Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tämä tieto on epäilemättä peräisin abc:n noutopöydän jonosta.

Tuo kolari taas oiva esimerkki mihin ”yllättävän hyvä” tai ”90% toimiva” feature johtaa. Täysin staattinen triviaali tilanne, päättyvä kaista, eikä systeemi osaa siinäkään toimia oikein.

Väitteeni pitää yhä paikkaansa, keskimäärin onnettomuuksia sattuu enempi. T: ABC:n noutopöytä.

Järkevää vertailukelpoista tietoa ei googlettelun perusteella löydy, jossa olisi huomioitu tilastolliset muuttujat. Tuo FSD on luokan - 2 järjestelmä ja edellyttää jatkuvaa valvontaa, se kertonee sen osaamiskyvyistä. Teslan lukujen kritiikki https://insideevs.com/news/738336/tesla-autopilot-safety-data-q3-2024/.

Tesla has not provided comparable data for Autopilot or FSD. Plus, Autopilot and FSD have been linked to dozens of deaths and hundreds of crashes. Just a week after the Robotaxi reveal, NHTSA opened another investigation into 2.4 million Teslas after FSD's alleged role in four reported collisions, including a fatal crash. Even if Tesla's quarterly safety reports are to be believed, they indicate little about how safe the systems really are for a larger audience on a national level in different driving conditions.


1739203568775.jpeg
 
Okei, kiitoksia. Pitää tutkia & kysellä vielä lisää 👍

Joo Harrilla on kyllä asiapitoisia & hyviä videota YouTubessa 😎

Ote Pohjantähden tarjouksesta:

"Lasivakuutukseen kuuluu meillä tuulilasi, sivulasit ja takalasi. Kattolasi/kattoikkuna ei kuulu vakuutukseen."

Pitää ehkä tarkentavasti kysyä, että korvaako joku muu turva sitten heillä sen.

Kannattaahan tuo toki tuplavarmistaa, jos jollakin on vakuutukset nyt Pohjantähdessä ja kattolasi vielä onneksi ehjänä, että mitä jos... 😅
Sain tähän
Okei, kiitoksia. Pitää tutkia & kysellä vielä lisää 👍

Joo Harrilla on kyllä asiapitoisia & hyviä videota YouTubessa 😎

Ote Pohjantähden tarjouksesta:

"Lasivakuutukseen kuuluu meillä tuulilasi, sivulasit ja takalasi. Kattolasi/kattoikkuna ei kuulu vakuutukseen."

Pitää ehkä tarkentavasti kysyä, että korvaako joku muu turva sitten heillä sen.

Kannattaahan tuo toki tuplavarmistaa, jos jollakin on vakuutukset nyt Pohjantähdessä ja kattolasi vielä onneksi ehjänä, että mitä jos... 😅
Tarkensin Pohjantähdeltä: eivät korvaa sähköauton (Teslan) kattoikkunaa/lasia, jos vaurio on tullut kiveniskemästä yms.

Jos se menee rikki taas muun vahingon yhteydessä esim. törmäys, niin sitten korvaavat.

Kyselin hinnat: Pohjantähti, Pohjola, IF, Turva ja LähiTapiola. Ilman isompaa keskittämistä IF oli kuitenkin huokein ja korvaa myös kattoluukun/lasin 👍
 
Kannattaa sitten tuo Pohjantähti unohtaa, jos eivät korvaa kiveniskun tekemää vauriota.
Joo, muuten kyllä hyviä kokemuksia Pohjantähdestä yhtiönä, eli kohtuulliset käsittelyajat, korvaavat hyvin, jne. Kattoluukullisiin/lasikattoisiin sähköautoihin ei ehkä paras vaihtoehto.
 
Mielenkiintoisia havaintoja videolta, joita ei jokaisesta tule esiin, mm.
- kaiuttimia lisätty
- peilin viiste aero+akustiikkasyistä
- takapuskuria muokattu, jotta peräosumassa kontti ei ota osumaa
- etutavaratilan kannen takaosa, eli konepellin takaosassa pieni hyppyri ilmavirran ohjaukseen
- sivukameran runkoa muotoiltu jotta ilmavirta tehokkaammin putsaa kameran
- filosofia fyysisten nappien poistoon on ainakin mahdollistaa joustava auton päivittäminen. Myös yleistyvä FSD ajaminen mainittu: järjestelmä jo osaa melko hyvin ajaa valvottuna.

Pitää vielä loppu kattoo.

Melko hienon laitteen ovat saaneet hiottua. Highland 3 oli jo erittäin hyvä ja hiljainen.

Mainittu myös UK:ssa julkaistu tutkimus, jossa todettu Teslan olevan kestävin automerkki kattaen polttikset ja sähköautot.
 
Teslan lämpöpumppuongelmat FB ryhmässä oli nyt asianajaja päivittänyt että viime viikolla lähtenyt kanteet vireille. Jännä nähä kuinka tuossa käy.
Jännä homma myös se, että ryhmässä on ollut viime aikoina aika vähän mitään mainintoja lämpöpumppuongelmista. Saattaa olla, että päivityksillä on ollut vaikutusta asiaan, mistä myös Teslan rangeri mainitsi, kun juttelimme asiasta.
 
Teslan lämpöpumppuongelmat FB ryhmässä oli nyt asianajaja päivittänyt että viime viikolla lähtenyt kanteet vireille. Jännä nähä kuinka tuossa käy.
Onhan lämpöpumpussa jotain pahasti vialla, kun jollain oli kolmas lämpöpumppu mennyt rikki takuuajan sisällä (80tkm/4vuotta).

Selvästi eivät osaa ainakaan korjata, eli eivät vaihda kaikkia lämpöpumpun osia uusiin, vaikka pitäisi?
 
Jännä homma myös se, että ryhmässä on ollut viime aikoina aika vähän mitään mainintoja lämpöpumppuongelmista. Saattaa olla, että päivityksillä on ollut vaikutusta asiaan, mistä myös Teslan rangeri mainitsi, kun juttelimme asiasta.
Voi olla. Lisäksi lämmin talvi, niin lämpöpumppu pääsee kevyellä kuormituksella.
 
Voi olla. Lisäksi lämmin talvi, niin lämpöpumppu pääsee kevyellä kuormituksella.
On toki ollut lämpimämpää varsinkin tammikuussa, enkä ole tehnyt äänityksiä vertailumielessä, mutta saattaa olla, että kierrosmäärät ovat laskeneet, tai ainakin vaikuttaa siltä että meteliä on nyt vähemmän.
 


Jay Leno päässyt uuden Y:n rattiin. Myös insinöörejä päässyt mukaan.


Tuolla videolla mainittiin mm. Jarrutus tuntuu aina samalta kun on erillinen hydraulinen kanava jarrujärjestelmässä. Oli tuo vähän ylipitkä video, mutta mainintaa tulevista malleista esim. 12 tai 14 kaiutinta riippuen versiosta vs launch editionissa 16. Launch editionissa noin 450 heppaa ja vääntöä kun perus awd noin 400 molempia. 360 asteen näkyvyys etupuskuri kameralla auttaa pysäköinnissä. Videolla demottiin mitenkä hitaasti takakontti reagoi lähestyttäessä, joten autoa pestessä aikalailla mahdotonta sen avautua vahingossa.
 
Automaattinen peräkontti on juuri sitä miksi Tesla on kiinnostava automerkki. Muut pelaillut niillä potkujutuilla ties kuinka kauan. Teslalla lukuisia vastaavia teknisiä kehitysaskelia.

Tässäpä tuhansien fsd videoiden joukosta suomipätkä:

tuollaisella osaamisella tervetuloa fsd suomeen Q1 2025. Luokka2 kelpais hyvin vanhentuneen autopilotin sijalle.

 
Jos mun auto osasi ajaa itsekseen, niin mitä minä sitten tekisin ?
Jos on mahdollisuus valita että ajanko itse vai istunko apukuskin paikalle, valitsen aina ajamisen. Apparin paikalla kun on aika tylsää , kuten matkustaminen ylipäätään on.
En edelleenkään ymmärrä miksi osa ihmisistä on niin pirun inostuneita tässä itseajavasta autosta. Hieno tekninen taidonnäyte toki, mutta hyöty tavalliselle pulliaiselle aika olematon ?

Mitä tekisit autossa jos auto ajaisi itsekseen ? Unohdetaan se työ, koska läheskään kaikki eivät voi tehdä töitä autossa.
 
Voihan siellä olla isompiakkuinen malli varastossa odottamassa, että saadaan hätähousuille myytyä ensin tavaraa. Ei olis eka kerta (autoissa yleisesti), kun malliston hinnat hyppää pykälällä alas siinä kohtaa kun huipulle lisätään uusi versio. Katepuolella Teslan on tietysti nyt pakko yrittää korjata tilannetta jotenkin, kun joutuvat rahalla paikkaamaan myynnin sakkaamista.

e: Miten paljon tuossa autossa mahtaa olla tilaa kasvattaa kapasiteettia? Maalasivatko itsensä nurkkaan?
Ainakin Panasonicin pitkän tähtäimen tavoitteena saada energiatiheyttä 25% 2031 mennessä. Akun fyysinen koko ei välttämättä juurikaan nykyisestä muutu, mutta range pump melkoinen. Nythän nuo alkavat ajamaan 18650 linjastoja vähin erin alas ja siirtyvät 2170, koska vähemmän työvoimaa tarvitaan niillä linjastoilla ja elinkaari alkaa olemaan kohta 20v täynnä 18650 akussa. Saman homman aikanaan näkee 2170 sitten 2030 luvulla ja 4680 2040 luvulla.

Jos olivat suunnitelleet jo isompaa akkua uuteen y malliin niin sinne sitten uppoaa isompaa eli se 95kwh? En itse usko että tulee ainakaan puoleen toista vuoteen, ehkä q4/26 oma veikkaus.
 
Tuo uusi Y -voisi vähän kiinnostella. Ei ole enää niin pahan näköinen, että en voisi elää asian kanssa ja Highlandiin verrattuna tossa olisi se vilkkuviiksi. Sedanihan toi ei kyllä ole ja aika kohlon kokoinen. Olin Mazda 6:n sähköversioon lataillut jonkin verran odotuksia, mutta päättivät sitten julkaista ihan käsittämätöntä roskaa. Käytännössä vaihtoehdot alkavat nyt olemaan rajattuna i4:ään tai uuteen Teslaan, jos täyssähköllä jatketaan.. Yksi vaihtoehto olisi kyllä edelleen odotella vuosi-pari, josko sieltä tulisi kolmonenkin vilkkuviiksellä ja noi paremmat japanivalmistajat alkaisivat heräillä tähän päivään.
 
Jos mun auto osasi ajaa itsekseen, niin mitä minä sitten tekisin ?
Jos on mahdollisuus valita että ajanko itse vai istunko apukuskin paikalle, valitsen aina ajamisen. Apparin paikalla kun on aika tylsää , kuten matkustaminen ylipäätään on.
En edelleenkään ymmärrä miksi osa ihmisistä on niin pirun inostuneita tässä itseajavasta autosta. Hieno tekninen taidonnäyte toki, mutta hyöty tavalliselle pulliaiselle aika olematon ?

Mitä tekisit autossa jos auto ajaisi itsekseen ? Unohdetaan se työ, koska läheskään kaikki eivät voi tehdä töitä autossa.
Pelaan sudokua jos emäntä ajaa pitkillä matkoilla. Voihan sitä selata nettiä, rentoutua, syödä eväitä, ajatella niitä näitä. Syitä on monia kun ei tarvitse ajaa. Tällä hetkellä tuo EAP auttaa jo muutenkin kuin ajaessa kun voi pyytää autoa vierelle vaikka sadekelillä lipan alle tai lähemmäksi. Paljon ponnistelua tuo EUn fsd tulo vielä vaatii ja vaikka sillä kesällä voisi vihdoin ajella niin se unsupervised versio odotuttaa vuosia?
 
Tästä varmaan kyse, itsellä toimii vielä alkuperäinen ja lähes 110tkm mittarissa.
Ja toisenlaisena kokemuksena; omasta loppuvuodesta 23 ostetusta, ja karvan alle 30tkm ajetusta, Y:stä leipoi eilen lämpöpumppu(tai sen kompressori(?)) itsensä solmuun. Ajaessa kuului vain kevyt kolahdus/kopsahdus, ilman että mihinkään osuttiin, ja sen jälkeen tauluun häly että "ilmastointi huolettava", ja pelkästään kylmää ilmaa tarjolla. Hinurilla lähti iltapäivästä kohti Lempäälää ja tilalle tuli vaihdossa täysin samanlainen muumi.

Kustannusarvioon oli etädiagnoosin jälkeen läpsitty supermanifold, kompressori, jäähdytysnesteet sekä jotain kilkkeitä päälle, ilman töitä reipas 2500e. Takuuseen toki näillä kilsoilla vielä menee. Saapas nähdä mitä sinne nyt lopulta vaihdellaan ja kauanko hommassa kestää. Toivottavasti nuo kaikki ettei tarvitsisi saman asian pariin palata.
 
mutta muuten ei ole kyllä yhtäkään Audia tulossa tähän talouteen per koskaan.
Kui nyt noin ? Jokin murhe taustalla ilmeisesti. Ja periaatepäätös sitten sen perusteella vai ?
Mutta Teslan voit ottaa, joka on aika kuuluisa murheistaan ja miten niitä ratkotaan valmistavan yrityksen puolesta.
 
Automaattinen peräkontti on juuri sitä miksi Tesla on kiinnostava automerkki. Muut pelaillut niillä potkujutuilla ties kuinka kauan. Teslalla lukuisia vastaavia teknisiä kehitysaskelia.
Korjaus. Tesla otti idean automaattisesta takakontista muilta valmistajilta. Ei kesksinyt sitä tai tuonut sitä ensimmäisenä markkinoille.
 
Ja toisenlaisena kokemuksena; omasta loppuvuodesta 23 ostetusta, ja karvan alle 30tkm ajetusta, Y:stä leipoi eilen lämpöpumppu(tai sen kompressori(?)) itsensä solmuun. Ajaessa kuului vain kevyt kolahdus/kopsahdus, ilman että mihinkään osuttiin, ja sen jälkeen tauluun häly että "ilmastointi huolettava", ja pelkästään kylmää ilmaa tarjolla. Hinurilla lähti iltapäivästä kohti Lempäälää ja tilalle tuli vaihdossa täysin samanlainen muumi.

Kustannusarvioon oli etädiagnoosin jälkeen läpsitty supermanifold, kompressori, jäähdytysnesteet sekä jotain kilkkeitä päälle, ilman töitä reipas 2500e. Takuuseen toki näillä kilsoilla vielä menee. Saapas nähdä mitä sinne nyt lopulta vaihdellaan ja kauanko hommassa kestää. Toivottavasti nuo kaikki ettei tarvitsisi saman asian pariin palata.

Näitä rikkoutumisia on ilmeisesti joku tilastoinut, mutta onko niissä otettu valmistusmaata huomioon?
 
Kui nyt noin ? Jokin murhe taustalla ilmeisesti. Ja periaatepäätös sitten sen perusteella vai ?
Mutta Teslan voit ottaa, joka on aika kuuluisa murheistaan ja miten niitä ratkotaan valmistavan yrityksen puolesta.

En ole ajanut yhtään Audia, joka olisi laatuvaikutelmaltaan ja fiilikseltään lähelläkään Mersua ja BMW:tä. Jos siis laittaisin autoon 60k, niin miksi ihmeessä en sitten suoraan ostaisi saksalaista Premiumia ennemmin kuin tyytyisin siihen vähän parempaan volkkariin?
Tesla taas on huomattavasti halvempi. Sen lisäksi mulla on ollut sellainen jo 2v, joten tiedän tarkalleen mitä olen hankkimassa. Tykkään autosta edelleen erittäin paljon ja niitä murheita/vikoja on ollut tässä omistuksen aikana tasan 0. Ei siis kauheasti tältä pohjalta kiinnosta miten ratkovat asioita. Varmaan korjailevat tarvittaessa asiat takuuseen sen aikaa kun takuu on voimassa, kuten kaikki muutkin valmistajat.
 
Automaattinen peräkontti on juuri sitä miksi Tesla on kiinnostava automerkki. Muut pelaillut niillä potkujutuilla ties kuinka kauan. Teslalla lukuisia vastaavia teknisiä kehitysaskelia.

Huyndailla oli toki jo ennen Teslaa (esim. Ionic 5). Mutta tämä toki tuli jo aiemmin kerrottua muutamaan otteeseen :). Tarkoittaako tämä erillinen hydrauliikkakanava sitä että jarruja painamalla vihdoin regeneroidaan?
 
Tarkoittaako tämä erillinen hydrauliikkakanava sitä että jarruja painamalla vihdoin regeneroidaan?
Ei varmaankaan tarkoita sitä. Vaan käyttää levyjarruja, kun nostetaan jalka kaasupolkimelta pois (jos regen ei ole käytettävissä).

Eli toimii samoin, kun kaikki muutkin autot jo.
 
Huyndailla oli toki jo ennen Teslaa (esim. Ionic 5). Mutta tämä toki tuli jo aiemmin kerrottua muutamaan otteeseen :). Tarkoittaako tämä erillinen hydrauliikkakanava sitä että jarruja painamalla vihdoin regeneroidaan?
Ehkä tässä on sitten osin Nokia-efekti. Nokia kehitti kaiken jo vuosi sitten, mutta Apple tuli ja hio keksintöä hieman tuoden sen uutuutena....

Tuossa on varmaan sitten joku regulaatiohässäkkä, koska Ioniq 5 tuo on, mutta ei maahantuojan esitteestä tai lisävarusteluettelosta löydy mitään mainintaan. Tuo automaattinen peräkontti pitäisi olla myös vanhemmissaä Model 3/Y/S/X tullut softapäivityksenä, mutta eipä taida olla EU:ssa...

Sitä kummastelen yhä, että miksei kaikki tee siitä automaattista, esimerkiksi Audi on A6 E-tronissa laittanut valon [lisää komponentteja] jotta ihminen osaa potkaista oikeaan kohtaan. Onko toi Hyundain tekniikka niin kallista vai mikä? Teslalla toimii kai Bluetoothilla, eli saattaa olla huomattavasti edullisempaa.

Audin A6 E-troni taitaa olla alkaen 69000 euroa ja sillä hintaa saa melkoisen karvalakin, sekä takavedon. Enkä itse koe sen laatufiilistä niin erilaiseksi, jos ollenkaan.

Ymmärrän toki, että autot ovat mielestäni +40k€ katergoriassa ja etenkin tuolla 60k€ niin hyviä, että fiilis ratkaisee...
 
Sitä kummastelen yhä, että miksei kaikki tee siitä automaattista, esimerkiksi Audi on A6 E-tronissa laittanut valon [lisää komponentteja] jotta ihminen osaa potkaista oikeaan kohtaan.
Potkukontillinenkin oli lähes turha vimpain jos en olisi koodannut siitä sitä ylimääräistä viivettä pois (haluan kontin auki, en odotella että kontti joskus aukeaa). Näissä automaattikonteissa pikavilkaisulla viive on sitäkin pidempi?

Saisi olla joku pieni liike kädellä/päällä tai jollain minkä voi tehdä jo kävellessä auton perää kohti jotta se osaisi aueta heti, kameroita kun jo löytyy joka suuntaan.
 
Ei se automaattinen peräkontti tule vanhempiin softalla ja EU ei sitä estä. Ongelma on puutteellinen rauta. Vanhat mallit eivät omaa UWB piiriä.
 
Ei se automaattinen peräkontti tule vanhempiin softalla ja EU ei sitä estä. Ongelma on puutteellinen rauta. Vanhat mallit eivät omaa UWB piiriä.
Miksi Ioniq 5 ei löydy tätä lisävarusteena?

S/X se tuli, mutta kyllä, rautapuute (Y) Noissa myös automaattifrunkki tuli softapäivityksessä, se on kyllä hyvä. Auto paranee ikääntyessä, harva legacy pystyy samaan.

1739265365682.png
 
Miksi Ioniq 5 ei löydy tätä lisävarusteena?

S/X se tuli, mutta kyllä, rautapuute (Y) Noissa myös automaattifrunkki tuli softapäivityksessä, se on kyllä hyvä. Auto paranee ikääntyessä, harva legacy pystyy samaan.

1739265365682.png
Pätee vain jos rauta on Teslassa. Itselläni esim. auto ei parantunut koska ei ole rautaa.
 
Taksi muuttuu lähes ilmaiseksi jolloinka poistuu kovinkin monelta tarve omistaa omaa autoa.
Ei muutu. Ei poistu.

Osa voi luopua, mutta se oma on silti aina oma. Eikö kukaan osta kalliita laitteita siksi, että niillä sais teetättää toisille lähes ilmaista työtä.
 
Jos mun auto osasi ajaa itsekseen, niin mitä minä sitten tekisin ?
Jos on mahdollisuus valita että ajanko itse vai istunko apukuskin paikalle, valitsen aina ajamisen. Apparin paikalla kun on aika tylsää , kuten matkustaminen ylipäätään on.
En edelleenkään ymmärrä miksi osa ihmisistä on niin pirun inostuneita tässä itseajavasta autosta. Hieno tekninen taidonnäyte toki, mutta hyöty tavalliselle pulliaiselle aika olematon ?

Mitä tekisit autossa jos auto ajaisi itsekseen ? Unohdetaan se työ, koska läheskään kaikki eivät voi tehdä töitä autossa.
Omalla kohdalla työnteko olisi se juttu. Mutta myös nukkuminen tai elokuvien katselu tms. Voisin mennä takapenkille pitkäkseni ja käskea auton ajamaan vaikka Utsjoelle (to tähän tarvitsee toki vielä vähän suuremman akun). Mutta kyllähän tuon voisi kuvitella olevan autoilun tulevaisuus. Aika puuduttavaa ajaa vaikka hiihtolomalle lappiin (junalla voisi mennä tai lentäen, mutta sitten pitää vuokrata auto ja suksetkin pitäisi raahata mukana jne.) joten miksi ei näppäilisi illalla naviin osoitetta ja menisi takapenkille nukkumaan niin olisi aamulla virkeänä perillä? Ja samalla säästäisi hotelliyön hinnan, no toki voi Teslassa nukkua nytkin, mutta mieluummin tekisin sen matkan aikana.
 
Sain tähän

Tarkensin Pohjantähdeltä: eivät korvaa sähköauton (Teslan) kattoikkunaa/lasia, jos vaurio on tullut kiveniskemästä yms.

Jos se menee rikki taas muun vahingon yhteydessä esim. törmäys, niin sitten korvaavat.

Kyselin hinnat: Pohjantähti, Pohjola, IF, Turva ja LähiTapiola. Ilman isompaa keskittämistä IF oli kuitenkin huokein ja korvaa myös kattoluukun/lasin 👍
Kyllä se kattoikkuna/lasi korvataan kiveiskemästä, mutta se menee ns. kolarivakuutuksen / kaskon kautta eikä lasivakuutuksen.
Maksat siis isomman omavastuun jne. mutta kyllä sen vakuutukseen saa.
 
Ei muutu. Ei poistu.

Osa voi luopua, mutta se oma on silti aina oma. Eikö kukaan osta kalliita laitteita siksi, että niillä sais teetättää toisille lähes ilmaista työtä.
Ei varmaan kannata meidän omilla tiedoillaan alkaa miettimään millainen jättimäinen mullistus olisi autonominen ajo. Kannattaa googlettaa vaikka jokin laadukas artikkeli.

Jos asustelee jossain Mäntsälässä, niin on vaikea nähdä hyötyjä. Taas vaikkapa Tokiossa sun pitää ostaa kallis parkkipaikka, ennen kuin saat ostaa auton. Eikä tartte mennä kuin Helsinkiin, niin autojen ottama tila on merkittävä kaupunkikuvassa. Lisäksi taksit ajanee tyhjillään pääosan ajastaan tukkien teitä. Taas isossa kiinalaisessa kaupungissa kaupungin läpiajaminen voi kestää pari tuntia. Liikenneruuhkat maksavat tuhansia miljardeja ja autot vievät miljoonia hehtaareja kaupunkitilaa.

Tässäpä vaikka yksi esimerkkispekulaatio hinnoista:

1739266543248.png
 
Omalla kohdalla työnteko olisi se juttu. Mutta myös nukkuminen tai elokuvien katselu tms. Voisin mennä takapenkille pitkäkseni ja käskea auton ajamaan vaikka Utsjoelle (to tähän tarvitsee toki vielä vähän suuremman akun). Mutta kyllähän tuon voisi kuvitella olevan autoilun tulevaisuus. Aika puuduttavaa ajaa vaikka hiihtolomalle lappiin (junalla voisi mennä tai lentäen, mutta sitten pitää vuokrata auto ja suksetkin pitäisi raahata mukana jne.) joten miksi ei näppäilisi illalla naviin osoitetta ja menisi takapenkille nukkumaan niin olisi aamulla virkeänä perillä?
Vaikka itse olen kova autoihminen, niin ei minusta 90 % autolla-ajosta ole mitään erityistä: ajatellaan vaikka tosiaan 10 h lappiin tai 1,5 h turkuun tylsää suoraa motaria. Kaikki ei taida ajella alppien mutkateillä arkiajoja.

Jo autopilottia käytettäessä huomaa, että on virkeämpi perillä, kannattaa kokeilla. Eli myös energiaa menee paljon vähemmän.
 
Ei muutu. Ei poistu.

Osa voi luopua, mutta se oma on silti aina oma. Eikö kukaan osta kalliita laitteita siksi, että niillä sais teetättää toisille lähes ilmaista työtä.
(Itseajat autot ja palveluna edullinen kyyti, auton omistamisen tarve poistuu monelta).

Jos auto ei ole varasto, eli takatila ei täynnä työkaluja, harraste välineitä "pysyvästi".

Eli heillä jolla se on tyhjä, tai voisi olla tyhjä, niin itseajavat auto tarjoaa merkittävän tehokkuus harppauksen ja kustannus säästön. Yhteisuatoihin verrattuna, sitä autoa ei tarvi etsiä, vaan se tulee käyttäjän luokse. Kohteeseen se vie myös lähelle, eikä sille tarvitse etsiä pysäköintipaikkaa ja sieltä rämpia kohteeseen.

Taksiin verrattuna säästyy kustannuksia, ei tarvitse se kuskia, ja ajojärjestelyt tehostuu muutenkin.

Ja omistaminen jo nykyisellään menettämässä suosiota, siis vaikka laskettaisiin rahoitusyhtiön omistamat velkautot omistamiseksi, niin vuokraus tai vastaavat lisänneet kiinnostusta, samoin lyhytaika vuokraus, yhteiskäyttö. Jos itseajavat autot tekee omistamisesta vielä kalliimpaa suhteessa vaihtoehtoihin.

Autoketjujen perus vääntö on myös se että mikä auto on sopiva, kun tarpeet voi olla sellaisia että valinta kohdistuu kompromissiin. Missä hankitaan auto joka 90% ajosta on ihan väärä.

Itseajava auto, ja auto kyydit palveluna.

- Auton käyttö on paljon tehokkaampaa
- Auton sälytys voidaan hoitaa tehokkaammin, huomattavasti halvemmilla neliöhinnoilla.
- Auton huollon pito voidaan hoitaa tehokkaammin
- Sopivampi auton kulloisenkin matkan tarpeen mukaan.
- Liikenteessä olevat ajoneuvoit voivat olla paremmassa kunnossa, ajantaisia.
- Käyttäjälle parempi kokemus
- Käyttäjä voi valita tehokkaamman, järkevimman matkustustavan. Omistus autoilia valitsee usein auton myös silloin kun olisi muitakin vaihtoehtoja.

En usko omistamisen loppumiseen, enkä itse ajamisen loppumiseen 20v sisään, siitä kun itseajavat tulee aidosti markkinoille.

Edit:
Niin ja itsajava oli palvelu, tai omistus auto tuo köyhemmällekkin/nuukalle sen vapauden ettei tarvi itse ajaa. Ja jos alustapalvelut toimii, niin sitä omistus autoa voi tarjota palveluksi muille, ilman että itse tarvii lähteä ratin taakse.
 
Viimeksi muokattu:
Jos mun auto osasi ajaa itsekseen, niin mitä minä sitten tekisin ?
Jos on mahdollisuus valita että ajanko itse vai istunko apukuskin paikalle, valitsen aina ajamisen. Apparin paikalla kun on aika tylsää , kuten matkustaminen ylipäätään on.
En edelleenkään ymmärrä miksi osa ihmisistä on niin pirun inostuneita tässä itseajavasta autosta. Hieno tekninen taidonnäyte toki, mutta hyöty tavalliselle pulliaiselle aika olematon ?

Mitä tekisit autossa jos auto ajaisi itsekseen ? Unohdetaan se työ, koska läheskään kaikki eivät voi tehdä töitä autossa.
Luen ekirjoja. Äänikirjat eivät vain ole minulle niin hyviä, ajatus harhailee liikaa. Juna on pidemmillä matkoilla siksi hyvä, kun voi tehdä muuta kuin ajaa. Eli julkisten käyttö vähenisi, kun saisi molempien parhaat puolet.

Toisena vapauttaisi minut olematta kuskina puolisolle ja lapselle.
 
Viimeksi muokattu:
Lienee ehkä robokuumehouruissa muistaa, että robot ei poista ihmisten tarvetta liikkua samaan aikaan. Eli jos et matkusta tuntemattomien kanssa samassa autossa (kuten vaikka bussilla?), autoja liikkuu sama määrä ruuhka-aikoina. Ja jos robot yhtäkkiä poistaa tarpeen pysäköintitilalta, niin ajaako ne loputtomasti ympyrää kehäteillä joka päivät ja yöt ruuhkien ulkopuolella?

Monta kätevää juttua niissä on, mutta ei ne kaikkea mullista. Yllä olevassa laskelmassakaan ei olla lähelläkään omistamisen hintaa.
 
Lienee ehkä robokuumehouruissa muistaa, että robot ei poista ihmisten tarvetta liikkua samaan aikaan. Eli jos et matkusta tuntemattomien kanssa samassa autossa (kuten vaikka bussilla?), autoja liikkuu sama määrä ruuhka-aikoina. Ja jos robot yhtäkkiä poistaa tarpeen pysäköintitilalta, niin ajaako ne loputtomasti ympyrää kehäteillä joka päivät ja yöt ruuhkien ulkopuolella?

Monta kätevää juttua niissä on, mutta ei ne kaikkea mullista. Yllä olevassa laskelmassakaan ei olla lähelläkään omistamisen hintaa.
Latausasemilla keskustan ulkopuolella? Ylipäätään paikoissa joissa on tilaa.
 
Lienee ehkä robokuumehouruissa muistaa, että robot ei poista ihmisten tarvetta liikkua samaan aikaan. Eli jos et matkusta tuntemattomien kanssa samassa autossa (kuten vaikka bussilla?), autoja liikkuu sama määrä ruuhka-aikoina. Ja jos robot yhtäkkiä poistaa tarpeen pysäköintitilalta, niin ajaako ne loputtomasti ympyrää kehäteillä joka päivät ja yöt ruuhkien ulkopuolella?

Monta kätevää juttua niissä on, mutta ei ne kaikkea mullista. Yllä olevassa laskelmassakaan ei olla lähelläkään omistamisen hintaa.

Itseajavat autot tarvitsevat säilytyspaikan, itsajavat autot tavitsevat tilan liikkuessaan.
Pysäköintitilan tarve vähenee sitä kautta että pienempi määrä ajoneuvoja voi palvella suuremman määrin tarvetta, ja auton säilytys paikan ei tarvi olla kalleimilla neliöillä. Lisää säilytys tehokkuutta tuo se että matkkustajat eivät ole silloin kyydissä, kuljettajan ei ole kyydissä pysäköidessä.
Itseajavat autot voivat käyttää teitä tehokkaammin, mutta voivat myös synnyttää lisää liikennettä. Jos mietit jotain tapahtumaa, missä autot poistuu matkustajien jättämisen jälkeen, ja palaavat myöhemmin hakemaan, tässä ajojärjestely, se että ajoitus on oikea vaatii osaamista. Ja tietenkintapahtumapaikalla pitää olla tilat makustajien ottamiseen ja jättämiseen.

Yllä olevassa laskelmassakaan ei olla lähelläkään omistamisen hintaa.
Mihin laskelmiin viittaat ?

Mutta se kuskin vaativaan polttisaikaan oli jo taksi kilpailykyinen omistamiseen, niin se että kuskijätetään pois iso kustannus leikkaus. + sitten jatkuvasti kehittyvä järjestelyn tehostuminen.
 
Onhan lämpöpumpussa jotain pahasti vialla, kun jollain oli kolmas lämpöpumppu mennyt rikki takuuajan sisällä (80tkm/4vuotta).

Selvästi eivät osaa ainakaan korjata, eli eivät vaihda kaikkia lämpöpumpun osia uusiin, vaikka pitäisi?
Oma mutuni on että lämpöpumppu hajoaa koska suction puolen paineen ja lämpötilan annetaan mennä liian alhaiseksi. R1234yf kylmäaine ei enää höyrysty alle -30C lämpötilassa. Kun se ei enää höyrysty, se on nesteenä. Tapahtuu hydrolock.

Jostain syystä pumpun kevenninventtiili joka antaa lämpöä discharge puolelta ei välttämättä aukea heti vaan pienen vaikeroinnin jälkeen. Tämän jälkeen suction puolen lämpötila lähtee nousuun ja sitä myötä paine.
Screenshot_20250211_115956_Gallery.jpgScreenshot_20250211_115924_Gallery.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 754
Viestejä
4 630 118
Jäsenet
76 090
Uusin jäsen
XTRanza

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom