Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Minulla on Teslan kuitti jossa tehty tuo työ ja sen lisäksi renkaiden irrotus ja takaisin laitto. 234€ sis alv.
On tämä ihme puulaaki. Tuosta veloitetaan erikseen, ja sitten rangeri kurvailee pitkin maakuntaa tekemässä pikkuhuoltoja omistajien kotona ilmaiseksi.

Olen vaan tottunut siihen että jos kiinteä hinta jonkin huoltamiseksi on kerrottu, niin se on sitä. Erikseen on sitten ns. määrittelemättämät huoltotyöt jossa on erikseen osat/tarvikkeet ja sitten työveloitus tuntiperusteisesti.
 
Jarruhuollossa ei lähtökohtaisesti irroiteta renkaita. Siinä tarkistetaan levyt, palat ja nesteet, sekä yleisvaikutelma. Ei juuri muuta.
Onkohan tämä taas sitä tekijöihin peseytynyt samaa laiskuutta kun jos jarrunesteiden vaihto tarkoittaa vain säiliön nesteiden vaihtoa. Itse olettaisin ainakin 200€ saavani sen että joka satulasta kengät pois, männät ulos, tarkistaa ettei männissä ole ruoste pisteitä, sumautus öljyä mäntiin, Männät sisään, ilmaus nippa auki ja polkimen verran nestettä ulos satulasta.
 
Ehkä tarkistuksessa. Nyt kyse tästä huollosta.
Saa olla aika taikuri jos tekee tuon voitelun ja säätämisen ilman irroitusta.

Mitä säädettävää teslan jarruissa on? Jarrupalojen/levyjen vaihto, jarrunesteen vaihto, jarrujen herkistely on erikseen yleensä huolto-ohjelmissa. Jarruhuollossa (nimenä) tehdään vain tarkistus.
 
Onhan nuo hinnat jokatapauksessa aika koomiset. Suuntauksen tarkastus 181€ eikä sisällä kun tarkastuksen. Muualla normaali hinta suuntaukselle on 100€. (Tai ainakin viime kesänä teetin suuntauksen hintaan 99€)

Mutta oma veikkaukseni on, että Tesla ei näitä todellakaan halua oikeasti tehdä näitä huoltoja vaan nämä nyt vaan pakosta tarjotaan. Huoltopaikkoja vain muutama ja varmasti kädet täynnä takuu töitäkin ja bisnes lienee myydä uusia autoja eikä tehdä huoltoja.
 
Mitä säädettävää teslan jarruissa on? Jarrupalojen/levyjen vaihto, jarrunesteen vaihto, jarrujen herkistely on erikseen yleensä huolto-ohjelmissa. Jarruhuollossa (nimenä) tehdään vain tarkistus.
Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä
Tästä se lähti. Vilkaise tuota kuvaa niin tarkastus kaikkineen 120€ ja sitten on erikseen tuo huolto jossa tehdään nämä voitelua ja muut. Hinta tälle 181€. Itselläni kuitti jossa tuo huolto + renkaiden irrotus/takaisin laitto 234€.
 
Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä
Tästä se lähti. Vilkaise tuota kuvaa niin tarkastus kaikkineen 120€ ja sitten on erikseen tuo huolto jossa tehdään nämä voitelua ja muut. Hinta tälle 181€. Itselläni kuitti jossa tuo huolto + renkaiden irrotus/takaisin laitto 234€.
Onkohan tuo mahdollisesti se, että renkaan on vaihdettu edestä taakse, mitä Tesla käskee tekemään aika-ajoin? Mutta siitä olen samaa mieltä että tuossa on tuplalaskutus tapahtunut, koska renkaat on joka tapauksessa pakko irroittaa jarruhuollossa. Reklamoitko silloin tuota asiaa?

Toki luulen että jos viet auton jarruhuoltoon mihin tahansa korjaamoon, ja pyydät samalla vaihtamaan kesärenkaat alle, niin heiltä tulee sama veloitus renkaiden vaihdosta vaikka renkaat on jo joutunut irroittamaan jokatapauksessa. Sitten ei tule jos laskuttavat tuntiperusteisesti.
 
Minulla on Teslan kuitti jossa tehty tuo työ ja sen lisäksi renkaiden irrotus ja takaisin laitto. 234€ sis alv.
Käytit auton tuossa Teslan Kuntotarkastuksessa ja otit siihen tuon jarrusatuloiden puhdistuksen ja voitelun? Vai olet joskus käyttänyt ja silloin hinta on ollut eri kuin nyt?
 
Onkohan tuo mahdollisesti se, että renkaan on vaihdettu edestä taakse, mitä Tesla käskee tekemään aika-ajoin? Mutta siitä olen samaa mieltä että tuossa on tuplalaskutus tapahtunut, koska renkaat on joka tapauksessa pakko irroittaa jarruhuollossa. Reklamoitko silloin tuota asiaa?

Toki luulen että jos viet auton jarruhuoltoon mihin tahansa korjaamoon, ja pyydät samalla vaihtamaan kesärenkaat alle, niin heiltä tulee sama veloitus renkaiden vaihdosta vaikka renkaat on jo joutunut irroittamaan jokatapauksessa. Sitten ei tule jos laskuttavat tuntiperusteisesti.
Vain tämä jarruhuolto eli voitelu ja herkistely. En reklamoinut koska sain etukäteen sen työlistan mitä tekevät. Nyt kyseessä on se että ovatko muuttaneet prosessia vai tuleeko näitä yllätyskuluja. Pyysin nyt tarjouksen mitä maksaa tarkastus ja huolto tälle samalle asialle. Sittenhän sen näkee tuleeko renkaiden osalta extraa.

Renkaat olen itse kierrättänyt sen mukaan miten pinta on.
Käytit auton tuossa Teslan Kuntotarkastuksessa ja otit siihen tuon jarrusatuloiden puhdistuksen ja voitelun? Vai olet joskus käyttänyt ja silloin hinta on ollut eri kuin nyt?
Tehty ennen tätä mainostettua kuntotarkastusta. Uskoisin että prosessi on silti sama. Nyt tehdään vikalista 120€ ja sen jälkeen uudet työt.
 
Ihan hieno tuo uusi Y, ostaisin jos ei jo olisi Y:tä. Mutta ei nyt mitään niin mullistavaa että haluaisin vaihtaa tuohon. Petikossa nähtävillä siis nyt. Samalla tuli katseltua S ja 3 malleja ja ihan hieno tuo S, mutta aika alhaalla istutaan niin käytännössä Y huomattavan paljon mukavampi käyttää kun pääsee sisään ja ulos paljon helpommin.
 
Savukiehkuroita havaittu porauslautalla, Euroopan myynnit -50% tammikuussa. Facelift ja mitä näitä syitä nyt olikaan.

Tesla (TSLA) sales are dropping like a rock in Europe, but it's not just because of Elon Musk
Aika normi juttu joka vuosi näitä clickbaiteja. Ehkä lokakuussa huolestuisin jos myynti teslalla alta miljoonan ettei autot mene kaupaksi. Tulee niitä huonoja kuukausia pitkin vuotta milloin tulee taas uutisankkoja kun myynti sakkaa vaikka kyseessä yleensä on ettei Kiinasta tule uutta batchia 3/y. Toinen seikka sitten kun jengi inisee pitkin vuotta on että kylläpäs tesloja menee kun ne polkee hintoja ja korkokampanjaa pukkaa kokoajan ja referralia.
 
Savukiehkuroita havaittu porauslautalla, Euroopan myynnit -50% tammikuussa. Facelift ja mitä näitä syitä nyt olikaan.

Tesla (TSLA) sales are dropping like a rock in Europe, but it's not just because of Elon Musk

Niinno, kyllähän tuon nyt varsin todennäköisesti juurikin sillä faceliftillä selittyy. Sen vääjämättömästä tulemisesta on tiedetty jo pitkään, mutta aiemmin konkreettinen aikataulu oli vielä täysin auki. Nyt tiedetään tarkalleen koska uusi malli on tulossa, joten onko tuo nyt kovinkaaan ihmeellinen asia, että kokonaismyynti sakkaa, kun Teslan suosituimman auton väistyvän mallin myynti sakkaa?

Toki varmasti Muskin sekoilullakin on oma osansa, mutta veikkaan että se näyttelee loppuviimein aika pientä roolia. Teslan tärkein markkina-alue on Kiina ja siellä tuskin ollaan hirveän kiinnostuneita jenkkien sisäpolitiikasta tai siihen liittyvästä moraaliposeerauksesta. Toki erityisesti sillä markkinalla kilpailu myös kovenee koko ajan, joten voihan tässä tosiaan olla aineksia isompaankin luisuun myynneissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, täytyy siis poistaa valot tiketiltä. Ei uskalla ottaa riskiä 160€+alv turhasta maksusta.

Vähän riskillä mennään tuossa ulkokaiuttimessakin kun se plussa keleillä toimii niin siitäkin helposti tulee maksettavaa itselle ja sitten seuraavaksi päiväksi on luvattu pakkasta jolloin se ei sitten enää toimi, mutta sitten ei voi enää takuuna tikettiä tehdä uudestaan koska takuu on ohi.

No täytyy katsoa jos siellä on joku paikalla ja näistä keskustella ja vaikka koittaa siirtää aikaa sellaiseen hetkeen kun on pakkasta. Tosin säätiedostusta kun katsoo niin kunnolla pakkasta saattaa olla vasta ensi talvena, sinne asti tuskin saa siirrettyä?
Huolto tehty ja ulkokaiutin(töötti) sekä etu umpiot vaihdettu takuuseen. Umpioissa siis oli vettä sisällä, ei nyt mitään akvaarioita olleet ja kuivuivat sinänsä kyllä jos oli pitkään lämpimässä, mutta sisäpuoli lasista täynnä pisaroiden valumajälkiä ja kostealla ilmalla oli paljon pisaroita näkyvissä ja pakkasella jäässä sisäpuolelta. MY LR 23 siis kyseessä ja nyt sitten toivottavasti ei tule enää muita ongelmia koska takuu on kilometrien osalta taputeltu.

Takuuseen meni vajaassa 2 vuodessa:
-Lokasuojan kamera, vettä sisällä ja hajosi
-Latausportti, oli ilmoitusta, että ei välttämättä aukea painettaessa vaikka aukesikin
-Etu umpiot, vettä sisällä
-Töötin kaiutin, varmaan vettä sielläkin kun toimi plussakeleillä mutta ei pakkasella.

Muuta vikaa ei ole ollut.

Edit: eli jos saisivat parannettua noiden asioiden vedenpitävyyttä niin ei olisi ollut mitään ongelmaa. Tai no latausportti ongelma, mutta saattoihan sekin johtua vedestä.
 
Viimeksi muokattu:
Niinno, kyllähän tuon nyt varsin todennäköisesti juurikin sillä faceliftillä selittyy. Sen vääjämättömästä tulemisesta on tiedetty jo pitkään, mutta aiemmin konkreettinen aikataulu oli vielä täysin auki. Nyt tiedetään tarkalleen koska uusi malli on tulossa, joten onko tuo nyt kovinkaaan ihmeellinen asia, että kokonaismyynti sakkaa, kun Teslan suosituimman auton väistyvän mallin myynti sakkaa?

Toki varmasti Muskin sekoilullakin on oma osansa, mutta veikkaan että se näyttelee loppuviimein aika pientä roolia. Teslan tärkein markkina-alue on Kiina ja siellä tuskin ollaan hirveän kiinnostuneita jenkkien sisäpolitiikasta tai siihen liittyvästä moraaliposeerauksesta. Toki erityisesti sillä markkinalla kilpailu myös kovenee koko ajan, joten voihan tässä tosiaan olla aineksia isompaankin luisuun myynneissä.
Olisi kyllä ollut melkoinen ihme jos oikeasti joku olisi tammikuussa ostanut Model y:tä kun kerran juuri tulee uusi malli. Varsinkin kun ei nyt mitään erityisiä alennuksiakaan olisi saanut.
 
Olisi kyllä ollut melkoinen ihme jos oikeasti joku olisi tammikuussa ostanut Model y:tä kun kerran juuri tulee uusi malli. Varsinkin kun ei nyt mitään erityisiä alennuksiakaan olisi saanut.
Miksei ostaisi? Vanhempi malli halvempi että saa myös hyvä korkotarjouksen.
 
Olisi kyllä ollut melkoinen ihme jos oikeasti joku olisi tammikuussa ostanut Model y:tä kun kerran juuri tulee uusi malli. Varsinkin kun ei nyt mitään erityisiä alennuksiakaan olisi saanut.
Eiköhän vanhakoppaisia model y autoja tule hyvillä alennuksilla, jos niitä on jäänyt varastoon. Tosiaan porukka odottelee niitä? Tai sitten perusvarusteltua fl model yytä, joka on saman hintainen, kunhan tulee joskus saataville?
 
Kellään haisua mikä mahtaa olla Teslassa vikana, kun Spotify ei vaan toimi? On tässä viikon verran hidastellut aina autoon sisään mennessä, vaikka vasemmalla alhaalla on kappaleen sijasta lukenut "Valitse medialähde" tms niin musiikki on silti lähtenyt melkeinpä samantien pauhaamaan. No tänää ei suostunut enää yhdistämään koko Spotifyyn.

Premium Connectivity on käytössä ja sen juuri tarkistin appista. Myös Tune in sekä selain toimii, eli yhteyden pitäisi olla kunnossa. Kokeilin rattibuuttauksen näytölle mutta tästä ei ollut apua.
 
Tais spotify poistua premium connectivitystä, voisiko liittyä siihen? Mulle ainakin tuli joku QR-koodi millä sai kirjauduttua sisään puhelimella syöttämättä tunnusta/salasanaa spotifyyn, mutta sekin toimi vasta toisella yrityksellä.
 
Täh, no johan on. No enpä tiedä onko tuosta Premiumista sitten itselle enää hyötyä. Niin siis tuli qr-koodi auton näytölle vai mihin? Itselle ei ole tullut.
 
Eiköhän vanhakoppaisia model y autoja tule hyvillä alennuksilla, jos niitä on jäänyt varastoon. Tosiaan porukka odottelee niitä? Tai sitten perusvarusteltua fl model yytä, joka on saman hintainen, kunhan tulee joskus saataville?

Voisi kuvitella, että Teslalla on joku suunnitelma siihen millä nuo varastossa olevat vanhat Y:t saadaan hukattua.

Onko se sitten se, että uudesta on tuo Launch edition ainoana vaihtoehtona niin kauan kuin varastot on tyhjät ja vanhaan alea/korkokamppista, 2 euron arvosta superia tms.

Vai se että varastot dumpataan jonnekin vuokra-autofirmoille tai leasingfirmoille.
 
Missäs päivityksessä on muuttunut tuo että ei voi enää määritellä kojelautakameran leikkeen pituutta vaan nyt on että voi määrittää vaan sentry videon pituuden? :o
 
Voisi kuvitella, että Teslalla on joku suunnitelma siihen millä nuo varastossa olevat vanhat Y:t saadaan hukattua.

Onko se sitten se, että uudesta on tuo Launch edition ainoana vaihtoehtona niin kauan kuin varastot on tyhjät ja vanhaan alea/korkokamppista, 2 euron arvosta superia tms.

Vai se että varastot dumpataan jonnekin vuokra-autofirmoille tai leasingfirmoille.
Ei kai Teslalla ollut mitään vaikeuksia päästä eroon lopuista vanhan mallin kolmosista, kun Highland tuli markkinoille. Alennukset olivat toki ihan hyviä varsinkin kesällä 2023, mutta ei niitä tarvinnut minnekään dumpata. Hyvä on edelleenkin muistaa kuitenkin se, että kyse ei ole uudesta mallista vaan faceliftistä. Voi olla että mallia ei vaihdeta vielä pitkään aikaan, vaan uutta faceliftiä pukkaa taas joskus vuosikymmenen loppupuolella.
 
Miksi muistan että 3:n osalta kaikki mallit päivittyi uuteen ja ei ollut nykyistä tilannetta että vanha roikkui rinnalla.
 
Ei kai Teslalla ollut mitään vaikeuksia päästä eroon lopuista vanhan mallin kolmosista, kun Highland tuli markkinoille. Alennukset olivat toki ihan hyviä varsinkin kesällä 2023, mutta ei niitä tarvinnut minnekään dumpata. Hyvä on edelleenkin muistaa kuitenkin se, että kyse ei ole uudesta mallista vaan faceliftistä. Voi olla että mallia ei vaihdeta vielä pitkään aikaan, vaan uutta faceliftiä pukkaa taas joskus vuosikymmenen loppupuolella.
Eiköhän nuo ale kampanjat käynnisty pikku hiljaa tämän kuun loppupuolella ja kiristyy maaliskuun loppuun mennessä kun q1 end push. Mitä tuolta Saksasta kantautuu tiedon tulvaa niin maaliskuussa muutama viikko launch editionia kunnes huhtikuuhun mennessä alkaa normaalit versiot tulemaan myyntiin.
 
Ei kai Teslalla ollut mitään vaikeuksia päästä eroon lopuista vanhan mallin kolmosista, kun Highland tuli markkinoille. Alennukset olivat toki ihan hyviä varsinkin kesällä 2023, mutta ei niitä tarvinnut minnekään dumpata.

"Ei ollut vaikeuksia"
"Alennukset olivat toki hyviä"
"Ei tarvinnut minnekään dumpata"

Eikös tuossa nyt ole ristiriita mitä sanot. Jos ei olisi ollut mitään vaikeuksia niin miksi niitä myytiin alennuksella?
 
"Ei ollut vaikeuksia"
"Alennukset olivat toki hyviä"
"Ei tarvinnut minnekään dumpata"

Eikös tuossa nyt ole ristiriita mitä sanot. Jos ei olisi ollut mitään vaikeuksia niin miksi niitä myytiin alennuksella?
Isoimpia alennuksia oli jo hyvissä ajoin kesällä ennen syyskuista julkaisua. Samoihin aikoihin oli tarjolla myös toimitusvalmiita Y-malleja useamman tonnin alella (LR n. 51 ke). Samaan aikaan oli siis saatavilla kumpaakin mallia ale-hinnalla.
 
Noiden lisäksi Saksassa ja Suomessa lasketeltiin 60% viimevuoden tammikuusta, joka oli jo reippaasti miinuksella edellisvuoteen verrattuna.
Samaa juuttua myös hesarissa. Kyllähän ne poliittiset kannanoto alkavat näkyä. Seuraavaksi varmaan USA, kun herra huseeraa vähän paikallisessa valtionkonttorissa.

 
Ans kattoo saako GM ja Ford irti mitään jos ihmiset todellakin alkavat vierastamaan Mäskiä.
 
Eiköhän nuo ale kampanjat käynnisty pikku hiljaa tämän kuun loppupuolella ja kiristyy maaliskuun loppuun mennessä kun q1 end push. Mitä tuolta Saksasta kantautuu tiedon tulvaa niin maaliskuussa muutama viikko launch editionia kunnes huhtikuuhun mennessä alkaa normaalit versiot tulemaan myyntiin.
Kolmosen päivityttyä syksyllä 2023 Highlandiin nähtiin tosiaan niitä hinnanalennuksia, joista on varmaan tietoa tämänkin ketjun historiasta, mutta satuin löytämään myös omia ylös kirjaamiani merkintöjä tuolta ajalta. Tuolloin oli tarjolla joitain kappaleita toimitusvalmiita kolmosia (rwd ja lr) 4300-5480 euron alennuksella. Alennuksessa taisi olla mukana myös 500 euron suosittelija-ale. Nämä tiedot olin poiminut 23.9.2023, eli muutama viikko Highlandin julkaisun jälkeen. Saatan muistaa väärin, mutta mielestäni noita alennushintaisia, toimitusvalmiita kolmosia ei ollut myynnissä montaakaan kappaletta kerrallaan. Sama tilanne taisi olla Y:n kohdalla.
 
Traficomin luvuista voi tosiaan nähdä että Enyaq (161) oli tammikuussa ylivoimainen ykkönen sähkautoissa ja bZ4x (91) toisena. Model y 34 ja Model 3 22kpl.

Merkeittäin Tesla 58 ja Volkkari ja Skoda vajaa 180 molempia.

Aika pientä tuon faceliftatun kolmosenkin myynti noilla luvuilla.
 
Juu, vaihtelee. Muutenkin Teslan kohdalla kvartaali on se parempi mittari, koska niiden kohdalla rytmitys sentään pysyy samana. Tosin, olihan tuo aika huonosti Teslalta itseensäkin verraten (mutta tosiaan Yn kohdalla faceliftaus varmasti vaikutti).
 
Elon Musk on viime aikoina ottanut yhä voimakkaammin kantaa poliittisiin kysymyksiin ja osoittanut tukeaan äärioikeistolaisille puolueille, kuten Saksan AfD:lle. Lisäksi hän on asettunut Donald Trumpin tueksi Yhdysvaltain presidentinvaaleissa. Tämä on melkoinen täyskäännös verrattuna aiempaan, jolloin Musk vakuutti poliittista puolueettomuuttaan ja jopa tuki demokraattien kampanjoita.

Teslan ostajakunta on perinteisesti koostunut teknologiaorientoituneista ja ympäristötietoisista kuluttajista, joista monet suhtautuvat kriittisesti äärioikeistoon ja ilmastonmuutoksen vähättelyyn. Voiko Muskin poliittinen toiminta vaikuttaa negatiivisesti Teslan myyntilukuihin Suomessa ja muualla Euroopassa?

Toisaalta, jos Muskin vaikutusvalta kasvaa ja hän onnistuu vaikuttamaan poliittisiin päätöksiin esimerkiksi Saksassa, voisiko se tarkoittaa Teslalle suotuisia verohelpotuksia tai energiakustannusten alenemista, mikä voisi vaikuttaa suoraan autojen hintoihin?

Mitä mieltä olette – voiko Teslan suosio laskea poliittisten syiden vuoksi, vai onko brändi jo niin vahva, ettei Muskin mielipiteillä ole suurta merkitystä?

 
Elon Musk on viime aikoina ottanut yhä voimakkaammin kantaa poliittisiin kysymyksiin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 070
Viestejä
4 617 785
Jäsenet
75 983
Uusin jäsen
Nonanna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom