Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

EU tyyppihyväksyntä tehdään ihan fyysiselle autolle, eli pelkän suunnitelman perusteella sitä ei muutenkaan tehdä.

Sinänsä EU:n ja USA:n määräykset ei ole niin kaukana toisistaan, että tyyppihyväksyntä toiseen olisi mikään merkittävä este.

Meinaan vaan noita vaikka nyt kolaritestejä, missä jalankulkijakin pitää ottaa huomioon. Muuten tuossa nyt tuskin on mitään mitä ei voisi muuttaa tai tehdä euroopan naurettavia sääntöjä varten. Hmm, eikähän automatiikka pidä huolen ettei mitään ylimääräistä pitäisi tulla jyrätyksi, vaan ei kai vielä sellainen riitä. No sen näyttää aika.
Oli muistaaksnei joku uutisotsikko mikä vilahti vähän vauhdilla ohi, mutta tyyliin tesla pelasti jonkun ankka perheen poikueineen, kun osasi pysähtyä itse.
 
Oli muistaaksnei joku uutisotsikko mikä vilahti vähän vauhdilla ohi, mutta tyyliin tesla pelasti jonkun ankka perheen poikueineen, kun osasi pysähtyä itse.

Tuossa tilanteessa jos joku ajaisi perään niin Tesla kuski toki joutuu maksumieheksi, ankan takia ei saa pysäyttää.
 
Tuossa tilanteessa jos joku ajaisi perään niin Tesla kuski toki joutuu maksumieheksi, ankan takia ei saa pysäyttää.

Niinpä onkin, tai ei välttämättä. Ainakin yksi uutinen kertoi vaihtoehtoisista tuomioista:

Pitäisikö tiellä tepastelevan sorsapoikueen päälle ajaa, ettei saa syytettä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta?

Taitaa olla vaan nuo automaattiset hätäjarrutussysteemit sellaisia, merkistä riippumatta että kuljettaja muuttuu matkustajaksi, jos jotain esimerkin kaltaista tapahtuu. Voiko silloin edes syyllistä löytää siitä kuuluisasta peilistä.
 
Mitäs luokkaa Model 3:n vakuutukset ovat maksaneet, ja onko edelleen tilanne että osa vakuutusyhtiöistä ei vakuuta Teslaa? Parin vakuutusyhtiön sivuilla koittanut laskea hintaa mutta osassa ilmoittavat että ei voi laskea netissä, pitäisi jaksaa soittaa asiakaspalveluun...
Fennialla oli samanhintainen kuin nyk. A7. Eli liikennevakuutus ja kasko ~850€.
 
Cybertruck liikenteessä.


fvpf8OA.jpg

Onse komea peli. Hienoa että aikaistui tuo Tri-motor :tup:



Tuolla vielä videota ;)
 
Nyt kun alkaa kovin näyttää siltä, että tuo kyseinen cybertrukki ei olekaan vitsi, niin pakko todeta, että eihän tossa autossa oo mitään järkeä. Lava-auto, jonka on suunnitelleet ihmiset jotka ei tiedä lava-autoista mitään ja kiimasta päätellen näitä ostaa ihmiset jotka ei tee lava-autolla yhtään mitään. En oo muutenkaan ymmärtänyt jenkkien perversiota pickuppeja kohtaan ja nyt tämän hurmion myötä sama älyttömyys läikkyy tänne. Tosta autossa taas ei ole oikeasti lava-autoa tarvitsevalle mitää hyötyä kun kaikki käytännöllisyys uhrattu huomiohakuisen designin takia. Äly hoi, älä jätä! :facepalm:
 
Mitä ihmettä lava-autolla tekee? Pakettiauto se olla pitää jos meinaa tavaraa kuljettaa.

Pakettiauto on kiva kun ei sada sisälle, mutta aivan kuten kuomullinen peräkärrykin on niin kätevä, niin sitten alkaa ahdistamaan kun pitää jotain yhtään isompaa kuljettaa joka mahtuisi helposti kyytiin avokärryyn
 
Nyt kun alkaa kovin näyttää siltä, että tuo kyseinen cybertrukki ei olekaan vitsi, niin pakko todeta, että eihän tossa autossa oo mitään järkeä. Lava-auto, jonka on suunnitelleet ihmiset jotka ei tiedä lava-autoista mitään ja kiimasta päätellen näitä ostaa ihmiset jotka ei tee lava-autolla yhtään mitään. En oo muutenkaan ymmärtänyt jenkkien perversiota pickuppeja kohtaan ja nyt tämän hurmion myötä sama älyttömyys läikkyy tänne. Tosta autossa taas ei ole oikeasti lava-autoa tarvitsevalle mitää hyötyä kun kaikki käytännöllisyys uhrattu huomiohakuisen designin takia. Äly hoi, älä jätä! :facepalm:
Millä tavalla tuo on erityisesti epäkäytännöllisempi kuin muut pelkästään takaa lastattavat fullsize pickupit?

Jenkkien pickup-villityksellehän on hyvät poliittiset perusteet: kun auto on tarpeeksi iso fyysisesti, niin sen ei tarvitse noudattaa päästö tai turvallisuusmääräyksiä. Ja pickuppien tuonti on kielletty, joten jenkkivalmistajilla on hyvin suojattu kartellimarkkina.

Iso tyhjä lava taas on halvin tapa kasvattaa auton kokoa (tuo kokoraja lasketaan auton pinta-alana).
 
Millä tavalla tuo on erityisesti epäkäytännöllisempi kuin muut pelkästään takaa lastattavat fullsize pickupit?

Jenkkien pickup-villityksellehän on hyvät poliittiset perusteet: kun auto on tarpeeksi iso fyysisesti, niin sen ei tarvitse noudattaa päästö tai turvallisuusmääräyksiä. Ja pickuppien tuonti on kielletty, joten jenkkivalmistajilla on hyvin suojattu kartellimarkkina.

Iso tyhjä lava taas on halvin tapa kasvattaa auton kokoa (tuo kokoraja lasketaan auton pinta-alana).
Lol mitä vitun järkeä :)

Noh jenkit on jenkkei.
 
Pakettiauto on kiva kun ei sada sisälle, mutta aivan kuten kuomullinen peräkärrykin on niin kätevä, niin sitten alkaa ahdistamaan kun pitää jotain yhtään isompaa kuljettaa joka mahtuisi helposti kyytiin avokärryyn
Ottaa kuomun pois niin ei ongelmaa,näin minä ainakin teen oman kärryn kanssa,parin minuutin homma irrottaa kuomu.
 
Ottaa kuomun pois niin ei ongelmaa,näin minä ainakin teen oman kärryn kanssa,parin minuutin homma irrottaa kuomu..

Toki, ehkä oli huono vertaus, mutta tarkoitin toki ettei pakettiautosta hevin kuorita niitä reunoja auki jos leikkimökki ei mahdukaan sisälle, eli siten pickupille on perusteita. Itse ottaisin ehkä kuitenkin pakettiauton ja sitten peräkärry niitä kertoja varten kun oikeasti pitää kuljettaa laituria.
 
Riippuu mihin sitä "isompaa" autoa tarvitsee, että mitä kannattaa miettiä. Pakettiautolla ja avolavalla on aika iso ero kuitenkin, mm. minne sillä voi ajaa, kääntymissäde yms. Avolava menee vielä pääasiallisesta autosta ihan ok, mutta joku Ford Transitin kokoinen pakettiauto vaatii mielestäni jonkinlaista pakettiautokerhon fanikorttia jo taskuun, että sillä pääasiallisena autona ajelee. Jos ei oikeasti tarvitse kuin ihan vaan satunnaisesti roudata kamaa, niin onhan se avolava noin tuhat kertaa parempi ajatus kuin joku Transit tai Proace.

Sitä en kyllä tiedä alkaako näillä F150/Cybertruck kokoluokan avolavoilla tuo kääntymissäde olemaan Transitin luokkaa jo.
 
Riippuu mihin sitä "isompaa" autoa tarvitsee, että mitä kannattaa miettiä. Pakettiautolla ja avolavalla on aika iso ero kuitenkin, mm. minne sillä voi ajaa, kääntymissäde yms. Avolava menee vielä pääasiallisesta autosta ihan ok, mutta joku Ford Transitin kokoinen pakettiauto vaatii mielestäni jonkinlaista pakettiautokerhon fanikorttia jo taskuun, että sillä pääasiallisena autona ajelee. Jos ei oikeasti tarvitse kuin ihan vaan satunnaisesti roudata kamaa, niin onhan se avolava noin tuhat kertaa parempi ajatus kuin joku Transit tai Proace.

Sitä en kyllä tiedä alkaako näillä F150/Cybertruck kokoluokan avolavoilla tuo kääntymissäde olemaan Transitin luokkaa jo.
On varmaan aika hankala ahtaassa, jos vertaa vaikka Model 3:een. Toivottavasti Cybertruck myy hyvin, koska onhan tuo hienompi, kuin perinteiset avolavat. Jos ei sitten mieli muutu, mutta kai tuohon ulkonäköön jo on ehtinyt tottua. Mieluummin Cybertruck kuin joku muu mahdottoman iso auto. Varmaan maaseudulla pääsee CT:llä aivan hyvin ajamaan, kun on avarampaa. Kaupunkiautona sitten pieni Model 3 tai Model Y.
 
Onhan tuo vähintään yhtä nolo auto, kuin hummerikin, joilla ajaville nauretaan.
Makuasioita. Mun makuun ihan ok. Aivan kuten oli ensimmäisen sukupolven X6, jossa ei oltu muotoilulla häivytetty kokoa, vaan päinvastoin. Oli niin röyhkeä, että oli hieno.

Tesla sitten muuten... Noh, edelleen mielipiteeni on:
"Aika hyvä ajatus tuo ja tuo ja tuo..."
"Eiku vittu, sen pitäisi olla kulkunevo, auto" :facepalm:
 
Ihmettelen, että väki hehkuttaa "kun vain Teslassa on FSD eikä muut ole vielä lähelläkään" ja lopputulos on luokkaa Teslan Autopilot petti jälleen – Model 3 ajoi päin poliisiautoa - AfterDawn

Kun nää systeemit ei ole lähelläkään täysin autonomista ajamista, siis sitä, että voit huoletta jättää ajamisen koneen hoidettavaksi ja se ei tee mitään virhettä, ihmiset kikkailee tällä adaptiivisella vakkarilla, jota "autopilotiksi" yksi yritys kutsuu kuin se sitä jo olisi. "Look ma, no hands."
 
Kaikkien isojen autopalstojen kommenttivirrassa (Carwow, TFL kaikkine alikanavineen, Carbuyer, Autoexpert, Autogefühl, Roadshow..) Kansa itse siis niellyt tämän täkyn, toimittajat ovat tarkempia sanomisissaan.

@TeslaJoni vois kommentoida kun menin tuon uutisen johdattamana maailmalla linkistä linkkiin ja päädyin kansainväliselle(?) Teslamotorsclub palstalle, siellä näkyi olevan myrsky kun autojen sähköiseen käyttöohjekirjaan osiossa takuut on muutettu pari päivää sitten ympäri maailmaa juttuja; autot, joille on luvattu myytäessä rajaton takuu voimansiirtoon ja ikuiset nettipalvelut ovatkin yhtäkkiä saaneet ml/km rajoituksia ja hintalaput /kk.

"What up?" :hmm:

e:
AutopilotSisältyy
  • Mahdollistaa auton automaattisen ohjauksen, kiihdytyksen ja jarrutuksen samalla kaistalla olevien muiden ajoneuvojen ja jalankulkijoiden perusteella.
Täysin itsestään ajava
  • Navigointi Autopilot-järjestelmällä: Aktiivinen ohjaus moottoritiellä rampille ja rampilta mukaan lukien liittymät ja hitaampien autojen ohittaminen.
  • Automaattinen kaistanvaihto: Automaattiset kaistanvaihdot moottoritieajossa.
  • Pysäköintiavustin: Taskupysäköinti ja peruutus pysäköintiruutuun.
  • Summon-toiminto: Pysäköi autosi ja noutaa sen pysäköintipaikalta.
Tulossa myöhemmin tänä vuonna:

  • Liikennevalojen ja stop-merkkien tunnistaminen ja noudattaminen.
  • Automaattinen ajo kaupungin kaduilla.
  • Parannettu Summon-toiminto – pysäköity autosi tulee luoksesi pysäköintialueella.
Täysi itsestään ajava-ominaisuus on saatavilla toimituksen jälkeen, mutta hinnat todennäköisesti nousevat tulevaisuudessa uusien toimintojen julkaisun myötä.

Nykyiset käytössä olevat toiminnot edellyttävät kuljettajan jatkuvaa valvontaa eivätkä tee autostasi autonomista. Jotkin toiminnot edellyttävät suuntavilkkujen käyttöä, ja niiden toimintasäde on rajoitettu. Jotta nämä toiminnot voisi tulevaisuudessa ottaa käyttöön ja niitä voisi käyttää ilman valvontaa, niiden on oltava usean miljardin testikilometrin perusteella paljon ihmiskuljettajia luotettavampia. Niillä on myös oltava viranomaisen hyväksyntä, jonka saaminen voi kestää joillain lainkäyttöalueilla kauemmin kuin toisilla. Kun itseajo-ominaisuudet kehittyvät, niitä päivitetään autoosi langattomilla ohjelmistopäivityksillä jatkuvasti.

Eli Tesla itsessään sanoo näin, tosin tuossa disclaimerissä on rajattu olevan täydessä laajuudessa "joskus." Mutta järjestelmää silti myydään täyttä häkää tällä termillä, osittain toimivana. Tuo rimpsu kopioitu Tesla suomen myyntityökalusta.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkien isojen autopalstojen kommenttivirrassa (Carwow, TFL kaikkine alikanavineen, Carbuyer, Autoexpert, Autogefühl, Roadshow..) Kansa itse siis niellyt tämän täkyn, toimittajat ovat tarkempia sanomisissaan.
En lähde googlettamaan, mutta en usko että yksikään sivusto väittää Teslalla olevan FSD, koska ei sillä sellaista ole.
 
Hmm. Sanoisin, että clitchi webbi sivustossa, koska mullekin näyttää akulle 160.000 km vaikka se pitäs olla 192 tkm. Eihän tota voi mennä muuttaa.

Mulla on kuvakaappaukset ___kaikista__ dokkareista.

kyseessä vois olla toki joku intter webs moka, koska tuo on sama takuu kuin long range kolmosessa, 8v/120 000 mailia. Suomessa en ole moiseen törmännyt, mullakin näkyy edelleen vain 8v ilman km-rajaa.
 
Se mikä tuossa kypertrukin muodossa on kyllä perseestä on tuo täysin tasainen tuulilasi. Tuosta kun aurinko peilaa vastaantullessa, niin siinä on retinat veressä.

Riippuu mihin sitä "isompaa" autoa tarvitsee, että mitä kannattaa miettiä. Pakettiautolla ja avolavalla on aika iso ero kuitenkin, mm. minne sillä voi ajaa, kääntymissäde yms. Avolava menee vielä pääasiallisesta autosta ihan ok, mutta joku Ford Transitin kokoinen pakettiauto vaatii mielestäni jonkinlaista pakettiautokerhon fanikorttia jo taskuun, että sillä pääasiallisena autona ajelee. Jos ei oikeasti tarvitse kuin ihan vaan satunnaisesti roudata kamaa, niin onhan se avolava noin tuhat kertaa parempi ajatus kuin joku Transit tai Proace.

Sitä en kyllä tiedä alkaako näillä F150/Cybertruck kokoluokan avolavoilla tuo kääntymissäde olemaan Transitin luokkaa jo.

Hmm.. tuo Proacen pystyy ajamaan transitin tavaratilaan sisään, ovat kuitenkin eri kokoluokan pakuja.

Sinänsä pickupin ja pakun kääntösäteissä ei ole juurikaan eroja, ja jos on, niin keskimäärin niinpäin ttä picupissa se on isompi, jos nyt vaan vertaillaan saman kokoisia ajoneuvoja.

Tosin tuossakin on sellainen hassu, että isoimmat pickupit joissa on paripyörät, ovat kuorma-auto alustalla, jossa kääntösäde on pienempi kuin noissa normaali pickup alustaisissa autoissa.

Ulkonäöllisesti nuo pickupit ovat ehkä sen näköisiä että ovat "parempia" ihan käyttöautona, mutta tuo on aika pitkälti pelkkä ulkonäköasia, käytännöllisyyden ja käytön helppouden kannalta tuo ei ole noin, muuten kuin korkeuden osalta.

Toisaalta, pelkkään satunnaiseen romujen roudaamisen tarpeeseen kumpikin auto on typerä vaihtoehto, mutta tuossakin pitäisi ottaa huomioon myös asuinpaikka. Tälläista vastaavaa pikkuperäkärrykulttuuria joka meillä on ei ole pohjoisamerikassa. Siellä peräkärryjen mitoitus ja rakenne on täysin erilainen, eikä esim jollain henkilöautolla voi vetää meikäläisiä "isoja" peräkärryä, koska ne kärryjen rakenteet on ihan erilaisia.
 
Ulkonäöllisesti nuo pickupit ovat ehkä sen näköisiä että ovat "parempia" ihan käyttöautona, mutta tuo on aika pitkälti pelkkä ulkonäköasia, käytännöllisyyden ja käytön helppouden kannalta tuo ei ole noin, muuten kuin korkeuden osalta.

Toisaalta, pelkkään satunnaiseen romujen roudaamisen tarpeeseen kumpikin auto on typerä vaihtoehto, mutta tuossakin pitäisi ottaa huomioon myös asuinpaikka. Tälläista vastaavaa pikkuperäkärrykulttuuria joka meillä on ei ole pohjoisamerikassa. Siellä peräkärryjen mitoitus ja rakenne on täysin erilainen, eikä esim jollain henkilöautolla voi vetää meikäläisiä "isoja" peräkärryä, koska ne kärryjen rakenteet on ihan erilaisia.

Lava-auto on lähes kaikkeen käyttöön huonompi kuin pakettiauto, ainoastaan jos on tarvetta nostella tavaraa koneelisesti lavalle yläkautta tai saada tavaraa maastoon voittaa nelivedolla ja korkealla maavaralla varustettu lava-auto yleensä.

Samoin vetohommissa nelikko lava-auto on yleensä pakua parempi, joskin iso nelikko paku pärjää myös tässä.
Jenkkien vetohommissa, joissa traileri kiinnitetään lavalla olevaan vetokitaan, on tuollainen iso pickup ehdoton.

Kaman lastaaminen ja purkaminen lava-autosta on monin verroin työläämpää, kuin pakusta ja yleensä lavan ja mahdollisen lavakatteen koko rajoittaa kuljetettavan tavaran äärimittoja.

Itselläni on toisena autona 13 m2 tavaratilalla varustettu pakettiauto, ja se on varsin huoleton kampe myös käyttöautona, jos tarve kaman liikuttelulle on viikottaista ja joskus äkillistä ( kuten itselläni ).

Kyllähän jenkeissäkin on ostettavissa / vuokrattavissa pieniä henkilöautolla vedettäviä peräkärryjä, jotka vastaavat joiltain osin meikäläisiä kuomukärryjä, vaikka rakenne onkin erilainen.
Esimerkiksi U-Haul vuokraa aika laajaa valikoimaa erilaisia pikkukärryjä.

Isommat trailerit ovat sitten oikeasti tarkoitettu isoilla lava-autoilla vedettäviksi.
 
hmm.. nuo u-haulin kärryt näyttävät olevan "eurooppalaisia" rakenteeltaan. Normaali jenkkikärryssä on akseli huomattavasti taaempana, niin että aisapaino on paljon suurempi. Samoin normaalikärryssä ei ole tätä meikäläistä työntöjarrua, vaan sähköjarrut, jotka edellyttävät ohjausjärjestelmää vetoautoon.

E: paska, tää on taas täysin offtopikkia.. :(
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs muuten Teslan tilausmalliin siirtyminen vaikuttaa täällä? Ensimmäinen päivä ensi vuotta siis Tesla siirtyy 10taalaa/kuussa malliin jossa käytännössä navigointi ei maksa, mutta satelliittikartat, musiikin streamaaminen, karaoke, live ruuhkainfot kartalle yms. kaikki muuttuvat maksullisiksi matkapuhelinverkon osalta. Eli wlanissa toimii jatkossakin (en tiedä ihan kaikista) ilmaisena mutta tosiaan yhdistettävyys matkapuhelinverkossa maksaa erikseen.

Ko. info siis otettu tästä videosta, ellei ihan puuta heinää höpise:
 
Mitenkäs muuten Teslan tilausmalliin siirtyminen vaikuttaa täällä? Ensimmäinen päivä ensi vuotta siis Tesla siirtyy 10taalaa/kuussa malliin jossa käytännössä navigointi ei maksa, mutta satelliittikartat, musiikin streamaaminen, karaoke, live ruuhkainfot kartalle yms. kaikki muuttuvat maksullisiksi matkapuhelinverkon osalta. Eli wlanissa toimii jatkossakin (en tiedä ihan kaikista) ilmaisena mutta tosiaan yhdistettävyys matkapuhelinverkossa maksaa erikseen.

Ko. info siis otettu tästä videosta, ellei ihan puuta heinää höpise:

Jos toimii oikeasti WLAN:issa, niin itse laittaisin vaan kännykästä hotspotin päälle mieluummin kuin maksan kympin tuosta.
 
Jos toimii oikeasti WLAN:issa, niin itse laittaisin vaan kännykästä hotspotin päälle mieluummin kuin maksan kympin tuosta.

Sateliittikartat ja liikennedata vaatii tuon subin. Muuten toimii WLAN:n kautta muut palvelut. Täällä vielä hyvä lista: Connectivity

Ei paha ollenkaan tuon hinta 120e vuosi, BMW:n vastaavat ovat vielä kalliimmat eikä niitä saa kuin maksamalla.
 
Sateliittikartat ja liikennedata vaatii tuon subin. Muuten toimii WLAN:n kautta muut palvelut. Täällä vielä hyvä lista: Connectivity

Ei paha ollenkaan tuon hinta 120e vuosi, BMW:n vastaavat ovat vielä kalliimmat eikä niitä saa kuin maksamalla.
En tiedä säilyykö osa vielä maksullisena, mutta ainakin joiltain osin päättivät juuri muuttaa ilmaiseksi tuon: https://www.autoblog.com/2019/12/04/bmw-free-apple-carplay/.

Mutta joo, on tuo mielestäni ollut iso etu Teslalla kilpailijoihin verrattuna, vaikka sinänsä tuo on kai sanottu jo etukäteen että muuttuu maksulliseksi jossain vaiheessa (tätä tosin kaikki asiakkaat eivät välttämättä ole ymmärtäneet)
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs muuten Teslan tilausmalliin siirtyminen vaikuttaa täällä? Ensimmäinen päivä ensi vuotta siis Tesla siirtyy 10taalaa/kuussa malliin jossa käytännössä navigointi ei maksa, mutta satelliittikartat, musiikin streamaaminen, karaoke, live ruuhkainfot kartalle yms. kaikki muuttuvat maksullisiksi matkapuhelinverkon osalta. Eli wlanissa toimii jatkossakin (en tiedä ihan kaikista) ilmaisena mutta tosiaan yhdistettävyys matkapuhelinverkossa maksaa erikseen.

Ko. info siis otettu tästä videosta, ellei ihan puuta heinää höpise:


tämän ei pitäisi koskea riittävän vanhoja autoja kuten mun 2015, mutta en maksaisi vaikka koskisikin, elleivät tuo CarPlay:tä/Android Autoa.
 
Patentti on eri asia kuin kaupasta ostettava valmis ja toimiva tuote. Patentti ei myöskään välttämättä tarkoita että tuote koskaan edes tulee tuotantoon tai että patentoitu idea on edes käyttökelpoinen ja toimiva ratkaisu pyyhkimien tilalle.
 
Laseri ja naarmuinen lasi tai jää, niin kyllä varmasti on matkustajat sokeita. Mahtaako noin tehokkaiden laserien avoin käyttö olla laillistakaan?
 
Laseri ja naarmuinen lasi tai jää, niin kyllä varmasti on matkustajat sokeita. Mahtaako noin tehokkaiden laserien avoin käyttö olla laillistakaan?
En nyt väittäisi, että matkustajat varmasti sokeutuisivat, kerta patentin mukaan tuo laser ei läpäise lasia. Tehosta ainoa maininta oli, että voidaan käyttää esimerkiksi ultra-lyhyitä pulsseja 20W laserilla. Toisaalta laki ei edes rajoita laserin tehoja, ainoana rajoituksena on, ettei se saa aiheuttaa vaaraa kuin tahallisesti väärin käytettynä. Reiveissä sun muissa laseresityksissä käytetään kymmenien-satojen wattien näkyvän aallonpituuden lasereita, jotka myös hetkellisesti voivat osua suoraan silmään, mutta altistus on niin lyhytaikainen ja/tai valo on niin levinnyttä, ettei se aiheuta vaaraa.
 
En nyt väittäisi, että matkustajat varmasti sokeutuisivat, kerta patentin mukaan tuo laser ei läpäise lasia. Tehosta ainoa maininta oli, että voidaan käyttää esimerkiksi ultra-lyhyitä pulsseja 20W laserilla. Toisaalta laki ei edes rajoita laserin tehoja, ainoana rajoituksena on, ettei se saa aiheuttaa vaaraa kuin tahallisesti väärin käytettynä. Reiveissä sun muissa laseresityksissä käytetään kymmenien-satojen wattien näkyvän aallonpituuden lasereita, jotka myös hetkellisesti voivat osua suoraan silmään, mutta altistus on niin lyhytaikainen ja/tai valo on niin levinnyttä, ettei se aiheuta vaaraa.

Aivan turha ja kalliinkuuloinen systeemi. Lasinpyyhkijät on toiminut moitteetta tähänkin asti, enkä näe syytä alkaa moista jollain turhakkeella korvaamaan.
 
Aivan turha ja kalliinkuuloinen systeemi. Lasinpyyhkijät on toiminut moitteetta tähänkin asti, enkä näe syytä alkaa moista jollain turhakkeella korvaamaan.
Mä tavallaan ehkä yhdyn tähän mielipiteeseen. Vaikka kovasti aina rummutan uuden teknologian puolesta. Lasinpyyhkijät on toimineet kohtuullisen hyvin tähänkin päivään asti. Jos joku perustelee riittävän paljon hyötyjä miks ne liikkuvat läpyskät pitäs korvata jollain kiinteällä systeemillä niin saatan muuttaa mielipiteeni.
 
Aivan turha ja kalliinkuuloinen systeemi. Lasinpyyhkijät on toiminut moitteetta tähänkin asti, enkä näe syytä alkaa moista jollain turhakkeella korvaamaan.
Pyyhkimiä pitää vaihtaa ja ne jäätyy talvella kiinni lasiin jne. Jos tuo laser toimii ilman huoltoa ja pakkasessa kun hyvin niin mielestäni ihan hyvä. Riippuu toki hinnasta kun, en nyt ehkä tuhansia euroja maksaisi.
 
Pyyhkimiä pitää vaihtaa ja ne jäätyy talvella kiinni lasiin jne. Jos tuo laser toimii ilman huoltoa ja pakkasessa kun hyvin niin mielestäni ihan hyvä. Riippuu toki hinnasta kun, en nyt ehkä tuhansia euroja maksaisi.
Nuo ovat ilmeisiä, tarkoitin lähinnä vaikutusta muihin applikaatioihin kuten FSD. Esim kuinka paljon pyyhkijät ja niiden tehokkuus (tehottomuus) häiritsee kameroita ja sensoreita? Auttaako tää laser tekniikka pitämään näkyvyyden sensoreille ja kameroille parempana? Onko muita etuja? Pystyykö tätä lasertekniikkaa hyödyntämään jossain muusaa tilanteessa? Pitää aurinkopaneelit puhtaampana ilman huoltoa? Ihan kaikki mahdollisuudet kiinnostaa mihin Tesla voi tätä hyödyntää. Vasta sitten voin muodostaa kunnollisen mielipiteen.
 
Tuplasti Leipzigin (BMW) tehdasta isompi. Toki vain yksi tehdas, mutta onhan tuolla aika paljon kokoa jos aikovat noin monta autoa puskea ulos vuodessa. Toki siis Bemarilla on muitakin tehtaita, mutta kuitenkin.
 
Huhu. Nyt on kyllä kovia lukuja GF 4:sesta...

Tesla Gigafactory 4 Output to Reach as High as 750K Vehicles a Year: Report

750.000 teslaa ulos saksasta..? Jos vuodessa bygäävät ton pystyyn kuten GF 3:sen, niin voi olla kilpailijat ihmeissään taas.
Rehellisesti en ole yllättynyt tuosta 750k kapasiteetistä. Teslan missio on kuitenkin kiihdyyttää siirtymistä sähköautoihin ja kuten tähänkin asti kaikki raha mitä on saatu käsiin on investoitu välittömästi uusiin tehtaisiin. Nyt GF3 käytännössä tuplaa kassavirran niin tulevat investoinnit voi skaalata samaa tahtia.
Akkupuolesta tiedetään vähän enemmän keväällä akku ja voimalinja-päivien jälkeen, mutta cybertruck 500+ mailia viittaa että ihan pienistä julkistuksista ei ole kyse. Jos unohdetaan kaikki softaan liittyvä niin silti kilpailijoilla tulee olemaan erittäin vaikeaa tavoittaa Teslaa. Lisäksi perinteisillä valmistajilla vielä dealership verkostot painona ja järjettömät määrät sidottua pääomaa vanhoihin tehtaisiin -> päätökset firman suunnanmuutoksista voi olla erittäin vaikeat / mahdottomat tehdä (osakeenomistajat odottavat tuottoja kuten tähänkin asti ja jos lähdettään täysin kääntämään laiva niin voi olla osingot yms voi unohtaa vuosiksi).
 
Patentti paljasti: Tesla korvaamassa tuulilasinpyyhkijät lasereilla - Stara

Sanoisin että nyt tuli se kehitysaskel jonka jälkeen on ehkä pakko vaihtaa teslaan. Juuri tätä olen odottanut.
Olisihan tuo edistystä, mutta ihmettelen miten laserilla olisi tarkoitus saada lika pois? Veden tuo ilmeisesti kuivaa, mutta entäs tämä Suomen jokatalvinen suolapaska mitä tuolla lentää? Vettä saa olla nytkin ruiskuttamassa lasille kilometrin välein pahimmassa rapakelissä, niin miten tuo laser muka sen ravan putsaa ilman mekaanista kosketusta lasiin? Ei voi käyttää mitään korkepaine lasinpesureitakaan, kun eihän lampunpesimetkään oikeasti puhdista valoja, kirkastavat vaan sen verran, että näkee taas paremmin. Mutta tuulilasille se ei kyllä riittäisi. Noh, ehkä tämä idea toimii Kaliforniassa :D
 
Eikös Saabilla ollut siinä jossain prototyypissä (Aero X??) tuulilasi jossai ei ollut pyyhkijöitä laisinkaan? Eli ei pyyhkijöiden pois jättäminen ideana ainakaan täysin uusi ja poikkeuksellinen ole.
 
Olisihan tuo edistystä, mutta ihmettelen miten laserilla olisi tarkoitus saada lika pois? Veden tuo ilmeisesti kuivaa, mutta entäs tämä Suomen jokatalvinen suolapaska mitä tuolla lentää? Vettä saa olla nytkin ruiskuttamassa lasille kilometrin välein pahimmassa rapakelissä, niin miten tuo laser muka sen ravan putsaa ilman mekaanista kosketusta lasiin? Ei voi käyttää mitään korkepaine lasinpesureitakaan, kun eihän lampunpesimetkään oikeasti puhdista valoja, kirkastavat vaan sen verran, että näkee taas paremmin. Mutta tuulilasille se ei kyllä riittäisi. Noh, ehkä tämä idea toimii Kaliforniassa :D

 
67 900€ maksaa Model 3 paras malli. Model S halvin 89 000€. Hintaeroa 21 000€. Täytyyhän tuo S olla jossain parempi, että suostuu maksamaan hintaeron.

Nettiautosta ei oikein löytynyt vielä Model S 100D mallia. Saa nähdä että miten Teslat pitää hintansa.

S:än ja X:än kori on alumiinia. Voi olla että on kauttaaltaan alua. Siitä tulee jo hieman lisähintaa. Plus sitten fyysinen kokoero ja isompi akusto

Ihmettelen, että väki hehkuttaa "kun vain Teslassa on FSD eikä muut ole vielä lähelläkään" ja lopputulos on luokkaa Teslan Autopilot petti jälleen – Model 3 ajoi päin poliisiautoa - AfterDawn

Kun nää systeemit ei ole lähelläkään täysin autonomista ajamista, siis sitä, että voit huoletta jättää ajamisen koneen hoidettavaksi ja se ei tee mitään virhettä, ihmiset kikkailee tällä adaptiivisella vakkarilla, jota "autopilotiksi" yksi yritys kutsuu kuin se sitä jo olisi. "Look ma, no hands."

Autopilotti se onkin jos sanan kirjaimellista tarkoitusta käytetään :D

"An autopilot is a system used to control the trajectory of an aircraft, marine craft or spacecraft without constant manual control by a human operator being required. Autopilots do not replace human operators, but instead they assist them in controlling the vehicle."
(Wikipedia)

Tässä selvitys:
ATM Tesla Model 3 käyttää Telian verkkoa Suomessa ja se on välillä aivan surkee.

Aikaisemmin ne olivat ennen versio 10 päivitystä DNA:n verkossa, koska telia ei kuulu meidän porukoiden maanalaisessa parkkihallissa ja DNA kuuluu.

Ilmankos se välillä pätkii. Mun huudeilla toimii elisa parhaiten. Telia ja DNA vähän miten sattuu kun testasin viime vuonna niiden liittymiä puhelimessa.
 

Kuten videollakin todetaan, tuollainen laite maksaa tällä hetkellä noin puoli miljoonaa taalaa. Vielä on siis aika lailla matkaa siihen, että näitä voisi ostaa kuluttajakäyttöön, mutta toisaalta autoissa tuulilasin puhdistus hoitunee hieman vaatimattomammilla laitteilla. Mielenkiintoinen idea joka tapauksessa Teslalta, jos tuo tosiaan tulee jossakin vaiheessa käyttöön ja toimii.
 
En pidättäisi hengitystä sen suhteen, että tuollainen korvaisi kokonaan lasinpyyhkijät lähivuosina. Vaikea kuvitella, että tuollainen selviäisi esim. täysin normaalista tilanteesta talvella, jossa loskakelillä moottoritiellä ohitettava tai ohi menevä auto roiskaisee ämpärillisen loskaa tuulilasille. Tai edes normaalista kovasta vesisateesta. Jotain tomuhiukkasia voikin puhdistaa, mutta siitä ei kauheesti iloa ole.

Itse kun en ole edes kokenut että tekniikaltaan halvoissa, toimivissa ja luotettavissa tuulilasinpyyhkimissä olisi joku oleellinen ongelma mikä pitäisi korjata.
 
Ihmettelen, että väki hehkuttaa "kun vain Teslassa on FSD eikä muut ole vielä lähelläkään" ja lopputulos on luokkaa Teslan Autopilot petti jälleen – Model 3 ajoi päin poliisiautoa - AfterDawn

Kun nää systeemit ei ole lähelläkään täysin autonomista ajamista, siis sitä, että voit huoletta jättää ajamisen koneen hoidettavaksi ja se ei tee mitään virhettä, ihmiset kikkailee tällä adaptiivisella vakkarilla, jota "autopilotiksi" yksi yritys kutsuu kuin se sitä jo olisi. "Look ma, no hands."
Telsahan myy vieläkin uuden auton ostajalle FSD-pakettia 6500€ hintaan. Härskiä kusetusta tuo, mitään toivoa siitä että auto kykenisi täysin itse ajamaan nykyisen raudan pohjalta ei ole.
 
Telsahan myy vieläkin uuden auton ostajalle FSD-pakettia 6500€ hintaan. Härskiä kusetusta tuo, mitään toivoa siitä että auto kykenisi täysin itse ajamaan nykyisen raudan pohjalta ei ole.
Oliko tuo boldattu sana nyt juuri oikein valittu vai lipsahdus?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 681
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom