• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina klo 14:30 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Nyt tarjoavat 3,75% rahoituskorolla niin hintaa tulee vielä 8000e lisää 5v maksuajalla vrt. loppuvuoden 0% korkotarjoukseen. Loppuhinnaksi 55t vs 69t niin onhan se jo aika huima ero hinnassa.

7-paikkaista versiota tuosta tuskin on edes tulossa.

EDIT: Hetkonen eihän siellä tarjota enää edes nyky Y-mallista 7-paikkaista versiota. Se lysti jäi lyhyeksi, kun tuli vasta syksyn lopussa myyntiin.
2021-2022 vaihteessa vielä kalliimman Model Y: n hankkineena voin kuvitella, että arvonlasku tulee olemaan lähivuosina varsin merkittävä. Early adopterit ovat yleensä valmiita maksamaan sen hinnan, jotta saavat auton alle mahd. pian.
 
Jännästi tosin sanoi, että tuota ei käytetä automasttiajoon tms. muuhunkaan vaan on pelkästään kuskille parantamaan näkyvyyttä.

Vilkkuviiksi on (ainoa viiksi mikä tuossa on, ei mitään vastusta ja/tai pykälää käytettäessä).

Jos hinta on oikeasti 60k+ niin on nykymarkkinassa aika kallis, varsinkin kun latauskyvyssä.ei ole tapahtunut mitään (170kW lfp ja 250kW nmc mutta huonolla latauskäyrällä).
Eiköhän tuo etupuskurikamera oteta pysäköintiavustimeen ja muihin juttuihi mukaan myöhemmin. Eihän tuota etupuskurikameraa ole ollu ku vasta CTssä.
 
Näin Y uudistui:
4% more aerodynamic
• 2.8% more range on Long Range AWD trim (now 320 miles)
• Up to 50% of the parts in the car are new
• Glass roof has 7x better heat refraction vs the old Model Y via new silver coating. This will also reduce load on the HVAC system, as this improve efficiency since you won't need to cool as much
• Front bumper camera (a first for the Model Y) with sprayer to clean off debris
• Fastest power folding rear seats in the industry
• Long Range is 28 lbs heavier than before
• 0.2" lower ground clearance vs old Y
• 51% less vibration on rough roads vs old Model Y, 22% overall decrease in road noise & 20% less wind noise
• 66% better call quality via improved cabin mics
• 3% stiffer body structure
• Improved braking performance for more energy recapture
• New 16 speaker sound system (up from 14 before). More punchy and much better midrange performance
• Annoying deep resonance tone from rear of car has been eliminated
• Improved door latch and door seals. More premium door "thunk" closing sound
• 27% more downforce on rear tires
• New gearing in powertrain for slight efficiency improvement
• Changed lubrication in powertrain for reduced frictional losses
• The front seats automatically move forward so the rear seat headrests don't hit the front seats when folding down
• Redesigned interior with new door cards
• New metal looking speaker housing trim
• More premium interior materials. The fabric is softer to the touch and sewn with a more refined process to present a better overall texture. Double stitching design on dash (new Model 3 doesn't have that)
• No more gear stalk. Drive, reverse, park, etc is controlled via the screen. Turn signal stalk is still there (unlike the new Model 3)
• New steering wheel contains light controls, horn, new camera button, wiper controls and mic control.
• New dash design with textured/woven material
• Multicolor ambient LED interior lighting extending from dash to rear seat doors
• Updated more premium center console
• Acoustic double pane glass on rear windows and back window (was only on front windows before). "360º acoustic glass"
• Center touchscreen now brighter, has smaller bezels, higher contrast & is more responsive. Larger 15.4" main screen (vs 15" for old Y)
• More sound insulation for a quieter ride
• Upgraded suspension for a softer ride
• Front seatbelt pickup point is 27mm lower to accommodate larger body sizes
• Slimmer turn signal stalk
• New hole at bottom of steering wheel to rest fingers
• New silver trim around wireless phone charging area (Model 3 doesn't have this)
• New squared off rear trunk glass shape
• Next-gen Airwave 2.0 ventilation system. Passenger can now turn off just their side.
• Vanity mirror has a CRI index of over 90% for a more accurate representation of makeup, etc.
• Reduced top speed of 125mph (from 155mph) due to more efficient tires
• Better handling
• Passengers are more protected from door impacts due to new latch at the bottom of the door
• Quieter automatic closing trunk
• Rear tail light bar is the first indirect reflective body panel taillight of its kind
• Frunk now has a drain hole to empty liquids
• Bottom rear seat cushions are 0.6" (1.5cm) longer for improved comfort. Headrests are 0.7" (1.7cm) wider.
• Drag coefficient of 0.22 (vs 0.23 in old Model Y)
• Redesigned lower rear bumper
• Front seats are now ventilated & heated. All cabin seats are now perforated
• No fog lights anymore. Headlights are located underneath the new front light bar
• 8" touchscreen for rear passengers in the back to control climate & enjoy entertainment. You can connect two headsets at the same time
• Three 65W USB-C chargers. You can charge a laptop
• Improved bluetooth
• 50% improved cellular connectivity. 2X greater WiFi range (dual-band)
• 10x improved connectivity to phone so car will recognize your phone from farther away
• Two new wheel designs that better optimize battery life
• New Tesla lettering replaces rear Tesla logo badge
• Car is 1.6" longer overall
• Front light bar with an overall slimmer and sleeker front car design
• New "TESLA" logo on steering wheel
• Deliveries start in March 2025

Parantunut ajomukavuus sekä hiljaisuus ehkä miellyttää eniten, lisänä nippu muita "siellä sun täällä." Sen näkee sitte ens vuonna katsotaanko MYP uudelleen, mitä saa tästä vaihdossa vai mitä on markkinoilla silloin.
 
Noita parannusprosentteja ja kertoimia kun katsoo, niin ei voi olla miettimättä , että oliko alkuperäine Y sitten ihan paska :)

pari tärkeää poimintaa muutoslistasta:

Turhamaisuuspeilit antavat nyt todellisen kuvan, jos aikaisemmin on ollut 90 % pielessä :) . Nää on näitä tärkeitä diil breikkereitä
Vanity mirror has a CRI index of over 90% for a more accurate representation of makeup, etc.
Tärkeä asia perheautolle
• 27% more downforce on rear tires
Alan nopeimmat penkit, perkele, nyt meni auto hankintaan :)
• Fastest power folding rear seats in the industry

Vakavasti puhuen, hyviä ja tarpeelissia uudistuksia, markkinointiosastolla vaan lähtenyt hieman mopo käsistä.
 
Kameroihin liittyen. Olen huomannut että etukamera pysyy paljon paremmassa kunnossa kuin takakamera, vaikka siinä ei ole mitään pesuria. Takakamerassa on pesuri , mutta vaikka sitä käyttää , etukameran kuva on aina "puhtaampi". Hieman outo juttu etukamera pysyy ittekseen hyvin puhtaana. Lämmitykset saisi olla kaikissa autoissa vakiona, ainakin pohjolaversioissa..
 
Etukamerahan on ylhäällä taustapeilin yhteydessä ja tuulilasin pyyhkimet hoitaa näkyvyyden.



Inhimillisen pituinen video.
 
Oho. Vanha Y oli mielestäni aivan järkyttävän näköinen eikä vähiten siksi, että sen korkeus suhteessa keulansa profiilin sattui syvälle sieluun. Pakko sanoa, että tämä näyttää nyt paljon paremmalta. Ei oma pala kakkua, mutta ei erotu myöskään mitenkään negatiivisessa valossa, jos vertaa muihin tylsiin, mutta persoonattomiin SUV:eihin, joita tuntuu olevan noin 80% suomen autokannasta.
 
Mikähän on ollut syynä että kun tuli vilkkuviiksi niin siihen olisi saanut pyyhkijät helposti/pesuneste. Mutta jätetty pois.
 
Mikähän on ollut syynä että kun tuli vilkkuviiksi niin siihen olisi saanut pyyhkijät helposti/pesuneste. Mutta jätetty pois.
Rattinappi halvempi, viiksi pidetty mahdollisimman yksinkertaisena/halpuutettuna? Ei kai tuolla niin väliä ole, pääasia että on vilkkuviiksi. Rattinappi toimii varmasti pyyhkijöille ihan hyvin.
 
Viiksestä voi ehkä todeta, että kuitenkin kuluttajapalaute vaikuttaa; kunhan sitä annetaan tarpeeksi ja äänekkäästi.

Jopa Teslaan.
 
Saas nähdä tuleeko Kolmoseenkin tämän myötä vilkkuviiksi takaisin. Pitäisin aika todennäköisenä, koska olisi vähän hassua jos model Y olisi Teslan malliston ainoa viiksekäs auto.

Oma veikkaus, että kolmoseen palaa viiksi, jolloin molemmissa rahvaanmalleissa on se, kun taas kalliimmat X, S ja CT jatkavat viiksettömällä linjallaan.
 
Saas nähdä tuleeko Kolmoseenkin tämän myötä vilkkuviiksi takaisin. Pitäisin aika todennäköisenä, koska olisi vähän hassua jos model Y olisi Teslan malliston ainoa viiksekäs auto.

Oma veikkaus, että kolmoseen palaa viiksi, jolloin molemmissa rahvaanmalleissa on se, kun taas kalliimmat X, S ja CT jatkavat viiksettömällä linjallaan.
Jos tuo osa missä ratti/viiksi on kiinni on sama kolmosessa ja yyssä niin luulisi, että kolmoseen tulee myös viiksi koska lienee halvempaa valmistaa vain yhdenlaista osaa vaikka siinä onkin tuo viiksi enemmän? Viiksen hinta varmaan jokusen euron, mutta erilaisen osan valmistamisen hinta varmaan paljon kovempi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 665
Viestejä
4 596 854
Jäsenet
75 693
Uusin jäsen
xrossux

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom