Kuinkahan paljon M3 olisi halvempi jos tesla lopettaisi kaiken nysväämisen autonomisen ajon suhteen ?Autosta tipahtaisi pirun kalliita komponetteja pari kassillista pois. Autonomisen ajon ikuisia kehityskuluja ei tarvitsisi jyvittää auton kustannuksiin. Veikkaan että aika paljon. Mutta miten kävisi myynnin ? Kelpaisiko vielä ? Veikkauksia. Mä luulen että halvempi auto olisi kannattavampi projekti.
Noh, jos adaptiivinen vakkari ja hyvä kaistavahti on (ts. itse ajavuus maantieajossa), niin niillä pääsisi kyllä jo pitkälle. Jotkut autonomiset parkkeeraukset ja muut on "eipä noista haittaakaan ole" -sarjaa, mutta eiköhän suurin osa ihmisistä ole ihan tyytyväisiä jos maantieajo + ruuhka-ajo sujuu ja kaistallaan auto pysyy turvallisesti.
Mutta onko tuo atonominen ajo ja siihen liittyvät fiitserit autonvalinnan peruste ? Vai onko se valinmtaperuste sittenkin joku ihan muu ? Kunhan arvuuttelen äännen, että kuinka tärkeätä tuo on tavis käyttäjälle autoa valitessa.
Jos uuden auton ostaa, ja sellaista hyvää kaistavahtia ja adaptiivista vakkaria on päässyt testaamaan, niin kyllä ne on autonvalinnan peruste ts. ne on löydyttävä jatkossakin. Toki niitä monelta merkiltä saa.
Ei tulisi mieleenkään ostaa "uutta autoa" ilman hyvää maantieajoa, ts. hyvää autopilot/pilot assist/kaistavahti - millä nimellä sitä kutsuukaan. Toki sama homma monessa muussakin, kuten adaptiivisissa valoissa ja avaimettomassa kulussa jne. hytin lämmityksessä tms. mitä päässyt käyttämään.
Toki monella merkillä nuo alkaa olla varmastikin kunnossa, mutta ainakin vielä 2v sitten oli runsaasti huonojakin systeemeitä. En tarkalleen tiedä, miten nyt on muillakin firmoilla.
Teslassa kiinnostaa ominaisuudet suhteessa hintaan ja jokseenkin järkevät tilat, joissa tosin on puutteitakin. Ja tokihan helpottaa, että tietää mallin myyvän hyvin ts. sille voi ennakoida hivenen maltillisempaa huoltoverkostonpuuttumisriskiä, koska mallia lienee tulevaisuudessa runsaasti liikenteessä.
Mutta joo, eipä tuo ns. "pro tason" fsd-mikään valintakriteeri ole, mutta jos saavat toimimaan niin sitten kyllä maksan mielellään moisesta. Jos siis silloin voi tehdä muutakin tuottavaa, kun auto ajaa.
Toistaiseksi riittää valintaperusteeksi, että perushommat toimii.
Model Y facelift vakavassa harkinnassa "osta ja aja loppuun" autoksi ensi vuonna.. Eli ts. että ostaisi sen autoksi jolla ajaa eniten, ja lopulta ajokilometrien ja toivottavasti velkojen lyhentymisen myötä se siirtyy sitten n.8v-10v päästä kakkosautoksi ja ykkösautoksi jotain muuta ja vuoden 2033 tasoa.
Toki pitää seurata julkaisuhintaa, eli onko ekat mallit "rahat pois faneilta" -hinnoittelulla.
Ja tokihan sinänsä itsekin toivoisin, että olisi rohkeutta myydä Teslaa myös 40-55kwh akulla eli että sen voisi ostaa myös "halvalla".. Mutta en usko tähän mentävän heti.