Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Päivän uutiset, Tesla ei paljon kuluttajariitalautakunnan päätöksistä välitä:


Voiko tämän kanssa mennä rosikseen? Mietin tuota lausetta

Toimituksen tiedossa on useita kuluttajariitalautakunnassa käsiteltyjä tapauksia, joissa autoliike tai muu elinkeinonharjoittaja on vedonnut takuuseen tai muuhun sopimukseen.

Niissä tapauksissa lautakunta on painottanut, että kuluttajansuojalaki on niin sanottua pakottavaa lainsäädäntöä, joka ajaa osapuolten välisten sopimusten edelle.
 
Tuntuu aika vakio lopputulokselta tuo. Kun selaa tuota kuluttajariita.fi arkistoa niin siellä on esim semmoisiakin tapauksia että polttisautosta jakohihna hajonnut ja moottori mennyt soosiksi takuun sisällä. Valmistaja luimuillut pois vastuusta koska ei ollut virallisia huoltopyötäkirjoja kaikista huolloista ja merkintöjä että olisi käytetty virallisia alkuperäisosia. -> Auto ei takuun alainen eli ei korvata mitään.

Olisi kiva nähdä dokumentaatiota mikä valmistaja vaihtelee moottoreita omaan piikkiin takuuajan jälkeenkin ja onko tuollaisessa tapauksessa vaatimus että aina on alkuperäisosaa vaihdettu/huollettu ja vain merkkiliikkeessä.
 
Voiko tämän kanssa mennä rosikseen? Mietin tuota lausetta

Toimituksen tiedossa on useita kuluttajariitalautakunnassa käsiteltyjä tapauksia, joissa autoliike tai muu elinkeinonharjoittaja on vedonnut takuuseen tai muuhun sopimukseen.

Niissä tapauksissa lautakunta on painottanut, että kuluttajansuojalaki on niin sanottua pakottavaa lainsäädäntöä, joka ajaa osapuolten välisten sopimusten edelle.
Tottakai voi. Oikeudessa varmaan yli 90% tapauksista tuomitaan kuluttaja hyväksi, eli siis kuluttajaviranomaisen päätöksen mukaan. Selvä voitto olisi tiedossa. Yleensä nämä maksaa heti kun haaste tipahtaa postiluukusta. Paska yhtiö tuo Tesla.
 
Päivän uutiset, Tesla ei paljon kuluttajariitalautakunnan päätöksistä välitä:

Tosin tulisiko joku muu firmakaan vastaan? Takuulla on joku aika ja osien vaihtaminen takuu aikana ei jatka alkuperäistä takuuta. Ja mikä sitten olisi ollut raja tuolle moottorille? Vielä takuuseen kun sillä on rullattu 200 000 km lisää?
 
Tottakai voi. Oikeudessa varmaan yli 90% tapauksista tuomitaan kuluttaja hyväksi, eli siis kuluttajaviranomaisen päätöksen mukaan. Selvä voitto olisi tiedossa. Yleensä nämä maksaa heti kun haaste tipahtaa postiluukusta. Paska yhtiö tuo Tesla.
Siin on vaan helvetilliset taloudelliset riskit tuon 10% osalta niin moni varmaan vaan nielee tappiot. Vaikka menisi kulut tasan lasku on silti kova. Ja kun Tesla sieltä tulee joku kosto-oikeudenkäynti vielä.
 
Tuntuu aika vakio lopputulokselta tuo. Kun selaa tuota kuluttajariita.fi arkistoa niin siellä on esim semmoisiakin tapauksia että polttisautosta jakohihna hajonnut ja moottori mennyt soosiksi takuun sisällä. Valmistaja luimuillut pois vastuusta koska ei ollut virallisia huoltopyötäkirjoja kaikista huolloista ja merkintöjä että olisi käytetty virallisia alkuperäisosia. -> Auto ei takuun alainen eli ei korvata mitään.

Olisi kiva nähdä dokumentaatiota mikä valmistaja vaihtelee moottoreita omaan piikkiin takuuajan jälkeenkin ja onko tuollaisessa tapauksessa vaatimus että aina on alkuperäisosaa vaihdettu/huollettu ja vain merkkiliikkeessä.

Samaa mietiskelin. Artikkeli missä polttomoottori on leiponut 11v vanhassa autossa ei olisi uutinen. Vaikka kuinka vähän olisi ajettu. Katselee mekaanikkotubea niin harva se päivä sieltä löytyy esimerkkejä
 
Tosin tulisiko joku muu firmakaan vastaan? Takuulla on joku aika ja osien vaihtaminen takuu aikana ei jatka alkuperäistä takuuta. Ja mikä sitten olisi ollut raja tuolle moottorille? Vielä takuuseen kun sillä on rullattu 200 000 km lisää?
Wau mitä laatua. Keskustietokone ja 2 moottoria hajonnut 10 vuodessa, omistaja edelleen pitää autoa hyvänä.
 
Tuntuu aika vakio lopputulokselta tuo. Kun selaa tuota kuluttajariita.fi arkistoa niin siellä on esim semmoisiakin tapauksia että polttisautosta jakohihna hajonnut ja moottori mennyt soosiksi takuun sisällä. Valmistaja luimuillut pois vastuusta koska ei ollut virallisia huoltopyötäkirjoja kaikista huolloista ja merkintöjä että olisi käytetty virallisia alkuperäisosia. -> Auto ei takuun alainen eli ei korvata mitään.

Olisi kiva nähdä dokumentaatiota mikä valmistaja vaihtelee moottoreita omaan piikkiin takuuajan jälkeenkin ja onko tuollaisessa tapauksessa vaatimus että aina on alkuperäisosaa vaihdettu/huollettu ja vain merkkiliikkeessä.
Ainakin paljon parjattu VAG on omassa lähipiirissä tullut ihan automaattisesti vastaan tuollaisissa esimerkinkaltaisissa tapauksissa vastaan ( vaihdetaan uusi moottori tai vaihdelaatikko takuuaikana, se hajoaa parin vuoden päästä takuun ulkopuolella ) kunhan tosiaan vaan on todisteet/kuitit että alkuperäisosilla ja öljyillä on menty, tai sitten varmin tapaus jos merkkiliikkeessä huollettu. Sen sijaan todella nihkeästi tuntuvat asennoituvan jos pajalla huollateltu ja ei mitään kuittia millä öljyin tai osin. Toyota samoin, eritoten nyt Relaxin aikaan.

Teslasta sen sijaan olen kuullut ihan pelkästään huolestuttavaa takuulinjaa, missä vastaantuloja ei ole koskaan näissä takuuajan ulkopuolella tapahtuneissa tapauksissa vaikka olisi moottori tai rikkoutunut osa kestänyt vain minimaalisen ajan. En itseasiassa tiedä edes netistä yhtään tapausta? Toki käy järkeen kun jälkimarkkinointi tuottaa paljon vähemmän, kun huoltoja ei varsinaisesti ole, vain korjauksia. Silloin kaikki raha niistetään korjauksista mitä saadaan.
 
Wau mitä laatua. Keskustietokone ja 2 moottoria hajonnut 10 vuodessa, omistaja edelleen pitää autoa hyvänä.
En ottanut tuohon kantaa vaan lähinnä siihen, että en usko että mikään muukaan merkki tulisi tuossa vastaan? Jos takuu on 200 000 tkm ja moottori hajoaa 250 000 tkm kohdalla niin pitäisikö se mennä takuuseen? Entä 300 000 tkm kohdalla? Joku rajahan tuossa pitää olla kuitenkin.

Aina on huonoa tuuria ja huonoja yksilöitä. Käsittääkseni keskimäärin noita moottoreitakin hajoaa aika vähän vaikka olisi ajettu 500 000 tkm.
 
En ottanut tuohon kantaa vaan lähinnä siihen, että en usko että mikään muukaan merkki tulisi tuossa vastaan? Jos takuu on 200 000 tkm ja moottori hajoaa 250 000 tkm kohdalla niin pitäisikö se mennä takuuseen? Entä 300 000 tkm kohdalla? Joku rajahan tuossa pitää olla kuitenkin.

Aina on huonoa tuuria ja huonoja yksilöitä. Käsittääkseni keskimäärin noita moottoreitakin hajoaa aika vähän vaikka olisi ajettu 500 000 tkm.
Tein laskelmia jos takuun kattamisia ei lasketa mukaan.
- Keskustietokoneen uusiminen 2000€
- Moottorien uusiminen 2x 7000€

Eli auton liikenne kunnossapitäminen on maksanut tähän mennessä 16 000€. Mitä lie muuta uusittu takuun aikana ei tarina kerro. Ihan oikeasti saa olla pinkka kunnossa jos kehtaa käytettynä ostaa näitä.
 
Siis jos moottori on vaihdettu uuteen ja alle 60k sen jälkeen pamahtaa niin aika moni tulisi jotenkin vastaan.
Sitä ei kai tiedetä oliko asennettu moottori uusi vai kunnostettu? Jälkimmäisessä tapauksessa ainakin pitäisi olla selvää, että myyjällä on jotain vastuuta kun asennettu moottori ei kestä edes autolle myönnettävää normaalia takuu-km määrää.

Tulee tästäkin riidasta kalliita oppirahoja Teslalle maksettavaksi, kun Esson baarin mielipide/”tieto” muodostuu siitä onko Tesla luotettava toimija vai ei. Helvetin hankala päästä kerran luodusta maineesta eroon.
 
Tein laskelmia jos takuun kattamisia ei lasketa mukaan.
- Keskustietokoneen uusiminen 2000€
- Moottorien uusiminen 2x 7000€

Eli auton liikenne kunnossapitäminen on maksanut tähän mennessä 16 000€. Mitä lie muuta uusittu takuun aikana ei tarina kerro. Ihan oikeasti saa olla pinkka kunnossa jos kehtaa käytettynä ostaa näitä.
Olikohan jutussa nyt oikein että keskuscompuutteri hajosi vai vaihdettiin uudempaan&nopeampaan mitä tesla tarjoaa 2000eurolla: https://www.tesla.com/fi_fi/support/infotainment
 
Oliko se muuten varma että oli kyseessä uusi moottori joka siihen vaihdettiin? Eikös Tesla ole muuten harrastanut käytettyjä varaosia näissä takuukeisseissä?
 
Paremmin tietävät voi korjata, mutta eikö noissa vanhoissa ässissä ole ihan tyyppivika, että jäähdytysneste vuotaa moottoriin ja laakerit leipoo kiinni? Sikäli luulisi siis ymmärrystä löytyvän valmistajalta.

Mitä tulee siihen, tulisiko muut merkit vastaan, niin yleensä tulee, jos on ensimmäinen omistaja ja huoltohistoria kunnossa. Tuohan oli tuontiauto eli maahantuojalla ei ole suurta intoa lähteä mukaan kuluihin, kun ei ole autosta saanut mitään voittoa aikanaan. Toki voisi ajatella, että yleisen maineen vuoksi oltaisiin tultu juurikin vaikka Tesla krediiteillä vastaan. Nehän eivät valmistajalle maksa arvonsa verran oikeasti, joten olisi saatu tämäkin keissi onnellisesti maaliin. Nyt maine sai kolauksen.
 
Tein laskelmia jos takuun kattamisia ei lasketa mukaan.
- Keskustietokoneen uusiminen 2000€
- Moottorien uusiminen 2x 7000€

Eli auton liikenne kunnossapitäminen on maksanut tähän mennessä 16 000€. Mitä lie muuta uusittu takuun aikana ei tarina kerro. Ihan oikeasti saa olla pinkka kunnossa jos kehtaa käytettynä ostaa näitä.
Mutta tietokoneen uusiminen oli varmaan omasta halusta nopeampaan ja toinen moottorihan meni takuuseen, eli kustannus siis 7000 €? Lisäksi moottorin voisi varmaan korjata muuallakin kun marmorilla tai ostaa käytetyn? Harva laittaa uutta polttomoottoriakaan noin paljon ajettuun autoon?
 
Mutta tietokoneen uusiminen oli varmaan omasta halusta nopeampaan ja toinen moottorihan meni takuuseen, eli kustannus siis 7000 €? Lisäksi moottorin voisi varmaan korjata muuallakin kun marmorilla tai ostaa käytetyn? Harva laittaa uutta polttomoottoriakaan noin paljon ajettuun autoon?
Ihan oikeasti vaikutat olevan henkeen ja vereen tesla boy. Artikkelissa nimen omaan sanottiin että keskustietokoneen hajottua. Toiseksi nimen omaan mainitsin että takuuta lukuunottamatta kokonaiskustannut tuon teZlan tiellä pitäminen on kustantanut 16 000€
 
En ottanut tuohon kantaa vaan lähinnä siihen, että en usko että mikään muukaan merkki tulisi tuossa vastaan? Jos takuu on 200 000 tkm ja moottori hajoaa 250 000 tkm kohdalla niin pitäisikö se mennä takuuseen? Entä 300 000 tkm kohdalla? Joku rajahan tuossa pitää olla kuitenkin.

Aina on huonoa tuuria ja huonoja yksilöitä. Käsittääkseni keskimäärin noita moottoreitakin hajoaa aika vähän vaikka olisi ajettu 500 000 tkm.
Mutta tietokoneen uusiminen oli varmaan omasta halusta nopeampaan ja toinen moottorihan meni takuuseen, eli kustannus siis 7000 €? Lisäksi moottorin voisi varmaan korjata muuallakin kun marmorilla tai ostaa käytetyn? Harva laittaa uutta polttomoottoriakaan noin paljon ajettuun autoon?
Miksi olet näin kiinnostunut paljon autolla on ajettu? Eihän se tässä ole peruste eikä mikään ja ymmärtääkseni kuluttaja ei mitenkään vedonnut takuuseen vaan virhevastuuseen. Kuten itsekin toteat, tuollaisen sähkömoottorin elinikä on aivan jotain muuta kuin 56 tkm ja siten noin pian hajonneessa on ollut kuluttajan näkökulmasta korvattava virhe.
 
Ihan oikeasti vaikutat olevan henkeen ja vereen tesla boy. Artikkelissa nimen omaan sanottiin että keskustietokoneen hajottua. Toiseksi nimen omaan mainitsin että takuuta lukuunottamatta kokonaiskustannut tuon teZlan tiellä pitäminen on kustantanut 16 000€
No näissä siis käsittääkseni hajoaa se emmc piiri joka kyllä vaihdetaan ilmaiseksi. Mutta moni haluaa sen sijaan maksaa sen 2000 €, että saa MCU1 tilalle MCU2 tietokoneen, näin itsekkin tekisin.
 
Miksi olet näin kiinnostunut paljon autolla on ajettu? Eihän se tässä ole peruste eikä mikään ja ymmärtääkseni kuluttaja ei mitenkään vedonnut takuuseen vaan virhevastuuseen. Kuten itsekin toteat, tuollaisen sähkömoottorin elinikä on aivan jotain muuta kuin 56 tkm ja siten noin pian hajonneessa on ollut kuluttajan näkökulmasta korvattava virhe.
Siksi koska alkuperäinen takuu ei jatku siitä että joku osa vaihdetaan? Kuluttajallehan on ihan sama käykö niin, että 250 000 tkm ajetun takuuttoman auton moottori hajoaa ja hän maksaa sen koska takuu oli 200 000 km, oli se moottori sitten alkuperäinen tai vaihdettu 199 999 km kohdalla takuuna uuteen. No oli tuossa tietysti vaivaa viedä huoltoon jne. mutta noin yleisesti ottaen on pitänyt maksaa vain kuitenkin molemmissa tapauksissa 1 moottori.

Sitten jos tuo uusi, jonka kuluttaja on maksanut, hajoaa 56tkm jälkeen niin sehän menee ilmanmuuta takuuseen, koska sen pitäisi kestää kauemmin.

Toki jos tässä on valmistaja tahallaan laittanut jonkun vanhan romun sinne takuu aikana jonka tiesi hajoavan heti takuun jälkeen niin asia on eri.
 
Kuluttajallehan on ihan sama käykö niin, että 250 000 tkm ajetun takuuttoman auton moottori hajoaa ja hän maksaa sen koska takuu oli 200 000 km, oli se moottori sitten alkuperäinen tai vaihdettu 199 999 km kohdalla takuuna uuteen

No ei todellakaan ole sama asia, jos sulla vaihdetaan 199k kohdalla moottori niin ei se valmistajan vastuu sen osalta lopu 1000km ajon jälkeen.
 
Ihan oikeasti vaikutat olevan henkeen ja vereen tesla boy. Artikkelissa nimen omaan sanottiin että keskustietokoneen hajottua. Toiseksi nimen omaan mainitsin että takuuta lukuunottamatta kokonaiskustannut tuon teZlan tiellä pitäminen on kustantanut 16 000€
Onhan tuo 16kiloa iso raha, mutta jos olisi vaikka kokkolan äijällä käyny pajottamassa, niin ykköstonneilla olisi selvinnyt. Tuskinpa +10v vanhalla ässä mersullakaan olisi pienemmillä kuluilla selvinnyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 163
Viestejä
4 467 559
Jäsenet
73 898
Uusin jäsen
domit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom