Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Millainen takuu vaihdetulla lämpöpumpulla on? Maksat itse takuun ulkopuolella lämpöpumppuremontin, kauanko sen kuuluu toimia sitten? Onko tietoa onko osiin tullut päivityksiä vai vaihtavatko vain samoja osia vanhojen tilalle?
Kannattaa kysyä Teslalta. Takuu on valmistajan hyväntahdon ele. Mutta virhevastuusta Teslakaan ei pääse irti.
 
Kannattaa kysyä Teslalta. Takuu on valmistajan hyväntahdon ele. Mutta virhevastuusta Teslakaan ei pääse irti.
Takuu on 6 kuukautta (tai 20tkm). Harmillisen lyhyt?

Edit:
Virhevastuu ei koske teslaa? Ei ainakaan teslan itsensä mielestä. :)

E2:
Edellisellä sivulla on kuva siitä takuusta.
 
Missä 4680 minkä piti mullistaa kaikki?
Samanlaillahan sitä jalostetaan paremmaksi kuin 2170. Euroopassa ei vielä ole kummoisia tukia niin parempi pitää USAssa sisämarkkinoilla tuilla ja kehittää kunnes tänne tulee EU tuet. Sehän jo moneen kertaan nähty että uusin 4680 parempi kuin tämä poistuva revision 2170. Nyt kun tuo 2170 ottaa taas harppauksen odotellaan kesän jälkeen taas vastausta miten hyvä se uusi 4680 on.
 
Sehän se on mielenkiintoista nähdä, että kun muut rupeaa valmistamaan 4680 koon kennoja, että kuinka hyviä ne on.
 
Sehän se on mielenkiintoista nähdä, että kun muut rupeaa valmistamaan 4680 koon kennoja, että kuinka hyviä ne on.
Mikäs se ison akkulafkan toimari tms. oli, joka ilmoitti ettei ole tulossa, kun ei ole järkeä?

e: Tesla's 4680 battery cell will 'never be successful': CATL chairman
 
4680 kennoja alkaa valmistamaan Teslan lisäksi myös ainakin Teslan nykyiset akkukennovalmistajat.

LG:n piti alkaa tuotanto viime vuoden viimeisellä neljänneksellä, mutta en ole varma ovatko sen jo tehneet. Mitään uutista siitä en ole nähnyt. Panasonic tavoite on alkaa tuotanto maaliskuussa 2025. Tuotanto lienee aluksi pienimuotoisempaa kun sitä skaalataan ylöspäin.

Panasonicin tiedote:

LG:n uutinen:
 
Eli Tesla tilannut noita (LG:ltä) ja nyt ne yrittää myydä niitä myös muillekin. Ilmeisesti ei kovin hyvällä menestyksellä.
 
Sain tarjouksen liittyen siihen jarrujuttuun mistä tapeltiin hetki sitten.

Kokonaishinta 219€ alveineen josta 48,19€ on renkaiden irrotus/takaisinlaitto.

Edit. Varmistin uudelleen niin kyllä. Renkaat erikseen. Nyt sain tosin halvemman hinnan mikä on 197€ alveineen mutta sama osuus renkaista.
 
Viimeksi muokattu:
Olin väärässä. Takuu vaihdetulla lämpöpumpulla on 6kk tai 20tkm.

Facebook:
Screenshot_2025-02-06-12-17-41-51_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg

Tuo 6kk on kyllä surkean lyhyt aika. Yleensä se on vuosi, joskus parikin vuotta.
 
Model 3 2020 LR 98tkm sanoi sähkövastuksensa osittain irti. Välillä puhaltaa kylmää välillä lämmintä.
Yksi sauva servicevalikossa oranssina ja hetkellisesti kävi kaikki punaisella vikakoodikomppanian kanssa.

Auto hommattu syyskuussa 2024 autoliikkeltä, jossa Fragus Complete 6 kuukaudeksi paketoituna "kaupan päälle". Eli autoliike yrittää siirtää tietenkin korvauskustannuksia sinne vikatilanteissa.
Fragukselle vikailmoitus, jonka jälkeen heidän ajanvarauspalvelusta olivat yhteydessä. Lähin heidän kumppanihuoltamo Savonlinnasta katsottuna Kuopiossa. Sinne varaus ja soitin itse perään.
Osa tapauksista heidän diagnoosissa kuulemma menee korvaukseen ja osa ei. Jos ei mene, niin joutuu maksamaan itse diagnosointimaksun (150-200€). Voisin vaikka veikata mikä on lopputulema Fraguksen ollessa kyseessä.

Teslalla olisi osan vaihto töineen 897€~, jos siellä voisi käyttää niin varmasti veisinkin. Ei vaan onnistu Fraguksen kanssa.

Joten kysellään jo etukäteen, jos Fragus lyö hylkyä asiaan - käynkö vääntämään korvauksesta autoliikkeen kanssa? Päivitellään tietty lopputulemaa tännekkin.
 
Joten kysellään jo etukäteen, jos Fragus lyö hylkyä asiaan - käynkö vääntämään korvauksesta autoliikkeen kanssa? Päivitellään tietty lopputulemaa tännekkin

Kaikenlaiset takuut/turvat yms on vain myyjän tarjoamia lisäpalveluja, joihin voi asettaa erilaisia ehtoja.

Mutta kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu on pakottavaa lainsäädäntöä josta ei voi luikerrella irti takuuehdoilla.

Lähtökohtaisesti tavoittelisin tilannetta, jossa myyjäosapuoli hoitaa auton kuntoon haluamallaan tavalla ja hoitaa paperisotansa itse noille kolmansille osapuolille.
Sinun tehtäväksi jää lähinnä ilmoitttaa, että "laittakaa kuntoon".
 
Tuo 6kk on kyllä surkean lyhyt aika. Yleensä se on vuosi, joskus parikin vuotta.
Eli se 12kk/20tkm mitä Tesla mainitsee sivuillaan ei päde ilppiin? Kunnon kusetusta.


Teslan osien, korin ja maalipinnan korjausten rajoitettu takuu alkaa osan/osien ostopäivänä ja on voimassa 12 kuukautta tai 20 000 km sen mukaan, kumpi täyttyy ensin.
 
Mikä on 4D-tutka? Neljä ulottuvuutta? Mikä se neljäs on, aika vai painovoima?

 
Tämä ei liity ADASiin tässä tapauksessa vaan sisätilan kartoittamiseen autossa.
 
Mitä siellä sisätiloissa pitää oikein kartoittaa ?
Onkohan taas jälleen kerran käytetty ruutia johonkin tosi tarpeelliseen ?
(ei ollut ylimäärästä ruutia katsoa pitkää videota )
 
Mitä siellä sisätiloissa pitää oikein kartoittaa ?
Onkohan taas jälleen kerran käytetty ruutia johonkin tosi tarpeelliseen ?
(ei ollut ylimäärästä ruutia katsoa pitkää videota )

Kun auto tietää tarkalleeen minkä kokoisia ja muotoisia matkustajat ovat niin turvalaitteet kuten airbagit voidaan laukaista optimaallisesti.

Samoin jos auto havaitsee lapsen jääneen yksin autoon niin kuumalla säällä auto osaa laittaa ilmastoinnit päälle ja vaikka soittaa apua.
 
Kun auto tietää tarkalleeen minkä kokoisia ja muotoisia matkustajat ovat niin turvalaitteet kuten airbagit voidaan laukaista optimaallisesti.
Mitenhän tämä tapahtuu käytännössä ? Hieno ajatus, mutta voiko noita airbageja jotenkin säädellä. Eikös ne vaan poksahda päälle. ON -OFF tyyppinen laite siis.
Samoin jos auto havaitsee lapsen jääneen yksin autoon niin kuumalla säällä auto osaa laittaa ilmastoinnit päälle ja vaikka soittaa apua.
Jos autoon jää ihminen niin ilmastointi osaa jäädä päälle esim.
Eikös niissä penkeissä ole jo tunnistimet turvavöitä varten ? Nehän voisi aktivoida sen ilmastonnin ihan yhtä hyvin ? Ja kyllähän se kuski tietää aina jääkö autoon joku, ja voi jättää ilmastoinnin päälle ? Jotenkin tuntuu että ratkaistaan taas ongelmaa jota ei ole. Ihan kun ei muita hyödyllisempiä kehityskohteita ei olisi.
 
Jotenkin tuntuu että ratkaistaan taas ongelmaa jota ei ole. Ihan kun ei muita hyödyllisempiä kehityskohteita ei olisi.
Auton sisätilaa kartoitetaan 4D tutkalla, mutta sadetunnistinta ei ole vaan pitää käyttää normikameroita vaihtelevalla menestyksellä. :D Taas niin Teslamainen lähestymistapa, säästetään ihme paikoista ja tuhlataan harvojen haluamiin juttuihin.
 
Eikös niissä penkeissä ole jo tunnistimet turvavöitä varten ? Nehän voisi aktivoida sen ilmastonnin ihan yhtä hyvin ? Ja kyllähän se kuski tietää aina jääkö autoon joku, ja voi jättää ilmastoinnin päälle ? Jotenkin tuntuu että ratkaistaan taas ongelmaa jota ei ole. Ihan kun ei muita hyödyllisempiä kehityskohteita ei olisi.
SIttenhän se ac jää päälle jos esim. vauvan turvaistuin jätetään autoon jos tulkinta tehtäisiin penkin anturin ja turvavöiden avustuksella.
 
SIttenhän se ac jää päälle jos esim. vauvan turvaistuin jätetään autoon jos tulkinta tehtäisiin penkin anturin ja turvavöiden avustuksella.
No mikä tuo 4d-tutka nyt sitten on? Joko se on selvinnyt? Applemaisesti nimetty neljän liikesensorin yhdistelmä, joka näkee auton joka paikkaan?
 
Videolla puhutaan objektin koosta mistä voidaan päätellä onko se ihminen vai jotain muuta. Tai pienempi objekti kuten vauva. Erikseen ei ainakaan kerrottu muuta sen osalta kuin että osaisi myös tunnistaa jopa sykkeen jne. Suoraan tietoa ei saa että onko pieni objeksi koira vai vauva.

Sitten voidaan sen mukaan avata ikkunoita, ilmoittaa kuskille että nyt unohtui jotain ja soittaa 991 jos asiaan ei reakoida. Plus tuo että voidaan laukaista kolareissa näitä airbageja.

Joista tämä viimeinen kuulostaa siltä, että halutaan korvata nykyiset sensorit tällä tutkalla.

Tiedä sitten miten paljon tuollainen lähestyminen kehityksessä maksaa. Ehkä myös FSD rautaan olisi voinut lisätä tutkan?

Lisäksi ilmastointiin tulee poikittainen automatiikka kuten sellaisessa kotituulettimessa kun maaliskuussa toimitukset alkaa. Puhaltelee vasemmalta oikealle jne. jos sen aktivoi.

Vilkkuviiksi tuotiin koska saivat palautetta 3:n julkaisun jälkeen mutta kuitenkin tärkein syy oli ergonomisemmin sijoitetut napit että kaksi on jokaisella puolella. Vilkkuviiksessä vain yksi kohta koska auto cancel toimii hyvin. Samasta syystä vaihdevipu jäi pois koska auto shift toimii ja näyttö on käyttäjän sillä puolella.

Puskurikamera tuotiin koska auto on iso kuten CT ja sen eteen muodostuu liikaa blindspot aluetta jonka takia kamera tuotiin, että kuski näkee mitä siellä on. Mielestäni myös mainittiin että käyttävät myös Smart Summoniin samasta syystä. Muihin malleihin ei tätä ole tulossa eikä mainittu FSDn tai nykyisen ”parkkitutkan” osalta käytetään sitä siihenkään.

Lienee ehkä hiukan Teslamainen tapa keksiä tutka uudestaan kun olisivat voineet vain pitää ne oikeat parkkitutkat.
 
Kauhea pöhinä päällä ja sitten laittavat tuollaisen kahden pennin vilkkuviiksen ilman erillistä pykälää. Ihan mukava, että se on siellä mutta olisivat nyt voineet tehdä siitä sentään edes nykyisen Yn tuntuisen.
 
Kauhea pöhinä päällä ja sitten laittavat tuollaisen kahden pennin vilkkuviiksen ilman erillistä pykälää. Ihan mukava, että se on siellä mutta olisivat nyt voineet tehdä siitä sentään edes nykyisen Yn tuntuisen.
Tuota itsekin ihmettelen, olisivat voineet tehdä sen kerralla kuntoon kuin nyt jättää vajaaksi. Tuo auto cancel ei kuitenkaan ole toimiva vieläkään näissä liikenneympyröissä ja muissa vähän erikoisemmissa tilanteissa. Selkeissä kaistanvaihto/kääntymisissä toimii mutta muuten ei.
 
Valmiiksi kootut superit tulee. Säästää kustannuksissa, ajassa ja parantaa laatua. Auttaa pitämään latauskustannukset kurissa. Tämäkin varmaan joidenkin mielestä halpuutus ja heikennys. V4 Cabinetit tulee myöhemmin tänävuonna.

 
Valmiiksi kootut superit tulee. Säästää kustannuksissa, ajassa ja parantaa laatua. Auttaa pitämään latauskustannukset kurissa. Tämäkin varmaan joidenkin mielestä halpuutus ja heikennys. V4 Cabinetit tulee myöhemmin tänävuonna.



Ihmettelin jo vuosia sitten, miksei Betoniteollisuus ja laturivalmistajat tee yhteistyötä tuollaisten valmiiksi kasattujen kenttien kanssa.

Eihän tuohon tarvittaisi kuin hieman muokattu ontelolaatta johon kiinnityspisteet latureille, putkitukset onteloon kaapeleille jne.

Sitten koko komeus lavetille ja nosto paikalleen työmaalla.
 

–  Aika vahva hypoteesi (olettamus) on, että Muskin poliittisella aktiivisuudella ja Teslan myynnin hupenemisella on keskinäinen yhteys. Musk on saanut niin paljon huomiota ja hänen profiilinsa on muuttunut niin dramaattisesti, että mainehaitta saattaa vaikuttaa automyyntiin, arvioi boikotteihin perehtynyt yliopistotutkija Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuskeskuksesta.

Teslalle itsekin veikkaan vaikeampia aikoja myynnillisesti.
 

–  Aika vahva hypoteesi (olettamus) on, että Muskin poliittisella aktiivisuudella ja Teslan myynnin hupenemisella on keskinäinen yhteys. Musk on saanut niin paljon huomiota ja hänen profiilinsa on muuttunut niin dramaattisesti, että mainehaitta saattaa vaikuttaa automyyntiin, arvioi boikotteihin perehtynyt yliopistotutkija Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuskeskuksesta.

Teslalle itsekin veikkaan vaikeampia aikoja myynnillisesti.
Haaste on että Musk vetoaa esim. perussuomalaisiin todella kovasti mutta perussuomalaisille Tesla on nogo autona. Veikkaan pudotuksia myynneissä tämä seurauksena.
 

–  Aika vahva hypoteesi (olettamus) on, että Muskin poliittisella aktiivisuudella ja Teslan myynnin hupenemisella on keskinäinen yhteys. Musk on saanut niin paljon huomiota ja hänen profiilinsa on muuttunut niin dramaattisesti, että mainehaitta saattaa vaikuttaa automyyntiin, arvioi boikotteihin perehtynyt yliopistotutkija Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuskeskuksesta.

Teslalle itsekin veikkaan vaikeampia aikoja myynnillisesti.
Onko se myynti oikeesti romahtanut, vai onko kyseessä vaan joka kvartaali toistuva ilmiö että kvartaalin lopussa (joukukuussa) autoja toimitetaan ja alussa (tammikuussa) ei. Paljonko myynti on muuttunut 2025 tammikuussa vrt. 2024 tammikuuhun?

E: on näköjään koko vuosimyynti laskenut, 3700 autoa viime vuonna kun toissa vuonna 6100. Löytyi toisen median jutusta, en tajua miksei maikkari mainitse lukuja jos tekee artikkelin luvuista. Tässä paremmin tehtynä lukujen kanssa sama uutinen:

 
Ja sitten kun Tesla tipauttaa reilusti hintoja, kaikki Muskin perseily unohtuu sillä samalla sekunnilla ja periaatteelliset teslavastustajatkin marssivat kauppaan. Ja kauppa käy taas kuin siimaa. Maailmajärjestys palautuu ja kaikilla on taas niin kivaa.
 
Ootteko saanu mistä vakuutusyhtiöistä järkevän hintaisia tarjouksia Tesloille? Model 3 olis suunnitteilla ekaksi sähköpirssiksi plugarin jälkeen.

Onko kokemuksia korvaustilanteista? Hyviä suosituksia? 😊

Ainakaan Pohjantähti ei korvaa ollenkaan lasikattoa/kattoikkunaa Teslojen osalta, kun kysyin... aika yllättävää. Muut lasit kylläkin korvaa.
 
Kyllä keskustelujen perusteella pitäis korvata. :hmm: Mut sähöissä on, että ihan perusmyyjältä ei kannata kysyä mitään, ne kyselee tehoja ja muuta merkityksetöntä eivätkä tiedä p*skaakaan.

If ja Pohjola vakuuttaa Tesloja, samoin kyllä Pohjantähtikin, katso vaikka Harri Salon joku video ja mee sitä kautta yhteyistyökumppaninsa pakeille.
 
Ootteko saanu mistä vakuutusyhtiöistä järkevän hintaisia tarjouksia Tesloille? Model 3 olis suunnitteilla ekaksi sähköpirssiksi plugarin jälkeen.

Onko kokemuksia korvaustilanteista? Hyviä suosituksia? 😊

Ainakaan Pohjantähti ei korvaa ollenkaan lasikattoa/kattoikkunaa Teslojen osalta, kun kysyin... aika yllättävää. Muut lasit kylläkin korvaa.
LähiTapiola, If ja OP olleet parhaita pääkaupunkiseudulla. Tosin noista OP nostaa hintaa vuoden jälkeen satasilla (eka vuosi perustuu erilaisiin alennuksiin) kun lähärillä tuli ihan nimellinen indkeksikorotus.. 1100-1200 luokkaa omat vakuutukseni olleet/v täysillä bonareilla.
 

–  Aika vahva hypoteesi (olettamus) on, että Muskin poliittisella aktiivisuudella ja Teslan myynnin hupenemisella on keskinäinen yhteys. Musk on saanut niin paljon huomiota ja hänen profiilinsa on muuttunut niin dramaattisesti, että mainehaitta saattaa vaikuttaa automyyntiin, arvioi boikotteihin perehtynyt yliopistotutkija Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuskeskuksesta.

Teslalle itsekin veikkaan vaikeampia aikoja myynnillisesti.

Toisaalta sähköautojen kokonaismyynti tipahti myös lähemmäs 30%. Edelleen tilanne on myös se, että varsinkin loppuvuodesta alkoi olla selvää, että Model Y:n eli Teslan ylivoimaisesti suosituimmain mallin facelift on aivan kohta tuloillaan, joten yllättävämpänä olisin pitänyt jos myynti EI olisi laskenut.

Toki jengi on edelleen persaukista ja maailmantalous on mitä on, joten ei yllättäisi yhtään että (uusien) sähköautojen kokonaismyynti Suomessa jatkaisi pyllymäkeä. Veikkaan silti, että uudistettu Model Y tulee myymään todella hyvin, vaikka Musky Man parhaansa mukaan hommaa yrittääkin sabotoida.
 
Kyllä keskustelujen perusteella pitäis korvata. :hmm: Mut sähöissä on, että ihan perusmyyjältä ei kannata kysyä mitään, ne kyselee tehoja ja muuta merkityksetöntä eivätkä tiedä p*skaakaan.

If ja Pohjola vakuuttaa Tesloja, samoin kyllä Pohjantähtikin, katso vaikka Harri Salon joku video ja mee sitä kautta yhteyistyökumppaninsa pakeille.
Okei, kiitoksia. Pitää tutkia & kysellä vielä lisää 👍

Joo Harrilla on kyllä asiapitoisia & hyviä videota YouTubessa 😎

Ote Pohjantähden tarjouksesta:

"Lasivakuutukseen kuuluu meillä tuulilasi, sivulasit ja takalasi. Kattolasi/kattoikkuna ei kuulu vakuutukseen."

Pitää ehkä tarkentavasti kysyä, että korvaako joku muu turva sitten heillä sen.

Kannattaahan tuo toki tuplavarmistaa, jos jollakin on vakuutukset nyt Pohjantähdessä ja kattolasi vielä onneksi ehjänä, että mitä jos... 😅
 
Ootteko saanu mistä vakuutusyhtiöistä järkevän hintaisia tarjouksia Tesloille? Model 3 olis suunnitteilla ekaksi sähköpirssiksi plugarin jälkeen.

Onko kokemuksia korvaustilanteista? Hyviä suosituksia? 😊

Ainakaan Pohjantähti ei korvaa ollenkaan lasikattoa/kattoikkunaa Teslojen osalta, kun kysyin... aika yllättävää. Muut lasit kylläkin korvaa.
Jos ostat lainarahalla, OP:n rahotuksen kylkeen saa rahoituskaskon joka on halpa. Hinta riippuu auton hinnasta, ei mallista. Myöskään bonuksen ei vaikuta hintaan.
 
lähitapiolassa Y:n kasko 400€ omavastuulla n. 900€ / vuosi ( lasi 200€, katto sisältyy ) Ei saa netistä, vaatii soiton vakuutusmyyjälle ja kerran vuoteen tekstarin perään että laitahan takas aiempi hinta..
 
Perffi jenkeissä on kyllä hämmentävän nopea. Edmunds-kanavan testissä kiihdytys-jarrutus-käännös takaisin oli nopeampi kuin paljon kalliimpi M3 CS. Hinta/nopeus/laatu todella kova tuohon hintaan. Jarruthan toki vakiona surkeat, ratakestoa parannettu endurance-modilla.
 
Kaikenlaiset takuut/turvat yms on vain myyjän tarjoamia lisäpalveluja, joihin voi asettaa erilaisia ehtoja.

Mutta kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu on pakottavaa lainsäädäntöä josta ei voi luikerrella irti takuuehdoilla.

Lähtökohtaisesti tavoittelisin tilannetta, jossa myyjäosapuoli hoitaa auton kuntoon haluamallaan tavalla ja hoitaa paperisotansa itse noille kolmansille osapuolille.
Sinun tehtäväksi jää lähinnä ilmoitttaa, että "laittakaa kuntoon".
Näin on. EU määrittelee lakisääteiseksi "takuuajaksi" kaksi vuotta. Lainausmerkit siitä syystä, että oikeastaan tarkoitetaan virhevastuuta.

Joka tapauksessa tämä tarkoittaa sitä, että jos Teslan huollossa on vaihdettu lämpöpumppu ja ei ole erikseen mainittu, että pumpun kestoikä ei ole kahta vuotta, niin silloin sen pitäisi automaattisesti mennä virhevastuun piikkiin vaihtoa seuraavan kahden vuoden aikana. Toki se voi mennä senkin jälkeen, mutta vähintään kaksi vuotta sen pitää olla automaatio.

Jos tarkkoja ollaan, niin jos ajokilometrejä tulee ihan tolkuttomasti, niin sitten voidaan keskustella, että onko kyse enää normaalista käytöstä ja Tesla voisi ehkä vedota siihen, että pumppu kyllä kestää normaalin oletetun kestoiän, mutta se täyttyi ennen kahta vuotta, mutta tämä tosiaan tarkoittaisi ihan poikkeuksellisen suurta ajomäärää.
 
Viimeksi muokattu:
Perffi jenkeissä on kyllä hämmentävän nopea. Edmunds-kanavan testissä kiihdytys-jarrutus-käännös takaisin oli nopeampi kuin paljon kalliimpi M3 CS. Hinta/nopeus/laatu todella kova tuohon hintaan. Jarruthan toki vakiona surkeat, ratakestoa parannettu endurance-modilla.
Harmi eurooppaan tulee sillä kököllä LG:n varastonperuilta kaivetulla akulla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 306
Viestejä
4 621 307
Jäsenet
76 021
Uusin jäsen
kestivaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom