Jos katsoo vanhimpia M3 eli vm2019, joka maksanut uutena renkaineen 52k€. Kotimaan pyynnit lähtee ~18k€ ja Saksasta 15-16k€ niin voi vaan arvuutella jobbarin tarjoamaa käteispinoa? Vaatimaton ~70pinnaa lähtenyt viiteen vuoteen niin ei noita näillä näkymin kannata edes järkevällä rahoituksella ottaa vaan juurikin hyvällä leasing tarjouksella.
Noilla halvimmilla käytetyillä on tyypillisesti rullattu 150-200 tkm. Pitäisi katsoa alle 100 tkm ajettuja, toki niissäkin on vain jokunen tonni enemmän hintapyyntöä.
Muutenkaan toteutuneet arvonalenemat, kuten osakekurssitkaan, eivät ole tae tulevasta. On melko poikkeuksellista automarkkinalla, että uusien autojen hinnat laskevat eivätkä kasva. Mutta juuri näin sähköautoissa on käynyt, mikä luonnollisesti näkyy rajumpana arvonalenemana niissä suuremmillakin rahoilla ostetuissa autoissa. Ei kukaan osta vuoden vanhaa 50 kilon autoa 40 kilolla, jos uuden saa 39 kilolla... Eli uuden M3:n nykyhintaan suhteuttaen viisi vuotta vanhojen M3:ien hintapyynnöt ovat melko lailla linjassa noudattaen tavallista auton arvonalenemaa.
Nimimerkin
@Takaisku speksaamassa Model Y:n hinnassa lienee tosin edelleen jonkin verran ilmaa, jota Tesla leikkaa jossakin vaiheessa. Mutta jos auto maksaa 58 k€, niin arvoaleneman ja korjausten pitäisi olla yhteensä yli 48k€, että 2 x 24k€ 3-vuoden liisaria tulisi halvemmaksi... Eikä 6v/90tkm ajetussa Teslassa saisi olla vielä ihan mahdottomia korjauksia... ja arvon luulisi olevan selkeästi enemmän kuin kymppitonni.
Uus karvalakki M3 on nyt alle 40k€. 5v päästä ois siis kympin peli?
Onko mahdoton? Ottaen huomioon ongelmat lämpöpumpuissa yms. niin kyllä ne autokauppiaat osaa riskit hinnoitella tarjouksiin.
On mahdoton. Teslan energiakulut on ihan eri luokkaa kuin polttomoottoriautoissa (helposti jäädään kolmasosaan julkisenkin latauksen varassa), ja pitäisin Teslan tekniikkariskiä enintään samantasoisena kuin nykyaikaisessa polttomoottoriautossa turboahdetulla suorasuihkutusmoottorilla ja kaksoiskytkinvaihteistolla. VAG:n DSG-vaihteiston hinnalla saa useita lämpöpumppuja Teslalta...
Jos vertailen omaan polttomoottoriautooni, niin 10k€ M3 maksaisi itsensä takaisin energiasäästöinä ~100 tkm ajoilla. Mutta 5v/100tkm ajettu M3 on todennäköisesti huoltovapaampi kuin tämä nykyinen 24-vuotias Focus, eli siinäkin säästäisi, ja akkutakuu suojaisi kalleimmilta remonteilta vielä 3v/60tkm. Teslassa on kyllä vikansa, mutta jos kilometrikustannus on alhaisempi ja käyttöominaisuudet nykyistä autoa paremmat, niin riennän kyllä vaihtamaan. Tuskin kuitenkaan olen ainoa, ja se taas puskee hintoja ylöspäin.