Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jarmo päässyt testaamaan jo uutta Y:tä:
Toistaiseksi ei ole tietoa/huhuja edes 7-paikkaisesta. Vain takana isofix.Meitä on moneen junaan, mielestäni suomitubettajatkin saa ihan hyvin ajoittain asioita ulos jne.
Esim tuokin Jarmo niin hyvin kertoo mitä mistäkin napista tapahtuu, ts. autoa tuntemattomalle helpompi arvioida, että onko riittävästi ominaisuuksia yms.
Itseä ainakin kiinnostaa, miten asiat on toteutettu - varsinkin kun nykyisessä autossa on toteutettu asiat erittäin hyvin (pilot assist tms.) omaan makuun.
Pitää se tuo Y käydä koeajamassa, vaikka pieneksi epäilen. Vaatii kyllä tunnin vähintään, että kerkeää istuimet yms. sovitella.. 7-paikkaisesta ei vissiin vielä huhuja oo?
Tuossa ei taida olla edessä isofixiä, kai se jossain olisi mainittu
--
Onko tuo ilmalämpöpumppu ongelma niiden ihmisten ongelma, jotka säilyttää taivasalla eikä pääse sulattamaan "ikinä"? Lähinnä mietin tuota auton säilyttämistä, että onko se sähkiksen kanssa oltava "vähintään katos", mieluummin enemmän..
Kyllä se tesla vision parkkiavustin antaa merkkiääntä ja sanoo stop. Ei niillä tutkilla sen enempää tee tuossa videon parkkeeraustilanteessa.Katsoin tämän läpi mitä uusittu Y tarjoaa. Tuntuu, että kiire ollut videota tehdessä kun kuulostaa todella hengästyneeltä toisinaan. Ekana piti saada video ulos?
Mutta jos tuohon ei nyt puututa, niin alusta jne. toki parantunut mutta samalla sanoo, että ei kuitenkana hirveästi. Lisäksi sanoo myös, että on hiljaisempi mutta ei siltikään ole hiljaisemmasta päästä eli jää kuva, että tulikohan sitten parannuksia vai ei?
Tuo parkkeerausdemo ja kameroiden piirtämä alue, niin miten tuo voi olla varteenotettava kokonaisuus entisiin sensoreihin? Tuollainen sumu mihin auto osuu ja kertoo aika punaista väriä, ei toki anna mitään varoitusääntä. Jos piirto on päivällä tota tasoa mitä se on sitten yöllä/hämärällä kun kamerat ei oikeasti näe?
Ohjausta on ilmeisesti muutettu rankalla kädellä.
Kokonaisuutena tuntui odottavan paljon mutta ei tullut sitä "wau"-efektia kuitenkaan.
Jarmo päässyt testaamaan jo uutta Y:tä:
Hämärä muistikuva, että Tesla kannattaa laittaa lämpeämään aamuiksi. Eli siis lämmittää "kaikessa rauhassa" akun ja sisätilat. Ja on sitten valmiiksi lämmin auto, kun lähtee liikkeelle.Onko tuo ilmalämpöpumppu ongelma niiden ihmisten ongelma, jotka säilyttää taivasalla eikä pääse sulattamaan "ikinä"? Lähinnä mietin tuota auton säilyttämistä, että onko se sähkiksen kanssa oltava "vähintään katos", mieluummin enemmän..
Jos katsoo tuon esimerkin niin ei selkeästi näy se auto esim. siinä vieressä vaan joku höttö mihin oma auto uppoaa. Kuten myös takaosan osalta. Höttöä mihin ajetaan mutta mitään tarkkaa tietoa ei saa että kaukana on että kolahtaa.Kyllä se tesla vision parkkiavustin antaa merkkiääntä ja sanoo stop. Ei niillä tutkilla sen enempää tee tuossa videon parkkeeraustilanteessa.
Tässä on vaan se, että syö akkua hitokseen kylmillä keleillä ja itsellä työmatka luokkaa 5 km, jolloin erityisesti ei pääse lämmitetystä akusta liiemmin hyötymään. Pidemmällä matkalla varmaan ihan ok.Ei kyllä minusta tarvitse mitään autotallia, eikä myöskään katosta. Ajastaa vain, että auton lämmitys on valmis esim klo 8.00.
Mulla meni juuri viikonloppuna pumppu rikki, kun auto oli laitettu ennen ajo lämpenemään. Auto lämpeni defrostilla jonkin verran, mutta autoon mennessä oli jo rikki.Jos siis lähtee kylmällä akulla ja sisätilalla liikkeelle, niin lämpöpumpun kompressori joutuu melko kovalle rasitukselle?
Kyllä mä väitän että ongelma on siinä kylmäaineen höyrystymisessä ja sen päätyminen nesteenä kompressorille.Edelleenkin olen kyllä sitä mieltä että joku tyyppivika siinä lämpöpumpussa on.
Siitä huolimatta, että Tesla tietysti tuon tyyppivian kieltää.
Kerrotaan vaan, että pieni prosenttiosuus menee rikki jossain vaiheessa? Tuo siis ei minusta vielä sano sitä, etteikö tyyppivikaa olisi? Ongelma/riski hajoamiselle on talvella. Kesäautona tosiaan toimii. En ole kuullut yhtään tapausta, että lämpöpumppu olisi mennyt rikki kesällä?
Harmillista tosiaan sekin myös, että ajastettu lämmitys lämmittää myös akun. Ei voi millään lailla kiertää tuota. Toki jos muistaa laittaa manuaalisesti lämmityksen päälle, mutta minusta ainakin hankalaa, koska sen saa ajastettuakin?
Minä väitän että Tesla valehtelee ja välttelee ongelmaa. Suoraa seurasta pääomistajan toiminnasta.Kyllä mä väitän että ongelma on siinä kylmäaineen höyrystymisessä ja sen päätyminen nesteenä kompressorille.
Kompressorin kierrokset nyt ehkä sellainen, mikä varmaan vaikuttaa. Kerta sitä on ilmeisesti softallakin rajoitettu.En nyt kyllä saa kiinni miten se hitaampi lämmitys olisi parempi? Akku jäähtyy ja sieltä et saa mitään eli pakko ottaa lämpöpumpun kautta että generoida sitä lämpöä moottoreilla. Ellei autoa pidetä lämmityksessä koko ajan että akkua ei saa jäähdyttää liikaa.
Tämä ei valitettavasti eroa millään lailla tyypillisestä autonvalmistajasta.Minä väitän että Tesla valehtelee ja välttelee ongelmaa. Suoraa seurasta pääomistajan toiminnasta.
Ja se tekee siitä hyväksyttyä? On täällä tolpannokkaan nostettu autoja ennenkin. Vaggineen morkkaamiselle on ihan oma lanka. Tuntuu nämä Teslan omistajat vaan olevan aika herkkänahkaista sakkia.Tämä ei valitettavasti eroa millään lailla tyypillisestä auautonvalmistajasta.
Ei tee hyväksyttyä, mutta väite, että johtuu pääomistajasta ei pidä paikkaansa, vaan sama olisi myös ilman sitä..Ja se tekee siitä hyväksyttyä? On täällä tolpannokkaan nostettu autoja ennenkin. Vaggineen morkkaamiselle on ihan oma lanka. Tuntuu nämä Teslan omistajat vaan olevan aika herkkänahkaista sakkia.
Ei kai tuossa mitään epäselvää ole? Vanha oli meluisa ja uudemmassa on tähän selkeä parannus, mutta muilta merkeiltä löytyy paljon hiljaisempaakin. Ei kai se, että huono ei päivityksen jälkeen ole paras, tarkoita sitä, että parannusta ei olisi kuitenkin tullut.Lisäksi sanoo myös, että on hiljaisempi mutta ei siltikään ole hiljaisemmasta päästä eli jää kuva, että tulikohan sitten parannuksia vai ei?
Itse en huomannut, että takapyörä olisi irti?Miksi tuo takapyörä irtoaa ripustuksesta törmäyksessä?
3.10 kohdasta eteenpäin.Itse en huomannut, että takapyörä olisi irti?
Ripustus joustaa?
3.10 kohdasta eteenpäin.
Oudosti tuo takapyörä kumminkin käyttäytyy törmäyksessä. Jos takapään ripustus repeäisi kokonaan irti, niin olisi jo oikea ongelma.3.10 kohdasta eteenpäin.
En usko että 90 astetta kääntyvät. Eikö se ole vain 5-10 astetta mikä ei ole kylläkään videon mukainen.Siinähän on kääntyvät takapyörät.
Siinähän on kääntyvät takapyörät.
Ne takapyörät kääntyy noin runsaasti, ne vain heilahtaa ääriasentoonsa eteenpäin.
On joo kääntyvät takapyörät. Video on vaan niin huono, että ei siitä oikein saa mitään kunnolla selvää.En usko että 90 astetta kääntyvät. Eikö se ole vain 5-10 astetta mikä ei ole kylläkään videon mukainen.
Tänävuonna on tulossa.Onko kenelläkään mitään tietoa milloin Vantaan Ikealle ois se Teslan latausasema tulossa?
Itse etsisin sellaisen, jossa on vetokoukku. Koska koukkua ei pysty enää jälkikäteen asentamaan. Uudeen Model 3 kyllä saa, mutta on selkeästi liian kallis.Hei. Pitäisi kohtapuolin vaihtaa kakkosauto polttiksesta sähköön ja Model 3 pyörii mielessä. Käyttö on alkuun matka-ajoa vaihtelevasti 70-120km per arkipäivä ja satunnaisesti voi tulla jotain pidempiä parin sadan kilometrin reissuja. Syksyllä käyttö muuttuukin sitten kaupungissa pyörittelyksi maksimissaan n. 50km per päivä sisältäen paljon lyhyitä siirtymiä.
Tarjontaa on jo melko reilusti 20-25k€ budjetilla ja ehkä liikaakin kun tänne eksyin kyselemään. ’21 Facelift vai ei? Tuntuu noita pumppuja porsivan melko reilusti, joten olisiko varmempi ostaa vanhempi pumputon malli? Mitä kaikkea pitäisi osata katsoa ja kysellä jos sitten menee tuollaista ’20 ~100tkm ajettua Standard rangea katselemaan? Vai kannattaako suosiolla katsella Long rangea, jolloin kilometrejä on enemmän alla? Selkä menosuuntaan olevia turvaistuimia pitäisi myös saada mahtumaan pari kappaletta mutta sen suhteen malleissa ei taida olla eroja.
Kotona on mahdollista ladata, joten se puoli on kunnossa.
Hei. Pitäisi kohtapuolin vaihtaa kakkosauto polttiksesta sähköön ja Model 3 pyörii mielessä. Käyttö on alkuun matka-ajoa vaihtelevasti 70-120km per arkipäivä ja satunnaisesti voi tulla jotain pidempiä parin sadan kilometrin reissuja. Syksyllä käyttö muuttuukin sitten kaupungissa pyörittelyksi maksimissaan n. 50km per päivä sisältäen paljon lyhyitä siirtymiä.
Tarjontaa on jo melko reilusti 20-25k€ budjetilla ja ehkä liikaakin kun tänne eksyin kyselemään. ’21 Facelift vai ei? Tuntuu noita pumppuja porsivan melko reilusti, joten olisiko varmempi ostaa vanhempi pumputon malli? Mitä kaikkea pitäisi osata katsoa ja kysellä jos sitten menee tuollaista ’20 ~100tkm ajettua Standard rangea katselemaan? Vai kannattaako suosiolla katsella Long rangea, jolloin kilometrejä on enemmän alla? Selkä menosuuntaan olevia turvaistuimia pitäisi myös saada mahtumaan pari kappaletta mutta sen suhteen malleissa ei taida olla eroja.
Kotona on mahdollista ladata, joten se puoli on kunnossa.
Pumppu kestää kunhan huolehtii siittä että järjestelmässä on oikeamäärä kylmäainetta sekä kovimmilla pakkasilla jos auto on ns syväjäädytetty käyttää ajastettu lämmitys -toimintoa. Tällöin moottori/moottorit alkaa lämmittämään jäähdytysnestettä 1-2h ennen lämpöpumppuä. Jäähdytysnesteestä voidaan sitten siirtää heti lämpöä kabiiniin.Ehdottomasti ilman lämpöpumppua. Itselläni historiaa 4 Teslan osalta, kaikki ptc-vastuksella. Lämpöpumpulliseen en koske ennen kuin olen varma että kestävät. Kiva maksella 4000e remonttia 1-2 kertaa vuodessa.
Kestää niin kauan että hajoaa. Facea tulee ajoittain seurailtua hetken aikaa ja näyttää niitä monenlaisilla käytöllä hajonneenPumppu kestää kunhan huolehtii siittä että järjestelmässä on oikeamäärä kylmäainetta sekä kovimmilla pakkasilla jos auto on ns syväjäädytetty käyttää ajastettu lämmitys -toimintoa. Tällöin moottori/moottorit alkaa lämmittämään jäähdytysnestettä 1-2h ennen lämpöpumppuä. Jäähdytysnesteestä voidaan sitten siirtää heti lämpöä kabiiniin.
Oma ajatus, että alkaa olla jo PTC-vastus yksi myyntivalteista?Hei. Pitäisi kohtapuolin vaihtaa kakkosauto polttiksesta sähköön ja Model 3 pyörii mielessä. Käyttö on alkuun matka-ajoa vaihtelevasti 70-120km per arkipäivä ja satunnaisesti voi tulla jotain pidempiä parin sadan kilometrin reissuja. Syksyllä käyttö muuttuukin sitten kaupungissa pyörittelyksi maksimissaan n. 50km per päivä sisältäen paljon lyhyitä siirtymiä.
Tarjontaa on jo melko reilusti 20-25k€ budjetilla ja ehkä liikaakin kun tänne eksyin kyselemään. ’21 Facelift vai ei? Tuntuu noita pumppuja porsivan melko reilusti, joten olisiko varmempi ostaa vanhempi pumputon malli? Mitä kaikkea pitäisi osata katsoa ja kysellä jos sitten menee tuollaista ’20 ~100tkm ajettua Standard rangea katselemaan? Vai kannattaako suosiolla katsella Long rangea, jolloin kilometrejä on enemmän alla? Selkä menosuuntaan olevia turvaistuimia pitäisi myös saada mahtumaan pari kappaletta mutta sen suhteen malleissa ei taida olla eroja.
Kotona on mahdollista ladata, joten se puoli on kunnossa.
Et voi kyllä sanoa näin. Missään ei ole varmaa tietoa mikä niitä hajottaa ja miten edes estää. Tämmöinen mutuilu ei auta kun joku ottaa nämä todesta ja sitten voi tulla itku pitkästä ilosta.Pumppu kestää kunhan huolehtii siittä että järjestelmässä on oikeamäärä kylmäainetta sekä kovimmilla pakkasilla jos auto on ns syväjäädytetty käyttää ajastettu lämmitys -toimintoa. Tällöin moottori/moottorit alkaa lämmittämään jäähdytysnestettä 1-2h ennen lämpöpumppuä. Jäähdytysnesteestä voidaan sitten siirtää heti lämpöä kabiiniin.
Siis eikö täällä saisi sanoa kuinka tuotteen X elinikää voi pidentää kun toimii tavalla Y? Onhan se nyt selvää että ajastetulla lämmityksellä ja oikealla kylmäaineen määrällä on vaikutusta Teslan lämpöpumpun toimintaan.Et voi kyllä sanoa näin. Missään ei ole varmaa tietoa mikä niitä hajottaa ja miten edes estää. Tämmöinen mutuilu ei auta kun joku ottaa nämä todesta ja sitten voi tulla itku pitkästä ilosta.
Kuka näin on sanonut? Teslako? Vai onko sinulla esittää joku fakta tästä, että se oikeasti pidentää vai luuletko vain?Siis eikö täällä saisi sanoa kuinka tuotteen X elinikää voi pidentää kun toimii tavalla Y? Onhan se nyt selvää että ajastetulla lämmityksellä ja oikealla kylmäaineen määrällä on vaikutusta Teslan lämpöpumpun toimintaan.
Tämä meni Fraguksen turvan piikkiin mukisematta. Suodattimet piti itse maksaa (30€).Model 3 2020 LR 98tkm sanoi sähkövastuksensa osittain irti. Välillä puhaltaa kylmää välillä lämmintä.
Yksi sauva servicevalikossa oranssina ja hetkellisesti kävi kaikki punaisella vikakoodikomppanian kanssa.
Auto hommattu syyskuussa 2024 autoliikkeltä, jossa Fragus Complete 6 kuukaudeksi paketoituna "kaupan päälle". Eli autoliike yrittää siirtää tietenkin korvauskustannuksia sinne vikatilanteissa.
Fragukselle vikailmoitus, jonka jälkeen heidän ajanvarauspalvelusta olivat yhteydessä. Lähin heidän kumppanihuoltamo Savonlinnasta katsottuna Kuopiossa. Sinne varaus ja soitin itse perään.
Osa tapauksista heidän diagnoosissa kuulemma menee korvaukseen ja osa ei. Jos ei mene, niin joutuu maksamaan itse diagnosointimaksun (150-200€). Voisin vaikka veikata mikä on lopputulema Fraguksen ollessa kyseessä.
Teslalla olisi osan vaihto töineen 897€~, jos siellä voisi käyttää niin varmasti veisinkin. Ei vaan onnistu Fraguksen kanssa.
Joten kysellään jo etukäteen, jos Fragus lyö hylkyä asiaan - käynkö vääntämään korvauksesta autoliikkeen kanssa? Päivitellään tietty lopputulemaa tännekkin.
Onhan se nyt selvää että pumppu pääsee paljon helpommalla kun on valmiina lämpöä tarjolla, eikä tarvi täysin kylmiltään lähteä sitä tuottamaan. Ja pakko sillä kylmäaineen määrälläkin on oltava vaikutusta kun jo pieni puutos aiheuttaa vikakoodia ja kompressorin äkillisiä pysäytyksiä.Kuka näin on sanonut? Teslako? Vai onko sinulla esittää joku fakta tästä, että se oikeasti pidentää vai luuletko vain?
Ehkä, siis ehkä, kukaan ei tiedä miksi näitä silti poksuu oli se uusi tai ajettu auto ja pidetty triima kunnossa.Onhan se nyt selvää että pumppu pääsee paljon helpommalla kun on valmiina lämpöä tarjolla, eikä tarvi täysin kylmiltään lähteä sitä tuottamaan. Ja pakko sillä kylmäaineen määrälläkin on oltava vaikutusta kun jo pieni puutos aiheuttaa vikakoodia ja kompressorin äkillisiä pysäytyksiä.