Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

En näe ongelmaa nykyiseen runkoon lyödä 95kwh akkua, josta ollut huhua varmaan 2022 asti kun on jo todettu että noita 4680 soluja menee enemmän kuin se 830 kpl. Esim. Stellantiksella 101kwh akkupaketti ja akseliväli yli 10cm pienempi. Kiinaan tulossa saksalaisten tyyliin lang-malli pidennetyllä akselivälillä loppuvuodesta?

Ensi vuodelle energia tiheämpiä 4680 soluja kehitteillä, jolloin hyvin todennäköisesti saavat tuon uuden akkutyypin massana tuotantoon (vihdoinkin). Aikaisemmin oli jo wanhasta 2170 formaatista juttua ja Panasonicin roadmap 7v päähän nostaa käytännössä myöskin tämän nykyisen akun kapasiteetin 95kwh.

Vuosia näitä huhuja odotellaan ja just cornerilla tulossa, mutta lukitsen syksy -26 kun tulee tuo super longrange y mallista myyntiin viimeistään. Ei ihmiset ostele näitä midrangeja jos kaipaa polttiksen korviketta kun jokaisella alkaa olemaan tänä vuonna jo noita 100kwh akkupaketteja linjastoissa (stellantis, BMW, Mercedes, VAG, kiinalaiset yms.)
Jos nyt ensin kuitenkin jatketaan vaan samoilla 21700:silla. Ihan "lähikaupasta" saa 10% paremmalla energiatiheydellä olevia 21700 kennoja kuin muutama vuosi sitten. Ja noissa ei varmastikaan ole sitä piikarbidia vielä mukana.
 
Se edullisempi malli on tosiaan tulossa Larsin mukaan muutaman kuukauden sisällä:



Lars myös sanoi että Roadster on aktiivisen kehityksen alaisena, ja viimeksi tiistaina oli itse työskennellyt sen parissa:

 
Paljon mielenkiintoisia juttuja tuossa podcastissa.

Cybercabia ei maalata perinteiseen tapaan:



Lars kertoo miksi 3/Y ei vielä ole 48 voltin arkkitehtuurissa. Kun autoja valmistetaan liki pari miljoonaa kappaletta vuodessa niin tuotantoketjujen rakentaminen ottaa aikaa.

 
Se edullisempi malli on tosiaan tulossa Larsin mukaan muutaman kuukauden sisällä:
Edullisempi malli on siis takavetoinen "Standard range Y", nyt on tarjolla pelkästään se pimpattu launch-model Y joka on vähän kalliimpi kuin "normaali" line-up joka tulee tarjolle kun hätäisimmiltä on viety rahat pois?
 
Huhut?

Tuon sanoi Teslan VP of Vehicle Engineering, Lars Moravy itse Ride the Lightning podcastissa.



En nyt viitannut pelkästään tähän yksittäiseen twiittiin.

Mutta vastataan nyt sen verran, että sanoi että niille annetaan tänä vuonna rakkautta, joskin rajallisesti, koska antaa ymmärtää että muutokset tulee olemaan jopa pienempiä kuin edellisen refreshin, joka "oli isompi kuin mitä ihmiset ymmärtää". Toki tätä voi refreshiksi kutsua, jos oikein hypettää vaikka aiemmin tälaista päivitystä olisi kutsuttu Teslapiireissä jatkuvaksi kehitykseksi. Lähinnä koko lainaus kuulostaa siltä, että yrittää oikeuttaa S:n ja X:n olemassaoloa vaikka myynti ei vedä.
 
Tuo launch taitaa olla vain paperijulkaisu ja sitten kahden vuoden päästä vasta markkinoille. Tai sitten tulee karsittu malli nykyisistä tuotteista mitä saa linjastolta heti ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, se tuli jo Suomessa myyntiin.
Jännä - jenkeissä standard-range mallia ei ole tarjolla. Liittyisiköhän tämä LFP-akkuihin ja Kiinan tulleihin.

Ylipäätään: Jos Kiinassa valmistettujen LFP-akkujen vienti ja kysyntä jenkeissä romahtaa -> niitä jää markkinoille tarjolle aivan ylenmäärin ja voisi olettaa, että kiinalaiset valmistajat koittavat jatkossa dumpata ylimääräisiään hinnalla millä hyvänsä mihin tahansa ne nyt sitten kelpaavatkaan.

Odotan LFP-kennojen hintojen laskun jatkuvan, luvassa Kiinalaisten akkuvalmistajien konkursseja ja yhdistymisiä kun tappiota tekevät tehtaat koittavat jotenkin sinnitellä pudotuspelissä mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Onko ollut uudempia huhuja ai hw5:sta? Edelleen tulossa 2025 loppupuolella vai ehkä lykkääntynyt aikataulut?
Noihin voi olettaa vihdoinkin tulevan 48/800v etherloopilla sekä 4680 akku? Ehkä enemmän huolissaan milloin Suomeen saa kun viimeksikin tais mennä yli vuosi laukaisusta kun ensimmäiset saapui tänne eli meneekö peräti -27 alkupuolelle kun pääsisi ajelemaan.
Tämä varmaan olis järkevää. Ajanevat uutta teknologiaa sisään pienemmän voluumin tuotteilla.
 
Eipä näy osakekurssin syöksyä. Vuodessa 70% nousua. Missaanko nyt jotain vai onko meillä eri käsitys osakekurssien syksystä :cool:

Kaikki on niin suhteellista ja kiinni siitä mistä suunnasta asiaa katsellee. Tässä kolmen vuoden kuvaaja:

1740418088138.png


Eli välissä kävi todella syvällä ja siitä sitten kupla nousi lähes rakettina loppuvuodesta 24 kun selvisi, että Musk pääsee hallinnon sisäpiiriin. Ja kun Muskilla alkoi mopo keulimaan eikä myöskään päästy Muskin lupaamiin myyntilukuihin niin kuplasta lähti aika paljon ilmaa pois.

Matalimmillaan tällä 3v tarkastelujaksolla Tesla on ollut tammikuussa 2023 (113USD/osake) ja korkeimmillaan oli 17. jouluukuuta 2024 (479USD/osake) ja tällä hetkellä Teslan on 335USD/osake.
 
Laskin kahden vuoden ja 52k Tesla-omistuksen kulut ja pikkuisen päälle 20k oli lopputulema. 15k arvonalenemaan, 3500€ vakuutuksiin ja renkaisiin ja loput sähköön.

En pidä kauhean pahana ottaen huomioon, että tuohon ajanjaksoon sisältyy hinnanlaskuja yms. early adoptereiden ottamia perushittejä.

Sama ajanjakso 30k:n hintaisella diesel-mersulla/vastaavalla isolla dieselillä, jollaisesta siirryin, ja ehkä vähän optimistisella 6000€ arvonalenemalla olisi maksanut arviolta 24k.

Lisäksi on säästynyt aika monta aivosolua kun ei ole tarvinnut taivastella marmorilla muutaman tunnin hoitokäynnin hintalappua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 066
Viestejä
4 650 756
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom