Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Nopeasti katsottuna monella muullakin tuo yleinen taso on 5-tähteä. Sitten on eroja muissa kategorioissa.

CT taas johtaa takaisinkutsuilla ja muilla ilmoitetuilla arvoilla.
 
Katsoin tämän läpi mitä uusittu Y tarjoaa. Tuntuu, että kiire ollut videota tehdessä kun kuulostaa todella hengästyneeltä toisinaan. Ekana piti saada video ulos?
Mutta jos tuohon ei nyt puututa, niin alusta jne. toki parantunut mutta samalla sanoo, että ei kuitenkana hirveästi. Lisäksi sanoo myös, että on hiljaisempi mutta ei siltikään ole hiljaisemmasta päästä eli jää kuva, että tulikohan sitten parannuksia vai ei?

Tuo parkkeerausdemo ja kameroiden piirtämä alue, niin miten tuo voi olla varteenotettava kokonaisuus entisiin sensoreihin? Tuollainen sumu mihin auto osuu ja kertoo aika punaista väriä, ei toki anna mitään varoitusääntä. Jos piirto on päivällä tota tasoa mitä se on sitten yöllä/hämärällä kun kamerat ei oikeasti näe?

Ohjausta on ilmeisesti muutettu rankalla kädellä.

Kokonaisuutena tuntui odottavan paljon mutta ei tullut sitä "wau"-efektia kuitenkaan.
 
Meitä on moneen junaan, mielestäni suomitubettajatkin saa ihan hyvin ajoittain asioita ulos jne.

Esim tuokin Jarmo niin hyvin kertoo mitä mistäkin napista tapahtuu, ts. autoa tuntemattomalle helpompi arvioida, että onko riittävästi ominaisuuksia yms.

Itseä ainakin kiinnostaa, miten asiat on toteutettu - varsinkin kun nykyisessä autossa on toteutettu asiat erittäin hyvin (pilot assist tms.) omaan makuun.

Pitää se tuo Y käydä koeajamassa, vaikka pieneksi epäilen. Vaatii kyllä tunnin vähintään, että kerkeää istuimet yms. sovitella.. 7-paikkaisesta ei vissiin vielä huhuja oo?
Tuossa ei taida olla edessä isofixiä, kai se jossain olisi mainittu
--
Onko tuo ilmalämpöpumppu ongelma niiden ihmisten ongelma, jotka säilyttää taivasalla eikä pääse sulattamaan "ikinä"? Lähinnä mietin tuota auton säilyttämistä, että onko se sähkiksen kanssa oltava "vähintään katos", mieluummin enemmän..
 
Meitä on moneen junaan, mielestäni suomitubettajatkin saa ihan hyvin ajoittain asioita ulos jne.

Esim tuokin Jarmo niin hyvin kertoo mitä mistäkin napista tapahtuu, ts. autoa tuntemattomalle helpompi arvioida, että onko riittävästi ominaisuuksia yms.

Itseä ainakin kiinnostaa, miten asiat on toteutettu - varsinkin kun nykyisessä autossa on toteutettu asiat erittäin hyvin (pilot assist tms.) omaan makuun.

Pitää se tuo Y käydä koeajamassa, vaikka pieneksi epäilen. Vaatii kyllä tunnin vähintään, että kerkeää istuimet yms. sovitella.. 7-paikkaisesta ei vissiin vielä huhuja oo?
Tuossa ei taida olla edessä isofixiä, kai se jossain olisi mainittu
--
Onko tuo ilmalämpöpumppu ongelma niiden ihmisten ongelma, jotka säilyttää taivasalla eikä pääse sulattamaan "ikinä"? Lähinnä mietin tuota auton säilyttämistä, että onko se sähkiksen kanssa oltava "vähintään katos", mieluummin enemmän..
Toistaiseksi ei ole tietoa/huhuja edes 7-paikkaisesta. Vain takana isofix.
Lämpöpumpun osalta ei ole tietoa mikä niitä hajottaa.
 
Katsoin tämän läpi mitä uusittu Y tarjoaa. Tuntuu, että kiire ollut videota tehdessä kun kuulostaa todella hengästyneeltä toisinaan. Ekana piti saada video ulos?
Mutta jos tuohon ei nyt puututa, niin alusta jne. toki parantunut mutta samalla sanoo, että ei kuitenkana hirveästi. Lisäksi sanoo myös, että on hiljaisempi mutta ei siltikään ole hiljaisemmasta päästä eli jää kuva, että tulikohan sitten parannuksia vai ei?

Tuo parkkeerausdemo ja kameroiden piirtämä alue, niin miten tuo voi olla varteenotettava kokonaisuus entisiin sensoreihin? Tuollainen sumu mihin auto osuu ja kertoo aika punaista väriä, ei toki anna mitään varoitusääntä. Jos piirto on päivällä tota tasoa mitä se on sitten yöllä/hämärällä kun kamerat ei oikeasti näe?

Ohjausta on ilmeisesti muutettu rankalla kädellä.

Kokonaisuutena tuntui odottavan paljon mutta ei tullut sitä "wau"-efektia kuitenkaan.
Kyllä se tesla vision parkkiavustin antaa merkkiääntä ja sanoo stop. Ei niillä tutkilla sen enempää tee tuossa videon parkkeeraustilanteessa.
 
Jarmo päässyt testaamaan jo uutta Y:tä:


Ei tuosta saanut oikein mitään irti.

Hiljaisempi kuin vanha Y.
Ohjaus ei ole niin huono, kuin vanhassa Y:ssä?
Alustakaan ei ole niin huono, kuin vanhassa Y:ssä?

Ehkä joku vertailu uuteen Model kolmoseen, mutta kolmosesta ei mainittu yhtään mitään. Omasta mielestä uusi 3 on ihan hyvä. Eli siihen verrattuna uusi Y pitäisi olla ok auto myös. Olen ymmärtänyt, että uudet 3 ja Y on saaneet nyt samat päivitykset. Toki Y päivitykset tuli vuoden myöhässä.

Vanha Y ja uusi Y on samoilla moottoreilla ja akulla. Mutta tuo nyt on ollutkin jo hetken tiedossa.
 
Onko tuo ilmalämpöpumppu ongelma niiden ihmisten ongelma, jotka säilyttää taivasalla eikä pääse sulattamaan "ikinä"? Lähinnä mietin tuota auton säilyttämistä, että onko se sähkiksen kanssa oltava "vähintään katos", mieluummin enemmän..
Hämärä muistikuva, että Tesla kannattaa laittaa lämpeämään aamuiksi. Eli siis lämmittää "kaikessa rauhassa" akun ja sisätilat. Ja on sitten valmiiksi lämmin auto, kun lähtee liikkeelle.

Tesla kumminkin ottaa sisätilan lämmön akusta? Huono ottaa lämpöä sisätiloille, jos akkua ei ole esilämmitetty ennen lähtöä?

Jos siis lähtee kylmällä akulla ja sisätilalla liikkeelle, niin lämpöpumpun kompressori joutuu melko kovalle rasitukselle?

Ei kyllä minusta tarvitse mitään autotallia, eikä myöskään katosta. Ajastaa vain, että auton lämmitys on valmis esim klo 8.00.

Screenshot_2025-02-19-21-22-09-94_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae~2.jpg

Samoin latauksen voi ajastaa päättymään esim. Klo 8.00. Jo pelkkä latauskin lämmittää akkua hieman.
 
Kyllä se tesla vision parkkiavustin antaa merkkiääntä ja sanoo stop. Ei niillä tutkilla sen enempää tee tuossa videon parkkeeraustilanteessa.
Jos katsoo tuon esimerkin niin ei selkeästi näy se auto esim. siinä vieressä vaan joku höttö mihin oma auto uppoaa. Kuten myös takaosan osalta. Höttöä mihin ajetaan mutta mitään tarkkaa tietoa ei saa että kaukana on että kolahtaa.

Tuntuu vähän arvaukselta tuo kuvanpiirto/visuaali mitä todellisuus on.
 
Ei kyllä minusta tarvitse mitään autotallia, eikä myöskään katosta. Ajastaa vain, että auton lämmitys on valmis esim klo 8.00.
Tässä on vaan se, että syö akkua hitokseen kylmillä keleillä ja itsellä työmatka luokkaa 5 km, jolloin erityisesti ei pääse lämmitetystä akusta liiemmin hyötymään. Pidemmällä matkalla varmaan ihan ok.

Ehkä jos olisi varmuus siitä, että tuo säästää pumppua ja/tai akkua ja estää niiden ongelmat, niin varmaan käyttäisin. Mutta ei taida selkeää tietoa olla kuitenkaan vaikutuksesta vrt siihen, että täppää ilmastoinnin päälle vähän ennen lähtöä?
 
Jos siis lähtee kylmällä akulla ja sisätilalla liikkeelle, niin lämpöpumpun kompressori joutuu melko kovalle rasitukselle?
Mulla meni juuri viikonloppuna pumppu rikki, kun auto oli laitettu ennen ajo lämpenemään. Auto lämpeni defrostilla jonkin verran, mutta autoon mennessä oli jo rikki.

Auto säilytetään myös katospaikalla ja säännöllisesti käytetään kaupan lämpimässä hallissa muutamia tunteja.
 
En nyt kyllä saa kiinni miten se hitaampi lämmitys olisi parempi? Akku jäähtyy ja sieltä et saa mitään eli pakko ottaa lämpöpumpun kautta että generoida sitä lämpöä moottoreilla. Ellei autoa pidetä lämmityksessä koko ajan että akkua ei saa jäähdyttää liikaa.

Tämähän vaan kertoisi että auto tehty lämpimään keliin jos tällä tapaa pitää varoa/lämmitellä.

Tuntuu että selitykset vaan karkaa käsistä kun tuodaan Tesla ja lämpöpumppuongelmat keskusteluun mukaan.
 
Edelleenkin olen kyllä sitä mieltä että joku tyyppivika siinä lämpöpumpussa on.

Siitä huolimatta, että Tesla tietysti tuon tyyppivian kieltää.

Kerrotaan vaan, että pieni prosenttiosuus menee rikki jossain vaiheessa? Tuo siis ei minusta vielä sano sitä, etteikö tyyppivikaa olisi? Ongelma/riski hajoamiselle on talvella. Kesäautona tosiaan toimii. En ole kuullut yhtään tapausta, että lämpöpumppu olisi mennyt rikki kesällä?


Harmillista tosiaan sekin myös, että ajastettu lämmitys lämmittää myös akun. Ei voi millään lailla kiertää tuota. Toki jos muistaa laittaa manuaalisesti lämmityksen päälle, mutta minusta ainakin hankalaa, koska sen saa ajastettuakin?
 
Edelleenkin olen kyllä sitä mieltä että joku tyyppivika siinä lämpöpumpussa on.

Siitä huolimatta, että Tesla tietysti tuon tyyppivian kieltää.

Kerrotaan vaan, että pieni prosenttiosuus menee rikki jossain vaiheessa? Tuo siis ei minusta vielä sano sitä, etteikö tyyppivikaa olisi? Ongelma/riski hajoamiselle on talvella. Kesäautona tosiaan toimii. En ole kuullut yhtään tapausta, että lämpöpumppu olisi mennyt rikki kesällä?


Harmillista tosiaan sekin myös, että ajastettu lämmitys lämmittää myös akun. Ei voi millään lailla kiertää tuota. Toki jos muistaa laittaa manuaalisesti lämmityksen päälle, mutta minusta ainakin hankalaa, koska sen saa ajastettuakin?
Kyllä mä väitän että ongelma on siinä kylmäaineen höyrystymisessä ja sen päätyminen nesteenä kompressorille.
 
En nyt kyllä saa kiinni miten se hitaampi lämmitys olisi parempi? Akku jäähtyy ja sieltä et saa mitään eli pakko ottaa lämpöpumpun kautta että generoida sitä lämpöä moottoreilla. Ellei autoa pidetä lämmityksessä koko ajan että akkua ei saa jäähdyttää liikaa.
Kompressorin kierrokset nyt ehkä sellainen, mikä varmaan vaikuttaa. Kerta sitä on ilmeisesti softallakin rajoitettu.

Tosin en nyt tiedä onko tuo ajastettu lähtö edes hitaampi lämmitys? Varmaan jäänpoistoon verrattuna, mutta tuskin se kauheasti hellämpi (hitaampi) on kuin ilmastoinnin täppäys normaalisti päälle? Toki se akun lämmitystä voi käynnistää aiemmin, mikä ehkä voi pumpullekin tehdä hyvää jos siellä ei kierrä ihan niin kylmää?
Minä väitän että Tesla valehtelee ja välttelee ongelmaa. Suoraa seurasta pääomistajan toiminnasta.
Tämä ei valitettavasti eroa millään lailla tyypillisestä autonvalmistajasta.
 
Ja se tekee siitä hyväksyttyä? On täällä tolpannokkaan nostettu autoja ennenkin. Vaggineen morkkaamiselle on ihan oma lanka. Tuntuu nämä Teslan omistajat vaan olevan aika herkkänahkaista sakkia.
Ei tee hyväksyttyä, mutta väite, että johtuu pääomistajasta ei pidä paikkaansa, vaan sama olisi myös ilman sitä..


Lisäksi sanoo myös, että on hiljaisempi mutta ei siltikään ole hiljaisemmasta päästä eli jää kuva, että tulikohan sitten parannuksia vai ei?
Ei kai tuossa mitään epäselvää ole? Vanha oli meluisa ja uudemmassa on tähän selkeä parannus, mutta muilta merkeiltä löytyy paljon hiljaisempaakin. Ei kai se, että huono ei päivityksen jälkeen ole paras, tarkoita sitä, että parannusta ei olisi kuitenkin tullut.
 
3.10 kohdasta eteenpäin.
Oudosti tuo takapyörä kumminkin käyttäytyy törmäyksessä. Jos takapään ripustus repeäisi kokonaan irti, niin olisi jo oikea ongelma.

Screenshot_2025-02-20-11-14-13-77_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg


Totta joo, että takapyörä on aivan vinksallaan, vaikka törmäys on auton keulaan.
 
Cybertruckin osalta on ollut jotain uutisointia kun takaosan ripustukset pettänyt tilanteessa jos toisessa. Liekkö sit vain antautuu gigacasting tietyissä tilanteissa
 
Siinähän on kääntyvät takapyörät.
Ne takapyörät kääntyy noin runsaasti, ne vain heilahtaa ääriasentoonsa eteenpäin.
En usko että 90 astetta kääntyvät. Eikö se ole vain 5-10 astetta mikä ei ole kylläkään videon mukainen.
On joo kääntyvät takapyörät. Video on vaan niin huono, että ei siitä oikein saa mitään kunnolla selvää.

Omaa silmään takarengas ei ole pelkästään kääntynyt, vaan "vinksallaan" myös. Mutta kuva on tosiaan niin kuraa, että saattaa se takarengas olla täysin pystyssäkin?

Screenshot_2025-02-20-12-30-39-74_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Kävin eilen 30min ajelemassa uudella Y:llä.
Itsellä M3LR vm.2020, joten vertailu kohdistuu lähinnä siihen. Aiemman Y:n kyydissä on tullut oltua semmoiset puolisen tusinaa kertaa, mutta siitä on jo aikaa, niin en ala siihen vertaamaan.
Laitoin parhaani mukaan samat asetukset ennen testiä.

Uusi Y oli 5dB hiljaisempi kaikilla nopeuksilla mitä tuli ajeltua. (Itsellä kitkat ja Y:ssä oli Nokian kitkat myös. dB mittari mukana)
103km/h nopeudessa ei kuulunut ainakaan mitään tuulen ääniä.
Jousitus oli aivan eri planeetalta. Nimismiehen kiharat ei tulleet ollenkaan läpi, ja muutenkin jousitus oli paljon miellyttävämpi. (Kuopissa meno oli sivistyneempää eikä ylimääräisiä ääniä lähellekkään samaan malliin kuin vanhalla M3:lla)
Oulun motarilla on kohta missä M3 alkaa vaappumaan pitkittäissuunnassa, uuden Y:n jousitus/iskarit reagoi samaan kohtaan terävämmin/nopeammin (kuopat kuitenkin tunsi) ja vaappumista ei näin tapahtunut.
Jarrutuntuma oli parempi, "aidomman" tuntuinen.
Ohjaustuntuma oli mielestäni huonompi kuin vanhassa M3:ssa.
Näkyvyys yllätti kun selvästi korkeammalla istutaan ja istuimet oli selvästi paremmat.
Lämmitys laite oli Lo asennossa, pyynti 21.5. Tämä hurisi mielestäni turhan äänekkäästi. Laskin lämpötilaa asteella...hieman hiljeni, mutta siltikin mielestäni äänekäs.
Tuntuma autoon oli huonompi, tuntui selvästi raskaammalta ja hieman "bumper car" fiilis tuli. Tottumiskysymys varmaankin ja kun tulee enemmän kilometrejä luulisi tuntuman paranevan.

Laatu vaikutti kuitenkin olevan kohdillaan.

Yllättävä tilanne tuli risteyksessä, kun edestä lähti pito risteykseen saavuttaessa enkä ollut edes jarrulla, ei kait regen ottanut eturenkaisiin?

Parin vuoden kuluttua, kun ensimmäiset käytetyt alkavat tulemaan markkinoille, niin voipi olla että vahva ehdokas seuraavaksi autoksi. (Silloin jo tietää, että onko uudessa jotain tyyppivikoja)
Että tämmöistä...
 
Viimeksi muokattu:
Hei. Pitäisi kohtapuolin vaihtaa kakkosauto polttiksesta sähköön ja Model 3 pyörii mielessä. Käyttö on alkuun matka-ajoa vaihtelevasti 70-120km per arkipäivä ja satunnaisesti voi tulla jotain pidempiä parin sadan kilometrin reissuja. Syksyllä käyttö muuttuukin sitten kaupungissa pyörittelyksi maksimissaan n. 50km per päivä sisältäen paljon lyhyitä siirtymiä.

Tarjontaa on jo melko reilusti 20-25k€ budjetilla ja ehkä liikaakin kun tänne eksyin kyselemään. ’21 Facelift vai ei? Tuntuu noita pumppuja porsivan melko reilusti, joten olisiko varmempi ostaa vanhempi pumputon malli? Mitä kaikkea pitäisi osata katsoa ja kysellä jos sitten menee tuollaista ’20 ~100tkm ajettua Standard rangea katselemaan? Vai kannattaako suosiolla katsella Long rangea, jolloin kilometrejä on enemmän alla? Selkä menosuuntaan olevia turvaistuimia pitäisi myös saada mahtumaan pari kappaletta mutta sen suhteen malleissa ei taida olla eroja.

Kotona on mahdollista ladata, joten se puoli on kunnossa.
 
Ei kiinnosta toisten mölinät, yläasteelta saakka olen pyrkinyt havaittua massan painostuksen liikkumaan juuri päinvastaiseen suuntaan ellei se nyt varsinainen "itsemurha" valintojen maailmassa elämän alttarilla ole.
 
Hei. Pitäisi kohtapuolin vaihtaa kakkosauto polttiksesta sähköön ja Model 3 pyörii mielessä. Käyttö on alkuun matka-ajoa vaihtelevasti 70-120km per arkipäivä ja satunnaisesti voi tulla jotain pidempiä parin sadan kilometrin reissuja. Syksyllä käyttö muuttuukin sitten kaupungissa pyörittelyksi maksimissaan n. 50km per päivä sisältäen paljon lyhyitä siirtymiä.

Tarjontaa on jo melko reilusti 20-25k€ budjetilla ja ehkä liikaakin kun tänne eksyin kyselemään. ’21 Facelift vai ei? Tuntuu noita pumppuja porsivan melko reilusti, joten olisiko varmempi ostaa vanhempi pumputon malli? Mitä kaikkea pitäisi osata katsoa ja kysellä jos sitten menee tuollaista ’20 ~100tkm ajettua Standard rangea katselemaan? Vai kannattaako suosiolla katsella Long rangea, jolloin kilometrejä on enemmän alla? Selkä menosuuntaan olevia turvaistuimia pitäisi myös saada mahtumaan pari kappaletta mutta sen suhteen malleissa ei taida olla eroja.

Kotona on mahdollista ladata, joten se puoli on kunnossa.
Itse etsisin sellaisen, jossa on vetokoukku. Koska koukkua ei pysty enää jälkikäteen asentamaan. Uudeen Model 3 kyllä saa, mutta on selkeästi liian kallis.

LR mallia on sekä takavetona, että nelivetona.

En tiedä, mutta oma epäily, että neliveto vetokoukulla pitäisi hintansa ehkä hieman paremmin. Tiedä sitten?

Musta väri taitaa olla 3 ja Y malleissa kaikkein heikoin. Voi olla että sitä kannattaa välttää.

Pitäisi katsoa vähän valikoimaa läpi, että mikä olisi hyvä? Jonkun ikäisissä lämpöpumppu malleissa on jo kaikki uudistukset. Kuten paremmat valot, lämmitettävä ratti, sähköinen takaluukku. Siinä ne uudistukset saattoi kaikki olla?

Takavetoisissa malleissa on huonompi äänentoisto, kuin nelivetoisessa. Jo ihan tuosta syystäkin siis nelivetoinen olisi ainakin hieman parempi?
 
Hei. Pitäisi kohtapuolin vaihtaa kakkosauto polttiksesta sähköön ja Model 3 pyörii mielessä. Käyttö on alkuun matka-ajoa vaihtelevasti 70-120km per arkipäivä ja satunnaisesti voi tulla jotain pidempiä parin sadan kilometrin reissuja. Syksyllä käyttö muuttuukin sitten kaupungissa pyörittelyksi maksimissaan n. 50km per päivä sisältäen paljon lyhyitä siirtymiä.

Tarjontaa on jo melko reilusti 20-25k€ budjetilla ja ehkä liikaakin kun tänne eksyin kyselemään. ’21 Facelift vai ei? Tuntuu noita pumppuja porsivan melko reilusti, joten olisiko varmempi ostaa vanhempi pumputon malli? Mitä kaikkea pitäisi osata katsoa ja kysellä jos sitten menee tuollaista ’20 ~100tkm ajettua Standard rangea katselemaan? Vai kannattaako suosiolla katsella Long rangea, jolloin kilometrejä on enemmän alla? Selkä menosuuntaan olevia turvaistuimia pitäisi myös saada mahtumaan pari kappaletta mutta sen suhteen malleissa ei taida olla eroja.

Kotona on mahdollista ladata, joten se puoli on kunnossa.

Kai ne PTC-vastuksetkin ovat hajoaa jossain kohtaa, muistan että korona-aikaan sai käytetystä maksaa yli 800e ja uusia ei silloin heti saanut hyllystä. Toki helpompi homma tee-se-itse-miehelle. 2021 oli vähän aikaa pienempiä LFP-akkuja tarjolla performance-takamoottorin kera, tuollainen on siitä kiva että on ripemäpi kuin uudemmat takavedot, voi aina ladata 100% ja lataussyklien puolesta loppuu varmaan kuljettajalta kiinnostus enemmin kuin akun kestävyys.
 
Ehdottomasti ilman lämpöpumppua. Itselläni historiaa 4 Teslan osalta, kaikki ptc-vastuksella. Lämpöpumpulliseen en koske ennen kuin olen varma että kestävät. Kiva maksella 4000e remonttia 1-2 kertaa vuodessa.
Pumppu kestää kunhan huolehtii siittä että järjestelmässä on oikeamäärä kylmäainetta sekä kovimmilla pakkasilla jos auto on ns syväjäädytetty käyttää ajastettu lämmitys -toimintoa. Tällöin moottori/moottorit alkaa lämmittämään jäähdytysnestettä 1-2h ennen lämpöpumppuä. Jäähdytysnesteestä voidaan sitten siirtää heti lämpöä kabiiniin.
 
Tuo on vähän kuin sanoisi VAGgineesta että kyllä ne kestää kun vaan öljyt vaihtaa ajallaan oikealla aineella. Toki sillä erotuksella, että Teslan lämpöpumpun hajoamisen estämisestä ei ole tuonkaan vertaa best-practices tietoa olemassa.

Toistaiseksi siihen hajoamiseen vaan pitää varautua eikä kuvitella että jotkut tekemänsä temput ratkaisevat tilannetta.
 
Pumppu kestää kunhan huolehtii siittä että järjestelmässä on oikeamäärä kylmäainetta sekä kovimmilla pakkasilla jos auto on ns syväjäädytetty käyttää ajastettu lämmitys -toimintoa. Tällöin moottori/moottorit alkaa lämmittämään jäähdytysnestettä 1-2h ennen lämpöpumppuä. Jäähdytysnesteestä voidaan sitten siirtää heti lämpöä kabiiniin.
Kestää niin kauan että hajoaa. Facea tulee ajoittain seurailtua hetken aikaa ja näyttää niitä monenlaisilla käytöllä hajonneen
 
Hei. Pitäisi kohtapuolin vaihtaa kakkosauto polttiksesta sähköön ja Model 3 pyörii mielessä. Käyttö on alkuun matka-ajoa vaihtelevasti 70-120km per arkipäivä ja satunnaisesti voi tulla jotain pidempiä parin sadan kilometrin reissuja. Syksyllä käyttö muuttuukin sitten kaupungissa pyörittelyksi maksimissaan n. 50km per päivä sisältäen paljon lyhyitä siirtymiä.

Tarjontaa on jo melko reilusti 20-25k€ budjetilla ja ehkä liikaakin kun tänne eksyin kyselemään. ’21 Facelift vai ei? Tuntuu noita pumppuja porsivan melko reilusti, joten olisiko varmempi ostaa vanhempi pumputon malli? Mitä kaikkea pitäisi osata katsoa ja kysellä jos sitten menee tuollaista ’20 ~100tkm ajettua Standard rangea katselemaan? Vai kannattaako suosiolla katsella Long rangea, jolloin kilometrejä on enemmän alla? Selkä menosuuntaan olevia turvaistuimia pitäisi myös saada mahtumaan pari kappaletta mutta sen suhteen malleissa ei taida olla eroja.

Kotona on mahdollista ladata, joten se puoli on kunnossa.
Oma ajatus, että alkaa olla jo PTC-vastus yksi myyntivalteista?

Näyttääkö tuo 24 900€ maksava yhtään hyvältä?

Lisävarusteena vetokoukku ja acceleration boost.

Nelivedossa on myös pidempi 192tkm akkutakuu.
 
Vastuksen voit vaihtaa helpommin nuo ei merkkiliikkeet, mutta se usein, ei välttämättä aina, lamauttaa auton siihen sijoilleen; oikosulku järjestelmässä/auto lukitsee itsensä varoilta.
 
Kannattaa myös välillä vilkaista Teslan CPO-varastoja. Siellä olen nähnyt muutamia tuossa hintaluokassa olevia Model 3: ia. Se CPO-takuu on aika kattava, vrt. Sakan/Kamuxin perävalotakuuseen.
 
Pumppu kestää kunhan huolehtii siittä että järjestelmässä on oikeamäärä kylmäainetta sekä kovimmilla pakkasilla jos auto on ns syväjäädytetty käyttää ajastettu lämmitys -toimintoa. Tällöin moottori/moottorit alkaa lämmittämään jäähdytysnestettä 1-2h ennen lämpöpumppuä. Jäähdytysnesteestä voidaan sitten siirtää heti lämpöä kabiiniin.
Et voi kyllä sanoa näin. Missään ei ole varmaa tietoa mikä niitä hajottaa ja miten edes estää. Tämmöinen mutuilu ei auta kun joku ottaa nämä todesta ja sitten voi tulla itku pitkästä ilosta.
 
Et voi kyllä sanoa näin. Missään ei ole varmaa tietoa mikä niitä hajottaa ja miten edes estää. Tämmöinen mutuilu ei auta kun joku ottaa nämä todesta ja sitten voi tulla itku pitkästä ilosta.
Siis eikö täällä saisi sanoa kuinka tuotteen X elinikää voi pidentää kun toimii tavalla Y? Onhan se nyt selvää että ajastetulla lämmityksellä ja oikealla kylmäaineen määrällä on vaikutusta Teslan lämpöpumpun toimintaan.
 
Siis eikö täällä saisi sanoa kuinka tuotteen X elinikää voi pidentää kun toimii tavalla Y? Onhan se nyt selvää että ajastetulla lämmityksellä ja oikealla kylmäaineen määrällä on vaikutusta Teslan lämpöpumpun toimintaan.
Kuka näin on sanonut? Teslako? Vai onko sinulla esittää joku fakta tästä, että se oikeasti pidentää vai luuletko vain?
 
Model 3 2020 LR 98tkm sanoi sähkövastuksensa osittain irti. Välillä puhaltaa kylmää välillä lämmintä.
Yksi sauva servicevalikossa oranssina ja hetkellisesti kävi kaikki punaisella vikakoodikomppanian kanssa.

Auto hommattu syyskuussa 2024 autoliikkeltä, jossa Fragus Complete 6 kuukaudeksi paketoituna "kaupan päälle". Eli autoliike yrittää siirtää tietenkin korvauskustannuksia sinne vikatilanteissa.
Fragukselle vikailmoitus, jonka jälkeen heidän ajanvarauspalvelusta olivat yhteydessä. Lähin heidän kumppanihuoltamo Savonlinnasta katsottuna Kuopiossa. Sinne varaus ja soitin itse perään.
Osa tapauksista heidän diagnoosissa kuulemma menee korvaukseen ja osa ei. Jos ei mene, niin joutuu maksamaan itse diagnosointimaksun (150-200€). Voisin vaikka veikata mikä on lopputulema Fraguksen ollessa kyseessä.

Teslalla olisi osan vaihto töineen 897€~, jos siellä voisi käyttää niin varmasti veisinkin. Ei vaan onnistu Fraguksen kanssa.

Joten kysellään jo etukäteen, jos Fragus lyö hylkyä asiaan - käynkö vääntämään korvauksesta autoliikkeen kanssa? Päivitellään tietty lopputulemaa tännekkin.
Tämä meni Fraguksen turvan piikkiin mukisematta. Suodattimet piti itse maksaa (30€).

Korjaamo kertoi, että lämpöpumpullisessa mallissa Fragus korvaa ainoastaan kompressorin ja työt sen vaihdon osalta. Pelkkää kompressoria ei kuulemma tietenkään voi vaihtaa, kun ei korjaa itse vikaa kokonaan. Asiakkaalle jäänyt muiden osien vaihdosta tulevat kulut maksettaviksi, joka n. kaksi kolmasosaa yli 4000€ pumppuremontista.

Onneksi on PTC-auto :cool:
 
Kuka näin on sanonut? Teslako? Vai onko sinulla esittää joku fakta tästä, että se oikeasti pidentää vai luuletko vain?
Onhan se nyt selvää että pumppu pääsee paljon helpommalla kun on valmiina lämpöä tarjolla, eikä tarvi täysin kylmiltään lähteä sitä tuottamaan. Ja pakko sillä kylmäaineen määrälläkin on oltava vaikutusta kun jo pieni puutos aiheuttaa vikakoodia ja kompressorin äkillisiä pysäytyksiä.
 
Onhan se nyt selvää että pumppu pääsee paljon helpommalla kun on valmiina lämpöä tarjolla, eikä tarvi täysin kylmiltään lähteä sitä tuottamaan. Ja pakko sillä kylmäaineen määrälläkin on oltava vaikutusta kun jo pieni puutos aiheuttaa vikakoodia ja kompressorin äkillisiä pysäytyksiä.
Ehkä, siis ehkä, kukaan ei tiedä miksi näitä silti poksuu oli se uusi tai ajettu auto ja pidetty triima kunnossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 632
Viestejä
4 642 664
Jäsenet
76 283
Uusin jäsen
Harppuuna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom