Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Väittäisin vastapainona että ehkä perinnevalmistajat pärjäisivät vähän paremmin sähköautoilun saralla jos olisi kunnollinen vertikaali-integraatio, mutta kun ei ole ja ollaan alihankkijoiden varassa niin softassa kuin kaikenlaisessa tuotannossa niin toiminta on hidasta ja tehotonta. Audi korjaa jotain akkusoftaa vuoden 2025 kevääseen saakka että saa auton omistajat ladata akut yli 80% ilman räjähtämistä. Jos olisi Teslasta kyse niin Muskille nauraisi naurismaan aidatkin jos tuommoinen ongelma ei korjaantuisi päivässä.
 
Ei investoinnit vaikuta katteeseen. Tulokseen toki.
Bruttokate tulee suoraan liikevoitto/liikevaihto. Jos olisi jätetty miljardien konesali ostamatta niin bruttokate olisi isompi. Toki ei mene lineaarisesti koska verotusasiat, mutta menee enemmän sijoitus kuin teslaketjun asiaksi jos haluaa mennä pilkunviilaamiseen.

1730111996497.png

 
Bruttokate tulee suoraan liikevoitto/liikevaihto. Jos olisi jätetty miljardien konesali ostamatta niin bruttokate olisi isompi. Toki ei mene lineaarisesti koska verotusasiat, mutta menee enemmän sijoitus kuin teslaketjun asiaksi jos haluaa mennä pilkunviilaamiseen.

Tässä on nyt jokainen kohta väärin, ei näin.

Bruttokate on automotive gross profit / automotive revenues eli myyntikate-%, liikevoitto tulee vasta kiinteiden kulujen, poistojen ja arvonalennusten jälkeen. Ja Teslan kohdalla automotive gross profit tarkoittaa siis autobisneksen myyntikatetta ilman muille valmistajille myytäviä päästökrediittejä.

Miljardien konesali ei vaikuta bruttokatteeseen millään tavalla, se näkyy vasta liikevoittotasolla kun käyttökatteesta vähennetään poistot ja arvonalenemat -> konesali-investoinnit menevät taseeseen josta niitä sitten poistetaan jollain aikajänteellä.

Veroilla ei ole tässä kohtaa mitään tekemistä.
 
Viimeksi muokattu:
Päinvastoin. Nuo ovat avainasemassa sille miksi Tesla on tällä hetkellä ainoa kannattava sähköautofirma, ja kannattavuus on osakeyhtiölle luonnollisesti ykköstavoite. Vertikaalinen integraatio mahdollistaa myös nuo halvemmat mallit sitten kun niiden aika on.
Mutta Elon sanoi että ei ole järkevää tehdä mitään halpoja malleja vaan satsata autonomiseen autoon.
 
Integraatio oli autoilun alkuaikoina esim Ford, mutta sittemmin tuotekehitys ja tuotanto on ulkoistettu alihankintamalliseksi.

Se voi alkaa palautumaan Teslan ja BYD:n esimerkistä, koska tuotantokustannuksia pitää saada alas, mm. Gigacasting rakenteella; autoista on alkanut tulemaan liian kalliita ja liian monimutkaisia. Tästä syystä Tesla käsittääkseni tekee mieluummin yhtä hyvin varustettua mallia kuin 250 erilaista lisävarustevaihtoehtoa, vaikka varusteet itsessään maksavatkin, on helpompi tehdä yhtä fully loaded mallia saati säätää jokaista erikseen hihnalla > loppupelissä suoraviivaisempaa kokoonpanoa ja halvempaa.

/Mutu
Integraatiollahan ei nyt ole mitään tekemistä sen kanssa, että asiakkaan valintoja rajoitetaan tai osakokonaisuuksia paketoidaan. Perustoimintaa muillakin merkeillä varsinkin halvemman pään tuotannossa.

Ns. perinnevalmistajat eivät vertikaaliseen integraatioon palaa, koska sen verran monta kertaa suhdanteiden muuttuessa poltettu näpit seiniin ja henkilöstöön. Samasta syystä Fordikin siirtyi mallista pois. Teslalla on vielä oppirahat edessä, jos 2022-2023 hidastuma ei riittänyt varoittamaan tarpeeeksi.

Alihankinta kehityksen jarruna (kuka nyt esittikään) ei pidä suoraan paikkaansa. Design on toki helpompi tehdä jos kaikki on itsellä, mutta parasta osaamista joka alalta ei tasan varmaan löydy. Teslalle akut hyvä esimerkki, takki auki lähdettiin ja nyt kilpailijoiden tuotekehitys ajaa paskarinkiä ympärillä.
 
Se on hänen näkemyksensä asiasta. Taisi sanoakin että FSD on Teslan tulevaisuus, jos eivät onnistu firman arvo on nolla.
Eikös ihan alkuperäinen Muskin ajatus ollut myydä vaan softaa muille ja Teslan autot oli vaan referenssitoteutus. Kuviot vaan vähän muuttui jostain syystä, en tiedä eikö softalle löytynytkään ostajia/lisensoijia vai onko softa edelleen niin kesken, ettei sitä voi lisensoida eteenpäin (on se, fsd on edelleen beta).
 
Eikös ihan alkuperäinen Muskin ajatus ollut myydä vaan softaa muille ja Teslan autot oli vaan referenssitoteutus. Kuviot vaan vähän muuttui jostain syystä, en tiedä eikö softalle löytynytkään ostajia/lisensoijia vai onko softa edelleen niin kesken, ettei sitä voi lisensoida eteenpäin (on se, fsd on edelleen beta).
Ei ole alkuvuoden jälkeen kuulunut mitään. Silloin taisi olla pari keskustelua lisenssoinnista. Nyt ei ole mainittu mitään muuta kuin että Palo Altossa haetaan jotain Robotaxi yhteistyötä.
 
Äkkiseltään sanoisin että Teslan kannattaisi ennemmin myydä muille sitä voimalinjapakettia softan sijaan, voisi kauppa käydäkin.

Toisaalta kuka sitten enää ostaisi Teslan autoja kun voisi saada sen voimalinjan ilman Teslan muita "ominaisuuksia" 🤔
 
Äkkiseltään sanoisin että Teslan kannattaisi ennemmin myydä muille sitä voimalinjapakettia softan sijaan, voisi kauppa käydäkin.

Toisaalta kuka sitten enää ostaisi Teslan autoja kun voisi saada sen voimalinjan ilman Teslan muita "ominaisuuksia" 🤔

Jos sellaisen haluat niin kyllähän niitä löytyy RAV4 tai MB A-sarjan kuorissa.
 


En tiedä onko tuollaiset lähes prototyyppiasteen tuotokset kovin oleellisia enää näin 2024. Tietysti ihan hyvä knoppitieto heittää tuo taustakuvio, että Teslan alkuaikoina rautaa toimitettiin muuallekin.

No, lienee kuitenkin ilmeistä että tällä hetkellä Tesla ei joko halua myydä, muut valmistajat ei halua ostaa tai Teslan hinta on sellainen ettei ostajia ole tekniikalle, joka sinänsä on tietyiltä osin markkinoiden kärkeä.
 
Ei ne mitään prototyyppituotoksia ole jenkeissä. Siellähän on useampikin paja tekemässä noita korjauksia ja virityksiä jossa Teslan, Toyotan ja Mersun osat menevät aika lailla ristiin samaan ajoneuvoon kun siellä on konverttereita välissä jolla kommunikointi onnistuu eri valmistajan osien välillä (ja esim. etupään ja takapään välillä). Tuossa siis on käytetty alunperin niitä jo noin. Out-of-spec kanavalla näitä Toyota korjauksia on käyty läpikin.

Eivät ne toki tänne ole kovin relevantteja kun täkäläisiä ajoneuvoja ei ole tuollaisilla yhdistelmäosilla tehty.
 
Vakuutukset kannattaa pyytää kaikilta, listaa Exceliin hinnat ja vertailee. Ottaa sen mikä sopiii itselleen. Se mihin kannattaa kiinnittää huomiota on omavastuu, kaikki lasit kuuluu ja haluaako sijaisautoa vai ei.

Vakuutuksia ei voi vertailla keskenään koska monta muuttujaa.
 
Vakuutukset kannattaa pyytää kaikilta, listaa Exceliin hinnat ja vertailee. Ottaa sen mikä sopiii itselleen. Se mihin kannattaa kiinnittää huomiota on omavastuu, kaikki lasit kuuluu ja haluaako sijaisautoa vai ei.

Vakuutuksia ei voi vertailla keskenään koska monta muuttujaa.

Juuri näin. Sitten vielä tähän päälle kaikenmaailman keskittämisalennukset sun muut, niin soppa on valmis. Tuntuu, että vakuutusyhtiöt tekevät tuota varsin tahallisesti, jotta vertailu olisi kuluttajan kannalta mahdollisimman hankalaa. Vähän sama kuin kodinkoneiden kanssa, joissa usein tismalleen samalla tuotteella on miljoona eri SKU:ta, jotka vaihtelee ihan Suomen sisälläkin liikkeestä toiseen.

Vakuutuksissa vielä sekin hauskuus, että en ole vielä tavannut sellaista vakuutusyhtiötä, joka ei sitten sen ekan vuoden jälkeen alkaisi pikkuhiljaa hivuttamaan kaikkia vakuutusmaksuja vähän ylöspäin, samalla kun haalii uusia asiakkaita selvästi alemmilla hinnoilla joita itse maksat. Tämän takia hintatietoisen kuluttajan kannattaisi ihan oikeasti joka vuosi kilpailuttaa kaikki vakuutuksensa, mutta tämä on juurikin tuon hinta/tuoteobfuskaation takia aika rasittavaa joten itse en ainakaan ole jaksanut, vaikka luultavasti tälläkin hetkellä maksan Pohjolalle jo satoja euroja vuodessa enemmän kuin maksaisin uutena asiakkaana... Mutta alkaa olla sitten toisen ketjun aiheita jo nämä.
 
TB antoi yllättävän runsaasti pyyhkeitä nyky X:lle uusintatesteissään; hyvä aikanaan 2016 kun saapui, 2024(5) moni muu on jo kirinyt osittain ohi.

- Teho
- Sisustus
- Äänenvaimennus/melu

kritiikin pääpointit.
 
TB antoi yllättävän runsaasti pyyhkeitä nyky X:lle uusintatesteissään; hyvä aikanaan 2016 kun saapui, 2024(5) moni muu on jo kirinyt osittain ohi.

- Teho
- Sisustus
- Äänenvaimennus/melu

kritiikin pääpointit.

Itse oletan, asiasta mitään tietämättä, että nuo Teslan Q3-tulosrapsassaan mainitsemat vuonna 2025 tuotantoon tulevat uudet mallit sisältävät myös uudistetut S/X-mallit.
 
CT ei saanut kovin mairittelevaa palautetta.
Monta takaisinkutsua.
Valot huonot ja menevät lumesta tukkoon. Lisäksi nokkavalo valaisee lumisateessa liikaa, että ei näe ajaa kunnolla.
Autolla voi vetää mutta mahdollisesti perä voi pettää.
 
TB antoi yllättävän runsaasti pyyhkeitä nyky X:lle uusintatesteissään
Onko tuo nyt kovin iso yllätys. Onhan noi S ja X pahasti vanhentuneita, eikä oikein pärjää autoina kilpailijoille. Autot kun on muutakin kuin range ja teho. Yhdessä tilaisuudessa tuli käytyä lyhyellä koeajolla Model S Plaidilla, tuli ihmeteltyä mm. sisustan heikkoa laatua. Ei hetkeäkään tullut mieleen, että saisipa nykyisen kolmosen tilalle S:n.

Model S ja X pitäisi uusia täysin ja sijoittaa eri hintaluokkaan kuin missä ne nyt on. Oikea hintaluokka niille on alkaen noin 60-70te. Esim. tällä hetkellä Audi A6 etronia, BMW i5:sta tai Kia EV9:ä saa lähtöhinnaltaan kymmeniä tuhansia halvemmalla kuin Model S:ää tai X:ää. Jokainen noista on paljon laadukkaampi auto kuin S tai X.
 
Kyllä tuo FSD jossain määrin toimii ilman mitään ennakkokoulutuksia muuallakin kuin USA&Kanada, venäläiset häksänny fsd:n toimimaan venäjällä;

 
Björni näyttää tykkäävän Tesla Model Y RWD Long Rangesta. 600km range, sopivasti tehoa ripeisiin ohituksiin. Ajeli 439km 125 Wh / km jonka jälkeen akku sanoi että 27% jälellä. Näytti olevan 5C astetta lähtiessä ja 13C astetta perillä.

EDIT: Talvirenkailla toki ajoi. Nokian Hakka R5.



EDIT: Laitetaan vielä tuo kiihdytystesti. 6,5s 0-100 aika konsintestisti.

 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 112
Viestejä
4 469 390
Jäsenet
73 894
Uusin jäsen
sampo_af

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom