Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

➡️ No glass roof
➡️ No second-row display
➡️ No tire pressure monitoring system (TPMS)
➡️ 18” wheels
➡️ Likely simplified suspension
➡️ Two audio options: “Essential” and “Essential with Commodity”
➡️ No heater for backup camera
➡️ No “airwave” in console
➡️ Simplified fiberglass headliner
➡️ Interior lighting limited to footwells only
➡️ Simplified seat controls (single-axis)
➡️ No power-folding side mirrors
➡️ No puddle lights

Emmä tiedä mitä näistä oikeati kaipaisin jos hinta olisi esim. 5000e halvempi mutta siis tarkoittaako tuo tokavika kohta ettei ollenkaan sähköpeilejä vai että ne eivät taitu sivuille? Mietin että missäköhän tossa säästö on jos kuitenkin oletettavasti sähköt peileihin tulee?
 
Powerfold on nimenomaan se taitto pysäköidessä. Laki vaatii TPMS:n euroopassa, ei varmaan oo sitten tänne tulossa.
 
Tuntuu kyllä sellaiselta rääpimiseltä, että keksitään jotain mistä vaan repiä osia pois. Kun oikeasti pitäisi tehdä vaan kylmästi se pienempi malli ja samalla tulee halvemmaksi.
Kuten kaikki muutkin on tehneet.
 
Tulee varmaan sillä renkaiden pyörimisnopeutta mittaavalla metodilla eurooppaan.

Ei se sitä tarkoita, TPMS sekin on. Ideanahan on varoittaa käyttäjää jos renkaasta paine vajoaa kesken ajon, se ei edellytä barin kymmenyksen tarkkuutta antureilla toteutettuna.
 
Model 3 (2020) ja vajaa 70 tkm mittarissa. Tuli mieleen tässä syksykelillä, että ei se talvikaan enää niin kaukana ole ja mitenhän kestääpi PTC-vastus? :p

Onko porukalla millä kilsoilla ja ikäisenä porsinu se vastus? Mietin, että jos olis viisas ja väkevä, niin tilais sellaisen valmiiksi hyllyyn, että jos hajoaa kovilla pakkasilla, niin olis muutaku laittaa uutta osaa paikoilleen & matka jatkuu :thumbsup:

Teslalle appin kautta tiedustelua?

Vai voiko niitä muualta ostaa?

En varmaan käytettynä kehtaa moista osaa ostaa, ku arpapeliä että onko paljon käytetty yms.

P.S: Yllättävän paljon ja nopeaa tulee sähköpirssillä kilsoja. Bensa-autolla ja hybridillä tuli ajettua joku 15-17 tkm vuoteen. Nyt M3:lla 17 tkm rapiassa puolessa vuodessa :D No vähän ajoja tullu lisää arkipäiville, mutta kuitenki.
 
Ei taida juurikaan olla hintaeroa viekö teslalle vai muualle niin veisin teslalle. Ja tosiaan se uusi PTC elementti kannattaa vaihtaa nyt eikä vasta kun vanha hajoaa... Uudessa on takuu mikä alkaa kuitenkin juosta.
 
Ei taida juurikaan olla hintaeroa viekö teslalle vai muualle niin veisin teslalle. Ja tosiaan se uusi PTC elementti kannattaa vaihtaa nyt eikä vasta kun vanha hajoaa... Uudessa on takuu mikä alkaa kuitenkin juosta.
Ok. Mietin vain sitä, että josko sen ois itse vaihtanu, niin sen takia olis hommannu hyllyyn ns. varalle :geek:

Eihän tuo tieten mahottomia maksa liikkeessäkään vaihdettuna. Ja olisi heti varaosa ottaa vaikkaa liikkeeseen, jos siellä asennuttaa.

Onko nuilla varaosilla kuinka pitkä takuu?
 
Ok. Mietin vain sitä, että josko sen ois itse vaihtanu, niin sen takia olis hommannu hyllyyn ns. varalle :geek:

Eihän tuo tieten mahottomia maksa liikkeessäkään vaihdettuna. Ja olisi heti varaosa ottaa vaikkaa liikkeeseen, jos siellä asennuttaa.

Onko nuilla varaosilla kuinka pitkä takuu?
No en nyt tiedä kannattaako vaihtaa ihan vaan vaihtamisen ilosta? Jos osaat itse vaihtaa eikä mikään älytön homma niin mieluummin vaan ostaisin varalle yhden. Hyvin voi kuitenkin kestää vielä 10v niin menee ihan hukkaan vaihtaminen? En tiedä yleisestä saatavuudesta, mutta jos se nyt on hyllytavaraa niin ostaisin vasta jos hajoaa ja vaihtaisin sitten.
 
Johtuu siitä rakenteesta. Siellä piirilevyssä/muovissa aukko minkä takia vilkun valo tulee läpi. Voi avaa ja teipata. Tai maksaa x summan että saa uudemman revision.

Eli ominaisuus.
Toinen puoli kuitenkin ok, ehkä takuu vaihtona laittoivat uuden revision tilalle vanhan? Harmi kun ei tullut heti huomattua kun ei tuo näy kun pimeällä.

No jos enemmän alkaa häiritsemään niin tilaan uuden ja vaihdan itse, mutta mistä tietää saavansa riittävän uuden revision joka toimii? Ja onko vaan plug and play tyyppinen asennus? Ei vaadi mitään softa kikkailua?
 
No en nyt tiedä kannattaako vaihtaa ihan vaan vaihtamisen ilosta? Jos osaat itse vaihtaa eikä mikään älytön homma niin mieluummin vaan ostaisin varalle yhden. Hyvin voi kuitenkin kestää vielä 10v niin menee ihan hukkaan vaihtaminen? En tiedä yleisestä saatavuudesta, mutta jos se nyt on hyllytavaraa niin ostaisin vasta jos hajoaa ja vaihtaisin sitten.
Joo, en ole perehtyny vielä vaihtohommaan tarkemmin. Sen kurkkasin, että YouTubessa on kyllä DIY videoita ja räikkä ja meisseli pysyy kourassa, niin eiköhän tuosta selviä.

Pitää melkein saatavuuksia kysyä Teslalta. Ehkä ostan sen vaan varalle.

Keskustelujen mukaan osalla hajonnut takuuaikana alle 80 tkm, osalla 100 tkm, osalla kestänyt yli 150 tkm, eli vissiin tuurissaan miten kestää.

Miten se 12V pikkuakku? Se oli vissiin toinen, mikä näissä puslien lisäksi kuluvaa osaa?
 
Model 3 (2020) ja vajaa 70 tkm mittarissa. Tuli mieleen tässä syksykelillä, että ei se talvikaan enää niin kaukana ole ja mitenhän kestääpi PTC-vastus? :p

Onko porukalla millä kilsoilla ja ikäisenä porsinu se vastus? Mietin, että jos olis viisas ja väkevä, niin tilais sellaisen valmiiksi hyllyyn, että jos hajoaa kovilla pakkasilla, niin olis muutaku laittaa uutta osaa paikoilleen & matka jatkuu :thumbsup:

Teslalle appin kautta tiedustelua?

Vai voiko niitä muualta ostaa?

En varmaan käytettynä kehtaa moista osaa ostaa, ku arpapeliä että onko paljon käytetty yms.

P.S: Yllättävän paljon ja nopeaa tulee sähköpirssillä kilsoja. Bensa-autolla ja hybridillä tuli ajettua joku 15-17 tkm vuoteen. Nyt M3:lla 17 tkm rapiassa puolessa vuodessa :D No vähän ajoja tullu lisää arkipäiville, mutta kuitenki.
Mulla 9 vuotta vanha Model S 90D. 245tkm ajettu.

Siinä toki PTC vastus myös, mutta varmaan erilainen, kuin Model 3:ssa. Ässän vastus voi olla alkuperäinen?

Tesla noita ilmeisesti myy. Kannattaa pitää ilmansuodatin puhtaana, eli vaihtaa ajossa ja puhallinta ei kannata pitää liian pienellä (riittävä ilmavirtaus)? Automaatilla Ässässä taitaa olla yleensä 4 tai 5 nopeus, joka pitäisi olla riittävä? 6 nopeudella alkaa kuulua jo selkeämpää ääntä, eli turhan suurella jo.

Joo, en ole perehtyny vielä vaihtohommaan tarkemmin. Sen kurkkasin, että YouTubessa on kyllä DIY videoita ja räikkä ja meisseli pysyy kourassa, niin eiköhän tuosta selviä.

Pitää melkein saatavuuksia kysyä Teslalta. Ehkä ostan sen vaan varalle.

Keskustelujen mukaan osalla hajonnut takuuaikana alle 80 tkm, osalla 100 tkm, osalla kestänyt yli 150 tkm, eli vissiin tuurissaan miten kestää.

Miten se 12V pikkuakku? Se oli vissiin toinen, mikä näissä puslien lisäksi kuluvaa osaa?
Teslalta ilmeisesti kannattaa ostaa (pikku) akku (ja vaihto). Esim Motonetin akku ei toimi. En tiedä valittaako auto, kun akku on kulunut loppuun? Model S saa konepellin auki ilman sähköjäkin, kun vetää kahdesta vaijerista. Tai sitten apuvirtaa jostain pienestä luukusta?

Itsekään en tiedä PTC vastuksen vaihto-ohjetta. Varmaan aika helppo? Ainakin sain itse ilmastoinnin kompressorin vaihdettua. Vielä helpompi (taisi olla) alatukivarren vaihto taakse vasemmalle puolelle. Oikealle oli onneksi jo vaihdettu uusi versio siitä.


Eli vaikka PTC:n tilaus Teslalta, niin on ainakin osa valmiina odottamassa. Joskus noita ei ole ollut missään varastossa ja toimitusaika on ollut pitkä? Eli käytetty PTC voisi olla siinä kohdin ok patenttikorjaus, jos sen saa nopeammin kotiin tilattua. Toki uusi kestäisi sitten taas tosi kauan, eikä tarvitsisi kokoajan vaihtaa "uutta" tilalle.

Uusi ilmastoinnin kompressori oli taas niin kallis, että en nähnyt siinä mitään ideaa (en tiedä Teslan hintaa edes). Käytetty 103tkm ajettu kompura oli melko edullinen 180€ toimitettuna. Rikkinäisessä moottori pyöri kyllä, mutta scroll osa kai jotenkin rikki, vaikka sekin näytti purettaessa olevan muka ehjä.


Toki jos Teslan uusi PTC on sitten sulla jo hyllyssä odottamassa, niin pakko ei ole itse vaihtaa, vaan viedä johonkin Teslaa halvempaan paikkaan vaihdatettavaksi.
 
Joo, en ole perehtyny vielä vaihtohommaan tarkemmin. Sen kurkkasin, että YouTubessa on kyllä DIY videoita ja räikkä ja meisseli pysyy kourassa, niin eiköhän tuosta selviä.

Pitää melkein saatavuuksia kysyä Teslalta. Ehkä ostan sen vaan varalle.

Keskustelujen mukaan osalla hajonnut takuuaikana alle 80 tkm, osalla 100 tkm, osalla kestänyt yli 150 tkm, eli vissiin tuurissaan miten kestää.

Miten se 12V pikkuakku? Se oli vissiin toinen, mikä näissä puslien lisäksi kuluvaa osaa?
Lisäystä vähän. Mullakin tullut ajoa tammikuun alusta 21tkm.

Nyt lukaisin Facebookista itsekin, niin parhaimmillaan PTC kestänyt 365tkm, eikä siis vieläkään rikki.

Auton mukana tulikin ilmeisesti raitisilmasuodattimet peräkontissa. Onkohan muuten tuo 20tkm hyvä vaihtoväli sille ilmanputsarille? Tai jos tulee vähemmän kilometrejä, niin kerran vuoteen ehkä? Itse kyllä vaihdoin heti tammikuussa suodattimet, mutta uudet suodattimetkin siis olisi jo valmiina odottamassa.

Bilteman pyyhkijänsulat kesti "vain" 21tkm, tai lähinnä se kuskin puolen pyyhin oli huono. Ehkä ihan normaali kesto silti tuo. Joku pieni pala lähti pyyhkijästä ja siitä tuli siis pieni raita, kun ei pyyhkynyt enää kunnolla.

Tessie sovelluksen mukaan vielä juuri ja juuri 87% akun kunto.

Screenshot_2025-09-21-09-33-39-60_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4.jpg

Edit:

Model S kuvista katsoin, niin PTC:n HV-kaapeli tulee kiinni samaan boxiin, kuin ilmastoinnin kompressori. Teslalta löytyy onneksi nuo aika hyvät ja suht helpot korjausohjeet :)

Screenshot_2025-09-21-09-49-19-03_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Joo, en ole perehtyny vielä vaihtohommaan tarkemmin. Sen kurkkasin, että YouTubessa on kyllä DIY videoita ja räikkä ja meisseli pysyy kourassa, niin eiköhän tuosta selviä.

Pitää melkein saatavuuksia kysyä Teslalta. Ehkä ostan sen vaan varalle.

Keskustelujen mukaan osalla hajonnut takuuaikana alle 80 tkm, osalla 100 tkm, osalla kestänyt yli 150 tkm, eli vissiin tuurissaan miten kestää.

Miten se 12V pikkuakku? Se oli vissiin toinen, mikä näissä puslien lisäksi kuluvaa osaa?
Jotain softapuolen hommia pitää vissiin kans tehdä jos vaihtaa vaurioituneen ptc elementin tilalle uuden.

 
Toinen puoli kuitenkin ok, ehkä takuu vaihtona laittoivat uuden revision tilalle vanhan? Harmi kun ei tullut heti huomattua kun ei tuo näy kun pimeällä.

No jos enemmän alkaa häiritsemään niin tilaan uuden ja vaihdan itse, mutta mistä tietää saavansa riittävän uuden revision joka toimii? Ja onko vaan plug and play tyyppinen asennus? Ei vaadi mitään softa kikkailua?
n. 140e alv0 näyttää maksavan teslalla. Ei taida muuta vaatia kuin valikosta kameran kalibroinnin nollauksen ja kaistaviivat omaavalla tiellä ajoa.


 
Toinen puoli kuitenkin ok, ehkä takuu vaihtona laittoivat uuden revision tilalle vanhan? Harmi kun ei tullut heti huomattua kun ei tuo näy kun pimeällä.

No jos enemmän alkaa häiritsemään niin tilaan uuden ja vaihdan itse, mutta mistä tietää saavansa riittävän uuden revision joka toimii? Ja onko vaan plug and play tyyppinen asennus? Ei vaadi mitään softa kikkailua?
Tässä videota, jos haluat tarkemmin katsoa mikä on sen syyn lähde.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=_BUPsjguqdY
Ominaisuus ja asiakkaat teippaavat?
Siitä en tiedä mutta "ominaisuus" ja siihen on DIY fix toki.
 
Lisäystä vähän. Mullakin tullut ajoa tammikuun alusta 21tkm.

Nyt lukaisin Facebookista itsekin, niin parhaimmillaan PTC kestänyt 365tkm, eikä siis vieläkään rikki.

Auton mukana tulikin ilmeisesti raitisilmasuodattimet peräkontissa. Onkohan muuten tuo 20tkm hyvä vaihtoväli sille ilmanputsarille? Tai jos tulee vähemmän kilometrejä, niin kerran vuoteen ehkä? Itse kyllä vaihdoin heti tammikuussa suodattimet, mutta uudet suodattimetkin siis olisi jo valmiina odottamassa.

Bilteman pyyhkijänsulat kesti "vain" 21tkm, tai lähinnä se kuskin puolen pyyhin oli huono. Ehkä ihan normaali kesto silti tuo. Joku pieni pala lähti pyyhkijästä ja siitä tuli siis pieni raita, kun ei pyyhkynyt enää kunnolla.

Tessie sovelluksen mukaan vielä juuri ja juuri 87% akun kunto.

Screenshot_2025-09-21-09-33-39-60_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4.jpg

Edit:

Model S kuvista katsoin, niin PTC:n HV-kaapeli tulee kiinni samaan boxiin, kuin ilmastoinnin kompressori. Teslalta löytyy onneksi nuo aika hyvät ja suht helpot korjausohjeet :)

Screenshot_2025-09-21-09-49-19-03_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg
Tarkistitko ennen kompuran vaihtoa että systeemissä oli tarpeeksi ainetta?

Katselin teslan sivuilta osien hintoja ja osa on suorastaan halpoja. Esim lämppärin puhallin 50e! Kuskin turvavyö alle 200 on myös ok hinta. Ilmastoinnin kompura vajaan tonnin. LDU moottori 5100 euroa on ihan ok hinta ottaen huomioon että siinä on myös vaihteisto mukana. Toki siihen pitäisi tehdä coolant delete ennen asennusta.
 
Tarkistitko ennen kompuran vaihtoa että systeemissä oli tarpeeksi ainetta?

Katselin teslan sivuilta osien hintoja ja osa on suorastaan halpoja. Esim lämppärin puhallin 50e! Kuskin turvavyö alle 200 on myös ok hinta. Ilmastoinnin kompura vajaan tonnin. LDU moottori 5100 euroa on ihan ok hinta ottaen huomioon että siinä on myös vaihteisto mukana. Toki siihen pitäisi tehdä coolant delete ennen asennusta.
Ilmastoinnissa oli kyllä kylmäainetta. Ei herjannut mistään, eikä siis kylmäaineen vähyydestäkään. Silti kylmää ei tullut. Oli kyllä ilmastoinnin huollossa, jossa lisättiin aavistus kylmäainetta. Asentaja kyllä sanoi, että toimimattomuus ei varmaankaan johdu tuosta ihan pienestä vajeesta.

En tiedä oliko sitten liian kulunut scroll kompressori, kun sähkömoottorista kuului selvä hurina kumminkin.

Kompressori vajaa 1000€, mutta onkohan alv0% ? Yllättävän edullinen kyllä. Toki varmaan vanhan kompuran ottavat panttina takaisin?


Onkohan tuo uusi LDU takamoottori jo uudempaa versiota? Eli 2020 tai uudempi? Vai joku vanha korjattu moottori? 2020 ja eteenpäin isossa takamoottorissa kun ei pitäisi olla enää jäähdytysnesteen kiertoa moottorin sisällä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 648
Viestejä
4 935 300
Jäsenet
79 391
Uusin jäsen
Timppa-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom