Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kun näitä päivän otsikoita katsoo niin Tesla ja Musk eivät taida pitää Joni nimisistä henkilöistä!
 
Voi olla, että akku menee kaput, jos tipahtaa tuonne 70-80 lukemille. Tarkkaile tilannetta.
Jep. Vielä saisi ajaa paljon, että tippuisi vaikka sinne 70% tasoon. Varmaan siinä nurkilla jo riski, että akku hajoaa kokonaan?

Tessie sovellus näyttää, että tällä hetkellä akun kapasiteetti olisi hieman keskitasoa parempi. Ja sovellus näyttää myös sen, että jyrkin kapasiteetin lasku on taittunut. Nyt siis jatkaisi aika suoraa viivaa alaspäin.

Nyt juuri vielä kuvan vihreällä alueella. Melko paljon matkaa punaiselle alueelle?
Screenshot_2025-01-07-20-56-50-00_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4.jpg
90D, 224tkm. Nyt tuleekin hieman pidempi lataus 40->80%.
 
Tuo myös osaltaan tuo käytettyjen hintoja alas, kun ostajalla on toisella tavalla valikoimaa kuin jossain toisessa merkissä/mallissa. Ostajalle mukavampaa kun voi valita niistä parista kymmenestä suht identtisestä mallista sen sopivimman/edullisimman tai sitten vain tingata sen sopivan hinnan.
Ulkomaiden hintataso tulee viiveellä Suomeenkin, hyvä.

Aika isoja määriä (tesloja) ilmeisesti tuodaan ulkomailta. Teslalla lisäksi vain muutamia "myymälöitä", niin ei edes uusia pääse koeajamaan joka paikassa. Toisaalta onko edes järkeä ostaa uutta, kun käytetyn hinta on sopivampi. Itsekään en ole päässyt koeajamaan uudistunutta Model 3 autoa. Käytettynä ei löydy vielä ja vaatisi vähän matkaamista koeajolle.

Viimevuoden sähköautoykkönen on Volvo. Mutta kun huomioidaan myös käytetyt tuontiautot, niin Tesla on rekisteröintien ykkönen.

Facebook:
Screenshot_2025-01-07-21-30-27-92_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg

Linkki juttuun:

Edit:

"Tesla Model Y oli koko vuoden eniten rekisteröity sähköhenkilöautomalli Suomessa."

Yllättävää, vaikka uusi malli tulee jo pian.
 
Tuo myös osaltaan tuo käytettyjen hintoja alas, kun ostajalla on toisella tavalla valikoimaa kuin jossain toisessa merkissä/mallissa. Ostajalle mukavampaa kun voi valita niistä parista kymmenestä suht identtisestä mallista sen sopivimman/edullisimman tai sitten vain tingata sen sopivan hinnan.
Vuodet 2026-2027 voivat olla mielenkiintoisia, kun markkinoilla tulee hulppea määrä valkoisia Y-malleja mustilla penkeillä leasing-sopimusten loppumisten myötä. Liisarifirmoilla on pähkäiltävää hinnoittelussa, kun eroavaisuudet ovat marginaalisia. Hintakilpailu on varmasti aikamoista eikä sitä helpota jatkuva käytettyjen tuonti ulkomailta. Nettiautossa on nyt myynnissä ~200 Y:tä, joista vain 1/3 on 2023-2024.
 
Vuodet 2026-2027 voivat olla mielenkiintoisia, kun markkinoilla tulee hulppea määrä valkoisia Y-malleja mustilla penkeillä leasing-sopimusten loppumisten myötä. Liisarifirmoilla on pähkäiltävää hinnoittelussa, kun eroavaisuudet ovat marginaalisia. Hintakilpailu on varmasti aikamoista eikä sitä helpota jatkuva käytettyjen tuonti ulkomailta. Nettiautossa on nyt myynnissä ~200 Y:tä, joista vain 1/3 on 2023-2024.
Y löytyy 204kpl.
Vm2021 ja uudempia Model 3 löytyy sitten vielä lisäksi 195kpl.
Nytkin jo aika paljon valinnanvaraa, joka laskee hintoja.

Toyota Corolla vm2021 ja uudemmat löytyy myynnistä 803kpl, eli ei tuo Teslan 400kpl vielä paljoa ole silti? :)
 
Minkähän aikaa auton ja akun lämmitys on päällä, kun lämmitys on ajastettu loppumaan esim aamu klo 8.00? Vai laskeeko auto tosiaan lämmitysajan jotenkin ulkolämpötilan perusteella?


Toinen kysymys. Range Mode. Tuo taitaa olla aika turha säätö? Itse en tuosta ole huomannut oikein mitään eroa?

"Range Mode -tila​

Range Mode -tila (jos varusteena) säästää energiaa rajoittamalla ilmastointijärjestelmän tehoa ja sammuttamalla tehostevalaistuksen. Kytke Range Mode käyttöön valitsemalla Hallintalaitteet > Ajaminen > Range Mode.Nelivetomallissa Range Mode -tila myös jakaa väännön moottorien välillä tavalla, joka takaa pisimmän toimintasäteen."
Talvella Range Modesta on selvä parannus kulutukseen jos matkat on suhteellisen lyhyitä. Omassa taloudessa ajetaan 2018 75D ässällä paljon 5-20km kehäteiden nurkka-ajoa. Akku ei ehdi lämpiämään kunnolla, mutta virtaa kuitenkin käytetään sen lämmittämiseen muuten. Range Mode vähentää (vai jopa sammuttaa kokonaan?) myös akun lämmityksen ja kulutus on ehkä kolmanneksen pienempää. Kovilla pakkasilla lämpöä kaipaa jo kabiiniinkin ja pitkillä matkoilla taas sähkönkäyttö tasaantunee. Siinä ja tässä kannattaako tuon kanssa kikkailla, mutta omassa käytössäni pidän pakkaskauden päällä ja muuten pois.
 
Corollaa taitaa sentään olla hieman useammalla värillä ja varustelutasolla.
Totta. Corollan perusväri on näköjään perus valkoinen. Y taas valkoinen metalliväri. Jos haluaa sinisen, niin se olisi heti 1300€ lisää. Ja kaksi hienompaa väriä 2600€.

Corollaan taas joutuu maksamaan 770€ metalliväristä, mutta näyttäisi olevan paljon laajempi värivalikoima.

Teippiä vaan Model 3/Y päälle, niin erottuisi vähän paremmin.

Corollaa valkoisena 265kpl.

Y valkoisena 99kpl.

Täytyi etsiä nuokin :) Olisihan Corollaa myös eri korimallillakin. Yllättävän paljon oli silti valkoisia.
 
Corollaa taitaa sentään olla hieman useammalla värillä ja varustelutasolla.
ei pahus, nyt ei kun vaihtamaan, kun on niin paljon enemmän tarjolla eli parempi kuin tesla, jossa kaikki on niin harmittavan heikkoa ja huonoa. -- ainiin, sitten heräsin. Ei kait kukaan korollalla aja kuin pakosta? arvo säilyy tuon takia :). Joo, sähköautojen vaihtoarvot uudehkona kyllä pask*ja, jos on ostanut ylihintaan. Kyllä tällä kärsii vaikka 5 vuotta vielä ajella, niin maailma on muutenkin kääntynyt mihinlie siinä välissä. Näissä alkaa olla vähän sellaista ongelmaa kuin työ-windows-läppäreissä .. 5v vanha läppäri (iso ssd ja 16GB muistia) toimii ihan hyvin edelleen - uusi ei tarjoa juuri mitään edistyksellistä etua että olisi pakko vaihtaa ja ottaa heti turpaan vaihtoarvossa.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on jostain syystä tullut jotain model3 highlandin tärinävideoita YouTubeen viime aikoina. Näköjään tämä on joku ihan oikeakin juttu (kun googlettaa), että joissakin kappaleissa auto värisee/tärisee rattiin kohtuullisella voimakkuudella kun nopeus vähitellen nousee. Tätä sitten on yritetty erinäisillä tavoilla korjata Teslankin suunnasta, mutta vaikuttaa vähän hakuammunnalta (renkaat ja suuntaus oli tsekattua ja vaihdettu useampaan kertaan käyttäjien toimestakin mutta ei apua). Onko tähän joku täkäläinen törmännyt omissa autoistaan?

Ja tätä siis tullut vastaan omistajilla joilla jo tyyliin kolmas tai neljäs Tesla/model3 ajossa, joten tietävät kyllä miltä sen auton pitäisi/ei pitäisi tuntua.
 
Talvella Range Modesta on selvä parannus kulutukseen jos matkat on suhteellisen lyhyitä. Omassa taloudessa ajetaan 2018 75D ässällä paljon 5-20km kehäteiden nurkka-ajoa. Akku ei ehdi lämpiämään kunnolla, mutta virtaa kuitenkin käytetään sen lämmittämiseen muuten. Range Mode vähentää (vai jopa sammuttaa kokonaan?) myös akun lämmityksen ja kulutus on ehkä kolmanneksen pienempää. Kovilla pakkasilla lämpöä kaipaa jo kabiiniinkin ja pitkillä matkoilla taas sähkönkäyttö tasaantunee. Siinä ja tässä kannattaako tuon kanssa kikkailla, mutta omassa käytössäni pidän pakkaskauden päällä ja muuten pois.
Kiitos vinkeistä! Tuo Range Mode olikin päällä, kun auton ostin. Ja tuossa tilassa ei oikein Regen toimi, kun nyt muistin asian. Eli kylmä/lämmittämätön akku, niin johtuu tietysti siitä.

Itsellä tulee myös aika paljon tuota 5-20km ajoa ja harvemmin pitempää.

Teslan ohjeessa ei taidettu selostaa, että akun lämmitintä ei Range Moden kanssa käytetä, niin selvensi asiaa.

Onko muuten ollut mitään korjattavaa vm2018 75D, joka teillä on? Tuossa tosiaan sisäinen laturi oli mennyt kilometreillä 224tkm ja nytkin on mittarissa vielä tuo 224tkm. Kolme gen3 ovenkahvaa. Etupäähän jotain ja jarrulevyt eteen. Tuulilasi. Mutta nyt toimii kyllä ihmeen hyvin.
 
Voi myös olla että oven istutus on tiukka ja tällöin sinne sisäkaareen jää vettä. Etenkin takaovissa. Kannattaa katsoa kun saa ovat auki onko siellä sisäkaaren pohjassa jäätä.
Tsekkailin myös nämä viikonloppuna. Ei missään vettä / jäätä ja sama tapahtui tosiaan myös siten, että edes ikkuna ei ollut jäässä.
Syypää on tuolla rajauksella helppo rajata oven lukituksen avaavaan sähkömoottoriin tai vivustoon, jota se käskyttää (Mikäli vivusto ei ole sama mitä sisällä oleva mekaaninen kahva käskyttää). Se onkin sitten hyvä kysymys millä tuota voi estää jäätymästä, kun kilkkeet ovat jossain oven sisäpuolella jemmassa. Mulla oli joskus samanlainen ongelma eemelissä, jossa ratkaisin tilanteen jättämällä kovilla pakkasilla ovet auki, jotta pääsen takaa sisään, mutta tämä taitaisi alkaa huutamaan. Muutaman päivän kuivattelu tallissa poisti sitten ongelman sen talven osalta. Onneksi se apparin puoli ei ole temppuillut..
 
Tsekkailin myös nämä viikonloppuna. Ei missään vettä / jäätä ja sama tapahtui tosiaan myös siten, että edes ikkuna ei ollut jäässä.
Syypää on tuolla rajauksella helppo rajata oven lukituksen avaavaan sähkömoottoriin tai vivustoon, jota se käskyttää (Mikäli vivusto ei ole sama mitä sisällä oleva mekaaninen kahva käskyttää). Se onkin sitten hyvä kysymys millä tuota voi estää jäätymästä, kun kilkkeet ovat jossain oven sisäpuolella jemmassa. Mulla oli joskus samanlainen ongelma eemelissä, jossa ratkaisin tilanteen jättämällä kovilla pakkasilla ovet auki, jotta pääsen takaa sisään, mutta tämä taitaisi alkaa huutamaan. Muutaman päivän kuivattelu tallissa poisti sitten ongelman sen talven osalta. Onneksi se apparin puoli ei ole temppuillut..

Oletko voidellut ovenkahvojen kääntötapit?:
 
Kiitos vinkeistä! Tuo Range Mode olikin päällä, kun auton ostin. Ja tuossa tilassa ei oikein Regen toimi, kun nyt muistin asian. Eli kylmä/lämmittämätön akku, niin johtuu tietysti siitä.

Itsellä tulee myös aika paljon tuota 5-20km ajoa ja harvemmin pitempää.

Teslan ohjeessa ei taidettu selostaa, että akun lämmitintä ei Range Moden kanssa käytetä, niin selvensi asiaa.

Onko muuten ollut mitään korjattavaa vm2018 75D, joka teillä on? Tuossa tosiaan sisäinen laturi oli mennyt kilometreillä 224tkm ja nytkin on mittarissa vielä tuo 224tkm. Kolme gen3 ovenkahvaa. Etupäähän jotain ja jarrulevyt eteen. Tuulilasi. Mutta nyt toimii kyllä ihmeen hyvin.
Kyllä se akku siitä ihan ajaessakin lämpenee ja regeni herää hetken jälkeen. Ekoissa valoissa pitää vaan aina muistaa käyttää jarruakin :D

Kesäkuussa hommaattiin Teslalta CPO-käytetty Hollannin tuonti ja nyt ajettu noin 10tkm (sis yksi pitkä reissu Norjan Lappiin). Ekoihin pakkasiin asti meni ilman mitään, mutta parin pakkasyön jälkeen akku alkoi oireilla ja sanoi itsensä irti. Akku meni vaihtoon, ja samalla 12-pikkuakku sekä jäähdytysjärjestelmän osia, eli kävi oikeastaan pahin mahdollinen. Kilsoja tuossa kohtaa 127tkm. Meni kuitenkin mukisematta takuuseen, joten lopputulokseen voi olla ihan tyytyväinen. Sen lisäksi yksi takakahva kiukutteli ja se käytiin juuri eilen vaihtamassa pihassa takuuseen.
 
ei pahus, nyt ei kun vaihtamaan, kun on niin paljon enemmän tarjolla eli parempi kuin tesla, jossa kaikki on niin harmittavan heikkoa ja huonoa. -- ainiin, sitten heräsin. Ei kait kukaan korollalla aja kuin pakosta? arvo säilyy tuon takia :). Joo, sähköautojen vaihtoarvot uudehkona kyllä pask*ja, jos on ostanut ylihintaan. Kyllä tällä kärsii vaikka 5 vuotta vielä ajella, niin maailma on muutenkin kääntynyt mihinlie siinä välissä. Näissä alkaa olla vähän sellaista ongelmaa kuin työ-windows-läppäreissä .. 5v vanha läppäri (iso ssd ja 16GB muistia) toimii ihan hyvin edelleen - uusi ei tarjoa juuri mitään edistyksellistä etua että olisi pakko vaihtaa ja ottaa heti turpaan vaihtoarvossa.
Selvyyden vuoksi lienee syytä todeta, että minulla on Y. Lähinnä tuon esiin, että tulevina vuosina 2021-2024 mallien arvonalenema tulee olemaan suurta niin käytettyjen (sekä samalla vähäisen mallivariaation) suuren tarjonnan ja uuden juniper-mallin takia.
 
Selvyyden vuoksi lienee syytä todeta, että minulla on Y. Lähinnä tuon esiin, että tulevina vuosina 2021-2024 mallien arvonalenema tulee olemaan suurta niin käytettyjen (sekä samalla vähäisen mallivariaation) suuren tarjonnan ja uuden juniper-mallin takia.
Onko sulla jotain esimerkkiä siitä, miksi suuri määrä tiettyä käytettyä autoa alentaa sen hintaa? Että jonkin segmentin selvästi suosituin auto olisi erityisen hyljitty käytettynä (kun ei oteta huomioon mitään urheiluautoja)? Ei Toyota Corollan hyvä arvon pitäminen varmaan nyt kuitenkaan johdu siitä, että joku auto on vähän eri värinen tai jossakin on vähän eri varustetta vrt. toinen.

Y on kuitenkin ollut myydyin sähköauto nyt pari vuotta, eli sille on paljon ostajia ja sen ominaisuudet sopivat isolla osalle auton ostajia. Myöskin tänä vuonna, vaikka muutakin tarjontaa on ollut jo koko vuoden aivan hyvin. Lisäksi sille löytyy korjausosaamista ison myyntimäärän johdosta oletettavasti paremmin, kuin vähän myydyille malleille. Siinä on lisäksi 4v takuu, eli 3v iässä olevalla autolla on vielä 1v takuuta (jos on ajettu suomalaisen keskiverron verran), kun taas monet muut kilpailijat ovat takuuttomia tuossa kohtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
263 974
Viestejä
4 571 877
Jäsenet
75 338
Uusin jäsen
Aejoskk

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom