Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

En mää nyt ymmärrä. Takaronkki aukeaa koskematta, mutta välttämättä haluatte laittaa tavaraa eturonkkiin, ja samalla valitatte että ikävää kun siihen pitää koskea. Takaronkki ei ole lämmityksen piirissä joten aika viilee siellä on. Kurakaukolo pohjalle , niin ei tarvii pelätä auton likaantumista. Helpompaa se on takaronkkiin pakata samalla kertaa lapset, ruuat, likaiset vaatteet, koirat yms, kuin ripotella niitä ympäri autoa. IMO.
Ekan kerran kun poistat latausjohdon osissa koirien kanssa, niin ehkä ei tarvitse kysyä miksi. Toinen juttu on se, ettö johtoa, pesunestettä yms. tarvitsee suht harvoin, miksi pitää niitä lentelemässä takaluukussa? Kun etupään tila monessa autossa on tarjolla, ei luulisi olevan kohtuutonta, että pääsy sinne tapahtuisi vähän 60-luvun autoja fiksummin.
 
Ai että eturonkki täytettäis jäillä ja kaljat sinne.
Aitoa amerikkaa !

Toki. Mutta siellä lämpimissä osavaltiossa on oikeasti coolerit jäillä ja juomalla täytettynä kun lähdetään rannalle, katsomaan jenkkifutispeliä jne.

Ja Mustang Mach-E:ssä oli jo samanlainen vedenpoistoreikä frunkissa ja se oli iso markkinointikikka:

mach-e-frunk-use-frunkgating-scaled.jpg
 
Eikös tuolla voisi hyvin paistaa vaikka kinkun eturonkissa ? Sen verran noilla seuduilla aurinko kuumasti porottaa. Kinkku ronkkiin ja ostarille shoppaileen. Takas tullessa nyhtöpossua ronkin täydeltä.
 
Uuden Kiina Y:n speksejä jos vertaa nykyiseen, niin muutokset ovat teknisesti aika pieniä. Honkkarin sivulta suurimmat erot ovat:

Launch-edition takapotkulle sekunnilla 6.9 -> 5.9s parantunut 0-100 aika ja vastaava kehitys LR AWD:lle 5.0 -> 4.3s

WLTP estimate on takavedolle noussut 455->466
LR AWD:lle 533->551.

Eli takamoottoriin on ainakin saatu lisää jerkkua - ehkä eteenkin.

Akkua tuskin on kasvatettu. Se tapahtunee ensin jossain muissa malleissa. Piikarbidikatodi varmaan tulee ennemmin tai myöhemmin, mutta luultavasti ne alkavat matalan tuotantomäärän malleista, esim. S/X/CT tai 3 Perf. Tjsp.
 
Y ulkonäkö hyppäsi kerralla kovasti eteenpäin. Vanha malli näyttää aivan kamalalta kun vertaa "uuteen" vaikka muutos ei ole iso. Monilla päivitys tulee nyt eteen, ei kukaan viitsi vanhalla Y:n saippuakotelolla ajaa.
 
Tokihan se näyttää erilaiselta kuin vanha, mutta omasta mielestä saippuapalasta Hyundain näköiseksi on vähän sivuttainen siirto. Mutta eipä sitä toki kaikille tarvitse myydä. Riittää että isompi osa kokee muutoksen parannuksena (ja pelkästään muutos voi olla positiivinen kunhan on edes vähän erilainen). Olihan vanhassa mallissakin ne paremmat ja huonommat suunnat noin visuaalisesti.
 
Tämä saipppukotelolook on kyllä ikävä trendi johon iso osa valmistajista on hypännyt mukaan. Autojen ulkonäkö on uhkaavasti samanlaistunut. Oi niitä aikoja kun oli rohkeaa muotoilua a'la Multipla.
 
Kyllä minä ainakin reilun vuoden vielä viittin omallani ajaa; näkee markkinan kehittyvän ja mitä tulee tarjolle, tuotanto hioo lastentauteja pois kun ei ole ensimmäisenä ryntäämässä ostamaan jne. :comp:
 
Uuden Kiina Y:n speksejä jos vertaa nykyiseen, niin muutokset ovat teknisesti aika pieniä. Honkkarin sivulta suurimmat erot ovat:

Launch-edition takapotkulle sekunnilla 6.9 -> 5.9s parantunut 0-100 aika ja vastaava kehitys LR AWD:lle 5.0 -> 4.3s

WLTP estimate on takavedolle noussut 455->466
LR AWD:lle 533->551.

Eli takamoottoriin on ainakin saatu lisää jerkkua - ehkä eteenkin.

Akkua tuskin on kasvatettu. Se tapahtunee ensin jossain muissa malleissa. Piikarbidikatodi varmaan tulee ennemmin tai myöhemmin, mutta luultavasti ne alkavat matalan tuotantomäärän malleista, esim. S/X/CT tai 3 Perf. Tjsp.

Vertailua ei voi ihan noin tehdä. Kiinan markkinoilla takaveto oli jo aiemmin päivitetty nopeampaan, muistaakseni juuri vitosella alkavaan kiihtyvyysarvoon. Onkohan sama nopeus kuin Eurooppaankin rantautunut Long Range takaveto? Ja tuo nelivetokaan ei ole parantunut oikeasti noin paljon, koska näissä Launch Edition malleissa on Acceleration Boost vakiona. Eli oikeasti neliveto tulee varmaan olemaan vakiona just ja just alle 5 sekuntia?

Range taitaa olla käytännössä täysin muuttumaton, mikä on kyllä sääli. Tesla on tainnut aikaisemmin päivitellä akkuja paremmiksi ihan milloin vain, ei ainoastaan isompien malliuudistusten yhteydessä? WLTP arvo noin 550km luokassa ei ole kyllä enää mikään ihmeellinen arvo, eikä Tesla taida rangella edes markkinoinnissakaan yrittää hehkuttaa etumatkaansa.
 
Teslan tilaussivustolla näkyy Y:n sr mallin toimitusaika toukokuulle eli lienee jo päivitetty versio. Vielä voisi saada ns. Vanhalla hinnalla uuden version kun varmaan myös julkaisu Eurooppaan tulee vanavedessä jolloin hinnat julkaisussa varmaan nousevat muutaman tonnin.
 
Y ulkonäkö hyppäsi kerralla kovasti eteenpäin. Vanha malli näyttää aivan kamalalta kun vertaa "uuteen" vaikka muutos ei ole iso. Monilla päivitys tulee nyt eteen, ei kukaan viitsi vanhalla Y:n saippuakotelolla ajaa.
Tää ei ole koskaan ennenkään mennyt näin niin miksi sähköautoissa menisi? Ei edellisestä korimallista ole tullut mitään hylkiötä jos uusi on paremman näköinen tai paremmin varusteltu.
 
Teslan tilaussivustolla näkyy Y:n sr mallin toimitusaika toukokuulle eli lienee jo päivitetty versio. Vielä voisi saada ns. Vanhalla hinnalla uuden version kun varmaan myös julkaisu Eurooppaan tulee vanavedessä jolloin hinnat julkaisussa varmaan nousevat muutaman tonnin.

Katselin samaa tuossa eilen, että jostain syystä kaikki SR versiot(värit) näyttää toimitusaikaa toukokuulle.

Se on tosin sitten eri asia, onko parin tonnin säästössä mitään väliä kun SR on joka tapauksessa vähän väliinputoaja ja tietyiltä osin rampautettu versio.

Jos nyt pitäisi model Y ostaa niin melkein kääntyisin mieluummin käytetyn LR:n suuntaan kuin uuden SR:n. Tuo SR 455km range on vähän kehno.
 
Tää ei ole koskaan ennenkään mennyt näin niin miksi sähköautoissa menisi? Ei edellisestä korimallista ole tullut mitään hylkiötä jos uusi on paremman näköinen tai paremmin varusteltu.
Onhan se porukka olemassa, jolle tulee kiire päivittää uusimpaan lookkiin, että naapurit ei luule köyhäksi.
 
Tää ei ole koskaan ennenkään mennyt näin niin miksi sähköautoissa menisi? Ei edellisestä korimallista ole tullut mitään hylkiötä jos uusi on paremman näköinen tai paremmin varusteltu.
Samaa mietin. Lähinnä huonontunut kun pitää ajosuuntaa räplätä pleikkarin näytöltä.

En nyt äkkiseltään keksi miksi tuo uusi pitäisi ostaa jos ei koeajolla selviä jotain poikkeuksellista.
 
Samaa mietin. Lähinnä huonontunut kun pitää ajosuuntaa räplätä pleikkarin näytöltä.

En nyt äkkiseltään keksi miksi tuo uusi pitäisi ostaa jos ei koeajolla selviä jotain poikkeuksellista.
Eiköhän tuossakin oo se autoshift joka hoitaa menosuunnan valinnan.
Mukavempi ja hiljasempi kyyti tuossa varmasti on.
 
Tää ei ole koskaan ennenkään mennyt näin niin miksi sähköautoissa menisi? Ei edellisestä korimallista ole tullut mitään hylkiötä jos uusi on paremman näköinen tai paremmin varusteltu.
Sekin vielä että tuntuu tää Y:yn facelift jakavan enemmän mielipiteitä ulkonäöstä kuin kolmosen.
 
+ Alusta lienee parempi
+ Hiljaisempi
+ Paremmat ja tuuletetut penkit
+ Takanäyttö
+ Etukamera
+ Keulan sammakkolookki vaihtui parempaan
+ Perän valopaneeli
+ Ohjelmoitavat napit ratissa
+ Sisätila entistäkin kliinisempi
+ Frunkki aukeaa sähköllä?
+/- Sähköllä ylösnousevat takapenkit
+/- Sininen hieno, värit pääosin samat
- Range/latauskäyrä muuttui vain vähän
- Valot voi kerjätä ikävyyksiä talvella/pimeässä
- Hinta nousee
- Frunkki ei sulkeudu sähköllä?

Jos ei hinta laske ja softan UI muutu paremmaksi, niin ei taida kiinnostaa. Riippunee myös Muskista. Sinänsä ihan ok ja tarpeellinen päivitys.
 
Tuo vilkkuviiksi on vielä vähän epäselvä. Ainakin out-of-spec kanava ei uskaltanut vasemmalla puolella ratti -olevista ajoneuvoista luvata että sellainen on. Jos ratti on oikealla puolella niin vilkkuviiksi noissa on, mutta hivenen poikkeavia toteutuksia (esim. Australia) noissa on ollut niin eivät uskaltaneet varmaksi vielä sanoa.

Itse en ole Teslan omia videoita lähtenyt katselemaan, että osaisi sanoa kuinka validi tuo epäilys on.
 
Eiköhän tuossakin oo se autoshift joka hoitaa menosuunnan valinnan.
Mukavempi ja hiljasempi kyyti tuossa varmasti on.
Miten autoshift tietää, milloin haluan mennä eteen tai taakse? Joku oman pihan parkkipaikka varmaan toimii, mutta muutoin ne on kyllä lähinnä arvauksia siitä mihin suuntaan pysähdyksen jälkeen pitäisi ajaa.
 
Miten autoshift tietää, milloin haluan mennä eteen tai taakse? Joku oman pihan parkkipaikka varmaan toimii, mutta muutoin ne on kyllä lähinnä arvauksia siitä mihin suuntaan pysähdyksen jälkeen pitäisi ajaa.
Toimi ainakin kolmosessa hyvin mitä lyhyellä koeajolla testailin erilaisissa paikoissa. Siitä se päättelee onko esteitä edessä tai takana. Varmasti on tilanteita, että valinta täytyy itse tehdä.
 
Toimi ainakin kolmosessa hyvin mitä lyhyellä koeajolla testailin erilaisissa paikoissa. Siitä se päättelee onko esteitä edessä tai takana. Varmasti on tilanteita, että valinta täytyy itse tehdä.
Joo, nopeasti lukaisin redditistä että joskus ei toimi myöskään. Kuulostaa kyllä lähinnä halpuutukselta, koska ei ratkaise mitään muuta ongelmaa kuin vaihdeviiksen ja sen johdotuksen hinnan. Toimiessaan varmaan ihan hauska, mutta ihan yhtä nopea ja varmatoimisempi se viiksikin olisi ollut.
 
Autoshiftiin olen ihan tyytyväinen, mukava lähteä liikkeelle kun painaa vaan jarrun pohjaan niin laittaa oikean suunnan. Joskus on toki tilanteita kuten parkkipaikalla missä haluaisi ajaa suoraan eteenpäin seuraavan ruudun yli mutta auto tarjoaa parkkia. Tämä toki ihan loogista.

Viime päivityksessä tuli myös päivitys siihen että jos joutuu parkkipaikalla veivaamaan niin automaattisesti vaihtaa suunnan pakista eteenpäin ym. Tämä on toiminut ihan hyvin.

Vilkkuviiksen ottaisin kyllä mielellään takas. Kyllähän noihin nappeihin on tottunut mutta kyllä se viiksi tohon tarkoitukseen on vaan parempi.
 
Reilu 4 tkm Highlandilla ajoa persauksissa ja kyllä tykkään tuosta automaattisesta suunnan valinnasta. Hihasta heittäisin, että noin 95% tapauksista valitsee oikein ja ruudusta pois veivatessa ei tarvitse itse veivata mitään vipua. Jarru + ratin kääntö ja suunta vaihtuu ja kaasupedaalilla liikkeelle. Hienoa ja helppoa. Ne olosuhteet, joissa tuo ei toimi on tullut opittua ja suunnan valinta näillä kerroilla on vaivatonta näytöstä. En todellakaan kaipaa kädellä vivusta vaihteen valitsemista.
 
Reilu 4 tkm Highlandilla ajoa persauksissa ja kyllä tykkään tuosta automaattisesta suunnan valinnasta. Hihasta heittäisin, että noin 95% tapauksista valitsee oikein ja ruudusta pois veivatessa ei tarvitse itse veivata mitään vipua. Jarru + ratin kääntö ja suunta vaihtuu ja kaasupedaalilla liikkeelle. Hienoa ja helppoa. Ne olosuhteet, joissa tuo ei toimi on tullut opittua ja suunnan valinta näillä kerroilla on vaivatonta näytöstä. En todellakaan kaipaa kädellä vivusta vaihteen valitsemista.
Joutuuko tuon kanssa seisomaan jarrun päällä pysähdyksissä kun kääntää rattia? Ei tee hyvää alustalle. Muuten varmasti ihan kiva joskin ei kyllä nopeuta mitään.
 
+ Keulan sammakkolookki vaihtui parempaan
+ Perän valopaneeli
+ Ohjelmoitavat napit ratissa
+ Sisätila entistäkin kliinisempi
+ Frunkki aukeaa sähköllä?
+/- Sähköllä ylösnousevat takapenkit
+/- Sininen hieno, värit pääosin samat
- Range/latauskäyrä muuttui vain vähän
- Valot voi kerjätä ikävyyksiä talvella/pimeässä
- Hinta nousee
- Frunkki ei sulkeudu sähköllä?

Jos ei hinta laske ja softan UI muutu paremmaksi, niin ei taida kiinnostaa. Riippunee myös Muskista. Sinänsä ihan ok ja tarpeellinen päivitys.
Minusta keula on ihan hyvä päivitys edelliseen. Perä vähän siinä ja siinä? Kai sekin on päivitys, vaikka voisi olla myös erilainen.

Ilmeisesti takana rekisterikilpi on siirretty takaluukusta takapuskuriin? Ainakin sellaisen käsityksen itse sain kuvista.
now-that-the-tesla-model-y-juniper-is-out-here-s-how-it-compares-to-the-old-model_3.jpg

now-that-the-tesla-model-y-juniper-is-out-here-s-how-it-compares-to-the-old-model_2.jpg


Sivuprofiilissa ei tietenkään mitään eroa, kun auto on sama. Auton hinta ei saisi ainakaan nousta, kun kilpailu on kovaa.

Auton perusväri saisi mielellään olla joku muu kuin valkoinen. Mutta ei taida tulla mitään uudistusta siihen?

Toki ne muut parannukset, joita kyllä kaivataan, koska parannettavaa on. Mietin että Y voi olla ihan hyvä auto ja 3 jää vähän turhaksi, koska voi ostaa uudistuneen Yyn. 3 takaluukku esim aika epäkäytännöllinen, kun lumet tippuu sinne takakonttiin avatessa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mhj
Ihan kivannäköinen Y. Kyllä toi omasta mielestä on yllättävän paljon hienompi, kuin edellinen - olkoonkin, että nykyinen Y menettelee edelleen.
7 paikkainen versio kiinnostanee kyseisestä mallista, jota valitettavasti joutunee odottelemaan pitkään. Meneekö peräti Q4 tms.. saa nähdä.

Toki toivomusten tynnyrissä olisi ollut virran ulosotto.

Hintahan tuon homman ratkaisee; jos on edelleen 4WD:nä halvempi kuin Enyaq suunnilleen samoilla spekseillä, niin kyllähän se äkkiä Teslaan kallistuu.
Mitä lie Enyaq sitten maksaneekaan, facelift siis.
 
Hei!

tämä on varmasti kysytty usein täällä mutta harkinnassa olisi tuollainen tesla model 3 2020 vuoden long range ja 110tkm ajettu neliveto..

Minkälainen oikea range talvisin oikein on? tällä hetkellä näytti 450km täyteen ladattuna. Tarviiko huolestua vai onko se ok? Sitten tarviiko myös sitä oikeesti katsoa ettei akku Prosentit tipu alle 50%. Että onko oikea range noin 300km?

Latauksesta kanssa olisi vielä ihmeteltävää että mitä sellanen maksaa. Kotona ei pysty latailemaan kun asustelee rivitalossa

Kovasti ovat myymässä ja tulevaisuuden kuvia kyselisin että oletteko kuin helposti päässyt eroon myös teslasta.

Itselleni tulee matkailua töihin noin 1000km viikko. Tällä hetkellä 3l dieseli mikä kuluttaa 5 litraa dieseliä sadalla kilometrillä.

Tämä kyseinen autokauppa on aika vastahakoinen katsastamaan auton, vaikka 3kk päästä menisi leima vanhaksi. Ovat sitä mieltä että nimet paperiin ensin.
 
Jätä kauppaan, jos ei liikettä katsastus kiinnosta. Vaihtoehtoja on.

e: Noilla ajomäärillä ja ilman kotilatausta jatka dieselillä ajoa. Halvinta ja helpointa.
 
Ainakaan Saksan katsastustilastojen mukaan sitä ei ole suunniteltu kyllä kestämään. En sitten tiedä pahentaako tuota tilastoa jos siellä teslakuskit enemmänkin pelaavat vaikka niitä autopelejä ratilla tms.
 
Jätä kauppaan, jos ei liikettä katsastus kiinnosta. Vaihtoehtoja on.

e: Noilla ajomäärillä ja ilman kotilatausta jatka dieselillä ajoa. Halvinta ja helpointa.
No joo 400e kk dieseliin ei vaan oikein innosta kyllä pitämään diesel autoa yhtään pidempään :D

Kuljen siis sen takia pidemmän matkan kun puolison kanssa työpaikat on eri suunnissa.
 
Hei!

tämä on varmasti kysytty usein täällä mutta harkinnassa olisi tuollainen tesla model 3 2020 vuoden long range ja 110tkm ajettu neliveto..

Minkälainen oikea range talvisin oikein on? tällä hetkellä näytti 450km täyteen ladattuna. Tarviiko huolestua vai onko se ok? Sitten tarviiko myös sitä oikeesti katsoa ettei akku Prosentit tipu alle 50%. Että onko oikea range noin 300km?

Latauksesta kanssa olisi vielä ihmeteltävää että mitä sellanen maksaa. Kotona ei pysty latailemaan kun asustelee rivitalossa

Kovasti ovat myymässä ja tulevaisuuden kuvia kyselisin että oletteko kuin helposti päässyt eroon myös teslasta.

Itselleni tulee matkailua töihin noin 1000km viikko. Tällä hetkellä 3l dieseli mikä kuluttaa 5 litraa dieseliä sadalla kilometrillä.

Tämä kyseinen autokauppa on aika vastahakoinen katsastamaan auton, vaikka 3kk päästä menisi leima vanhaksi. Ovat sitä mieltä että nimet paperiin ensin.
Oikea worst case range vähän vajaa 300 km. Mitä tarkoitat katsoa ettei akku prosentit tipu alle 50?

Noilla ajoilla se kotilataus kannattaisi selvittää ensin. On se rivarissakin ihan mahdollista, mutta usein tarvitsee latausinfran rakentamisen joka on helposti nopeimmillaankin muutaman kuukauden projekti suunnitteluineen ja päätöksentekoineen.

Kannattaa noilla kilsoilla huomioida, että jossei niveliä ole vaihdeltu takuuna niin tuskin menee leimasta läpi.

Ainakaan Saksan katsastustilastojen mukaan sitä ei ole suunniteltu kyllä kestämään. En sitten tiedä pahentaako tuota tilastoa jos siellä teslakuskit enemmänkin pelaavat vaikka niitä autopelejä ratilla tms.
Eipä noissa ohjauksen niveliä ole mennyt. On ollut toki itsekin tapana välttää ohjausliikkeitä renkaat lukossa koska ei siitä pienemmästä rasituksesta ainakaan haittaa ole.
 
Oikea worst case range vähän vajaa 300 km. Mitä tarkoitat katsoa ettei akku prosentit tipu alle 50?

Noilla ajoilla se kotilataus kannattaisi selvittää ensin. On se rivarissakin ihan mahdollista, mutta usein tarvitsee latausinfran rakentamisen joka on helposti nopeimmillaankin muutaman kuukauden projekti suunnitteluineen ja päätöksentekoineen.

Kannattaa noilla kilsoilla huomioida, että jossei niveliä ole vaihdeltu takuuna niin tuskin menee leimasta läpi.


Eipä noissa ohjauksen niveliä ole mennyt. On ollut toki itsekin tapana välttää ohjausliikkeitä renkaat lukossa koska ei siitä pienemmästä rasituksesta ainakaan haittaa ole.
Kun teslassa on se ohje että akun Prosentit ei saisi tippua alle 50%. Niin siellä autossa ainakin lukee niin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 377
Viestejä
4 581 647
Jäsenet
75 419
Uusin jäsen
AatuP

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom