Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mitähän ongelmaa tässäkin on alettu taas korjaamaan tai parantamaan ? Onko turvatyynyjen täyttymisen viiveissä ollut jotain ongelmaa joskus ?

Turvatyynyt eivät voi laueta kameran perusteella. Varmaan kaikki ovat tästä yhtä mieltä. Turvatyynyt laukeavat kiihtyvyysanturiin perustuen. Tästäkin kaikki ovat samaa mieltä. Miten kamerat voivat parantaa tätä ? Joten miksi h*** Tesla vision on TAAS tähän sotkettu ? Tai tietäähän sen kaikki, kaikki asiat pitää toimia kameroiden ympärillä.


Olisi mielnkiintoista kuulla mistä tässä on oikeasti kyse, jotta joutusin syömään jälleen yhden hatuistani.
Turvatyynyt alkaa täyttymään aikaisemmin.

Screenshot_20250903_065437_X.jpg
 
Kestävämpää akkua tulossa. Nostetaan suositellun latauksen taso 90% kun se on nyt 80%.
Tesla’s next-generation nickel-based battery technology is much more durable than existing technology, and as a result, Tesla will suggest charging to the previous recommendation of 90% instead of today’s recommendation of 80%.
 
Turvatyynyt alkaa täyttymään aikaisemmin.
Mikä niitä täyttää aikaisemmin ? Eikös ne räjähdepanosella ammuta täyteen ?
Hirmu vaikea kuvitella että kuvankäsittelyllä saatu johtopäätelmä olisi nopeampi kuin kiihtyvyysanturin regointi.

Ennen oli haamujarutukset, nyt sitten porukka ajaa motarilla turvatyynyt naamalla. Yritä siinä nyt sitten pysyä omalla kaistalla :)

Ei ole eka kerta kun Tesla virittelee jotain uutta, mutta tekninen toteutus jätetään hämärän peittoon. Olisi kiva aina kuulla miten jokin järjestelmä toimii jotta sen voisi ymmärtää. Ja kun tätä ei tehdä, skeptikot kuten minä, epäilevät järjestelmän toimivuutta. Faktat poistaisivat tälläisen epäilyksen. Nyt tämäkin menee osastolle markkinointijargoni.

Eikä tämä todellakaan ole yksin mikään Teslan tapa , aika yleistä. Oli kyseessä sitten auto tai TV.
 
Kestävämpää akkua tulossa. Nostetaan suositellun latauksen taso 90% kun se on nyt 80%.

Ominaisuus mikä oli aikaisemmin jo ja tuodaan takaisin uutena.
Mikä niitä täyttää aikaisemmin ? Eikös ne räjähdepanosella ammuta täyteen ?
Hirmu vaikea kuvitella että kuvankäsittelyllä saatu johtopäätelmä olisi nopeampi kuin kiihtyvyysanturin regointi.

Ennen oli haamujarutukset, nyt sitten porukka ajaa motarilla turvatyynyt naamalla. Yritä siinä nyt sitten pysyä omalla kaistalla :)

Ei ole eka kerta kun Tesla virittelee jotain uutta, mutta tekninen toteutus jätetään hämärän peittoon. Olisi kiva aina kuulla miten jokin järjestelmä toimii jotta sen voisi ymmärtää. Ja kun tätä ei tehdä, skeptikot kuten minä, epäilevät järjestelmän toimivuutta. Faktat poistaisivat tälläisen epäilyksen. Nyt tämäkin menee osastolle markkinointijargoni.

Eikä tämä todellakaan ole yksin mikään Teslan tapa , aika yleistä. Oli kyseessä sitten auto tai TV.
Etenkin se herättää kysymyksen miten Vision tietää että nyt pitää alkaa täyttämään turvatyynyjä etukäteen?
 
Ajattelisin, että tuolla saadaan ammuttua tyynyä alle sekunti aiemmin täyttymään vrt nykyistä tilannetta eli jossain lakkapinnan koskettaessa toista pintaa tyyliin. Paljoa aiemmin se ei voi tapahtua.
 
Mitähän ongelmaa tässäkin on alettu taas korjaamaan tai parantamaan ? Onko turvatyynyjen täyttymisen viiveissä ollut jotain ongelmaa joskus ?

Turvatyynyt eivät voi laueta kameran perusteella. Varmaan kaikki ovat tästä yhtä mieltä. Turvatyynyt laukeavat kiihtyvyysanturiin perustuen. Tästäkin kaikki ovat samaa mieltä. Miten kamerat voivat parantaa tätä ? Joten miksi h*** Tesla vision on TAAS tähän sotkettu ? Tai tietäähän sen kaikki, kaikki asiat pitää toimia kameroiden ympärillä.


Olisi mielnkiintoista kuulla mistä tässä on oikeasti kyse, jotta joutusin syömään jälleen yhden hatuistani.
Haamujarrutuksien lisäksi saadaan haamupaukutukset.

Jotain tekoälytekniikkaa siinä taas kehitetään. Erittäin nopeiden tapahtumien tunnistusta, eiköhän sellaiselle ole kysyntää sotatilanteissa.
 
Jos pitäisi keksimällä keksiä joku keissi tuohon airbag vision hommaan niin ehkä joku semmoinen että kun ajellaan tosiaan FSD:llä ja jos tulee tilanne että vision-algoritmin kaikki metriikat indikoivat törmäystä varmennuksen ja tupla-varmennuksenkin jälkeen, niin sitten jonkin airbag systeemin nalli pistetään jo hehkulle ja sitten jos kiihtyvyysanturi sanoo että nyt pamahti nii se koko signaali ketju on jo viritetty niin että nalli posahtaa 0,7ms aikaisemmin.
 
Ajattelisin, että tuolla saadaan ammuttua tyynyä alle sekunti aiemmin täyttymään vrt nykyistä tilannetta eli jossain lakkapinnan koskettaessa toista pintaa tyyliin.
Mutta kun ottaa huomioon kameroiden virheherkyyden, niin aika riski olis paukautta turvatyynyt kameradatan perusteella.

Ja ylipäätään kun ajattele , onko joku kuullut että turvatyyny oli liian hidas? Jos noita NCAP videoita katselee, niin turvatyynyt on täynnä hyvin paljon ennekuin ihmeisen edes liikahtaa.
Sensorit taitaa regoida jo 10ms viiveellä ja tyyny täynnä jo 30 ms kuluttua törmäyksestä. Eli pystyvätkö kamerat todella tuota 10ms ( 0,01s ) regointiaikaa lyhentämään? Siinä alle 10 ms ajassa pitäsi kamerakuvasta tehdä järjellisiä johtopäätelmiä varmistuksinen ja väliittää signaali eteenpäin.

Mutta mielenkiintoista......uudet asiat.
 
Sun linkkaama ketju näyttää olevan kaikenlaista softaan liittyvää. Mun linkkaama liittyy 2023 myönnettyyn patenttiin ja rautaan mikä löytyy täältä: Sign In | PatentGuru
Kyllä koska Teslalla oli aikaisemmin että 90% oli max lataus päivittäin. Uutisessa mainitaan.
For years, the trade-off for this performance has been the need to limit the daily charging to 80% to preserve the battery’s long-term health and minimize degradation.
This is a major engineering win, and a shift to a 90% daily charging recommendation for newer vehicles will make them more user-friendly and give owners more range, while also increasing the longevity of Tesla’s batteries.
Tästä voisi päätellä, että Tesla laski pari vuotta sitten rajoituksen 80% suojellakseen akkujaan kun aikaisemmin ollut 90% olisi aiheuttanut heille vikoja. Eli vasta nyt Teslan akkutekniikka jne. saavuttaa sen rajan mitä ovat aikaisemmin tukeneet vahingossa.
 
Tästä voisi päätellä, että Tesla laski pari vuotta sitten rajoituksen 80% suojellakseen akkujaan kun aikaisemmin ollut 90% olisi aiheuttanut heille vikoja. Eli vasta nyt Teslan akkutekniikka jne. saavuttaa sen rajan mitä ovat aikaisemmin tukeneet vahingossa.
Jutusta voisi päätellä, että teslalla on kehitetty akkukemiaa paremmaksi. Löytyy patentti ja julkisuuteen asiasta kerrottiin allaolevassa 1pv vanhassa videossa. Se milloin uuden kemian akusto tuli autoihin nähtäneen siitä, että mitkä ja kuinka vanhat autot saavat 90% suositusrajan 80% sijaan.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=JXkOKm9OnR0

edit. Videolla selkeäesti sanotaan "that is coming out shortly" tuosta uudesta akustosta. Ts. ei ole vielä noita asiakkailla.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän missään ole sanottu että ilmatyynyjä pamautellaan kameradatan perusteella. Airbagien vastetta on parannettu kameradatan perusteella.
Yritin sanoa että jos bagin laukaisu tapahtuu edelleen sen kiintyvyysanturin perusteella, niin miten kamera voi kiihtyvyysanturin vasteaikaa pienentää ? Kiihtyvyysanturi kun perustuu "mekaaniseen liikeeseen". Miten sitä "kamerasta saaduilla biteillä" nopeutetaan ?

Vaikea ymmärätää tätä näin maallikkona.
 
Yritin sanoa että jos bagin laukaisu tapahtuu edelleen sen kiintyvyysanturin perusteella, niin miten kamera voi kiihtyvyysanturin vasteaikaa pienentää ? Kiihtyvyysanturi kun perustuu "mekaaniseen liikeeseen". Miten sitä "kamerasta saaduilla biteillä" nopeutetaan ?

Vaikea ymmärätää tätä näin maallikkona.

Ja tää on sit ihan puhdasta spekulaatiota.

Yleensähän säätötekniikka ei ole ihan pelkästään nollia ja ykkösiä vaan siellä mitataan useammasta lähteestä ja useampia mittauksia ennen kuin tehdään toimenpiteitä. Tuskin se airbag laukeaa ensimmäisestä raja-arvon ylittävästä mittatuloksesta.

Jos näin niin käyttämällä kameraa voisi sitten käsiteltävän datan määrää vähentää ennen turvatyynyjen laukaisua.
 
Yritin sanoa että jos bagin laukaisu tapahtuu edelleen sen kiintyvyysanturin perusteella, niin miten kamera voi kiihtyvyysanturin vasteaikaa pienentää ? Kiihtyvyysanturi kun perustuu "mekaaniseen liikeeseen". Miten sitä "kamerasta saaduilla biteillä" nopeutetaan ?

Vaikea ymmärätää tätä näin maallikkona.
Varmaan parempi kysymys on että miten mitään järjestelmää voi tehostaa? Varmaan aina löytyy keinoja. Ei sitä tarvi maallikon ymmärtää loppupeleissä jos järjestelmä vain toimii paremmin. Oli siellä lisätty sitten gyroja, kiihtyvyysantureita tai kameroita.

Ja tää on sit ihan puhdasta spekulaatiota.

Yleensähän säätötekniikka ei ole ihan pelkästään nollia ja ykkösiä vaan siellä mitataan useammasta lähteestä ja useampia mittauksia ennen kuin tehdään toimenpiteitä. Tuskin se airbag laukeaa ensimmäisestä raja-arvon ylittävästä mittatuloksesta.

Jos näin niin käyttämällä kameraa voisi sitten käsiteltävän datan määrää vähentää ennen turvatyynyjen laukaisua.
Tuo olisi kyllä aika hupainen sekvenssikaavio auton turvajärjestelmästä jossa olisi kiihtyvyysanturi josta menee nuoli airbägiin joka sanoo poks jos tulee signaali. :D
 
Esimerkiksi uuden CLA shooting braken julkaisutilaisuudessa oli sellainen värikoodattu "auki leikattu" auto, josta näki muun muassa miten monta niitä turvallisuuteen liittyviä sensoreita on. Eiköhän tässä ole kyse niiden karsimisesta, koska kameroilla voi tehdä kaiken.
 
Yritin sanoa että jos bagin laukaisu tapahtuu edelleen sen kiintyvyysanturin perusteella, niin miten kamera voi kiihtyvyysanturin vasteaikaa pienentää ? Kiihtyvyysanturi kun perustuu "mekaaniseen liikeeseen". Miten sitä "kamerasta saaduilla biteillä" nopeutetaan ?

Vaikea ymmärätää tätä näin maallikkona.

Ehkä näin peruskoulupohjalta arvailtuna, niin pienennetään sitä laukaisuun tarvittavaa kiihtyvyyttä, jos kameroista huomattu joku sinua päin tuleva projektiili? Ei varmaan nokkakolarissa niinkään merkittävä, mutta sivutörmäyksessä varmaan voi tulla hyötyäkin, siellä kun ei kokoonpainuvaa aluetta ole niin paljoa.

Toki yleensähän noita bageja ei turhan päiten laukaista kolaritilanteessakaan, koska kolaria voi seurata vielä ympäriajo ja toisen auton törmäys, jolloin ylimääräisistä räjähtämättömistä bageista saattaa olla hyötyä.
 
Ehkä näin peruskoulupohjalta arvailtuna, niin pienennetään sitä laukaisuun tarvittavaa kiihtyvyyttä, jos kameroista huomattu joku sinua päin tuleva projektiili? Ei varmaan nokkakolarissa niinkään merkittävä, mutta sivutörmäyksessä varmaan voi tulla hyötyäkin, siellä kun ei kokoonpainuvaa aluetta ole niin paljoa.
Päivityksessähän luki että vision otetaan mukaan "frontal collisioniin".
 
Mitähän ongelmaa tässäkin on alettu taas korjaamaan tai parantamaan ? Onko turvatyynyjen täyttymisen viiveissä ollut jotain ongelmaa joskus ?

Turvatyynyt eivät voi laueta kameran perusteella. Varmaan kaikki ovat tästä yhtä mieltä. Turvatyynyt laukeavat kiihtyvyysanturiin perustuen. Tästäkin kaikki ovat samaa mieltä. Miten kamerat voivat parantaa tätä ? Joten miksi h*** Tesla vision on TAAS tähän sotkettu ? Tai tietäähän sen kaikki, kaikki asiat pitää toimia kameroiden ympärillä.


Olisi mielnkiintoista kuulla mistä tässä on oikeasti kyse, jotta joutusin syömään jälleen yhden hatuistani.
Tietämättä mitä yhtiöllä suunnitelmissa, niin jos lähdetään siitä että pidetään kiinni kiihtyvyys antureista, ja kameroilla vain optimoitaisiin parametrejä, vertaa turvavyö kytketty, ei kytketty.

Kameroita, tutkia ym. voi käyttää sen törmäyksen ennakointiin, arviointiin, ja muuttaa turvatyynyn säätöjä. Ennakointia sen pitää olla että kerkiää ajoissa. Varsinkin jossain sivuiskussa insinööriä voisi houkuttaa ottaa pientä ennakkoa ennenkuin osuu, jos kattavalla anturipaletilla päätelty, törmäys väistämätön, niin olisko se liianiso riski alkaa tyynyjä täytteleen ennen törmäystä.

Tiedostan kyllä että kaikki miettii niitä yksinomaan kaameraan perustuvat mutuilut, ja ne toteutukset missä avustimet sekoilee, ja muut ratkaisut jossa säästöt, muun edellä. Mutta jos nyt kuvitellaan että tehdään toteutus missä turvallisuus edellä, eikä karsita toimivaa. Eli se varmistuksena olisi ne koeteltu perus tekniikka ja kamera, tutka ym jutuilla ei tehdä haamu reakointeja, vaan varmoissa tapauksissa tehdään suojaa parantavia juttuja, jotka ei poista sitä perus suojaa. Ei aina toimi, reakoi, mutta silloin ei hävitä siihen perus jutuun verrttuna mitään.


Kemroita, sensoreita voi käyttää myös matkustamon analysointiin, säätää dynaamisesti turvatuuny parametreja sen perusteella, tässä kaksi miinaa, se että säädot ei riskeeraa ja titenkin se että käyttäjillä luotto että se yksikkö on fyyfisesti irti pilvestä, verkosta.

Ajattelisin, että tuolla saadaan ammuttua tyynyä alle sekunti aiemmin täyttymään vrt nykyistä tilannetta eli jossain lakkapinnan koskettaessa toista pintaa tyyliin. Paljoa aiemmin se ei voi tapahtua.

Siihen tarvittaisiin sitä varten suunniteltuja erillisiä turvatyynyjä, joiden toiminta periaate sopisi tuollaiseen.

Noin aikainen ennakointi olisi kyllä jo aika rohkeaa, jos ei puhuta jostain penkin sivu tyynyistä jolla tuettaisiin kuskia/matkustajia, estämättä heitä toimimasta, vaarantamatta turvallisuutta harha arvioissa. Turvavyön kevyt kiristäminenkin samaan sarjaan, Niillä voisi vähentää vahinkoja, mutta seuraako niistä kuljettajan haitallisia toimia, jos vyöt kiristyy , tyynyt alkaa painaa.

(Joo, toki alle sekuntti on sadasosasekunttikin, mutta sitä tuskin tarkoitit)
 
Viimeksi muokattu:
Onko tämä oikeasti ongelma johon Teslalla on nyt ratkaisu? Rehellinen kysymys, en ole koskaan kuullut että airbagien viive olisi ollut ongelma.
Jos se olisi ongelma niin veikkaan että autot olisivat ajokiellossa. Pahennusta tässä taisi aiheuttaa se että Vision parantaa sitä viivettä. En usko että olisi oltu edes otsikoissa jos patch notessa olisi lukenut vain:"Turvallisuusjärjestelmiä optimoitu paremmaksi".
 
Onko tämä oikeasti ongelma johon Teslalla on nyt ratkaisu? Rehellinen kysymys, en ole koskaan kuullut että airbagien viive olisi ollut ongelma.

Varmaan tää on kanssa sellainen asia joka ei ole binäärinen. Eli mitä nopeammin tyyny laukeaa, sitä vähemmän vaurioita matkustajille tapahtuu.

Olisi tietysti mielenkiintoista tietää että onko nyt arvo 99% ja tuo nostaa sen vaikka 99.1% vai 75%->80%.

Toki tuo on myös valmistaja ja ehkä mallikohtainen. Joillain on parempi logiikka kuin toisilla.
 
Varmaan tää on kanssa sellainen asia joka ei ole binäärinen. Eli mitä nopeammin tyyny laukeaa, sitä vähemmän vaurioita matkustajille tapahtuu.

Olisi tietysti mielenkiintoista tietää että onko nyt arvo 99% ja tuo nostaa sen vaikka 99.1% vai 75%->80%.

Toki tuo on myös valmistaja ja ehkä mallikohtainen. Joillain on parempi logiikka kuin toisilla.
Nykyään airbagithan taitaa olla kaikilla valmistajilla kaksivaiheisia. Molempia vaiheita ei aina välttämättä laukaista, riippuen tilanteesta. Olettaisi, jos järjestelmä ilman kameraakaan ehtii tehdä tämän, niin mitäköhän lisäarvoa se kamera tuohon sitten tuo? Audillahan oli jo noin 10 vuotta sitten järjestelmä jossa ilma-alustaiset osasivat ottaa vastaan sivutörmäyksen, jos auto sellaisen havaitsi. Tuon tyyppiseen kikkailuun tätä voisi mahdollisesti käyttää, mutta edestäpäin törmäykseen on vaikea löytää mitään, missä tuosta olisi hyötyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 770
Viestejä
4 904 648
Jäsenet
79 074
Uusin jäsen
sanestang1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom