Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Voi olla, että akku menee kaput, jos tipahtaa tuonne 70-80 lukemille. Tarkkaile tilannetta.
Jep. Vielä saisi ajaa paljon, että tippuisi vaikka sinne 70% tasoon. Varmaan siinä nurkilla jo riski, että akku hajoaa kokonaan?

Tessie sovellus näyttää, että tällä hetkellä akun kapasiteetti olisi hieman keskitasoa parempi. Ja sovellus näyttää myös sen, että jyrkin kapasiteetin lasku on taittunut. Nyt siis jatkaisi aika suoraa viivaa alaspäin.

Nyt juuri vielä kuvan vihreällä alueella. Melko paljon matkaa punaiselle alueelle?
Screenshot_2025-01-07-20-56-50-00_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4.jpg
90D, 224tkm. Nyt tuleekin hieman pidempi lataus 40->80%.
 
Tuo myös osaltaan tuo käytettyjen hintoja alas, kun ostajalla on toisella tavalla valikoimaa kuin jossain toisessa merkissä/mallissa. Ostajalle mukavampaa kun voi valita niistä parista kymmenestä suht identtisestä mallista sen sopivimman/edullisimman tai sitten vain tingata sen sopivan hinnan.
Ulkomaiden hintataso tulee viiveellä Suomeenkin, hyvä.

Aika isoja määriä (tesloja) ilmeisesti tuodaan ulkomailta. Teslalla lisäksi vain muutamia "myymälöitä", niin ei edes uusia pääse koeajamaan joka paikassa. Toisaalta onko edes järkeä ostaa uutta, kun käytetyn hinta on sopivampi. Itsekään en ole päässyt koeajamaan uudistunutta Model 3 autoa. Käytettynä ei löydy vielä ja vaatisi vähän matkaamista koeajolle.

Viimevuoden sähköautoykkönen on Volvo. Mutta kun huomioidaan myös käytetyt tuontiautot, niin Tesla on rekisteröintien ykkönen.

Facebook:
Screenshot_2025-01-07-21-30-27-92_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg

Linkki juttuun:

Edit:

"Tesla Model Y oli koko vuoden eniten rekisteröity sähköhenkilöautomalli Suomessa."

Yllättävää, vaikka uusi malli tulee jo pian.
 
Tuo myös osaltaan tuo käytettyjen hintoja alas, kun ostajalla on toisella tavalla valikoimaa kuin jossain toisessa merkissä/mallissa. Ostajalle mukavampaa kun voi valita niistä parista kymmenestä suht identtisestä mallista sen sopivimman/edullisimman tai sitten vain tingata sen sopivan hinnan.
Vuodet 2026-2027 voivat olla mielenkiintoisia, kun markkinoilla tulee hulppea määrä valkoisia Y-malleja mustilla penkeillä leasing-sopimusten loppumisten myötä. Liisarifirmoilla on pähkäiltävää hinnoittelussa, kun eroavaisuudet ovat marginaalisia. Hintakilpailu on varmasti aikamoista eikä sitä helpota jatkuva käytettyjen tuonti ulkomailta. Nettiautossa on nyt myynnissä ~200 Y:tä, joista vain 1/3 on 2023-2024.
 
Vuodet 2026-2027 voivat olla mielenkiintoisia, kun markkinoilla tulee hulppea määrä valkoisia Y-malleja mustilla penkeillä leasing-sopimusten loppumisten myötä. Liisarifirmoilla on pähkäiltävää hinnoittelussa, kun eroavaisuudet ovat marginaalisia. Hintakilpailu on varmasti aikamoista eikä sitä helpota jatkuva käytettyjen tuonti ulkomailta. Nettiautossa on nyt myynnissä ~200 Y:tä, joista vain 1/3 on 2023-2024.
Y löytyy 204kpl.
Vm2021 ja uudempia Model 3 löytyy sitten vielä lisäksi 195kpl.
Nytkin jo aika paljon valinnanvaraa, joka laskee hintoja.

Toyota Corolla vm2021 ja uudemmat löytyy myynnistä 803kpl, eli ei tuo Teslan 400kpl vielä paljoa ole silti? :)
 
Minkähän aikaa auton ja akun lämmitys on päällä, kun lämmitys on ajastettu loppumaan esim aamu klo 8.00? Vai laskeeko auto tosiaan lämmitysajan jotenkin ulkolämpötilan perusteella?


Toinen kysymys. Range Mode. Tuo taitaa olla aika turha säätö? Itse en tuosta ole huomannut oikein mitään eroa?

"Range Mode -tila​

Range Mode -tila (jos varusteena) säästää energiaa rajoittamalla ilmastointijärjestelmän tehoa ja sammuttamalla tehostevalaistuksen. Kytke Range Mode käyttöön valitsemalla Hallintalaitteet > Ajaminen > Range Mode.Nelivetomallissa Range Mode -tila myös jakaa väännön moottorien välillä tavalla, joka takaa pisimmän toimintasäteen."
Talvella Range Modesta on selvä parannus kulutukseen jos matkat on suhteellisen lyhyitä. Omassa taloudessa ajetaan 2018 75D ässällä paljon 5-20km kehäteiden nurkka-ajoa. Akku ei ehdi lämpiämään kunnolla, mutta virtaa kuitenkin käytetään sen lämmittämiseen muuten. Range Mode vähentää (vai jopa sammuttaa kokonaan?) myös akun lämmityksen ja kulutus on ehkä kolmanneksen pienempää. Kovilla pakkasilla lämpöä kaipaa jo kabiiniinkin ja pitkillä matkoilla taas sähkönkäyttö tasaantunee. Siinä ja tässä kannattaako tuon kanssa kikkailla, mutta omassa käytössäni pidän pakkaskauden päällä ja muuten pois.
 
Corollaa taitaa sentään olla hieman useammalla värillä ja varustelutasolla.
Totta. Corollan perusväri on näköjään perus valkoinen. Y taas valkoinen metalliväri. Jos haluaa sinisen, niin se olisi heti 1300€ lisää. Ja kaksi hienompaa väriä 2600€.

Corollaan taas joutuu maksamaan 770€ metalliväristä, mutta näyttäisi olevan paljon laajempi värivalikoima.

Teippiä vaan Model 3/Y päälle, niin erottuisi vähän paremmin.

Corollaa valkoisena 265kpl.

Y valkoisena 99kpl.

Täytyi etsiä nuokin :) Olisihan Corollaa myös eri korimallillakin. Yllättävän paljon oli silti valkoisia.
 
Corollaa taitaa sentään olla hieman useammalla värillä ja varustelutasolla.
ei pahus, nyt ei kun vaihtamaan, kun on niin paljon enemmän tarjolla eli parempi kuin tesla, jossa kaikki on niin harmittavan heikkoa ja huonoa. -- ainiin, sitten heräsin. Ei kait kukaan korollalla aja kuin pakosta? arvo säilyy tuon takia :). Joo, sähköautojen vaihtoarvot uudehkona kyllä pask*ja, jos on ostanut ylihintaan. Kyllä tällä kärsii vaikka 5 vuotta vielä ajella, niin maailma on muutenkin kääntynyt mihinlie siinä välissä. Näissä alkaa olla vähän sellaista ongelmaa kuin työ-windows-läppäreissä .. 5v vanha läppäri (iso ssd ja 16GB muistia) toimii ihan hyvin edelleen - uusi ei tarjoa juuri mitään edistyksellistä etua että olisi pakko vaihtaa ja ottaa heti turpaan vaihtoarvossa.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on jostain syystä tullut jotain model3 highlandin tärinävideoita YouTubeen viime aikoina. Näköjään tämä on joku ihan oikeakin juttu (kun googlettaa), että joissakin kappaleissa auto värisee/tärisee rattiin kohtuullisella voimakkuudella kun nopeus vähitellen nousee. Tätä sitten on yritetty erinäisillä tavoilla korjata Teslankin suunnasta, mutta vaikuttaa vähän hakuammunnalta (renkaat ja suuntaus oli tsekattua ja vaihdettu useampaan kertaan käyttäjien toimestakin mutta ei apua). Onko tähän joku täkäläinen törmännyt omissa autoistaan?

Ja tätä siis tullut vastaan omistajilla joilla jo tyyliin kolmas tai neljäs Tesla/model3 ajossa, joten tietävät kyllä miltä sen auton pitäisi/ei pitäisi tuntua.
 
Talvella Range Modesta on selvä parannus kulutukseen jos matkat on suhteellisen lyhyitä. Omassa taloudessa ajetaan 2018 75D ässällä paljon 5-20km kehäteiden nurkka-ajoa. Akku ei ehdi lämpiämään kunnolla, mutta virtaa kuitenkin käytetään sen lämmittämiseen muuten. Range Mode vähentää (vai jopa sammuttaa kokonaan?) myös akun lämmityksen ja kulutus on ehkä kolmanneksen pienempää. Kovilla pakkasilla lämpöä kaipaa jo kabiiniinkin ja pitkillä matkoilla taas sähkönkäyttö tasaantunee. Siinä ja tässä kannattaako tuon kanssa kikkailla, mutta omassa käytössäni pidän pakkaskauden päällä ja muuten pois.
Kiitos vinkeistä! Tuo Range Mode olikin päällä, kun auton ostin. Ja tuossa tilassa ei oikein Regen toimi, kun nyt muistin asian. Eli kylmä/lämmittämätön akku, niin johtuu tietysti siitä.

Itsellä tulee myös aika paljon tuota 5-20km ajoa ja harvemmin pitempää.

Teslan ohjeessa ei taidettu selostaa, että akun lämmitintä ei Range Moden kanssa käytetä, niin selvensi asiaa.

Onko muuten ollut mitään korjattavaa vm2018 75D, joka teillä on? Tuossa tosiaan sisäinen laturi oli mennyt kilometreillä 224tkm ja nytkin on mittarissa vielä tuo 224tkm. Kolme gen3 ovenkahvaa. Etupäähän jotain ja jarrulevyt eteen. Tuulilasi. Mutta nyt toimii kyllä ihmeen hyvin.
 
Voi myös olla että oven istutus on tiukka ja tällöin sinne sisäkaareen jää vettä. Etenkin takaovissa. Kannattaa katsoa kun saa ovat auki onko siellä sisäkaaren pohjassa jäätä.
Tsekkailin myös nämä viikonloppuna. Ei missään vettä / jäätä ja sama tapahtui tosiaan myös siten, että edes ikkuna ei ollut jäässä.
Syypää on tuolla rajauksella helppo rajata oven lukituksen avaavaan sähkömoottoriin tai vivustoon, jota se käskyttää (Mikäli vivusto ei ole sama mitä sisällä oleva mekaaninen kahva käskyttää). Se onkin sitten hyvä kysymys millä tuota voi estää jäätymästä, kun kilkkeet ovat jossain oven sisäpuolella jemmassa. Mulla oli joskus samanlainen ongelma eemelissä, jossa ratkaisin tilanteen jättämällä kovilla pakkasilla ovet auki, jotta pääsen takaa sisään, mutta tämä taitaisi alkaa huutamaan. Muutaman päivän kuivattelu tallissa poisti sitten ongelman sen talven osalta. Onneksi se apparin puoli ei ole temppuillut..
 
Tsekkailin myös nämä viikonloppuna. Ei missään vettä / jäätä ja sama tapahtui tosiaan myös siten, että edes ikkuna ei ollut jäässä.
Syypää on tuolla rajauksella helppo rajata oven lukituksen avaavaan sähkömoottoriin tai vivustoon, jota se käskyttää (Mikäli vivusto ei ole sama mitä sisällä oleva mekaaninen kahva käskyttää). Se onkin sitten hyvä kysymys millä tuota voi estää jäätymästä, kun kilkkeet ovat jossain oven sisäpuolella jemmassa. Mulla oli joskus samanlainen ongelma eemelissä, jossa ratkaisin tilanteen jättämällä kovilla pakkasilla ovet auki, jotta pääsen takaa sisään, mutta tämä taitaisi alkaa huutamaan. Muutaman päivän kuivattelu tallissa poisti sitten ongelman sen talven osalta. Onneksi se apparin puoli ei ole temppuillut..

Oletko voidellut ovenkahvojen kääntötapit?:
 
Kiitos vinkeistä! Tuo Range Mode olikin päällä, kun auton ostin. Ja tuossa tilassa ei oikein Regen toimi, kun nyt muistin asian. Eli kylmä/lämmittämätön akku, niin johtuu tietysti siitä.

Itsellä tulee myös aika paljon tuota 5-20km ajoa ja harvemmin pitempää.

Teslan ohjeessa ei taidettu selostaa, että akun lämmitintä ei Range Moden kanssa käytetä, niin selvensi asiaa.

Onko muuten ollut mitään korjattavaa vm2018 75D, joka teillä on? Tuossa tosiaan sisäinen laturi oli mennyt kilometreillä 224tkm ja nytkin on mittarissa vielä tuo 224tkm. Kolme gen3 ovenkahvaa. Etupäähän jotain ja jarrulevyt eteen. Tuulilasi. Mutta nyt toimii kyllä ihmeen hyvin.
Kyllä se akku siitä ihan ajaessakin lämpenee ja regeni herää hetken jälkeen. Ekoissa valoissa pitää vaan aina muistaa käyttää jarruakin :D

Kesäkuussa hommaattiin Teslalta CPO-käytetty Hollannin tuonti ja nyt ajettu noin 10tkm (sis yksi pitkä reissu Norjan Lappiin). Ekoihin pakkasiin asti meni ilman mitään, mutta parin pakkasyön jälkeen akku alkoi oireilla ja sanoi itsensä irti. Akku meni vaihtoon, ja samalla 12-pikkuakku sekä jäähdytysjärjestelmän osia, eli kävi oikeastaan pahin mahdollinen. Kilsoja tuossa kohtaa 127tkm. Meni kuitenkin mukisematta takuuseen, joten lopputulokseen voi olla ihan tyytyväinen. Sen lisäksi yksi takakahva kiukutteli ja se käytiin juuri eilen vaihtamassa pihassa takuuseen.
 
ei pahus, nyt ei kun vaihtamaan, kun on niin paljon enemmän tarjolla eli parempi kuin tesla, jossa kaikki on niin harmittavan heikkoa ja huonoa. -- ainiin, sitten heräsin. Ei kait kukaan korollalla aja kuin pakosta? arvo säilyy tuon takia :). Joo, sähköautojen vaihtoarvot uudehkona kyllä pask*ja, jos on ostanut ylihintaan. Kyllä tällä kärsii vaikka 5 vuotta vielä ajella, niin maailma on muutenkin kääntynyt mihinlie siinä välissä. Näissä alkaa olla vähän sellaista ongelmaa kuin työ-windows-läppäreissä .. 5v vanha läppäri (iso ssd ja 16GB muistia) toimii ihan hyvin edelleen - uusi ei tarjoa juuri mitään edistyksellistä etua että olisi pakko vaihtaa ja ottaa heti turpaan vaihtoarvossa.
Selvyyden vuoksi lienee syytä todeta, että minulla on Y. Lähinnä tuon esiin, että tulevina vuosina 2021-2024 mallien arvonalenema tulee olemaan suurta niin käytettyjen (sekä samalla vähäisen mallivariaation) suuren tarjonnan ja uuden juniper-mallin takia.
 
Selvyyden vuoksi lienee syytä todeta, että minulla on Y. Lähinnä tuon esiin, että tulevina vuosina 2021-2024 mallien arvonalenema tulee olemaan suurta niin käytettyjen (sekä samalla vähäisen mallivariaation) suuren tarjonnan ja uuden juniper-mallin takia.
Onko sulla jotain esimerkkiä siitä, miksi suuri määrä tiettyä käytettyä autoa alentaa sen hintaa? Että jonkin segmentin selvästi suosituin auto olisi erityisen hyljitty käytettynä (kun ei oteta huomioon mitään urheiluautoja)? Ei Toyota Corollan hyvä arvon pitäminen varmaan nyt kuitenkaan johdu siitä, että joku auto on vähän eri värinen tai jossakin on vähän eri varustetta vrt. toinen.

Y on kuitenkin ollut myydyin sähköauto nyt pari vuotta, eli sille on paljon ostajia ja sen ominaisuudet sopivat isolla osalle auton ostajia. Myöskin tänä vuonna, vaikka muutakin tarjontaa on ollut jo koko vuoden aivan hyvin. Lisäksi sille löytyy korjausosaamista ison myyntimäärän johdosta oletettavasti paremmin, kuin vähän myydyille malleille. Siinä on lisäksi 4v takuu, eli 3v iässä olevalla autolla on vielä 1v takuuta (jos on ajettu suomalaisen keskiverron verran), kun taas monet muut kilpailijat ovat takuuttomia tuossa kohtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mitään uutta, mitä tälläkin foorumilla ei olisi tullut esiin, mutta laitetaan silti....kyllä se foorumi tietää aika hyvin.

Ihan hyvää pohdintaa tuossa. Mustan värin saattaisin jättää itse kauppaan?

Lämpöpumpusta ei mainita? Pumppu voi hajota talvella? En tiedä sitten miten sen pumpun kunnon voisi tarkistaa, ei varmaan mitenkään.


"Gencer sanoo nelivedon olevan kiva varuste, mutta Long Rangen selvästi tehokkaampaa Performance-mallia fiksumpi ostos.

Hän välttäisi valkoista maalia sen tylsyyden ja yleisyyden takia, mutta ehkä myös punaista sen lisähinnasta johtuen. Sen sijaan mustaa ja sinistä saa usein valittua käytettynä ilman lisähintaa.

Hän neuvoo myös välttämään herkästi likaantuvaa valkoista verhoilua – erityisesti mikäli siitä joutuisi maksamaan lisähintaa.

Ylimääräistä hän ei suostuisi myöskään maksamaan edistyksellisemmistä ohjausavustimella varustetuista mukautuvista vakionopeudensäätimistä, joiden on lupailtu päivittyvän aikanaan itseajaviksi. Niin sanotusti perusmallin Autopilot riittää kyllä.

Vetokoukku on Gencerin mukaan hyvä varuste, sillä se tekee autosta todennäköisesti halutumman myös myydessä."
 
Onko sulla jotain esimerkkiä siitä, miksi suuri määrä tiettyä käytettyä autoa alentaa sen hintaa?
Ei Y tule olemaan hyljätty, mutta kun kaikki on vedetty samasta pakasta. Millään muulla ei voi kilpailla kuin kilsoilla ja hinnalla. Sakan tai Kamuxin myyjä ei varmaan innosta kiljuen ota Y:tä vaihdossa, jos 1) samanväristä, 2) samanikäistä eli itse asiassa aivan samanlaista autoa löytyy jo 37 kpl firman nettisivuilta.

Lisäksi Y on automallina nuori ja sitä tulee hirvittävä läjä myyntiin liisareiden loppuessa 2026-2027. Pakkohan sen on näkyä hinnoissa, kun vielä uusi malli on todennäköisesti parempi ja vielä hienomman näköinen. Jos vielä Musk jauhaa paskaa samaan malliin, karkottaa sekin ostajia.

Toisaalta tämä on positiivinen juttu, kun 3v/60tkm ajettuja nelikkoja saanee alle 30k hintalapulla.
 
Ei Y tule olemaan hyljätty, mutta kun kaikki on vedetty samasta pakasta. Millään muulla ei voi kilpailla kuin kilsoilla ja hinnalla. Sakan tai Kamuxin myyjä ei varmaan innosta kiljuen ota Y:tä vaihdossa, jos 1) samanväristä, 2) samanikäistä eli itse asiassa aivan samanlaista autoa löytyy jo 37 kpl firman nettisivuilta.

Lisäksi Y on automallina nuori ja sitä tulee hirvittävä läjä myyntiin liisareiden loppuessa 2026-2027. Pakkohan sen on näkyä hinnoissa, kun vielä uusi malli on todennäköisesti parempi ja vielä hienomman näköinen. Jos vielä Musk jauhaa paskaa samaan malliin, karkottaa sekin ostajia.

Toisaalta tämä on positiivinen juttu, kun 3v/60tkm ajettuja nelikkoja saanee alle 30k hintalapulla.
Toistit vaan tuon ennusteesi ilman perusteita. Pyysin jotain pohjaa tuohon. Kun perinteisesti paljon myydyt laitteet pitävät hintansa hyvin verrattuna vähän myytyihin laitteisiin. Sinun ennusteesi on nyt jostain syystä päinvastainen. Ennustus alle 30ke 3v/60tkm takuulliseen Model Y on täysin järjetön eikä mikään nykyinen Teslan nettiauton hintataso tue tuollaista arviota. Tällä hetkellä vm 21-22 60tkm ajetut on liikkeissä hintapyynneillä 37-42ke. Jos luulet että facelift tiputtaa auton arvoa 10ke, et voi olla kovin perillä autojen hinnoista.
 
Sähköautoja on suhteessa muuhun henkilösutokantaan niin vähän, että ei niiden hinnat voi mennä niin alas kun perinneautoilusta tulee vuosi vuodelta kalliimpaa.

Kaikki ei vaihda polttista uuteen sähköön muutoksessa, he ostavat käytetyn. Käytettyjä on suhteessa vähemmän tarjolla kuin polttiksia. Kuluvan viiden vuoden aikana tapahtuu Euroopassa mullistus.
 
Toistit vaan tuon ennusteesi ilman perusteita. Pyysin jotain pohjaa tuohon. Kun perinteisesti paljon myydyt laitteet pitävät hintansa hyvin verrattuna vähän myytyihin laitteisiin. Sinun ennusteesi on nyt jostain syystä päinvastainen. Ennustus alle 30ke 3v/60tkm takuulliseen Model Y on täysin järjetön eikä mikään nykyinen Teslan nettiauton hintataso tue tuollaista arviota. Tällä hetkellä vm 21-22 60tkm ajetut on liikkeissä hintapyynneillä 37-42ke. Jos luulet että facelift tiputtaa auton arvoa 10ke, et voi olla kovin perillä autojen hinnoista.

Ei noita hintatasoja voi edes arvuutella nettiauton mukaan Teslan kohdalla. Miksi autokauppias maksaisi sinulle ~40k€ kun saa saman auton (vm21 60tkm neliveto) 28k€ pyyntihinnalla Saksan suunnalta? Tinkiminen onnistuu tuollakin mut toki kuluja tulee jonkin verran kun tuo ulkomailta.
 
Jos nyt vaikka tuollainen -21 Y LR olisi liikkeessä 40k niin käytännössähän liike on saanut sen jostain korkeintaan n. 35k€ hinnalla tai todennäköisemmin lähemmäs 30k€.

Vaikea uskoa, että liikkeeseen oman auton viemällä saisi hirveästi enempää, ellei sitten vaihda ko. liikkeessä toiseen autoon, jolloin se kate on siellä.
 
Toistit vaan tuon ennusteesi ilman perusteita. Pyysin jotain pohjaa tuohon. Kun perinteisesti paljon myydyt laitteet pitävät hintansa hyvin verrattuna vähän myytyihin laitteisiin. Sinun ennusteesi on nyt jostain syystä päinvastainen. Ennustus alle 30ke 3v/60tkm takuulliseen Model Y on täysin järjetön eikä mikään nykyinen Teslan nettiauton hintataso tue tuollaista arviota. Tällä hetkellä vm 21-22 60tkm ajetut on liikkeissä hintapyynneillä 37-42ke. Jos luulet että facelift tiputtaa auton arvoa 10ke, et voi olla kovin perillä autojen hinnoista.
Miksi Teslan liisarikulut ovat huomattavasti korkeammat kuin muilla vastaavan hintaisilla autoilla? Siksi, koska arvonaleneman osuus ja epävarmuus hintatasosta on isompi.

Ei facelift tiputa hintaa 10k, ei todellakaan. Sitä tiputtaa (yli)tarjonta samanlaisista valkoisista Y-tesloista. Jos Teslassa riittäisi mallivariaatioita, uskoisin hinnanlaskun olevan maltillisempaa kuin ennustan. Nyt ainoat erottavat tekijät ovat kilsat (eikä nekään liisareissa) ja hinta. Samaan aikaan muut autot alkavat olemaan parempia, esim. VW ID-sarjassa akun esilämmitys jne.

Eli väitteeni tausta:
- Runsaasti tarjontaa tulossa (koti)markkinoille
- Suurin osa täsmälleen samanlaisia
- Facelift tulee tarjolle
- Muiden merkkien mallit kehittyvät
- Teslan brändi ei ole nosteessa

Kolme ylintä oleellisimmat syyt.
 
Oletko voidellut ovenkahvojen kääntötapit?:
Enpäs ole. Voisihan tuotakin tietysti kokeilla, mutta ei auta varmaankaan tähän ongelmaan, koska sain kyllä kahvat auki, mutta ovi ei auennut sen enempää ulkokahvasta kuin sisänapistakaan, vaan ainostaan mekaanisesta sisäkahvasta.
 
Miksi Teslan liisarikulut ovat huomattavasti korkeammat kuin muilla vastaavan hintaisilla autoilla? Siksi, koska arvonaleneman osuus ja epävarmuus hintatasosta on isompi.

Ei facelift tiputa hintaa 10k, ei todellakaan. Sitä tiputtaa (yli)tarjonta samanlaisista valkoisista Y-tesloista. Jos Teslassa riittäisi mallivariaatioita, uskoisin hinnanlaskun olevan maltillisempaa kuin ennustan. Nyt ainoat erottavat tekijät ovat kilsat (eikä nekään liisareissa) ja hinta. Samaan aikaan muut autot alkavat olemaan parempia, esim. VW ID-sarjassa akun esilämmitys jne.

Eli väitteeni tausta:
- Runsaasti tarjontaa tulossa (koti)markkinoille
- Suurin osa täsmälleen samanlaisia
- Facelift tulee tarjolle
- Muiden merkkien mallit kehittyvät
- Teslan brändi ei ole nosteessa

Kolme ylintä oleellisimmat syyt.
Tähän voisi vielä lisätä Teslan politiikan suhteessa kuluttajariitalautakunnan suosituksiin feat. kalliita tyyppivikoja. Vaikuttaa etenkin käytetyissä. Katsastustilastoistakaan ei ole tukea luvassa. Liikkeelle myyvä ottaa persnettoa sen takia, että liike jättää ylimääräisen varmuusvaran korjauksille ja ostajat pelkäävät lisäkuluja eli kysyntö laskee. Tilannetta ei yhtään auta Teslan ei-määräaikaishuoltoja politiikka - yksilöiden erot korostuvat.
 
Miksi Teslan liisarikulut ovat huomattavasti korkeammat kuin muilla vastaavan hintaisilla autoilla? Siksi, koska arvonaleneman osuus ja epävarmuus hintatasosta on isompi.

Ei facelift tiputa hintaa 10k, ei todellakaan. Sitä tiputtaa (yli)tarjonta samanlaisista valkoisista Y-tesloista. Jos Teslassa riittäisi mallivariaatioita, uskoisin hinnanlaskun olevan maltillisempaa kuin ennustan. Nyt ainoat erottavat tekijät ovat kilsat (eikä nekään liisareissa) ja hinta. Samaan aikaan muut autot alkavat olemaan parempia, esim. VW ID-sarjassa akun esilämmitys jne.

Eli väitteeni tausta:
- Runsaasti tarjontaa tulossa (koti)markkinoille
- Suurin osa täsmälleen samanlaisia
- Facelift tulee tarjolle
- Muiden merkkien mallit kehittyvät
- Teslan brändi ei ole nosteessa

Kolme ylintä oleellisimmat syyt.
- Runsaasti tarjontaa tulossa (koti)markkinoille -> Kuten Toyota Corollaa on, muillakin on, turvallinen ostaa
- Suurin osa täsmälleen samanlaisia -> Kuten Toyota Corolla (värit valkoinen, harmaa, varustetaso karvalakki tai karvalakki+, miksi se on huono että Teslassa on kaikki varusteet jo vakiotasossa jälleenmyynnin kannalta?)
- Facelift tulee tarjolle -> ei vaikuta suoraa 3v vanhoihin autoihin kuin viiveellä ja silloinkin joskus 2028 ero lienee n. 3ke-5ke siellä 30ke-35ke hintatasossa
- Muiden merkkien mallit kehittyvät -> MY uusissa edelleen selvä suosikki USA + eurooppa, 2026 kesänä 3v vanhoissa kilpailijoissa puuttuu vielä esim. akun esilämmitykset volkkareista ja ovat pitkälti taka/etuvetoisia samaan rahaan
- Teslan brändi ei ole nosteessa -> Teslan brändiuskollisuus on myös kaikista automerkeistä edelleen paras ainakin USA tutkimuksissa
 
Ei noita hintatasoja voi edes arvuutella nettiauton mukaan Teslan kohdalla. Miksi autokauppias maksaisi sinulle ~40k€ kun saa saman auton (vm21 60tkm neliveto) 28k€ pyyntihinnalla Saksan suunnalta? Tinkiminen onnistuu tuollakin mut toki kuluja tulee jonkin verran kun tuo ulkomailta.
Totta. Tuontiautot määrää Suomi Teslan hinnan. Toki ei ole tuontikuluja, niin voi hyvittää autosta aavistuksen enemmän.

Model Y autot vielä nyt Suomessa hieman kalliita. Verrattuna siis Model 3 LR 2021 noin 23k€.


Itse myin nettiauton kautta autoliikkeelle Peugeot e-2008, jolla ajettu 25tkm. Hinta oli jotain 17 900€. Uuden hinnat pyörii jossain 30k€. Onhan tuossakin aika huomattava hinnan lasku. Olisi myös luullut, että ostaja olisi ollut joku yksityinen, mutta ei oikein ehtinyt tulla ketään, joka olisi ollut kiinnostunut autosta. Myös Peugeotia on tuontiautonakin saatavilla.


Se vielä tuli mieleen, että valkoinen Tesla voisi laskea myös muiden valkoisten autojen hintoja? :) Sama väri ja niitähän on paljon. Esim Y LR kaikki samoilla varusteilla, mutta en nää siinä mitään negatiivista. Kaikissa melko kattavat varusteet. Takavetoiset ehkä melko turhia, kun voi ostaa edukkaasti myös nelivedon, jossa isompi akku myös? Ainut ero että kaikissa ei ole vetokoukkua? Model 3 täytyy olla myös heti tehtaalta asti koukun kanssa.
 
Tähän voisi vielä lisätä Teslan politiikan suhteessa kuluttajariitalautakunnan suosituksiin feat. kalliita tyyppivikoja. Vaikuttaa etenkin käytetyissä. Katsastustilastoistakaan ei ole tukea luvassa. Liikkeelle myyvä ottaa persnettoa sen takia, että liike jättää ylimääräisen varmuusvaran korjauksille ja ostajat pelkäävät lisäkuluja eli kysyntö laskee. Tilannetta ei yhtään auta Teslan ei-määräaikaishuoltoja politiikka - yksilöiden erot korostuvat.
Kyllä. Riskiä on ostajalla, jos Teslan menee ostamaan. Toki 4 vuoden tai 80tkm takuu uudessa tai käytetyssä.

Lämpöpumppu voi hajota myös vasta takuun loppumisen jälkeen.
 
- Teslan brändi ei ole nosteessa -> Teslan brändiuskollisuus on myös kaikista automerkeistä edelleen paras ainakin USA tutkimuksissa
Tuota hieman epäilen, siis muualla kuin USA.

Itse yritän välttää kiina brändiä. Toki Teslakin saattaa tulla Saksasta tai Kiinasta. Kai ne tullimaksut hieman kompensoi tuota harmitusta?
 
- Runsaasti tarjontaa tulossa (koti)markkinoille -> Kuten Toyota Corollaa on, muillakin on, turvallinen ostaa
- Suurin osa täsmälleen samanlaisia -> Kuten Toyota Corolla (värit valkoinen, harmaa, varustetaso karvalakki tai karvalakki+, miksi se on huono että Teslassa on kaikki varusteet jo vakiotasossa jälleenmyynnin kannalta?)
- Facelift tulee tarjolle -> ei vaikuta suoraa 3v vanhoihin autoihin kuin viiveellä ja silloinkin joskus 2028 ero lienee n. 3ke-5ke siellä 30ke-35ke hintatasossa
- Muiden merkkien mallit kehittyvät -> MY uusissa edelleen selvä suosikki USA + eurooppa, 2026 kesänä 3v vanhoissa kilpailijoissa puuttuu vielä esim. akun esilämmitykset volkkareista ja ovat pitkälti taka/etuvetoisia samaan rahaan
- Teslan brändi ei ole nosteessa -> Teslan brändiuskollisuus on myös kaikista automerkeistä edelleen paras ainakin USA tutkimuksissa
Jotta ei jäisi sekään epäselväksi, niin pidän Y:tä hyvänä ja hyvin varusteltuna sähköautona hintaisekseen. Siksi itselläni sellainen on. On toki selvää, että kilpailutilanne on tiukempi vs. pari vuotta sitten, jolloin Teslan hinnanalennuksen jälkeen heidän kovimmat myyntivaltit olivat hinta ja saatavuus.

Vuonna 2023 Y:tä myytiin 4900 kpl Suomessa, joista ymmärtääkseni varsin iso osa leasing-autoja ja kuten kaikki tiedämme, melkein kaikki valkoisia. Miten käy hintojen, kun vaikka 1500 autoa tulee käytettyjen markkinoille yhden vuoden aikana ja niissä ei oikein eroja ole, jolla perustella muista eroavaa hintaa? Suomen markkinaan nähden tuo voluumi on niin iso, että väistämättä hinta alenee. Toki näissä on vielä takuu, joten se pidättelee hintaa hieman.
 
Tuota hieman epäilen, siis muualla kuin USA.

Itse yritän välttää kiina brändiä. Toki Teslakin saattaa tulla Saksasta tai Kiinasta. Kai ne tullimaksut hieman kompensoi tuota harmitusta?
Ei teslalla ole mitään brändiuskollista väkeä, joka ostaisi noita muutaman vuoden vanhoja. Monihan juuri on myyjän roolissa tuossa kohtaa. Autot pääosin pitäisi mennä siis ”uusille” ostajille.
 
Ei teslalla ole mitään brändiuskollista väkeä, joka ostaisi noita muutaman vuoden vanhoja. Monihan juuri on myyjän roolissa tuossa kohtaa. Autot pääosin pitäisi mennä siis ”uusille” ostajille.
Kyllä varmasti esim Model S käyttäjiä siirtyy paljon Mersulle, Bemarille ja Porschelle. Tai Audille. Sekä Hyundaille ja Kialle varmaan.

Juuri tuo mun nykyinen 8 vuotta vanha Model S 90D oli vaihdettu liikkeessä vähän käytettyyn huippuvarusteltuun Mersuun (EQE tai EQS, en muista kumpi).

En tosin ole ajanut sitä uudistunutta Model ässää, mutta kovasti on varmaan jo jäänyt muista merkeistä jälkeen? Tai on hieman liian kallis?

Toki Teslalla on se oma käytettyjen autojen myyntikin, mutta ei sielläkään varmaan ole mitään kiinnostavaa ostettavaa (esim uudistunut Model S).
 
Kyllä varmasti esim Model S käyttäjiä siirtyy paljon Mersulle, Bemarille ja Porschelle. Tai Audille. Sekä Hyundaille ja Kialle varmaan.

Juuri tuo mun nykyinen 8 vuotta vanha Model S 90D oli vaihdettu liikkeessä vähän käytettyyn huippuvarusteltuun Mersuun (EQE tai EQS, en muista kumpi).

En tosin ole ajanut sitä uudistunutta Model ässää, mutta kovasti on varmaan jo jäänyt muista merkeistä jälkeen? Tai on hieman liian kallis?

Toki Teslalla on se oma käytettyjen autojen myyntikin, mutta ei sielläkään varmaan ole mitään kiinnostavaa ostettavaa (esim uudistunut Model S).
Lähinnä siis jos ajattelee määrällisesti sitä porukkaa mikä on tyytyväisenä ajellut 201x Teslalla ja nyt etsisi uudehkoa (Tesla) käytettyä. Ei tuota väkeä ole kovinkaan paljon tarjolla kun myyntimäärät oli pieniä. Ts. suurimmalle osalle myyntiin menevä on se eka. Periaatteessa liisarin käyttäjä voisi ostaa autonsa itselleen, mutta aika harva varmaan niin tekee jos on mahdollista saada uusi liisuri. Heikko hyvityshinta saa tietysti osan jatkamaan auton käyttöä.

Perinnemerkeillä tämä menee vähän helpommin, kun esim. volvomies vaan siirtyy moottorityypistä toiseen. Käyttäjäkuntaa on pitkälle taaksepäin.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan malliston suppeus on myös tietynlainen ongelma. Jos tykkää Teslasta, niin upgreidaus esim 3/Y:sta on hieman hankala. Hintahyppy S/X:ään on liian iso. Downgreidaus ei ole edes mahdollista. Merkkiuskollista koetellaan tällä, eli on vaan pakko ostaa se sama uusiksi. Uskollisemmat ostaa uusiksi ja loput vaihtaa leiriä.

Perinnevalmistajilla on sentään valinanvaraa jos merkissä halua pysyä ja nykyinen kärry kyrsii.
 
Teslan malliston suppeus on myös tietynlainen ongelma. Jos tykkää Teslasta, niin upgreidaus esim 3/Y:sta on hieman hankala. Hintahyppy S/X:ään on liian iso. Downgreidaus ei ole edes mahdollista. Merkkiuskollista koetellaan tällä, eli on vaan pakko ostaa se sama uusiksi. Uskollisemmat ostaa uusiksi ja loput vaihtaa leiriä.

Perinnevalmistajilla on sentään valinanvaraa jos merkissä halua pysyä ja nykyinen kärry kyrsii.
Facelift Highland/Jupiter(?) on jo aika iso päivitys. Sitten pelkästään saman mallin sisällä on tullut vuosittain ihan hyviä päivityksiä, jotka voi kiinnostaa. Esim. matriisivalot tai sähköinen takakontti. Tai sitten voi päivittää nelivetoon ja saa samalla paremmat kaiuttimet, enemmän lataustehoa, enemmän lämmitystehoa ja enemmän rangea.

Itseä ainakin pelottaisi enemmän ostaa pluginhybridi, kuin sähköauto käytettynä.
 
Viimeksi muokattu:
Facelift on jo aika iso päivitys. Sitten pelkästään saman mallin sisällä on tullut vuosittain ihan hyviä päivityksiä, jotka voi kiinnostaa. Esim. matriisivalot tai sähköinen takakontti. Tai sitten voi päivittää nelivetoon ja saa samalla paremmat kaiuttimet, enemmän lataustehoa, enemmän lämmitystehoa ja enemmän rangea.
Maksaisitko itse noista kymppien välirahan? Tässä kohtaa Teslan softa sahaa omaa oksaa, kun vanhassa käytännössä samat jutut (ja ehkä antureita jäljellä).
 
Maksaisitko itse noista kymppien välirahan? Tässä kohtaa Teslan softa sahaa omaa oksaa, kun vanhassa käytännössä samat jutut (ja ehkä antureita jäljellä).
Jos vaihtaa käytettynä ostetun auton vuoden pari uudempaan noiden pienten vuosipäivitysten takia, ei varmasti kymppejä tartte laittaa. Jos omistaisin esim. 2019 Model 3, on jo 2023 Model 3 aika eri auto, ymmärtääkseni. Jos tuo automalli tuntuu hyvältä, niin miksipä ei. Varsinkin jos vaihtaa takavedosta nelivetoon, auto paranee paljon. Onhan siihen pikkuakkuunkin tullut koon kasvatusta.

Itse koen sen erittäin positiivisena asiana, että softa päivittyy vanhoihinkin autoihin. En ostaisi enää autoa, jossa kuluttaja hylätään lähes välittömästi vanhan softan kanssa, ja päivitystä varten saa käytetyn auton kanssa maksaa satoja euroja siitä, että auto seisoo jossain Volkkariliikkeen hallissa lataamassa sitä sisään.
 
Jos vaihtaa käytettynä ostetun auton vuoden pari uudempaan noiden pienten vuosipäivitysten takia, ei varmasti kymppejä tartte laittaa. Jos omistaisin esim. 2019 Model 3, on jo 2023 Model 3 aika eri auto, ymmärtääkseni. Jos tuo automalli tuntuu hyvältä, niin miksipä ei. Varsinkin jos vaihtaa takavedosta nelivetoon, auto paranee paljon. Onhan siihen pikkuakkuunkin tullut koon kasvatusta.
Sun tarvis saada se sun vanhakin myytyä ja kun markkina on uudemmistakin tukossa, niin halvalla joudut myymään. 201x mallit ovat jo jätekaman hinnoissa ulkomailla. Siihen päälle päivitys akkuun ja neliveto, niin tasan varmasti joudut kaivamaan taskua kymppien suuruusluokassa.
 
Sun tarvis saada se sun vanhakin myytyä ja kun markkina on uudemmistakin tukossa, niin halvalla joudut myymään. 201x mallit ovat jo jätekaman hinnoissa ulkomailla. Siihen päälle päivitys akkuun ja neliveto, niin tasan varmasti joudut kaivamaan taskua kymppien suuruusluokassa.

Löytyykö noita 201x malleja jo alle 10ke? Kun nuo 3v vanhat nelivedot ~60tkm ajettuna näyttävät olevan hieman reilu 30ke, niin kun kymppejä otetaan pois niin ollaan jossain 0-10ke välillä.
 
Löytyykö noita 201x malleja jo alle 10ke? Kun nuo 3v vanhat nelivedot ~60tkm ajettuna näyttävät olevan hieman reilu 30ke, niin kun kymppejä otetaan pois niin ollaan jossain 0-10ke välillä.
Tahallisen väärinymmärtömisen talkoot taas käynnissä? Viisinumeroinen määrä euroja, se mitä lukuja siihen tulee riippuu ihan mistä vaihtaa ja mihin. Ja tässä puhuttiin tulevaisuudesta. Ihan varmasti alkupään ”helmet” alkaa mennä alle kympin Saksassa, kun uudemmat pukkaa päälle. Saksan hintaa enempää turha kuvitella saavasi hyvitystä.
 
Sun tarvis saada se sun vanhakin myytyä ja kun markkina on uudemmistakin tukossa, niin halvalla joudut myymään. 201x mallit ovat jo jätekaman hinnoissa ulkomailla. Siihen päälle päivitys akkuun ja neliveto, niin tasan varmasti joudut kaivamaan taskua kymppien suuruusluokassa.
2019 takaveto 80tkm ajetut on n. 25ke pyynneillä ja 2022 lr awd mallit noin 35ke n. 20tkm ajettuna. 2023 malleja ei oikein ole edes myynnissä niin en voinut sitä vuosimallis tähän ottaa. Hintaero siis 10ke. Siihen päälle vaihtoautofirman palkkio 3ke niin 13k olisi päivityshinta 2019 80tkm takavedosta 2022 nelivetoon 20tkm.

Minusta ihan hyvä diili.
 
Facelift Highland/Jupiter(?) on jo aika iso päivitys. Sitten pelkästään saman mallin sisällä on tullut vuosittain ihan hyviä päivityksiä, jotka voi kiinnostaa. Esim. matriisivalot tai sähköinen takakontti. Tai sitten voi päivittää nelivetoon ja saa samalla paremmat kaiuttimet, enemmän lataustehoa, enemmän lämmitystehoa ja enemmän rangea.
Juu , mutta auto on edelleen se sama. Tarkoitin sitä, että jos vaikka haluaiasi hieman tilavamman auton tai tarve onkin pienemälle, niin vaihtoehtoja ei ole. Näissä skenaaroissa ei paljoa mallin sisäiset paranukset lohduta. Aika usein se tarve muuttuu elämäntilanteiden mukaan.
 
Juu , mutta auto on edelleen se sama. Tarkoitin sitä, että jos vaikka haluaiasi hieman tilavamman auton tai tarve onkin pienemälle, niin vaihtoehtoja ei ole. Näissä skenaaroissa ei paljoa mallin sisäiset paranukset lohduta. Aika usein se tarve muuttuu elämäntilanteiden mukaan.
Onhan tuossa nyt Model 3 ja Y vaihtoehtoina samassa hintaluokassa, jos tarve vaihtaa pienemmän/isomman välillä. Käytettynä sitten voi olla joillekin S/X vaihtoehtona, jos vielä isommalle tarvetta.

Tahallisen väärinymmärtömisen talkoot taas käynnissä? Viisinumeroinen määrä euroja, se mitä lukuja siihen tulee riippuu ihan mistä vaihtaa ja mihin. Ja tässä puhuttiin tulevaisuudesta. Ihan varmasti alkupään ”helmet” alkaa mennä alle kympin Saksassa, kun uudemmat pukkaa päälle. Saksan hintaa enempää turha kuvitella saavasi hyvitystä.
Tulevaisuudesta toki puhuttiin, mutta paras arvaus hintaerosta on katsella nykyisten 2019 vs 2022 hintaeroa, jos vaihtaa 3v uudempaan. Tulevaisuudessa ero voi olla isompi tai jopa pienempi, jos sähköautojen kysyntä kasvaa reilummin esim. polttoaineiden hinnan nousujen takia. Kukaan ei tiedä mitä ne hinnat käytetyillä tai uusilla 2-3v päästä on.
 
2019 takaveto 80tkm ajetut on n. 25ke pyynneillä ja 2022 lr awd mallit noin 35ke n. 20tkm ajettuna. 2023 malleja ei oikein ole edes myynnissä niin en voinut sitä vuosimallis tähän ottaa. Hintaero siis 10ke. Siihen päälle vaihtoautofirman palkkio 3ke niin 13k olisi päivityshinta 2019 80tkm takavedosta 2022 nelivetoon 20tkm.

Minusta ihan hyvä diili.
Jos välttämättä tarvitsee nelivedon ja lisäkantaman niin sitten ei tarvitse miettiä. Jos vaan haluaa päivittää, niin on tuo hapokas summa. Todellisuudessa hintaero on varmasti isompi, et niin idioottia myyjää löydä että se 3 k€ katteella suostuis ottamaan vanhan riskikseen.
 
Omasta mielestä melko halvalla saisi päivitettyä 2019 Model 3 SR+ -> 3/2021 Model 3 LR punaisena ja vetokoukulla. Sekä paremmalla äänentoistolla. Sekä nelivedossa on pitempi akkutakuu. 8 vuotta tai 192tkm. Takavedoissa on vaan 8 vuotta tai 160tkm.

3/2021. Myyjä myy ilmeisesti tänään auton autoliikkeelle hintaan 23k€.

Toki mitä maksetaan siitä takavedosta?
19400€.

Ehkä SR+ menisi kaupaksi jopa 18000€?
5000€ pitäisi laittaa rahaa lisää? Auto olisi samalla 2 vuotta uudempi. Eli akkutakuuta sama 2 vuotta pitemmästi (jos kilometrit ei ehdi mennä täyteen).


Ilmeisesti Model Y takavedossa on sama äänentoisto kuin LR AWD mallissakin. Eli tuo äänentoiston ero on vaan Model 3 autoissa.
 
Jos välttämättä tarvitsee nelivedon ja lisäkantaman niin sitten ei tarvitse miettiä. Jos vaan haluaa päivittää, niin on tuo hapokas summa. Todellisuudessa hintaero on varmasti isompi, et niin idioottia myyjää löydä että se 3 k€ katteella suostuis ottamaan vanhan riskikseen.
Tuskin tosiaan uudemman auton myyjä haluaa vanhempaa autoa ottaa. Eli Model 3 tai Model Y vaan nettiautoon myyntiin?

Menee kaupaksi, mutta hinnasta en osaa sanoa? Vaikka 2000€ halvemmalla, kuin nettiauton hinnat?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 122
Viestejä
4 575 803
Jäsenet
75 361
Uusin jäsen
ihmisraunio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom