Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

3 kuoli ja 1 hengissä kun CT jysäytetty ilmeisesti suuren nopeuden vuoksi ulos tieltä. Sivullinen sai yhden uhrin kiskottua ulos autosta, mutta liian kuumat liekit että olisi voinut muita auttaa.
PIEDMONT, Calif. (KRON) — Three young people died inside a Tesla Cybertruck in Piedmont Wednesday after the high-tech vehicle jumped a curb, crashed into a tree, and burst into flames, authorities said.
He said that based on how quickly the fire went out, it doesn’t appear as though the vehicle’s electric battery caught fire in the crash. When his team arrived, Brannigan said, the flames were twice as high as the vehicle.
1732800382040.jpeg

 
Vaikea minullakaan uskoa että juuri tuollaisia spesifejä ongelmia oikein monikossa olisi, ehkä jopa "pilvin pimein"
En väittänyt olevan pilvin pimein. Vaan näitä on tullut nyt muutamia esiin viime aikoina. Aikaisemmin laitoin linkin missä on tähän asiaan kommentoitu ja kerrottu kokemuksia.
 
En väittänyt olevan pilvin pimein. Vaan näitä on tullut nyt muutamia esiin viime aikoina. Aikaisemmin laitoin linkin missä on tähän asiaan kommentoitu ja kerrottu kokemuksia.
Ootko sä kuinkakin paljon seurannut näytä autoiluasioita - tai vaikka tekkiasioita yleisesti ottaen - aiemmin, jos se tulee uutisena, että tosinaan niitä vehkeitä menee rikki. Ja toisinaan niitä menee ihan uutenakin rikki. Noi puslat yms. nyt on selkeä tyyppivika / käytön alimitoitetulle/suunnitteluvirheiselle osalle aiheuttama probleema, mutta jotkut yksittäiset moottoreiden, tietokoneiden tai akkujen hajoamiset ovat ihan ovat ihan osastoa huono tuuri/maanantaikomponentti jossain, eivätkä liity millään tavalla yhtään mihinkään.
 
Mutta monikossa kuitenkin molempia? :redface:
Kyllä. Kun näitä ryhmiä seurannut niin tulee näitä outoja juttuja vastaan. En pelkää peitellä näitä luettuani tai sivuuta niitä.
Ootko sä kuinkakin paljon seurannut näytä autoiluasioita - tai vaikka tekkiasioita yleisesti ottaen - aiemmin, jos se tulee uutisena, että tosinaan niitä vehkeitä menee rikki. Ja toisinaan niitä menee ihan uutenakin rikki. Noi puslat yms. nyt on selkeä tyyppivika / käytön alimitoitetulle/suunnitteluvirheiselle osalle aiheuttama probleema, mutta jotkut yksittäiset moottoreiden, tietokoneiden tai akkujen hajoamiset ovat ihan ovat ihan osastoa huono tuuri/maanantaikomponentti jossain, eivätkä liity millään tavalla yhtään mihinkään.
Aivan. Näin sen täytyy olla. Joku silti mättää jos yksi kertoo tilanteen, että ajotietokone hajosi ja toinen kommentoi, että häneltä meni myös.
 
Kyllä. Kun näitä ryhmiä seurannut niin tulee näitä outoja juttuja vastaan. En pelkää peitellä näitä luettuani tai sivuuta niitä.

Aivan. Näin sen täytyy olla. Joku silti mättää jos yksi kertoo tilanteen, että ajotietokone hajosi ja toinen kommentoi, että häneltä meni myös.
Ok. Tulee varmaan eri intensiteetillä sitten seurattua meillä tesla-ryhmiä kun en ole hoksannut. Vai onko ne ollut kotimaisissa vai eri maiden ryhmissä?
 

Tesla julkaissut hinnat rajapinnalla. Yksityinen saa ainakin vielä 10 dollarin alennuksen per kuukausi joka takaa pienen automaation tekemisen.

Kolmannen osapuolen softat voivat sitten punnita miten asia etenee. Tessien osalta ainakin puhuttu siirtymistä IP/BLE yli tapahtuvaan kommunikointiin, mikä on paikallisessa verkossa/suoraan tapahtuvaa kommunikointia.

Edit. Uutinen
 
Viimeksi muokattu:
3 kuoli ja 1 hengissä kun CT jysäytetty ilmeisesti suuren nopeuden vuoksi ulos tieltä. Sivullinen sai yhden uhrin kiskottua ulos autosta, mutta liian kuumat liekit että olisi voinut muita auttaa.
He said that based on how quickly the fire went out, it doesn’t appear as though the vehicle’s electric battery caught fire in the crash. When his team arrived, Brannigan said, the flames were twice as high as the vehicle.
Mikähän muu tuossa voisi palaa, jollei akku? Vai olisiko akun palorajaus tms. toiminut ettei tuli levinnyt koko akkuun?
 
Mikähän muu tuossa voisi palaa, jollei akku? Vai olisiko akun palorajaus tms. toiminut ettei tuli levinnyt koko akkuun?
Jäin miettimään samaa. En oikein keksinyt muuta kuin, että nuorisolla autossa erittäin vahvaa alkoholia joka onnistui leviämään, höyrystymään ja paloi nopeasti pois.
 
Ok., merkkikohtaisissa en tosiaan olekaan mukana vaan ainoastaan ongelmat&ratkaisut ryhmässä.

Ps. Tegelle pisteet lehmän hermoista kun jaksat ryhmiin kysymyksiin vastailla kärsivällisesti :thumbsup:
Tuo ongelmat ja ratkaisu ryhmä voisi olla jees mutta se on Tesla Clubin alainen joten sinne ei ole enää pääsyä.
 
Budi tippuu syliin ja kauluspaita liekeissä.
Melkoista snapcracklebudia! Ennemmin kyl uskois johonkin 60%+ vodkapullo meni törmäyksessä säpäleiksi, alko levisi ympäri autoa+vaatteita, höyrystyi ja lähti palamaan innokkaasti. Toivottavasti ehkä hengissä selviävä saa kerrottua mitä tapahtui. Tilanne kai edelleen aika kriittinen henkiinjäämisen suhteen johtuen palovammoista.
 
Tässä tesla 3 katsellut ja tällä hetkellä katselmassa. Onko 21-23 Tesla 3 hirveästi eroja jos long rangea nelivetona katselee? Onko niin kuin Iphonen kanssa, että amaaazing ominaisuuksia, mutta ei varsinaisesti mitään isoa. Tietysti hintaa pitää vähän katsoa, mutta jos katsoo 30-35k ja alle 100tkm.

Hyötyykö siis uusimmista malleista kuinka paljon, ajo ominaisuudet, latausteho, sisäiset ominaisuudet, etälämmitys ilman kytkemistä verkkoon?
 
No nyt on Tesla 3 21 long range ostettu, kun hyvään hintaan sai. Vaikka vaikuttaa nopealta päätökseltä niin kaksi viikkoa kateltu ilman autoa menoa ja käyty kävelemässä liikkeessä, niin nyt löyty hyvä.

Vähän alta 100tkm ajettu. Onko näille suosituksia tehdä jotain 3 osapuolen testejä?
 
No nyt on Tesla 3 21 long range ostettu, kun hyvään hintaan sai. Vaikka vaikuttaa nopealta päätökseltä niin kaksi viikkoa kateltu ilman autoa menoa ja käyty kävelemässä liikkeessä, niin nyt löyty hyvä.

Vähän alta 100tkm ajettu. Onko näille suosituksia tehdä jotain 3 osapuolen testejä?
Saako sen verran udella mikä on hyvään hintaan?
 


Enhancelta tuli näemmä viikset ennakkotilattavaksi Highlandiin, S:ään ja X:ään. Toimitukset alkaa helmi-huhtikuussa, ennakkotilaushinta noin 320 euroa.

Olisivat voineet nyt samalla vaivalla sisällyttää noihin pari lisäpainiketta, kun kerran eri ominaisuuksiakin pystyy Commanderilla kuitenkin ohjelmoimaan.
 
Enhancelta tuli näemmä viikset ennakkotilattavaksi Highlandiin, S:ään ja X:ään. Toimitukset alkaa helmi-huhtikuussa, ennakkotilaushinta noin 320 euroa.

Olisivat voineet nyt samalla vaivalla sisällyttää noihin pari lisäpainiketta, kun kerran eri ominaisuuksiakin pystyy Commanderilla kuitenkin ohjelmoimaan.

Varmaan myyvät ensin kiireisimmille tuon, ja sitten jonkun ajan kuluttua uudelleen Pro/+ -version missä enemmän nappeja :)
 
Y:tä katsellut vähän mutta jotenkin nuo lämpöpumpun ongelmat vaan epäilyttää. Toki tietysti paljon noita on myyty ja eniten ääntä pitää tietysti se porukka joilta noita on rikkoutunut mutta silti sitä miettii että miten todennäköinen tuo vika on jos ajatuksissa on pitää autoa pitkään. Jossain taisi olla juttua että korjauksen hintakin olisi noussut siitä noin kolmesta tuhannesta päälle neljään.
 
Y:tä katsellut vähän mutta jotenkin nuo lämpöpumpun ongelmat vaan epäilyttää. Toki tietysti paljon noita on myyty ja eniten ääntä pitää tietysti se porukka joilta noita on rikkoutunut mutta silti sitä miettii että miten todennäköinen tuo vika on jos ajatuksissa on pitää autoa pitkään. Jossain taisi olla juttua että korjauksen hintakin olisi noussut siitä noin kolmesta tuhannesta päälle neljään.
Kaverilta vaihdettiin/korjattiin juuri, ja ainakin Teslan korjausarvion loppusumma oli hieman yli 2000 euroa.

Mutta joo, en kyllä itse tällä hetkellä ostaisi lämpöpumpullista Y:tä tai kolmosta jossa a) ei ole takuuta enää jäljellä tai b) pumppua ei ole juuri hiljattain vaihdettu tai c) saa hinnasta selvästi about pumpun verran "hyvää" odottamaan potentiaalista remonttia.
 
Kaverilta vaihdettiin/korjattiin juuri, ja ainakin Teslan korjausarvion loppusumma oli hieman yli 2000 euroa.

Mutta joo, en kyllä itse tällä hetkellä ostaisi lämpöpumpullista Y:tä tai kolmosta jossa a) ei ole takuuta enää jäljellä tai b) pumppua ei ole juuri hiljattain vaihdettu tai c) saa hinnasta selvästi about pumpun verran "hyvää" odottamaan potentiaalista remonttia.
Ilmeisesti vaihdettu vain kompressori tai supermanifoldi. Jos vaihdetaan molemmat niin hinta lienee siellä 4tonnin hujakoilla.
 
Ilmeisesti vaihdettu vain kompressori tai supermanifoldi. Jos vaihdetaan molemmat niin hinta lienee siellä 4tonnin hujakoilla.
Molemmat vaihdettiin ko. tapauksessa ainakin osalistan mukaan.

- assembly AC compressor 1582668-00-H 777,34 e
- Supermanifold assembly 1625000-a1-b 1231,85 e

Ja jäähdytysnestettä, kylmäaineita sekä vaihtotyötä joitain satasia päälle.
 
Molemmat vaihdettiin ko. tapauksessa ainakin osalistan mukaan.

- assembly AC compressor 1582668-00-H 777,34 e
- Supermanifold assembly 1625000-a1-b 1231,85 e

Ja jäähdytysnestettä, kylmäaineita sekä vaihtotyötä joitain satasia päälle.
Eli siis pyöristettynä 2000€ + alv. 25.5%? Tuohan kuullostaa jo sitten edulliselta.
 
Kaverilta vaihdettiin/korjattiin juuri, ja ainakin Teslan korjausarvion loppusumma oli hieman yli 2000 euroa.

Mutta joo, en kyllä itse tällä hetkellä ostaisi lämpöpumpullista Y:tä tai kolmosta jossa a) ei ole takuuta enää jäljellä tai b) pumppua ei ole juuri hiljattain vaihdettu tai c) saa hinnasta selvästi about pumpun verran "hyvää" odottamaan potentiaalista remonttia.
Tuohan kuulostaa yllättävän halvalta noihin 4K hintoihin. Onkohan tuossa jäänyt jotain vaihtamatta? Muutamia noita on ilmeisesti ollut myös sellaisia että pumppu on vaihdettu jopa useamman kerran. Harmi että tuo Y olisi tiloiltaan/ominaisuuksiltaan muuten pirun hyvä vaihtoehto ja samassa kokoluokassa ei oikein ole kun ID4/Enyaq joissa taas pirullinen suunnittelun kukkanen tuossa latausluukussa joka pahimmillaan stoppaa koko matkan
 
Mikäs tämä olikaan? En muista kuulleeni
35€:n solenoidi särkyy luukusta ja luukku jumittuu kiinni. Osan vaihto n. 200€ mutta jos matkan päällä särkyy niin menee koko luukku vaihtoon jos joutuu väkisin avaamaan jolloin hinta vähän korkeampi jos luukkukin särkyy. Paskamainen vika siis. En tiedä miksi se lukitus on pitänyt tuohon luukkuun rakentaa kun ei sieltä mitään voi varastaa.
 
Kuinka pitkän takuun ko. vaihdetuille osille saa?

1v/20tkm. Yleistakuun 4v/80tkm aikana niin monta kertaa korjaavat kun ehtivät.
Tässä tulee huomioida että jos hajoaa takuunaikana niin sen osan takuu on se alkuperäisen takuun mukaan.

Takuun jälkeen vaihdetuista on 1v/20tkm.

Edit. Noissa viiksissä ei näytä olevan työntömahdollisuutta.
 
Viimeksi muokattu:
35€:n solenoidi särkyy luukusta ja luukku jumittuu kiinni. Osan vaihto n. 200€ mutta jos matkan päällä särkyy niin menee koko luukku vaihtoon jos joutuu väkisin avaamaan jolloin hinta vähän korkeampi jos luukkukin särkyy. Paskamainen vika siis. En tiedä miksi se lukitus on pitänyt tuohon luukkuun rakentaa kun ei sieltä mitään voi varastaa.
Näitä on siis kautta aikojen käytetty bensavehkeissäkin ja tiedän näitä myös hajonneen, mutta yleensä vasta vähän vanhemmissa; kuten tuttuni 9 vuotiaassa. Onko näissä solenoideissa sitten vielä tavanomaistakin huonompi laatuu niin että hajoaa heti ilman oireilua (yleensä keskuslukitusta renkkaamalla (lukkoon ja auki) se ensioireiden jälkeen vielä aukeaa)? Se, jos ei niihin ensioireisiin reagoi tai lähtee vääntämään väkisin auki, eikä soita liikkumisturvaan joka on hyvin todennäköisesti näin uusissa autoissa voimassa, on sitten vähän omaa hölmöyttä.

edit: Ja mitä nyt netistä muutamia tarinoita tähän liittyen löysin niin valtaosassa ensioireita on kyllä ollut. Toki kestoikä on ollut todella lyhyt, mutta kuten esimerkiksi täällä kerrotaan, vika on historiallisesti niin yleinen, että nyrkkipajatkin osaa sen korjata edullisesti.

edit2: Tarkennetaan nyt vielä, että tässä ei ollut tarkoitus puolustella tämän solenoidin laatua tai olemassa olon järkevyyttä. Vain sitä, että vika ei ole ihan niin paskamainen ja "matkan stoppaaminen" on pääosin vältettävissä reagoimalla oireisiin ennen lopullista hajoamista; joku tee-se-itse mies näyttäisi itsekin korjanneen:
 
Viimeksi muokattu:
35€:n solenoidi särkyy luukusta ja luukku jumittuu kiinni. Osan vaihto n. 200€ mutta jos matkan päällä särkyy niin menee koko luukku vaihtoon jos joutuu väkisin avaamaan jolloin hinta vähän korkeampi jos luukkukin särkyy. Paskamainen vika siis. En tiedä miksi se lukitus on pitänyt tuohon luukkuun rakentaa kun ei sieltä mitään voi varastaa.
Latausluukut voisivat olla muutenkin vain ihan käsikäyttöisiä mekaanisia luukkuja. Aika pieni on lisäarvo sille että luukku aukeaa puhelimesta/auton näytöltä/latauspiuhan kahvasta tms. Kun siinä voisi myös olla sopiva muoto "kahvana" niin että saisi samalla kädellä auki missä pitää latauslaitteen kahvaa.

Toimiessaan tietysti ihan kiva että luukku aukeaa itsestään, mutta oletettavasti vaikka 15v aikana tuo hajoaa ainakin pari kertaa ja jos korjaus on vaikka 150€/kerta niin ei minusta 300€ arvoinen ominaisuus.
 
Toimiessaan tietysti ihan kiva että luukku aukeaa itsestään, mutta oletettavasti vaikka 15v aikana tuo hajoaa ainakin pari kertaa ja jos korjaus on vaikka 150€/kerta niin ei minusta 300€ arvoinen ominaisuus.
Monella menee Teslassa ekana se kaapeli paskaksi, joka ei ole montaa sataa mutta seuraavaksi porsii itse luukku. Se on vaihdettua 300€.
Jos hyvin käy tämä kestää mutta yleensä nämä vaihdetaan molemmat ensimmäisen 2-3v sisällä.

Edit. Asia mikä tullut nyt syksyn pimeissä esiin aamulla etenkin. Nyt ollut tuota kosteaa ilmaa, että 1,5vk sitten oli luntakin niin ACC/AP ei kyllä toimi sitten yhtään. Eilen jo ajattelin, että toimisi koko matkan mutta ei. Lähdin jopa hiukan myöhempään jolloin oli valoisempaakin kuin normaalisti 6-7 aikaan.

Vähän väliä tulee ilmoitusta että nopeutta rajoitettu kun ei näe. Joko tämä johtuu siitä, että muutettu sitä värikylläisyyttä tai EU päivitys. Etukamera oletettavasti näkee kun piirtää autoja jne. Mutta kun katsoo sivukameroita niin aika tummaa on, että ei näe edes viivoja.

Harmillisesti tulee vain teksti pienellä ruutuun ja auto hidastaa. Myös muutaman kerran etukamerakin menettänyt näkyvyyden ja kaikki toiminnot pois huutaen kovaa, että AP jne. pois järjestelmävian takia.

Ehkä se tästä paranee oikean talven tultua.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäiskö sun Tege jo myydä autosi pois, kun koko merkissä ei ole mitään muuta kuin ongelmia?
Mitä ongelmia? Kerron käyttökokemuksia. Ei minulla ola syytä piilotella näitä kuten joissakin Clubin ryhmissä tai muissa missä kumarretaan suurta jumalaa.

Kyllä se aikanaan vaihdetaan mutta nyt näistä ei saa mitään kun arvo laskee. Pitää toivoa että saan kirittyä arvonaleneman tai että se joskus tasaantuu.
 
Kyllä se paikkansa käytettynä löytää kun vuoskymmen lähestyy loppuaan, nuo EU:n ympäristökuristukset siirtää henkilöautoilun sähkölle, vaikka bensalenkkarit hehkuis kuinka kuumana kesäkadulla.
 
En tiedä miksi se lukitus on pitänyt tuohon luukkuun rakentaa kun ei sieltä mitään voi varastaa.
Mihin sähköautossa tarvii tommosta kun ei voi bensaa varastaa? 🤠
Joku luukku pitää olla ettei ole latausliitin täynnä lunta, mutta ei tuon nyt lukittava tarvitsis olla, kun ei siitä mitään uloskaan saa.
Ilkivalta.

Olisi melkoisen kallis jäynä potentiaalisesti kun joku tunkee ccs liittimeen jotain ainetta tai vierasesineen.
 
Tankin luukut on olleet keskuslukon piirissä jo kasarilta riippuen merkistä, VAG vaan halpuutti liikaa tarvittavaa osaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 495
Viestejä
4 524 710
Jäsenet
74 611
Uusin jäsen
Santsja_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom