Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ei vissiin nykyhinnoilla Cybertruck käy kaupaksi kun varastotuotteena myydään jo jenkeissä. Eli aika nopeasti katosi ne "vuosien jonot".


Eiköhän se suurin massa tilauksia ollut siellä takavedoissa joita ei vielä ole saatavilla. Näistä ei varmaan iso osa realisoidu kun myyntihinnat on selvästi korkeammat kuin mitä oli aiemmin puhe, osin inflaationkin takia, mutta silti.
 
Näissä on joissain vuosimalleissa oikeita eroja. Jossain vuosimalleissa on kahta LR akkua, LG ja Panasonic. Näistä käsittääkseni LG on vähän pienempi, mutta taisi ladata paremmilla latausnopeuksilla ja tarjosi myös tyhjänä paremmin tehoa ja vastaavasti Panasonic on sitten 82kWh, eli muutaman kWh:n suurempi.

Panaa oli euroopassa tarjolla vain vähän aikaa ja nykyisin kaikki ovat kait LG:tä ja ~78/79kWh kokoa, Pana oli tuon 82kWh ja pääasiassa käytössä jenkeissä tehdyissä Model 3:sissa.

Satutko muistamaan tuota aikaväliä koska näin oli? Jollain videolla tuosta kyllä olikin puhetta. Näkeekö tuon koon jostain auton tiedoista, ilman että tarvitsee alkaa akkutestiä pyörittämään?
 
Ei vissiin nykyhinnoilla Cybertruck käy kaupaksi kun varastotuotteena myydään jo jenkeissä. Eli aika nopeasti katosi ne "vuosien jonot".


Kyl se myy, mutta oikeaan massamarkkinaan tarvitaan halvempaa mallia. Kolmanneksi myydyin ev-amerikassa. Edellä model 3 ja model y. Se mikä ei myy niin esim. fordin f150 lightning. lightningin tuotantoon melkein 2kk paussi, että saavat varastoja tyhjättyä: https://www.caranddriver.com/news/a62786190/ford-f-150-lightning-production-pause/

1731500297095.png

 
Kyl se myy, mutta oikeaan massamarkkinaan tarvitaan halvempaa mallia. Kolmanneksi myydyin ev-amerikassa. Edellä model 3 ja model y. Se mikä ei myy niin esim. fordin f150 lightning. lightningin tuotantoon melkein 2kk paussi, että saavat varastoja tyhjättyä: https://www.caranddriver.com/news/a62786190/ford-f-150-lightning-production-pause/

1731500297095.png

Sähköiset nyt ei yleisesti myy kovin hyvin. F-150 bensa myi yksinään q3 noin saman ku noi listan autot kaikki yhteensä.
 
Sähköiset nyt ei yleisesti myy kovin hyvin. F-150 bensa myi yksinään q3 noin saman ku noi listan autot kaikki yhteensä.
Jos nyt saa palata CT myyntiin mistä asia lähti liikkeelle niin se myy ihan hyvin siihen nähden mikä tuotantomäärä ja hinta on. Teslan teoreettinen maksimivalmistuskapasiteetti ct:lle reilun 100k autoa vuosi. Toki 100% utilisaatioon ei tulla tehtaalla pääsemään. Uskon, että tesla saa tuon 100k CT:ta vuodessa myytyä kun laajentaa markkinoita missä CT:ta myydään ja tuo halvempia malleja tarjolle. ts. uskon että CT kysyntä on ihan terveellä pohjalla.
 
Eikös tuo kerro, että on ylituotantoa/myynti tökkii jos kerran vielä saa Founders versiota ja normaalia suoraan varastosta?
 
Eikös tuo kerro, että on ylituotantoa/myynti tökkii jos kerran vielä saa Founders versiota ja normaalia suoraan varastosta?

Se kertoo juuri siitä. Kun pre-order backlog on purettu niin nähdään todellinen kysynnän taso ja jos alkaa varastoon kasautumaan autoja niin tuotantoa on liikaa suhteessa kysyntään.
 
Teslalla oli "jopa kaksi miljoonaa" ennakkotilausta ja tähän mennessä autoja on tehty joku 30000-40000 kpl ja nyt jo jonot on tyhjät ja autoja varastossa. Eihän toi nyt ihan silleen ole mennyt kun on varmaan ajateltu. Tiedossa lienee uusia hinnan alennuksia ja halvempia malleja ja founders-editionin ostaneilla runsasta arvonlaskua tiedossa.
 
Mikähän vikana kun maanantailta ja tiistailta jäi n. 100kWh lataukset kirjaantumatta äpin lataustilastoihin? Latasin ABC latureilla nuo. Samoina päivinä latasin myös kotona ja superillakin ja koti lataus sekä superilataus näkyy ihan oikein, mutta ABC lataus ei ollenkaan.

Myös itselleni tullut nyt tuo rengaspaine ongelma. Paineet näkyy ihan oikein, mutta n. 15km ajon jälkeen aina alkaa hälyttämään ja tämä tuli tuon uusimman 38.6 softan jälkeen, ennen sitä toimi normaalisti. Muualta kun teslalta ostettu rengas/vanne paketti talvirenkaina joten tuskin ovat Teslan alkuperäiset anturit. Mitään ei ilmeisesti voi tehdä, paitsi ostaa Teslalta anturit? Mutta mieluummin katson tuota virheilmoitusta kyllä kun alan maksamaan.
 
Mitään ei ilmeisesti voi tehdä, paitsi ostaa Teslalta anturit?
Mikä auto ja vuosimalli? Heti ollut tuo vika vai vasta n ajan kuluttua?
Ei noita antureita liian moni valmista(?). Samaa tavaraa lienee. Herjaako siis yksi rengas vai useampi? Ostin vanteet '23 Y:hyn ja erikseen "tarvike" bluetooth anturi/venttiilit ruuvasin paikalleen momenttiavaimella. Hyvin toimii. Noiden pitäisi kyllä kestää vuosia.
 
Mikä auto ja vuosimalli? Heti ollut tuo vika vai vasta n ajan kuluttua?
Ei noita antureita liian moni valmista(?). Samaa tavaraa lienee. Herjaako siis yksi rengas vai useampi? Ostin vanteet '23 Y:hyn ja erikseen "tarvike" bluetooth anturi/venttiilit ruuvasin paikalleen momenttiavaimella. Hyvin toimii. Noiden pitäisi kyllä kestää vuosia.
MYLR -23. Viime talven toimi normaalisti ja tänä vuonna toimi, kunnes tuli tuo 38.6 päivitys ja sitten ei enää toimi. Ei herjaa yksittäistä anturia vaan sanoo että rengaspaine järjestelmä vika tms. Paineet kyllä silti näkyy ihan oikein kaikkien renkaiden osalta.

Tätä samaa vaan on facebook täynnä, että tarvikeantureilla ja uusimmalla softalla käy näin.

Ja toimii aina kun lähtee ajamaan, mutta n 15km ajon jälkeen alkaa herjaamaan tuota.

Edit. Näyttäisi että 38.6 softan jakelu on lopetettu ja 38.7 on julkaistu tänään. Ja ilmeisesti anturi ongelma koskee myös Teslan alkuperäisiä antureita. Eli toivottavasti tuossa 38.7 softassa korjaus tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Edit. Näyttäisi että 38.6 softan jakelu on lopetettu ja 38.7 on julkaistu tänään. Ja ilmeisesti anturi ongelma koskee myös Teslan alkuperäisiä antureita. Eli toivottavasti tuossa 38.7 softassa korjaus tähän.
okei, en mistään tiedä, mutta jotain varmaan perseilty. Itsellä "rauhallinen" softapäivitys päällä (23 Y LR) niin ei ehkä kaikki kura ehdi tuulettimeen.
 
Facebookissa oli sanottu että tekevät useampia kyselyitä antureille minkä takia kolmannen osapuolen anturit ei vastaa. Toki myös tapahtuu Teslan omallekin. Tämä vastaus Teslan huollosta.

Toki jos korjaantuu tuolla uudella softalla niin puhuivat taas ihan pehmeitä.
 
Facebookissa oli sanottu että tekevät useampia kyselyitä antureille minkä takia kolmannen osapuolen anturit ei vastaa. Toki myös tapahtuu Teslan omallekin. Tämä vastaus Teslan huollosta.
Kyllähän tuo pahimmillaan näyttää vaikka tunnin viivettä, jos pyörät ei pyöri. Paineen kuitenkin näyttää siitä edelliseltä havainnolta. Joku ihan muu vika, jos nostaa varoituksen.
Talvirenkaat kun vaihtoi (tarvikeanturit), niin pitkä viive ~2 min. Mutta ei mitään herjoja.
Softavika? bluetooth nämät uudemmat, niin ei paljon tarvitse olla bittiä väärin, että tulos on tyhjä arpa.

Rengas kun puhkesi, niin hyvin toimi bluetooth vehjekin - ei ehtinyt mennä rengas tyhjäksi -> pystyttiin paikkaamaan.
 
Pari päivää toimi gps ja kamerat. Ei toimi enää, edes resettien jälkeen. Mikä avuksi?
 
Kartta näyttää ruudukkoa eikä aktivoidu kuolleen kulman kamerat vilkuttaessa ja/tai peruutuskamera?

e: autosi on jo liitetty kotona lähiverkkoon?
 
Kartta näyttää ruudukkoa eikä aktivoidu kuolleen kulman kamerat vilkuttaessa ja/tai peruutuskamera?

e: autosi on jo liitetty kotona lähiverkkoon?
Näyttää samaa sateliittikuvaa, paikallaan, kun aamulla. Sen jälkeen 100 km ajettu eli auto ei tiedä missä on. Yksikään kamera ei toimi missään tilanteessa eli kaikki avustimet herjaa. Puhelimen wlaniin oli hetken yhteydessä.
 
Näyttää samaa sateliittikuvaa, paikallaan, kun aamulla. Sen jälkeen 100 km ajettu eli auto ei tiedä missä on. Yksikään kamera ei toimi missään tilanteessa eli kaikki avustimet herjaa. Puhelimen wlaniin oli hetken yhteydessä.
ei taida olla käyttäjässä vika vaan laite rikki. Jos kehtaat niin road side assistancesta varmaan pääsee eteenpäin(?)
tai tiketti äpistä, mutta ajokelvoton uusi pitäisi mennä jonossa aika keulille.
 
Pari päivää toimi gps ja kamerat. Ei toimi enää, edes resettien jälkeen. Mikä avuksi?
Mulla oli vastaavanlainen ongelma kun uusi Highland jätti auton tiettyyn kohtaan kartalla, kamerat ei toiminut eikä sen jälkeen autopilot ja muutkaan avustimet toiminut. Sain korjattua ongelman kun annoin puhelimen Tesla sovellukselle kaikki luvat.
 
Mulla oli vastaavanlainen ongelma kun uusi Highland jätti auton tiettyyn kohtaan kartalla, kamerat ei toiminut eikä sen jälkeen autopilot ja muutkaan avustimet toiminut. Sain korjattua ongelman kun annoin puhelimen Tesla sovellukselle kaikki luvat.
Okei, kaikkea sitä. Mutta eihän se auto noita edes tiedä(?)
 
Terve,

Parisen kuukautta olen nyt miettinyt "uutta" autoa ja olen vakavasti alkanut harkitsemaan Tesla 3:sta. Jonkin verran olen tätä ketjua kahlannut ja siellä täällä joku muukin on kysynyt neuvoa Teslan hankintaan. Sähkövärkkiähän minulla ei ole koskaan ollut. Olen miettinyt sellaista v. 2021 ja n. ~100 000 km ajettua, sellaista juurikin missä lämpöpumppu löytyy.

Kuitenkin seuraavat asiat mietittävät:
  1. Lämpöpumput joissain noissa v. 2021 Tesloissa on ilmeisesti paukkunut, niihin ei vissiin ole löytynyt yhteistä nimittäjää, joka niitä rikkoo. Että onko tosiaan niin että omalla toiminnallaan tuon rikkoutumiseen ei voi edes vaikuttaa?
  2. Ruoste, kannattaako kosla viedä esim. ruostesuojaukseen samantien?
  3. Eikös näissä ole akun esilämmitys? Miten talvikeleillä tämä esilämmitys vaikuttaa rangeen?
  4. Aikaisemmissa Tesla 3:ssa ilmeisesti katsastusmies on antanut huomautuksia takapäästä. Ilmeisesti vuoden 2021 malleissa takapäälle on tehty jotain?
  5. Autoa katsottaessa / koeajattaessa onko jotain johon tulisi kiinnittää erityistä huomiota? Muuta kuin että nyt katsoo Traficom -sivuilta huoltohistoriaa tms. muita tietoja mitä irti nyt vaan saa.
Kiitos kaikille etukäteen.
 
Lämpöpumput joissain noissa v. 2021 Tesloissa on ilmeisesti paukkunut, niihin ei vissiin ole löytynyt yhteistä nimittäjää, joka niitä rikkoo. Että onko tosiaan niin että omalla toiminnallaan tuon rikkoutumiseen ei voi edes vaikuttaa?
Juuri näin. Mitään tyhjentävää syytä vikaantumisille ei ole löytynyt. Ei ne kuitenkaan kaikissa mene rikki,.

Ruoste, kannattaako kosla viedä esim. ruostesuojaukseen samantien?
Ennemmin kannattaisi noilla kilsoilla löytää jo yksilö, jossa on kunnon roiskeläpät (ei Teslan alkuperäiset) sekä PPF suojaus vähintään ovien alareunoissa sekä helmakotelossa.

Eikös näissä ole akun esilämmitys? Miten talvikeleillä tämä esilämmitys vaikuttaa rangeen?
Parantaa rangea. Piuhan päässä esilämmitetty akku toimii osittaisena lämmönlähteenä lämpöpumpulle ajon aikana.

Aikaisemmissa Tesla 3:ssa ilmeisesti katsastusmies on antanut huomautuksia takapäästä. Ilmeisesti vuoden 2021 malleissa takapäälle on tehty jotain?
Ei eroa aiemmista vuosimalleista. Alustan nivelet ovat heikkoja sekä edessä että takana, joten jotain huoltohistoriaa olisi kiva tietää noilla kilsoilla. Omaan 90tkm ajettuun ehdittiin vaihtaa takuuaikana repullinen alustan osia.

Autoa katsottaessa / koeajattaessa onko jotain johon tulisi kiinnittää erityistä huomiota? Muuta kuin että nyt katsoo Traficom -sivuilta huoltohistoriaa tms. muita tietoja mitä irti nyt vaan saa.
Renkaiden kuluminen, onko kulunut esim. takaa sisäreunasta enemmän (=pyöränkulmat). Lämpöpumpun ääni (johon tosin vaikea ottaa kantaa jos ei ääntä tunne tarkkaan). Service valikossakin voi katsoa ettei vikakoodeja tai muuta herjaa. Ruosteet/kiveniskemät. Kiveniskemät katosta ja takalasista (kalliita vaihtaa jos halkeaa eikä satu olemaan niitä kattavaa lasivakuutusta). Varmaan jotain muutakin, mutta tuossa jotain.
 
Kokeilitko ratti ja vannebuutit? Oletko antanut mennä auton nukkumaan?
Rattibuutti tehty ja auto sammutettu valikon kautta muutamaksi minuutiksi. Kuinka vannebuutti tehdään?

Edelliseen; asetusten kautta Tesla app:lla kaikki oikeudet.

Menee pian tiketti hommiksi.
 
Rattibuutti tehty ja auto sammutettu valikon kautta muutamaksi minuutiksi. Kuinka vannebuutti tehdään?

Edelliseen; asetusten kautta Tesla app:lla kaikki oikeudet.

Menee pian tiketti hommiksi.
Kannattaa laittaa jo tiketti, niin voivat etänäkin katsoa vikaa jos yhteys toimii ja lavetilla huoltoon.
 
Rattibuutti tehty ja auto sammutettu valikon kautta muutamaksi minuutiksi. Kuinka vannebuutti tehdään?

Edelliseen; asetusten kautta Tesla app:lla kaikki oikeudet.

Menee pian tiketti hommiksi.
Vaihtamalla sieltä auton valikosta vanteet.

Antaisin auton olla sentry pois päältä, ovet lukossa, äppiä räpläämättä vaikka tunnin.
 
Juuri näin. Mitään tyhjentävää syytä vikaantumisille ei ole löytynyt. Ei ne kuitenkaan kaikissa mene rikki,.


Ennemmin kannattaisi noilla kilsoilla löytää jo yksilö, jossa on kunnon roiskeläpät (ei Teslan alkuperäiset) sekä PPF suojaus vähintään ovien alareunoissa sekä helmakotelossa.


Parantaa rangea. Piuhan päässä esilämmitetty akku toimii osittaisena lämmönlähteenä lämpöpumpulle ajon aikana.


Ei eroa aiemmista vuosimalleista. Alustan nivelet ovat heikkoja sekä edessä että takana, joten jotain huoltohistoriaa olisi kiva tietää noilla kilsoilla. Omaan 90tkm ajettuun ehdittiin vaihtaa takuuaikana repullinen alustan osia.


Renkaiden kuluminen, onko kulunut esim. takaa sisäreunasta enemmän (=pyöränkulmat). Lämpöpumpun ääni (johon tosin vaikea ottaa kantaa jos ei ääntä tunne tarkkaan). Service valikossakin voi katsoa ettei vikakoodeja tai muuta herjaa. Ruosteet/kiveniskemät. Kiveniskemät katosta ja takalasista (kalliita vaihtaa jos halkeaa eikä satu olemaan niitä kattavaa lasivakuutusta). Varmaan jotain muutakin, mutta tuossa jotain.
Kiitos vastauksesta.

Tilannehan meillä olisi että auto olisi katoksessa, mutta ulkona kuitenkin. Osaako hehtaaritasolla sanoa kuinka paljon tuo esilämmitys todellisuudessa sitten vaikuttaa? Sen verran toki olen perillä että auton range pienenee ajan sekä ajon myötä. Lähtökohtaisesti akku esilämmitettäisiin ennen ajoa, mutta poikkeustilanteita tulee väistämättä. Luonnollisesti voisin kuvitella että talvikeleillä on edes turha unelmoida pääsevänsä samoihin rangeihin mitä kesällä.

Mutta onko antaa jotain mutu-arviota mitä range voisi olla esim. kesä vs. talvi, ei esilämmitystä vs talvi, esilämmitys.
 
Jos nyt saa palata CT myyntiin mistä asia lähti liikkeelle niin se myy ihan hyvin siihen nähden mikä tuotantomäärä ja hinta on. Teslan teoreettinen maksimivalmistuskapasiteetti ct:lle reilun 100k autoa vuosi. Toki 100% utilisaatioon ei tulla tehtaalla pääsemään. Uskon, että tesla saa tuon 100k CT:ta vuodessa myytyä kun laajentaa markkinoita missä CT:ta myydään ja tuo halvempia malleja tarjolle. ts. uskon että CT kysyntä on ihan terveellä pohjalla.
Kyllähän nuo CT myy, mutta viime kuussa lopetetut foundation sarjat dumpattiin inventoryyn kun ihmiset odottaa halvempia malleja. Osa vaihtanut loppuvaiheessa normaaliin dual/tri motoriin kun ei varmaan kaipaa fsd ja muuta rompetta. Mielenkiintoista nähdä saavatko missä vaiheessa ensi vuotta karvalakki CT myyntiin ja buustaako se myynnit yli 150k vai jääkö karvan alle.
 
Kiitos vastauksesta.

Tilannehan meillä olisi että auto olisi katoksessa, mutta ulkona kuitenkin. Osaako hehtaaritasolla sanoa kuinka paljon tuo esilämmitys todellisuudessa sitten vaikuttaa? Sen verran toki olen perillä että auton range pienenee ajan sekä ajon myötä. Lähtökohtaisesti akku esilämmitettäisiin ennen ajoa, mutta poikkeustilanteita tulee väistämättä. Luonnollisesti voisin kuvitella että talvikeleillä on edes turha unelmoida pääsevänsä samoihin rangeihin mitä kesällä.

Mutta onko antaa jotain mutu-arviota mitä range voisi olla esim. kesä vs. talvi, ei esilämmitystä vs talvi, esilämmitys.
Avaahan tarkemmin mikä rangeen liittyvä huolesi on, niin on helpompi kommentoida. Tavanomaisessa päivittäisessä käytössä (ajot töihin, harrastuksiin, kauppaan, jne.) range riittää aina päivän ajoihin. Kulutus toki nousee, mutta ei se akku kesken lopu.

Onko sulla joku tietty matka mielessä, joka mietityttää?
 
Kyllähän nuo CT myy, mutta viime kuussa lopetetut foundation sarjat dumpattiin inventoryyn kun ihmiset odottaa halvempia malleja. Osa vaihtanut loppuvaiheessa normaaliin dual/tri motoriin kun ei varmaan kaipaa fsd ja muuta rompetta. Mielenkiintoista nähdä saavatko missä vaiheessa ensi vuotta karvalakki CT myyntiin ja buustaako se myynnit yli 150k vai jääkö karvan alle.
Miten ne voi myydä jos ne eivät myy ja dumpattiin varastomyyntiin?

Edit. Samalla kertoo, että on ylituotantoa kun ne mitä tehdään ei saada myytyä. Jos porukka odottaa sitä halvempaa niin Teslan pitäisi tehdä se halvempi malli eikä toivoa, että kalliimmat alkavat myymään.

Toki myös lukuisat ongelmat CTssa kertovat, että tuote on täysin rikki ja eikä sitä voi tuottaa suuria määriä.
 
Viimeksi muokattu:
Miten ne voi myydä jos ne eivät myy ja dumpattiin varastomyyntiin?

Edit. Samalla kertoo, että on ylituotantoa kun ne mitä tehdään ei saada myytyä. Jos porukka odottaa sitä halvempaa niin Teslan pitäisi tehdä se halvempi malli eikä toivoa, että kalliimmat alkavat myymään.

Toki myös lukuisat ongelmat CTssa kertovat, että tuote on täysin rikki ja eikä sitä voi tuottaa suuria määriä.
Tuossahan kemppari juuri kertoi miten. Eli Non foundationit julkastiin ja Foundation mallien myynti lopetettiin ja loput jo tuotetut foundationit tehtaiden pihoista laitettiin inventoryyn myyntiin. Uudet toimitukset on kaikki on perus lonkkaria ja cb:tä. Foundation kermankuorinta tuli siis päätökseen ja päästään käsiksi ns normaaliin massatuotantovaiheeseen. Isot volat lähtee sitten liikkeelle kun halvemmat mallit tulevat myyntiin.
 
Isot volat lähtee sitten liikkeelle kun halvemmat mallit tulevat myyntiin.

Halvin malli on nyt karvan alle 80k taalaa, about samanhintainen kuin perus Model X.

Miten CT:stä saadaan halvempi malli, se että yksi moottori tiputetaan pois ei paljoa säästä tuotantokustannuksissa. Yleinen arvio on että CT on selvästi kalliimpi valmistaa kuin vaikkapa S/X.
 
Tuossahan kemppari juuri kertoi miten. Eli Non foundationit julkastiin ja Foundation mallien myynti lopetettiin ja loput jo tuotetut foundationit tehtaiden pihoista laitettiin inventoryyn myyntiin. Uudet toimitukset on kaikki on perus lonkkaria ja cb:tä. Foundation kermankuorinta tuli siis päätökseen ja päästään käsiksi ns normaaliin massatuotantovaiheeseen. Isot volat lähtee sitten liikkeelle kun halvemmat mallit tulevat myyntiin.
Lisäksi varastosta löytyy tämä perus mallikin. Molempia siis saa suoraan joten jonoa ei ole.
 
Mielenkiintoista nähdä saavatko missä vaiheessa ensi vuotta karvalakki CT myyntiin ja buustaako se myynnit yli 150k vai jääkö karvan alle.

Ottaen huomioon että tänä vuonna lokakuun loppuun mennessä oli myyty 22k CT:tä niin karvalakki mallin pitäisi olla luokkaa 60k+ hinnaltaan jotta päästäisiin edes lähelle noita lukuja.
 
Ottaen huomioon että tänä vuonna lokakuun loppuun mennessä oli myyty 22k CT:tä niin karvalakki mallin pitäisi olla luokkaa 60k+ hinnaltaan jotta päästäisiin edes lähelle noita lukuja.
Joo perus case julkaisuhinnat CTssä halvat ja ajan saatossa päästään sinne niin kuin se legendaarinen 35k dollarin Tesla 3 mitä sitten saa nykyään sillä 7.5k veroalella vähennettynä. Onhan tuo CT nyt 73k leka verohuojennuksella ja käytännössä 4680 valmistettiin vuosi tappiolla ja muu tuotekehitys. Nyt kun CT ei enää tee tappiota ja massavalmistus alkoi niin hinta tippuu kuin lehmänhäntä. Mitkä lie kangaspenkit ja 2 diskantilla varustettu takapotku sieltä sitten saapuu ensi vuonna ja hinta voi olla syksyllä -25 rwd CT 69.9k - 7.5k = 62.5k jo huomattavasti houkuttelevampi kuumottamaan metrilenkkiä vasemmassa lahkeessa?
 
Nyt kun CT ei enää tee tappiota

Tästä me emme vielä tiedä mitään, Q3 päästiin plussalle Muskin mukaan mutta Q3 myyntimix oli paljon enemmän 120k hintaista Perffiä vs. 100k hintaista LR:ää, nyt Q4-> siellä on 80k hintainen LR ja 100k Perf eli mahdollisesti valuu taas tappiolle CT:n osalta.
 
Mielenkiintoisia kommenteja CATLin toimarilta

However, the biggest battery maker in the world, Contemporary Amperex Technology Limited, better known as CATL, believes that going down the cylindrical cell route is a dead end. CATL’s founder and head honcho, Robin Zeng, told Tesla CEO Elon Musk this to his face. The reaction was silence.

Zang, who spoke with Reuters, said he had told Tesla’s head honcho that his bet on the 4680 cylindrical battery “is going to fail and never be successful.”


"We had a very big debate, and I showed him," Zeng said. "He was silent. He doesn't know how to make a battery. It's about electrochemistry. He's good for the chips, the software, the hardware, the mechanical things."


Paljon muutakin mielenkiintoista kommentia Teslaan liittyen.
 
Joo perus case julkaisuhinnat CTssä halvat ja ajan saatossa päästään sinne niin kuin se legendaarinen 35k dollarin Tesla 3 mitä sitten saa nykyään sillä 7.5k veroalella vähennettynä. Onhan tuo CT nyt 73k leka verohuojennuksella ja käytännössä 4680 valmistettiin vuosi tappiolla ja muu tuotekehitys. Nyt kun CT ei enää tee tappiota ja massavalmistus alkoi niin hinta tippuu kuin lehmänhäntä. Mitkä lie kangaspenkit ja 2 diskantilla varustettu takapotku sieltä sitten saapuu ensi vuonna ja hinta voi olla syksyllä -25 rwd CT 69.9k - 7.5k = 62.5k jo huomattavasti houkuttelevampi kuumottamaan metrilenkkiä vasemmassa lahkeessa?
Tosin ensi vuonna Trumppi on jo vallan kahvassa kiinni ja 7,5k tax incentives muisto vain, eli edelleen se takaveto maksaa halpputettunakin n. 70k-80k ja vaikea uskoa tuon hintaiselle autolle olevan mitään massamarkkinoita edes Amerikassa.
 
Kyllä sillä varmasti truck kategoriassa olisi, mutta jos muut mallit ovat parempia niin ei ko. segmentin ostajille hypellä määräänsä enempää myydä. Lähikauppaan ajaleville truck ostajille tuo on liian kallis (kun karsitulla varustuksella Ford esim. ei ole kovinkaan kallis).

Vaikea kommentoida cyberin kannattavuudesta mitään kun ainakin korikonstruktio on aika kallis ja hinnan laskuvarasta on vaikea sanoa.
 
Tästä me emme vielä tiedä mitään, Q3 päästiin plussalle Muskin mukaan mutta Q3 myyntimix oli paljon enemmän 120k hintaista Perffiä vs. 100k hintaista LR:ää, nyt Q4-> siellä on 80k hintainen LR ja 100k Perf eli mahdollisesti valuu taas tappiolle CT:n osalta.

Cybertruckin valmistusmäärät kasvavat koko ajan. Q4 määrät lienevät 50% - 100% suuremmat kuin Q3.
 
Cybertruckin valmistusmäärät kasvavat koko ajan. Q4 määrät lienevät 50% - 100% suuremmat kuin Q3.

Jos tuote on gross profit tasolla tappiollinen niin valmistusmäärän kasvattaminen lisää vain tappioita. Ja tämä siis sillä oletuksella että kaikki valmistetut menevät kaupaksi - näin ilmeisesti ei ole tällä hetkellä.
 
Jos tuote on gross profit tasolla tappiollinen niin valmistusmäärän kasvattaminen lisää vain tappioita. Ja tämä siis sillä oletuksella että kaikki valmistetut menevät kaupaksi - näin ilmeisesti ei ole tällä hetkellä.
Noin pienillä tuotantomäärillä kiinteät on suuressa osassa vielä ja ne laskee lineaarisesti tuontomäärän kasvaessa (per yksikkö). CT on materiaaleiltaan kallis, mutta tuotannollisesti yksinkertainen, ei maalauksia, isot valut, suuret ulkopaneelit, struktuaalinen akku, koneella asennettavat jäykät DC sähköt, 48v loppupeleissä halvemmat sähköt (vielä varmasti kalliit kun volyymit pienet) ym. Vaatii linjalta vähemmän sekä kokoa, työvoimaa että investointia.
 
Avaahan tarkemmin mikä rangeen liittyvä huolesi on, niin on helpompi kommentoida. Tavanomaisessa päivittäisessä käytössä (ajot töihin, harrastuksiin, kauppaan, jne.) range riittää aina päivän ajoihin. Kulutus toki nousee, mutta ei se akku kesken lopu.

Onko sulla joku tietty matka mielessä, joka mietityttää?
En ole niinkään huolissani tavanomaisesta päivittäisestä ajosta, vaan kyse oli lähinnä maksimaalisesta rangesta eri ääriolosuhteissa . Eli leikitäänpä hypoteettisesti että optimi-olosuhteilla kesällä päästään 440 km. Mutta tuossa IFLT_ITG vastasikin ja jos oikein ymmärsin, niin karkeasti talvella kylmällä akulla pääsee n. 50% tuosta 440 km matkasta. Ja esilämmitetyllä akulla talvella se olisi 70% tuosta 440 km matkasta.

 
En ole niinkään huolissani tavanomaisesta päivittäisestä ajosta, vaan kyse oli lähinnä maksimaalisesta rangesta eri ääriolosuhteissa . Eli leikitäänpä hypoteettisesti että optimi-olosuhteilla kesällä päästään 440 km. Mutta tuossa IFLT_ITG vastasikin ja jos oikein ymmärsin, niin karkeasti talvella kylmällä akulla pääsee n. 50% tuosta 440 km matkasta. Ja esilämmitetyllä akulla talvella se olisi 70% tuosta 440 km matkasta.

Jos näin, niin sanoisin että aika turhaan sitä sitten pohdit. Jos päivittäinen ajo ei ole ongelma, niin M3LR on edelleen yksi parhaimmista autoista mitä pitkän matkan etenemiskykyyn tulee. Toki ymmärrän, että ensimmäiseen sähköautoon siirtyvää se voi mietityttää, mutta mielestäni range lukemaan ei kannata liikaa jumittua.

Ihan hyvä nyrkkisääntö on, että vähintään 50 % WLTP-lukemasta pääsee oikestaan aina, jos lähdetään täydellä akulla, ajo suoritetaan yhtäjaksoisesti ja akku voi olla perillä tyhjä. Tuo 220 km (eli puolet 440 km matkasta) on mielestäni jo selvästi alakanttiin. Mulla on 2020 vuoden M3LR, jossa on PTC vastus. Oikein kovilla -20 pakkasilla satasen nopeudessa kulutus on muistaakseni ollut joku 26-27 kWh/100km ja silloinkin pääsisi teoriassa noin 270 kilometriä joka on noin 50% WLTP:stä. Kesällä voi vetää peräkärryäkin noilla kulutuksilla.

Yhtälö muuttuu jos tulee pysähdyksiä. Oikein lyhyessä pätkäajossa (ilman latauksia!) range voi talvikeleissä jäädä jopa alle 200 kilometriin, mutta jos (koti)laturi löytyy niin tämäkään ei tee muuta kuin nostaa sähkölaskua. Matka-ajossa kannattaa tiedostaa, että lataustaukojen optimiväli on noin 150-200 kilometriä, sillä parhaat lataustehot saavutetaan tyhjällä akulla. Alussa voi ajaa täyden akun takia vähän pidempään, mutta matkalla ne stopit tulee sitten useammin.

Case-esimerkki kotoani Kuusamoon (Teslan supereilla. Muita käyttämällä voisi ensimmäinen etappi olla pidempikin. 3-4 taukoa tarvitaan silti tähän n. 800km matkaan, olen ajanut molemmilla määrillä)
- Ensimmäinen etappi 2,5h / 230 km (täysi akku)
- Lataustauko 7 minuuttia
- Toinen etappi 1h 45min / 160 km
- Lataustauko 16 minuuttia
- Kolmas etappi 2h/170 km
- Lataustauko 29 minuuttia
- Neljäs etappi 2h 45min / 250 km (pidempi matka, koska Kajaanin ja Kuusamon välillä ei supereita)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 367
Viestejä
4 536 062
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom