Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Anekdoottina voin sanoa, että viimeisen 3-vuoden aikana ne kaikki vaaratilanteet, jotka omalle kohdalle ovat liikenteessä sattuneet, ovat olleet olleet juuri Tesla-kuskeja, jotka ovat liittyneet motarin rampilta sillä 4,8 vehkeellä muun liikenteen sekaan.
Toiseksi se kovien tehojen "turvallisuus" on vähän kyseenalainen, huomioon ottaen sen, että Tesla keikkuu onnettomuustilastojen kärjessä ympäri maailman.
Joo. Tehokas auto, niin onnettomuuksia tapahtuu enemmän? Lisäksi jos on vähän korkeampi auto, kuin esim Model Y, niin ehkä auton ajettavuuskaan ei olisi täysin huippua?

Nelivetoinen sähköauto (tai polttis) siitä ihan kiva, että ei jäisi niin sutimaan paikalleen, vaikka jossain liukkaassa risteyksessä kitkarenkailla. Eihän se kiihtyvyys kumminkaan vaadi hirveitä tehoja edes, jos on kunnolla liukasta.

Esim liikennevaloista pääsee lähtemään normaalisti ja ei tarvitse vetää muuta autoletkaa niin perässään?

Johtunee varmaan omasta ajotyylistäsi sitten ramppien lähellä. Ja vieläpä kaikki Tesloja! Yleensä vaaratilanteet tulevat niistä kuskeista, jotka ajavat rampilla liian hiljaa ajaen muiden rinnalla ja eivät pääse liittymään turvalliseen väliin tai pukkaavat itsensä normaalia vauhtia ajavien eteen.
Eli, jos vakkari päällä ajan tasaista nopeutta motarilla, niin vika on siis minun, jos moottoritielle liittyvä tötöilee?

Ajokorttiin pakolliseksi yksi moottoriurheilu/ratapäivä? 😁
Saisi siellä ainakin päästää "höyryjä" pois 😅

Itse olen polttis autolla käynyt kerran Botniaringillä ajelemassa. Ja moottoripyörällä useammin.

Raskaalla sähköautolla en ole viitsinyt ja akkukin tyhjenisi niin nopeasti?

Nyt ku on tottunu 4.8s 0-100 niin en kyllä yli kutosen autoa ostais. Tulee vaan paha mieli kun painaa poljinta. Jopa vaimo kommentoi, että teho luo turvallisuuden tunnetta kun voi motarillakin siirtyä väleihin rampilta vähän eri tahtia.
No tämä. Ajoin vähän aikaa sitten polttomoottoriautolla ja ei morjens mitä kuraa ne ovatkaan. Kaasua kun painaa niin mitään ei tapahdu pitkään aikaan ja jyrkässä ylämäessä pitää poljinta painaa enemmän että vauhti pysyy vakiona, jotenkin epätodellinen fiilis, paluu 80 luvulle tms. Ja kyseessä ei nyt ollut mikään tehoton laite kuitenkaan. Alle 5s auto olisi lähinnä kidutusta, oli se sitten sähkö tai polttomoottori.

Nyt ku on tottunu 4.8s 0-100 niin en kyllä yli kutosen autoa ostais. Tulee vaan paha mieli kun painaa poljinta. Jopa vaimo kommentoi, että teho luo turvallisuuden tunnetta kun voi motarillakin siirtyä väleihin rampilta vähän eri tahtia.

Olen sanonut tämän aikaisemminkin, kun ensimmäisen kerran on päässyt ajamaan 1000cc moottoripyörää joka menee 2-3s 0-100 ja pelkällä ykkösellä 130-150km/h, niin käyttöautoissa arvostaa paljon muutakin kuin kiihtyvyyttä ja mikään sähköauto ei tule koskaan saamaan sitä samaa tunnetta aikaan, kun kesäaamuna laittaa sen moottoripyörän käyntiin.

Olen sanonut tämän aikaisemminkin, kun ensimmäisen kerran on päässyt ajamaan 1000cc moottoripyörää joka menee 2-3s 0-100 ja pelkällä ykkösellä 130-150km/h, niin käyttöautoissa arvostaa paljon muutakin kuin kiihtyvyyttä ja mikään sähköauto ei tule koskaan saamaan sitä samaa tunnetta aikaan, kun kesäaamuna laittaa sen moottoripyörän käyntiin.
Itekki oon koko ikäni prätkillä ajellu mutta nyt pikkulapsiaikaan ei oo aikaa pitää pyörää. Tähän hätään tommonen vähän nopeampi auto vähä auttaa.

No tämä. Ajoin vähän aikaa sitten polttomoottoriautolla ja ei morjens mitä kuraa ne ovatkaan. Kaasua kun painaa niin mitään ei tapahdu pitkään aikaan ja jyrkässä ylämäessä pitää poljinta painaa enemmän että vauhti pysyy vakiona, jotenkin epätodellinen fiilis, paluu 80 luvulle tms. Ja kyseessä ei nyt ollut mikään tehoton laite kuitenkaan. Alle 5s auto olisi lähinnä kidutusta, oli se sitten sähkö tai polttomoottori.

Miten polttikset tähän keskusteluun nyt mitenkään liittyy?

Tämä sekuntien kyttäys on kyllä sähkäreissä lähes tarpeetonta arkiajossa. Itsekin ajelen tuolla omalla sähkiksellä mieluummin eco-modessa kun sen kaasuvaste on normaalissa ajossa pehmeämpi ja niin itseä kuin mahdollisia kyytiläisiä miellyttävämpi; ja eipä sillä valoissakaan keskimäärin jälkeen jää.

Mä en ole kyllä Tesloja nähnyt rampeissa mitenkään erityisemmin kuin muitakaan törttöilevän. Yleensähän siellä on aina se joku 58km/h ajava, joka liittyy siihen 100km/h letkaan ja aiheuttaa haitaria. Faceliftattu kolmonen oli ainakin siitä kiva, että paremman äänieristyksen vuoksi siinä ei juuri edes huomaa kun se kiihtyy, kun ei tuuli ujella eikä melu nouse liian kovaksi. Mulkkuja nyt löytyy ratin takaa ihan merkistä riippumatta.

Sehän tuossa on, että jos tehoreserviin joutuu turvautumaan niin ollaan tehty jo pahoja arviointivirheitä. Näitä toivottavasti ei juuri koskaan tule tai jossain vaiheessa kolisee rumasti. En tiedä voiko tuota ajoa radalla opettaa millään järkevällä tavalla (edes jokamiesajossa, missä ollaan ehkä lähimpänä).

Tosiaan autojen tehot ovat sähkiksissä nousseet, mutta toisaalta aika vähän tuolla itselleni on väliä kun enemmän vaikuttaa ajettavuus/hallittavuus. Joku polttis Kia Picanto on ainakin yllättävän pippurinen tapaus, onko sitten syynä ettei auto paina mitään. Vaikka muodoltaan ja alustaltaan on ennemmin pieni pakastin.

Sitä en sitten tiedä onko "dynaaminen" ajaminen lisääntynyt sähköisen voimalinjan takia mutta ennemmin on tuntunut että tuo jenkkityylinen kiihtyminen on se juttu.

No jaa, mikä nyt on kidutusta kenellekin 😃.

Kesällä (ei edes nopea) moottoripyöräni kiihtyy tarvittaessa reilun 3 s 100km/h, mutta koskaan en ole kokenut tarvetta ostaa käyttöautokseni nopeaa autoa, enemmänkin kotilot olleet aina sieltä hitaammasta päästä, kunhan penkit ja ajettavuus on kohdallaan sekä melutaso on matala.

Onhan se kiihtyvyys kiva juttu mutta kuinka useasti oikeasti porukka painaa sen lapun lattiaan? Silloin ei oikeasti ole väliä on se alle 5s vai 8s.

Mielipiteitä miljoonia ja kulttuuri muuttuu. Itselle kyllä Model S pladin suorituskyky tuntuu rajummalta kehossa ja mielessä, kuin moottoripyörien joilla olen ajanut. Se tuntuu paremmalta, sellaiselta äärettömältä kun samalla koko tilanne tuntuu rauhalliselta. Paras juttu sähköautossa. Omanlaisia fiilistelypelejä polttikset, mutta ihmiskunta fiilisteli ekat 1000 vuotta hevosilla...ei pärise.

Statistiikka

Viestiketjuista
299 667
Jäsenet
81 686
Uusin jäsen
ahistunut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom