Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Millä kilsoilla hajosi ja havaitsitko mitään merkkejä etukäteen?
68 300 km ku hajos.

Toimi ihan normaalisti, paitsi mielestäni parin päivän kulutus oli merkittävästi suurempi kuin aiemmin, ehkä oli, ihan mutua ☺️

Tein Teslan oman 🔋 testin eka kertaa n. 1 viikko ennen hajoamista. Akun terveys oli vain 86%, mitä ihmettelin kyllä, kun alkuvuodesta oli Tessiellä katsottuna karvan vaille 91%. No akkuvika selitti kyllä tuon kapan laskun.

Sitten tuli virheilmoitus BMS_a079 ja antoi ladata vain 50%. Ei todellisuudessa ladannut enää ollenkaan paitsi rapiaan 20%:iin.
 
68 300 km ku hajos.

Toimi ihan normaalisti, paitsi mielestäni parin päivän kulutus oli merkittävästi suurempi kuin aiemmin, ehkä oli, ihan mutua ☺️

Tein Teslan oman 🔋 testin eka kertaa n. 1 viikko ennen hajoamista. Akun terveys oli vain 86%, mitä ihmettelin kyllä, kun alkuvuodesta oli Tessiellä katsottuna karvan vaille 91%. No akkuvika selitti kyllä tuon kapan laskun.

Sitten tuli virheilmoitus BMS_a079 ja antoi ladata vain 50%. Ei todellisuudessa ladannut enää ollenkaan paitsi rapiaan 20%:iin.
Perhepiirissä samanlainen keissi meneillään. 2021 sr+ ja akku morjens. Kilsoja n. 70k. Takuuseen menee ja loaner on ollut alusta saakka alla, ilmaisilla supereilla ja 300km päivittäisellä ajosuoritteella. Loaner vielä long range Y, niin on saanut ns. omaa autoa parempaa alle.

Elokuun puolivälissä sanoi akku poks, tesla ilmoitti auton olevan valmis 4. Syyskuuta. Ei tainnut olla tämän vuoden syyskuu kun auto edelleen teslan hoivissa. Odottelemisiin.
 
Perhepiirissä samanlainen keissi meneillään. 2021 sr+ ja akku morjens. Kilsoja n. 70k. Takuuseen menee ja loaner on ollut alusta saakka alla, ilmaisilla supereilla ja 300km päivittäisellä ajosuoritteella. Loaner vielä long range Y, niin on saanut ns. omaa autoa parempaa alle.

Elokuun puolivälissä sanoi akku poks, tesla ilmoitti auton olevan valmis 4. Syyskuuta. Ei tainnut olla tämän vuoden syyskuu kun auto edelleen teslan hoivissa. Odottelemisiin.
Joo, sama loaneri täälläki 😁 Kiva, kun antavat ns. parempaa tilalle. Ehkä son Jenkkiläistä yrityskulttuuria, että yllätetään asiakas positiivisesti.
 
Bugaakohan tuo rahoituslaskuri Teslan sivuilla kun nollakorkoseen Y:hyn näyttäs ihan samat luottokustannukset kuin 0.99% korkoseen kolmoseen. Vai onko tässä nyt jotain mitä minä en vaan ymmärrä.
Ainakin nyt toimii oikein. Yssa vain LR AWD on nollakorko.
 
Ainakin nyt toimii oikein. Yssa vain LR AWD on nollakorko.
tesla – kopio.png


Mulla näyttää kolmoseenkin näin. Eikö nuo luottokulut tule tossa pelkistä perustamismaksusta ja käsittelykuluista.
 
Päivitän vähän LDU korjaukseni edistymistä. Kokkolan Jessen kanssa olin päässyt neuvotteluissa siihen pisteeseen että hän olisi voinut pistää hiiliharjallisen coolant deletepuikon tulemaan laakereiden kera. Sitten hän lakkasi vastaamasta sähköposteihin.
Nyt olen jatkanut tutkimuksia että mitä mistä ja miten.

Tämän paikan mukaan jäähdytyksen deletointi ei ole hyvä idea: Letter to Tesla - Large Drive Unit RMN failure

Heidän mukaansa se johtaa väjäämättömään roottorin laakereiden tuhoutumiseen. Heillä tullut vastaan saksalainen LDU jossa laakerit menneet 30tkm ajolla ilman jäähdytystä. Ok, ei kuulosta äkkiseltään hyvältä. He tarjoavat ratkaisuksi 280 euroa (!) maksavaa grafiittistefaa ja sen kylkiäisiksi yli 3000 euron hintaista koulutuspakettia millä varmistaa heidän mukaansa äärimmäisen vaikean ldu:n onnistuneen korjauksen.

Heillä on myynnissä myös hifin oloinen versio tuosta 6007-laakerista joka ilmeisesti on se roottorin laakeri. 200e kpl! SKF 6007 SiC Silicon Carbide – EV Clinic Zagreb Franšiza

Tuo heidän kittinsä tuhannella eurolla on ihan ok-hintainen jos se sisältää nuo hifimmät laakerit.

Tilasin kiinasta (kaikista euroopan paikoista oli loppu) yksinkertaisen ruostumattoman coolant delete capin. Ajattelen vieläkin että nollan prosentin tsäänssi veden pääsemisestä moottorin sisälle on sen mielenrauhan väärti, vaikka kääntöpuolena olisikin useammin menevät laakerit. 30tkm saksalaista ajoa vastaa 200tkm suomalaista ajoa laakereiden lämpenemisen puolesta? Siihen jos yhdistäisi nuo piikarbidi-laakerit niin keston luulisi olevan taattu.
 
Päivitän vähän LDU korjaukseni edistymistä. Kokkolan Jessen kanssa olin päässyt neuvotteluissa siihen pisteeseen että hän olisi voinut pistää hiiliharjallisen coolant deletepuikon tulemaan laakereiden kera. Sitten hän lakkasi vastaamasta sähköposteihin.
Nyt olen jatkanut tutkimuksia että mitä mistä ja miten.

Tämän paikan mukaan jäähdytyksen deletointi ei ole hyvä idea: Letter to Tesla - Large Drive Unit RMN failure
Itse olen ollut siinä käsityksessä että ne Q-mallin LDU:n keraamiset laakerit kyllä kestää hyvin Coolant Deleten.
Vanhemmissa on perinteisiä metallilaakereitaja niiden kanssa varmasti tuleekin ongelmaa kun roottorin maadoitus heikkenee ja virrat pääsevät laakereiden kautta kiertämään.

Itselle on tulossa sellainen tee-se-itse mallinen Coolant delete kitti jossa sahaillaan se pääty poikki ja korvataan letkulähdöllä. Tarkoitus olisi vielä ennen talvea se asennella, mutta saa nyt nähdä miten käy.
 
Itse olen ollut siinä käsityksessä että ne Q-mallin LDU:n keraamiset laakerit kyllä kestää hyvin Coolant Deleten.
Vanhemmissa on perinteisiä metallilaakereitaja niiden kanssa varmasti tuleekin ongelmaa kun roottorin maadoitus heikkenee ja virrat pääsevät laakereiden kautta kiertämään.

Itselle on tulossa sellainen tee-se-itse mallinen Coolant delete kitti jossa sahaillaan se pääty poikki ja korvataan letkulähdöllä. Tarkoitus olisi vielä ennen talvea se asennella, mutta saa nyt nähdä miten käy.
Meinaat ohittaa sen kierron kokonaan? Sen ehkä mahtuu tekemään koneen ollessa paikoillaan? Itse tykkäisin että siellä päädyssä edes kiertäisi neste.

Pitää perustaa uusi ketju tälle aiheelle, hukkuu pian muun keskustelun joukkoon. Sama homma yleisessä korjausketjussa..
 
Voin kompata samaa. M3 2020 AWD LR vetokoukulla mullaki Lapissa ja kovilla pakkasilla lämpenee kabiini reilu 5 min 😊 Ei ole yhtään ikävä polttista ja Webastoa. Vaihdettiin myyjäliikkeen piikkiin yks tukivarsi ennen kauppoja. Autolla oli ajettu tällöin rapia 52 tkm.

Mieki valkkasin tämän vuosimallin juuri PTC-vastuksen vuoksi. Tässä ei ollu ratinlämmitystä (oikeastaan ainoa miinus varusteista), mutta hommasin Teslan lämmityksellä olevan ratin + Evofferin moduulin, niin toimii nyt sekin hyvin.

Satunnaisia haamujarrutuksia tulee, muttei riesaksi asti. Pyyhkijät parantuneet päivityksillä ja ovat Ok. Kannattaa ostaa koukullinen malli, jotta saat vetää peräkärryäki, jos tarvista. Jälkiasenteisena ei saa käyttää koukkua kuin pyörätelineeseen ym.

Kannattaa olla tietoinen, että 2029-2021 malleissa ainakin Jenkeissä tehdyissä M3:sen ajoakuissa on käytetty Panasonicin moduuleita, eli ajoakku voipi hajota. Mulla kävin niin, mutta sain loistavaa palvelua Teslalta (hinuri haki pihasta & loaneri veloituksetta korjauksen ajaksi) ja takuuseen menee. Pitäs valmistua akkuremppa lokakuun aikana).

Eli varmista, että akkutakuu voimassa, jos M3 päädyt 😎 Harvalla 19-21 ikäisellä tulee kilsat vielä vastaan (192 tkm).
Mistä selviää helpoiten kenen tekemä akku autossa on? Rajautuuko akkuongelma panasonicin tekemiin?
 
Mistä selviää helpoiten kenen tekemä akku autossa on? Rajautuuko akkuongelma panasonicin tekemiin?
Ymmärsin että ongelma koskee pääosin niitä 3sia mitkä tehty Kiinassa ja näihin siellä koottu Panan akut.

Kesään 2021 mennessä oli Panasonic käytössä ja sen jälkeen syksyllä oli LGta.
 
Mistä selviää helpoiten kenen tekemä akku autossa on? Rajautuuko akkuongelma panasonicin tekemiin?
Esim sovelluksesta näet VIN:n ja LRW alku tarkoittaa ainakin Kiinaa ja LG akkua. Jostain Teslabjörnin videosta tämä tieto.

Täältä voinee koittaa selvittää

Tege sanoi:
Ymmärsin että ongelma koskee pääosin niitä 3sia mitkä tehty Kiinassa ja näihin siellä koottu Panan akut.

Ei kai Kiinassa ole Panan akuilla koottu, vaan ne ovat pelkästään jenkkituotantoa?
 
Pari huomiota lisää fsd14.1:sta. Aika harva saanut tuon kuin vain parilta tyypiltä videoita. Osaa väistää roskia tiellä, havaitsee ja osaa käyttäytyä oikein hälytysajoneuvojen kanssa(hidasta, oikeaan reunaan), osaa parkkeerata autotalliin: The Most Impressive Tesla FSD V14 Videos You Need to See

Seuraava versio ilmeisesti parin viikon sisään. Riippuu paljon miten testaus menee. Seuraavissa versioissa pitäisi olla isosti muutoksia eikä pelkkää bugikorjausta.
1760008744345.png
 
Viimeksi muokattu:
Esim sovelluksesta näet VIN:n ja LRW alku tarkoittaa ainakin Kiinaa ja LG akkua. Jostain Teslabjörnin videosta tämä tieto.

Täältä voinee koittaa selvittää



Ei kai Kiinassa ole Panan akuilla koottu, vaan ne ovat pelkästään jenkkituotantoa?
Sieltä tuli pari kk Panan akuilla 3:sta kunnes alkoi tulemaan LGlla. Tämä 2021 heinä-syyskuu.
 
Meinaat ohittaa sen kierron kokonaan? Sen ehkä mahtuu tekemään koneen ollessa paikoillaan? Itse tykkäisin että siellä päädyssä edes kiertäisi neste.

Pitää perustaa uusi ketju tälle aiheelle, hukkuu pian muun keskustelun joukkoon. Sama homma yleisessä korjausketjussa..
Mahtuu tekemään koneen ollessa paikoillaan. Meinaan laittaa siihen ennen letkuliitintä T-haaran josta otan pienemmällä putkella sinne vaihdelaatikon kierrolle osakierron.

Täältä löytyy tarinaa missä tehty samalla tavalla tuo Delete kuin ajattelin itse tehdä.
Suuri takamoottori / Large Drive Unit (LDU) tee-se-itse coolant delete - Tesla Owners Finland
 
Esim sovelluksesta näet VIN:n ja LRW alku tarkoittaa ainakin Kiinaa ja LG akkua. Jostain Teslabjörnin videosta tämä tieto.

Täältä voinee koittaa selvittää



Ei kai Kiinassa ole Panan akuilla koottu, vaan ne ovat pelkästään jenkkituotantoa?
Jenkeissä ainakin mulla M3 AWD 2020 LR tehty ja siinä ne Panan akut. VIN-koodi alko 5:lla.

1000025807.jpg
 
Nyt niitä huonompiakin kokemuksia mitkä toistuvat fsd14.1:lla. Lyhyitä teräviä jarrutuksia ja kiihdytyksiä mitkä johtavat todella ikävään kokemukseen. Lyhyitä jarrutuksia mitä ei välttämättä videosta niin näe. Tämä varmaan helppo korjata ja yksi syy miksi 14.1 vain pienellä porukalla käytössä, ei ole hiottu versio vielä. Muutkin videot mitä nähnyt sanoneet, että 14.1 ei tunnu yhtä viimeistellyltä kuin edellinen softaversio.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=OmsmRU1Tuhg
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
289 416
Viestejä
4 958 581
Jäsenet
79 625
Uusin jäsen
blunder

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom