Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kuka täällä odottaa unboxed M2 kun tulossa riisuttu 3? Eikös tuo köyhän miehen kippo siirretty hamaan tulevaisuuteen kun käytetään samoja linjastoja kuin y/3 ja osittaista unboxed mallia niin kuin nykyisissä malleissa. Nuo muskin visiot hinnoista aina noilla 7.5k veroaleilla ja sitten porukka ihmettelee missä se 35k dollarin Tesla 3 luuraa tai tämä tuleva Tesla 2.5 mikä varmaan jossain vaiheessa makselee sen 25k dollaria jenkeissä verohuojennusten kera eli todellinen listahinta 33k paikkeilla. No eipä siinä jos tuon halpuutetun tesla 2.5 saavat Suomeen karvalakkina 30ke ja longrangena 35ke niin nostan hattua.
En tiedä tarkalleen ketkä sitä odotti täällä. Ehkä jotkut halusivat siihen segmenttiin auton.

Ainakin itse olet maininnut kuinka kysyminen automalli nostaa Teslan uusiin fääreihin.
 
En tiedä tarkalleen ketkä sitä odotti täällä. Ehkä jotkut halusivat siihen segmenttiin auton.

Ainakin itse olet maininnut kuinka kysyminen automalli nostaa Teslan uusiin fääreihin.
Jep aika monesti olen puhunut tuosta 2.5 ja ei jaksa mainita joka kerta 2.5 kun "tiedossa" että se uuden suunnitelman mukainen karsittu 3 on tämä 2.5, mutta pitää yrittää olla tarkempi jatkossa. Ehkä tuota asiaa helpompi käsitellä kunhan nyt lanseeraavat sen oikean nimen -25.
 
Teslahan on pirun hyvä halpuuttamana autoja ja tuollainen halpuutus sopisi varsin hyvin M2 kokouluokkaan eli astetta pienempiin autoihin. Itse ainakin petyin tuohon jos tulossa onkin joku karvalakkiversio M3:sta. joka kuitenkana ei ole halpa eikä pieni.

Jep aika monesti olen puhunut tuosta 2.5 ja ei jaksa mainita joka kerta 2.5 kun "tiedossa" että se uuden suunnitelman mukainen karsittu 3 on tämä 2.5
Mistäs sinä tän tiesit ? Outoa että Muskin piti kertoa se jos se oli jo yleisessä tiedossa.
 
Jep aika monesti olen puhunut tuosta 2.5 ja ei jaksa mainita joka kerta 2.5 kun "tiedossa" että se uuden suunnitelman mukainen karsittu 3 on tämä 2.5, mutta pitää yrittää olla tarkempi jatkossa. Ehkä tuota asiaa helpompi käsitellä kunhan nyt lanseeraavat sen oikean nimen -25.
Alkuvuodesta olet puhunut Model 2sta, sitten kun tuli Reutersin huhu että Model 2 onkin hybridi uutta ja vanhaa. Puhuit yhä/ajatelleesi Model 2 voisi ollakin näin. Alkuvuodesta myös sanoit että Model 2 tulee nostamaan Teslan myynnin jopa 5 miljoonaan.

Tuokin karsittu Model 3 uutinen ei ole montaa kuukautta vanha.

En ainakaan löydä 2.5 mainintaa mistään kuin nyt vasta mitä puhut. Eikä 2.5 termiä ole aikaisemmin käytetty.
 
Osui palstalla silmään mielenkiintoinen; AP oli ajanut tovi takaperin kolarin elukan kanssa ja pyytänyt Teslalta ilmeisesti omaa autonsa dataa.

Tilasin Teslalta auton telemetriatiedot liittyen aikaisempaan peurakolariin. Aika mielenkiintoisia tietoja auto ylipäätään rekisteröi muistiin. Löytyy tiedot kaasupolkimen asennosta ohjauskulmista ja voimista, jarruvoimista (bar), abs aktivoitumisesta, jarrusylinterin paineesta, pitch rate (eli keulan liike ylös/alas, rad/s), yaw rate (eli kierto pystyakselin ympäri), kiihtyvyys m/s2, ikkunoiden ja ovien tiedot, millä penkeillä on istuttu. vaikka mitä 🤯

Vaikka auto tunnisti törmäyksen (RCM_CRASH_ALGO_WAKEUP_EVENT_ACTIVE, 1.0), muttei tallentanut dashcamiä, saa telemetriasta mielenkiintoisia tietoja.

2024-10-15 17:42:28.002 Driver_applying_brakes, 2.0 (nopeus) 98.79
2024-10-15 17:42:29.461 (nopeus) 58.00
2024-10-15 17:42:29.997 RCM_CRASH_ALGO_WAKEUP_EVENT_ACTIVE, 1.0 (nopeus) 35.12
Tämän jälkeen lopetin jarruttamisen ja rullasin läheiselle levennykselle, jossa:
2024-10-15 17:42:52.497 (nopeus) 0

Eli jarrutuksesta 1.995 sek. niin auto rekisteröinyt törmäyksen, nopeudella 35.12.
(aikaleimat GMT aikoja, eli +3 = Suomen aikaa)

Tässä kaikkik rekirteröidyt kentät: VIN DATE (UTC) ABS Brake Event Accelerator Pedal Position (%) Accelerator Pedal Position Maximum - Sensor A (%) (max since previous sample) Air Conditioning - Air Distribution Mode Air Conditioning - Cabin Blower Setting Air Conditioning - State Anti-Lock braking system warning light status Auto Lane Change State Auto Summon Status Automatic Emergency Braking State Autopilot (Beta) Driver Monitoring Detection Autopilot State (Unavailable is recorded when Autopilot is not available, SNA is recorded when system state is not available) Bluetooth Device 0 Status Brake Master Cylinder Pressure (bar) Brake Pedal Application Brake Pedal Application Switch Brake Pedal Manual Application Brake indicator warning light status Center Display State Charge Cable Connected Charge Cable Secured Charge Handle Communication Signal Charge Port Door Button Pressed Charge Port Door Lock Status Crash Algorithm Wake-Up Cruise Control Set Speed (mph / kph) (or Traffic Aware Cruise Control Set Speed if vehicle equipped with Autopilot hardware) Cruise Control State (or Traffic Aware Cruise Control State if vehicle equipped with Autopilot hardware) Daytime Running Light Status - Left Daytime Running Light Status - Right Door External Release - Left, Front Door External Release - Left, Rear Door External Release - Right, Front Door External Release - Right, Rear Door Internal Release - Left, Front Door Internal Release - Left, Rear Driver Seat Track Position Status Fast Charge Adapter Latch Status Front Right Seat - Track Position Front Turn Indicator Left On/Off Front Turn Indicator Right On/Off Front left tire pressure (bar) Front right tire preassure (bar) Gear Selection Gear Selector Stalk Status Hazard Warning Switch Status Identity of the Active Key Device Lane assist system state Lateral Acceleration (m/s^2) (positive indicates acceleration to vehicle left) Left Brake Light Left Front Window Auto-Down Switch Left Front Window Auto-Up Switch Left Front Window Down Switch Left Front Window Up Switch Left Rear Window Up Switch Left Steering Wheel Switch - Pressed Left Steering Wheel Switch - Scroll Left Steering Wheel Switch - Tilt Left Left Steering Wheel Switch - Tilt Right Lock Request Type Longitudinal Acceleration (m/s^2) (positive indicates forward) Navigating to Supercharger Navigation Route Active Near Deploy Front Collision Detected Near Deploy Left-side Collision Detected Near Deploy Rear Collision Detected Near Deploy Right-side Collision Detected Near Deploy Rollover Detected Odometer (Kilometers) Offboard Charger ID On phone call via Bluetooth if active Overhead Map Light - Front Left Switch Overhead Map Light - Rear Right Switch Primary Steering Angle Sensor (degrees) (Positive indicates right turn) Primary Steering Torque Sensor (Nm) (Positive indicates right turn) Quantity of active touch points on the Center Display Rear Turn Indicator Left On/Off Rear Turn Indicator Right On/Off Rear left tire pressure (bar) Rear right tire pressure (bar) Request Automatic Parking Requested Charge Current (Amps) Right Brake Light Right Front Window Up Switch Right Rear Window Up Switch Right Steering Wheel Switch - Scroll Right Steering Wheel Switch - Tilt Left Right Steering Wheel Switch - Tilt Right Seat Occupancy Status - Center, Rear Seat Occupancy Status - Driver Seat Occupancy Status - Left, Rear Seat Occupancy Status - Passenger Seat Occupancy Status - Right, Front Seat Profile Recall - Left Side, Front Seatbelt Buckle Status - Left, Front Seating - Left Front Temperature Seating - Right Front Temperature Stability Control warning light status Stability Program warning light status State of Autopark/Summon/Smart Summon State of Stability Control System State of Traction Control System State of the left headlamp high beam light source State of the left headlamp low beam light source State of the right headlamp high beam light source State of the right headlamp low beam light source Status of Traction Control System Status of front left door Status of front right door Status of left tail light source Status of rear left door Status of rear right door Status of right tail light source Steering Column Profile Recall Summon Request Status Switch Request - Front Right Seat Track Forward Tire pressure indicator light status Traction Control warning light status Turn Indicator Stalk Status UI Request - Front Trunk Open UI Request - Vehicle Lock/Unlock UI Request - Wiper Mode UI Setting - Disable Air Conditioning UI Setting - Headlamps UI Setting - Steering Sensitivity UI Setting - Unlock On Park UI Setting - Winch Mode Vehcle pitch rate (positive when the nose pitches down) (rad/s) Vehicle Alarm Status Vehicle Authentication Status Vehicle Speed (kph) (Positive is forward direction) Vehicle Yaw Rate (Positive indicates left turn) Vehicle vertical acceleration (positive up) (m/s^2) Wiper Speed
 
Alkuvuodesta olet puhunut Model 2sta, sitten kun tuli Reutersin huhu että Model 2 onkin hybridi uutta ja vanhaa. Puhuit yhä/ajatelleesi Model 2 voisi ollakin näin. Alkuvuodesta myös sanoit että Model 2 tulee nostamaan Teslan myynnin jopa 5 miljoonaan.

Tuokin karsittu Model 3 uutinen ei ole montaa kuukautta vanha.

En ainakaan löydä 2.5 mainintaa mistään kuin nyt vasta mitä puhut. Eikä 2.5 termiä ole aikaisemmin käytetty.
No ei kai tuosta Tesla 2.5 kukaan puhu kun sellaista ei vielä ole julkaistu? Se on totta että alkuperäinen Tesla 2 unboxed suunnitelma on muutettu yksinkertaisemmaksi/halvemmaksi versioksi tuottaa samoilta linjastoilta kuin 3/y. Eikä tässä puhuta siis mistään Meksikon tyylisestä Tesla 3 ilman tuuletettuja penkkejä tai takanäyttöä vaan konkreettisesti pienemmän kokoisesta autosta.
 
No ei kai tuosta Tesla 2.5 kukaan puhu kun sellaista ei vielä ole julkaistu? Se on totta että alkuperäinen Tesla 2 unboxed suunnitelma on muutettu yksinkertaisemmaksi/halvemmaksi versioksi tuottaa samoilta linjastoilta kuin 3/y. Eikä tässä puhuta siis mistään Meksikon tyylisestä Tesla 3 ilman tuuletettuja penkkejä tai takanäyttöä vaan konkreettisesti pienemmän kokoisesta autosta.
Juuri itse puhuit Tesla Model 2.5:sta, tuossa aikaisemmin.
Jos luet uutisia niin Model 2 on peruttu ja Robotaxi korvannut sen.
 
Suora lainaus Teslan Q3 rapsasta:
Plans for new vehicles, including more affordable models, remain on track for start of production in the first half of 2025.
These vehicles will utilize aspects of the next generation platform as well as aspects of our current platforms and will be able to be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle line-up.This approach will result in achieving less cost reduction than previously expected but enables us to prudently grow our vehicle volumes in a more capex efficient manner during uncertain times. This should help us fully utilize our current expected maximum capacity of close to three million vehicles, enabling more than 50% growth over 2023 production before investing in new manufacturing lines.
Our purpose-built Robotaxi product will continue to pursue a revolutionary “unboxed” manufacturing strategy.

Eli selvästi suomeksi sanoitettuna:
  • Useita uusia malleja tulossa alkuvuonna tuotantoon
  • Jotkut niistä nykyisiä halvempia, muttei kaikki uudet mallit ole halpamalleja
  • Alkuvuodesta tuotantoon menevät mallit ovat nykymallien ja next-gen alustan hybridejä, valmistetaan nykyisillä tuotantolinjoilla ja prosesseilla mutta next-gen tekniikkaa käyttäen
  • Eka varsinainen next-gen alustan ajoneuvo on Robotaxi/Cybercab
 
Edelleen joka päivä tulee vastaan Tesloja joiden valot paistavat suoraan silmiin. Hienoa kun on kaikenmaailman sääntöjä joille rikkaat mulkut vain näyttävät keskisormea ja mitään ei tehdä. Ei tuntunut päivitykset vaikuttaneen tähän.
 
Kyllähän ne silmiin paistaa jos valot on väärin ja liian ylös säädetty. Ei siinä softapäivitys auta.
 
Nyt kun on matriisivalot käytössä ja päässyt aika paljon ajamaan pimeällä niin aivan loistavasti toimivat nuo. Tällä viikolla tuli lähes 2000km ajoa ja isolta osin pimeässä niin että matriisit oli käytössä ja 0 kertaa kukaan väläytti valoja.

Ero siihen kun ei ollut matriiseja on todella valtava, silloin esim pitkät meni päälle vasta pitkän ajan päästä kun vastaantulija oli mennyt ohi ja tuli myös aika paljon väläyttelyä muutenkin. Mutta nyt on kyllä todella hyvät valot.
 
Täällä on varmasti porukkaa, jotka on selannu Tesla-foorumeita enemmänkin ja tietää mahdollisista sudenloukuista näiden kanssa. Jos teidän pitäisi nyt ostaa Model 3 30 000€ budjetilla nelivetoisena, niin mikä näistä se olisi?

1. 2021 Dual motor long range "Refresh", 90 tkm, 30 000€
2. 2019 Performance, 100 tkm, 30 000€
3. 2019 Dual motor long range, 80 tkm, 27 000€

EDIT: Itseä lähinnä mietityttää arvonalenema sitten kun 2019-vuosimallisen akkutakuu loppuu ja 2021-vuosimallin ILP:n kestävyys. Ja oliko nämä 2019:t juuri niitä Meksikon teltassa maalattuja :D
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on varmasti porukkaa, jotka on selannu Tesla-foorumeita enemmänkin ja tietää mahdollisista sudenloukuista näiden kanssa. Jos teidän pitäisi nyt ostaa Model 3 30 000€ budjetilla nelivetoisena, niin mikä näistä se olisi?

1. 2021 Dual motor long range "Refresh", 90 tkm, 30 000€
2. 2019 Performance, 100 tkm, 30 000€
3. 2019 Dual motor long range, 80 tkm, 27 000€
Ota käytetty CPO takuullinen suoraan teslalta.
 
Täällä on varmasti porukkaa, jotka on selannu Tesla-foorumeita enemmänkin ja tietää mahdollisista sudenloukuista näiden kanssa. Jos teidän pitäisi nyt ostaa Model 3 30 000€ budjetilla nelivetoisena, niin mikä näistä se olisi?

1. 2021 Dual motor long range "Refresh", 90 tkm, 30 000€
2. 2019 Performance, 100 tkm, 30 000€
3. 2019 Dual motor long range, 80 tkm, 27 000€
- 22 refresh, jos budjetti vaan venyy, ryzeni on kiva olla.
- 21 ja uudemmissa toki on tuntunut olevan lämpöpumpun kanssa ongelmia Suomen olosuhteissa. Tässä suhteessa vanhempi "luotettavampi"

Omassa 2019 80 tkm ajetussa M3P:ssä pääsee seuraavaksi uusimaan puslia omakustanteisesti, kun takuuaika loppu.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuvuodesta olet puhunut Model 2sta, sitten kun tuli Reutersin huhu että Model 2 onkin hybridi uutta ja vanhaa. Puhuit yhä/ajatelleesi Model 2 voisi ollakin näin. Alkuvuodesta myös sanoit että Model 2 tulee nostamaan Teslan myynnin jopa 5 miljoonaan.

Tuokin karsittu Model 3 uutinen ei ole montaa kuukautta vanha.

En ainakaan löydä 2.5 mainintaa mistään kuin nyt vasta mitä puhut. Eikä 2.5 termiä ole aikaisemmin käytetty.
En osaa sanoa mikä agenda sinulla on puhua täällä lähinnä negatiivisesti/pessimistisesti, mutta tulee lähinnä mieleen Fred Lambert electreckistä kun oli teslafan kunnes jokunen vuosi sitten alkoi lähinnä kommentoimaan negatiivisia uutisia. Joka tapauksessa tuntuu, että odotukset Teslan suhteen sinulla olleet ja jo menneet, mutta itse näen kohtuu pitkäjänteisesti näitä asioita tulevaisuuteen. Kyllä 5 miljoonaa tuotantoautoa on lähivuosina mahdollista kun ajatellaan giga Berliinin, Teksasin ja tulevan Meksikon kapasiteetteja 2 miljoonaa jokaisella. Siihen kun ynnää Shanghain 950k ja Fremontin 650k niin 2030 paikkeilla ei varmaan mikään ihme ole vuosittainen kapasiteetti teslalla 7.5 miljoonaa tai yli ja muita projekteja lisänä tulossa. Juna meni jo voi sanoa muille merkeille, katsotaan sitten 30-luvulla kun kilpailu maturoituu. Saa täällä sanoa jokainen mielipiteensä ja en ole oikeassa aina ja varsinkaan kun ottaa huomioon Teslan poukkoilevat ja jatkuvasti muuttuvat suunnitelmat siihen lisättynä maailman taloustilanteet yms. niin hankala kenenkään varmasti sanoa mitä vaikka vuoden päästä tapahtuu. Kannattaa nauttia elämästä, autoilu itselläni ehkä sijalla 64 elämässä.
 
En osaa sanoa mikä agenda sinulla on puhua täällä lähinnä negatiivisesti/pessimistisesti, mutta tulee lähinnä mieleen Fred Lambert electreckistä kun oli teslafan kunnes jokunen vuosi sitten alkoi lähinnä kommentoimaan negatiivisia uutisia. Joka tapauksessa tuntuu, että odotukset Teslan suhteen sinulla olleet ja jo menneet, mutta itse näen kohtuu pitkäjänteisesti näitä asioita tulevaisuuteen. Kyllä 5 miljoonaa tuotantoautoa on lähivuosina mahdollista kun ajatellaan giga Berliinin, Teksasin ja tulevan Meksikon kapasiteetteja 2 miljoonaa jokaisella. Siihen kun ynnää Shanghain 950k ja Fremontin 650k niin 2030 paikkeilla ei varmaan mikään ihme ole vuosittainen kapasiteetti teslalla 7.5 miljoonaa tai yli ja muita projekteja lisänä tulossa. Juna meni jo voi sanoa muille merkeille, katsotaan sitten 30-luvulla kun kilpailu maturoituu. Saa täällä sanoa jokainen mielipiteensä ja en ole oikeassa aina ja varsinkaan kun ottaa huomioon Teslan poukkoilevat ja jatkuvasti muuttuvat suunnitelmat siihen lisättynä maailman taloustilanteet yms. niin hankala kenenkään varmasti sanoa mitä vaikka vuoden päästä tapahtuu. Kannattaa nauttia elämästä, autoilu itselläni ehkä sijalla 64 elämässä.
En puhu mitenkään negatiivisesti tai muutakaan. Kerron vain että on toinenkin suunta kuin mitä Elon puhuu ei ole aina ihan totta.

Sitten vasta show alkaa kun rakasta Teslaa joku kommentoi väärin. Samaa touhua kuin Tesla Club. Bannit heiluu jos ei ole samalla linjalla tai jos vaadit heiltä korvauksia mitkä sinulle kuuluvat.

Itse ajat jotain Teslan maailmanvalloitussuunnitelmaa mitkä heittelee laidasta laitaan. Meksiko on ainakin peruttu ja katsotaan ehkä joskus uudelleen. Eivät avaa jos Trump valitaan ja pistää tullit päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Muutaman kerran nyt M3 2020 LR käynyt, että ei ruutu herää ollenkaan autoon mennessä. Ekalla kerralla kotilatauksen jälkeen ja toisella nyt ilman latausta.
2-5h ollut auto nukkumassa molempina tapahtumakertoina. Ekalla kerralla rattibootilla heräili ehkä 3-4min jälkeen. Toisella taas kävin hetken päästä uusiksi autossa, niin oli heräillyt.
Antaa kyllä ajaa eteen ja taaksepäin, kun ruutu mustana.
12v akku vetelee viimeisiä? Ei ole kuitenkaan vielä auto ehdotellut sen vaihtoa.

E: Ei vikakoodeja.
 
Viimeksi muokattu:
Muutaman kerran nyt M3 2020 LR käynyt, että ei ruutu herää ollenkaan autoon mennessä. Ekalla kerralla kotilatauksen jälkeen ja toisella nyt ilman latausta.
2-5h ollut auto nukkumassa molempina tapahtumakertoina. Ekalla kerralla rattibootilla heräili ehkä 3-4min jälkeen. Toisella taas kävin hetken päästä uusiksi autossa, niin oli heräillyt.
Antaa kyllä ajaa eteen ja taaksepäin, kun ruutu mustana.
12v akku vetelee viimeisiä? Ei ole kuitenkaan vielä auto ehdotellut sen vaihtoa.
Katso huoltovalikosta vikakoodit.
 
Edelleen joka päivä tulee vastaan Tesloja joiden valot paistavat suoraan silmiin. Hienoa kun on kaikenmaailman sääntöjä joille rikkaat mulkut vain näyttävät keskisormea ja mitään ei tehdä. Ei tuntunut päivitykset vaikuttaneen tähän.
Hyvin epätieteellisellä otannalla 1-tien Tesla-vitutus on aika pitkälle hävinnyt itseltä vaikka perstuntumalta ihan samoja määriä autoja (Tesloja) liikkuu. Varsinkin toisen puolen suoraan silmiin ”feature” ja strobo-efektit tuntuvat kadonneen. Oli jo aikakin…
 
Kyllä 5 miljoonaa tuotantoautoa on lähivuosina mahdollista kun ajatellaan giga Berliinin, Teksasin ja tulevan Meksikon kapasiteetteja 2 miljoonaa jokaisella. Siihen kun ynnää Shanghain 950k ja Fremontin 650k niin 2030 paikkeilla ei varmaan mikään ihme ole vuosittainen kapasiteetti teslalla 7.5 miljoonaa tai yli ja muita projekteja lisänä tulossa.
Ottaen huomioon että tänä vuonna myydään karkeasti sama määrä autoja kuin viime vuonna eli about 1.8M autoa niin mistä tämä lisämyynti tulee?

Jotenkin huvittavaa kun täällä monet fanit pitää ongelmana ainoastaan tuotantokapasiteettia kun se oikea ongelma on myynti.
 
Teslan ongelma on se, että se näyttää saavan myyntiä lisää vain hintoja polkemalla. Se taas leikkaa katteita joka alleviivaa sitä, ettei nykyiselle osakekurssille ole katetta (P/E jotain astronomista).

Sen takia varmaan vyörytetään vain noita robotiikka ja robotaxi-juttuja kun jokainen laskutaitoinen tietää, ettei Tesla voi autoja valmistamalla saavuttaa tuottavuutta joka takaa osakekurssin kasvun.

Halvempi model1 / model2 kaupunkiauto, pienemmällä korilla/akselivälillä, kääntyvillä etupyörillä varustettuna ja halpuutetulla hinnalla myisi kyllä, mutta voittoja sillä ei paljon pysty tekemään.
 
Teslan ongelma on se, että se näyttää saavan myyntiä lisää vain hintoja polkemalla. Se taas leikkaa katteita joka alleviivaa sitä, ettei nykyiselle osakekurssille ole katetta (P/E jotain astronomista).

Sen takia varmaan vyörytetään vain noita robotiikka ja robotaxi-juttuja kun jokainen laskutaitoinen tietää, ettei Tesla voi autoja valmistamalla saavuttaa tuottavuutta joka takaa osakekurssin kasvun.

Halvempi model1 / model2 kaupunkiauto, pienemmällä korilla/akselivälillä, kääntyvillä etupyörillä varustettuna ja halpuutetulla hinnalla myisi kyllä, mutta voittoja sillä ei paljon pysty tekemään.
Kateprosentti kävi 2022 todella korkealla ja sitten laski 2023 alussa. Vuoden 2024 aikana kateprosentin suunta on saatu taas nousevaksi ja oli Q3 19,8%. Teslan viimeisen 5v kateprosentin keskiarvo on 20,8% eli aikalailla keskiarvossa mennään tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan katetta rasittaa ihan älyttömän isot satsaukset tulevaisuuteen. Jos tesla keskittyisi tekemään vain symbianit eli viilataan pennejä tulevaisuuden kustannuksella niin kate vois olla aika erilainen. Miljardeja ellei jopa yli 10miljardia menee konesaleihin teslalla 2024 ja 2025 aikana. Lyhyellä tähtäimellä olis varmaan halvin ajaa tyylin akkukehitys, litiumin jalostus jne. alas ja ostella muualta. Toisaalta pitkä aikajänne,...

 
Viimeksi muokattu:
Teslan katetta rasittaa ihan älyttömän isot satsaukset tulevaisuuteen. Jos tesla keskittyisi tekemään vain symbianit eli viilataan pennejä tulevaisuuden kustannuksella niin kate vois olla aika erilainen. Miljardeja ellei jopa yli 10miljardia menee konesaleihin teslalla 2024 ja 2025 aikana. Lyhyellä tähtäimellä olis varmaan halvin ajaa tyylin akkukehitys, litiuimin jalostus jne. alas ja ostella muualta, toisaalta pitkä aikajänne,...

Näin varmasti on mutta Musk haluaa pistää näppinsä vähän kaikkeen 🙂
 
Näin varmasti on mutta Musk haluaa pistää näppinsä vähän kaikkeen 🙂
Uskoisin, että parempi noi rahat on käytellä konesaleihin, ai softiin, robotteihin yms. Jonkuhan se tulevaisuus on keksittävä samalla kun joku toinen tekee symbianit. Osa firmoista miettii 10v päästä, että hups, mitä tapahtui. Varmaan omat konesalit pidemmän päälle parempi kuin riippua aws:sta tai vaikka nvidian/mobileeye softapinosta autossa.

Tai lyhemmin sanoen, en teslan osakkeenomistajana ole huolissani teslan marginaalista. Koen että hyviin asioihin menee rahat pääasiassa.
 
Uskoisin, että parempi noi rahat on käytellä konesaleihin, ai softiin, robotteihin yms. Jonkuhan se tulevaisuus on keksittävä samalla kun joku toinen tekee symbianit. Osa firmoista miettii 10v päästä, että hups, mitä tapahtui. Varmaan omat konesalit pidemmän päälle parempi kuin riippua aws:sta tai vaikka nvidian/mobileeye softapinosta autossa.

Tai lyhemmin sanoen, en teslan osakkeenomistajana ole huolissani teslan marginaalista. Koen että hyviin asioihin menee rahat pääasiassa.
Joko menee todella hyvin ja investoinnit tuottaa tulosta ja Tesla on joidenkin vuosien päästä selvä markkinajohtaja kun muut vikisee perässä, taikka sitten menee konkkaan koko lafka.

Itse pidän rohkeasta suureen kasvuun pyrkivästä strategiasta, näin Teslan auton omistavana ja osakkeita omistavana.

Voisihan sitä hipsutella jotain turhanpäiväisyyksiä ja jakaa rahat osinkoina pois ja jäädä muista jälkeen seuraavan 5-10v tähtäimellä ja hiipua hiljaa pois, taikka sitten rakentaa ylivoimainen imperiumi autonvalmistuksessa ja peitota kaikki muut, vaikka tohon toki jotain riskejä liittyykin.
 
Tälläistähän ei kukaan toivo. Monopolit on syvältä.

Nythän on autoteknologiassa tällaisia epäjatkuvuuskohtia, sähköistyminen ja autonomia. Yleensä tällaisessa tilanteessa osa vanhoista yrityksistä kuolee pois, ja muutamasta uudesta muodostuu ne johtavat alan tulevaisuuden veturit. Se on vaan bisneksen luonne sellainen.
 
FB_IMG_1730047656296.jpg


Jälkimarkkinat muodostuu... Ihan hyvä ettei tartte ebenpuutiskillä aina asioida.
 
Vaihtoehto on vaihtoehto, Telsa voi tarjota korjaamoaikaa paljon pidemmälle kuin 'vapaa' korjaamo ja saattaa niitä pajoja nousta lähemmäs tarvitsevia kuin ebenpuupisteet.
 
Onko tuo sitten halvempaa luin Teslalla vaihtaminen?

Keväällä taisi torissa olla käytetty ehjä PTC vastus myynnissä 800e… tiedä sitten mitä uusi maksaa teslalla, mutta ilmeisesti tarviketuotanko polkaistu käyntiin näiden kanssa..

Itse asiassa kyseinen firma sijaitsi oman tallin vieressä puolen vuoden ajan, ei siellä kauheaa ruuhkaa ollut, mutta toivottavasti nyt alkaa asiakaskuntaa muodostua.
 
Joko menee todella hyvin ja investoinnit tuottaa tulosta ja Tesla on joidenkin vuosien päästä selvä markkinajohtaja kun muut vikisee perässä, taikka sitten menee konkkaan koko lafka.

Itse pidän rohkeasta suureen kasvuun pyrkivästä strategiasta, näin Teslan auton omistavana ja osakkeita omistavana.

Voisihan sitä hipsutella jotain turhanpäiväisyyksiä ja jakaa rahat osinkoina pois ja jäädä muista jälkeen seuraavan 5-10v tähtäimellä ja hiipua hiljaa pois, taikka sitten rakentaa ylivoimainen imperiumi autonvalmistuksessa ja peitota kaikki muut, vaikka tohon toki jotain riskejä liittyykin.
No minä nyt olen tämmöinen hipsuttelija ja olisin tyytyväinen jos joku vähän osinkoa maksaisi. Mites sinulla , myytkö joskus Teslan osakkeet pienellä voitoilla vai annatko perikunnan tehdä ratkaisut
 
No minä nyt olen tämmöinen hipsuttelija ja olisin tyytyväinen jos joku vähän osinkoa maksaisi. Mites sinulla , myytkö joskus Teslan osakkeet pienellä voitoilla vai annatko perikunnan tehdä ratkaisut
Tällä hetkellä en ainakaan kaipaa osinkoja, osingot sijoitan vaan uudestaan heti, joten turhaan menee verot. Suurin osa sijoituksista onkin sitten tämän takia etf:issä.

Myyn ehkä Tesla omistukseni pois, ajankohta varmaan silloin kun Tesla dominoi automarkkinoita ylivoimaisesti ja osake on todella kallis.

Voi tietysti olla myös että muut menevätkin ohi ja Tesla kaatuu, mutta sellaista se sijoittaminen on. Toki sijoitan aina muistaen vanhan viisuaden, että ei kaikkia munia samaan koriin niin ei nyt niin kirpaise vaikka jotkut omistukset tippuisi at nollaan.

Mutta noin yleisesti ottaen tykkään tuosta meiningistä että oikeasti tehdään isolla kädellä isoja liikkeitä ja tavoitteet pilvissä, mutta tekemisen meininki sellainen että ne saavutetaan.
 
Joko menee todella hyvin ja investoinnit tuottaa tulosta ja Tesla on joidenkin vuosien päästä selvä markkinajohtaja kun muut vikisee perässä, taikka sitten menee konkkaan koko lafka.
Vaikea nähdä realistista skenaariota missä tesla menisi konkurssiin. Tekee koko ajan voittoa vaikka on ihan järjettömän kokoisia sijoituksia menossa uusiin teknologioihin. Jos teslalla tulisi hätä rahan puolesta niin on paljon mistä karsia/spinoffata rönsyjä ja toisaalta karsia r&d:ta niin saa kuluja alaspäin. Jos tesla meinais mennä konkurssilinjalle niin lienee useiden vuosien sytytyslanka missä pikkuhiljaa asiat sakkaa enemmän ja enemmän. Sijoittajana ja mahdollisena auton ostajana on aikaa reagoida. Yksi skenaario kiinalaisten dominointi halvoilla sähköautoilla syöden teslan markkinan. Skenaario näyttää epätodennäköiseltä kun usa ja eu ovat asettamassa/asettaneet tullit tasolle missä kiinalaisten dominointi ei ole mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikea nähdä realistista skenaariota missä tesla menisi konkurssiin. Tekee koko ajan voittoa vaikka on ihan järjettömän kokoisia sijoituksia menossa uusiin teknologioihin. Jos teslalla tulisi hätä rahan puolesta niin on paljon mistä karsia/spinoffata rönsyjä ja toisaalta karsia r&d:ta niin saa kuluja alaspäin. Jos tesla meinais mennä konkurssilinjalle niin lienee useiden vuosien sytytyslanka missä pikkuhiljaa asiat sakkaa enemmän ja enemmän. Sijoittajana ja mahdollisena auton ostajana on aikaa reagoida. Yksi skenaario kiinalaisten dominointi halvoilla sähköautoilla syöden teslan markkinan. Skenaario näyttää epätodennäköiseltä kun usa ja eu ovat asettamassa/asettaneet tullit tasolle missä kiinalaisten dominointi ei ole mahdollista.
Toki, mutta kaikki on mahdollista. Nokiakin meni puhelinten osalta nurin hyvin nopeasti ja Kodak jne. Joku muu keksii jotain ylivoimaista niin koko pelikenttä menee ympäri hetkessä.

Jos vetoa pitäisi lyödä niin uskoisin kuitenkin että Tesla kyllä pärjää ja menestyy ja muita valmistajia menee ennemminkin nurin.
 
Teslan katetta rasittaa ihan älyttömän isot satsaukset tulevaisuuteen. Jos tesla keskittyisi tekemään vain symbianit eli viilataan pennejä tulevaisuuden kustannuksella niin kate vois olla aika erilainen. Miljardeja ellei jopa yli 10miljardia menee konesaleihin teslalla 2024 ja 2025 aikana. Lyhyellä tähtäimellä olis varmaan halvin ajaa tyylin akkukehitys, litiumin jalostus jne. alas ja ostella muualta. Toisaalta pitkä aikajänne,...

Ei investoinnit vaikuta katteeseen. Tulokseen toki.
 
Toki, mutta kaikki on mahdollista. Nokiakin meni puhelinten osalta nurin hyvin nopeasti ja Kodak jne. Joku muu keksii jotain ylivoimaista niin koko pelikenttä menee ympäri hetkessä.

Jos vetoa pitäisi lyödä niin uskoisin kuitenkin että Tesla kyllä pärjää ja menestyy ja muita valmistajia menee ennemminkin nurin.
Tesla on jäänyt automarkkinoiden kokonaisuudessa paljon pienempään rooliin kuin olisi ollut mahdollista. Omien akkutehtaiden yms. vertical intergration sekoilun sijaan, jos kaikki paukut olisi pistetty ydinosaamiseen ja todellisen halvan massamallin tekemiseen, markkinaosuus olisi tätä nykyä ihan toista (ts. paljon enemmän sähköautoja liikenteessä). Nyt muilla alkaa olla reilusti hyviä malleja tarjolla ja vauhti tuntuu vain kiihtyvät pienempiä kohti. Saa nähdä mitä 25 tuo Teslalta tullessaan, kädenlämmin vain hieman nykyisiä halvempi 3 todennäköisesti niittaisi Teslan kurssia reilulla kädellä. Normaalilla toiminnalla Teslaa on hankala saada nurin, mutta Elonin kanssa tietysti mikään ei ole ihan normaalia. Joku balls deep AI feat robotaxi saattaisi olla sopiva resepti konkkaan, jos muusta toiminnasta ei samalla pidetä huolta. Tietysti Elon on leikitellyt tuolla itseajavuudella sen verran julkisuudessa, että joku joukkokanne jenkeissä voisi haukata bisneksestä parhaan terän pois. Toistaiseksi Tesla on päässyt yllättävän vähällä itseajavuuteen liittyvien kuolemantapausten kanssa.
 
Tesla on jäänyt automarkkinoiden kokonaisuudessa paljon pienempään rooliin kuin olisi ollut mahdollista. Omien akkutehtaiden yms. vertical intergration sekoilun sijaan, jos kaikki paukut olisi pistetty ydinosaamiseen ja todellisen halvan massamallin tekemiseen, markkinaosuus olisi tätä nykyä ihan toista (ts. paljon enemmän sähköautoja liikenteessä). Nyt muilla alkaa olla reilusti hyviä malleja tarjolla ja vauhti tuntuu vain kiihtyvät pienempiä kohti.

Päinvastoin. Nuo ovat avainasemassa sille miksi Tesla on tällä hetkellä ainoa kannattava sähköautofirma, ja kannattavuus on osakeyhtiölle luonnollisesti ykköstavoite. Vertikaalinen integraatio mahdollistaa myös nuo halvemmat mallit sitten kun niiden aika on.
 
Päinvastoin. Nuo ovat avainasemassa sille miksi Tesla on tällä hetkellä ainoa kannattava sähköautofirma, ja kannattavuus on osakeyhtiölle luonnollisesti ykköstavoite. Vertikaalinen integraatio mahdollistaa myös nuo halvemmat mallit sitten kun niiden aika on.
Millois Tesla viimeksi on tätä integraatiota hehkuttanut? Alussa oli pakko tehdä itse ja markkinoiden jatkuvasti kasvaessa siitä ei ollut haittaa, mutta kun se ensimmäinen myyntistoppi nyt tuli, niin ei tainnutkaan olla voittava veto. Huomasivat,että perkele ne seinät täytyy silti maksaa vaikka myynti ei vedä ja omat akut kalliimpia ja paskempia kuin markkinoilta saatavat. Jos integraatio olisi pidemmän päälle toimivin rakenne, se olisi massavalmistajilla jo käytössä.
 
Integraatio oli autoilun alkuaikoina esim Ford, mutta sittemmin tuotekehitys ja tuotanto on ulkoistettu alihankintamalliseksi.

Se voi alkaa palautumaan Teslan ja BYD:n esimerkistä, koska tuotantokustannuksia pitää saada alas, mm. Gigacasting rakenteella; autoista on alkanut tulemaan liian kalliita ja liian monimutkaisia. Tästä syystä Tesla käsittääkseni tekee mieluummin yhtä hyvin varustettua mallia kuin 250 erilaista lisävarustevaihtoehtoa, vaikka varusteet itsessään maksavatkin, on helpompi tehdä yhtä fully loaded mallia saati säätää jokaista erikseen hihnalla > loppupelissä suoraviivaisempaa kokoonpanoa ja halvempaa.

/Mutu
 
Päinvastoin. Nuo ovat avainasemassa sille miksi Tesla on tällä hetkellä ainoa kannattava sähköautofirma, ja kannattavuus on osakeyhtiölle luonnollisesti ykköstavoite. Vertikaalinen integraatio mahdollistaa myös nuo halvemmat mallit sitten kun niiden aika on.
Aika kapea on otanta jos vertaat muihin sähköautofirmoihin. Niitä on teslan lisäksi öööö? Polestar? Varmaan myös jotain kiinalaisia on.

Jos taas tarkoitat että olisi ainoa joka tekee voittoa sähköautoilla niin sehän on jo monesti täälläkin osoitettu ihan täydeksi paskapuheeksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 667
Viestejä
4 561 601
Jäsenet
75 006
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom