Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ompas taas ollut kyllä mukava ajella kun on ollut plussakelejä. Tuntuu että akku ei tyhjene ollenkaan kun vertaa pakkaskeleihin, joihin kerkesi taas tottumaan, vaikka ei toki tänä talvena kauheasti pakkasia ollutkaan. Mutta ihan valtava ero kyllä akun kestossa kun ei tarvitse esilämmitystä jne.
 
Mitä tarkoitat? Ei ainakaan arvonlasku tästä enää enempää voi kiihtyä. Toki onhan se mahdollista että kohta joutuu antamaan vielä rahaa auton mukana että joku huolii sen.
Ei arvo ainakaan alemmas voi mennä, ehkä… Mutta jos kauppa ei käy ja rahaa ei tule, niin jostain aletaan aina karsimaan. On se sitten huolto, toimipisteet, tuotekehitys, softa jne.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla alkaa yhä enemmän muodostumaan mielipide, että Teslan on pakko tänä vuonna tehdä jotain näyttävää. Tällä hetkellä Teslan mainetta pilaa toimarin toilailut, muut valmistajat ovat kirineet niin tekniikassa kuin hinnassa ja Teslan mallisto on kovin kapea.

Toisin sanoen: joko Musk saa kenkää, Tesla painaa hintojaan alas jopa kunnon persnetolle tai lanseeraa kiireesti jotain kiinnostavaa. Luulen, että uusi MY ei riitä nykytilanteessa. Uusien autojen ostajat pystyvät tekemään ostopäätöksen arvot huomioiden ja Tesla ei nauti kovin vahvaa luottamusta juuri nyt esimerkiksi Euroopassa ja puolikkaalle jenkkejä. Toinen puolikas ei taas osta sähköautoa...

Käytettyjen markkinoilla tilanne voi olla toinen, koska tarjonnan määrä kasvaa, jolloin hintojen laskun myötä hintalaatusuhde paranee.
Ootko jo unohtanut että robotaksi aloittaa teksasissa kesällä kyllä sit kaikki vakuuttuu FSD:stä :)
 
Ootko jo unohtanut että robotaksi aloittaa teksasissa kesällä kyllä sit kaikki vakuuttuu FSD:stä :)
Vähä pelkään että sie saat tuosta launchista hyvää matskua ainaki pariksi kuukaudeksi. :D Mutta aina voi toivoa se menisi sittenkin hyvin. Se olisi mullistava juttu. Toki eka pitää saada ne apuihmiset pois sieltä jos niillä aloittavat, ennenku sitä FSD:tä oikeasti testataan.
 
Vähä pelkään että sie saat tuosta launchista hyvää matskua ainaki pariksi kuukaudeksi. :D Mutta aina voi toivoa se menisi sittenkin hyvin. Se olisi mullistava juttu. Toki eka pitää saada ne apuihmiset pois sieltä jos niillä aloittavat, ennenku sitä FSD:tä oikeasti testataan.
Mitenkäs se Waymo?
 


Testattu miten CT jaksaa oikeasti koukun osalta. Speksattu 11 000 paunaan mutta petti 10 000 paunan kohdalla. Sitä ennen jo piti ääntä että jotain hajosi. Tuota ei ilmeisesti ole tehty jatkuvaan rasitukseen ja sen takia myös takaosa heikentyy. Näkyy että liimattu ja niitattu runkoon kiinni.

Teräsrunkoinen Dodge kesti ongelmitta samaisen tilanteen.
 
Onko muuten Cybertruckin tuotantoluvuista mitään infoa? Näitähän oli Musk-sedän puheissa ennakkomaksettuna miljoona kpl tai jotain?
 
Testattu miten CT jaksaa oikeasti koukun osalta. Speksattu 11 000 paunaan mutta petti 10 000 paunan kohdalla. Sitä ennen jo piti ääntä että jotain hajosi. Tuota ei ilmeisesti ole tehty jatkuvaan rasitukseen ja sen takia myös takaosa heikentyy. Näkyy että liimattu ja niitattu runkoon kiinni.

Tyhmä kysymys mutta eikai hinausmassaa testata siten että koukkua painetaan alaspäin? Eli siis tuo 10k paunaa kertoo enemmän siitä mitä auto kestää pituussuunnassa eli testin olisi pitänyt olla siten että kaivuri vetää taaksepäin koukkua 10k paunan voimalla, ei alaspäin.
 
Tyhmä kysymys mutta eikai hinausmassaa testata siten että koukkua painetaan alaspäin? Eli siis tuo 10k paunaa kertoo enemmän siitä mitä auto kestää pituussuunnassa eli testin olisi pitänyt olla siten että kaivuri vetää taaksepäin koukkua 10k paunan voimalla, ei alaspäin.
Standardi noiden testaamiseen vissiin on SAE-J2638 ja siinä testataan joka suuntaan; pitkittäin, pystyyn ja poikittain
1741686146122.png

 
Standardi noiden testaamiseen vissiin on SAE-J2638 ja siinä testataan joka suuntaan; pitkittäin, pystyyn ja poikittain

Jos olen ymmärtänyt oikein niin 10k paunan virallinen hinauskapasiteetti ei kuitenkaan vaadi sitä että koukku kestää 10k paunan voimaa alaspäin - vai olenko ymmärtänyt väärin?
 
Mitenkäs se Waymo?
Pitää toki mennä Waymon ohi, että se on mullistava. Vastikaan tästä keskusteltiin, mutta oliko se nyt niin, että mahdolliset rajat missä Tesla voisi FSD:n toimiessa ohittaa Waymon on moottoriteiden käyttäminen nopeampien reittien muodostamiseen ja toiseen kaupunkiin ajaminen. Toki jos pystyy edes Waymon tasoon paljon halvemmalla sensoriteknologialla ja samaan turvallisuuden tasoon, on sekin jo jonkinlainen askel.
 
Vain pelkurit valitsevat autonsa muiden ihmisten näkemysten mukaan. :) Tesla yhtiö ei edusta yhtään mitään poliitttista aatetta. Itse nauraisin jos joku tulisi kertomaan, ettei uskalla ostaa automerkkiä x, koska joku vassari voisi siitä mielensä pahoittaa keväällä 2025. Tämmöisillä kulttuurisodilla on tärkeä merkitys. Annetaanko me sosiaalisille kiristäjille valta vaikuttaa tuominnallaan vai ei.
Aika hupaisa väite, kun samaan aikaan itse valittaa kiinalaisista autoista ja pitää auton ostaneita "länsimaisina pettureina." :hmm:
 
Tyhmä kysymys mutta eikai hinausmassaa testata siten että koukkua painetaan alaspäin? Eli siis tuo 10k paunaa kertoo enemmän siitä mitä auto kestää pituussuunnassa eli testin olisi pitänyt olla siten että kaivuri vetää taaksepäin koukkua 10k paunan voimalla, ei alaspäin.

1741690944325.png


Näyttäisi että standardinmukaisessa testissä painetaan koukkua korkeintaan kuormalla 0.85*maksimi vetomassa.

Ja vetomassahan ei tarkoita että voi vetää vaikka pystysuoraa mäkeä ylös sen painoista kärryä.

Randomilla autodata sivuilta BMW X5 vetomassa, siinä lukee että 2700kg saa vetää korkeintaan 12% mäessä. Ja vetokoukulle saa laittaa 140kg painoa.

1741691220312.png




En näillä tiedoilla lähtisi cyberiä ostamaan jos aikeissa aina vetää maksimipainoista kärryä, mutta se ei pidä paikkaansa että pelkän vetokoukun varassa pitäisi pystyä roikottamaan koko vetomassaa mihin tahansa suuntaan.
 
Kyllähän se CT tuossa hyvin kesti, ja varsinkin verraten siihen mitä luvataan.

Mutta eihän se luonnollisesti ns. oikeille isoille lavaautoille pärjää, mutta eikai kukaan sitä minkään ison vetämiseen hankikaan.
 
Kyllä, nimenomaan auto off ominaisuus käytössä.
Kokeilin tätä ja toimii.
Kun "pakottaa" rattia kevyesti siihen suuntaan ja samalla vilkkua, niin pysyy päällä kunnes kaistanvaihto tehty. Toki siinä tuntuu selleinen pieni "kynnys" vs jos pistää jatkuvan vilkutuksen päälle, jossa se selkeästi vapautuu ja on paljon smoothimpi. Mikä lie, että pitänyt kaksi eri toimintalogiikkaa.
 
Onhan tuossa Teslassa muitakin ihmeellisyyksiä. Jos pistät nelivetotilan päälle niin kaikki ajamisen äly poistuu samalla käytöstä. Vakkarin tai AP jos pistää päälle niin nelivetotila poistuu käytöstä.
 
Onhan tuossa Teslassa muitakin ihmeellisyyksiä. Jos pistät nelivetotilan päälle niin kaikki ajamisen äly poistuu samalla käytöstä. Vakkarin tai AP jos pistää päälle niin nelivetotila poistuu käytöstä.
Niin siis maastoajotila, jota ei ole tarkoitettu tieliikenteeseen. Siksi siinä ei ole avustimia. Neliveto kyllä toimii aina tarvittaessa.
 
Onhan tuossa Teslassa muitakin ihmeellisyyksiä. Jos pistät nelivetotilan päälle niin kaikki ajamisen äly poistuu samalla käytöstä. Vakkarin tai AP jos pistää päälle niin nelivetotila poistuu käytöstä.
Uudessa Y:ssä on uusi 'liukkaan pinnan tila' tms joka pitää nelivedon päällä jatkuvasti mutta toimii tuo 'äly' myös. Saas nähdä tuleeko softapäivityksenä vanhaan
 
Niin siis maastoajotila, jota ei ole tarkoitettu tieliikenteeseen. Siksi siinä ei ole avustimia. Neliveto kyllä toimii aina tarvittaessa.

Meinaa vaan talvella olla aika epävarmaa menoa ennen kuin auto tajuaa ottaa etupään mukaan ja näitä välttääkseni olen käyttänyt sitten tuota ajoittain.
 
Onko sitten softassa jotain eroja, kun omassa pysyy kyllä neliveto aika kauan päällä vakkarinkin kanssa. Ainakin OBD datan mukaan etumoottorille on mennyt sähköä vakkarillakin.
 
3:ssa on ainakin winter mode mikä aktivoi nelivedon jos luistaa. Sitä en muista tuliko tämä koskaan Y:n.
 
3:ssa on ainakin winter mode mikä aktivoi nelivedon jos luistaa. Sitä en muista tuliko tämä koskaan Y:n.
En muista enää tarkalleen miten 3:ssa tuo toimi mutta Y:ssä on kieltämättä hieman levotonta menoa ennenkun ottaa etuset mukaan. Sopivasti kun tehoa annostelee niin voi hieman leikkiäkin kunnes luistonesto lyö pelin poikki eli ei se kovin herkkä ole. Tuo uuden Y:n jatkuva neliveto toimi kyllä hyvin koeajolla ja olisi kyllä kova jos tulisi vanhaankin joskus.
Yks keino saada etupää vetämään on tietenkin kun oikasee nilkkaa kunnolla notta saa kaikki tehot käyttöön :). Voi kyllä aiheuttaa närää kanssa-autoilijoissa ja jännittäviä tilanteita...
 
Riippuu kai mihin on tottunut.

Aikoinaan BMW:n xDrivellä jonkun verran tullut ajettua, siihen verrattuna kolmosen vetotapa tuntuu aika samalta.

Vähän kun polkasee niin antaa perän kääntyä.

Jos taas tottunut etuvetopainotukseen niin tuntuu varmasti oudolta.
 
Toinen asia minkä huomasin on, että AP:lla ajaessa, niin vilkun lokiikka onkin erilainen. Kun tämä on päällä, niin kerta painallus toimii kuten ennen ja tulee kolme vilkutusta, jos tänä aikana ohittaa, niin ratissa on aika vahva vaste, että sitä saa kunnolla kääntää. Jos taas painaa pohjaan eli tulee kaksi pykälää, niin tällöin vilkku jää päälle, AP deaktivoituu ja ohitus normaalisti. Vilkku sammuu kun ylittää viivan. Tämä ehkä hiukan selittää miksi tunsin tämän vahvan vasteen/pykälän kun Juniperilla vaihdoin kaistaa AP:n päällä ollessa. Ilmeisesti softa ei ymmärrä vielä tätä, että saisi antaa kääntää vapaasti/AP deaktivoituisi. Pitää ehkä kokeilla myöhemmin uudelleen.

Auto yrittää opettaa kuskia käyttämään vilkkua oikein. :-)
 
Mikä virka kolmella vilkautuksella sitten on, jos ei saa kaistaa auton mielestä vaihtaa? Selvä bugihan tuo on.

Normaalisti aika viraton, aiheuttaa lähinnä sähläystä. nappivehkeessä ehkä jotain voi keksiä.

Siis jo ajatus vaihtaa kaistaa, niin joku kolmevilautus johtaa siihen että muut luulee että peruu kaistanvaihto aikeen, jos se vilkkutus loppuu ennen sitä vaihtoa. Jos taasen sen aikana kaistaa vaihtaa, niin vähän hätäseen aloittanut kaistan vaihdon, tai sen vilkun käyttö jäänyt myöhäiseksi.

Tuossa auto tunnista kaistanvaihdon ja lopetti vilkkutuksen sen tapahduttua, niin laiskuuttakaan ei kannata 3x vilkkua käyttää.
 
Ehkäpä tässä on haluttu jättää mahdollisuus tehdä myös vilkutus ilman kaistanvaihtohalua ja että ei vahingossa tapahdu kaistanvaihtoa tökkäyksestä, vaikka ei se sinne kyllä mitenkään hyökkääkään heti. Esim. jos vilkuttaa takaa tulevalle, että voi ohittaa. Vahva painallus vilkusta EAP/FSD käynnistää automaattisen kaistanvaihdon, mikäli olosuhteet sen sallivat. Normi autopilot ei osaa vaihtaa kaistaa, eli silloin se laittaa sen vaan pois päältä.
 
Normaalisti aika viraton, aiheuttaa lähinnä sähläystä. nappivehkeessä ehkä jotain voi keksiä.

Siis jo ajatus vaihtaa kaistaa, niin joku kolmevilautus johtaa siihen että muut luulee että peruu kaistanvaihto aikeen, jos se vilkkutus loppuu ennen sitä vaihtoa. Jos taasen sen aikana kaistaa vaihtaa, niin vähän hätäseen aloittanut kaistan vaihdon, tai sen vilkun käyttö jäänyt myöhäiseksi.

Tuossa auto tunnista kaistanvaihdon ja lopetti vilkkutuksen sen tapahduttua, niin laiskuuttakaan ei kannata 3x vilkkua käyttää.
Tuskin tässä Tegen mainitsemassa softaversiossa se vilkku nyt niin nopeasti kolmea kertaa vilahtaa, että ei voisi puhua edelleen kaistanvaihtovilkusta. Saatikka nyt, että joku kuvittelisi, että peruu vaihdon jos tuota käyttää. Enemmin sitä kuvittelee, että uuno on pistänyt vilkun vahingossa päälle, jos useita kertoja vilkuttelee ennen liikettäkään kaistanvaihdon suuntaan.
 
Tuskin tässä Tegen mainitsemassa softaversiossa se vilkku nyt niin nopeasti kolmea kertaa vilahtaa, että ei voisi puhua edelleen kaistanvaihtovilkusta. Saatikka nyt, että joku kuvittelisi, että peruu vaihdon jos tuota käyttää. Enemmin sitä kuvittelee, että uuno on pistänyt vilkun vahingossa päälle, jos useita kertoja vilkuttelee ennen liikettäkään kaistanvaihdon suuntaan.

En väitä mikä tuon auton vilkku taajuus on, mutta jos sekunnin välein, niin loppuisi kahden sekunnin päästä, todellinen varmaan plus/miinus jotain.

Se ei ole vaarallista että vilkku näkyy, mutta se turhaa vaarantamista että jättää se vilkun käytön myöhäiseksi, lisäksi vaikeuttaa muiden ennakointia ja sitä omaa kaistanvaihtoa.

Jos taasen lopettaa vilkun käytön ennen aikojaan, niin onhan se viesti , ajankin suoraan tai toiseen suuntaan. Siis ei mitenkään harvinaista näiden vilkutan kolmekertaa vilkkujen kanssa.
 
Ehkäpä tässä on haluttu jättää mahdollisuus tehdä myös vilkutus ilman kaistanvaihtohalua ja että ei vahingossa tapahdu kaistanvaihtoa tökkäyksestä, vaikka ei se sinne kyllä mitenkään hyökkääkään heti. Esim. jos vilkuttaa takaa tulevalle, että voi ohittaa. Vahva painallus vilkusta EAP/FSD käynnistää automaattisen kaistanvaihdon, mikäli olosuhteet sen sallivat. Normi autopilot ei osaa vaihtaa kaistaa, eli silloin se laittaa sen vaan pois päältä.
EAP/FSD kanssa kerta näpäytys pitää vilkun jatkuvasti päällä kunnes nykäisee ratista jos haluaa kaistanvaihdon. Softahan voisi tunnistaa onko näitä lisäominaisuuksia vai ei tai antaa optio logiikalle.
Tuskin tässä Tegen mainitsemassa softaversiossa se vilkku nyt niin nopeasti kolmea kertaa vilahtaa, että ei voisi puhua edelleen kaistanvaihtovilkusta. Saatikka nyt, että joku kuvittelisi, että peruu vaihdon jos tuota käyttää. Enemmin sitä kuvittelee, että uuno on pistänyt vilkun vahingossa päälle, jos useita kertoja vilkuttelee ennen liikettäkään kaistanvaihdon suuntaan.
Ei se nopeasti mene mutta aika rauhalliset vilkutukset tulee 3 kertaa. Kyllä ainakin itselle antaa mielikuvan että kaistanvaihto meni pieleen kun jos et anna vastusta siihen suuntaan ja laita vilkkua samalla niin 3 vilkutusta ja seis. Vaikka käännät myöhässä rattia niin 3 vilkutusta ja loppuu. Pakotetusti toki tulee se kynnys siihen että painaa vastaan.
 
Niin minäkin luulen. Ei vaan ole palautekanavaa ideoille tai bugeille.

Äpin kautta saa. Eipä ole pahemmin parempaa palautekanavaa muillakaan että ei siinä. Audista nyt eniten kokemusta Teslan lisäksi niin aika heikkoa on touhu sillä puolella. + Audin kanssa puhutaan paljon kalliimmasta autosta.
 
Äpin kautta saa. Eipä ole pahemmin parempaa palautekanavaa muillakaan että ei siinä. Audista nyt eniten kokemusta Teslan lisäksi niin aika heikkoa on touhu sillä puolella. + Audin kanssa puhutaan paljon kalliimmasta autosta.
Teslahan on pitkälle edelläkävijä mutta vaikea saada asioita tietoon vaikka softaa tekevät. Voisivat miettiä julkista kanavaa mihin raportoida ja sitä kautta käyttäjät voisi äänestää asioita/muutoksia.
 
Teslahan on pitkälle edelläkävijä mutta vaikea saada asioita tietoon vaikka softaa tekevät. Voisivat miettiä julkista kanavaa mihin raportoida ja sitä kautta käyttäjät voisi äänestää asioita/muutoksia.

Toki, jos olisi joku portaali mistä laittaa niin kai se olisi hyvä niille jotka haluavat aikaansa siihen käyttää.

Toisaalta onhan tuon Audin motto "Teknistä etumatkaa"
 
Äpin kautta saa. Eipä ole pahemmin parempaa palautekanavaa muillakaan että ei siinä. Audista nyt eniten kokemusta Teslan lisäksi niin aika heikkoa on touhu sillä puolella. + Audin kanssa puhutaan paljon kalliimmasta autosta.
Tätä olen aina ihmetellyt, en edes siis erityisesti autofirmojen osalta vaan kaikkien. Ei varmaan yhtään firmaa maailmassa jossa olisi kunnollinen palaute kanava, josta saisi myös feedbäkkiä jne.

Varsinkin autoissa tämä luulisi olevan todella hyvä myyntivalttikin kun autot herättävät niin vahvoja tunteita. Joku selkeä foorumi jossa voisi ilmoittaa bugeja/antaa kehitys ehdotuksia uusista ominaisuuksista jne. jossa sitten firman edustaja kommentoisi ideoita ja syitä miksi tehdään niin tai näin ja voisi vaikka äänestää ehdotuksista jne. ja jos tarpeeksi ääniä niin toteutetaan.

Maksaisihan tuo jotain, mutta itse mieluummin ostaisin auton jonka tulevaan softakehitykseen voisin itse aidosti vaikuttaa.
 
Tätä olen aina ihmetellyt, en edes siis erityisesti autofirmojen osalta vaan kaikkien. Ei varmaan yhtään firmaa maailmassa jossa olisi kunnollinen palaute kanava, josta saisi myös feedbäkkiä jne.

Varsinkin autoissa tämä luulisi olevan todella hyvä myyntivalttikin kun autot herättävät niin vahvoja tunteita. Joku selkeä foorumi jossa voisi ilmoittaa bugeja/antaa kehitys ehdotuksia uusista ominaisuuksista jne. jossa sitten firman edustaja kommentoisi ideoita ja syitä miksi tehdään niin tai näin ja voisi vaikka äänestää ehdotuksista jne. ja jos tarpeeksi ääniä niin toteutetaan.

Maksaisihan tuo jotain, mutta itse mieluummin ostaisin auton jonka tulevaan softakehitykseen voisin itse aidosti vaikuttaa.

Mielummin maksavat pöhinatiimille että suunnittelevat ohjauspyörän uudelleen kun ottavat yleismaailmallisia ehdotuksia.

Tämä koskee niin Teslaa kuin Audia…
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 868
Viestejä
4 677 243
Jäsenet
76 683
Uusin jäsen
Hanaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom