Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tämä meni Fraguksen turvan piikkiin mukisematta. Suodattimet piti itse maksaa (30€).

Korjaamo kertoi, että lämpöpumpullisessa mallissa Fragus korvaa ainoastaan kompressorin ja työt sen vaihdon osalta. Pelkkää kompressoria ei kuulemma tietenkään voi vaihtaa, kun ei korjaa itse vikaa kokonaan. Asiakkaalle jäänyt muiden osien vaihdosta tulevat kulut maksettaviksi, joka n. kaksi kolmasosaa yli 4000€ pumppuremontista.

Onneksi on PTC-auto :cool:
Minkähän takia sitä supermanifoldia tarvitsee edes vaihtaa jos kompressori on se mikä menee säpäleiksi? Se supermanifoldi on pelkkä sokkeloinen alumiinivalu jossa on vaihdettavat anturit. En ihan täysin ymmärrä miksi esim. huolellisella putsauksella siitä ei saisi toimivaa? Teslahan myy siihen korjauskittiä ja uusia antureita/venttiilejä. Vähän veikkaan että jatkossa kolmannenosapuolen pajat huuhtelee järjestelmän ja uusii pelkän kompressorin...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: dmn
Varmasti eri korjausvaihtoehtoja löytyy, kun onhan Teslakin vaihtanut osia, huuhdellut järjestelmää, päivittänyt softaa ja vaihtanut kompressoritoimittajaakin.

Mikään vaan ei viittaa siihen että asiaan olisi saatu lopullinen ja toimiva ratkaisu.

Mitään uudelleen suunniteltua ratkaisuakaan ei tosin ole tullut. Selkeästi laitteet kestävät Teslan näkemyksen mukaan riittävästi ja loput hoidetaan sitten oikeuden ja/tai takuun ulkopuolisten ratkaisujen kautta.
 
On tämä kyllä huvittavaa, kun jopa selvät ongelmat mutuillaan ongelmattomiksi, ettei vaan millään Teslasta löytyisi mitään heikkouksia. Eli kun auto ei kestä normaalia käyttöä niin pitäisi tehdä jotain erikosia noitarummun päristyksiä niin ongelmat poistuu kuin itsestään. Tietenkään mitään faktatietoa ei taustalla ole.
 
Tottahan tuokin, että 61600€ vaikka uudesta Model Y:stä on aivan "järkyttävä" summa tuonne.

Itse jostain syystä pidän pienempänä pahana ostaa vaikka Lada tai vaikka 9 vuotta vanha Tesla. Koska joku sen on joskus "tyhmyyksissään" ostanut jo ja ei siis ole aivan siihen uuteen autoon verrattavissa ehkä?


En nyt tiedä oliko kyse uudesta Teslasta vai tuosta vuoden 2019 Model 3:sta. Oli sitten kyse kummasta vaan, niin minusta hintojen täytyy tulla selvästi alas. Lähinnä koska USA ym. huhut?

Luultavasti Q1 tulee olemaan Teslalle huono, kun porukka on lopettanut autojen ostamisen. Odottavat tuota päivitettyä Model Y:tä. Saa nähdä sitten Q2, että onko jo parempi?


Vertaaminen polttoaineeseen siis vähän eri mielestäni. Ei löydy oikein käytettyä polttoainetta yhtään mistään. Teslakin kyllä myy käytettyjä autoja. Mutta ei ole mikään pakko ostaa Teslalta. Ei ole mitään erityisen halpojakaan edes, eli ei ole oikein missään mielessä järkevää tai että että ainakaan itse voisin suositella suoraan Teslalta käytetyn ostamista.
 
Minkähän takia sitä supermanifoldia tarvitsee edes vaihtaa jos kompressori on se mikä menee säpäleiksi? Se supermanifoldi on pelkkä sokkeloinen alumiinivalu jossa on vaihdettavat anturit. En ihan täysin ymmärrä miksi esim. huolellisella putsauksella siitä ei saisi toimivaa? Teslahan myy siihen korjauskittiä ja uusia antureita/venttiilejä. Vähän veikkaan että jatkossa kolmannenosapuolen pajat huuhtelee järjestelmän ja uusii pelkän kompressorin...

Supernanifoldissahan on kuristin / paisuntaventtiili, joka höyrystää kylmäaineen kompressorille. Joten voisi kuvitella että mikäli ongelma liittyy nestemäisen kylmäaineen päätymiseen kompressorille niin se liittyy supermanifoldiin.
 
Minkähän takia sitä supermanifoldia tarvitsee edes vaihtaa jos kompressori on se mikä menee säpäleiksi? Se supermanifoldi on pelkkä sokkeloinen alumiinivalu jossa on vaihdettavat anturit. En ihan täysin ymmärrä miksi esim. huolellisella putsauksella siitä ei saisi toimivaa? Teslahan myy siihen korjauskittiä ja uusia antureita/venttiilejä. Vähän veikkaan että jatkossa kolmannenosapuolen pajat huuhtelee järjestelmän ja uusii pelkän kompressorin...

Varmasti eri korjausvaihtoehtoja löytyy, kun onhan Teslakin vaihtanut osia, huuhdellut järjestelmää, päivittänyt softaa ja vaihtanut kompressoritoimittajaakin.

Mikään vaan ei viittaa siihen että asiaan olisi saatu lopullinen ja toimiva ratkaisu.

Mitään uudelleen suunniteltua ratkaisuakaan ei tosin ole tullut. Selkeästi laitteet kestävät Teslan näkemyksen mukaan riittävästi ja loput hoidetaan sitten oikeuden ja/tai takuun ulkopuolisten ratkaisujen kautta.

Joo. Teslalla on tosiaan se korjaussarja olemassa. Se ei toiminut.

Eli vaihtavat koko "paskan". Mutta se korjattukin (kokonaan uusittu) lämpöpumppu voi kyllä hajota uudelleen.

On siis ainakin vähän varmempi ratkaisu, ainakin omasta mielestä, että ei käytetä korjaussarjaa. Ja myös Teslan omasta mielestä, koska eivät taida enää tuota korjaussarjaa käyttää.
 
Supernanifoldissahan on kuristin / paisuntaventtiili, joka höyrystää kylmäaineen kompressorille. Joten voisi kuvitella että mikäli ongelma liittyy nestemäisen kylmäaineen päätymiseen kompressorille niin se liittyy supermanifoldiin.
Eli ne on nämä muutaman euron osat jotka olisi hyvä vaihtaa samalla?

SERVICE KIT - SUPERMANIFOLD EXPANSION VALVE CORE - HEAT PUMP
1603591-00-A
Includes the EXV Core, Internal and External O-rings and

Yksikköhinta: 15,00 €


SERVICE KIT - SUPERMANIFOLD EXPANSION VALVE COIL - HEAT PUMP
1603592-00-AIncludes the EXV 4.5mm Coil and Coil Seal

Yksikköhinta: 8,83 €


Koko Supermanifold kaikkine kilkkeineen näyttää maksavan 1 232,07 € alv 0.
 
Vähän veikkaan että jatkossa kolmannenosapuolen pajat huuhtelee järjestelmän ja uusii pelkän kompressorin...
Facebookissa Tesla Clubin reilun viikon takaisessa lämpöpumppu-pollissa joku kertoi teettäneensä lämpöpumppukorjauksen Hesla:lla 1900e eurolla. Siellä vaihdettiin kompressori ja tehtiin huuhtelu. Tesla pyysi samasta rempasta sen 4000 euroa.
 


1740116969549.png
 
Korjaamo kertoi, että lämpöpumpullisessa mallissa Fragus korvaa ainoastaan kompressorin ja työt sen vaihdon osalta. Pelkkää kompressoria ei kuulemma tietenkään voi vaihtaa, kun ei korjaa itse vikaa kokonaan. Asiakkaalle jäänyt muiden osien vaihdosta tulevat kulut maksettaviksi, joka n. kaksi kolmasosaa yli 4000€ pumppuremontista.
Tässä näkee kuinka hyvä huijaus nämä 3. osapuolen teknisen vian vakuutukset ovat. Ensin maksat pari tonnia vakuutuksesta ja sen jälkeen pumppurempassa jää silti pari tonnia maksettavaa.


Eli ne on nämä muutaman euron osat jotka olisi hyvä vaihtaa samalla?
Näinhän se olisi, koko paketin sijaan. Eihän tuossa ole mitään uutta, että "merkkihuolto" vaihtaa isoja kokonaisuuksia sen sijaan että käytettäisiin hieman lisää työaikaa ja puhdistettaisiin/korjattaisiin osia. Valitettavasti jo itse kompressorikin on (toistaiseksi) sen verran kallis, että rempalle tulee silti melkoisesti hintaa vaikka vaihtaisi vain sen ja viettäisi pari tuntia puhdistaessa muita osia.
 
Model Y facelift hinnat julkaistu
Perusmalli 46 490
LR takaveto 51 490
LR 54 490

Saatavuus LR maaliskuu muut touko-kesäkuu.

Edit. Näihin päälle vielä 600€ toimitusmaksu.
Perusmalli 47 090
LR takaveto 52 090
LR 55 090
 
Viimeksi muokattu:


e: parannuksia on selkeästi tullut, hiljaisempi ja mukavampi.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se nyt selvää että pumppu pääsee paljon helpommalla kun on valmiina lämpöä tarjolla, eikä tarvi täysin kylmiltään lähteä sitä tuottamaan. Ja pakko sillä kylmäaineen määrälläkin on oltava vaikutusta kun jo pieni puutos aiheuttaa vikakoodia ja kompressorin äkillisiä pysäytyksiä.
No ei ole todellakaan mitenkään selvää - ties vaikka hajoaisi helpommin jollain sopivalla osateholla kun rpm on xyz/m ja venttiilit sopivassa asennossa ja piiriin muodostuu joku seisovan aallon resonanssi. Sulla ei ole mitään todisteita väitteidesi tueksi ja mikään ”selväähän se on” toistelu ei tee asiaa yhtään selvemmäksi.

Minäkin voin toistella jotain tuulesta temmattua ajatusta täällä sata kertaa ja sillähän se sitten saadaan totuudeksi, eikö vain?
 
Model Y facelift hinnat julkaistu
Perusmalli 46 490
LR takaveto 51 490
LR 54 490

Saatavuus LR maaliskuu muut touko-kesäkuu.

Edit. Näihin päälle vielä 600€ toimitusmaksu.
Perusmalli 47 090
LR takaveto 52 090
LR 55 090
Edit:

Korjattu väärin katsomaniani hintoja...

Toki Tesla on ennenkin tehnyt tosi suuria hinnan alennuksia ja useaan kertaan peräkkäin.
 
Viimeksi muokattu:
No ei ole todellakaan mitenkään selvää -
Oho. Tämä sentään osataan kyseenalaistaan mutta ei niitä ylimääräisten huoltojen hyödyllisyyttä.

Olen samaa mieltä kanssasi, että jos pelkästään kylmä noita rikkoisi niin kaikki hajoaisivat samalla viikolla eikä siten että nuo hajoavat kohtuu tasaisesti talven mittaan.
 
Hyvin voi vertailla eri versioita. Kiinnitti huomiota mm. ranget kaikilla rengastuksilla nyt sertifioitu ja vakiovarusteena kaikki takapenkit lämmitettyjä edelleen vaikka oli jossain esittelyvideossa keskimmäinen penkki ilman lämmitystä? Sininen väri lähti ja punainen muuttui ultrarediksi.
 
Hyvin voi vertailla eri versioita. Kiinnitti huomiota mm. ranget kaikilla rengastuksilla nyt sertifioitu ja vakiovarusteena kaikki takapenkit lämmitettyjä edelleen vaikka oli jossain esittelyvideossa keskimmäinen penkki ilman lämmitystä? Sininen väri lähti ja punainen muuttui ultrarediksi.
Huomiona myös se, että vain AWD mallissa on parempi äänentoisto. Se siis erona vanhaan malliin verrattuna.

RWD, 500km
"Karvalakki" LR 622km
AWD 586km


Lähtöhinta (RWD) 47090€
Tavaveto LR +5000€
AWD +8000€ (verratuna lähtöhintaan)

Performance mallia ei ole julkaistu.

Screenshot_2025-02-21-09-37-39-05_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg
 
Oho. Tämä sentään osataan kyseenalaistaan mutta ei niitä ylimääräisten huoltojen hyödyllisyyttä.

Olen samaa mieltä kanssasi, että jos pelkästään kylmä noita rikkoisi niin kaikki hajoaisivat samalla viikolla eikä siten että nuo hajoavat kohtuu tasaisesti talven mittaan.
Kylmä/kovat pakkaset on juurikin ne mitkä hajottaa jos hajottaa. Ei niitä pumppuja ole ikinä kesällä hajonnut. Ja nyt varmaan joku kaivaa jonkun yksittäisen casen kun on kesällä levinnyt.
 
Facebookissa Tesla Clubin reilun viikon takaisessa lämpöpumppu-pollissa joku kertoi teettäneensä lämpöpumppukorjauksen Hesla:lla 1900e eurolla. Siellä vaihdettiin kompressori ja tehtiin huuhtelu. Tesla pyysi samasta rempasta sen 4000 euroa.
Tuosta yrityksestä en ollut (kai) kuullutkaan. Hienoa!

Toivotaan että joskus myös Kokkolan autohuolto ja Akkuauto alkaisivat korjaamaan lämpöpumppuja.

Akkuauto tosin taitaa olla perillä vain akuista?

Hienoa siis, että ei tarvitse mennä Teslalle "ryöstettäväksi" :) 2100€ ei nyt aivan pieni summa ole.
 
Kylmä/kovat pakkaset on juurikin ne mitkä hajottaa jos hajottaa. Ei niitä pumppuja ole ikinä kesällä hajonnut. Ja nyt varmaan joku kaivaa jonkun yksittäisen casen kun on kesällä levinnyt.
On kai niin, että Tesla on pienentänyt lämpöpumpun kompressorin tehoa? Vaikka kompressori on "sama". Toki eri merkkisiä kompessoreja ovat käyttäneet, mutta "sama" kompressori.

Tehoa pienennetään = ehkä hieman pienempi rasitus kompressorille?

Juuri talvella kompressorin kuormitus on isompi. Itsellä ei mitään käsitystä missä tilanteessa milloinkin kompressori "leikkaa kiinni". Luulisin että hyvin monenlaisessa käytössä olisi mennyt rikki. Facebookin puolella olisi myös keskustelua, mutta en ole lukenut niitä nyt juuri. Mitään yhteistä selkeää hajoamisen syytä ei ole? Paitsi se talvi.
 
Huomiona myös se, että vain AWD mallissa on parempi äänentoisto. Se siis erona vanhaan malliin verrattuna.

RWD, 500km
"Karvalakki" LR 622km
AWD 586km


Lähtöhinta (RWD) 47090€
Tavaveto LR +5000€
AWD +8000€ (verratuna lähtöhintaan)

Performance mallia ei ole julkaistu.

Screenshot_2025-02-21-09-37-39-05_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg
Oikein paljon pieniä hiomasäätöjä tuli. Hinnat käytännössä entisiin verrattuna samat paitsi tonni lisää takapotku longrangeen. Sai kyllä viime kesänä longrange awd 50ke ja korkotarjouksella, mutta syksystä asti tais olla nuo hinnat miltei samaa mitä nykyään.

Katostakin saa tarvittaessa vaihteen valita ja koeajovideoista näyttää pimeävalaistus penkkaan parantuneen kun joitain tais häiritä valotehon uupuminen ojaan/metsikköön. Ei tuo wanhakaan häiritsevän huono ollut, mutta uusikin jää kauppaan niin pitkäksi aikaa kun saavat rangen optimoitua itselleni sopivaksi 650 wltp. Tekis kyllä jo mieli ostaa, mutta jäitä hattuun ja isompaa akkua odotellessa.
 
Pumppu kestää kunhan huolehtii siittä että järjestelmässä on oikeamäärä kylmäainetta sekä kovimmilla pakkasilla jos auto on ns syväjäädytetty käyttää ajastettu lämmitys -toimintoa. Tällöin moottori/moottorit alkaa lämmittämään jäähdytysnestettä 1-2h ennen lämpöpumppuä. Jäähdytysnesteestä voidaan sitten siirtää heti lämpöä kabiiniin.
Jos tämä pitäisi paikkansa niin silloinhan Teslalta olisi tullut jo ohjeet tätä varten, tuskin he nyt huvikseen näitä korvailee takuuseen?
 
Oikein paljon pieniä hiomasäätöjä tuli. Hinnat käytännössä entisiin verrattuna samat paitsi tonni lisää takapotku longrangeen. Sai kyllä viime kesänä longrange awd 50ke ja korkotarjouksella, mutta syksystä asti tais olla nuo hinnat miltei samaa mitä nykyään.

Katostakin saa tarvittaessa vaihteen valita ja koeajovideoista näyttää pimeävalaistus penkkaan parantuneen kun joitain tais häiritä valotehon uupuminen ojaan/metsikköön. Ei tuo wanhakaan häiritsevän huono ollut, mutta uusikin jää kauppaan niin pitkäksi aikaa kun saavat rangen optimoitua itselleni sopivaksi 650 wltp. Tekis kyllä jo mieli ostaa, mutta jäitä hattuun ja isompaa akkua odotellessa.
Epähuomiossa katsoin LR takavedon hinnan vanhasta mallista.

53970 € on vanha AWD vetokoukulla.

Uusi 55090€. Eli "vain" 1220€ tullut hintaa lisää. Jos tällä kertaa katsoin oikein :)
 
Tein hieman vertailua Model 3 malliin.

Käytetty, 8tkm ajettu, 9/2024, AWD, 47000€.

Lisävarusteena 19" vanteet ja parannettu autopilot. Edit: valkoiset penkit myös.

Uusi Model 3 AWD 50590€.
Uusi Model Y AWD 55090€.

Saa nähdä tuleeko Model 3 autoon jotain hinnanalennuksia? Vai onko Teslan tarkoitus myydä lähinnä vain Model Y:tä. Y kumminkin tiloiltaan paremmin suunniteltu. Ja Y mallina vuoden tuoreempi.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen sain päivityksen ja tänään tuli vahingossa testattua risteävän liikenteen varoituskin, toimii. Pitäis olla kuolleen kulman varoitus just samalla tapaa äänimerkillä myös.
 
Eikös noissa Launch Editioneissa ollu aika laimeat lisät normiversioon nähden. Tai ainakin ne oli sellaisia, että niillä ei käytettyjen autojen kaupassa arvoa juurikaan ole. Eli 7000e aikalailla kankkulan kaivoon niillä, jotka sellaisen tilasivat.
 
Model Y facelift hinnat julkaistu
Perusmalli 46 490
LR takaveto 51 490
LR 54 490

Saatavuus LR maaliskuu muut touko-kesäkuu.
Näyttäisi siltä, että Launch series -mallissa oli acceleration boost kaupan päällisenä mukana.
Huomiona myös se, että vain AWD mallissa on parempi äänentoisto. Se siis erona vanhaan malliin verrattuna.

RWD, 500km
"Karvalakki" LR 622km
AWD 586km


Lähtöhinta (RWD) 47090€
Tavaveto LR +5000€
AWD +8000€ (verratuna lähtöhintaan)

Performance mallia ei ole julkaistu.

Screenshot_2025-02-21-09-37-39-05_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg
Täytyy kyllä kehua tuota Teslan ei-premium äänentoistoakin. Premiumilla on 9+, ilman sitäkin on hyvä 8+. Esim. Skodan canton premium audio on ehkä 7, samoin Toyotan JBL. Volvon perusmankat on 9, B&O/Harman kardon on sitten lähempänä kymppiä.
 
Eikös noissa Launch Editioneissa ollu aika laimeat lisät normiversioon nähden. Tai ainakin ne oli sellaisia, että niillä ei käytettyjen autojen kaupassa arvoa juurikaan ole. Eli 7000e aikalailla kankkulan kaivoon niillä, jotka sellaisen tilasivat.
Ainoa "lisä" oli takakontin badge. Muut saa ihan tuohon nykyiseenkin.
 
Kumma että annetaan auto mikä ritisee testaukseen vai jatkuuko sama laatu?
Kävin tuota uutta nyt Oulussa koeajamassa ja en huomannut mitään ritinötä tms. Omaan äänieristettyyn MY LR verrattuna äänimaailma on 'pehmeämpi' pienissä nopeuksissa. Yllättäen motarilla uutukaisessa oli jopa enemmän melua tai ainakin se tuntui enemmän paineena vaikkakin ei kumpaakaan hiljaiseksi voi sanoa. Tuossa lienee se että uutukaisessa on kattavammin muutoksia kun taas tuo aftermarket eristys rajottuu pyöränkaariin, oviin ja kontin pohjaan. Tykkäsin kyllä kaupunkipyörittelyssä enemmän kuin omasta mutta se motari... renkaathan tuohon vaikuttaa, ei tullut tarkistettua mitkä tuossa uudessa oli alla.

Muuten auto oli suunnilleen kuten revikoissa on jo avattu. Alusta hieman pehmeämpi, hiljaisempi (vaikkakaan en ole pitkään aikaan ns. vanilla-Y:llä ajanut), ohjaus jotenkin oudon löysän oloinen muttei tuo minua haitannut. Liukkaan pinnan moodi ihan hyvä lisä vaikkakin olen tuohon Y:n perän levottomuuteen tottunut ja jollain pervolla tavalla tykästynytkin, kaippa tässä ei vielä ole kasvanut aikuiseksi... :). Audiot saattoi kuulostaa hieman paremmalta kuin omassa mutta hankala sanoa lyhyen testin perusteella.
Lopputulemana ei mitään sellaista että olisi ostohousut jalassa, siinäkään tapauksessa jossa MY LR -23 vaihdossa uuteen olisi jotain järkeä. Mutta jos uutta olisin ostamassa niin varsin varteen otettava vaihtoehto. No odotellaan perffiä josko se nostaa kuumetta kriittiselle tasolle...
Ja vaikken ole suuremmin noista Muskin mölinöistä Teslan suhteen niin välittänyt niin täytyy sanoa että hieman tuokin alkanut painamaan vaakakupissa. Ja tietenkin mietityttää miten tuo eskaloituu Teslan osalta tulevaisuudessa...
 
Eilen sain päivityksen ja tänään tuli vahingossa testattua risteävän liikenteen varoituskin, toimii. Pitäis olla kuolleen kulman varoitus just samalla tapaa äänimerkillä myös.
Tänään tuli tännekin 2025.2.6, viime tipassa kun illalla lähtö Baltian kautta Tatralle laskettelemaan, helpottaa latureille navigointia oleellisesti :)
 
Kävin tuota uutta nyt Oulussa koeajamassa ja en huomannut mitään ritinötä tms. Omaan äänieristettyyn MY LR verrattuna äänimaailma on 'pehmeämpi' pienissä nopeuksissa. Yllättäen motarilla uutukaisessa oli jopa enemmän melua tai ainakin se tuntui enemmän paineena vaikkakin ei kumpaakaan hiljaiseksi voi sanoa. Tuossa lienee se että uutukaisessa on kattavammin muutoksia kun taas tuo aftermarket eristys rajottuu pyöränkaariin, oviin ja kontin pohjaan. Tykkäsin kyllä kaupunkipyörittelyssä enemmän kuin omasta mutta se motari... renkaathan tuohon vaikuttaa, ei tullut tarkistettua mitkä tuossa uudessa oli alla.

Muuten auto oli suunnilleen kuten revikoissa on jo avattu. Alusta hieman pehmeämpi, hiljaisempi (vaikkakaan en ole pitkään aikaan ns. vanilla-Y:llä ajanut), ohjaus jotenkin oudon löysän oloinen muttei tuo minua haitannut. Liukkaan pinnan moodi ihan hyvä lisä vaikkakin olen tuohon Y:n perän levottomuuteen tottunut ja jollain pervolla tavalla tykästynytkin, kaippa tässä ei vielä ole kasvanut aikuiseksi... :). Audiot saattoi kuulostaa hieman paremmalta kuin omassa mutta hankala sanoa lyhyen testin perusteella.
Lopputulemana ei mitään sellaista että olisi ostohousut jalassa, siinäkään tapauksessa jossa MY LR -23 vaihdossa uuteen olisi jotain järkeä. Mutta jos uutta olisin ostamassa niin varsin varteen otettava vaihtoehto. No odotellaan perffiä josko se nostaa kuumetta kriittiselle tasolle...
Ja vaikken ole suuremmin noista Muskin mölinöistä Teslan suhteen niin välittänyt niin täytyy sanoa että hieman tuokin alkanut painamaan vaakakupissa. Ja tietenkin mietityttää miten tuo eskaloituu Teslan osalta tulevaisuudessa...
Oliko koeajomallissa 19" vai 20" renkaat alla? Se vaikuttaa yllättävän paljoon moottoritiemeluun.
 
Oliko koeajomallissa 19" vai 20" renkaat alla? Se vaikuttaa yllättävän paljoon moottoritiemeluun.
Nyt täytyy sanoa että aika laput silmillä tuli mentyä tuon osalta, oli tarkoitus tuo rengastus kyllä tarkistaa jo ihan vertailun vuoksi mutta sitten lopussa keskityin tuon etukameran testailuun parkkipaikalla ja oli vähän ajan suhteen tiukilla niin jäi täysin kattomatta :). Mutta siis viikkoa aemmin tuossa Oulun autossa oli kyllä ne perus 19" vanteet (Crossflow lienee nimeltään) joten en usko että ovat niitä menneet vaihtamaan.

Niin se etukamera on kyllä hyvä lisä vaikkakin omassa käytössä vision ilman etukameraa on riittänyt. Talliin ajossa auttas mutta nykyisen kanssa takakamerasta näkee milloin on perillä (ainakin sillon kun se on puhdas).
 


e: parannuksia on selkeästi tullut, hiljaisempi ja mukavampi.

Harri sanoi pitävänsä tuosta auton takaosan muotoilusta. Ajovalot kanssa hyvällä tasolla. Sanoi myös, että naurettavat hinnat. Ilmeisesti vanhaan hinnastoon verrattuna kaikki mallit on +600€. Senkin mainitsi, että Tesla voi tapansa mukaan säätää hintoja alaspäin, jos ei kauppa käy toivotusti.

Ei mikään pehmeä jousitus, mutta parempi kuin vanhassa. Hiljaisuuteen panostettu, hiljaisempi kuin vanha. Alla kitkat.

Screenshot_2025-02-21-12-06-52-07_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Katselin tuon Harrin videon niin alussa kiihdytyksessä tulee joku outo ääni?
Ei löytänyt tapaa säätää ilmastointia jaloille.

Luulin että osaa hommansa mutta jätti vähän kyllä miettimään.
 
Katselin tuon Harrin videon niin alussa kiihdytyksessä tulee joku outo ääni?
Ei löytänyt tapaa säätää ilmastointia jaloille.

Luulin että osaa hommansa mutta jätti vähän kyllä miettimään.

Omassa koeajossa ainakin huomasin moottoriäänen kiihdyttäessä mikä oli voimakkaampi mitä omassa, mutta en tuosta videosta huomannut ihan samaa. Liittyneekö sitten akustiikan muutoksiin vai onko jokin muuttunut...

Ja sellanen muistui nyt mieleen että peruuttaessa parkkiruutuun jäi mielikuva että kääntösäde olisi tiukempi mutten tuota ehtinyt tarkemmin testata.

Edit: joo samantyylinen moottoriääni oli tuolla myöhemmin videossa
 
Katselin tuon Harrin videon niin alussa kiihdytyksessä tulee joku outo ääni?
Ei löytänyt tapaa säätää ilmastointia jaloille.

Luulin että osaa hommansa mutta jätti vähän kyllä miettimään.
Videolla pyörii mainokset samaan aikaan ja musiikki taustalla. Voisi kuvitella, että jotkut tavarat lentelee ohjaamossa?

Uuden Model 3 auton koeajolla kävin, mutta jäi ilmanvaihto säätämättä. Olisiko karsittu säätöjä? Harrillakin on ollut se vanha Model 3 omassa käytössä, että luulisi sen osaavan käyttää tuota Teslaa?

Harrilla oli nyt vain yön yli koeajo ja pidempi viikon koeajo tulee myöhemmin. Ehtii paneutua autoon paremmin toisella kertaa.

Omassa koeajossa ainakin huomasin moottoriäänen kiihdyttäessä mikä oli voimakkaampi mitä omassa, mutta en tuosta videosta huomannut ihan samaa. Liittyneekö sitten akustiikan muutoksiin vai onko jokin muuttunut...

Ja sellanen muistui nyt mieleen että peruuttaessa parkkiruutuun jäi mielikuva että kääntösäde olisi tiukempi mutten tuota ehtinyt tarkemmin testata.

Edit: joo samantyylinen moottoriääni oli tuolla myöhemmin videossa
Ainakin siinä vanhassa Model Y AWD:ssä moottorit "vinkuu". Sitä en muista, että kuuluuko etu- vai takamoottorista. Mielestäni siis kovempi moottorin ääni, kuin esim Model S:ssä.

Ilmeisesti ihan sähkömoottorin ominaisuus, että sieltä jotain kuuluu. Mitä enemmän tehoa/regeniä otetaan, niin sitä kovempi ääni?
 
Mitä huonompi vaimennus, sen kovempi ääni :D Aika hankala se tuollaisen videon perusteella melutasoa arvioida, kun erilaiset mikrofonit poimii äänet eri tavalla ja varmasti eri tavalla kuin korvat.
 
Ainakin siinä vanhassa Model Y AWD:ssä moottorit "vinkuu". Sitä en muista, että kuuluuko etu- vai takamoottorista. Mielestäni siis kovempi moottorin ääni, kuin esim Model S:ssä.

Ilmeisesti ihan sähkömoottorin ominaisuus, että sieltä jotain kuuluu. Mitä enemmän tehoa/regeniä otetaan, niin sitä kovempi ääni?
Jep etumoottori vinkuu tuossa omassa Y:ssä kun kiihdyttää lujemmin ja kuulee juuri ja juuri myös silloin kun etumoottori on käytössä liukkaalla kelillä, samoin oli edellisessä M3 LR -21. Uudessa tuo ääni on voimakkaampi ja ei niin korkeataajuuksinen.
Regenissä en ole huomannut vinkumista.
 
+8000e karvalakista 4wd malliin...

Eli perus malli n. 47,1k on aika hyvä diili?

Miten toi tilaushomma menee, saako perua jos ei kiinnostakaan? Tuo Model Y perusmalli saattaisi kiinnostaa, kun hintaeroa on kuitenkin se 8k ja loppujen lopuksi 4wd ois kyllä kiva, mutta ei pakollinen.
Pakko se on silti sovitella istuimia (lasten), ennen kuin uskaltaa.. Onko se nykyisessä Y:ssä täsmälleen samat mitat, jos kävisi testaamassa jossain..
 
+8000e karvalakista 4wd malliin...

Eli perus malli n. 47,1k on aika hyvä diili?

Miten toi tilaushomma menee, saako perua jos ei kiinnostakaan? Tuo Model Y perusmalli saattaisi kiinnostaa, kun hintaeroa on kuitenkin se 8k ja loppujen lopuksi 4wd ois kyllä kiva, mutta ei pakollinen.
Pakko se on silti sovitella istuimia (lasten), ennen kuin uskaltaa.. Onko se nykyisessä Y:ssä täsmälleen samat mitat, jos kävisi testaamassa jossain..
Etämyyntinä ilmeisesti menee, kun tilaa netistä. Eli peruminen on oman käsityksen mukaan ok.

 
ID4 neliveto koukulla 50990. Ei ole Yn hinta enää mitään erikoista ja ihmeellistä. Vajaavetoinen saa sitten muista merkeistä ehkä kovempaa kilpailua.
 
Hyvähän se on, että (eurooppalaiset) kilpailijat alkais näyttäytymään hyvin varteenotettavilta ehdokkailta kategoriassaan ettei tarvitse moraaliposeerauksen takia tehdä kovin suuria kompromisseja, jos niitäkään.

Kilpailu on hyvästä, varsinkin tässä maailmantilanteessa jos se kääntyy eurooppalaisten eduksi.
:comp:
 
+8000e karvalakista 4wd malliin...

Eli perus malli n. 47,1k on aika hyvä diili?

Miten toi tilaushomma menee, saako perua jos ei kiinnostakaan? Tuo Model Y perusmalli saattaisi kiinnostaa, kun hintaeroa on kuitenkin se 8k ja loppujen lopuksi 4wd ois kyllä kiva, mutta ei pakollinen.
Pakko se on silti sovitella istuimia (lasten), ennen kuin uskaltaa.. Onko se nykyisessä Y:ssä täsmälleen samat mitat, jos kävisi testaamassa jossain..
Tuo PDF kannattaa lukea tarkasti läpi, jos suunnittelee perumista.

 
Tämä meni Fraguksen turvan piikkiin mukisematta. Suodattimet piti itse maksaa (30€).

Korjaamo kertoi, että lämpöpumpullisessa mallissa Fragus korvaa ainoastaan kompressorin ja työt sen vaihdon osalta. Pelkkää kompressoria ei kuulemma tietenkään voi vaihtaa, kun ei korjaa itse vikaa kokonaan. Asiakkaalle jäänyt muiden osien vaihdosta tulevat kulut maksettaviksi, joka n. kaksi kolmasosaa yli 4000€ pumppuremontista.

Onneksi on PTC-auto :cool:
Tämä lienee Teslan tekemä korjaus? Itse olen miettinyt omalle vuoden 2021 LFP-kolmoselle tuota Fraguksen takuuta ja ehdottaisin kyllä lähtökohtaisesti esimerkiksi manifoldin huuhtelua. Lämpöpumppu kyllä huolettaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 733
Viestejä
4 646 430
Jäsenet
76 302
Uusin jäsen
Rippe357

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom