Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kannattaa ottaa sitten se sampsan kokemus huomioon, että esim. tummassa värissä (sininen) sitä ovenkahvaa ei näe pimeässä (y:ssä ainakaan kun ei mitään kahvavaloa ole).
Mulla on musta ja en oo kyllä mitään tämmöstä havainnu, vaikka näköäni ei voi enää hyvällä tahdollakaan kehua.
 
Jaa-a. Kuinkahan haluttuja nuo ihan alkupään kolmoset sitten oikeasti mahtaa olla? Eipä siinä, kyllähän tuo varmasti hintoja laskee, mutta enemmän uskoisin, että lähinnä tuo lihottaa jobbareiden taseita.

Ajatustasolla jenkki Tesla herättää enemmän luottamusta kuin kiinalainen Tesla, vaikka amerikkalaisen kokoonpanon laadusta onkin puhuttu kaikenlaista. Ja ehkä tuohon 5 vuoden ikään mennessä on jo lämpöpumppukin vaihdettu, jos on ollut hajotakseen?

Ja jos hinta on sopiva, niin kyllähän kauppa aina käy. Kyllä mä aina mieluummin 5-vuotiaan M3:n ottaisin kuin samanikäisen Ocun...
 
Ajatustasolla jenkki Tesla herättää enemmän luottamusta kuin kiinalainen Tesla, vaikka amerikkalaisen kokoonpanon laadusta onkin puhuttu kaikenlaista. Ja ehkä tuohon 5 vuoden ikään mennessä on jo lämpöpumppukin vaihdettu, jos on ollut hajotakseen?

Ja jos hinta on sopiva, niin kyllähän kauppa aina käy. Kyllä mä aina mieluummin 5-vuotiaan M3:n ottaisin kuin samanikäisen Ocun...
Nuo on PTC vastuksella, lämpöpumppu tuli ~2021.
 
Ajatustasolla jenkki Tesla herättää enemmän luottamusta kuin kiinalainen Tesla, vaikka amerikkalaisen kokoonpanon laadusta onkin puhuttu kaikenlaista.
En tiedä johtuuko kokoonpanosta vai onko faceliftissä jotain muutakin tehty, mutta mielestäni ero sisämetelissä oli ihan helposti huomattavissa originaalien vs > 2021 faceliftien välillä. Sanovat myös sen tabletin olevan tahmaisempi. Itseäni ei sen turaaminen koeajolla kiinnostellut kummassakaan autossa sen vertaa, että osaisin asiasta mitään sanoa.
 
En tiedä johtuuko kokoonpanosta vai onko faceliftissä jotain muutakin tehty, mutta mielestäni ero sisämetelissä oli ihan helposti huomattavissa originaalien vs > 2021 faceliftien välillä. Sanovat myös sen tabletin olevan tahmaisempi. Itseäni ei sen turaaminen koeajolla kiinnostellut kummassakaan autossa sen vertaa, että osaisin asiasta mitään sanoa.

Onhan niitä parannuksia tehty. Ohjaustakin on kai kehuttu paremmaksi FL:n jälkeen.

Mutta käytännössä eri ihmiset ostavat uudet autot ja 5-vuotiaat käytetyt. Jälkimmäisille tilanne on mielenkiintoinen, jos arvaus jopa 25% hinnanlaskusta pitää paikkansa. Jos katsotaan Nettiautosta vm. 2019 70-100 tkm ajetut, niin Octavioiden hintapyynnöt on 15-30k€, M3:n taas 25-30k€. Neljännes pois M3:n hinnoista, niin se alkaisi olla samassa hintaluokassa perusmallisen Ocun kanssa...
 
Mitenkäs tuo 250€ tilausmaksu, jossa lukee "ei palauteta", ilmeisesti se kuitenkin saa takaisin jos autoa ei otakaan vastaan? Mietin nimittäin, että laittaisi nyt Y:n "varuilta" tilaukseen, vaikka vähän tässä vielä vaiheilen. Jos päädynkin Kolmoseen, niin niitä on tosiaan varastossa ja saa nopeasti, mutta Y pitää tilata.

Tein nimittän vähän hassusti, että vähän kepillä jäätä kokeillakseni laitoin nykyisen auton autovexiin pienellä "ylihinnalla" (siihen autovexin arpomaan hintaan nähden) ja heti tuli yksi tarjous, eli auton saisi todnäk sopuhintaan menemään.

Ongelmana on vaan, että auto pitäisi sitten luovuttaa kahden viikon sisällä, joten olisi kiva mininoida autoton ajanjakso, varsinkin kun autolle on kuitenkin tarvetta...
 
Tein nimittän vähän hassusti, että vähän kepillä jäätä kokeillakseni laitoin nykyisen auton autovexiin pienellä "ylihinnalla" (siihen autovexin arpomaan hintaan nähden) ja heti tuli yksi tarjous, eli auton saisi todnäk sopuhintaan menemään.
Mä kokeilin pari viikkoa sitten kepillä jäätä omani kanssa. Laitoin siihen mielestäni ns. keskustelurajaksi 35k. Oletin, että mitään leikkitarjouksia ei tuosta rajasta johtuen tule, mutta oli niitä siellä monta monituista, joista korkein muistaakseni 32750 tms.

Eli _saattaa_ olla, että tuo saamasi tarjous on hinnoittelustasi huolimatta vedetty ns. huumoriosastolle sinun kantiltasi katsoen.
 
Mä kokeilin pari viikkoa sitten kepillä jäätä omani kanssa. Laitoin siihen mielestäni ns. keskustelurajaksi 35k. Oletin, että mitään leikkitarjouksia ei tuosta rajasta johtuen tule, mutta oli niitä siellä monta monituista, joista korkein muistaakseni 32750 tms.

Eli _saattaa_ olla, että tuo saamasi tarjous on hinnoittelustasi huolimatta vedetty ns. huumoriosastolle sinun kantiltasi katsoen.

Aaa, hyvä tietää. Oletin, että tuo raja olisi sellainen, että sen alle ei voi edes tarjota kun saitti vielä ripittää siitä että ei kannata laittaa "liian korkeaa". Ehkä sitä sitten voisi odotella mitä nuo tarjoukset on.
 
Aaa, hyvä tietää. Oletin, että tuo raja olisi sellainen, että sen alle ei voi edes tarjota kun saitti vielä ripittää siitä että ei kannata laittaa "liian korkeaa". Ehkä sitä sitten voisi odotella mitä nuo tarjoukset on.
Joo huumoriheittoja osa tarjouksista mitä sieltä voi tulla. Edellisen autonvaihdon kohdalla kokeilin niin huonoin tarjous oli alle 10k autosta mistä sain vaihdossa yli 30k.
 
Mulla on musta ja en oo kyllä mitään tämmöstä havainnu, vaikka näköäni ei voi enää hyvällä tahdollakaan kehua.
viimeksi eilen en löytänyt mustasta kahvaa. Tilanne niin, että toisella puolen autoa on valo (talon seinässä), niin silmä ei pimeällä puolella näe mitään. Mietin, että jos laittaisi jonkun lasten tarran tms, joka loistaa pimeässä :)
 
Mietin nimittäin, että laittaisi nyt Y:n "varuilta" tilaukseen, vaikka vähän tässä vielä vaiheilen. Jos päädynkin Kolmoseen, niin niitä on tosiaan varastossa ja saa nopeasti, mutta Y pitää tilata.
Minkälaisilla kilometrimäärillä saat ostamisen halvemmaksi kuin Gomore-yksityisleasingin? Model Y Long Range AWD maksaa talvirenkaineen uutena 58 089€. Päälle korkokulut, tai vaihtoehtoiskustannus auton jos ostaa käteisellä. Kolmen vuoden leasing esimerkiksi ajomäärällä 15 000 km vuodessa tekee yhteensä 24 660 €, sisältäen renkaanvaihdot ja tiepalvelun. Mikäli auton arvo kolmen vuoden päästä on enemmän kuin 33 429 € on ostaminen edukkaampaa. Kannattaako kantaa jäännösarvoriskiä?
 
On muuten aika reippaasti Kolmosia varastoautoina tällä hetkellä. Liekö sitten porukka tilaillut niitä kun hinnat laski, mutta sitten perunut ja vaihtanut Y:hyn kun tuli myös tuo uusi nollokorkotarjous? Y:tä on AWD LR:ää tasan neljä kappaletta varastossa, Kolmosen LR AWD:tä kymmeniä, muita versioita vielä reilusti enemmän.

Saa nähdä alkaako kohta ropisemaan varastoaleja noihin.
Eiköhän ne vielä lätkäise nollakoron kolmoseenkin. Odotellaan :kahvi:
 
Minkälaisilla kilometrimäärillä saat ostamisen halvemmaksi kuin Gomore-yksityisleasingin? Model Y Long Range AWD maksaa talvirenkaineen uutena 58 089€. Päälle korkokulut, tai vaihtoehtoiskustannus auton jos ostaa käteisellä. Kolmen vuoden leasing esimerkiksi ajomäärällä 15 000 km vuodessa tekee yhteensä 24 660 €, sisältäen renkaanvaihdot ja tiepalvelun. Mikäli auton arvo kolmen vuoden päästä on enemmän kuin 33 429 € on ostaminen edukkaampaa. Kannattaako kantaa jäännösarvoriskiä?
15 000km/v on aika vähän kilsoja.
 
Minkälaisilla kilometrimäärillä saat ostamisen halvemmaksi kuin Gomore-yksityisleasingin? Model Y Long Range AWD maksaa talvirenkaineen uutena 58 089€. Päälle korkokulut, tai vaihtoehtoiskustannus auton jos ostaa käteisellä. Kolmen vuoden leasing esimerkiksi ajomäärällä 15 000 km vuodessa tekee yhteensä 24 660 €, sisältäen renkaanvaihdot ja tiepalvelun. Mikäli auton arvo kolmen vuoden päästä on enemmän kuin 33 429 € on ostaminen edukkaampaa. Kannattaako kantaa jäännösarvoriskiä?

Kannattaako edes harkita leasingiä kolmeksi vuodeksi, jos autontarve on pitkäaikaista? Arvonalenema hidastuu vuosien myötä ja luullakseni yksi oma (/järkevästi rahoitettu) auto tulee halvemmaksi 6 vuoden tähtäimellä kuin 2 x 3 vuoden leasing.
 
Kannattaako edes harkita leasingiä kolmeksi vuodeksi, jos autontarve on pitkäaikaista? Arvonalenema hidastuu vuosien myötä ja luullakseni yksi oma (/järkevästi rahoitettu) auto tulee halvemmaksi 6 vuoden tähtäimellä kuin 2 x 3 vuoden leasing.

Jos katsoo vanhimpia M3 eli vm2019, joka maksanut uutena renkaineen 52k€. Kotimaan pyynnit lähtee ~18k€ ja Saksasta 15-16k€ niin voi vaan arvuutella jobbarin tarjoamaa käteispinoa? Vaatimaton ~70pinnaa lähtenyt viiteen vuoteen niin ei noita näillä näkymin kannata edes järkevällä rahoituksella ottaa vaan juurikin hyvällä leasing tarjouksella.
 
Jos katsoo vanhimpia M3 eli vm2019, joka maksanut uutena renkaineen 52k€. Kotimaan pyynnit lähtee ~18k€ ja Saksasta 15-16k€ niin voi vaan arvuutella jobbarin tarjoamaa käteispinoa? Vaatimaton ~70pinnaa lähtenyt viiteen vuoteen niin ei noita näillä näkymin kannata edes järkevällä rahoituksella ottaa vaan juurikin hyvällä leasing tarjouksella.
Uus karvalakki M3 on nyt alle 40k€. 5v päästä ois siis kympin peli?
 
Minkälaisilla kilometrimäärillä saat ostamisen halvemmaksi kuin Gomore-yksityisleasingin? Model Y Long Range AWD maksaa talvirenkaineen uutena 58 089€. Päälle korkokulut, tai vaihtoehtoiskustannus auton jos ostaa käteisellä. Kolmen vuoden leasing esimerkiksi ajomäärällä 15 000 km vuodessa tekee yhteensä 24 660 €, sisältäen renkaanvaihdot ja tiepalvelun. Mikäli auton arvo kolmen vuoden päästä on enemmän kuin 33 429 € on ostaminen edukkaampaa. Kannattaako kantaa jäännösarvoriskiä?
Kertaluoton rahoitusesimerkki:Kuukausierä sisältää koron 0%, perustamismaksun 70 € ja käsittelykulun 7 €/kk. Luottokustannukset yht. 874 €, todellinen luottohinta 47 964 € ja todellinen vuosikorko 0,31%. (tämä tosin perusmalli)

Aika vähiin jäävät kyllä korkokulut ja jos meinaa esim. 6v pitoajalle ja 100tkm ajoille auton ottaa, niin käytännössä auton pitäisi olla arvoton tuon jälkeen jotta gomore tulisi halvemmaksi.
 
Jos katsoo vanhimpia M3 eli vm2019, joka maksanut uutena renkaineen 52k€. Kotimaan pyynnit lähtee ~18k€ ja Saksasta 15-16k€ niin voi vaan arvuutella jobbarin tarjoamaa käteispinoa? Vaatimaton ~70pinnaa lähtenyt viiteen vuoteen niin ei noita näillä näkymin kannata edes järkevällä rahoituksella ottaa vaan juurikin hyvällä leasing tarjouksella.
Se leasingtarjous ei olekaa enää niin hyvä jos autolla ajetaan se 50k/vuosi mitä noissa nettiauton halvimmissa on ollut meininki.
Ei kai kenellekään voi tulla yllätyksenä että jos merkistä riippumatta autolla on rullattu joku 2-300tkm niin arvoa on lähtenyt aika reilusti?
 
Jos katsoo vanhimpia M3 eli vm2019, joka maksanut uutena renkaineen 52k€. Kotimaan pyynnit lähtee ~18k€ ja Saksasta 15-16k€ niin voi vaan arvuutella jobbarin tarjoamaa käteispinoa? Vaatimaton ~70pinnaa lähtenyt viiteen vuoteen niin ei noita näillä näkymin kannata edes järkevällä rahoituksella ottaa vaan juurikin hyvällä leasing tarjouksella.

Noilla halvimmilla käytetyillä on tyypillisesti rullattu 150-200 tkm. Pitäisi katsoa alle 100 tkm ajettuja, toki niissäkin on vain jokunen tonni enemmän hintapyyntöä.

Muutenkaan toteutuneet arvonalenemat, kuten osakekurssitkaan, eivät ole tae tulevasta. On melko poikkeuksellista automarkkinalla, että uusien autojen hinnat laskevat eivätkä kasva. Mutta juuri näin sähköautoissa on käynyt, mikä luonnollisesti näkyy rajumpana arvonalenemana niissä suuremmillakin rahoilla ostetuissa autoissa. Ei kukaan osta vuoden vanhaa 50 kilon autoa 40 kilolla, jos uuden saa 39 kilolla... Eli uuden M3:n nykyhintaan suhteuttaen viisi vuotta vanhojen M3:ien hintapyynnöt ovat melko lailla linjassa noudattaen tavallista auton arvonalenemaa.

Nimimerkin @Takaisku speksaamassa Model Y:n hinnassa lienee tosin edelleen jonkin verran ilmaa, jota Tesla leikkaa jossakin vaiheessa. Mutta jos auto maksaa 58 k€, niin arvoaleneman ja korjausten pitäisi olla yhteensä yli 48k€, että 2 x 24k€ 3-vuoden liisaria tulisi halvemmaksi... Eikä 6v/90tkm ajetussa Teslassa saisi olla vielä ihan mahdottomia korjauksia... ja arvon luulisi olevan selkeästi enemmän kuin kymppitonni.

Uus karvalakki M3 on nyt alle 40k€. 5v päästä ois siis kympin peli?
Onko mahdoton? Ottaen huomioon ongelmat lämpöpumpuissa yms. niin kyllä ne autokauppiaat osaa riskit hinnoitella tarjouksiin.

On mahdoton. Teslan energiakulut on ihan eri luokkaa kuin polttomoottoriautoissa (helposti jäädään kolmasosaan julkisenkin latauksen varassa), ja pitäisin Teslan tekniikkariskiä enintään samantasoisena kuin nykyaikaisessa polttomoottoriautossa turboahdetulla suorasuihkutusmoottorilla ja kaksoiskytkinvaihteistolla. VAG:n DSG-vaihteiston hinnalla saa useita lämpöpumppuja Teslalta...

Jos vertailen omaan polttomoottoriautooni, niin 10k€ M3 maksaisi itsensä takaisin energiasäästöinä ~100 tkm ajoilla. Mutta 5v/100tkm ajettu M3 on todennäköisesti huoltovapaampi kuin tämä nykyinen 24-vuotias Focus, eli siinäkin säästäisi, ja akkutakuu suojaisi kalleimmilta remonteilta vielä 3v/60tkm. Teslassa on kyllä vikansa, mutta jos kilometrikustannus on alhaisempi ja käyttöominaisuudet nykyistä autoa paremmat, niin riennän kyllä vaihtamaan. Tuskin kuitenkaan olen ainoa, ja se taas puskee hintoja ylöspäin.
 
Viimeksi muokattu:
Kertaluoton rahoitusesimerkki:Kuukausierä sisältää koron 0%, perustamismaksun 70 € ja käsittelykulun 7 €/kk. Luottokustannukset yht. 874 €, todellinen luottohinta 47 964 € ja todellinen vuosikorko 0,31%. (tämä tosin perusmalli)

Aika vähiin jäävät kyllä korkokulut ja jos meinaa esim. 6v pitoajalle ja 100tkm ajoille auton ottaa, niin käytännössä auton pitäisi olla arvoton tuon jälkeen jotta gomore tulisi halvemmaksi.
Totta. Mutta mikäli auton arvonalenema on ollut kolmessa vuodessa vaikka 30 000 euroa, on tässä vaiheessa säästänyt jo yli 5 000 euroa. Sitten voi leasingin jälkeen ostaa käytetyn kolmevuotiaan vastaavan auton 28 000 eurolla ja samaan lopputulemaan päästäkseen voi maksella tästä vielä 5 000 euroa korkoja. Lisäksi kolmen vuoden kohdalla voi auton tarve olla vaihtunut, joten jotain arvoa pitää laskea sillekin ettei samaan autoon tarvitse sitoutua pitkäksi aikaa.
 
Minkälaisilla kilometrimäärillä saat ostamisen halvemmaksi kuin Gomore-yksityisleasingin? Model Y Long Range AWD maksaa talvirenkaineen uutena 58 089€. Päälle korkokulut, tai vaihtoehtoiskustannus auton jos ostaa käteisellä. Kolmen vuoden leasing esimerkiksi ajomäärällä 15 000 km vuodessa tekee yhteensä 24 660 €, sisältäen renkaanvaihdot ja tiepalvelun. Mikäli auton arvo kolmen vuoden päästä on enemmän kuin 33 429 € on ostaminen edukkaampaa. Kannattaako kantaa jäännösarvoriskiä?

Kilsoja tulee vähintään 20 tkm/v tällä hetkellä ja aika varmasti kilsat tulee lisääntymään sähköön siirtymisen myötä. Tarkoituksena oli myös tosiaan muutenkin ajaa ns. paaliin asti.

Pitänee kuitenkin silti vähän laskeskella tuota vielä.
 
Totta. Mutta mikäli auton arvonalenema on ollut kolmessa vuodessa vaikka 30 000 euroa, on tässä vaiheessa säästänyt jo yli 5 000 euroa. Sitten voi leasingin jälkeen ostaa käytetyn kolmevuotiaan vastaavan auton 28 000 eurolla ja samaan lopputulemaan päästäkseen voi maksella tästä vielä 5 000 euroa korkoja. Lisäksi kolmen vuoden kohdalla voi auton tarve olla vaihtunut, joten jotain arvoa pitää laskea sillekin ettei samaan autoon tarvitse sitoutua pitkäksi aikaa.

Autokauppias repii käytetystä autosta monta tonnia katetta, joten viiden tonnin säästö luultavasti uppoaa pitkälti siihen auton vaihtoon kolmen vuoden liisarikauden jälkeen. Samalla saa jonkun kiertoon laittaman pelin, jossa voi olla ties mitä vikoja versus itse uudesta ajettu.

Se on tietysti etu, että liisarista pääsee helposti eroon sopimuskauden jälkeen, jos/kun autoa haluaa vaihtaa. Ja joskus sopimuksen aikanakin, jos työttömyys tms. ylivoimainen este iskee kohdalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 817
Viestejä
4 445 574
Jäsenet
73 619
Uusin jäsen
77TM

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom