Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ei ole itsellä tietoa. Mutta veikkaisin että 15k€ lähtisi (tai tulisi kaupat) AWD ja vuosimallin 2015 autosta.

Nyt halvin olisi myynnissä 18k€ ja 275tkm ajettu.

15k€ olisi vm2014 ja 296tkm ajettu takaveto, mutta sen akun kokoa ei mainita. Varmaan jo aika lähellä 10k€ voisi olla tuollaisen myyntihinta, jolla kaupat syntyy?

On noissa siis jo aika paljon hintaa lähtenyt pois. Autoliikkeet tuskin ostaisivat, kun 8 vuoden akkutakuu on jo loppunut?

Eilen vaan kaljaspäiten huutokaupat.comissa huutelin 2014 p90 mallia, oma tarjous jäi 13400 ja voittaja nokitti vielä satasella. Hyvää tuossa oli 2021 vaihdettu akku ja moottorit.

Eipä meinannut netistä löytyä tietoa P90 mallista, mutta ilmesesti tuollainen malli tulee kun takaivetoinen P85 saa isomman tehdasuuden akun.
 
Viimeksi muokattu:
Onnistuisiko vähän rakentavampi keskustelutyyli ja samalla voisit vähän referoida mistä linkittämässäsi jutussa on kyse.
Satuin lukemaan jutun. Ilppi oli vaihdettu/korjattu neljästi. Yritti saada kaupan purettua mutta kuluttajariitalautakunta ei suositellut kaupan purkamista koska vika oli korjattu eikä epäily tulevaisuudessa hajoamisesta ole riittävä peruste.
 
Eilen vaan kaljaspäiten huutokaupat.comissa huutelin 2014 p90 mallia, oma tarjous jäi 13500 ja voittaja nokitti vielä satasella. Hyvää tuossa oli 2021 vaihdettu akku ja moottorit.

Eipä meinannut netistä löytyä tietoa P90 mallista, mutta ilmesesti tuollainen malli tulee kun takaivetoinen P85 saa isomman tehdasuuden akun.
Tosiaan P90 mallia ei ole olemassa. Mutta noihin Model S pikkuakkuisiin sopii suoraan paikalleen 90 akku. Tuo 90 akku jo on oikein hyvä ja 90 akussa latauskin on nopeampi, kuin 85 akussa, jossa lataustehoa on ohjelmallisesti hidastettu.

Ei ole välttämättä tehdasuusi akku, eli voi olla myös korjattu akku (todennäköisempää se). Tai sitten voi olla myös käytetty akku, jos olisikin korjattu jossain muualla kuin Teslalla.

Myös ilmeisesti 85 akun viimeksin versio on aika hyvä (melko tiivis ilmeisesti, että vesi ei pääsisi akun sisälle). Ja siis 90 akku sisältää pikku parannuksen verrattuna viimeisimpään 85 akkuun.


Model S takaveto ja P malleissa on vesijäähdytetty iso takamoottori. Tuossa vaan on se tyyppivika, että vesi vuotaa moottorin sisälle ja sitten alkaakin moottori olla entinen. Itsellä S 90D, jossa pieni takamoottori, joka siis ei ole vesijäähdytteinen. Tuo on siis luotettava moottori. Mulla 229tkm ajettu ja akun SOH 87% (Tessie sovellus).

Eli varmaan tuo on ollut alunperin 85P tosiaan ja akku on vaihdettu isompaan 90 akkuun. P eli iso takamoottori.
 
Tosiaan P90 mallia ei ole olemassa. Mutta noihin Model S pikkuakkuisiin sopii suoraan paikalleen 90 akku. Tuo 90 akku jo on oikein hyvä ja 90 akussa latauskin on nopeampi, kuin 85 akussa, jossa lataustehoa on ohjelmallisesti hidastettu.

Ei ole välttämättä tehdasuusi akku, eli voi olla myös korjattu akku (todennäköisempää se). Tai sitten voi olla myös käytetty akku, jos olisikin korjattu jossain muualla kuin Teslalla.

Myös ilmeisesti 85 akun viimeksin versio on aika hyvä (melko tiivis ilmeisesti, että vesi ei pääsisi akun sisälle). Ja siis 90 akku sisältää pikku parannuksen verrattuna viimeisimpään 85 akkuun.


Model S takaveto ja P malleissa on vesijäähdytetty iso takamoottori. Tuossa vaan on se tyyppivika, että vesi vuotaa moottorin sisälle ja sitten alkaakin moottori olla entinen. Itsellä S 90D, jossa pieni takamoottori, joka siis ei ole vesijäähdytteinen. Tuo on siis luotettava moottori. Mulla 229tkm ajettu ja akun SOH 87% (Tessie sovellus).

Eli varmaan tuo on ollut alunperin 85P tosiaan ja akku on vaihdettu isompaan 90 akkuun. P eli iso takamoottori.

Jännä että auto on omasta mielestään P90 :-) .

Tuo moottorihomma oli tiedossa, mutta ilmeisesti siihen yhteen laakerilaippaan kannattaa porata juorureikä, niin näkee mahdollisen jäähdytysnestevuodon ennen kuin tunkeutuu moottorin sisälle..

Näyttökuva_29-3-2025_13413_huutokaupat.com.jpeg
 
Säälittäviä vehkeitä nämä Teslat.

Onhan tuossa hintaa autolla. Ei muuta kuin auto myyntiin kun kerran kunnossa.

Tosin vähän paistaa että ostettu liian kallis auto ja ei uskalla riskiä.
Satuin lukemaan jutun. Ilppi oli vaihdettu/korjattu neljästi. Yritti saada kaupan purettua mutta kuluttajariitalautakunta ei suositellut kaupan purkamista koska vika oli korjattu eikä epäily tulevaisuudessa hajoamisesta ole riittävä peruste.
Tosiaan myyntiin vaan ja joku vähän luotettavampi peli tilalle seuraavaksi.

Lämpöpumppu oli hajonnut ensimmäisen kerran, kun autolla oli ikää 2 päivää. Muistaakseni Teslassa on 14 päivän palautusoikeus, koska kauppa tehdään etämyynnillä. Eli siis heti olisi voinut palauttaa auton ilman kuluja, mutta ei enää tässä vaiheessa tietenkään.
 
Jännä että auto on omasta mielestään P90 :-) .

Tuo moottorihomma oli tiedossa, mutta ilmeisesti siihen yhteen laakerilaippaan kannattaa porata juorureikä, niin näkee mahdollisen jäähdytysnestevuodon ennen kuin tunkeutuu moottorin sisälle..

Näyttökuva_29-3-2025_13413_huutokaupat.com.jpeg
Juu.

Saattaa olla, että tehtaalta ei ole tullut P90 mallia. Mutta koska akku on vaihdettu 85 -> 90, niin auto täytyy ohjelmoida uudelleen. Ehkä siksi tuo P90 merkintä auton näytölläkin?
 
Tosiaan myyntiin vaan ja joku vähän luotettavampi peli tilalle seuraavaksi.

Lämpöpumppu oli hajonnut ensimmäisen kerran, kun autolla oli ikää 2 päivää. Muistaakseni Teslassa on 14 päivän palautusoikeus, koska kauppa tehdään etämyynnillä. Eli siis heti olisi voinut palauttaa auton ilman kuluja, mutta ei enää tässä vaiheessa tietenkään.
Näinhän se on. Enemmän vaan tekoja jos heti alussa vikaa.

Toki on Teslakin kaiketi parantanut tapoja korjata asiaa kun aluksi vaan vaihdettiin uutta mutta ei putsattu kiertoa.
 
Onnistuisiko vähän rakentavampi keskustelutyyli ja samalla voisit vähän referoida mistä linkittämässäsi jutussa on kyse.
Asiahan selvisi jo otsikosta ja jos on vähänkin seurannut Teslojen laatua, niin ei pitäisi olla iso yllätys että laatu on usein heikko, tuossa linkki katsastustilastoihin.
 
Asiahan selvisi jo otsikosta ja jos on vähänkin seurannut Teslojen laatua, niin ei pitäisi olla iso yllätys että laatu on usein heikko, tuossa linkki katsastustilastoihin.
Aina vähän väliä tänne näköjään eksyy näitä jotka tulevat mehustelemaan näillä samoilla jutuilla. Taka-akseliston puslat on joo heikkoja M3/MYssä. Muutaman satkun juttu vaihto. Toivotaan että tulisi joku Meyle HD tyyppinen paranneltu osa tarjolle.

Lämpöpumppu on hankalampi case. Ite olen tehnyt toimia joilla ainakin oman ymmärryksen mukaan ainakin pitäisi pidentää pumpun elinkaarta.
 
Vastaavia juttuja löytyy kyllä aika paljon, kun Tesla kyseessä, mutta ei ole minulta pois jos joku haluaa korjaamolla säilyttäää autoaan, itse ostin auton ajamista varten.
 
Asiahan selvisi jo otsikosta ja jos on vähänkin seurannut Teslojen laatua, niin ei pitäisi olla iso yllätys että laatu on usein heikko, tuossa linkki katsastustilastoihin.
Teslahan on nyt herännyt tuohon lämpöpumppuongelmaan ja varmaan 6kk sisällä uuteen Model Y:hyn tulee lämpöpumppu V2.

 
Juu.

Saattaa olla, että tehtaalta ei ole tullut P90 mallia. Mutta koska akku on vaihdettu 85 -> 90, niin auto täytyy ohjelmoida uudelleen. Ehkä siksi tuo P90 merkintä auton näytölläkin?

Oliko näissä tehtaan akunvaihdoissa joku koira haudattuna, eli menettää ilmaiset supercharger-lataukset vai muistanko väärin.
 
Ei sulla nyt ihan hirveästi ole ollut tähän keskusteluun annettavaa.
Onko jossain määritelty paljon pitää olla annettavaa?
Vai onko linkkien tiedot mielestäsi vääriä.
Samat jutut tulee varmaan useamman kerran, jos lähes 600 sivua ketjua ja nämä linkit vaan kertoo mikä on Teslan laatu.
 
Eikai noita muuten menetä kun jos myy autonsa Teslalle, silloin ottavat ne pois ja myyvät auton eteenpäin.
Jep. Ainakin kun esim Kokkolan autohuollossa on vaihdettu esim 85 akku 90 akkuun, niin ilmaiset lataukset kyllä pysyy.

Ilmaiset lataukset siis on siinä auton tietokoneella ja akun ja moottoreita kyllä pystyy vaihdella tarpeen mukaan. Eli kaikki osat pystyy huollossa (esim kokkolan autohuolto) vaihtamaan ja ohjelmoimaan uudelleen. Paitsi tuolle auton päätietokoneelle eivät pysty tekemään korjauksia, eli täytyy sitten viedä Teslalle korjattavaksi.

Ilmeisesti ainut poikkeus juuri tuo, että jos myy auton Teslalle, niin poistavat ilmaiset lataukset pysyvästi.
 
Teslahan on nyt herännyt tuohon lämpöpumppuongelmaan ja varmaan 6kk sisällä uuteen Model Y:hyn tulee lämpöpumppu V2.
Näinhän se on jos positiivisesti ajattelee. Kyynisempi sanoisi, että tesla valehteli meille vuosia päin naamaa väittäen sen olevan softavika. Vuotuisella plasebo-päivityksellä pidettiin karja tyytyväisenä.
 
Näinhän se on jos positiivisesti ajattelee. Kyynisempi sanoisi, että tesla valehteli meille vuosia päin naamaa väittäen sen olevan softavika. Vuotuisella plasebo-päivityksellä pidettiin karja tyytyväisenä.

Vielä kyynisempi sanoisi että V2 on nykyisestä joku halpuutettu malli missä on paljon enempi mahdollisia ongelmia.

T: -21 alkuperäisellä pumpulla tänään mittarissa 110tkm.
 
Teslahan on nyt herännyt tuohon lämpöpumppuongelmaan ja varmaan 6kk sisällä uuteen Model Y:hyn tulee lämpöpumppu V2.

Ymmärsin että uudistetussa Model Yssä on heti tämä Supermanifold V2, ja noin vuoden sisällä tämä tulisi kaikkiin.
 
Näinhän se on jos positiivisesti ajattelee. Kyynisempi sanoisi, että tesla valehteli meille vuosia päin naamaa väittäen sen olevan softavika. Vuotuisella plasebo-päivityksellä pidettiin karja tyytyväisenä.
Tulihan sieltä tätä ennen 1.1 versio mikä myös korjasi ehkä asian tai sitten ei.
Joka tapauksessa V2 jne. valmistavat, että alkuperäinen malli oli kuraa mutta eivät myönnä sitä.
 
Vaiko kuitenkin iteraatio olemassa olevasta järjestelmästä, ei revoluutio. Toivottavasti korjaa ongelmat.
 
Joka tapauksessa V2 jne. valmistavat, että alkuperäinen malli oli kuraa mutta eivät myönnä sitä.
Miten niin? Se on täysin normaalia, että osista tehdään uusia versioita. Syy tälle voi olla esimerkiksi kustannusten optimoiminen, halpuutus tai suorituskyvyn parannus.

Tässä tapauksessa ei ole epäselvää muihin lähteisiin perustuen etteikö pumpuissa olisi vikaa, mutta pelkkä revision ilmaantuminen ei sitä osoita. Voidaan vain toivoa, että tuo on tosiaankin tehty luotettavuuden parantamiseksi ja että ongelmat jäisivät nyt viimeinkin taakse.
 
Miten niin? Se on täysin normaalia, että osista tehdään uusia versioita. Syy tälle voi olla esimerkiksi kustannusten optimoiminen, halpuutus tai suorituskyvyn parannus.

Tässä tapauksessa ei ole epäselvää muihin lähteisiin perustuen etteikö pumpuissa olisi vikaa, mutta pelkkä revision ilmaantuminen ei sitä osoita. Voidaan vain toivoa, että tuo on tosiaankin tehty luotettavuuden parantamiseksi ja että ongelmat jäisivät nyt viimeinkin taakse.
Mikä sen sitten osoittaa?
Onhan näitä eri versioita tullut moneenkin eri komponenttiin ja toistaiseksi menneet parempaan suuntaan mutta kustannustehokkaasti.
Itse pumppuun on tullut montaa eri versiota.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan P90 mallia ei ole olemassa. Mutta noihin Model S pikkuakkuisiin sopii suoraan paikalleen 90 akku. Tuo 90 akku jo on oikein hyvä ja 90 akussa latauskin on nopeampi, kuin 85 akussa, jossa lataustehoa on ohjelmallisesti hidastettu.

Ei ole välttämättä tehdasuusi akku, eli voi olla myös korjattu akku (todennäköisempää se). Tai sitten voi olla myös käytetty akku, jos olisikin korjattu jossain muualla kuin Teslalla.

Myös ilmeisesti 85 akun viimeksin versio on aika hyvä (melko tiivis ilmeisesti, että vesi ei pääsisi akun sisälle). Ja siis 90 akku sisältää pikku parannuksen verrattuna viimeisimpään 85 akkuun.


Model S takaveto ja P malleissa on vesijäähdytetty iso takamoottori. Tuossa vaan on se tyyppivika, että vesi vuotaa moottorin sisälle ja sitten alkaakin moottori olla entinen. Itsellä S 90D, jossa pieni takamoottori, joka siis ei ole vesijäähdytteinen. Tuo on siis luotettava moottori. Mulla 229tkm ajettu ja akun SOH 87% (Tessie sovellus).

Eli varmaan tuo on ollut alunperin 85P tosiaan ja akku on vaihdettu isompaan 90 akkuun. P eli iso takamoottori.
Ei sulla olisi charge-curvea tuosta S 90D:stä heittää? Vaikea löytää nykyisellä softalla ja realistisella kilsamäärällä olevaa mittausta?
 
Asiahan selvisi jo otsikosta ja jos on vähänkin seurannut Teslojen laatua, niin ei pitäisi olla iso yllätys että laatu on usein heikko, tuossa linkki katsastustilastoihin.
Se nyt ei varsinaisesti liity siihen mitä viestissäni pyysin, eli tällä foorumilla ei ole tarkoitus "keskustella" onelinerein tai pelkin linkein, vaan linkin on tarkoitus vain tukea asiaa.
 
Asiahan selvisi jo otsikosta ja jos on vähänkin seurannut Teslojen laatua, niin ei pitäisi olla iso yllätys että laatu on usein heikko, tuossa linkki katsastustilastoihin.
Tesloja ei kiikutella 300-1200€/v. huolloissa, eli siinä syy. Consumer Reportsin mukaan erittäin vähäkuluinen auto👍🏻

IMG_6667.jpeg
 
On tämä nykymaailma varsin kummallista. Seuraavaksi varmaan joku somekamppis siitä miten joku tietty vaate esim. riistää ja sortaa sitä ja tätä ja sitten on yhtäkkiä ok esim. heitellä ihmisiä kananmunilla tai kivillä kadulla kuka niitä vaatteita käyttää jne.
On toki sellaisia hihamerkkejä ja tunnuksia, joita käyttävät varsin räikeästi nimenomaan kertovat fasismista, rasismista ja ties mistä ylivallasta: sellaiset pitääkin kitkeä pois. Eikä ole edes ihan täysin tähän ketjuun kuulumattomia toimitusjohtajansa vuoksi, mutta tälle lienee löytyvän parikin parempaa ketjua.

Lisättäköön vielä, etten itse ole sitä mieltä, että Teslan logo tai autot tulisi ottaa ilkivallan kohteeksi. Boikotoida saa ja mieltä osoittaa, mutta autojen, ja erityisesti sähköautojen (päästöjen keskittyessä valmistusprosessiin), polttaminen on typerää.
 
Jos Teslaa haluaa ostaa niin kannattaa pitää housut kaapissa vielä. Näyttäisi että Kiinassa saa nyt jo kaikkiin uusiin Model Y malleihin nollakoron kolmeksi vuodeksi.
No nyt tuli vielä isompi jytky kun uuden Model 3:sen hinta laski Suomessa mallista riippuen 9000 - 13000 eur. Taitaa myydä huonosti.
 

SUOMESSA Teslan kaikkien mallien rekisteröinnit kuitenkin putosivat 39 prosentilla viime vuoden maaliskuuhun verrattuna. Ruotsissa romahdus oli rajumpi eli 64 prosenttia, ilmenee rekisteröintejä tilastoivan Mobility Swedenin luvuista.

Koko alkuvuonna Teslan rekisteröinnit ovat laskeneet Suomessa noin 47 prosenttia, mikä on isoin pudotus ”suurista” merkeistä.

Se on nyt automerkkien markkinaosuuksissa laskettuna sijalla 12. Ykkönen on japanilainen Toyota.
 
No nyt tuli vielä isompi jytky kun uuden Model 3:sen hinta laski Suomessa mallista riippuen 9000 - 13000 eur. Taitaa myydä huonosti.
Eikö hinnat ole samat kuin syksyllä? Uusia Tesloja myydään Suomessa 39 990 eurolla – Yli 700 kilometrin auto myyntiin

Model 3 -malliston hinnat ovat näin ollen pyöristäen 40 000 euroa (perusmalli), 45 000 euroa (takavetoinen Long Range), 50 000 euroa (nelivetoinen Long Range) ja 60 000 euroa (Performance). Kaikkiin lisätään 600 euron toimituskulu.
Tilanne nyt:

1743506278687.png
 

SUOMESSA Teslan kaikkien mallien rekisteröinnit kuitenkin putosivat 39 prosentilla viime vuoden maaliskuuhun verrattuna. Ruotsissa romahdus oli rajumpi eli 64 prosenttia, ilmenee rekisteröintejä tilastoivan Mobility Swedenin luvuista.

Koko alkuvuonna Teslan rekisteröinnit ovat laskeneet Suomessa noin 47 prosenttia, mikä on isoin pudotus ”suurista” merkeistä.

Se on nyt automerkkien markkinaosuuksissa laskettuna sijalla 12. Ykkönen on japanilainen Toyota.
Q2 fiksumpia. Koko autokauppa sukeltaa, -10 % vähemmän myyty kokonaisuudessaan uusia autoja. Epäilemättä vaikuttaa kalliimman pään autoihin vielä enemmän. Automallina Model Y ei myynyt kovin kummoisesti maaliskuussa, mutta saas nähdä nouseeko toimituksien määrä.
1743506237418.png

Tesloista saa hyviä klikkiotsikoita, kun kamppikset ja toimitukset menee sykleittäin. Liskoaivoiset hyökkäilee kuukausitoimitusten erojen perässä....Jokaisen piikin jälkeen saa klikkiotsikon "Teslojen myynti romahti".
1743506372136.png
 
On tämä nykymaailma varsin kummallista. Seuraavaksi varmaan joku somekamppis siitä miten joku tietty vaate esim. riistää ja sortaa sitä ja tätä ja sitten on yhtäkkiä ok esim. heitellä ihmisiä kananmunilla tai kivillä kadulla kuka niitä vaatteita käyttää jne.
Nämä poltot etc. juuri tätä samaa porukkaa jotka tukkivat liikennettä, särkevät arvokkaita tauluja, canceloivat yliopistotutkijoita puhumasta, sekä muutoin kutsuvat itseään "anarkisteiksi" eli kuvittelevat tekevän oikeita juttuja.
 
Q2 fiksumpia. Koko autokauppa sukeltaa, -10 % vähemmän myyty kokonaisuudessaan uusia autoja. Epäilemättä vaikuttaa kalliimman pään autoihin vielä enemmän. Automallina Model Y ei myynyt kovin kummoisesti maaliskuussa, mutta saas nähdä nouseeko toimituksien määrä.
1743506237418.png

Tesloista saa hyviä klikkiotsikoita, kun kamppikset ja toimitukset menee sykleittäin. Liskoaivoiset hyökkäilee kuukausitoimitusten erojen perässä....Jokaisen piikin jälkeen saa klikkiotsikon "Teslojen myynti romahti".
1743506372136.png

Tulipa tutkittua tarkemmin statistiikkoja niin sähköautojen myynti on itseasiassa kasvanut ~20% Q1:llä. Eli Teslan myynti tippui Q1:llä 47% viime vuoteen verrattuna, mutta markkinaosuudesta suli yli 55%.

Ja Norjasta huhtikuun 1. päivä ei lupaa hyvää.... vaikuttaisi että tilauskirjat vedetiin viime kuun loppuun tyhjiksi ja tänään on rekisteröity vain yksi Model Y.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa tutkittua tarkemmin statistiikkoja niin sähköautojen myynti on itseasiassa kasvanut ~20% Q1:llä. Eli Teslan myynti tippui Q1:llä 47% viime vuoteen verrattuna, mutta markkinaosuudesta suli yli 55%.

Ja Norjasta huhtikuun 1. päivä ei lupaa hyvää.... vaikuttaisi että tilauskirjat vedetiin viime kuun loppuun tyhjiksi ja tänään on rekisteröity vain yksi Model Y.
Tai sitten siellä on vapaapäivä kaikilla hyvän työn takia. ;)
 
Ja Norjasta huhtikuun 1. päivä ei lupaa hyvää.... vaikuttaisi että tilauskirjat vedetiin viime kuun loppuun tyhjiksi ja tänään on rekisteröity vain yksi Model Y.
Eikö Tesla ole aina toiminut näin? En näitä liene järkevää yrittää tarkastella yhden päivän tarkkuudella.

Toinen pointtisi kuulostaa huomattavasti relevantimmalta, toki siihen osui Y:n refresh tauko.
 
Eikö Tesla ole aina toiminut näin? En näitä liene järkevää yrittää tarkastella yhden päivän tarkkuudella.
Ei siitä tosiaan liikaa voi päätellä, mutta esimerkiksi vuosi takaperin näin ei käynyt vaan huhtikuun ensimmäisenä arkipäivänä myytiin 44 Teslaa. Ja nyt Teslalla on uusi malli jonka myynti alkoi vasta pari viikkoa sitten, joten myynnin rauhoittaminen Teslan toimesta vain sen takia että kvartaali loppui ei tunnu mitenkään tarpeelliselta kun maaliskuussakaan ei mitään ennätysmäärä todellakaan myyty (esim. viime syyskuussa myytiin lähes tuplaten)...
 
⚡️Uutta tietoa Tesla Supercharger-hinnoittelusta!⚡

29.3.2025 alkaen Suomen Supercharger-hinnoittelu on muuttunut, keskihinta on pudonnut jopa -10 %.

0,39€/kWh klo 20-16
0,43-0,45€/kWh klo 16-20

Uusi hinnoittelu on nähtävissä ajoneuvon kosketusnäytössä (klikkaa salaman kuvaa) tai mobiilisovelluksessa (klikkaa sijainti/location -> lataus/charging)⚡⚡

#supercharger
 
Edelleen vain harmillisen kallista, varsinkin kun suurin pikalatailun tarve sattuu juurikin tuolle 16-20 aikavälille. Sillävälin esim. Tanskassa 29-31centtiä superit..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
273 399
Viestejä
4 715 657
Jäsenet
77 021
Uusin jäsen
JTallgre

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom