Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jep. Vielä saisi ajaa paljon, että tippuisi vaikka sinne 70% tasoon. Varmaan siinä nurkilla jo riski, että akku hajoaa kokonaan?Voi olla, että akku menee kaput, jos tipahtaa tuonne 70-80 lukemille. Tarkkaile tilannetta.
Ulkomaiden hintataso tulee viiveellä Suomeenkin, hyvä.Tuo myös osaltaan tuo käytettyjen hintoja alas, kun ostajalla on toisella tavalla valikoimaa kuin jossain toisessa merkissä/mallissa. Ostajalle mukavampaa kun voi valita niistä parista kymmenestä suht identtisestä mallista sen sopivimman/edullisimman tai sitten vain tingata sen sopivan hinnan.
Vuodet 2026-2027 voivat olla mielenkiintoisia, kun markkinoilla tulee hulppea määrä valkoisia Y-malleja mustilla penkeillä leasing-sopimusten loppumisten myötä. Liisarifirmoilla on pähkäiltävää hinnoittelussa, kun eroavaisuudet ovat marginaalisia. Hintakilpailu on varmasti aikamoista eikä sitä helpota jatkuva käytettyjen tuonti ulkomailta. Nettiautossa on nyt myynnissä ~200 Y:tä, joista vain 1/3 on 2023-2024.Tuo myös osaltaan tuo käytettyjen hintoja alas, kun ostajalla on toisella tavalla valikoimaa kuin jossain toisessa merkissä/mallissa. Ostajalle mukavampaa kun voi valita niistä parista kymmenestä suht identtisestä mallista sen sopivimman/edullisimman tai sitten vain tingata sen sopivan hinnan.
Y löytyy 204kpl.Vuodet 2026-2027 voivat olla mielenkiintoisia, kun markkinoilla tulee hulppea määrä valkoisia Y-malleja mustilla penkeillä leasing-sopimusten loppumisten myötä. Liisarifirmoilla on pähkäiltävää hinnoittelussa, kun eroavaisuudet ovat marginaalisia. Hintakilpailu on varmasti aikamoista eikä sitä helpota jatkuva käytettyjen tuonti ulkomailta. Nettiautossa on nyt myynnissä ~200 Y:tä, joista vain 1/3 on 2023-2024.
Talvella Range Modesta on selvä parannus kulutukseen jos matkat on suhteellisen lyhyitä. Omassa taloudessa ajetaan 2018 75D ässällä paljon 5-20km kehäteiden nurkka-ajoa. Akku ei ehdi lämpiämään kunnolla, mutta virtaa kuitenkin käytetään sen lämmittämiseen muuten. Range Mode vähentää (vai jopa sammuttaa kokonaan?) myös akun lämmityksen ja kulutus on ehkä kolmanneksen pienempää. Kovilla pakkasilla lämpöä kaipaa jo kabiiniinkin ja pitkillä matkoilla taas sähkönkäyttö tasaantunee. Siinä ja tässä kannattaako tuon kanssa kikkailla, mutta omassa käytössäni pidän pakkaskauden päällä ja muuten pois.Minkähän aikaa auton ja akun lämmitys on päällä, kun lämmitys on ajastettu loppumaan esim aamu klo 8.00? Vai laskeeko auto tosiaan lämmitysajan jotenkin ulkolämpötilan perusteella?
Toinen kysymys. Range Mode. Tuo taitaa olla aika turha säätö? Itse en tuosta ole huomannut oikein mitään eroa?
"Range Mode -tila
Range Mode -tila (jos varusteena) säästää energiaa rajoittamalla ilmastointijärjestelmän tehoa ja sammuttamalla tehostevalaistuksen. Kytke Range Mode käyttöön valitsemalla Hallintalaitteet > Ajaminen > Range Mode.Nelivetomallissa Range Mode -tila myös jakaa väännön moottorien välillä tavalla, joka takaa pisimmän toimintasäteen."
Corollaa taitaa sentään olla hieman useammalla värillä ja varustelutasolla.Toyota Corolla vm2021 ja uudemmat löytyy myynnistä 803kpl, eli ei tuo Teslan 400kpl vielä paljoa ole silti?
Totta. Corollan perusväri on näköjään perus valkoinen. Y taas valkoinen metalliväri. Jos haluaa sinisen, niin se olisi heti 1300€ lisää. Ja kaksi hienompaa väriä 2600€.Corollaa taitaa sentään olla hieman useammalla värillä ja varustelutasolla.
ei pahus, nyt ei kun vaihtamaan, kun on niin paljon enemmän tarjolla eli parempi kuin tesla, jossa kaikki on niin harmittavan heikkoa ja huonoa. -- ainiin, sitten heräsin. Ei kait kukaan korollalla aja kuin pakosta? arvo säilyy tuon takia . Joo, sähköautojen vaihtoarvot uudehkona kyllä pask*ja, jos on ostanut ylihintaan. Kyllä tällä kärsii vaikka 5 vuotta vielä ajella, niin maailma on muutenkin kääntynyt mihinlie siinä välissä. Näissä alkaa olla vähän sellaista ongelmaa kuin työ-windows-läppäreissä .. 5v vanha läppäri (iso ssd ja 16GB muistia) toimii ihan hyvin edelleen - uusi ei tarjoa juuri mitään edistyksellistä etua että olisi pakko vaihtaa ja ottaa heti turpaan vaihtoarvossa.Corollaa taitaa sentään olla hieman useammalla värillä ja varustelutasolla.
Ihan Tesla tossa tuntuu foorumin otsikossa lukevan:Renkaiden foumi?
Kiitos vinkeistä! Tuo Range Mode olikin päällä, kun auton ostin. Ja tuossa tilassa ei oikein Regen toimi, kun nyt muistin asian. Eli kylmä/lämmittämätön akku, niin johtuu tietysti siitä.Talvella Range Modesta on selvä parannus kulutukseen jos matkat on suhteellisen lyhyitä. Omassa taloudessa ajetaan 2018 75D ässällä paljon 5-20km kehäteiden nurkka-ajoa. Akku ei ehdi lämpiämään kunnolla, mutta virtaa kuitenkin käytetään sen lämmittämiseen muuten. Range Mode vähentää (vai jopa sammuttaa kokonaan?) myös akun lämmityksen ja kulutus on ehkä kolmanneksen pienempää. Kovilla pakkasilla lämpöä kaipaa jo kabiiniinkin ja pitkillä matkoilla taas sähkönkäyttö tasaantunee. Siinä ja tässä kannattaako tuon kanssa kikkailla, mutta omassa käytössäni pidän pakkaskauden päällä ja muuten pois.
Tsekkailin myös nämä viikonloppuna. Ei missään vettä / jäätä ja sama tapahtui tosiaan myös siten, että edes ikkuna ei ollut jäässä.Voi myös olla että oven istutus on tiukka ja tällöin sinne sisäkaareen jää vettä. Etenkin takaovissa. Kannattaa katsoa kun saa ovat auki onko siellä sisäkaaren pohjassa jäätä.
Tsekkailin myös nämä viikonloppuna. Ei missään vettä / jäätä ja sama tapahtui tosiaan myös siten, että edes ikkuna ei ollut jäässä.
Syypää on tuolla rajauksella helppo rajata oven lukituksen avaavaan sähkömoottoriin tai vivustoon, jota se käskyttää (Mikäli vivusto ei ole sama mitä sisällä oleva mekaaninen kahva käskyttää). Se onkin sitten hyvä kysymys millä tuota voi estää jäätymästä, kun kilkkeet ovat jossain oven sisäpuolella jemmassa. Mulla oli joskus samanlainen ongelma eemelissä, jossa ratkaisin tilanteen jättämällä kovilla pakkasilla ovet auki, jotta pääsen takaa sisään, mutta tämä taitaisi alkaa huutamaan. Muutaman päivän kuivattelu tallissa poisti sitten ongelman sen talven osalta. Onneksi se apparin puoli ei ole temppuillut..
Kyllä se akku siitä ihan ajaessakin lämpenee ja regeni herää hetken jälkeen. Ekoissa valoissa pitää vaan aina muistaa käyttää jarruakinKiitos vinkeistä! Tuo Range Mode olikin päällä, kun auton ostin. Ja tuossa tilassa ei oikein Regen toimi, kun nyt muistin asian. Eli kylmä/lämmittämätön akku, niin johtuu tietysti siitä.
Itsellä tulee myös aika paljon tuota 5-20km ajoa ja harvemmin pitempää.
Teslan ohjeessa ei taidettu selostaa, että akun lämmitintä ei Range Moden kanssa käytetä, niin selvensi asiaa.
Onko muuten ollut mitään korjattavaa vm2018 75D, joka teillä on? Tuossa tosiaan sisäinen laturi oli mennyt kilometreillä 224tkm ja nytkin on mittarissa vielä tuo 224tkm. Kolme gen3 ovenkahvaa. Etupäähän jotain ja jarrulevyt eteen. Tuulilasi. Mutta nyt toimii kyllä ihmeen hyvin.
Selvyyden vuoksi lienee syytä todeta, että minulla on Y. Lähinnä tuon esiin, että tulevina vuosina 2021-2024 mallien arvonalenema tulee olemaan suurta niin käytettyjen (sekä samalla vähäisen mallivariaation) suuren tarjonnan ja uuden juniper-mallin takia.ei pahus, nyt ei kun vaihtamaan, kun on niin paljon enemmän tarjolla eli parempi kuin tesla, jossa kaikki on niin harmittavan heikkoa ja huonoa. -- ainiin, sitten heräsin. Ei kait kukaan korollalla aja kuin pakosta? arvo säilyy tuon takia . Joo, sähköautojen vaihtoarvot uudehkona kyllä pask*ja, jos on ostanut ylihintaan. Kyllä tällä kärsii vaikka 5 vuotta vielä ajella, niin maailma on muutenkin kääntynyt mihinlie siinä välissä. Näissä alkaa olla vähän sellaista ongelmaa kuin työ-windows-läppäreissä .. 5v vanha läppäri (iso ssd ja 16GB muistia) toimii ihan hyvin edelleen - uusi ei tarjoa juuri mitään edistyksellistä etua että olisi pakko vaihtaa ja ottaa heti turpaan vaihtoarvossa.
Onko sulla jotain esimerkkiä siitä, miksi suuri määrä tiettyä käytettyä autoa alentaa sen hintaa? Että jonkin segmentin selvästi suosituin auto olisi erityisen hyljitty käytettynä (kun ei oteta huomioon mitään urheiluautoja)? Ei Toyota Corollan hyvä arvon pitäminen varmaan nyt kuitenkaan johdu siitä, että joku auto on vähän eri värinen tai jossakin on vähän eri varustetta vrt. toinen.Selvyyden vuoksi lienee syytä todeta, että minulla on Y. Lähinnä tuon esiin, että tulevina vuosina 2021-2024 mallien arvonalenema tulee olemaan suurta niin käytettyjen (sekä samalla vähäisen mallivariaation) suuren tarjonnan ja uuden juniper-mallin takia.
Ihan hyvää pohdintaa tuossa. Mustan värin saattaisin jättää itse kauppaan?Ei mitään uutta, mitä tälläkin foorumilla ei olisi tullut esiin, mutta laitetaan silti....kyllä se foorumi tietää aika hyvin.
Kiikarissa käytetty Tesla? Nämä viat vaivaavat Model Y:tä
Aftonbladet neuvoo käytetyn Model Y:n ostajaa.www.kauppalehti.fi
Ei Y tule olemaan hyljätty, mutta kun kaikki on vedetty samasta pakasta. Millään muulla ei voi kilpailla kuin kilsoilla ja hinnalla. Sakan tai Kamuxin myyjä ei varmaan innosta kiljuen ota Y:tä vaihdossa, jos 1) samanväristä, 2) samanikäistä eli itse asiassa aivan samanlaista autoa löytyy jo 37 kpl firman nettisivuilta.Onko sulla jotain esimerkkiä siitä, miksi suuri määrä tiettyä käytettyä autoa alentaa sen hintaa?
Toistit vaan tuon ennusteesi ilman perusteita. Pyysin jotain pohjaa tuohon. Kun perinteisesti paljon myydyt laitteet pitävät hintansa hyvin verrattuna vähän myytyihin laitteisiin. Sinun ennusteesi on nyt jostain syystä päinvastainen. Ennustus alle 30ke 3v/60tkm takuulliseen Model Y on täysin järjetön eikä mikään nykyinen Teslan nettiauton hintataso tue tuollaista arviota. Tällä hetkellä vm 21-22 60tkm ajetut on liikkeissä hintapyynneillä 37-42ke. Jos luulet että facelift tiputtaa auton arvoa 10ke, et voi olla kovin perillä autojen hinnoista.Ei Y tule olemaan hyljätty, mutta kun kaikki on vedetty samasta pakasta. Millään muulla ei voi kilpailla kuin kilsoilla ja hinnalla. Sakan tai Kamuxin myyjä ei varmaan innosta kiljuen ota Y:tä vaihdossa, jos 1) samanväristä, 2) samanikäistä eli itse asiassa aivan samanlaista autoa löytyy jo 37 kpl firman nettisivuilta.
Lisäksi Y on automallina nuori ja sitä tulee hirvittävä läjä myyntiin liisareiden loppuessa 2026-2027. Pakkohan sen on näkyä hinnoissa, kun vielä uusi malli on todennäköisesti parempi ja vielä hienomman näköinen. Jos vielä Musk jauhaa paskaa samaan malliin, karkottaa sekin ostajia.
Toisaalta tämä on positiivinen juttu, kun 3v/60tkm ajettuja nelikkoja saanee alle 30k hintalapulla.
Toistit vaan tuon ennusteesi ilman perusteita. Pyysin jotain pohjaa tuohon. Kun perinteisesti paljon myydyt laitteet pitävät hintansa hyvin verrattuna vähän myytyihin laitteisiin. Sinun ennusteesi on nyt jostain syystä päinvastainen. Ennustus alle 30ke 3v/60tkm takuulliseen Model Y on täysin järjetön eikä mikään nykyinen Teslan nettiauton hintataso tue tuollaista arviota. Tällä hetkellä vm 21-22 60tkm ajetut on liikkeissä hintapyynneillä 37-42ke. Jos luulet että facelift tiputtaa auton arvoa 10ke, et voi olla kovin perillä autojen hinnoista.
Miksi Teslan liisarikulut ovat huomattavasti korkeammat kuin muilla vastaavan hintaisilla autoilla? Siksi, koska arvonaleneman osuus ja epävarmuus hintatasosta on isompi.Toistit vaan tuon ennusteesi ilman perusteita. Pyysin jotain pohjaa tuohon. Kun perinteisesti paljon myydyt laitteet pitävät hintansa hyvin verrattuna vähän myytyihin laitteisiin. Sinun ennusteesi on nyt jostain syystä päinvastainen. Ennustus alle 30ke 3v/60tkm takuulliseen Model Y on täysin järjetön eikä mikään nykyinen Teslan nettiauton hintataso tue tuollaista arviota. Tällä hetkellä vm 21-22 60tkm ajetut on liikkeissä hintapyynneillä 37-42ke. Jos luulet että facelift tiputtaa auton arvoa 10ke, et voi olla kovin perillä autojen hinnoista.
Enpäs ole. Voisihan tuotakin tietysti kokeilla, mutta ei auta varmaankaan tähän ongelmaan, koska sain kyllä kahvat auki, mutta ovi ei auennut sen enempää ulkokahvasta kuin sisänapistakaan, vaan ainostaan mekaanisesta sisäkahvasta.Oletko voidellut ovenkahvojen kääntötapit?:
Model Y Do It Yourself | Tesla
Lue, miten WD-40-ainetta levitetään ovenkahvojen kääntötappeihin.service.tesla.com
Tähän voisi vielä lisätä Teslan politiikan suhteessa kuluttajariitalautakunnan suosituksiin feat. kalliita tyyppivikoja. Vaikuttaa etenkin käytetyissä. Katsastustilastoistakaan ei ole tukea luvassa. Liikkeelle myyvä ottaa persnettoa sen takia, että liike jättää ylimääräisen varmuusvaran korjauksille ja ostajat pelkäävät lisäkuluja eli kysyntö laskee. Tilannetta ei yhtään auta Teslan ei-määräaikaishuoltoja politiikka - yksilöiden erot korostuvat.Miksi Teslan liisarikulut ovat huomattavasti korkeammat kuin muilla vastaavan hintaisilla autoilla? Siksi, koska arvonaleneman osuus ja epävarmuus hintatasosta on isompi.
Ei facelift tiputa hintaa 10k, ei todellakaan. Sitä tiputtaa (yli)tarjonta samanlaisista valkoisista Y-tesloista. Jos Teslassa riittäisi mallivariaatioita, uskoisin hinnanlaskun olevan maltillisempaa kuin ennustan. Nyt ainoat erottavat tekijät ovat kilsat (eikä nekään liisareissa) ja hinta. Samaan aikaan muut autot alkavat olemaan parempia, esim. VW ID-sarjassa akun esilämmitys jne.
Eli väitteeni tausta:
- Runsaasti tarjontaa tulossa (koti)markkinoille
- Suurin osa täsmälleen samanlaisia
- Facelift tulee tarjolle
- Muiden merkkien mallit kehittyvät
- Teslan brändi ei ole nosteessa
Kolme ylintä oleellisimmat syyt.
- Runsaasti tarjontaa tulossa (koti)markkinoille -> Kuten Toyota Corollaa on, muillakin on, turvallinen ostaaMiksi Teslan liisarikulut ovat huomattavasti korkeammat kuin muilla vastaavan hintaisilla autoilla? Siksi, koska arvonaleneman osuus ja epävarmuus hintatasosta on isompi.
Ei facelift tiputa hintaa 10k, ei todellakaan. Sitä tiputtaa (yli)tarjonta samanlaisista valkoisista Y-tesloista. Jos Teslassa riittäisi mallivariaatioita, uskoisin hinnanlaskun olevan maltillisempaa kuin ennustan. Nyt ainoat erottavat tekijät ovat kilsat (eikä nekään liisareissa) ja hinta. Samaan aikaan muut autot alkavat olemaan parempia, esim. VW ID-sarjassa akun esilämmitys jne.
Eli väitteeni tausta:
- Runsaasti tarjontaa tulossa (koti)markkinoille
- Suurin osa täsmälleen samanlaisia
- Facelift tulee tarjolle
- Muiden merkkien mallit kehittyvät
- Teslan brändi ei ole nosteessa
Kolme ylintä oleellisimmat syyt.
Totta. Tuontiautot määrää Suomi Teslan hinnan. Toki ei ole tuontikuluja, niin voi hyvittää autosta aavistuksen enemmän.Ei noita hintatasoja voi edes arvuutella nettiauton mukaan Teslan kohdalla. Miksi autokauppias maksaisi sinulle ~40k€ kun saa saman auton (vm21 60tkm neliveto) 28k€ pyyntihinnalla Saksan suunnalta? Tinkiminen onnistuu tuollakin mut toki kuluja tulee jonkin verran kun tuo ulkomailta.
Kyllä. Riskiä on ostajalla, jos Teslan menee ostamaan. Toki 4 vuoden tai 80tkm takuu uudessa tai käytetyssä.Tähän voisi vielä lisätä Teslan politiikan suhteessa kuluttajariitalautakunnan suosituksiin feat. kalliita tyyppivikoja. Vaikuttaa etenkin käytetyissä. Katsastustilastoistakaan ei ole tukea luvassa. Liikkeelle myyvä ottaa persnettoa sen takia, että liike jättää ylimääräisen varmuusvaran korjauksille ja ostajat pelkäävät lisäkuluja eli kysyntö laskee. Tilannetta ei yhtään auta Teslan ei-määräaikaishuoltoja politiikka - yksilöiden erot korostuvat.
Tuota hieman epäilen, siis muualla kuin USA.- Teslan brändi ei ole nosteessa -> Teslan brändiuskollisuus on myös kaikista automerkeistä edelleen paras ainakin USA tutkimuksissa
Jotta ei jäisi sekään epäselväksi, niin pidän Y:tä hyvänä ja hyvin varusteltuna sähköautona hintaisekseen. Siksi itselläni sellainen on. On toki selvää, että kilpailutilanne on tiukempi vs. pari vuotta sitten, jolloin Teslan hinnanalennuksen jälkeen heidän kovimmat myyntivaltit olivat hinta ja saatavuus.- Runsaasti tarjontaa tulossa (koti)markkinoille -> Kuten Toyota Corollaa on, muillakin on, turvallinen ostaa
- Suurin osa täsmälleen samanlaisia -> Kuten Toyota Corolla (värit valkoinen, harmaa, varustetaso karvalakki tai karvalakki+, miksi se on huono että Teslassa on kaikki varusteet jo vakiotasossa jälleenmyynnin kannalta?)
- Facelift tulee tarjolle -> ei vaikuta suoraa 3v vanhoihin autoihin kuin viiveellä ja silloinkin joskus 2028 ero lienee n. 3ke-5ke siellä 30ke-35ke hintatasossa
- Muiden merkkien mallit kehittyvät -> MY uusissa edelleen selvä suosikki USA + eurooppa, 2026 kesänä 3v vanhoissa kilpailijoissa puuttuu vielä esim. akun esilämmitykset volkkareista ja ovat pitkälti taka/etuvetoisia samaan rahaan
- Teslan brändi ei ole nosteessa -> Teslan brändiuskollisuus on myös kaikista automerkeistä edelleen paras ainakin USA tutkimuksissa
Ei teslalla ole mitään brändiuskollista väkeä, joka ostaisi noita muutaman vuoden vanhoja. Monihan juuri on myyjän roolissa tuossa kohtaa. Autot pääosin pitäisi mennä siis ”uusille” ostajille.Tuota hieman epäilen, siis muualla kuin USA.
Itse yritän välttää kiina brändiä. Toki Teslakin saattaa tulla Saksasta tai Kiinasta. Kai ne tullimaksut hieman kompensoi tuota harmitusta?
Kyllä varmasti esim Model S käyttäjiä siirtyy paljon Mersulle, Bemarille ja Porschelle. Tai Audille. Sekä Hyundaille ja Kialle varmaan.Ei teslalla ole mitään brändiuskollista väkeä, joka ostaisi noita muutaman vuoden vanhoja. Monihan juuri on myyjän roolissa tuossa kohtaa. Autot pääosin pitäisi mennä siis ”uusille” ostajille.
Lähinnä siis jos ajattelee määrällisesti sitä porukkaa mikä on tyytyväisenä ajellut 201x Teslalla ja nyt etsisi uudehkoa (Tesla) käytettyä. Ei tuota väkeä ole kovinkaan paljon tarjolla kun myyntimäärät oli pieniä. Ts. suurimmalle osalle myyntiin menevä on se eka. Periaatteessa liisarin käyttäjä voisi ostaa autonsa itselleen, mutta aika harva varmaan niin tekee jos on mahdollista saada uusi liisuri. Heikko hyvityshinta saa tietysti osan jatkamaan auton käyttöä.Kyllä varmasti esim Model S käyttäjiä siirtyy paljon Mersulle, Bemarille ja Porschelle. Tai Audille. Sekä Hyundaille ja Kialle varmaan.
Juuri tuo mun nykyinen 8 vuotta vanha Model S 90D oli vaihdettu liikkeessä vähän käytettyyn huippuvarusteltuun Mersuun (EQE tai EQS, en muista kumpi).
En tosin ole ajanut sitä uudistunutta Model ässää, mutta kovasti on varmaan jo jäänyt muista merkeistä jälkeen? Tai on hieman liian kallis?
Toki Teslalla on se oma käytettyjen autojen myyntikin, mutta ei sielläkään varmaan ole mitään kiinnostavaa ostettavaa (esim uudistunut Model S).
Facelift Highland/Jupiter(?) on jo aika iso päivitys. Sitten pelkästään saman mallin sisällä on tullut vuosittain ihan hyviä päivityksiä, jotka voi kiinnostaa. Esim. matriisivalot tai sähköinen takakontti. Tai sitten voi päivittää nelivetoon ja saa samalla paremmat kaiuttimet, enemmän lataustehoa, enemmän lämmitystehoa ja enemmän rangea.Teslan malliston suppeus on myös tietynlainen ongelma. Jos tykkää Teslasta, niin upgreidaus esim 3/Y:sta on hieman hankala. Hintahyppy S/X:ään on liian iso. Downgreidaus ei ole edes mahdollista. Merkkiuskollista koetellaan tällä, eli on vaan pakko ostaa se sama uusiksi. Uskollisemmat ostaa uusiksi ja loput vaihtaa leiriä.
Perinnevalmistajilla on sentään valinanvaraa jos merkissä halua pysyä ja nykyinen kärry kyrsii.
Maksaisitko itse noista kymppien välirahan? Tässä kohtaa Teslan softa sahaa omaa oksaa, kun vanhassa käytännössä samat jutut (ja ehkä antureita jäljellä).Facelift on jo aika iso päivitys. Sitten pelkästään saman mallin sisällä on tullut vuosittain ihan hyviä päivityksiä, jotka voi kiinnostaa. Esim. matriisivalot tai sähköinen takakontti. Tai sitten voi päivittää nelivetoon ja saa samalla paremmat kaiuttimet, enemmän lataustehoa, enemmän lämmitystehoa ja enemmän rangea.
Jos vaihtaa käytettynä ostetun auton vuoden pari uudempaan noiden pienten vuosipäivitysten takia, ei varmasti kymppejä tartte laittaa. Jos omistaisin esim. 2019 Model 3, on jo 2023 Model 3 aika eri auto, ymmärtääkseni. Jos tuo automalli tuntuu hyvältä, niin miksipä ei. Varsinkin jos vaihtaa takavedosta nelivetoon, auto paranee paljon. Onhan siihen pikkuakkuunkin tullut koon kasvatusta.Maksaisitko itse noista kymppien välirahan? Tässä kohtaa Teslan softa sahaa omaa oksaa, kun vanhassa käytännössä samat jutut (ja ehkä antureita jäljellä).
Sun tarvis saada se sun vanhakin myytyä ja kun markkina on uudemmistakin tukossa, niin halvalla joudut myymään. 201x mallit ovat jo jätekaman hinnoissa ulkomailla. Siihen päälle päivitys akkuun ja neliveto, niin tasan varmasti joudut kaivamaan taskua kymppien suuruusluokassa.Jos vaihtaa käytettynä ostetun auton vuoden pari uudempaan noiden pienten vuosipäivitysten takia, ei varmasti kymppejä tartte laittaa. Jos omistaisin esim. 2019 Model 3, on jo 2023 Model 3 aika eri auto, ymmärtääkseni. Jos tuo automalli tuntuu hyvältä, niin miksipä ei. Varsinkin jos vaihtaa takavedosta nelivetoon, auto paranee paljon. Onhan siihen pikkuakkuunkin tullut koon kasvatusta.