolla ongelmaa rampilla. En kyllä toisaalta hirveästi ohittele. Toisin sanoen itselle ei kiihtyvyydellä mitään merkitystä.Onhan se kiihtyvyys kiva juttu mutta kuinka useasti oikeasti porukka painaa sen lapun lattiaan? Silloin ei oikeasti ole väliä on se alle 5s vai 8s.
Ostin -23 Y:n Kamuxilta kolmisen viikkoa sitten. 100k rullailtu eli tehdastakuu ummessa. Käytiin nuo Electricin ehdot läpi myyjän kanssa kun etukäteen oli tiedossa että noita lämpöpumppuja näistä on mennyt. Väitti että tuo turva sen korvaa 4000€ asti, jos porsii takuuaikana.Laitoinkin Kamuxille viestiä asiasta. He ohjeistivat, että auto tulisi käyttää vikadiagnoosissa ja siitä aiheutuvat kustannukset maksaisi ensiksi itse. Nämä sitten Kamux maksaisi JOS osuu vastuu myyjäliikkeelle.
Hmm, kannattaisikohan tuossa nyt itse tehä jotain omaa diagnostiikka ettei nyt turhaan vie?
Joo pitää laittaa miten homma menee. Ajattelin itse ajaa tuon HVAC testin sieltä Service modesta ja samalla katsoa onko jotain vikakoodeja päällä.Ostin -23 Y:n Kamuxilta kolmisen viikkoa sitten. 100k rullailtu eli tehdastakuu ummessa. Käytiin nuo Electricin ehdot läpi myyjän kanssa kun etukäteen oli tiedossa että noita lämpöpumppuja näistä on mennyt. Väitti että tuo turva sen korvaa 4000€ asti, jos porsii takuuaikana.
Aika paljon tuolla Facebookin puolella on näistä ollut tarinaa kun on nyt kylmillä keleillä rikkoutunut ja esim. Fraguksen vastaava turva korvaa vain pelkän kompressorin, mutta ei rikkoutumisen seurauksena aiheutuneita muita vaurioita. Kuitenkin se kompuran vaihto on ilmeisesti vajaan parin tonnin juttu ja supermanifold ja muut vaihtotyöt sitten vielä reilut pari tonnia päälle. On tuolla tarinaa jopa 6500€ kustannusarvioistakin jos myös sisäkenno joudutaan vaihtamaan kun kompressorin palaset ovat lähteneet liikkeelle eikä saada huuhtelemalla tyhjäksi.
Kerro ihmeessä miten tuo etenee jos vikaa löytyy.
![]()
ei ne HVAC testit kauheesti kerro. Ne ei muuten mene läpi jos läpät/flekti jumissa. Ite tein ne eilen.Joo pitää laittaa miten homma menee. Ajattelin itse ajaa tuon HVAC testin sieltä Service modesta ja samalla katsoa onko jotain vikakoodeja päällä.
Ajattelin näillä (mahdollisilla vikatiedoilla/koodeilla) sitten lähestyä Kamuxia tarvittaessa. Jos taas ei mitään virheitä anna, niin pitää varmaan sitten ajella vaan ja toivoa parasta. Ei kuitenkaan jaksa mennä marmorille maksattamaan paria sataa euroa siitä, että joku toteaa vaan, että "näähän pitää ääntä ja vikakoodeja ei ole"![]()
Sen verran mehevästi on jo noi fraguksen vakuutukset hinnoiteltu, että aika turvallisuushakuinen pitää olla sellaisesta vapaaehtoisesti maksaessaan. Jos tuo ilppivika olisi vaikka 10% todennäköinen vuosittain, niin vakuutus pelkästään sille vialle maksaisi 750+ euroa vuodessa ilman mitään katetta. Sitten kaikki muut vikapaikat päälle, niin kyllä siinä saa maksaa satasia kuussa mielenrauhasta.Onko mitään vakuutusta joka korvaa ilppirikon, tuo nykyinen 6000 euroa alkaa olla taas eri kuin aiempi 4000 euroa...Eloni musketti irtautuu ajavista autoista, niin ei kinosta nämä suomiautoilijoiden murjeet.
Paras on joku fargus mitä lie, mutta sehän kuten yllä sanottu korvaa max. kompuran, niin siinä jää 4000 euroa sitten soiteltavaksi.
Tämmöisiä puheita on ollut Facebookissa:Mikäs tällähetkellä on 3. osapuolen hinta lämpöpumpun vaihdolle? Luulis olevan kysyntää, jos näitä nyt menee "10 päivässä"?
6k€ maksaa jos vaihdetaan hvac case. 4300e jos vain vaihdetaan supermanifold, kompressori+putket ja huuhdellaan hvac case.Onko jollain oikeesti maksanut yli 6000€. Yhden arvion olen nähnyt mutta siinäkin oli muutama kallis osa 2x laskettu, tuskin sinne ac assemblyä vaihdetaan kahteen kertaan....
Meneekö näitä enää samaan tahtiin rikki? Mitä olen seuraillut FB:n Model Y ryhmää, niin aika vähän niistä on ollut enää puhetta, enkä ole kuullut yhdelläkään tutulla joilla on Y tai kolmonen olleen ILP ongelmia tänä talvena tai itse asiassa aiemminkaan.Mikäs tällähetkellä on 3. osapuolen hinta lämpöpumpun vaihdolle? Luulis olevan kysyntää, jos näitä nyt menee "10 päivässä"?
Käytännössä joka päivä tulee johonkin suomi teslaryhmään että vcfront_a447 tuli.Meneekö näitä enää samaan tahtiin rikki? Mitä olen seuraillut FB:n Model Y ryhmää, niin aika vähän niistä on ollut enää puhetta, enkä ole kuullut yhdelläkään tutulla joilla on Y tai kolmonen olleen ILP ongelmia tänä talvena tai itse asiassa aiemminkaan.
Myönnettäköön, että harvoin tulee tuolla käytyä, mutta Suomessa taitaa olla jo varmaan parikymmentä tuhatta lämpöpumpullista Teslaa, joten ei kai tuo mikään ihme ole jos niitä silloin tällöin hajoilee, mutta itse olen ymmärtänyt, että päivitykset olisivat auttaneet asiassa.Käytännössä joka päivä tulee johonkin suomi teslaryhmään että vcfront_a447 tuli.
Tässä kai juuri ollaan aika pitkällisesti keskusteltu, että päivitykset eivät juurisyyhyn ole tehonneet vaan pumppuja edelleen paskoontuu tasaista tahtia. Toki hyvä jos saavat määrää vähennettyä, mutta kuluttajan näkökulmasta kaikki on harrastelua kunnes saavat oikeasti puututtua juurisyyhyn.Myönnettäköön, että harvoin tulee tuolla käytyä, mutta Suomessa taitaa olla jo varmaan parikymmentä tuhatta lämpöpumpullista Teslaa, joten ei kai tuo mikään ihme ole jos niitä silloin tällöin hajoilee, mutta itse olen ymmärtänyt, että päivitykset olisivat auttaneet asiassa.
On olemassa orkkispumpullisia autoja 150-200tkm, mulla menis 10v ajaa tuo.Juurisyy on että teslan lämpöpumppu ei vaan kestä lämmityskäytössä. Aivan selvästi noita alkaa hajoamaan talvisisin ja/tai kun pakkaset alkaa kiristymään. En usko että pohjoismaissa tai missään missä on kylmää osan aikaa vuodesta (kunnon pakkasia) ei ykskään teslan pumppu kestä 10vuotta hajoamatta. Nollan yläpuolella ihan pätevä se on.
On olemassa orkkispumpullisia autoja 150-200tkm, mulla menis 10v ajaa tuo.
Yssä ollut koko ajan sama pumppu. Kolmoseen se päivittyi samaan kuin Yssä näissä uudemmissa.Eikö ollut myös niin, että jossain vaiheessa vuotta 2023 pumppu vaihtui jo uudempaan, eikä sen kanssa olisi ollut enää samanlaisia ongelmia?
Pumppuja (supermanifoldeja) on V1, V1.1 ja nyt uusin V2 joka ei ole vasta kuin etupuskurikamerallisissa S ja X ja sitten CT. Tähän sitten päälle ne pienet muutokset jotka näkyy osanumeroissa.Eikö ollut myös niin, että jossain vaiheessa vuotta 2023 pumppu vaihtui jo uudempaan, eikä sen kanssa olisi ollut enää samanlaisia ongelmia?
Juurisyy on että teslan lämpöpumppu ei vaan kestä lämmityskäytössä. Aivan selvästi noita alkaa hajoamaan talvisisin ja/tai kun pakkaset alkaa kiristymään. En usko että pohjoismaissa tai missään missä on kylmää osan aikaa vuodesta (kunnon pakkasia) ei ykskään teslan pumppu kestä 10vuotta hajoamatta. Nollan yläpuolella ihan pätevä se on.
Mitä nyt faceryhmiä kuikuilleena niin eniten 21-23vuotisia. Oli siellä jokunen 24vuotinenkin. Pari keissiä oli että juuri himppasen yli 80tkm mittarissa niin levinnyt, eli juuri takuun päättymisen jälkeen. Osalle vaihettu kolmekin kertaa vermeet. Lohduttava tieto että tesla antaisi omalla rahalla rempatulle 2v km rajattoman takuun.En nyt tiedä, tuntuisi enemmän olevan äkillisiä hajoamisia. Jos on ihan luovutuksesta kotimatkalla mennyt joillain. Jotkut pumput kestäneet kovia Lapin pakkasia kymmeniätuhansia kilometreja, ehkä satoja. On epäselvää, että kuluuko pumppu vai hajoaako se kertalaakista sopivan tilanteen sattuessa kohdille.
Lienee myös edelleen epäselvää muille paitsi Teslalle, että onko uusista mennyt vielä pumppuja vai meneekö vain vanhoja tai kertaalleen hajonneita.
Sitten kun se menee, niin se takuu taisi olla 2 v. / 40 tkm, siis kaikille korjauksille. Voi olla toistakin tietoa, mieluummin ehkä maksaa se 4 k€ Teslalle, kuin 3 t€ muille, että saa extra-takuun.Mitä nyt faceryhmiä kuikuilleena niin eniten 21-23vuotisia. Oli siellä jokunen 24vuotinenkin. Pari keissiä oli että juuri himppasen yli 80tkm mittarissa niin levinnyt, eli juuri takuun päättymisen jälkeen. Osalle vaihettu kolmekin kertaa vermeet. Lohduttava tieto että tesla antaisi omalla rahalla rempatulle 2v km rajattoman takuun.
Meinaat, että aina kun jollain suomessa hajoaa pumppu, niin viitsii tulla siitä Facebookkiin ilmoittamaan. Juuri eilen oli Y-ryhmässä kysely ja 18% oli pumppu hajonnut. Suomessa on vajaa 20000 lämpöpumpullista Teslaa ja 18% niistä olisi 3600 hajonnutta. Tarkoittaisi neljälle talvelle jaettuna 7 hajonnutta lämpöpumppua joka päivä, jos oletetaan että pumppuja hajoaa joulukuu-maaliskuu välisillä kuukausilla.Tosi on, etä Suomessa joku 15000 Model 3 tai Y:tä, joten yks. per päivä ei kovin paljon.
Yksikin on liikaa varsikin jos pumppu maksaa maalämpöpumpun verran, mutta on hyvinkin mahdollista, että ne joilta pumppu on hajonnut ovat myöskin ahkerammin näistä asioista kirjoitelleet ja ottavat näihin gallupeihinkin osaa. Itse en ole tällaiseen kyselyyn vastannut, eikä omasta koslastani ole vielä pumppu ehtinyt hajota, ja kuten aiemmin totesin, näin ei ole myöskään käynyt muidenkaan tuntemieni ihmisten kohdalla joilla on kolmonen tai y.Meinaat, että aina kun jollain suomessa hajoaa pumppu, niin viitsii tulla siitä Facebookkiin ilmoittamaan. Juuri eilen oli Y-ryhmässä kysely ja 18% oli pumppu hajonnut. Suomessa on vajaa 20000 lämpöpumpullista Teslaa ja 18% niistä olisi 3600 hajonnutta. Tarkoittaisi neljälle talvelle jaettuna 7 hajonnutta lämpöpumppua joka päivä, jos oletetaan että pumppuja hajoaa joulukuu-maaliskuu välisillä kuukausilla.
Etkä iästä.Et sä auton kilometreistä voi päätellä montako kertaa se on lämmitetty pumpulla kovissa pakkasissa.
Harva sellainen jolla kaikki toimii osallistuu mihinkään kyselyihin tai kirjoitteluihin. Joten jossain nettikyselyssä siitä että onko asia x hajonnut on aika yksipuoleinen otanta, eli lähinnä ne joilla näin on käynyt. Harva myöskään nettiin kirjoittelee, että ompas hyvin toiminut ilman vikoja. Kyllä nettikirjoittelut alkavat 99% siitä kun on joku ongelma.Yksikin on liikaa varsikin jos pumppu maksaa maalämpöpumpun verran, mutta on hyvinkin mahdollista, että ne joilta pumppu on hajonnut ovat myöskin ahkerammin näistä asioista kirjoitelleet ja ottavat näihin gallupeihinkin osaa. Itse en ole tällaiseen kyselyyn vastannut, eikä omasta koslastani ole vielä pumppu ehtinyt hajota, ja kuten aiemmin totesin, näin ei ole myöskään käynyt muidenkaan tuntemieni ihmisten kohdalla joilla on kolmonen tai y.
Kaksi pääsyytähän Jessen videolla esiteltiin, toinen oli että o-renkaat lähtee venttiileistä kiertoon järjestelmään ja aiheuttaa ongelmia. Toinen oli että Teslan kylmäaine ei kestä kovia pakkasia, vaan jäätyy kikkareeksi kompuran sisään, joka käynnistäessä rikkoo sen. Tuota ongelmaahan oli sillä softalla yritetty korjata, että pyöritetään kompuraa väärin päin pienillä kierroksilla alkuun että se lämpiää ja sulaa sieltä.Juurisyy on että teslan lämpöpumppu ei vaan kestä lämmityskäytössä. Aivan selvästi noita alkaa hajoamaan talvisisin ja/tai kun pakkaset alkaa kiristymään. En usko että pohjoismaissa tai missään missä on kylmää osan aikaa vuodesta (kunnon pakkasia) ei ykskään teslan pumppu kestä 10vuotta hajoamatta. Nollan yläpuolella ihan pätevä se on.
Voi olla että en ihan täysin ymmärtänyt sitä Jessen videota, täytyisi katsoa uudelleenMitähän kylmäainetta muut käyttää? Onko Teslassa oleva jotain mitä kukaan muu ei käytä? Vai onko samaa ongelmaa myös muun merkkisissä autoissa, jos siis syy on kylmäaineen jäätyminen?
Tesloissa käytetään r1234yf kylmäainetta. Yleinen kylmäaine autoissa. R1234yf ei enää höyrysty alle -29C lämpötilassa. Muut autovalmistajat käyttää kovilla pakkasilla ptc vastusta eikä pumppua lämmitykseen.Mitähän kylmäainetta muut käyttää? Onko Teslassa oleva jotain mitä kukaan muu ei käytä? Vai onko samaa ongelmaa myös muun merkkisissä autoissa, jos siis syy on kylmäaineen jäätyminen?
Tollanen jesarilla kompuran kylkeen ja napista päälle pakkasilla
![]()
Sisätilanlämmitin, 12 V
PTC-tekniikalla toteutettu lämmitin, joka voi puhaltaa myös lämmittämätöntä ilmaa; sisältää myös taskulampun. Taskulampussa on 2 LED-valoa, jotka tuottavan v...www.biltema.fi
Mutta vakavissaan, esilämmitys joku 30min ennen liikkeelle lähtöä tuolla uudella softalla varmaan auttaa.
Moniko oikeasti ostaisi? Onhan noita lisävakuutuksia jne. mutta ne ovat kalliita ja moni skippaa ne.Niin, jos Kokkolan Autohuolto möisi Teslan talvipakettia ja ilp-vakuutusta, ottajia olisi.
Softa voi olla rajoite ettei ilppiä saa korvattua ptc:llä
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.