Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tämähän tarkoittaa, että tuo FSD mikä lienee sitten unsupervised tai miksi kutsuvat vaatii tuon puskurikamerqn. Sitä ei sitten olekaan joka autossa elleivät jälkiasenna sitä ja tehokkaampaa. Eli vuoden 2016 annettu tieto, että siitä eteenpäin autot ovat FSD valmiita onkin nyt täyttä kakkaa.

Elon/Tesla spesifisesti sanoi että kaikki nykyiset HW3 ja HW4 autot voivat toimia robotaksina, joka itsessään tarkoittaa sitä että ne ovat täysin itsestään ajavia. Eli FSD (unsupervised).
 
Elon/Tesla spesifisesti sanoi että kaikki nykyiset HW3 ja HW4 autot voivat toimia robotaksina, joka itsessään tarkoittaa sitä että ne ovat täysin itsestään ajavia. Eli FSD (unsupervised).
Kannattaa ehkä enemmän uskoa siihen mitä tekevät kuin sanovat. Ei ne tuota valettaan tule koskaan myöntämään paskanpuhumiseksi ennen kuin saavat oikeasti tehtyä itseajavan auton. Tässä kohtaa mennään vuodessa 2030+ ja HW3/4 autot ovat jo paalikamaa ainakin jenkkien mielestä.
 
Elon/Tesla spesifisesti sanoi että kaikki nykyiset HW3 ja HW4 autot voivat toimia robotaksina, joka itsessään tarkoittaa sitä että ne ovat täysin itsestään ajavia. Eli FSD (unsupervised).
Mitä sillä on väliä, mitä Elon sanoi? Hän on puhunut niin paljon paskaa (erityisesti FSD:stä) viimeisen kymmenen vuoden aikana, ettei hänen sanomisillaan ole todellisuudessa merkitystä.

This week another four top executives left the company in advance of last night's event, including "the global vehicle automation and safety policy lead."

 
Edullinen, ihmisten ajama Tesla on edelleen tulossa. Vähän veikkaan että jos sieltä olisi nyt Model 2 esitelty ratilla ja polkimilla ja hintalappu alle 30k, olisi moni jäänyt odottelemaan sitä. 3 ja Y:n myynti olisi kärsinyt. Kuitenkin sekin olisi sinne vuoteen 2026-2027 mennyt.
 
Out of spec reviews on ajellut kaikki Model 3 versiot samassa säässä 70mph testissä (112km/h). Pitkä video, mutta tässä videon lopussa kerrotut toimintamatkat eri versioille:

MalliToimintamatka
LFP takaveto446km
Performance463km
Long range 19" vanteilla496km
Long range 18" vanteilla587km
Long range takaveto621km


 
Viimeksi muokattu:
Out of spec reviews on ajellut kaikki Model 3 versiot samassa säässä 70mph testissä (112km/h). Pitkä video, mutta tässä videon lopussa kerrotut toimintamatkat eri versioille:

MalliToimintamatka
LFP takaveto446km
Performance463km
Long range 19" vanteilla496km
Long range 18" vanteilla587km
Long range takaveto621km




Noissa Long Range AWD malleissa on myös se ero että 19" vanteilla olevassa autossa on LG:n akkukennoilla varustettu akku, kun taas 18" vanteilla olevassa autossa on Panasonicin akkukennoista koottu akku.
 

During the trial, the trial vehicle averaged 1.72 kWh/mile operating at speeds exceeding 50 mph (80 km/h) on average for over half its time on the road.

1.72 kWh/maili on hitusen yli 1kWh/km eli tutummin reilu 100kWh/100km kulutus siis tuossa skenaariossa.

Aika vähällä menee kun huomioi että ihan tavallinen jenkkien suosima avolava bensana vie yli tuon ja dieselinä ehkä vähän alle.
(Oletuksena, että 10l polttoainetta sisältää n. 100kWh energiaa)

:comp:
 
Ilmeisesti osuu aika samoihin kuin Volvon testi vuodelta 2022 Saksassa. Siellä kulutus oli 40 tonnisella 1,1kWh/km kun ajettiin 80 koko ajan. Tuossa keskimäärin ajettiin tuota ja ilmeisesti puolet matkasta se hivenen ylitettiin niin kulutukseksi tuli 34 tonnisella 1,06 kWh/km.

Teslan Semissä varmaan on hivenen isompi akku ja testireitti on tietty eri kun meni hivenen pidemmälle kuin tuo Volvo aikanaan Saksassa (635 vs 500). Volvo toi myyntiin yli 600km menevän yksilön tänä vuonna.

Onko noita semejä kuinka paljon jo myyty? Volvoja on kait joku vajaa 4000 myyty ja onhan niitä kotimaassakin jo nähty. Lähinnä meinaan sitä missä Tesla noita valmistaa ja käykö siellä jo linjastot täysillä vai alkaako valmistus vasta myöhemmin?
 
1.72 kWh/maili on hitusen yli 1kWh/km eli tutummin reilu 100kWh/100km kulutus siis tuossa skenaariossa.

Aika vähällä menee kun huomioi että ihan tavallinen jenkkien suosima avolava bensana vie yli tuon ja dieselinä ehkä vähän alle.
(Oletuksena, että 10l polttoainetta sisältää n. 100kWh energiaa)

:comp:
Paljoko se polttoainerekka (vastaava) vie polttoainetta tolla reissulla? Kai ne siis säästöjen takia sähkörekkoja (osa imagon) suunnittelee, vai joku muu isompi tarkoitus?
 
Paljoko se polttoainerekka (vastaava) vie polttoainetta tolla reissulla? Kai ne siis säästöjen takia sähkörekkoja (osa imagon) suunnittelee, vai joku muu isompi tarkoitus?

Sanovat että puolet vähemmän polttoainekustannuksia verrattuna diesel verrokkiin.

 
Paljoko se polttoainerekka (vastaava) vie polttoainetta tolla reissulla? Kai ne siis säästöjen takia sähkörekkoja (osa imagon) suunnittelee, vai joku muu isompi tarkoitus?
Varmaankin säästöt ja päästöt (ja sitä kautta säästöt) Oletettavaa kuitenkin on, että polttoaineella ajaminen tulee loppumaan joka tapauksessa kun näitä päästökauppojan sun muita tulee, se kai siinä lienee tarkoitus tehdä saastuttamisesta niin kallista että ei kannata.
 
Yhdistelmä vie 30-60l/100km, jenkeissä luvut voi olla skaalan yläpäässä kun polttoaine on halpaa ja maksu tulee ajetuista kilometreistä > nopeammin on enemmän ja rekat porhaltaa 100-130km/h jos osavaltion laki antaa luvan. Kulutukselle jokainen kymppi yli 80km/h on karmeaa lisäystä, mutta ei väliä, koska halpaa.

Fleet tasolla sitten taas jo keskitytään siihen säästöpotentiaaliin sekä huoltokuluihin.
 
Teslan koeajotapahtumia tulossa jälleen! ⚡⚡

Mikäli Teslan koeajopistettä ei löydy läheltäsi, niin nyt pääset hyppäämään Teslan rattiin lähempänä sinua.

Kaikilla paikkakunnilla koeajettavissa ainakin Model 3 ja Model Y sekä paikalla Tesla Advisor ohjeistamassa ajoneuvon käyttössä.

Lappeenranta – 16.-17.10.
Rovaniemi – 16.10.
Tornio – 17.10.
Kouvola – 18.10.
Mikkeli – 29.10.
Lahti – 30.10.

Tarkemmat tiedot tapahtumista löydät tapahtumasivulta ⬇️⬇️

 

Vaihteeksi taas maan laadukkainta ja neutraaleinta uutisointia Yleltä. :rofl:

Hienosti maalataan kuva siitä, että Tesla olisi vaan yhtäkkiä spontaanisti syttynyt tulemaan, ilman mitään mainintaa siitä että tämä palo oli tapahtunut... pöpelikössä, kaksisataa metriä tieltä suistumisen jälkeen..

Eipä siinä, erittäin huono juttu nämä sähköautopalot oli merkki tai syy sitten mikä tahansa. Väkiselläkin pistää miettimään josko se LFP-akku olisi sitten kuitenkin parempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 615
Viestejä
4 441 405
Jäsenet
73 580
Uusin jäsen
Jokikarppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom