Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Itse kun en ole edes kokenut että tekniikaltaan halvoissa, toimivissa ja luotettavissa tuulilasinpyyhkimissä olisi joku oleellinen ongelma mikä pitäisi korjata.
Eivät pyyhi koko lasia, näkyvyys vaihtelee pyyhkäysten välissä, eivät tuppaa selviämään noissa kovimmissa tilanteissa, kuluvat ja se heikentää jälkeä, sulkien vaihtoon menee säännöllisesti aikaa sekä rahaa, jäätyvät talvella kiinni lasiin, vähänkään jäisenä pyyhintäjälki voi olla erittäin heikko, levittävät linnunpaskan entistä laajemmalle alueelle, sulan alle joutunut lehti/kuusen neulanen jättää häiritsevän jäljen, pissapojan käyttö heikentää hetkellisesti näkyvyyttä, nesteen lisäilyyn menee säännöllisesti aikaa sekä rahaa, neste jäätyy liian laimeana, vahva neste haisee sekä kuluttaa sulkia, jne..

Oman kokemuksen perusteella kaikista auton asioista pyyhintälaatuun voi luottaa ehkä kaikkein vähiten, ja varmaan 95% (autosta johtuvista) suunnittelemattomista pysähdykistä on johtunut heikentyneestä näkyvyydestä tuulilasin läpi. Sitä tosin en tiedä miten paljon ongelmat korjaantuisivat tällä laserillakaan, se joskus vuosia sitten demottu ultraäänellä lasin puhtaana pitävä järjestelmä kuulostaisi äkkiseltään viisaammalta vaihtoehdolta.
 
Eivät pyyhi koko lasia, näkyvyys vaihtelee pyyhkäysten välissä, eivät tuppaa selviämään noissa kovimmissa tilanteissa, kuluvat ja se heikentää jälkeä, sulkien vaihtoon menee säännöllisesti aikaa sekä rahaa, jäätyvät talvella kiinni lasiin, vähänkään jäisenä pyyhintäjälki voi olla erittäin heikko, levittävät linnunpaskan entistä laajemmalle alueelle, sulan alle joutunut lehti/kuusen neulanen jättää häiritsevän jäljen, pissapojan käyttö heikentää hetkellisesti näkyvyyttä, nesteen lisäilyyn menee säännöllisesti aikaa sekä rahaa, neste jäätyy liian laimeana, vahva neste haisee sekä kuluttaa sulkia, jne..

Oman kokemuksen perusteella kaikista auton asioista pyyhintälaatuun voi luottaa ehkä kaikkein vähiten, ja varmaan 95% (autosta johtuvista) suunnittelemattomista pysähdykistä on johtunut heikentyneestä näkyvyydestä tuulilasin läpi. Sitä tosin en tiedä miten paljon ongelmat korjaantuisivat tällä laserillakaan, se joskus vuosia sitten demottu ultraäänellä lasin puhtaana pitävä järjestelmä kuulostaisi äkkiseltään viisaammalta vaihtoehdolta.

En ole kyllä mainitsemiasi ongelmaksi kokenut. Sulkien vaihto vie useimpiin autoihin 5 minuutia ja sulat maksaa kympin, joilla pärjää vuoden. Nesteen lisäys on kanssa minuutin homma.
 
En ole kyllä mainitsemiasi ongelmaksi kokenut. Sulkien vaihto vie useimpiin autoihin 5 minuutia ja sulat maksaa kympin, joilla pärjää vuoden. Nesteen lisäys on kanssa minuutin homma.
En ymmärrä miksi pitää vastustaa kaikkea uutta "jos vanhallakin pärjää". Ei ole keneltäkään pois jos homma toimii molemmilla tavoilla. Jos laaseri oikeasti toimii eikä ole vaaraksi muille niin miksi ei? Diodin hinta muutaman kympin ja kestää koko auton eliniän kun ei ole liikkuvia osia. Best part is no part.

Sit ihan toiseen aiheeseen.
Mielenkiinnosta seurannut tuota cybertruck materiaalikeskustelua. Eikös Elon sanonut jossain että se käyttää samaa kamaa kuin SpaceX? Onnistuin kaivamaan kuvan Boca Chican pihalla olevasta rullasta. Stainless steel 4310/20 (Outokumpu).
Toimittajana siis meidän oma Outokumpu, laskeskelin että jos Elonin firmat pitää nykyisestä toimittajastaan kiinni niin tekisi noin ~10% Outokummun koko toimitusvoluumista (olettaen 1000kg per auto) 2022 mennessä. Oliskohan tässä ostonpaikka Outokummun osakkeelle? Aika poikkeuksellisen hyvää mainosta olis firmalle.

katso liitettä outokumpu spacex.jpg
 
En ole kyllä mainitsemiasi ongelmaksi kokenut. Sulkien vaihto vie useimpiin autoihin 5 minuutia ja sulat maksaa kympin, joilla pärjää vuoden. Nesteen lisäys on kanssa minuutin homma.
Riippumatta siitä pitääkö noita asioita ongelmana vai ominaisuutena, fakta on se, että tuulilasin puhtaana pitämisen voisi hoitaa huomattavasti paremmin kuin nykyisin näillä tavan pyyhkijöillä. Kyseessä on olennaisesti sekä turvallisuuteen että ajomukavuuteen vaikuttava asia. En kokenut ongelmaksi vanhan auton keskuslukituksen tai ABS-jarrujen puutettakaan, mutta se ei tarkoita, ettenkö olisi tyytyväisempi kun nuo ominaisuudet löytyy.
 
Riippumatta siitä pitääkö noita asioita ongelmana vai ominaisuutena, fakta on se, että tuulilasin puhtaana pitämisen voisi hoitaa huomattavasti paremmin kuin nykyisin näillä tavan pyyhkijöillä.

Varmasti voi, mutta tämä 20W laser ei ole sellainen. Ajattele jo tilannetta että tulee lunta, 20W laserillako ajattelit sen sulattaa (sehän pitää höyrystää välittömästi jotta se ei haittaa näkyvyyttä). Voit laskea ihan itse paljonko tuohon menee energiaa ja riittääkö 20W siihen.

Ei se mikään Star Wars tykki ole, eikä siihen ongelmaan ihan helposti mitään muuta kuin mekaanista ratkaisua löydy. Onhan näitä tuulilasille "vesiveks" vahoja ja muita ratkaisuja ollut, mutta yksikään niistä ei ole vielä perinteistä parempi ollut.
 
En ymmärrä miksi pitää vastustaa kaikkea uutta "jos vanhallakin pärjää". Ei ole keneltäkään pois jos homma toimii molemmilla tavoilla. Jos laaseri oikeasti toimii eikä ole vaaraksi muille niin miksi ei? Diodin hinta muutaman kympin ja kestää koko auton eliniän kun ei ole liikkuvia osia. Best part is no part.
Ei kyse ole niinkään uuden vastustaminen, vaan skeptisyys siihen, että patentin mukainen tuulilasinpuhdistusmenetelmä tulee todellisuudessa tuotantoon ja on oikeasti parempi kuin nykyiset tuulilasinpyyhkimet. Tuulilasinpyyhkimet on erittäin tärkeä turvallisuuteen vaikuttava laite, joka ei saa toimia ainakaan huonommin kuin nykyiset tuulilasinpyyhkimet.

Ja siis kyseessä on patentti, joka itsessään ei tosiaan millään lailla tarkoita että laite olisi tulossa tuotantoon, tai tuotantoontulolla olisi joku aikataulu. Nythän ensimmäinen linkin postannut kirjoittaja oli suunnilleen jo menossa tilaamaan Teslaa, koska siinä on laser-puhdistin tuulilasille.

Näille patenttiuutisille on tyypillistä, että osa uutisia lukevista ihmisistä ymmärtää uutiset niin, että laitteet on jo tai ihan just kaupassa ja huomenna voi mennä ostamaan. Ja sitten työpöydän kahvipöydässä hehkutetaan että miksi muilla ei ole laser-pyyhkimiä kun Testalla on (vaikka kyseessä on vain patenttipaperi, joista suurin osa ei koskaan tule tuotantoon).
 
Viimeksi muokattu:
Näille patenttiuutisille on tyypillistä, että osa uutisia lukevista ihmisistä ymmärtää uutiset niin, että laitteet on jo tai ihan just kaupassa ja huomenna voi mennä ostamaan. Ja sitten työpöydän kahvipöydässä hehkutetaan että miksi muilla ei ole laser-pyyhkimiä kun Testalla on (vaikka kyseessä on vain patenttipaperi, joista suurin osa ei koskaan tule tuotantoon).
Nimenomaan, maailma on täynnä patentteja jotka eivät ikinä tule käyttöön. On mahdollista patentoida myös asioita joille ei tule olemaan käytännön sovelluksia.
 
Ei kyse ole niinkään uuden vastustaminen, vaan skeptisyys siihen, että patentin mukainen tuulilasinpuhdistusmenetelmä tulee todellisuudessa tuotantoon ja on oikeasti parempi kuin nykyiset tuulilasinpyyhkimet. Tuulilasinpyyhkimet on erittäin tärkeä turvallisuuteen vaikuttava talite, joka ei saa toimia ainakaan huonommin kuin nykyiset tuulilasinpyyhkimet.

Ja siis kyseessä on patentti, joka itsessään ei tosiaan millään lailla tarkoita että laite olisi tulossa tuotantoon, tai tuotantoontulolla olisi joku aikataulu. Nythän ensimmäinen linkin postannut kirjoittaja oli suunnilleen jo menossa tilaamaan Teslaa, koska siinä on laser-puhdistin tuulilasille.

Näille patenttiuutisille on tyypillistä, että osa uutisia lukevista ihmisistä ymmärtää uutiset niin, että laitteet on jo tai ihan just kaupassa ja huomenna voi mennä ostamaan. Ja sitten työpöydän kahvipöydässä hehkutetaan että miksi muilla ei ole laser-pyyhkimiä kun Testalla on (vaikka kyseessä on vain patenttipaperi, joista suurin osa ei koskaan tule tuotantoon).
Tää on sellanen juttu mikä jokaisen tulis ymmärtää. Jenkkilässä on fiksua hakea heti patentteja kun jokin "kuningasidea" saadaan teoriatasolla järkeiltyä. Se ei tarkoita että tällänen heti kohta tulossa. Mitä tuohon turvallisuuteen tulee, jos tälläset joskus autoon tulee niin ois kiva olla ne normipyyhkijät olemassa backup laitteena jos noi laserit failaa. Ei varmaan haittaa jos ainakin pilotointijakson ajan (X vuotta) ne pyyhkijät on siellä jossain alhaalla piilossa kaiken varalta. Vähän niinku jos ovet aukeavat itsestään sähköisesti niin on ihan kiva et niissä on myös ne ovenkahvat, ihan varuilta.
 
Varmasti voi, mutta tämä 20W laser ei ole sellainen. Ajattele jo tilannetta että tulee lunta, 20W laserillako ajattelit sen sulattaa (sehän pitää höyrystää välittömästi jotta se ei haittaa näkyvyyttä). Voit laskea ihan itse paljonko tuohon menee energiaa ja riittääkö 20W siihen.

Ei se mikään Star Wars tykki ole, eikä siihen ongelmaan ihan helposti mitään muuta kuin mekaanista ratkaisua löydy. Onhan näitä tuulilasille "vesiveks" vahoja ja muita ratkaisuja ollut, mutta yksikään niistä ei ole vielä perinteistä parempi ollut.
Laser ei varmasti tule pätemään kaikissa tilanteissa, eikä siten poista tarvetta myös tavallisille pyyhkijöille, mutta tavallisessa kevyessä sateessa voi toimia ihan hyvin. Samoin kuin nuo vettä hylkivät pinnoittet vain avustavat puhtaana pysymistä, eivätkä korvaa pyyhkijöitä kuin tietyissä tilanteissa. Missään ei myöskään olla väitetty, että toiminta perustuisi koko kohteen sulattamiseen ja hörystämiseen. Mutulla heittäisin, että laserilla ammutaan tarkasti kohdistettu lyhyt suuritehoinen pulssi kohteeseen (vesipisara, roska, tjms.), joka sitten höyrystää räjähdysmäisesti minimaalisen osan siitä ja syntynyt shokkiaalto saa kohteen irrottautumaan lasista. Pikaisesti laskettuna jos 20W laserin säde saataisiin kohdistettua 0.1mm^3 alalle, riittäisi se nostamaan veden lämpötilan nollasta 700 asteiseksi höyryksi 100µs aikana, eli pisaroita voisi ampua 10 000 kertaa sekunnissa. Teoriassa mahdollista, tulevaisuus näyttää sitten miten toimii käytännössä.
 
En ole kyllä mainitsemiasi ongelmaksi kokenut. Sulkien vaihto vie useimpiin autoihin 5 minuutia ja sulat maksaa kympin, joilla pärjää vuoden. Nesteen lisäys on kanssa minuutin homma.
Kyllähän sulat kestää enemmän kuin vuoden?

Vähintään 2-3v menee helposti ilman että ominaisuudet huononevat vielä pahasti. Mulla on nyt varmaan 7v vanhat sulat autossa ja voisi alkaa vaihtamaan kun ei tuota suolapaskaa enää saa nätisti pois.

Patentissa tavanomaisia tuulilasinpyyhkijöitä kuvaillaan tehottomiksi, sillä ne eivät yleensä ulotu kaikkiin tuulilasin kohtiin.

Mikähän vitun ongelma on se että lasin ylänurkat eivät pyyhkiydy?

Perus Teslan gimmick ominaisuus taas, millä voidaan jotain hypeä lisätä tms. (ja nimenomaan, vain patentti mistä ei voida tietää että tuleeko oikeasti edes käyttöön koskaan, mutta näyttää toimivan niinkuin Teslakin varmaan toivoo.. hypeä).

Kyllä se mekaaninen pyyhin on hyvä olla olemassa ainakin Suomessa. Välillä kun lentää semmonen 3cm paksunen loska kasa lasiin, kun joku ajaa ohi keskikaistalla olevan loskakasan päältä, niin mekaanisella pyyhkimellä se ainakin lentää pois lasista heti.
 
Tuli muuten mieleen miksi aina kaikki polttisdudet itkee siitä että akun lataus kestää helvetin kauan ja sit tollasilla roadtripeillä pitää pysähtyy kahdeks tunniks odottaa et akku on täynnä? Jossain jenkeissä noita super chargereita on aika paljon eikä sun tarvii lataa sitä akkuu täyteen joka pysähdyksellä. Pidät parin tunnin välein taukoa ja lataat sen ajan mitä oot pysähdyksissä. Oli se sitten lounas tai kaffepaussi. Ei se ihan yhtä vaivatonta ole kuin polttiksella ja vähän joutuu ehkä kattoo mitä reittiä ajaa. Mutta ei se ongelma kuitenkaan ihan niin massiivinen ole kuin mitä itketään. Kyse on lähinnä tottumiskysymyksestä. Sähkiksiä yritetään istuttaa tasan samaan toimintamalliin mitä polttiksilla on totuttu.
 
Jossain jenkeissä noita super chargereita on aika paljon eikä sun tarvii lataa sitä akkuu täyteen joka pysähdyksellä.
Ei ne jenkeissä olevat Superchargerit täällä suomessa mieltä lämmitä. Lisäksi superchargerit lataavat vain Tesloja. Mietippä jos moottoriteiden varsilla olisi bensa-asemia, joista saisi bensaa vain Volkkariin, mutta ei muihin autoihin. Merkkikohtaisten latausasemien rakentaminen on valtateiden sähköistämisen kannalta huono asia, ei hyvä asia.

Toki yleiskäyttöisiä latausasemia jatkossa tulee lisää ja lataustehot kasvavat, joten ongelma pienenee koko ajan. Mutta tällä hetkellä tilanne ei ole mitenkään ideaali pitkän matkan reissuille.
 
Ei ne jenkeissä olevat Superchargerit täällä suomessa mieltä lämmitä. Lisäksi superchargerit lataavat vain Tesloja. Mietippä jos moottoriteiden varsilla olisi bensa-asemia, joista saisi bensaa vain Volkkariin, mutta ei muihin autoihin. Merkkikohtaisten latausasemien rakentaminen on valtateiden sähköistämisen kannalta huono asia, ei hyvä asia.

Toki yleiskäyttöisiä latausasemia jatkossa tulee lisää ja lataustehot kasvavat, joten ongelma pienenee koko ajan. Mutta tällä hetkellä tilanne ei ole mitenkään ideaali pitkän matkan reissuille.
No anteeksi kauheasti, tarkennan:
En ymmärrä ihmisiä jotka itkee TESLAN latausajasta JENKEISSÄ kun suunnitellaan roadtrippejä.
Helpottiko?
Oon tosi pahoillani jos täällä perävittulassa ei noita latauspisteitä ole tarpeeksi. :rofl:
 
Tuli muuten mieleen miksi aina kaikki polttisdudet itkee siitä että akun lataus kestää helvetin kauan ja sit tollasilla roadtripeillä pitää pysähtyy kahdeks tunniks odottaa et akku on täynnä? Jossain jenkeissä noita super chargereita on aika paljon eikä sun tarvii lataa sitä akkuu täyteen joka pysähdyksellä. Pidät parin tunnin välein taukoa ja lataat sen ajan mitä oot pysähdyksissä. Oli se sitten lounas tai kaffepaussi. Ei se ihan yhtä vaivatonta ole kuin polttiksella ja vähän joutuu ehkä kattoo mitä reittiä ajaa. Mutta ei se ongelma kuitenkaan ihan niin massiivinen ole kuin mitä itketään. Kyse on lähinnä tottumiskysymyksestä. Sähkiksiä yritetään istuttaa tasan samaan toimintamalliin mitä polttiksilla on totuttu.
No pääseekö sillä supatsaatserilla jatkamaan matkaa 2 tunnin verran säädyllisessä ajassa? Tesla Motor Club -foorumilta löytyneen videon perusteella -15 asteen pikkupakkasilla kulutus maantienopeuksissa lämpimällä akulla, lämmitys 19 asteella penkinlämmittimien kera, oli n. 23 kW/100 km. Syömässä piti käydä, mutta oliko paikan vieressä latauspistettä? Ei. Syömisen aikana akku oli jäähtynyt sen verran, että 5 minuutin latauksenkaan jälkeen superduperchargerista ei herunut kuin 20 kW. Valitettavasti eivät näyttäneet latausta loppuun saakka, mutta 5 minuutin päästä pitäisi mielestäni päästä jo jatkamaan matkaa.

Sanotaan, että akkuun saisi mehua keskimäärin 100 kW teholla. Siltikin 2 tunnin välein pitäisi tehdä 30 minuutin pysähdys + auton saaminen lataukseen ja siitä pois. Aika paljon kuluu kahvia tuossa hommassa. Paitsi ettei kahvia ole tarjolla latauspisteen vieressä.

 
No pääseekö sillä supatsaatserilla jatkamaan matkaa 2 tunnin verran säädyllisessä ajassa? Tesla Motor Club -foorumilta löytyneen videon perusteella -15 asteen pikkupakkasilla kulutus maantienopeuksissa lämpimällä akulla, lämmitys 19 asteella penkinlämmittimien kera, oli n. 23 kW/100 km. Syömässä piti käydä, mutta oliko paikan vieressä latauspistettä? Ei. Syömisen aikana akku oli jäähtynyt sen verran, että 5 minuutin latauksenkaan jälkeen superduperchargerista ei herunut kuin 20 kW. Valitettavasti eivät näyttäneet latausta loppuun saakka, mutta 5 minuutin päästä pitäisi mielestäni päästä jo jatkamaan matkaa.

Sanotaan, että akkuun saisi mehua keskimäärin 100 kW teholla. Siltikin 2 tunnin välein pitäisi tehdä 30 minuutin pysähdys + akun saaminen lataukseen ja siitä pois. Aina paljon kuluu kahvia tuossa hommassa. Paitsi ettei kahvia ole tarjolla latauspisteen vieressä.


Ja pohjoisnavalla ei oo yhen yhtä supadupazaazeria...
 
Esimerkkini ei koskenut ääriolosuhteita kuten kovaa pakkasta, siksi kommenttini.
Ääriolosuhteita o_O. Massachusettsin Westfordissa, josta nuo näyttivät lähtevän liikkeelle, oli nopealla googletuksella tammi-maaliskuussa tänä vuonna 14 päivää, joina lämpötila oli 10 F tai alle.
 
Ääriolosuhteita o_O. Massachusettsin Westfordissa, josta nuo näyttivät lähtevän liikkeelle, oli nopealla googletuksella tammi-maaliskuussa tänä vuonna 14 päivää, joina lämpötila oli 10 F tai alle.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Mun pointti oli että ne itkut ei millään tavalla liity pakkasiin. Täysin irrelevanttia mun postauksen kannalta. Se että joku kaivaa pakkasista esimerkkiä itkujen tueks on täysin ääliömäistä. Toki saa itsestään ääliön tehdä jos sitä haluaa.
 
Voi pyhä yksinkertaisuus. Mun pointti oli että ne itkut ei millään tavalla liity pakkasiin. Täysin irrelevanttia mun postauksen kannalta. Se että joku kaivaa pakkasista esimerkkiä itkujen tueks on täysin ääliömäistä. Toki saa itsestään ääliön tehdä jos sitä haluaa.

Siis onko sun "pointti" nyt se että kaikki on hyvin niin kauan kuin Teslalla ajaa säädetyissä olosuhteissa säädetyllä alueella säädetyn matkan? Ja ainoastaan näillä parametreilla saa keskustelua jatkaa?
 
Siis onko sun "pointti" nyt se että kaikki on hyvin niin kauan kuin Teslalla ajaa säädetyissä olosuhteissa säädetyllä alueella säädetyn matkan? Ja ainoastaan näillä parametreilla saa keskustelua jatkaa?
Ei, mun pointti oli etten ymmärrä itkuja roadtripin suunnittelussa kuinka akun lataus tyhjästä täyteen kestää tolkuttoman kauan. Eli kirjaimellisesti yritetään istuttaa polttiksen tilalle sähkis ja sen pitäs toimia just samalla tavalla = ajetaan tankki tyhjäks ja tankataan se 5 minuutissa täyteen. Ja näitä saa lukea ihan tolkuttomia määriä jopa sellasilta alueilta missä on koko ajan lämmin ja supercharger verkosto on hyvällä mallilla. Ei vain haluta muuttaa opittuja tapoja tai osata edes ajatella sen boxin ulkopuolella.

Jos joku haluaa keskustelua jatkaa eri suuntaan niin sen voi tehdä muussa muodossa kuin rakentaa vasta-argumenttia yllä olevalle ihmettelylle.
 
Ja näitä saa lukea ihan tolkuttomia määriä jopa sellasilta alueilta missä on koko ajan lämmin ja supercharger verkosto on hyvällä mallilla

Varmasti, mutta tällä forumilla ei taida monikaan keskustelija asua semmoisella alueella. Eikö sellaisiin viittaaminen ole aivan täysin turhaa? Täällä kannattaa mielummin keskittyä siihen todellisuuteen mikä meillä on.

Muussa tapauksessa kohta keskustelussa voidaan aloittaa Kalliossa oleskelevan jäätelömyyjäpoliitikon maailmankuvaa ettei tarvita kuin dösä, koska kaikki muut lähtökohdat ovat vääriä. Eli koko autoa ei tarvita, vaan meidän pitäisi tyytyä ihanuuteen joka on julkinen liikenne - koska jossakin joku voi ehkä elää näin kunhan lainaa kaveriltaan aina välillä autoa.
 
Varmasti, mutta tällä forumilla ei taida monikaan keskustelija asua semmoisella alueella. Eikö sellaisiin viittaaminen ole aivan täysin turhaa? Täällä kannattaa mielummin keskittyä siihen todellisuuteen mikä meillä on.

Muussa tapauksessa kohta keskustelussa voidaan aloittaa Kalliossa oleskelevan jäätelömyyjäpoliitikon maailmankuvaa ettei tarvita kuin dösä, koska kaikki muut lähtökohdat ovat vääriä. Eli koko autoa ei tarvita, vaan meidän pitäisi tyytyä ihanuuteen joka on julkinen liikenne - koska jossakin joku voi ehkä elää näin kunhan lainaa kaveriltaan aina välillä autoa.
Mun ajatusmaailma ei pyöri tän pimeän keshitysmaan ympärillä vaikka täällä asunkin. Jos täällä ei saa kommentoida asioita jotka tapahtuu rajojen ulkopuolella niin siitä ois kiva saada vahvistus niin voin lopettaa tai jopa poistua. On ihan eri asia jos keskustelussa on alun perin spesifioitu Suomen oloja. Oma kommentti oli enempi irtonainen keskustelusta ja keskittyi siihen millanen ajatusmaailma ihmisellä herkästi voi olla kun istutaan tiukasti siellä totutussa muotissa "muutos on pahasta".
 
Mun ajatusmaailma ei pyöri tän pimeän keshitysmaan ympärillä vaikka täällä asunkin. Jos täällä ei saa kommentoida asioita jotka tapahtuu rajojen ulkopuolella niin siitä ois kiva saada vahvistus niin voin lopettaa tai jopa poistua. On ihan eri asia jos keskustelussa on alun perin spesifioitu Suomen oloja. Oma kommentti oli enempi irtonainen keskustelusta ja keskittyi siihen millanen ajatusmaailma ihmisellä herkästi voi olla kun istutaan tiukasti siellä totutussa muotissa "muutos on pahasta".
Onko se itkemistä jos roadtripillä joutuu "turhaan" pysähtymään lataamaan sitä Teslaa ja mainitsee tästä ongelmasta?
En tiedä tarkemmin mihin keskusteluun tässä viittaat ja mitä kaikkea siihen liittyy, mutta tilanne ei mielestäni ole kehittynyt paremmaksi roadtrippejä harrastavien näkökulmasta jos ennen on ajanut pitkiä reissua polttiksella halvan bensan maassa.
Jos joku asia kehittyy huonompaan suuntaan niin se ei ole itkemistä, saati muutosvastarintaa.
Olen ehdottomasti autokannan sähköistymisen kannattaja, en silti väitä että sähköauto olisi kaikissa käyttöskenaarioissa parempi. Pitkää matkaa ajaessa täytyy ladata, se on fakta eikä itkemistä.
 
Onko se itkemistä jos roadtripillä joutuu "turhaan" pysähtymään lataamaan sitä Teslaa ja mainitsee tästä ongelmasta?
En tiedä tarkemmin mihin keskusteluun tässä viittaat ja mitä kaikkea siihen liittyy, mutta tilanne ei mielestäni ole kehittynyt paremmaksi roadtrippejä harrastavien näkökulmasta jos ennen on ajanut pitkiä reissua polttiksella halvan bensan maassa.
Jos joku asia kehittyy huonompaan suuntaan niin se ei ole itkemistä, saati muutosvastarintaa.
Olen ehdottomasti autokannan sähköistymisen kannattaja, en silti väitä että sähköauto olisi kaikissa käyttöskenaarioissa parempi. Pitkää matkaa ajaessa täytyy ladata, se on fakta eikä itkemistä.
Jos se itkeminen omaan napaan tuijottaen on tärkeämpää kuin tarkastella kokonaiskuvaa ja tulevaisuutta mihin ollaan menossa niin kaitpa sen voi itselleen perustella faktojen tiskiin lyömisellä. En mä kauheasti näe turhana pysähdyksenä ajaa vaikka 1000km reissun kahdella pysähdyksellä, lounas ja pidempi kaffepaussi tai kaks ruokailua jos tykkää enempi syödä. Jos on ihan tolkuton kiire niin kaitpa se bensakone on sitten ainoa vaihtoehto. Kukin valitsee auton omiin käyttötarpeisiinsa. Ymmärtääkseni Superchargerit lataa noin 10km minuutissa rangea. se 300km mitä yhdellä pyrähdyksellä ajaa tulee 30 minuutissa takas, ei toi nyt niin katastrofaalista ole. Saahan sitä itkeä jos itkettää, valittaminen on niin saatanan kivaa. :D
 
Jos se itkeminen omaan napaan tuijottaen on tärkeämpää kuin tarkastella kokonaiskuvaa ja tulevaisuutta mihin ollaan menossa niin kaitpa sen voi itselleen perustella faktojen tiskiin lyömisellä. En mä kauheasti näe turhana pysähdyksenä ajaa vaikka 1000km reissun kahdella pysähdyksellä, lounas ja pidempi kaffepaussi tai kaks ruokailua jos tykkää enempi syödä. Jos on ihan tolkuton kiire niin kaitpa se bensakone on sitten ainoa vaihtoehto. Kukin valitsee auton omiin käyttötarpeisiinsa. Ymmärtääkseni Superchargerit lataa noin 10km minuutissa rangea. se 300km mitä yhdellä pyrähdyksellä ajaa tulee 30 minuutissa takas, ei toi nyt niin katastrofaalista ole. Saahan sitä itkeä jos itkettää, valittaminen on niin saatanan kivaa. :D
Ohi aiheen menee mutta menköön.
Sanoitkin jo itse että jokainen valitsee auton käyttötarpeen mukaan. Oikeassa elämässä on näitä Lappiin tai muuten pitkää matkaa ajavia joille se Tesla ei sovellu, veikkaan tälläisia ihmisiä asuvan myös rapakon toisella puolella.
Jos tälläinen henkilö mainitsee ettei voisi ajaa Teslalla, tai sähköautolla ylipäätään, niin onko hän itkijä tai omaan napaan tuijottaja?
Puhuit myös laatikon ulkopuolelta ajattelusta, mielestäni henkilö joka ostaa itselleen soveltumattoman auton ajattelee enemmänkin laatikko päässä.
Ja edelleen mielestäni on hyvä että sähköautot yleistyvät ja seuraan kehitystä mielenkiinnolla, en silti ala neuvomaan muita autovalinnoissa jos sähkö ei (vielä) ole heille vaihtoehto. En myöskään pidä heitä valittajina ja itkijöinä.
 
Ohi aiheen menee mutta menköön.
Sanoitkin jo itse että jokainen valitsee auton käyttötarpeen mukaan. Oikeassa elämässä on näitä Lappiin tai muuten pitkää matkaa ajavia joille se Tesla ei sovellu, veikkaan tälläisia ihmisiä asuvan myös rapakon toisella puolella.
Jos tälläinen henkilö mainitsee ettei voisi ajaa Teslalla, tai sähköautolla ylipäätään, niin onko hän itkijä tai omaan napaan tuijottaja?
Puhuit myös laatikon ulkopuolelta ajattelusta, mielestäni henkilö joka ostaa itselleen soveltumattoman auton ajattelee enemmänkin laatikko päässä.
Ja edelleen mielestäni on hyvä että sähköautot yleistyvät ja seuraan kehitystä mielenkiinnolla, en silti ala neuvomaan muita autovalinnoissa jos sähkö ei (vielä) ole heille vaihtoehto. En myöskään pidä heitä valittajina ja itkijöinä.
Täysin samaa mieltä.
Tosin kuten aikaisemmin mainitsin, nämä itkijät eivät ole olleet omiin tarpeisiinsa autoa etsiviä ja selkein argumentein perustellu miksi eivät sähkistä halua. Kyseessä on yleinen itku joka kohdistuu vain siihen että auton lataus tyhjästä täyteen kestää tunnin tjms.
 
Mun ajatusmaailma ei pyöri tän pimeän keshitysmaan ympärillä vaikka täällä asunkin

Suosittelen tutustumaan alueisiin joilla noita Superchargereita on jenkeissäkin. "kehitysmaa" kommentista saa sellaisen kuvan ettet ole hirveästi maailmaan tutustunut.
 
Ei tuo Teslan verkosto jenkeissäkään mikään täydellinen ole. Onhan noita esim. tubettaja jolla oli kolme teslaa ja lähin pikalataus on kahden tunnin päässä (ison kaupungin metropolitan alueella). Myi yhden pois ja hankki plugin hybridin kun reissut anoppilaan menivät jatkuvaan latailuun ja sen kanssa säätämiseen.

Sinänsä itseasiassa diesel gaten takia sinne on Volkkarin toimesta pykätty yksi latausasemaverkosto lisää (on toki paljon muitakin) ja siellä jos missä se lataus on harrastuneisuutta vaativaa (paikoitellen myös Teslalla).

Jos latausverkoston laatua lähdetään arvioimaan niin veikkaisin Norjan olevan selkeästi edellä jenkkilää.
 
Cybertruck "panssaroituna" on kai haasteellinen saada EU:ssa lailliseksi. Koska ainakin siinä protossa oli paksusta raudasta tehty kori.

Tellerin mukaan EU edellyttää ajoneuvoihin erityisiä jalankulkijoille suunniteltuja törmäysvyöhykkeitä.

”Puskurin ja konepellin tulee jalankulkijoita suojatakseen joustaa ja absorboida törmäysenergiaa”, saksalaisen autolehti Automobile Wochen haastattelema Teller kertoi. Näitä edellytyksiä panssaroitu avolava ei täytä.

Lisäksi jalankulkijoita koskevat turvamääräykset kiristyvät Euroopassa koko ajan. Helmikuussa Euroopan parlamentissa äänestettiin ajoneuvojen uusista turvastandardeista.

Autoihin edellytetään jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin reagoivia turvajärjestelmiä. Lainlaatijat äänestivät myös uusiin autoihin vuodesta 2022 lähtien asennetavien nopeusrajoittimien puolesta.
Mutkia matkassa – Estävätkö EU:n tiukat turvamääräykset Teslan avolavan Euroopan valloituksen?
 
Cybertruck "panssaroituna" on kai haasteellinen saada EU:ssa lailliseksi. Koska ainakin siinä protossa oli paksusta raudasta tehty kori.


Mutkia matkassa – Estävätkö EU:n tiukat turvamääräykset Teslan avolavan Euroopan valloituksen?

Mitenköhän meinaavat korjata. Vai meinaavatko lainkaan. Ei varmaan ole tilauskirjat paksuna euroopan tilauksia ja tuskin tulee olemaan. Eihän tollanen iso avolava vastaa mitenkään sitä millä eurooppalaiset ajaa. Oishan se vähän kornia jos keulasta vaihdettais matsku johonkin muuhun joustavaan ja ehkä muotoiltaisiin uusiksi. Samalla menis varmaan koko rungon suunnittelu uusiksi kun ei kanna samalla tavalla.

e: Täyttääkö sitten nuo muut jenkki rassit nämä eu määräykset esim. F150 ja Escalade noissahan on keula jossain 1,5m korkeudessa eikä varmaan ime sitä jalankulkijaa pehmeän pellin syleilyyn. Vai oliko tämä nyt se juttu juuri missä C-luokka oli ratkaisu?
 
Mitenköhän meinaavat korjata. Vai meinaavatko lainkaan. Ei varmaan ole tilauskirjat paksuna euroopan tilauksia ja tuskin tulee olemaan. Eihän tollanen iso avolava vastaa mitenkään sitä millä eurooppalaiset ajaa. Oishan se vähän kornia jos keulasta vaihdettais matsku johonkin muuhun joustavaan ja ehkä muotoiltaisiin uusiksi. Samalla menis varmaan koko rungon suunnittelu uusiksi kun ei kanna samalla tavalla.

e: Täyttääkö sitten nuo muut jenkki rassit nämä eu määräykset esim. F150 ja Escalade noissahan on keula jossain 1,5m korkeudessa eikä varmaan ime sitä jalankulkijaa pehmeän pellin syleilyyn. Vai oliko tämä nyt se juttu juuri missä C-luokka oli ratkaisu?

Taitaa mennä paino yli B luokan eli se on pakosta C luokan ajoneuvo. En tiedä miten jenkeissä noi menee ja tarkasta painosta ei ole tietoa mutta Tesla taisi puhua medium luokan truckista eli oltaisiin siellä lähellä 4t painoa kilogrammoissa.
 
Taitaa mennä paino yli B luokan eli se on pakosta C luokan ajoneuvo. En tiedä miten jenkeissä noi menee ja tarkasta painosta ei ole tietoa mutta Tesla taisi puhua medium luokan truckista eli oltaisiin siellä lähellä 4t painoa kilogrammoissa.
F150 menee yleensä Suomessa pakuksi/hlöautoksi. Tietenkin poikkeuksiakin on (jos valitsee tuhdimmilla akseleilla). F250 ja isommat on sitten jo kuorma-autoja. Escaladeki on samalla tavalla siinä rajalla. Riippuu akseleista.

Ellei sitten joku Truckmasters muokkaile siitä Suomessa C-luokan autoa. Vähän samalla tavalla kuin aikoinaan Dodge Durangon kanssa kävi.
TruckMasters Okenos DODGE DURANGO 4.7A K-A 4x4 2003 - Vaihtoauto - Nettiauto
Dodge Durango Sport/Sxt 4.7 V8 Magnum Farmari 2002 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän meinaavat korjata. Vai meinaavatko lainkaan. Ei varmaan ole tilauskirjat paksuna euroopan tilauksia ja tuskin tulee olemaan. Eihän tollanen iso avolava vastaa mitenkään sitä millä eurooppalaiset ajaa. Oishan se vähän kornia jos keulasta vaihdettais matsku johonkin muuhun joustavaan ja ehkä muotoiltaisiin uusiksi. Samalla menis varmaan koko rungon suunnittelu uusiksi kun ei kanna samalla tavalla.

e: Täyttääkö sitten nuo muut jenkki rassit nämä eu määräykset esim. F150 ja Escalade noissahan on keula jossain 1,5m korkeudessa eikä varmaan ime sitä jalankulkijaa pehmeän pellin syleilyyn. Vai oliko tämä nyt se juttu juuri missä C-luokka oli ratkaisu?
Eka ainakin tehdään usan markkinoille ja sitten jos kysyntää on, niin tehtäisiin myös muualle sopivaa mallia? Huonolla tuurilla tulisi vain usa malli myyntiin.

"Tekniset tiedot*
*Kaikki kokoonpanot ovat määrityksiltään tarkoitettu vain Yhdysvaltain markkinoille. Maailmanlaajuisille markkinoille soveltuvat määritykset kehitetään myöhemmin kysynnän perusteella."


Pitäisi tulla tuosta superhyvästä teräksestä.
"ULKOINEN TUKIRAKENNE
Cybertruckin uskomattoman luja kori on suunniteltu matkustajien turvallisuus etusijalla. Alkaen sen lähes tulkoon läpäisemättömästä ulkoisesta tukirakenteesta, joka ikinen osa on suunniteltu ylivoimaisen kestäväksi. Autossa on käytetty muun muassa kylmävalssattua ruostumatonta Ultra-Hard 30X -terästä ja Teslan panssarilasia."
 
Mikä tää panssarilasipelleily on? :facepalm: Ostaako idiootit tota vehjettä jotenkin enemmän, kun tuntevat olevansa vippejä? Vai onko siellä jenkeissä niin vaarallista, että pelkäävät jonkun ampuvan autoon?
 
Ymmärtääkseni Superchargerit lataa noin 10km minuutissa rangea. se 300km mitä yhdellä pyrähdyksellä ajaa tulee 30 minuutissa takas, ei toi nyt niin katastrofaalista ole. Saahan sitä itkeä jos itkettää, valittaminen on niin saatanan kivaa. :D
Tämä tulee tuottamaan vielä haasteita, jos yksi auto istuu laturissa sen 30-45 minuuttia, ja sähköautot yleistyy reilusti, niin "tankkaus"jonot voi olla jossain vaiheessa aika hurjat. Toki kehitys kehittyy, mutta kehittyykö tarpeeksi nopeasti tuo latausnopeus. Jos esim 3 autoa jonottaa laturiin. yksi on latauksessa vielä 15 minsaa ja seuraava sen 30 minsaa niin viimeinen on joutunut istumaan tunnin ja 15 minuuttia ennen kuin pääsee ladatulla autolla matkaan.
 
Tämä tulee tuottamaan vielä haasteita, jos yksi auto istuu laturissa sen 30-45 minuuttia, ja sähköautot yleistyy reilusti, niin "tankkaus"jonot voi olla jossain vaiheessa aika hurjat. Toki kehitys kehittyy, mutta kehittyykö tarpeeksi nopeasti tuo latausnopeus. Jos esim 3 autoa jonottaa laturiin. yksi on latauksessa vielä 15 minsaa ja seuraava sen 30 minsaa niin viimeinen on joutunut istumaan tunnin ja 15 minuuttia ennen kuin pääsee ladatulla autolla matkaan.
Juu tässä selvästi yksi haaste taklattavaksi. Kehitys kehittyy ja siinä kohtaa missä kehitys ei kehity tarpeeks nopeasti pitää vain lisätä latauspisteitä. Smoothisti tää ei tuu menemään. Taatusti yskähdellään matkalla kunnes balanssi saavutetaan. Sellasta se on.
 
Kiva juttu juu, mutta en kyllä "lahjaksi" kutsuisi parin tonnin hintalapulla :lol:
On ilmeisesti ensimmäinen päivitys, josta rahastetaan.

Tuo pari tonnia taitaa olla aika samassa suhteessa kuin ostohinnatkin. Jos haluaa eniten tehoa, niin tuo tehokkain on minusta selvästi paras. -"Joululahja" toki toiseksi paras, eikä tarvitse autoa vaihtaa :)

model 3
4.6s LR 62 200€
3.4s Perf 67 900€
=5700€
 
Tämä tulee tuottamaan vielä haasteita, jos yksi auto istuu laturissa sen 30-45 minuuttia, ja sähköautot yleistyy reilusti, niin "tankkaus"jonot voi olla jossain vaiheessa aika hurjat. Toki kehitys kehittyy, mutta kehittyykö tarpeeksi nopeasti tuo latausnopeus. Jos esim 3 autoa jonottaa laturiin. yksi on latauksessa vielä 15 minsaa ja seuraava sen 30 minsaa niin viimeinen on joutunut istumaan tunnin ja 15 minuuttia ennen kuin pääsee ladatulla autolla matkaan.

Tuossa auttaa aika paljon se, että akku saa usein olla lähes tyhjä määränpäässä eli vaikkapa monien Teslojen tapauksessa 600km matkalla pitää ladata vain ~300km ajoon tarvittava sähkö. Käytännössä tarkoittaa max. 15 minuutin pysähdyksiä supereilla vaikkapa Helsinki-Oulu -välillä.Tietysti ruuhkatilanteissa voi tulla houkutus ladata "liian kauan" kun kerran pääsee laturille, mikä hidastaa kaikkien matkantekoa jos kaikki tekevät niin.
 
On ilmeisesti ensimmäinen päivitys, josta rahastetaan.

Tuo pari tonnia taitaa olla aika samassa suhteessa kuin ostohinnatkin. Jos haluaa eniten tehoa, niin tuo tehokkain on minusta selvästi paras. -"Joululahja" toki toiseksi paras, eikä tarvitse autoa vaihtaa :)

model 3
4.6s LR 62 200€
3.4s Perf 67 900€
=5700€
Pitää muistaa, että Performance mallissa on muutakin eroa kuin voimansiirto. Eli jäykempi alusta ja isommat jarrut, jotka vaativat isommat vanteet. Nämä yhdessä sitten johtaa epämukavampaan ajoon, vaikka ripeässä ajossa se onkin parempi. Eli sikäli ihan hyvä vaihtoehto maksaa tuo 2000$ lisää, jos haluaa muuten "perus"mallin.
 
Cyber rukin panssari pelleily tuntuu jenkkeihin uppoavan hyvin. Mahtaa olla karu ylläri osalla kun ei kestä tulitusta ku leffoissa konsanaan.. Jenkki foorumeita katsellu ni osa kuvittelee et tuo on about tuhoutumaton. :lol:
 
Pitää muistaa, että Performance mallissa on muutakin eroa kuin voimansiirto. Eli jäykempi alusta ja isommat jarrut, jotka vaativat isommat vanteet. Nämä yhdessä sitten johtaa epämukavampaan ajoon, vaikka ripeässä ajossa se onkin parempi. Eli sikäli ihan hyvä vaihtoehto maksaa tuo 2000$ lisää, jos haluaa muuten "perus"mallin.
Nettiauton ainut Model 3 näyttäisi olevan joku Performance "miinus". Eli tehot ja hinta on samat kuin Performance mallissa, mutta ulkonäkö sama kuin LR mallissa. Tuo 2000$ maksava LR on kyllä halvempi. Oikeaan Performanceen ei saa myöskään tuota vetokoukkua.

Tesla Model 3 Model 3 Performance *RAHOITUS ALKAEN 1,89%+KULUT* - Rahoituskumppani - Sinun Kumppanisi Porrasperä 2019 - Vaihtoauto - Nettiauto
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 681
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom