Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

En ymmärrä miksi sinulla ehkä on tesla ja miten jaksat elää sen kanssa, kun on noin raskasta. Itse kuittaisin tuossa olotilassa rahat ulos. Ostaisin vaikka m3:en tai m5:en teslan tilalle tai jonkin muun merkin sähkiksen, jos sähköauto on itseisarvo.
Ehkä siinä Teslassa on muita asioita hyvin ja siksi sillä jaksaa vielä ajaa, mutta ei se edelleenkään noista idiooteista ratkaisusta tee yhtään parempia vain siksi, että kyseessä on Tesla ja Teslassa ei voi olla mitää vikaa. Monella on se asenne, että Teslan huonot ratkaisut annetaan anteeksi, koska Tesla ja autosta ei löydetä mitään virheitä. Kaikki Teslan ratkaisut kun eivät ole kuskin/asiakkaan kannalta askel eteenpäin vaan monessa mennään askel tai kaksi taaksepäin. Tuo pyyhkijän viiksen puute on yksi tai hanskalokeron avaaminen jostain näytön kautta puhumattakaan puutteellisista turvavarusteista eli takaovien avaaminen mekaanisesti puuttuu kokonaan. Kyllä näissä monissa valinnoissa on mietitty vain Teslan kassaa ja kärsijänä on asiakas.

Ihan samalla tapaa nuo oman ID4:n ratin hipaisunäppäimet ovat kilo paskaa verrattuna kunnollisiin fyysisiin rattinappuloihin. Auto on kohta 2kk ollut ja siltikin niissä tulee satunnaisia virhepainalluksia. Ratkaisu on askel taaksepäin vaikka kuinka Volkkari yrittää sanoa, että ne ovat tulevaisuutta. Autoilussa kaikki kosketukset ja toimenpiteet, jotka vaativat katseen siirtämistä pois tiestä ovat askel taaksepäin. Tässä mielessä kosketusnäytön kautta tapahtuva ohjaus on huonoin mahdollinen ratkaisu, koska painalluksia ei voi edes sormella tunnustelemaan ennen käskyn antamista vaan vaati aina myös varmistuksen katseella. Puhumattakaan kuinka kivaksi ne kosketuksien perille saaminen menee hiukankin epätasaisemmalla tiellä.
 
Auto ei ole kännykkä. Eikä kyllä kännykän näppis vieläkään ole oikean näppiksen veroinen, vaikka Apple sitä kuinka paremmalla marginaalilla myy.
Juu ihan hyvä analogia myös tähän, siis siinä mielessä, että sillä Nokialaisella tuikkasi tekstiviestin puhelin taskussa, edes vilkaisematta ruutua.
 
Ehkä siinä Teslassa on muita asioita hyvin ja siksi sillä jaksaa vielä ajaa, mutta ei se edelleenkään noista idiooteista ratkaisusta tee yhtään parempia vain siksi, että kyseessä on Tesla ja Teslassa ei voi olla mitää vikaa. Monella on se asenne, että Teslan huonot ratkaisut annetaan anteeksi, koska Tesla ja autosta ei löydetä mitään virheitä. Kaikki Teslan ratkaisut kun eivät ole kuskin/asiakkaan kannalta askel eteenpäin vaan monessa mennään askel tai kaksi taaksepäin. Tuo pyyhkijän viiksen puute on yksi tai hanskalokeron avaaminen jostain näytön kautta puhumattakaan puutteellisista turvavarusteista eli takaovien avaaminen mekaanisesti puuttuu kokonaan. Kyllä näissä monissa valinnoissa on mietitty vain Teslan kassaa ja kärsijänä on asiakas.

Ihan samalla tapaa nuo oman ID4:n ratin hipaisunäppäimet ovat kilo paskaa verrattuna kunnollisiin fyysisiin rattinappuloihin. Auto on kohta 2kk ollut ja siltikin niissä tulee satunnaisia virhepainalluksia. Ratkaisu on askel taaksepäin vaikka kuinka Volkkari yrittää sanoa, että ne ovat tulevaisuutta. Autoilussa kaikki kosketukset ja toimenpiteet, jotka vaativat katseen siirtämistä pois tiestä ovat askel taaksepäin. Tässä mielessä kosketusnäytön kautta tapahtuva ohjaus on huonoin mahdollinen ratkaisu, koska painalluksia ei voi edes sormella tunnustelemaan ennen käskyn antamista vaan vaati aina myös varmistuksen katseella. Puhumattakaan kuinka kivaksi ne kosketuksien perille saaminen menee hiukankin epätasaisemmalla tiellä.

Ymmärrän hyvin nuo pointit. Tiivistit hyvin syitä miksi itse en ole edes vielä harkinnut teslan nykymallien ostamista.

Musk:lla on vahva visio automaatiosta kuten jobs:lla oli aikoinaan wahva visio älypuhelimesta. Ensimmäisiä iphoneja kyllä hakattiin fiitsöreiden puutteista, iphone ei kestä pudottamista, lasi menee likaiseksi jne jne. iPhonen visio applella kantoi loppuun asti. Jännityksellä odotan kantaako musk:in visio automatisoidusta sähköautosta vai olisiko ollut parempi esim. laittaa se säätönappi pyyhkijöitä varten ja luovuttaa automatiikan kanssa? Monelle voi olla vaikea ymmärtää, että musk yrittää mennä ihan eri maaliin eri keinoilla kuin mitä perinteisesti on autoissa käytetty. Hankala uskoa/luovuttaa manuaaliset taskit autolle ja hankala uskoa ettei välipysäkeille kannata enää mennä, kun maali on automaatio. Välipysäkit vain hidastavat menoa.

Softa on vaikeaa ja hidasta tehdä. Aika näyttää saako musk vision maaliin vai jäikö käteen hieman torso sähköauto ei niin hyvällä käyttöliittymällä. Tällä hetkellä pitää olla pioneerihenkeä, jos haluaa ajaa teslalla tai sitten vain olla syystä tai toisesta kykyä sietää ei niin optimaalisia juttuja kuten tuo sadetunnistin/pyyhkijät.
 
En ymmärrä miksi sinulla ehkä on tesla ja miten jaksat elää sen kanssa, kun on noin raskasta. Itse kuittaisin tuossa olotilassa rahat ulos. Ostaisin vaikka m3:en tai m5:en teslan tilalle tai jonkin muun merkin sähkiksen, jos sähköauto on itseisarvo.

M3 maksaa suomessa yli tuplat model3 performanceen ja M5 triplat ja yli. Se saattaa hieman rajoittaa.
 
M3 maksaa suomessa yli tuplat model3 performanceen ja M5 triplat ja yli. Se saattaa hieman rajoittaa.

Ihanan halpaa :) Kai siellä joku vaihtoehto teslalle on? Jos ei niin sittenhän tesla on paras kompromissi puutteista huolimatta.
 
Ihanan halpaa :) Kai siellä joku vaihtoehto teslalle on? Jos ei niin sittenhän tesla on paras kompromissi puutteista huolimatta.

Onhan noita vaihtoehtoja nykyään jo vaikka kuinka. Model 3/Y:lle pahimmat kilpailijat varmaan nykyään Ioniq 5/Kia EV6/Polestar 2/BMW i4/Audi Q4/Skoda Enyaq/VW ID4. Kaikissa sitten omat hyvät ja huonot puolensa. Vielä ei ainakaan itteä ole Teslan hankinta kaduttanut, voi olla että seuraavassa auton vaihdossa tulee joku muu merkki alle. Varsinkin jos Tesla nyt avaa superchargerit muillekin merkeille ja muut saa lisättyä pieniä hyviä ominaisuuksia (Kuten esim. Dog mode) autoihinsa.
 
Auton ajajia on erilaisia, mutta tuli mieleen, että jos ei halua kosketusnäyttöä käyttää ajaessa niin voihan tietä seuratessa painaa ratin nappulaa ja äänikomennolla wipers on/off/slower/faster säätää pyyhkimiä mieleisekseen. Joku aika sitten tuli suomikomennot liekö toimii pyyhkijät päälle/pois/hitaammin/nopeammin komennolla sama.
 
Mä uskon, että aika moni ihmettelee 2-5v päästä, että tesla oikeasti sai ratkaistua sen arjen peruskäyttö fsd:n. Negaajat toki vielä muistavat siinä vaiheessa että eihän se aja talvella lumihangessa tai kettinkien kanssa lake tahoelle lumimyrskyssä. Mutta se perusajo kotoa työpaikalle, työpaikalta markettiin+parkkeeraus+summon ja marketista kotiin tulee toimimaan, kunhan asuu ns. sivistyksen parissa.
Negaajat muistaa vielä 3v takaisen lupauksen vai mikä se oli se ensimmäinen? Joten miksei 2-5v päästä myös.
Viimeviikkoisen AI-päivän jälkeen ymmärrän Musk:in optimistisuuden
Varmaan jos seuraa Muskin ja Teslan juttuja ja vähän omistaa osakkeita ja fanittaa niin aika äkkiä on kyllä moni hypessä mukana. Onneksi olen pessimisti.
Teslan satsaus konesalipuolelle gpu-clusterin ja oman dojon myötä on myös sellainen mitä ei taida monella muulla(yhdelläkään?) autovalmistajalla olla. Isommat supertietokoneet mahdollistavat nopeamman iteraation. Teslalla voi olla etumatkaa sen kanssa miten paljon/nopeasti dataa/neuroverkkoja voidaan prosessoida.
Muut ei paljon huutele tekemisistään. Vaikea sanoa lonkalta että minkälaiset supertietokoneet muilla on. Veikkaan että sen verran isot mikä on tarve. Jos ei ole tarpeeksi isot niin rahaa varmaan on investoida isompiin.
Tosin laitoin sen plaid:in hinnan teslan osakkeisiin :)
Tän kyllä huomaa sun viesteistä..
Rajua tekstiä, mitä sitä toisaalta muuta voisi odottaa foorumilla missä ratkaistaan kaikki ongelmat :D

On se helppoa nörde tuolista kommentoida mailmaa..
Mielummi lukee noita tekstejä forumilla kuin jonkun höyrypään tyhjiä lupauksia...
 
Tän kyllä huomaa sun viesteistä..

Pahoittelen, jos viestit ovat tuottaneet mielipahaa. Olen ainakin yrittänyt perustella väitteeni lähteillä+datalla ja eriyttäen omat mielipiteet erilleen lähteistä. Mieluusti luen myös vastakkaisia mielipiteitä ja linkkejä eri kulman tarjoavista lähteistä kuten ne lidar-kommentit ai-päivään liittyen. Mielipiteitä arvotan alemmas kuin kovaa dataa. Yritän ymmärtää paremmin missä mennään. Asioista mistä ei ole tietoa on hankala keskustella/ymmärtää. Mä olin vielä vuosi sitten tesla menee konkurssiin jengin joukossa. Mielipide muuttui tän vuoden aikana. Esimerkiksi allaoleva on kiinnostava juttu, mutta tietoa on hyvin vähän tarjolla siitä huolimatta, että press release tuli ulos reilu vuosi sitten.

June 23, 2020 - Mercedes-Benz, and NVIDIA, the global leader in accelerated computing, plan to enter into a cooperation to create a revolutionary in-vehicle computing system and AI computing infrastructure. Starting in 2024, this will be rolled out across the fleet of next-generation Mercedes-Benz vehicles, enabling them with upgradable automated driving functions

Mut ehkä tää vänkäys mun osalta riittää. Palaan astialle kun fsd9.3 ja/tai 10.x sarjan videoita alkaa tulemaan youtubeen. Kiinnostaa nähdä meneekö softa etiäpäin vai ei. 9.2 oli joiltain osin askel taaksepäin. Ehkä 9.3 korjaa/parantaa tai sitten ei. 3-6-12kk sisään noista 2-viikon välein tulevista softajulkaisuista saa vedettyä aika hyvin käyrän siitä millä vauhdilla ja mihin asti teslan softa voi kehittyä. Harvinaisen julkinen tapa kehittää softaa + käyttäjien käsissä eikä laboratoriossa. Osakkeenomistajalle beta-käyttäjien mielipiteet antavat hyvän pulssin siitä mihin tesla on tai ei ole menossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla julkaisi uuden papin iOSlle. Android myöhemmin. Toimii nopeammin ja parannettu ulkoasu. Tuki myös uudelle widgetille joka on vain pilakuvake appiin. Ennen sai avattua sen kautta frunkin jne. Ei enää.
 
Mut ehkä tää vänkäys mun osalta riittää. Palaan astialle kun fsd9.3 ja/tai 10.x sarjan videoita alkaa tulemaan youtubeen. Kiinnostaa nähdä meneekö softa etiäpäin vai ei. 9.2 oli joiltain osin askel taaksepäin. Ehkä 9.3 korjaa/parantaa tai sitten ei. 3-6-12kk sisään noista 2-viikon välein tulevista softajulkaisuista saa vedettyä aika hyvin käyrän siitä millä vauhdilla ja mihin asti teslan softa voi kehittyä. Harvinaisen julkinen tapa kehittää softaa + käyttäjien käsissä eikä laboratoriossa. Osakkeenomistajalle beta-käyttäjien mielipiteet antavat hyvän pulssin siitä mihin tesla on tai ei ole menossa.
Laitetaan tää nyt taltee. Sitten kun ne 9.3 tai mikä ikinä version videot on ihan samaa paskaa, niin siirretään maalitolppaa seuraavaan versioon.

Roadsteria ja Semiä myös tässä odotellessa. Toivottavasti "ennakkotilaajat" ovat saaneet rahansa takaisin. Muistakaa, että Roadsteriin piti myös tulla "SpaceX"-paketti jossa on RAKETIT!!!!!
 
Laitetaan tää nyt taltee. Sitten kun ne 9.3 tai mikä ikinä version videot on ihan samaa paskaa, niin siirretään maalitolppaa seuraavaan versioon.

Siirtyi jo. 9.3:sta tulee ilmeisesti 10 ja se on joskus neljän viikon päästä .. kunnes toki uusi maali.
 
Laitetaan tää nyt taltee. Sitten kun ne 9.3 tai mikä ikinä version videot on ihan samaa paskaa, niin siirretään maalitolppaa seuraavaan versioon.

Roadsteria ja Semiä myös tässä odotellessa. Toivottavasti "ennakkotilaajat" ovat saaneet rahansa takaisin. Muistakaa, että Roadsteriin piti myös tulla "SpaceX"-paketti jossa on RAKETIT!!!!!

Tottakai talteen. Jos ei tesla saa hommaa menemään sopivaan suuntaan seuraavan 6kk sisällä niin tuskin se koskaan tulee liikahtamaan. Siinä kohtaa pitää alkaa kiristään sijoituksen stop lossia ettei mene turskaksi. Eka isompi milestone olis se 10.x/11.x softa ja yleinen beta syksyn aikana. Sekin kertoo paljon saako tesla sitä betaa laajennettua vai onko sellainen turska käsissä etteivät uskalla/voi.

Mulla onneksi ei ole egoa tässä mukana. Kiinnostuksesta ja rahallisen motivaation vuoksi seuraan. Fanitus on nolla. Liian laiska ja wanha fanittamaan enää. Ne ajat meni nuoruudessa amiga vs. muut taistellessa. Turhaa hommaa. Kiinnostus johtuu siitä, että autoilu ei kiinnosta, mutta paikkoihin pitäisi päästä. Jos joku saa FSD:n oikeasti toimimaan peruskäytössä mun tarvimissa paikoissa niin saa heti rahat ja minä kärryn.
 
Laitetaan tää nyt taltee. Sitten kun ne 9.3 tai mikä ikinä version videot on ihan samaa paskaa, niin siirretään maalitolppaa seuraavaan versioon.

Roadsteria ja Semiä myös tässä odotellessa. Toivottavasti "ennakkotilaajat" ovat saaneet rahansa takaisin. Muistakaa, että Roadsteriin piti myös tulla "SpaceX"-paketti jossa on RAKETIT!!!!!


Next level!
 
Jos ei tesla saa hommaa menemään sopivaan suuntaan seuraavan 6kk sisällä niin tuskin se koskaan tulee liikahtamaan.

Ihan mielenkiinnosta, miksi nykyinen 6kk on ratkaiseva, jos ne entiset 6 vuotta (2015 Model S oli ensimmäinen johon sai maksaa FSD:stä) ei? Teslan osakkeenkin hintaan on kuitenkin jo valmiiksi tungettu ne FSD-onnistumiset ja muut lupaukset. Tosin kyllähän sinne yritetään leipoa kokoajan jotain uutta energiasektorista lähtien ettei kupla puhkea.

Vaikka se FSD beta olisi täydellinen 6kk päästä (mitä se ei toki ole), niin en itse kyllä näe hirveästi kasvuvaraa silti Teslan osakkeessa, koska tämä oletushan ei ole uusi ja hieno miksi Tesla olisi muita autovalmistajia niin paljon arvokkaampi.
 
Ihan mielenkiinnosta, miksi nykyinen 6kk on ratkaiseva, jos ne entiset 6 vuotta (2015 Model S oli ensimmäinen johon sai maksaa FSD:stä) ei? Teslan osakkeenkin hintaan on kuitenkin jo valmiiksi tungettu ne FSD-onnistumiset ja muut lupaukset. Tosin kyllähän sinne yritetään leipoa kokoajan jotain uutta energiasektorista lähtien ettei kupla puhkea.

Vaikka se FSD beta olisi täydellinen 6kk päästä (mitä se ei toki ole), niin en itse kyllä näe hirveästi kasvuvaraa silti Teslan osakkeessa, koska tämä oletushan ei ole uusi ja hieno miksi Tesla olisi muita autovalmistajia niin paljon arvokkaampi.

Koska 9.x softa siirtyi uuteen arkkitehtuuriin ja 9.0:sta lähtien on tullut tasaisin 2vk väliajoin softapäivityksiä. Noista melko tiheästi tulevista softapäivityksistä voi vetää aika nopeasti(imho 6kk) johtopäätöksen siitä toimiiko uusi arkkitehtuuri ja millä vauhdilla softa kehittyy tai ei kehity. Mä en laske mitään merkitystä ajalle ennen 9.x. Siitä en säikähdä, jos jää pari softapäivitystä(viikkoa/kuukausi) välistä, että tesla voi hypätä esim. 9.2:sta suoraan 10.0:aan.

Tesla tai siis musk on antanut myös melko tiukan lupauksen siitä miten tuo 9.x, 10.x ja 11.x siirtävät pala palaselta legacy pinoa uuden arkkitehtuurin alle. AI-päivän ja twiittien lupaukset pitäisi lunastaa. Jos ei näytä lähtevän juna-asemalta seuraavan 6kk aikana niin vois vahvasti epäillä, että uusi arkkitehtuuri on torso ja turha lupaus tai päinvastoin. Kun se legacy-pino saadaan pois alta ja kaikki on uudessa arkkitehtuurissa niin tuo toivottavasti nopeuttaa teslan kykyä tehdä uutta softaa ja toisaalta saa myös softan toimimaan paremmin.

6kk päästä ollaan lähellä tietoa siitä toimiiko DOJO ja onko sillä vaikutusta siihen miten nopeasti/hitaasti tesla voi opettaa neuroverkkoja uusiksi. Tämä nvidia-pohjainen klusteri on ilmeisesti liian hidas teslan tarpeisiin



edit. Yksi syy miettiä teslan arvokkuutta on, että tesla saattaisi lisensoida sensorinsa ja softansa muille. Eli tesla voi olla softatalo. Lisensointi olisi kuin rahaa painaisi. Toinen syy on robotaxit. Jos voit lisätä oman teslasi robotaxiksi ja tesla ottaa välistä 30% niin se on kuin rahaa painaisi. Näiden varaan ei kannata mitään laskea ellei ole hc optimisti/riskinottaja.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla tai siis musk on antanut myös melko tiukan lupauksen siitä miten tuo 9.x, 10.x ja 11.x siirtävät pala palaselta legacy pinoa uuden arkkitehtuurin alle. AI-päivän ja twiittien lupaukset pitäisi lunastaa.

Ei tuo ole ensimmäinen kerta kun vaihtavat arkkitehtuuria, en muista monesko iteraatio tämä edes on. Eikä ensimmäinen kerta kun Musk lupaa jotain twiiteissä tai AI-päivissään. Ihmettelen miten tämä kerta olisi erilainen kuin aiemmat lupaukset ja aiemmat selostukset (jotka itseasiassa olivat aika lähellä samoja tarinoita viime kerrallakin).
 
Ei tuo ole ensimmäinen kerta kun vaihtavat arkkitehtuuria, en muista monesko iteraatio tämä edes on. Eikä ensimmäinen kerta kun Musk lupaa jotain twiiteissä tai AI-päivissään. Ihmettelen miten tämä kerta olisi erilainen kuin aiemmat lupaukset ja aiemmat selostukset (jotka itseasiassa olivat aika lähellä samoja tarinoita viime kerrallakin).
Lisäksi ongelmana ollut että rauta ei riitä kun jossain välissä alkoivat ajaa molemmilla Dojoa joka muodostuikin ongelmaksi kun ennen ajettu vaan yhdellä.
 
Ei tuo ole ensimmäinen kerta kun vaihtavat arkkitehtuuria, en muista monesko iteraatio tämä edes on. Eikä ensimmäinen kerta kun Musk lupaa jotain twiiteissä tai AI-päivissään. Ihmettelen miten tämä kerta olisi erilainen kuin aiemmat lupaukset ja aiemmat selostukset (jotka itseasiassa olivat aika lähellä samoja tarinoita viime kerrallakin).

Niihin aikaisempiin teslan tarinoihin en uskonut. Siinä kohtaa olin tesla menee konkkaan jengissä. Olisi kannattanut sillon sijoittaa teslan osakkeisiin, mutta pidin puljua konkurssikypsänä. Me ollaan ihan eri mieltä teslan tulevaisuudesta/softasta. Aika näyttää mihin tesla menee. Mut pelastaa stop/loss tappiolta, voittoa olen jo tehnyt joka tapauksessa osakkeilla.

Teslan autoa en lupauksien varassa ostaisi. FSD on mulle the juttu. Jos tesla saa FSD:n toimimaan mun peruskäyttöön sopivalla tavalla ostan kärryn, jos ei niin ostan jonkin toisen valmistajan FSD:n. Esim. se supercruise voi tulla olemaan vaihtoehto mulle. Ehkä sunkin olisi kannattanut koeajaa auto ja todeta fiitsörit ennen ostamista niin ei nyt harmittaisi?

Ymmärrän hyvin esim. niitä jotka ostaa plaid:in ihan vain suorituskyvyn vuoksi. Onhan se ihan järjetön raketti ja kokemus. Osa porukasta ostaa teslaa muun syyn kuin FSD-lupauksen vuoksi. Kaliforniassa tesla tuntuu olevan hyvesignalointi/imagojuttu.
 
Lisäksi ongelmana ollut että rauta ei riitä kun jossain välissä alkoivat ajaa molemmilla Dojoa joka muodostuikin ongelmaksi kun ennen ajettu vaan yhdellä.

Tässä menee puurot ja vellit sekaisin vaikka asia itsessään on oikein. DOJO on supertietokone, jolla tesla korvaa nvidian GPU:t konesalissa. DOJO:lla tullaan opettamaan neuroverkot ja autolabeloimaan dataa. AI-päivässä näyttivät tuoreen DOJO-piirin. Ens vuoden aikana DOJO:n pitäisi alkaa toimimaan konesalissa.

Autossa on FSD HW 3.0 rauta jossa on 2 identtistä piiriä. Tesla on nyt oikeasti ottamassa molempia piirejä käyttöön FSD-softapinossa eli piirit joutuvat kommunikoimaan keskenään auton ajaessa jossain lähitulevaisuuden softaversiossa. FSD raudasta taitaa tulla hw4 eli uusi versio 2022/2023 aikana. Elonhan siitä hw4:sta hieman puhui AI-päivänä, mutta ei antanut mitään tiukkaa julkaisupäivää. Sanoi, että cybertruck:ssa olisi ensimmäisenä hw4 ja siitä joku yritti vetää johtopäätöstä 2022 julkaisuksi. En pidätä hengitystä 2022 suhteen hw4:lle, mutta 2023 lienee aika varma oletus. Oli myös viittausta, että uusi rauta olisi n. 4x nopeampi kuin nykyinen rauta.
 
Tässä menee puurot ja vellit sekaisin vaikka asia itsessään on oikein. DOJO on supertietokone, jolla tesla korvaa nvidian GPU:t konesalissa. DOJO:lla tullaan opettamaan neuroverkot ja autolabeloimaan dataa. AI-päivässä näyttivät tuoreen DOJO-piirin. Ens vuoden aikana DOJO:n pitäisi alkaa toimimaan konesalissa.

Autossa on FSD HW 3.0 rauta jossa on 2 identtistä piiriä. Tesla on nyt oikeasti ottamassa molempia piirejä käyttöön FSD-softapinossa eli piirit joutuvat kommunikoimaan keskenään auton ajaessa jossain lähitulevaisuuden softaversiossa. FSD raudasta taitaa tulla hw4 eli uusi versio 2022/2023 aikana. Elonhan siitä hw4:sta hieman puhui AI-päivänä, mutta ei antanut mitään tiukkaa julkaisupäivää. Sanoi, että cybertruck:ssa olisi ensimmäisenä hw4 ja siitä joku yritti vetää johtopäätöstä 2022 julkaisuksi. En pidätä hengitystä 2022 suhteen hw4:lle, mutta 2023 lienee aika varma oletus. Oli myös viittausta, että uusi rauta olisi n. 4x nopeampi kuin nykyinen rauta.
Alunperin toinen piiri oli backup ja molemmilla ajettiin samaa. Nyt kumminkin tarvittiin lisää tehoa ja jouduttiin ottamaan se backup pois.
 
Alunperin toinen piiri oli backup ja molemmilla ajettiin samaa. Nyt kumminkin tarvittiin lisää tehoa ja jouduttiin ottamaan se backup pois.

Kyllä. hw3:en rajat alkavat tulemaan vastaan. Hyvä kuitenkin, että saavat noilla keinoin lisätehoa käyttöön ja hw3 kantaa pidemmälle.
 
Mites ku 2016 oli kuulemma Teslan mukaa jo hardis valmiina? Softasta vaan homma kiinni.

Sillon olin tesla menee konkkaan leirissä syistä: itseajavat eivät voi toimia, jengi ei suostu sähköautoja ostamaan(kantama&latausverkosto&hajoaako akut) ja tesla ei myöskään saa valmistusta skaalattua ja autoja tehtyä voitolla. Mun mielipide teslasta on vaihtunut ihan vasta viime kvartaalituloksen jälkeen. Jos tesla ei saa uudella softa-arkkitehtuurillansa fsd softaan merkittävää edistystä seuraavan 6kk aikana niin mieli muuttuu uudestaan. Se on ihmeellinen asia, kun mielipidettä voi muuttaa uuden datan pohjalta jopa monta kertaa päivässä. Ei kannata kuolla kukkulalle, jos tilanne muuttuu.

Tesla kyllä hyvin auliisti AI-päivän esityksessä kertoi miten ja osittain myös miksi ne edelliset softat olivat kuollut polku ja miten tämä uusi softa vektoriavaruutensa kanssa korjaa tilanteen.

Tesla tulee tekemään hyvää voittoa vaikka FSD ei toimisi. Jos FSD ei lähde toimimaan niin kurssi tulee rajusti alas, koska nykyinen osakkeen hinta olettaa merkittävää bisnestä/rahantuloa FSD:n kautta. Viime kvartaalissa teslan liikevoitto oli miljardin. Uudet gigatehtaat on jo melkein kokonaan investoitu ja valmiit. 2022 teslan tuotantomäärät(ja liikevoitto) on jotain muuta kuin 2021 vuonna. Tesla ei enää katoa mihinkään, mutta sijoittajan ja osakekurssin kannalta FSD on erittäin oleellinen asia.

Mä ymmärrän FSD:n niin, että se on hyvä kun se toimii kaliforniassa hyvällä kelillä koti, työ, marketti, koti välillä. Mä en odota supersuorituskykyä lumisateessa, suomessa tai intiassa sorateillä. Jos haluaa 100% FSD:n niin se ei tule tapahtumaan ehkä koskaan. Kyse on siitä milloin FSD on riittävän hyvä kalifornian markkinalle urbaaniin ympäristöön ja miten siitä lähdetään vähentämään tapauksia missä FSD ei toimi. Suomen talvi etenkin lapissa lumimyrskyssä voi olla tekemätön paikka.
 
Viimeksi muokattu:
Onko mitään FSD viritystä olemassa joka on open sourcea? Tuntuu ehkä nyt utopialta ja haastavalta mutta voi olla joskus todellisuutta.

ECUissa on ainakin Megasquirt ja kymmeniä ellei satoja muita open source projekteja.
 
Joo, toi comma lienee paras/ainoa open source autopilotti. Comma:ltahan tuli ihan hiljattain uusi rautaversio kuten tuossa linkissäkin lukee. Huippumallin hinta karvan alle 3k$ ja alkaa olemaan prosessointikyvyn puolesta melko kova. Kukaan testannut comma ai:ta? Senhän pitäisi toimia melkein kaikissa uudemmissa autoissa? Mua ne geohot:in videot eivät oikein vakuuta, kun se aina ajaa itse ensin motarille ja motarilla vasta autopilotti päälle. Tesla edes yrittää ja aika usein osaakin ajaa rampit ja pätkät ennen motaria fsd9:lla.

Tämä on kiva pätkä comma.ai:sta. Lex Fridmanin pitkä podcast hotz:in kanssa oli myös ihan ok.

 
Mua ne geohot:in videot eivät oikein vakuuta, kun se aina ajaa itse ensin motarille ja motarilla vasta autopilotti päälle

Autopilotti on kyllä väärä termi tuolle. Kyse kun ei ole mistään itse reitittävästä fsd:stä joka on esim Teslan targetti.

Comma/openpilot ominaisuudet maksimissaan ovat: kaistavahti, adaptiivinen vakkari, kaistanvaihtoavustin ja kuljettajan vireyden tarkkailu. Nämä kaikki ovat vieläpä ominaisuuksia jotka pitkälti jo löytyvät noista tuetuista autoista.
 
Alla linkattuna ketju, jossa enemmän keskustelua itseajavista. Comma yrittää tehdä neuroverkkopohjaista kokonaan itseajavaa. Se niiden nykyinen softa ei imho. ole kovinkaan vakuuttava. Hotz dissaa kovasti teslaa ja väittää heidän olevan parempi. Tuon takia mä ihan surutta käytän autopilotti termiä comman kohdalla ja sit sanon miten paska se niiden autopilotti(vielä?) on.

 
Alla linkattuna ketju, jossa enemmän keskustelua itseajavista. Comma yrittää tehdä neuroverkkopohjaista kokonaan itseajavaa. Se niiden nykyinen softa ei imho. ole kovinkaan vakuuttava. Hotz dissaa kovasti teslaa ja väittää heidän olevan parempi. Tuon takia mä ihan surutta käytän autopilotti termiä comman kohdalla ja sit sanon miten paska se niiden autopilotti(vielä?) on.


Hotz vaikuttaa suoraan sanoen hieman kusettajalta joka puhuu paskaa että saa pidettyä projektinsa lennossa ja Teslan avulla otsikoissa. Ehkä Muskin jalanjäljissä sikäli että mitä kovempi BS sitä parempi PR. Paljon kuumaa ilmaa jutuissa ja erittäin opinionated ukko. Totuus seuraa perästä, jos seuraa.

e: slogan unohtui; fake it till you make it
 
Viimeksi muokattu:
Hotz vaikuttaa suoraan sanoen hieman kusettajalta joka puhuu paskaa että saa pidettyä projektinsa lennossa ja Teslan avulla otsikoissa. Ehkä Muskin jalanjäljissä sikäli että mitä kovempi BS sitä parempi PR. Paljon kuumaa ilmaa jutuissa ja erittäin opinionated ukko. Totuus seuraa perästä, jos seuraa.

e: slogan unohtui; fake it till you make it

Jos hotz ei olisi tehnyt muutamaa merkittävää juttua menneisyydessä niin en seuraisi commaa ollenkaan. Nykyisellään annan sille sen verran painoarvoa, että toisinaan tsekkaan, jos youtubessa olis jotain uutta mielenkiintoista heihin liittyen. En odota comman tekevän mitään oikeasti merkityksellistä.
 
FSD Beta 10 ulos viikonpäästä viikonloppuna. FSD beta 10:ssa pitäisi olla pienet ja isot tiet samalla neuroverkolla. Public beta aukeaa todennäköisesti syys/lokakuussa vaikka elon aika iskisi päälle. Tiedä sitten pääsevätkö kaikki napinpainajat kokeilemaan uutta softaa vai onko jonkinsortin rajauksia, ketkä pääsevät mukaan? Äkkiseltään voisi kuvitella, että rajoittaisivat betaa esimerkiksi niin, että vain kaliforniassa pääsee mukaan tms. Muutenkin aika riskiveto, jos kerralla ottavat kaikki mukaan sen sijaan, että laajentaisivat pienempinä pompseina käyttäjämääriä.

Jännä nähdä miten 10.x sarjan softa on parempi/huonompi kuin 9.x softa.

 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäiset model Y range testit on tullut youtubeen Björnin (joka oli ensimmäisenä julkaistavaan videoonsa vaihtanut tehdasrenkaat ja -vanteet vielä kapeampiin joka on kyllä kyseenalainen ratkaisu :facepalm: ) ja Kris Rifan toimesta ja vaikka range ja kulutus on toki ihan hyvät, odotin kyllä parempaa model y:n väitetyllä ilmanvastuskertoimella... uuteen ioniqqiin ja MEB autoihin verrattuna vaikuttaisi siltä ettei Teslan voimalinja ainakaan ole mitenkään erityisen hyvä, vaan jopa heikompi kun ottaa tuon ilmanvastuskertoimen ja autojen painot huomioon.
 
Ensimmäiset model Y range testit on tullut youtubeen Björnin (joka oli ensimmäisenä julkaistavaan videoonsa vaihtanut tehdasrenkaat ja -vanteet vielä kapeampiin joka on kyllä kyseenalainen ratkaisu :facepalm: ) ja Kris Rifan toimesta ja vaikka range ja kulutus on toki ihan hyvät, odotin kyllä parempaa model y:n väitetyllä ilmanvastuskertoimella... uuteen ioniqqiin ja MEB autoihin verrattuna vaikuttaisi siltä ettei Teslan voimalinja ainakaan ole mitenkään erityisen hyvä, vaan jopa heikompi kun ottaa tuon ilmanvastuskertoimen ja autojen painot huomioon.
Ai vaihtanut renkaat? Luulin että ajoi vakiolla. Jo on kyllä tyhmää vertailla kun ID4 GTX on vakiot 21” vai 20” ja melkein sama kuin Teslan kwh. Onhan VW todistanut jo aikaisemmin että MEB alusta on pieni kulutukseltaan ja eikä Teslalla ole mitään suurta etumatkaan kuin suuri hype.

Rivian aloittaa kohta toimitukset ja CT ei ole edes tuotannossa. Elon ilkkui että ei saa tehdä arviointia kunnes autoja tulee ulos liukuhihnalta.

Lucid iskee suoraan kilpailemaan Model S kanssa joka on ”premium”.
 
Ai vaihtanut renkaat? Luulin että ajoi vakiolla. Jo on kyllä tyhmää vertailla kun ID4 GTX on vakiot 21” vai 20” ja melkein sama kuin Teslan kwh. Onhan VW todistanut jo aikaisemmin että MEB alusta on pieni kulutukseltaan ja eikä Teslalla ole mitään suurta etumatkaan kuin suuri hype.

Ilmeisesti ajomukavuuden takia vaihtoi ja videon lopussa mainitsee, että huomenna tulee erillinen testi vakiorenkailla, joilla kulutus on ilmeisesti parempi; ilmeisesti björnin suosimat kiinarenkaat ei ole vierinvastukseltaan mitenkään järkevä hankinta.
 
Björnin kulutustestit, kun niitä ei tehdä vakioiduissa olosuhteissa, ovat vähän sinne päin. Ei pelkästään lämpötila, sade ja renkaat, vaan myös tuuli ja asfaltin kunto vaikuttavat. Jos nyt kaverin excelissä on osa mittauksista tehty keväällä ja osa kesällä tyynellä ja muuten optimi olosuhteissa, eipä siinä kannata vertailla desimaaleja enää.

Testeistä, joissa ajetaan kaikilla autoilla sama reitti samaan aikaan, voi jo tarkempaa analyysiä tehdä. Esimerkiksi NAF:n testit.
 
Björnin kulutustestit, kun niitä ei tehdä vakioiduissa olosuhteissa, ovat vähän sinne päin. Ei pelkästään lämpötila, sade ja renkaat, vaan myös tuuli ja asfaltin kunto vaikuttavat. Jos nyt kaverin excelissä on osa mittauksista tehty keväällä ja osa kesällä tyynellä ja muuten optimi olosuhteissa, eipä siinä kannata vertailla desimaaleja enää.

Testeistä, joissa ajetaan kaikilla autoilla sama reitti samaan aikaan, voi jo tarkempaa analyysiä tehdä. Esimerkiksi NAF:n testit.
Nehän onkin joo suuntaa antavia ja käytännössä parasta mitä meille on saatavilla. Ne tehdään silloin kun sen auton vain saa käyttöönsä. Toivottavasti kukaan ei niistä tee mitään suuria johtopäätöksiä. Joku autolehti voisi pystyä fasilitoimaan testin, missä ajetaan suljetulla radalla samaan aikaan useilla eri autoilla, jotta saataisiin mahdollisimman lähelle vertailukelpoisia tuloksia. Harvoin lehdistölläkään on samaan aikaan käytettävissä riittävä määrä eri autoja suoraan pakasta saadakseen suoritettua tuollaisia koeajoja.

En tiedä onko tuollaiselle testille sinänsä edes tarvetta. Ehkä joku näiden perusteella sitten tekee ostopäätöksen, mutta itse katsoisin enemmän muita ominaisuuksia kuin, että kulkeeko auto 15min nopeammin tai hitaammin youtuberin epätieteellisessä testissä tai sitten olkoonkin sitten se kuviteltu testitilanne, jonka joku ehkä voisi tehdä tulevaisuudessa.
 
Muski tainnut taas laittaa dullan palamaan, ja Matin ja Tepon "Vauhti kiihtyy" soittimeen, kun tätä viimepäivien uutisointia seurailee, ensin lykätty CyberTruckia 2023, sen jälkeen Roadsteria samalle vuodelle, ja nyt keksittiin hakea hypeä vielä ilmoittamalla että 2023 tulee myös RATITON Model 2 hintapisteeseen 25k$
 
Onhan tuota puhuttu että halvempi tulossa.
Cupra postasi tänään kanssa uutisen, että tulossa 25k sähköauto.

Näköjään myös VW muutama päivä sitten.

Kilpailu kiristyy ja hypeä pitää nostaa.

Tästä tuli mieleen tämä uutinen.
Yhdysvaltain arvopaperimarkkinakomission (SEC) mukaan tapaus on varoitus Piilaaksossa kehittyneelle "fake it till you make it" (huijaa kunnes onnistut) kulttuurille.
 
Muski tainnut taas laittaa dullan palamaan, ja Matin ja Tepon "Vauhti kiihtyy" soittimeen, kun tätä viimepäivien uutisointia seurailee, ensin lykätty CyberTruckia 2023, sen jälkeen Roadsteria samalle vuodelle, ja nyt keksittiin hakea hypeä vielä ilmoittamalla että 2023 tulee myös RATITON Model 2 hintapisteeseen 25k$
Historian perusteella voidaan arvioida, että se tulee aikaisintaan 2025 ja hintaa on $40 000.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 797
Viestejä
4 496 962
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom