Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Lataan siellä mikä osuu sopivaan paikkaan ja on halvin. Nyt tullut käytettyä supereita kun hinta samaa luokkaa kun muualla. Ja onhan ne mukavia kun ei tarvitse mitään äppiä räpeltää, mutta ei se nyt ole myöskään minulle mikään kynnyskysymys, räplään äppiäkin ihan mielelläni jos sillä saa halvemmalla.
 
ABC:n asemat ovat parhailla paikoilla ja kun saavat nostettua latauskenttien koot siellä sun täällä megawattiluokkaan, on muiden aika vaikea kilpailla pidempiä siirtymiä tekevien kilowattitunneista. Esim. nyt kolmostien varressa Hämeenlinna / Tiiriön 2400 kW kenttä on sellainen, että vauhtia piisaa useammankin lataajan tapauksessa. Sovelluksen käyttö ottaa sen 20-30 sekuntia, joten ei ole ainakaan minulle kynnyskysymys. Enemmän tökkisi ajaa 5 km mutkaa tietylle laturille päästäkseen.
 
Ruotsin SC osalta hyvät kokemukset isoissa väylissä ja paikoissa. Pohjoisessa samaan törmännyt, että siinä on vähän nihkeä esim Kiirunan jälkeen ja melkein sinnekin selvitä pelkällä Teslan latauksilla ellei lähde kiertoteille. Björklidenin SC oli kyllä maisemiltaan yksi hienoimmista latureista.
Ruotsissa oli noita isoja SC-kenttiä, olikohan jotain 40 tolppaa tms tai jopa enemmän. Ja välillä oli SC:t täynnä - harvemmin Suomessa noin. Joku tuollainen lähes 40 autoa V3 latureissa vei sen verran virtaa, että auto sanoi, että laturi rajoittaa. Ei Suomessa ole koskaan SC:llä noin sanonut (paitsi V2 tietty).
Toki sitten jossain isommassakin kaupungissa oli 16 paikkaisia tms jotka lisäksi auki muillekin merkeille, niin oli hauskan näköistä säätämistä, kun siellä oli seassa "vääränpuolisia" lataajia peräkärryn kanssa tukkimassa puolet kentästä ja useampi auto kiersi ympyrää parkkipaikalla odottamassa tai lähti suosiolla muualle. V2 antoi 150 kW, kun ne mitä Suomessa olen käyttänyt, ovat olleet ~120kW.
 
ABC:n asemat ovat parhailla paikoilla ja kun saavat nostettua latauskenttien koot siellä sun täällä megawattiluokkaan, on muiden aika vaikea kilpailla pidempiä siirtymiä tekevien kilowattitunneista. Esim. nyt kolmostien varressa Hämeenlinna / Tiiriön 2400 kW kenttä on sellainen, että vauhtia piisaa useammankin lataajan tapauksessa. Sovelluksen käyttö ottaa sen 20-30 sekuntia, joten ei ole ainakaan minulle kynnyskysymys. Enemmän tökkisi ajaa 5 km mutkaa tietylle laturille päästäkseen.
Riihimäen ABC:lläkin on jo 2000kW kenttä vanhan pienemmän lisäksi. Tesla jäi ihan lasten kenkiin "superiensa" kanssa tässä maassa. Ehkä nimeäminen oli liian konservatiivista. Gigacharger olisi ollut parempi. Tiiriössä on muuten myös citymarketin pihassa 1600kW K-latausta.
 
Riihimäen ABC:lläkin on jo 2000kW kenttä vanhan pienemmän lisäksi. Tesla jäi ihan lasten kenkiin "superiensa" kanssa tässä maassa. Ehkä nimeäminen oli liian konservatiivista. Gigacharger olisi ollut parempi. Tiiriössä on muuten myös citymarketin pihassa 1600kW K-latausta.
Toisaalta onko nuo laturit mikään hyvä bisnes Teslalle koskaan ollutkaan? Tekivät niitä aluksi varmaan lähinnä siksi kun mitään muitakaan latureita ei ollut olemassa joten ei kukaan olisi ostanut Teslaakaan, joten oli pakko tehdä myös laturit itse. Nyt kun on tarjontaa latureista yllin kyllin niin ei ole Teslankaan mikään pakko noita enää kauheasti lisätä?

Ennen kun tosiaan mitään muita latureita ei ollut niin ei olisi oikein voinut ostaa kuin Teslan jos halusi sähköauton, toki eipä sähköautojakaan juuri muita ollut tarjollakaan.
 
Toisaalta onko nuo laturit mikään hyvä bisnes Teslalle koskaan ollutkaan? Tekivät niitä aluksi varmaan lähinnä siksi kun mitään muitakaan latureita ei ollut olemassa joten ei kukaan olisi ostanut Teslaakaan, joten oli pakko tehdä myös laturit itse. Nyt kun on tarjontaa latureista yllin kyllin niin ei ole Teslankaan mikään pakko noita enää kauheasti lisätä?

Ennen kun tosiaan mitään muita latureita ei ollut niin ei olisi oikein voinut ostaa kuin Teslan jos halusi sähköauton, toki eipä sähköautojakaan juuri muita ollut tarjollakaan.
Ymmärtääkseni latausinfra tuottaa ihan hyvää tulosta Teslalle.
 
Ymmärtääkseni latausinfra tuottaa ihan hyvää tulosta Teslalle.
Ok, no hyvä näin ja toisaalta suomi taitaa olla latureiden osalta aika kärkeä maailmalla? Ehkä monissa muissa maissa Tesla on paljon merkittävämpi latauksen tarjoaja kuin suomessa?
 
Ok, no hyvä näin ja toisaalta suomi taitaa olla latureiden osalta aika kärkeä maailmalla? Ehkä monissa muissa maissa Tesla on paljon merkittävämpi latauksen tarjoaja kuin suomessa?
Euroopassa muilla on paremmat kokonaisuudet kuin SC:lla, Suomessakin ABC ja K-lataus kattavat paljon paremmin mitä SC. SC on hyvä siellä Atlantin toisella puolella mutta Euroopassa ei niin laajasti vs mitä siellä on.
Tesla ei suoraan erottele SC puolta tuloksessa mutta ihan hyvän kasvun se on tehnyt vaikka Muskin mukaan ei pitänyt koskaan tuottaa.
 
No eipä yllätä !


Mites noiden sijainnit, aika huonoilla paikoilla nuo keskimäärin on. Ajelet kiltisti vaan niiden perässä, vaikka reitillä olis paremminkin sijaitsevia latureita ? Ja sirkushuvejakin odotteluajaksi.
Jos SC:lle kiertäminen pidentää ajomatkaa tyyliin 20min, käyn mieluummin siellä kuin arvuuttamassa että saako random laturilta virtaa tai saako siitä yli 100kw virtaa. Jos on pidempi lisäys niin sitten menen sinne toiseen vaihtoehtoon. Pysähdyksillä yleensä käytetään lapset vessassa ja ostetaan jotkut kivennäisvedet, auto on aina valmis ennen meitä.
 
Jos SC:lle kiertäminen pidentää ajomatkaa tyyliin 20min, käyn mieluummin siellä kuin arvuuttamassa että saako random laturilta virtaa tai saako siitä yli 100kw virtaa.
Jotenkin tuntuu että kun käytät vain SC latureita, tietosi muista latauskentistä on out of date. Tai et vaan yksinkertaisesti halua käyttää muita syystä tai toisesta.

20min koukkaus. Kukin tyylillään.
 
Nämä on varmasti makuasioita. Juuri noilla listatuilla on vaan lukittunut just tasan Mc, Hese, Juustoportti yms tiettyyn yhteen tai käkkimään klassisesti autossa latauksen ajan ja itse esim Matkuksen kohdalla pidän kovasti Nesteestä kun juurikin ostoshelvetistä löytyy moninkertaisesti enemmän vaihtoehtoa jopa k-kaupasta lähtien missä käydä. Samaten kun SC:a verrataan niin kyse ei ole vain Ionitystä vaan mistä tahansa muusta laturikentästä jolloin myös Mikkelinkään SC:n lähellä ei ole oikein mitään (ja sielläkin kun lähtee pelkästään Heseenkin kävelemään niin matkoihin menee jo lähelle se aika mitä laturilla tarvitsee olla).
Jeps. Itse kun en käy syömässä tai kaupassa "koskaan" matkan aikana ja pyrin noita ostoshelvettejä aika pitkälti välttelemään arjessakin, niin mitä lähempänä moottoritietä ja mitä vähemmän muita autoja, niin aina parempi. Auto laturiin, kuselle huoltsikalle tai lähimpään pusikkoon ja matka jatkuu mielellään max. 15min siitä kun töpseli kiinnitetty. Joskus saatan innostua ja napata kahvin mukaan, jos huoltoasemalla ei ole yhtään jonoa. Euroopassa ajellessa laturit joilla kävin, olivat poikkeuksetta motareiden varsilla ja huoltoasemien pihoissa. Eli melko sama konsepti kuin Supereilla - ja toki myös nykyisellään Nesteellä ja St1:llä, joista on tullut suomessa aika nopeasti omat suosikkini. ABC ei sovi mielestäni kuvaukseen. Sijanneiltaan kyllä ns. huoltoasemia, mutta ovat monesti paikallisia huvipuistoja ja triljoona autoa pihassa -> ei jatkoon. Teslalla suosisin supereita edelleen ja nyt kun ei enää kesän loputtua tarvetta/järkeä maksella mitään kuukausitilauksia, niin muulla autolla Ionity vaihtuu pääosin Nesteeseen ja St1:een.
 
Jos SC:lle kiertäminen pidentää ajomatkaa tyyliin 20min, käyn mieluummin siellä kuin arvuuttamassa että saako random laturilta virtaa tai saako siitä yli 100kw virtaa. Jos on pidempi lisäys niin sitten menen sinne toiseen vaihtoehtoon. Pysähdyksillä yleensä käytetään lapset vessassa ja ostetaan jotkut kivennäisvedet, auto on aina valmis ennen meitä.

Oletko koskaan laskenut kuinka paljon nopeammin SC:ltä pitäisi tulla virtaa jotta saat tuon 20min takaisin?
 
Oletko koskaan laskenut kuinka paljon nopeammin SC:ltä pitäisi tulla virtaa jotta saat tuon 20min takaisin?
About, sen takia tuo 20min on aikalailla semmonen mukavuus/tehokkuusmaksimi mikä tuossa on itselle järkevä. Mutta liittyy tuohon muutakin.

*aika joka menee vaihtoehtoisen laturin etsimiseen ja lisääminen manuaalisesti auton naviin, muutamia minuutteja
*Pelkästä 250kw piikkiteho alussa vs potentiaalinen 70kw rajoitettu latausteho tjs., muutamia minuutteja
*epävarmuus toimiiko laturit, onko niissä jonoa?, Superchargerin tilanne näkyy suoraa auton käyttöliittymässä, epämukavuutta lisää matkaamiseen siis, voi lisätä matka-aikaa potentiaalisesti paljon kun pitää taas etsiä uusi laturi, enkä voisi ikinä luottaa ajaa autoa jonnekin 5% random laturille, jonka statusta en voi varmaksi tietää
*Sitten appisäätö, kirjautuminen ABC-mobiileihin tai mikä lie onkaan, pankkikorttien lisäilyt ja varmistelut, muutamia minuutteja

20min ero on itselleni se raja about, jolla pidän itseni erossa tuosta kaikesta säädöstä. Auton navin arvio latausajasta ym. on itselleni mukava tieto reissussa ja sen menettää jos menee muille latureille.

SC on Teslan omistajalle ylivoimaisesti helpoin tapa matkustaa. Kyllähän noita muitekin tulee käytettyä jos pitää mennä semmoiselle sukulaiselle jonne päin ei ole SC:tä, eli ihan kyllä päivittyy pari kertaa vuodessa kokemukset niistäkin ja varmaan niilläkin selviää jos on pakko, mutta SC:tä on aina ikävä jos pitää jonnekki ABC:n letkuun auto jättää KIA:n ja Hyundain viereen. :)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän nuo kuvailemasi ongelmat liittyvät pitkälti autoon jolla ajat. Kenties tarkoituksellisesti tehty latausmahdollisuuksien kartoitus vajaaksi tai vaikeaksi jotta ohjaavat käytön SC:lle. Itse en sietäsi/haluaisi tuollaista meininkiä.
 
Täytyy jostain kaivaa pankkikortti esiin ja lisätä Tesla tilille tiedot. Sitten olisi mahdollista kokeilla myös Teslan latureita.

Onhan siis tuostakin pieni vaiva, kun sovellus ei löydä mistään pankkikortin tietoja automaattisesti.

Ainakin nyt ekat 18tkm meni ilman Teslan latureita.

Kyllähän nuo kuvailemasi ongelmat liittyvät pitkälti autoon jolla ajat. Kenties tarkoituksellisesti tehty latausmahdollisuuksien kartoitus vajaaksi tai vaikeaksi jotta ohjaavat käytön SC:lle. Itse en sietäsi/haluaisi tuollaista meininkiä.
Voi olla joo. Toki nyt enää ei ole niin paha ongelma, kun Tesla on ilmeisesti laskenut latauksen hintaa muiden tasolle.
 
Teslan navi on tosiaan aika kämänen ja ihan arpapeliä miten siinä nyt näkyy tai on näkymättä kolmannen osapuolen laturit. Muutenkin yo. lista kuulostaa ihan käyttäjälähtöisiltä ongelmilta.
 
*aika joka menee vaihtoehtoisen laturin etsimiseen ja lisääminen manuaalisesti auton naviin, muutamia minuutteja

Miten tähän voi mennä näin kauan?

*Pelkästä 250kw piikkiteho alussa vs potentiaalinen 70kw rajoitettu latausteho tjs.

Juniperin keskimääräinen latausteho 10-80% on alle 100kw, tuon piikki tehon saat vain alle 10% lataustasolla. "potentiaalinen 70kw rajoitettu latausteho" kuulostaa vähän olkiukkoilulta, voi toki olla mahdollista mutta kuinka usein näin on?

*epävarmuus toimiiko laturit, onko niissä jonoa?, Superchargerin tilanne näkyy suoraa auton käyttöliittymässä

About kaikkien toimijoiden appista näkee onko laturit toiminnassa ja mikä varaustilanne.

*Sitten appisäätö, kirjautuminen ABC-mobiileihin tai mikä lie onkaan, pankkikorttien lisäilyt ja varmistelut, muutamia minuutteja

Öööö okei, kun kerran ABC:n appiin kirjautuu, lisää kortit yms niin sen jälkeen niitä ei tarvitse tehdä vaan riittää kun avaa appin ja valitsee laturin. Menee muutamia sekuntteja.
 
Kyllähän nuo kuvailemasi ongelmat liittyvät pitkälti autoon jolla ajat. Kenties tarkoituksellisesti tehty latausmahdollisuuksien kartoitus vajaaksi tai vaikeaksi jotta ohjaavat käytön SC:lle. Itse en sietäsi/haluaisi tuollaista meininkiä.
Ei minulla ole mitään ongelmia. Menen mieluummin SC:lle koska on se on _varmempaa_ ja auto voi luvata tietyn matka-ajan jos navigoi SC:n kautta.
Teslan navi on tosiaan aika kämänen ja ihan arpapeliä miten siinä nyt näkyy tai on näkymättä kolmannen osapuolen laturit. Muutenkin yo. lista kuulostaa ihan käyttäjälähtöisiltä ongelmilta.
Teslan navi on toiminut oikein mainiosti verrattuna aiempien autojen BMW ja VW navit. Kolmannen osapuolen laturit ovat ihan joka eri palvelussa eri tavalla olemassa tai ei olemassa. Edelleenkään minulla ei ole ongelmia, en minä huvikseen halua käyttää ratkaisuja, jotka eivät ole integroituneita omaan autooni jos ei ole pakko. Silloin kun on pakko, käytän niitä ja ne eivät ole yhtä helppokäyttöisiä kun Teslan laturit, koska pitää käyttää aina appia. Tämä on Tesla-lanka ja SC:t ovat intergoituja suoraa Teslan käyttöliittymään. Tietenkin niiden käyttö on helpompaa.
 
Miten tähän voi mennä näin kauan?



Juniperin keskimääräinen latausteho 10-80% on alle 100kw, tuon piikki tehon saat vain alle 10% lataustasolla. "potentiaalinen 70kw rajoitettu latausteho" kuulostaa vähän olkiukkoilulta, voi toki olla mahdollista mutta kuinka usein näin on?



About kaikkien toimijoiden appista näkee onko laturit toiminnassa ja mikä varaustilanne.



Öööö okei, kun kerran ABC:n appiin kirjautuu, lisää kortit yms niin sen jälkeen niitä ei tarvitse tehdä vaan riittää kun avaa appin ja valitsee laturin. Menee muutamia sekuntteja.
Meneehän siihen nyt pari minsaa kun alat jostain yleiseltä latauskartta-apista ensin katsomaan että mitähän latureita tuolla on ja onko niissä jotain syöntipaikkaa tjs. lähellä, ja sitten vielä varmistat niitten omista apeista, että onkohan ne olemassa.

Ei me minnekkää asti aina 80% latailla, herranjestas. Ja silti, 70kw vrt vaikka 95kw on heti taas minuuttieroja.:D

Ei se välttis oo ABC. Helposti siihe jotai pientä tulee aina jos otetaan vuosi sitte ladattu appi käyttöön uudelleen, jotka tuottaa minuutteja.

Ei mikään muu latausvaihtoehto kilpaile SC:n kanssa käyttömukavuudessa. En minä ainakaan nauti minkään usean latausappien käyttämisestä.
 
Meneehän siihen nyt pari minsaa kun alat jostain yleiseltä latauskartta-apista ensin katsomaan että mitähän latureita tuolla on ja onko niissä jotain syöntipaikkaa tjs. lähellä, ja sitten vielä varmistat niitten omista apeista, että onkohan ne olemassa.

Eikö tämän voi tehdä vaikka etukäteen ennen matkaan lähtöä? Ja miten varmistat että sinulla on ruokapaikka aina SC laturin lähellä? Mites ne matkat kun SC ei osu reitille, miten sitten toimit?

Ei me minnekkää asti aina 80% latailla, herranjestas. Ja silti, 70kw vrt vaikka 95kw on heti taas minuuttieroja.:D

Tuo 70kw on sinun olkiukkosi jonka rakensit jotta pystyt itsellesi perustelemaan SC:n käytön.

Ei se välttis oo ABC. Helposti siihe jotai pientä tulee aina jos otetaan vuosi sitte ladattu appi käyttöön uudelleen, jotka tuottaa minuutteja.

Siinä voi tulla appin päivitys joka kestää joitakin sekunteja tyypillisesti. Olet valmis ajamaan 20min ylimääräistä jotta vältät mahdollisesti sekuntien ylimääräistä ajankäyttöä? Just.

Ei mikään muu latausvaihtoehto kilpaile SC:n kanssa käyttömukavuudessa. En minä ainakaan nauti minkään usean latausappien käyttämisestä.

No sitten voi vain vilauttaa puhelinta/korttia lataustolpalle, tässäkin puhutaa joistain kymmenistä sekunneista maksimissaan. Mutta mielummin 20min ylimääräistä ajoa?

Ei nyt ihan oikein uppoa nämä perustelut ainakaan niille jotka suhtautuvat asiaan pragmaattisesti ideologian sijaan.
 
Eikö tämän voi tehdä vaikka etukäteen ennen matkaan lähtöä? Ja miten varmistat että sinulla on ruokapaikka aina SC laturin lähellä? Mites ne matkat kun SC ei osu reitille, miten sitten toimit?



Tuo 70kw on sinun olkiukkosi jonka rakensit jotta pystyt itsellesi perustelemaan SC:n käytön.



Siinä voi tulla appin päivitys joka kestää joitakin sekunteja tyypillisesti. Olet valmis ajamaan 20min ylimääräistä jotta vältät mahdollisesti sekuntien ylimääräistä ajankäyttöä? Just.



No sitten voi vain vilauttaa puhelinta/korttia lataustolpalle, tässäkin puhutaa joistain kymmenistä sekunneista maksimissaan. Mutta mielummin 20min ylimääräistä ajoa?

Ei nyt ihan oikein uppoa nämä perustelut ainakaan niille jotka suhtautuvat asiaan pragmaattisesti ideologian sijaan.
Pitäähän se tehdä ennen. Katon aina eka Tesla-apista että onnistuuko SC kautta ja jos ei, alan selaamaan niitä muita appeja niinku muutki. Oho, hieno olkiukko-sana on taas nostettu esille. Mulla on käyny pari kertaa niin että 70kw on vauhti, semmosta se noilla muilla latureilla joskus on. Siksi en niille mene jos ei tartte.

Ideologia? Teen näin koska reissaan niin harvoin ja sillä 20min sinne tänne esim 4h ajossa vrt appisirkus ja lievästi kasvanut epävarmuus on helppo valinta. Jos joutuu autolla koko ajan ajamaan ees taas niin se 20min on varmaan sitten tärkeämpi. Jos joku ei tee niin kuin sinä, se ei ole ideologiaa. Todellakin outo tapa keskustella foorumilla, tuollainen toisen tapojen ja perusteluiden väheksyntä.

Minun ei tarvitae juosta jokaisen minuutin perässä käyttäen 8 eri latausappia niitä ylläpitäen. Sinun ilmeisesti tarvitsee.
 
Mulla on käyny pari kertaa niin että 70kw on vauhti, semmosta se noilla muilla latureilla joskus on. Siksi en niille mene jos ei tartte.

Oletetaan että virtaa tosiaan valuu vain 70kw teholla, lasketaan myös että SC:stä saisit saman 140kw keskiteholla. Jos akun netto on nyt vaikka esimerkin vuoksi 70kwh ja siitä ladataan puolet eli 35kwh niin lataukseen menee 30min "ABC:llä" ja 15min SC:llä.

Olet tässäkin esimerkissä hävinnyt 5min ja tämä todellakin olettaa että saat vain 70kw teholla virtaa siitä huonommasta laturista joka nykypäivänä ei ole kovinkaan yleistä jos puhutaan Neste/Ionity/ABC/Recharge/K-lataus vaihtoehdoista.

Lisäksi sinun pitää valita sellainen SC jossa on ruokaa tarjolla (ei läheskään kaikilla käsittääkseni) ja kuten itse sanoit niin joudut noita muita appeja käyttämään kuitenkin koska SC:t eivät ole joka reitin varrella eli oletettavasti sulla on appit päivitettynä ja kortit syötettynä noissa muissa appeissa.

Minun ei tarvitae juosta jokaisen minuutin perässä käyttäen 8 eri latausappia niitä ylläpitäen. Sinun ilmeisesti tarvitsee.

Ei tarvitse ei mutta pointtini olikin se sinun perustelujen onttous, jos valitat siitä että joudut käyttämään "minuutteja" appien kanssa (joka ei liene todellisuutta juuri kellään) niin silloin voisi kuvitella että et aja 20min ekstraa SC:n perässä. Eli joko se aika on tärkeätä tai sitten se ei ole, nyt sinun perustelusi on vähän ristiriidassa.

Mutta kukin tyylillään, itse en näe tuossa mitään järkeä mutta on minun ja muiden autoilijoiden etu jos mahdollisimman moni käyttää SC:tä ja jättää muut laturit rauhaan.
 
Onko minkään auton navissa kaikkia latureita hintoineen? Teslassa näkyy Superien hinnat sekä suurimman osan muidenkin latureiden varausaste. Mutta ei muiden hintoja. Tosin en siis tiedä onko olemassa sellaista navia jossa olisi hinnat?

Olisi kyllä kätevää jos laturien hinnat ja varausaste voitaisiin syöttää johonkin järjestelmään automaattisesti josta sitten mikä vaan kartta voisi ne poimia, tai en tiedä onko tällaista jopa olemassa, mutta viitsiikö kukaan latauspalvelun tarjoaja hintojaan tollaiseen laittaa?
 
Ymmärsinkö väärin vai eikö Tesla tosiaan osaa valita järkevintä laturia sopivasti matkan varrelta vaan siellä pelkästää sc?
Aivan todella alkeellinen systeemi jos näin.
Tai siis tähän mielikuvaan jäin kun muutama viesti aiemmin höpistiin jotain että muiden latureiden apeista katsellaan jotai latureiden sijainteja.
Kyllähän noi kunnolliset autot näyttää kaikkien firmojen laturit varaustilanteineen ja ajattaa sen mukaan.
 
Ymmärsinkö väärin vai eikö Tesla tosiaan osaa valita järkevintä laturia sopivasti matkan varrelta vaan siellä pelkästää sc?
Aivan todella alkeellinen systeemi jos näin.
Tai siis tähän mielikuvaan jäin kun muutama viesti aiemmin höpistiin jotain että muiden latureiden apeista katsellaan jotai latureiden sijainteja.
Kyllähän noi kunnolliset autot näyttää kaikkien firmojen laturit varaustilanteineen ja ajattaa sen mukaan.
Tesla valitsee vain Superchargereja automaattiseen matkansuunnitteluun. Se tietää niiden nopeuden (ja kauanko sun autolla menee just siinä pömpelissä tietyllä esilämmityksellä että voit ajaa matkasi loppuun tai seuraavalle SC:lle optimiprosentilla), ovatko olemassa, onko niissä ruuhkaa ja onko niihin ajamassa ihmisiä, joka tulisi ruuhkauttamaan ne hetken päästä. Järjestelmä ei ole alkeellinen vaan mielestäni paras ja varmin, mutta se on vaan suljettu käyttämään Superchargereita, koska niistä Tesla saa tuon tarvitsemansa datan. Noihin on tulossa myös laturien jonotusjärjestelmä paikan päällä, jota ei muilla tietääkseni ole? Eikä myöskään ole mitään kohta saapuvista lataajista.

Teslalla joutuu tosiaan itse painamaan reitilleen ABC:t ja muut systeemit. Uskaltaako joku vaan painaa liikkeelle auton navin ehdotuksella, jos sun koko reissun toimivuus on sen varassa, onko joku 1kpl virran pönttö jossain Laukaalla toiminnassa? En ainakaa ite uskaltaisi. Olen siitä samaa mieltä, että olisi kiva, jos voisi antaa sille systeemille mahdollisuuden ehdottaa reitille myös noita muita systeemejä, mutta ei tuo nyt mikään foolproof systeemi ole, että se auton ajattelema latauspaikka/reitti toimisi varmasti.

Teslan nykyinen malli tavallaan nojaa täydelliseen varmuuteen matkan etenemisestä ja tietoon siitä, miten kauan missäkin asiassa oikeasti tulee menemään. Ja tämän integraation kautta voidaan tuoda lisäominaisuuksia latauskokemukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä taitaa vaan olla yksi ISO puute. Ei lähiseudun ihmiset sinne navigoi , vaan tulevat sinne ilman reittisuunnitelua ja osa myös matkaajista tulee ex tempore. Joten tilanne siellä latauskentällä voi olla aivan toinen, mitä auto luulee.
Niin voi olla, mutta tieto kaikista navia käyttävistä saapuvista Tesloista on kuitenkin parempi kun ei mitään.
 
Ymmärsinkö väärin vai eikö Tesla tosiaan osaa valita järkevintä laturia sopivasti matkan varrelta vaan siellä pelkästää sc?
Aivan todella alkeellinen systeemi jos näin.
Tai siis tähän mielikuvaan jäin kun muutama viesti aiemmin höpistiin jotain että muiden latureiden apeista katsellaan jotai latureiden sijainteja.
Kyllähän noi kunnolliset autot näyttää kaikkien firmojen laturit varaustilanteineen ja ajattaa sen mukaan.
Reitille valitaan automaattisesti vain SC, mutta kyllä listalta voi toki valita itse mitä haluaa ja niistä näkee varaustilanteen, ainakin suurimmasta osasta, mutta kaikki eivät varmaan tätä tietoa edes jaa.

Voisi tietysti olla hyvä jos saisi automaattisesti valittua vaikka ABC laturit tulemaan ehdotetuiksi tms. mutta toisaalta karttadatan ajantasattomuus noiden muiden kuin Teslan latureiden suhteen on todella suurta (eikä siis mitenkään Teslan ongelma vaan kaikkien yleisten karttojen) niin en nyt tosiaan tiedä voisiko luottaa sitten tehtyyn reittiin ollenkaan, kun koko laturia ei välttämättä ole edes olemassa enää. Lisäksi tuossa pitäis olla sitten myös hintatiedot tai joku tapa valita mitä latureita siihen automaatti reititykseen haluaa. Tosin itse en tarvitse ollenkaan mitään automaatti latausreitityksiä kun riittävästi kilometrejä takana.

Toki jos kaikkien latureiden kaikki tiedot hintoineen/tehoineen/käyttöasteineen olisivat varmasti ajantaisia niin sitten olisi hyvä jos voisi valita reittejä esim. halvin/nopein/jne. mutta tosiaan kun nuo latureiden tiedot ovat vuosia vanhoja ja puutteellisia niin vähän turhaa tuollainen reititys?
 
Tässä taitaa vaan olla yksi ISO puute. Ei lähiseudun ihmiset sinne navigoi , vaan tulevat sinne ilman reittisuunnitelua ja osa myös matkaajista tulee ex tempore. Joten tilanne siellä latauskentällä voi olla aivan toinen, mitä auto luulee.
Mikään ei ole koskaan 100% varmaa missään, varsinkaan liikenteessä. Tiekin voi mennä poikki yllättäen koska vain jos rekka kaatuu siihen.

Käytännössä koska Teslalla esilämmitys on sidottu navigoimiseen, niin varmuus on kohtalaisen hyvä, luultavasti parempi kuin muilla. Ei sitäkään voi varmaksi tietää, kuinka kauan joku roikkuu piuhassa.

Mutta käytännössä huoli on muillakin latauskentillä aikalailla turha ja todennäköisesti kertoo käyttäjän vajaavaisista/vanhentuneista kokemuksista. Tietyt loma-ajat ehkä erikseen, silloin voinee joutua odottelemaan ja ehkä käyttäisin Teslan latureita ongelmien minimoimiseksi (mikäli niillä näyttäisi olevan tilaa).
 
Niin voi olla, mutta tieto kaikista navia käyttävistä saapuvista Tesloista on kuitenkin parempi kun ei mitään.
Parempi, mutta edellenkään EI mitään takuuta että tolppa on siellä vapaana kun sinne saavut.

Tosin itse en tarvitse ollenkaan mitään automaatti latausreitityksiä kun riittävästi kilometrejä takana.
Veit AAtten tolpan :)
 
Reitille valitaan automaattisesti vain SC, mutta kyllä listalta voi toki valita itse mitä haluaa ja niistä näkee varaustilanteen, ainakin suurimmasta osasta, mutta kaikki eivät varmaan tätä tietoa edes jaa.
Mikä se uusi valinta navigointiin ja muihin kuin SC-latureihin oli? Vai oliko vaan niin, että vaikutti vain lähimpien latureiden hakuun, että saa valita näyttääkö vain SC:t vai lisäksi muut, jotka teslan kartta tuntee. Näin se taisi ollakin, joo. Ei reititä ABC:n tms kautta. Sitä en ole kokeillut, että jos rajaus ei ole päällä, niin vaikuttaako range-varoitukseen ts. kun sanoo, että rangen sisällä ei ole tunnettuja latureita -tee jotain (kelpaako ABC).
 
Mikä se uusi valinta navigointiin ja muihin kuin SC-latureihin oli? Vai oliko vaan niin, että vaikutti vain lähimpien latureiden hakuun, että saa valita näyttääkö vain SC:t vai lisäksi muut, jotka teslan kartta tuntee. Näin se taisi ollakin, joo. Ei reititä ABC:n tms kautta. Sitä en ole kokeillut, että jos rajaus ei ole päällä, niin vaikuttaako range-varoitukseen ts. kun sanoo, että rangen sisällä ei ole tunnettuja latureita -tee jotain (kelpaako ABC).
Niin se uusi valinta asetus siis vain joko näyttää listalla kaikki laturit tai vain SC laturit, mutta ei auto reititä automaattisesti muiden latureiden kautta silti.
 
Tesla valitsee vain Superchargereja automaattiseen matkansuunnitteluun. Se tietää niiden nopeuden (ja kauanko sun autolla menee just siinä pömpelissä tietyllä esilämmityksellä että voit ajaa matkasi loppuun tai seuraavalle SC:lle optimiprosentilla), ovatko olemassa, onko niissä ruuhkaa ja onko niihin ajamassa ihmisiä, joka tulisi ruuhkauttamaan ne hetken päästä. Järjestelmä ei ole alkeellinen vaan mielestäni paras ja varmin, mutta se on vaan suljettu käyttämään Superchargereita, koska niistä Tesla saa tuon tarvitsemansa datan. Noihin on tulossa myös laturien jonotusjärjestelmä paikan päällä, jota ei muilla tietääkseni ole? Eikä myöskään ole mitään kohta saapuvista lataajista.

Teslalla joutuu tosiaan itse painamaan reitilleen ABC:t ja muut systeemit. Uskaltaako joku vaan painaa liikkeelle auton navin ehdotuksella, jos sun koko reissun toimivuus on sen varassa, onko joku 1kpl virran pönttö jossain Laukaalla toiminnassa? En ainakaa ite uskaltaisi. Olen siitä samaa mieltä, että olisi kiva, jos voisi antaa sille systeemille mahdollisuuden ehdottaa reitille myös noita muita systeemejä, mutta ei tuo nyt mikään foolproof systeemi ole, että se auton ajattelema latauspaikka/reitti toimisi varmasti.

Teslan nykyinen malli tavallaan nojaa täydelliseen varmuuteen matkan etenemisestä ja tietoon siitä, miten kauan missäkin asiassa oikeasti tulee menemään. Ja tämän integraation kautta voidaan tuoda lisäominaisuuksia latauskokemukseen.

Kyllä itse ainakin näin reilun 4 vuoden sähköautoilun aikana olen aina käyttänyt auton omaa navia ja luottanut siihen laturien osalta.

Tosin viimeisen vuoden puolentoista vuoden aikana ei ole juurikaan tarvinnut navia käyttää, kun latureita on sen verran tiheään tien varsilla siellä missä itse tulee liikuttua.

Ja jos navia käyttää, laittaa vaan autosta päälle että ei näytä alle 100kw latureita, niin tulee ohjatuksi tarpeeksi nopealle laturille. Ja akun lämmityksenkin saa napista päälle jos navia ei halua/tartte käyttää.

Kuulostaa ankealta systeemiltä
 
Pitäähän se tehdä ennen. Katon aina eka Tesla-apista että onnistuuko SC kautta ja jos ei, alan selaamaan niitä muita appeja niinku muutki. Oho, hieno olkiukko-sana on taas nostettu esille. ....

Jos SC:lle kiertäminen pidentää ajomatkaa tyyliin 20min, käyn mieluummin siellä kuin arvuuttamassa että saako random laturilta virtaa tai saako siitä yli 100kw virtaa. Jos on pidempi lisäys niin sitten menen sinne toiseen vaihtoehtoon. Pysähdyksillä yleensä käytetään lapset vessassa ja ostetaan jotkut kivennäisvedet, auto on aina valmis ennen meitä.

Jos tässä on puhtaasi kyse brändi uskollisuudesta, ja 20 min on raja minkä verran sille on valmis uhraan kyseenalaistamatta, niin ok, tuolla liikkuu S-ryhmä uskollisia, Keskolaisia jne. Osa valmis "maksamaan" siitä enemmän kuin toiset.

Ei sitä tarvi selitellä että on niin onneton navigointi ettei muita osaa, ja ei se nyt oikein uppoakaan jos matkanvarralle ihan ilman navigointiakin vaihtoehtoista asemaa aseman perään.

Toisella laidalla sitten heitä jotka ei nyt ala jotain vajaan puolentunnin lenkkiä tekemään ilmaisen sähköntakia, ja kiroavat brändi navigaattorin tuputuksen.

Väliin menee sitten ne joille ajalla ja hinnalla ei niin väliä, menevät sen mukaan mitä valittu navigaattori opastaa, ei harmita vaikka kiertotien liittymässä näkisi suurteho latausasemalla vapaita paikkoja, tutustumis tarjouksena auton käsinpesu ja ilmainen lataus. ja latte posliinikupissa. halutulla logo painatuksella.
 
Ei sitä tarvi selitellä että on niin onneton navigointi ettei muita osaa, ja ei se nyt oikein uppoakaan jos matkanvarralle ihan ilman navigointiakin vaihtoehtoista asemaa aseman perään.

Siis itse ainakin otan mieluummin vaihtoehdot Esimerkki Tesla-kokoonpanosta, kuin tuosta toisesta. Teslan navi on parempi meidän käyttöön, kuin tuo toinen verrokki.

Esimerkki Tesla:
*100% varma reitti ja latausarviot tarkasti vaikka Saksaan asti.
*tee manuaalisesti reitti

Esimerkki joku muu:
*tee automaattinen reitti johon ei voi luottaa 100% koska auto tietää vaan osista latureista tämän hetken käyttötilan ja joudut tarkastamaan asemat kuitenkin niitten apeista ennen lähtöä
*tee manuaalisesti reitti
 
Eihän tuo Teslakaan voi ennustaa että onko sun latauspaikka vapaana kahden tunnin kuluttua kun reitti lasketaan. Latuksiin liittyy aina epävarmuus.

Kyllä sen jonkun muunkin reittiin voi luotaa siinä missä Teslankin. En ymmärrä mistä tälläinen väite kumpuaa? Auton navilta näkee näiden muiden asemien statuksen ja tarjotun lataustehon, ei tarvii erillisiä appeja availla ja tarkistella.

Itse en suosi mitään tiettyä latausasemaa, menen sinne minne itse haluan tai auto ehdottaa. Ei ole tullut pettymyksiä.

En ymmärrä mitä hyvää siinä on jättää käyttämättä laajaa latausverkostoa. Ymmärrän sen, että Tesla ei yhtä näppärästi taivu muiden asemien käyttöön, mutta onko se niin vaivalloista valita joku muu SC:n tilalle että kannta jättää hieno latausverkosto hyödyntämättä? Aikaa tuntuu kuitenkin olevan ajella SC:n perässä vaikka millä mitalla. Ja se ei ole vaiva eikä mikään.
 
Eihän tuo Teslakaan voi ennustaa että onko sun latauspaikka vapaana kahden tunnin kuluttua kun reitti lasketaan. Latuksiin liittyy aina epävarmuus.
Ennustaapas. Tieto on ruuhka-ajoista sillä laturilla ja se tietää kuinka paljon porukkaa on ajamassa sinne, pl. muut kuin Teslat.
 
Ennustaapas. Tieto on ruuhka-ajoista sillä laturilla ja se tietää kuinka paljon porukkaa on ajamassa sinne, pl. muut kuin Teslat.
Joo mutta ennustukset nyt on ennustuksia. Pitää paikkansa tai on pitämättä. Eihän sillä tietenkään ole hajuakaan jos sinne joku tulee navigoimatta tai muun merkkisellä autolla latailemaan. Tai jo laturissa oleva päättääkin vetästä 5 ruokalajin illallisen jättäen auton siihen tolpalle lojumaan muiden harmiksi.

Hieman kömpelöltä kuulostaa tuo sc pakotus. Bemarissa esimerkiksi voi valita käyttääkö pelkästään bmw kumppaniverkoston asemia vai käyttääkö kaikkia. Lisäksi voi määrittää minkä tehoisia asemia haluaa käyttää. Luonnollisesti kertoo paljonko siellä on tilaa. Mitään appia ei tartte käyttää latureilla.
 
Laitoin kartalle latauskartta.fi vähintään 200 kW laturit (vasemmalla, ilman Teslaa) ja Teslan superit (oikealla).

Jo kartan perusteella voi sanoa, että eipä tarvita paljon suunnittelua ajaessa Oulun eteläpuolisessa Suomessa pl. Itä-Suomi. En koe, että on tarvetta lähteä koukkaamaan superille, koska vapaita (ja tehokkaita) letkuja löytyy muutenkin. Eihän superit huonoja ole ja niissä on monta hyvää oivallusta sujuvaa matkantekoa ajatellen.

Nykyisellä auto- ja laturikannalla pitää olla aika surkeaa tuuria, että matkanteko sähköautolla tökkäisi pahasti Suomessa.

1756821359448.png


Sitten, kun useimmat noista pääväylien täpistä alkaa sisältämään 1-2 MW kentän, loppuu keskustelu matkalataamisesta tyysin, vaikka sähköautokanta kasvaakin.
 
Eihän tuo Teslakaan voi ennustaa että onko sun latauspaikka vapaana kahden tunnin kuluttua kun reitti lasketaan. Latuksiin liittyy aina epävarmuus.

Kyllä sen jonkun muunkin reittiin voi luotaa siinä missä Teslankin. En ymmärrä mistä tälläinen väite kumpuaa? Auton navilta näkee näiden muiden asemien statuksen ja tarjotun lataustehon, ei tarvii erillisiä appeja availla ja tarkistella.

Itse en suosi mitään tiettyä latausasemaa, menen sinne minne itse haluan tai auto ehdottaa. Ei ole tullut pettymyksiä.

En ymmärrä mitä hyvää siinä on jättää käyttämättä laajaa latausverkostoa. Ymmärrän sen, että Tesla ei yhtä näppärästi taivu muiden asemien käyttöön, mutta onko se niin vaivalloista valita joku muu SC:n tilalle että kannta jättää hieno latausverkosto hyödyntämättä? Aikaa tuntuu kuitenkin olevan ajella SC:n perässä vaikka millä mitalla. Ja se ei ole vaiva eikä mikään.
Niin no superit on olemassa, muita kartalla näkyviä ei välttämättä edes ole enää. En ainakaan itse luottaisi. Sen verran hitaasti noita karttoja päivitetään.

Kyllä itse tarkistan etukäteen jos johonkin uuteen paikkaan menen.
 
Tesla ei ehkä enää oikein ole onnistunut pysymään kehityksen kärryillä kun edelleen tuntuu valttikorttina olevan se et ajetaan laturille matalilla prosenteilla esilämmitettynä et hetken aikaa saa sen 250kW? teholla sähköä autoon.
 
Tesla ei ehkä enää oikein ole onnistunut pysymään kehityksen kärryillä kun edelleen tuntuu valttikorttina olevan se et ajetaan laturille matalilla prosenteilla esilämmitettynä et hetken aikaa saa sen 250kW? teholla sähköä autoon.
Voit käydä katsomassa esim. björnin 1000km testejä että mitkä autot siellä etenee nopeiten oikeassa maailmassa, eikä latausnopeustilastoissa. :)
 
Voit käydä katsomassa esim. björnin 1000km testejä että mitkä autot siellä etenee nopeiten oikeassa maailmassa, eikä latausnopeustilastoissa. :)


Tätä meinaat? On kyllä niin sekalainen joukko merkkejä ja malleja pitkin poikin.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#gid=15442336
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 821
Viestejä
4 907 681
Jäsenet
79 066
Uusin jäsen
Nevamies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom