Eihän se Teslan myynti mihinkään Kiinassakaan ole lähtenyt, kun myyntimäärät ovat kasvaneet selvästi markkinaa hitaammin. Ja tilanne tuskin tulee helpottamaan Kiinan sisämarkkinoilla, koska sisäisen hintasodan päättymisestä ei ole mitään merkkejä. Todennäköisesti vain pahenee, kun tariffien myötä ulosvienti Kiinasta väkisin tippuu eli kapasiteetti täytyy johonkin tuupata.
Ennustatko viime vuoden tapaan, että taas menee 2M ihan heti kohta rikki?
Helposti menee 2 miljoonaa rikki teslalla tänä vuonna mitä en viime vuodelta uskonut. Mutta sulla tais olla tietoa bydin menevän ohi teslasta jo pari viimeistä vuotta, mutta toisin kävi? Ei se Tesla y opal miksikään muutu kun kolmatta vuotta leipoo myynti hittinä maailmassa ilman 48/800v kun sellainen kuitenkin toisperäinen seikka. Raha merkkaa ja sitä myöten range/laatu ei se lataus kiinnosta ketään talvipakkasella onko 10-80% 40 tai 20 min niin helvetin hidas se kuitenkin on, mutta ihmiset haluaa ajella sen muutaman tunnin ennen syömistä eikä auton ehdoilla 2-3 tuntia ja laturiin. Taitaa olla bang of bucket 55ke neliveto 635wltp mitä veikkaisin ja vuoden päästä taas price drop ja range menee siihen omaan minimiin eli yli 650 wltp. Joka tapauksessa hyviä upgradeja tulossa näyttö, jousitus, äänijärjestelmä, penkit, ulkokuori, range, lataus, hiljaisuus, (vilkkuviiksi) jne samaan hintaan mitä nyt. Tuntuu, että Tesla ajaa perinteiset merkit kiinni auton ominaisuudelta ja sähkötekniikka pysyy edellä hinta/laatusuhteelta kun vertaa näitä 40-60ke pirssejä?
Helposti menee 2 miljoonaa rikki teslalla tänä vuonna mitä en viime vuodelta uskonut. Mutta sulla tais olla tietoa bydin menevän ohi teslasta jo pari viimeistä vuotta, mutta toisin kävi? Ei se Tesla y opal miksikään muutu kun kolmatta vuotta leipoo myynti hittinä maailmassa ilman 48/800v kun sellainen kuitenkin toisperäinen seikka. Raha merkkaa ja sitä myöten range/laatu ei se lataus kiinnosta ketään talvipakkasella onko 10-80% 40 tai 20 min niin helvetin hidas se kuitenkin on, mutta ihmiset haluaa ajella sen muutaman tunnin ennen syömistä eikä auton ehdoilla 2-3 tuntia ja laturiin. Taitaa olla bang of bucket 55ke neliveto 635wltp mitä veikkaisin ja vuoden päästä taas price drop ja range menee siihen omaan minimiin eli yli 650 wltp. Joka tapauksessa hyviä upgradeja tulossa näyttö, jousitus, äänijärjestelmä, penkit, ulkokuori, range, lataus, hiljaisuus, (vilkkuviiksi) jne samaan hintaan mitä nyt. Tuntuu, että Tesla ajaa perinteiset merkit kiinni auton ominaisuudelta ja sähkötekniikka pysyy edellä hinta/laatusuhteelta kun vertaa näitä 40-60ke pirssejä?
Taitaa olla ihan sun omaa tulkintaa Bydin aikataulusta. Tesla on viime vuodet keskittynyt lähinnä karsimaan/pilaamaan autojen perusominaisuuksia ja sähkötekniikassakin polkenut paikoillaan muiden parantaessa.
Puhdasta spekulaatiota, mutta sulla taitaa olla Fred Lambertin mielipiteitä Teslan negatiivista asioista. Sanoin pari vuotta sitten että Teslan vihreä siirtymä mm megapackien ja muiden asioiden seikka ja nythän tuo on tuplaantunut pari viime vuotta, mutta sulla tais olla joku muu tieto? Varmaan se 4680 floppikin parin vuoden päästä taas joku ihme homma? Semit ja muut varmaan jää taas tois sijaisiksi hommiksi, mutta joo eipä siinä aja sillä Tesla 3 vielä 10v niin saat omat pois.
Ei nyt pidä suuttua jos jäät kiinni taas kerran sepitteistä mitä olet kehittänyt. Ja on tavallaan huvittavaa että huutelet täällä jotain Fred Lambertista kun se ei ole enään rah rah Tesla-fanittaja kun samaan aikaan sä levität tänne kaikkein pahimmat houruilut Tesla huhu/fanisivustoilta netistä.
Ja varsin usein toistelet tänne asioita joita et tunnu ymmärtävän alkuunkaan, esimerkkinä se kummallinen yritys selittää miten Teslan akkukemiat on paloturvallisempia kuin LFP akut.
Puhdasta spekulaatiota, mutta sulla taitaa olla Fred Lambertin mielipiteitä Teslan negatiivista asioista. Sanoin pari vuotta sitten että Teslan vihreä siirtymä mm megapackien ja muiden asioiden seikka ja nythän tuo on tuplaantunut pari viime vuotta, mutta sulla tais olla joku muu tieto? Varmaan se 4680 floppikin parin vuoden päästä taas joku ihme homma? Semit ja muut varmaan jää taas tois sijaisiksi hommiksi, mutta joo eipä siinä aja sillä Tesla 3 vielä 10v niin saat omat pois.
En ymmärrä mitä sanot. Sinähän vain spekuloit.
Pelaan vain sillä mitä sinä sanoit aikaisemmin ja peilasin siihen.
4680 kohdalla voit katsoa onko se floppi vai ei. Siellä on Teslan Q4/2024 tulokset julki ja others kohta. Niin näet moneenko autoon meni tuo akkupaketti.
Jos kahta miljoonaa autoa ei myydä seuraavana vuonna niin Elon saa kyllä kenkää. Itse uskon kyllä kahden miljoonan myyntiin, ihan sillä perusteella että vaikea uskoa Teslan kahta peräkkäistä vuotta myyvän vähemmän kuin edellisenä vuonna.
Se on sitten eri asia kasvaako myynti markkinan mukana, nopeammin vai hitaammin.
Cyberiin edelleen odotetaan foundation series palikoitakin (lisöakkua yms.), joten ei siellä ainakaan mitään kiirettä ole pidetty noiden muiden osien kanssa.
Ilmeisesti vanhan malli Yn valmistus on lopetettu, joten eiköhän sieltä uudistettu malli puske ulos aika pian.
Mitä kolmosen refreshiin tulee, niin itse odotin kyllä isompaa akkua ja erilaista designia. Auton jatkuva piippailu ja isommat ongelmat haamujen kanssa yllätti kyllä sitten eniten. Jos y:ssä akkukoko ei kasva ja auto näyttää edelleen samalta (ja viikset poistuvat) niin mielenkiinnolla odotan myyntejä. Odotan kyllä designin sentään vähän enemmän muuttuvan kuin model3n kanssa.
Tessie sovellus näyttää myös tuon, että paljonko akku on purkautunut. Illalla ajoin viimeksi ja laitoin latautumaan 80%. Kylmän akun takia siis 3% ei ole nyt käytettävissä ja 2% muuten vaan kulunut akusta? Pakkasta on ollut nyt -15 astetta.
Ilmeisesti vanhan malli Yn valmistus on lopetettu, joten eiköhän sieltä uudistettu malli puske ulos aika pian.
Mitä kolmosen refreshiin tulee, niin itse odotin kyllä isompaa akkua ja erilaista designia. Auton jatkuva piippailu ja isommat ongelmat haamujen kanssa yllätti kyllä sitten eniten. Jos y:ssä akkukoko ei kasva ja auto näyttää edelleen samalta (ja viikset poistuvat) niin mielenkiinnolla odotan myyntejä. Odotan kyllä designin sentään vähän enemmän muuttuvan kuin model3n kanssa.
Vanha FL Model S yllättävästi ei piippaile. Ainoastaan, jos joku häiriö tulee. Esim jos "Autopilotin"/vakkarin laittaa alle 30km/h nopeudessa päälle, niin piippaa. Muut piippailut saa asetuksista pois päältä.
Tesla varmaan haluaa uudistetun Y:n mahdollisimman nopeasti markkinoille ja valmistusmäärät mahdollisimman suuriksi?
Itse en ole uudistettua kolmosta koeajanut, mutta kovasti sitä on kehuttu.
Mikähän oli viime vuoden Teslan myyntimäärä? Toki itsekin sen jostain löytäisin. Kyllä myynnin pitäisi ainakin siitä kasvaa, koska Y on varmaan se myydyin malli.
Jos kahta miljoonaa autoa ei myydä seuraavana vuonna niin Elon saa kyllä kenkää. Itse uskon kyllä kahden miljoonan myyntiin, ihan sillä perusteella että vaikea uskoa Teslan kahta peräkkäistä vuotta myyvän vähemmän kuin edellisenä vuonna.
Se on sitten eri asia kasvaako myynti markkinan mukana, nopeammin vai hitaammin.
Cyberiin edelleen odotetaan foundation series palikoitakin (lisöakkua yms.), joten ei siellä ainakaan mitään kiirettä ole pidetty noiden muiden osien kanssa.
Ilmeisesti vanhan malli Yn valmistus on lopetettu, joten eiköhän sieltä uudistettu malli puske ulos aika pian.
Mitä kolmosen refreshiin tulee, niin itse odotin kyllä isompaa akkua ja erilaista designia. Auton jatkuva piippailu ja isommat ongelmat haamujen kanssa yllätti kyllä sitten eniten. Jos y:ssä akkukoko ei kasva ja auto näyttää edelleen samalta (ja viikset poistuvat) niin mielenkiinnolla odotan myyntejä. Odotan kyllä designin sentään vähän enemmän muuttuvan kuin model3n kanssa.
Elonilla on suoraan ja välillisesti fanien kautta valtavasti määräysvaltaa Teslan hallituksessa ja kenkää ei ole tulossa kyllä vielä 2025 ellei nyt jotain aivan erikoista tapahdu.
-
Model Y refresh kaipaisi nähdäkseni pientä parannusta bottom-end LFP mallin rangeen. Jos akkukokoa saisi 5kWh lisää ja hintaa jonkun tonnin alas, niin tekisi terää.
NMC-kemialliseen LR / Perf malliin akun koon lisäksi kaipaisi latausnopeutta lisää.
Model Y:n perään kun iskee keski-euroopan lomareissuun pari fillaria koukkuun, kulutus kasvaa massiivisesti poistaen matalan kulutuksen etua ja silloin tuo keskinkertainen latauskäyrä on kyllä myrkkyä etenemiselle kun laturilla saa roikkua isommille SOC-arvoille jossa se latausnopeus on aika kehnoa.
—
Jos Teslan myyntimäärien kasvu ei Y faceliftistä huolimatta ylitä sähköautomarkkinan kasvua vuonna 2025, on firma kyllä aika tiukassa raossa kun onnistumismahikset noille cybercabeille ja roboteille ovat kaikkea muuta kuin 100%…
Vaikea uskoa, että Tesla pystyisi markkinakasvua ylittämään, väkisinkin tuppaa käymään markkinajohtajalle toisinpäin. Varsinkin lukumäärissä on selvää, että halvat pikkukopit tulevat myymään valtavia määriä ja toistaiseksi Teslalla ei ole vastausta aiheeseen. Pelkkä facelift-Y ei millään riitä pysymään trendissä mukana. Joku ultrahalpuutettu 3 voi vähän jarruttaa myynnin katoa, mutta kilpailijoiden paremman malliset pikkukopit ja pari sukupolvea hiotut sähköt ovat merkittävä vastus. Tuskin Tesla lähtee markkinaosuutta puolustamaan tappiollisella myynnillä.
Vaikea uskoa, että Tesla pystyisi markkinakasvua ylittämään, väkisinkin tuppaa käymään markkinajohtajalle toisinpäin. Varsinkin lukumäärissä on selvää, että halvat pikkukopit tulevat myymään valtavia määriä ja toistaiseksi Teslalla ei ole vastausta aiheeseen. Pelkkä facelift-Y ei millään riitä pysymään trendissä mukana. Joku ultrahalpuutettu 3 voi vähän jarruttaa myynnin katoa, mutta kilpailijoiden paremman malliset pikkukopit ja pari sukupolvea hiotut sähköt ovat merkittävä vastus. Tuskin Tesla lähtee markkinaosuutta puolustamaan tappiollisella myynnillä.
Ainakin Suomessa jatkuu 0,99% korkotarjous Ylle koska selkeästi vanhaa mallia varastossa ja 3n osalta RWD ja LR 1,99% tarjouksessa. Perffi ei vielä mutta sen valmistusmäärät lienee muutenkin pienemmät vs muut.
Tästä jutusta tulee mieleen että Tesla on on kyllä hankalassa tilanteessa. Teknologista etumatkaa ei ole, mallisto suppea ja vanha, se ei ole premiumia. Edessä ruma ja raaka hintakilpailu kiinalaisten kanssa.
Jotain heidän tarvitsisi tehdä. mutta mitä ?
Itse edelleen ihmettelen miksi odotukset Teslaa kohtaan on taivaissa ? Mikä se juttu on ?
Ja se pelastaja ei ole Robotaksi , sillä se on samanlainen kupla kuin Cybertruck.
Teslalla on edessään paluu johtotähdestä muiden kuolevaisten rivistöön. Oikeata kilpailua edessä ja taistelua pienistä markkinaosuuksista. Sähköautobusinees on erittäin paljon enemmän fragmentoitunut kuin polttisbusiness.
Sama ongelma edessä monella eurovamistajalla. Kinkit kiusaa ja vie...
Teslan myyntimäärät kääntyivät laskuun viime vuonna ja osake oli reippaassa alamäessä. Yhtiön osakekurssiin on ladattu silti yhä valtavat odotukset liiketoiminnan tuloksen kasvusta.
Tästä jutusta tulee mieleen että Tesla on on kyllä hankalassa tilanteessa. Teknologista etumatkaa ei ole, mallisto suppea ja vanha, se ei ole premiumia. Edessä ruma ja raaka hintakilpailu kiinalaisten kanssa.
Jotain heidän tarvitsisi tehdä. mutta mitä ?
Itse edelleen ihmettelen miksi odotukset Teslaa kohtaan on taivaissa ? Mikä se juttu on ?
Ja se pelastaja ei ole Robotaksi , sillä se on samanlainen kupla kuin Cybertruck.
Teslalla on edessään paluu johtotähdestä muiden kuolevaisten rivistöön. Oikeata kilpailua edessä ja taistelua pienistä markkinaosuuksista. Sähköautobusinees on erittäin paljon enemmän fragmentoitunut kuin polttisbusiness.
Sama ongelma edessä monella eurovamistajalla. Kinkit kiusaa ja vie...
Teslan myyntimäärät kääntyivät laskuun viime vuonna ja osake oli reippaassa alamäessä. Yhtiön osakekurssiin on ladattu silti yhä valtavat odotukset liiketoiminnan tuloksen kasvusta.
En ymmärrä mitä sanot. Sinähän vain spekuloit.
Pelaan vain sillä mitä sinä sanoit aikaisemmin ja peilasin siihen.
4680 kohdalla voit katsoa onko se floppi vai ei. Siellä on Teslan Q4/2024 tulokset julki ja others kohta. Niin näet moneenko autoon meni tuo akkupaketti.
Mikäs tuossa 4680 floppia on kun massatuotannossa jo? Se akkujen ainainen kompromissi mm. energiatiheyden, latausnopeuden ja halpuuden kanssa on nähty ja ne jakaantuvat lähinnä lfp vs nmc tällä hetkellä karvalakit vs longranget.
Nythän tuo akkupaketti Tesla 3 longrangessa tippunut noin 20k jo 10k vuodesta 2017 milloin Tesla 3 tuli uunista ulos ja jos miettii Tesla y opalin 95kwh hintaa se on enää alle 10k. Se IRA tuki 45 dollaria + 10% ale kriittisiin mineraaleihin buustaa Teslan 4680 akkupaketin markkinoilla kilpailukykyiseksi Amerikassa. Sehän saisi maksaa 140 dollaria kilowatilta että ei olisi järkeä tehdä ja batteryday presentaation mukaan hinta -25 lopulla tarkoitus olla 70 dollaria cell lvl + noin 20 bms eli total hinta 90 dollaria. Kiinasta kun myydään yleisesti noita nmc akkuja tänä vuonna noin 60+20 dollariin akkupakettia ja ne kun viedään USAan niin hinta pompsahtaa noin satkuun ja jos Tesla kykenee itse valmistamaan 90 ja vielä parempaa verrattuna kiinalaiseen niin aika win win situation?
New York, December 10, 2024 – Battery prices saw their biggest annual drop since 2017. Lithium-ion battery pack prices dropped 20% from 2023 to a record
It has now been just over a year since the US signed into law the Inflation Reduction Act and already, it has been followed by more than US $110 billion in clean energy investments.
Lithium prices have fallen significantly, putting the cost of cells at 7.5% of the price of an EV as of August 2024 (Tesla Model 3 Base, USA), down from 15% in January 2023. Find out how falling raw materials prices are impacting auto OEMs and reshaping global EV pricing strategies
www.fastmarkets.com
Tämän vuoden hinnat pyörii lfp osalta noin 50 dollarissa ja nmc osalta 60 dollarissa kiinanpojilla at cell lvl ja itsekin mietin Power Wallia aurinkopaneelien jatkoksi kun niitä saa jo 10ke 72kwh edestä Euroopasta tilattua eli aika SER jätettä nuo longrange akut elinkaaren loppupäässä ovat kun hintaa ei ole siinä vaiheessa. Hinnat tippuu ja asiakas kiittää.
Mistä tämä 95kwh akku on revitty uuteen Y:n? Missään ei ole sellaista edes huhuttu, vaan se on ollut joidenkin toive.
4680 akkupakettia asennetaan tällä hetkellä CT:n pelkästää ellei Semi sitten tätä myös käytä. CTlle luvattiin aikamoiset ranget mihin ei päästä edes sillä extra akulla.
4680 kokeiltiin Yn mutta ei se oikein kannattanut koska ei saavuttanut parempaa tulosta kuin nykyiset ja tätä ei enää saa. En ymmärrä miten akkupakettien hinnat tähän edes liittyvät.
Mistä tämä 95kwh akku on revitty uuteen Y:n? Missään ei ole sellaista edes huhuttu, vaan se on ollut joidenkin toive.
4680 akkupakettia asennetaan tällä hetkellä CT:n pelkästää ellei Semi sitten tätä myös käytä. CTlle luvattiin aikamoiset ranget mihin ei päästä edes sillä extra akulla.
4680 kokeiltiin Yn mutta ei se oikein kannattanut koska ei saavuttanut parempaa tulosta kuin nykyiset ja tätä ei enää saa. En ymmärrä miten akkupakettien hinnat tähän edes liittyvät.
Akkujen koot kasvavat. Samanlailla ässässä oli aluksi 40kwh ja nykyisin 100kwh. Se että onko se akku ensi kuussa todennäköisesti julkaistavassa y mallissa heti julkaisussa 95kwh on huhu niin pitkään kuin se tulee todellisuudessa myyntiin. En näe itse mitään estettä kun peilaa pösön 5008 on 101kwh ja hinta 55ke, miksi Tesla ei kykene samaan tai itse asiassa parempaan? Hinta se kaiken a ja o tuskin ketään kiinnostaa kuiva-akut yli 200 dollarin kWh tai edes 100 kun näitä saa siinä vaiheessa 50 per kWh?
Teslalla on Teksasissa litium jalostamo, jolla balansoi ainaista litiumin hinta aaltoilua ja sen lisäksi IRA tuki miksi se mieluummin tekee lfp ja nmc akut itse maan sisällä kuin toimittaa Kiinasta. Itse asiassa sopimuksia on jo muihin maihin ja Kiinasta pyrkii eroon enenevissä määrin. Ajan kysymys kun EU tekee samaa ja sitten full ramp up 4680 Eurooppaan kun tukia irtoaa. Aikaisemmin teslalle tarjottiin tukia Euroopassa, mutta ehdot oli paskat Teslan kannalta ja musk pyyhki lapulla persettä, mutta ehkä lähiaikoina ne muuttuvat paremmiksi who knows?
Heh, se jalostamo söi ekat koe-erät joulukuussa ja täysi kapasiteettikin kärpäsenpaskan luokkaa. Ja raakamateriaalit joutuu kuitenkin ostamaan. "domestic" mainostusta puhtaasti.
Lucid Gravity on kyllä käytännöllisen ja hienon näköinen auto, toivottavasti Tesla teksi vastaavan tyyppisen.
Myös joku Tesla-Van passaisi. Y kiinnostaa lähinnä hinta/varustesuhteeltaan. Mielenkiintoista nähdä että onko rohkeutta tehdä ns. parempi auto kuin Model 3, tyyliin ratin stichaukset paremmin, parempia akkuja yms. vai miten ratkaisevat taimiten lähestyvät asiaa.
On muuten mielenkiintoisia noi Tesla keskustelut autolla ajamisesta talvella. Ryhmissä on aina joku avaus, että kaikkien aikojen surekin talviauto, todella vaarallinen (Y-viittauksia), mutta sitten taas kommenttiketjussa myös täysin päinvastaista jostain Kanadasta, että paras talviauto ikinä että on montaa muutakin ajanut yms.. Ihmeen vastakkaisia tulee tuon talviajon suhteen kyllä..
On muuten mielenkiintoisia noi Tesla keskustelut autolla ajamisesta talvella. Ryhmissä on aina joku avaus, että kaikkien aikojen surekin talviauto, todella vaarallinen (Y-viittauksia), mutta sitten taas kommenttiketjussa myös täysin päinvastaista jostain Kanadasta, että paras talviauto ikinä että on montaa muutakin ajanut yms.. Ihmeen vastakkaisia tulee tuon talviajon suhteen kyllä..
On muuten mielenkiintoisia noi Tesla keskustelut autolla ajamisesta talvella. Ryhmissä on aina joku avaus, että kaikkien aikojen surekin talviauto, todella vaarallinen (Y-viittauksia), mutta sitten taas kommenttiketjussa myös täysin päinvastaista jostain Kanadasta, että paras talviauto ikinä että on montaa muutakin ajanut yms.. Ihmeen vastakkaisia tulee tuon talviajon suhteen kyllä..
Teslan ajonvakautus (AWD)tuntuisi painottavan sitä 0-100 suorituskykyä jos kuljettaja kaasua painaa mikä aiheuttaa hyvin epävarmalta tuntuvaa etenemistä liukkaalla alustalla. Liukkaalla alustalla mieluusti voisi tuosta menohalusta useamman napsun ottaa pois. Tuohon vielä se et etupää tuntuu olevan jossain horroksessa enimmäkseen ja jos kiihtyvyyttä enemmän haluaisi niin perä nykäisee voimakkaasti pidot veks heittäen perää johonkin suuntaan ennen kuin keula vetää ja suoristaa auton. Noh eiköhän tuonkin kanssa opi elämään ja/tai nastarenkaat alle?
Jos autoa joutuu ulkosalla pitämään niin ei noita ovien ja latauskuukun toteutuksia voi ainakaan kehua. Tuohon vielä päälle et jopa vakionopeudensäädin aiheuttaa melkoisia sydämentykytyksiä välistä(kaarreavustin mm.) sekoiluineen.
Ovista varauksin samaa mieltä, mutta mikä vika latausluukussa? Kolme vuotta takana taivasalla pitämistä ja latausluukun kanssa en muista ainuttakaan ongelmaa. Ovenkahvat sen sijaan jäätyy sään ollessa sopiva, mutta ikkunatkin on vain harvoin ongelma jos esilämmittää auton. Paljon enemmän ärsyttää peräkontin jäätyminen sen reunaan jäätyvän jään takia, sekä mainittujen jäiden humahtaminen peräkonttiin sen avaamisen jälkeen.
The U.S. Defense Department said on Monday it has added Chinese tech giants including gaming and social media leader Tencent Holdings and battery maker CATL to a list of firms it says work with China's military
While the designation does not involve immediate bans, it can be a blow to the reputations of affected companies and represents a stark warning to U.S. entities and firms about the risks of conducting business with them. It could also add pressure on the U.S. Treasury Department to sanction the companies.
No Teslalla huomasivat että kylmäainetta puuttui 60g ja takuuna lisäsivät. Nyt kun on ollut pakkasia niin lämmitys on parantunut aika huomattavasti, viime talvenakin oli kyllä hyvä lämmitys, kun vertaan mihin tahansa aiempaan polttomoottoriautooni, mutta nyt mennään jo ihan eri tasolla.
Eli jos jollakulla ei puhalla kuumaa tai muuten Teslassa paleltaa niin kannattaa tarkistuttaa kylmäaineen määrä. Mitään vuotoa ei ole ja Teslan huollossakin epäilevät että tämä on tehtaan moka ja ainetta on alunperin laitettu liian vähän.
Muita muutoksia ei ole tehty, että ei tuo oilein muustakaan voi johtua kun tuosta kylmäaineen määrästä? Ellei sitten joku softapäivitys ole muuttanut tilannetta?
Muita muutoksia ei ole tehty, että ei tuo oilein muustakaan voi johtua kun tuosta kylmäaineen määrästä? Ellei sitten joku softapäivitys ole muuttanut tilannetta?
Syy-seuraussuhde olisi helpompi vahvistaa jos tietäisi tuon vikakoodin alaisen alert payloadin, joka siis kertoo tarkemmin miksi se kompressori pysähtyi. Osa syistä voi hyvin johtua kylmäaineen määrästä, kun osalla taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
Alert payload on siis tämän postauksen screenshotissa näkyvä litania eri true/false/jne. tietoja: Reddit - Dive into anything
Syy-seuraussuhde olisi helpompi vahvistaa jos tietäisi tuon vikakoodin alaisen alert payloadin, joka siis kertoo tarkemmin miksi se kompressori pysähtyi. Osa syistä voi hyvin johtua kylmäaineen määrästä, kun osalla taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
Alert payload on siis tämän postauksen screenshotissa näkyvä litania eri true/false/jne. tietoja: Reddit - Dive into anything
Sama kuin tuon linkin kuvassa, eli low suction pressure. Mutta tämähän ei välttämättä asiaan edes liity, mutta toimiiko pumppu vaan tehottomammin jos kylmäainetta ei ole tarpeeksi vaikka ei hälyttäisikään?
Ovista varauksin samaa mieltä, mutta mikä vika latausluukussa? Kolme vuotta takana taivasalla pitämistä ja latausluukun kanssa en muista ainuttakaan ongelmaa. Ovenkahvat sen sijaan jäätyy sään ollessa sopiva, mutta ikkunatkin on vain harvoin ongelma jos esilämmittää auton. Paljon enemmän ärsyttää peräkontin jäätyminen sen reunaan jäätyvän jään takia, sekä mainittujen jäiden humahtaminen peräkonttiin sen avaamisen jälkeen.
Aikalailla ollut ihmettelyä MY kanssa kun se on jäätynyt kiinni ja ei meinaa saada auki tai sitten ei meinaa saada ilman putsailua kiinni. Kaapelin kiinnittäminen myös jokin taiteenlaji ja nyt on pari päivää ollut oranssi merkkivalo kun solenoidi ei saa lukitusta muodostettua jostain syystä. Onneksi tuo kuitenkin lataa siitä huolimatta.
Minkähän aikaa auton ja akun lämmitys on päällä, kun lämmitys on ajastettu loppumaan esim aamu klo 8.00? Vai laskeeko auto tosiaan lämmitysajan jotenkin ulkolämpötilan perusteella?
Toinen kysymys. Range Mode. Tuo taitaa olla aika turha säätö? Itse en tuosta ole huomannut oikein mitään eroa?
"Range Mode -tila
Range Mode -tila (jos varusteena) säästää energiaa rajoittamalla ilmastointijärjestelmän tehoa ja sammuttamalla tehostevalaistuksen. Kytke Range Mode käyttöön valitsemalla Hallintalaitteet > Ajaminen > Range Mode.Nelivetomallissa Range Mode -tila myös jakaa väännön moottorien välillä tavalla, joka takaa pisimmän toimintasäteen."
Sama kuin tuon linkin kuvassa, eli low suction pressure. Mutta tämähän ei välttämättä asiaan edes liity, mutta toimiiko pumppu vaan tehottomammin jos kylmäainetta ei ole tarpeeksi vaikka ei hälyttäisikään?
Olen ymmärtänyt että riittämätön kylmäaine järjestelmessä saa aikaan sen että kylmäaineen lämpötila laskee järjestelmässä. Tämä aiheuttaa sen että paine laskee koska kylmäaine kutistuu.
Huomaa mikä ero suctionin paineessa kun kylmäaine on -22C vs. +22C
Aivan totta! Eihän siinä tehdä mitään. Paitsi sitten jos jotain alkavaa vikaa havaitsevat. Täytyy olla akkuautoon ja kokkolan autohuoltoon joskus yhteydessä ja kysellä lisää.
Itse olen tarkistanut
-vikakoodit (ei ole ainakaan mitään akkuun liittyvää)
-kapasiteetti ok. Nyt 87.5% (224tkm)
Eli siis venttiilit kyllä puhdistetaan, mutta eikö olisi fiksua samalla uusia kaikki venttiilit?
Koska tuo ei ole P90D, niin siinä ei ole tuota hajoavaa isoa takamoottoria.
Oikeastaan voisi itse tutkia nuo venttiilit jotka näkyy auton alta luultavasti? Paitsi että varmaan saisi ostaa ensin uudet venttiilit jostain ja vaihtaa ne sitten?
"Ennakoiva huolto Tesla Model S/X akkuun, jolla pidennetään akun elinikää
Hinta 1090 euroa
Vikakoodien, akun jännitteiden ja ja kapasiteettien tarkastus
Puhdistetaan akun helmat ja venttiilit kurasta ja tarvittaessa uusitaan venttiilit
Tiivistetään tarvittaessa helmoja, millä hidastetaan kuran kertymistä helmoihin jatkossa
Mahdollisesti akkuun kertyneen kosteuden poisto avaamatta akkua
Tarkastetaan akun liitinpaneelin kunto – tarvittaessa lisätyönä vaihdetaan tai kunnostetaan
Rapidmate korkeajänniteliittimen tiivisteen kuntotarkastus ja vaihto tarvittaessa
Tarvittaessa akun päällä olevan suojamuovin kuivatus
Somen puolella voivotteli epäonninen M3LR 2019 vaihtoarvoa kun itse maksanut 73k€ ja nyt oli 23k€ hyvitystä. Todella matalat kilsat ikäisekseen oli vielä.
Somen puolella voivotteli epäonninen M3LR 2019 vaihtoarvoa kun itse maksanut 73k€ ja nyt oli 23k€ hyvitystä. Todella matalat kilsat ikäisekseen oli vielä.
Somen puolella voivotteli epäonninen M3LR 2019 vaihtoarvoa kun itse maksanut 73k€ ja nyt oli 23k€ hyvitystä. Todella matalat kilsat ikäisekseen oli vielä.
Ikävä tosiasia on se, että jos on Teslan ostanut heti tuoreeltaan tai koronavuosien boomin aikana niin nyt makselee niitä hinnanpudotuksia omasta pussista. Mutta kun nettiauton valikoimaa selainee niin pre-refressiä saa siihen 23-25 pintaan ja refressiä LR:nä 25-30 tonnin haarukkaan jo jonkin verran niin hinnat tippuvat jatkossakin.
ja niin ne tippuu joka autossa käyttövoimasta riippumatta.
Tuo myös osaltaan tuo käytettyjen hintoja alas, kun ostajalla on toisella tavalla valikoimaa kuin jossain toisessa merkissä/mallissa. Ostajalle mukavampaa kun voi valita niistä parista kymmenestä suht identtisestä mallista sen sopivimman/edullisimman tai sitten vain tingata sen sopivan hinnan.
Tuo myös osaltaan tuo käytettyjen hintoja alas, kun ostajalla on toisella tavalla valikoimaa kuin jossain toisessa merkissä/mallissa. Ostajalle mukavampaa kun voi valita niistä parista kymmenestä suht identtisestä mallista sen sopivimman/edullisimman tai sitten vain tingata sen sopivan hinnan.
Ihan samanlailla se nyt toimii tuhansien Corollojen/Focuksien yms. kanssa. Hyvästä itse asiassa joutuu maksamaan ennemmän ja tinkivara heikompi, kun hinnanmuodostus toimii. Toki edellyttää myös sitä, että kysyntää on.
Jep. Vielä saisi ajaa paljon, että tippuisi vaikka sinne 70% tasoon. Varmaan siinä nurkilla jo riski, että akku hajoaa kokonaan?
Tessie sovellus näyttää, että tällä hetkellä akun kapasiteetti olisi hieman keskitasoa parempi. Ja sovellus näyttää myös sen, että jyrkin kapasiteetin lasku on taittunut. Nyt siis jatkaisi aika suoraa viivaa alaspäin.
Nyt juuri vielä kuvan vihreällä alueella. Melko paljon matkaa punaiselle alueelle?
90D, 224tkm. Nyt tuleekin hieman pidempi lataus 40->80%.
Tuo myös osaltaan tuo käytettyjen hintoja alas, kun ostajalla on toisella tavalla valikoimaa kuin jossain toisessa merkissä/mallissa. Ostajalle mukavampaa kun voi valita niistä parista kymmenestä suht identtisestä mallista sen sopivimman/edullisimman tai sitten vain tingata sen sopivan hinnan.
Ulkomaiden hintataso tulee viiveellä Suomeenkin, hyvä.
Aika isoja määriä (tesloja) ilmeisesti tuodaan ulkomailta. Teslalla lisäksi vain muutamia "myymälöitä", niin ei edes uusia pääse koeajamaan joka paikassa. Toisaalta onko edes järkeä ostaa uutta, kun käytetyn hinta on sopivampi. Itsekään en ole päässyt koeajamaan uudistunutta Model 3 autoa. Käytettynä ei löydy vielä ja vaatisi vähän matkaamista koeajolle.
Viimevuoden sähköautoykkönen on Volvo. Mutta kun huomioidaan myös käytetyt tuontiautot, niin Tesla on rekisteröintien ykkönen.
Tuo myös osaltaan tuo käytettyjen hintoja alas, kun ostajalla on toisella tavalla valikoimaa kuin jossain toisessa merkissä/mallissa. Ostajalle mukavampaa kun voi valita niistä parista kymmenestä suht identtisestä mallista sen sopivimman/edullisimman tai sitten vain tingata sen sopivan hinnan.
Vuodet 2026-2027 voivat olla mielenkiintoisia, kun markkinoilla tulee hulppea määrä valkoisia Y-malleja mustilla penkeillä leasing-sopimusten loppumisten myötä. Liisarifirmoilla on pähkäiltävää hinnoittelussa, kun eroavaisuudet ovat marginaalisia. Hintakilpailu on varmasti aikamoista eikä sitä helpota jatkuva käytettyjen tuonti ulkomailta. Nettiautossa on nyt myynnissä ~200 Y:tä, joista vain 1/3 on 2023-2024.