Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Uusissa Tesloissa on se hyvä puoli, että ne pitää arvonsa varmaan parhaiten kaikista autoista. Jos noiden kanssa epäröi niin ostaisin suoraan uuden mallin rahoituksella ja jos muutaman vuoden päästä tosissaan tuntuu siltä, että ei ole omaan makuun nii myy pois. Saa about omansa takaisin. Vanhoja Model S malleja en lähtisi ostamaan ja 3 malliin verrattuna ainakin itse pidin 3:sen ajotuntuntumasta enemmän. Huikee auto kyllä ja aina sitä on ilo ajaa!
Tämä johtuu siitä, että sillä on se tietty status ja jos tämä pysyy, niin hintakin pysyy korkealla. Lisäksi toki tähän vaikuttaa se, että nyt halutaan ostaa sähköä mutta jos tulee hyvä kilpailija 50-60k luokkaan, niin se voi syödä hintoja. Lucid on vahvoilla jos tulee.
 
Tesla on vähän kun puhelinten iPhone. Kilpailu tulee kiristymään, mutta Tesla on aina Tesla ja pari vuotta aina edellä, suunnannäyttäjä.
 
Mä oon vähän skeptinen hinnan pysyvyydestä. Jotenkin en jaksa uskoa että käytetyt tuossa uuden hintaisena hirveästi liikkuvat. Itse en ainakaan ostaisi. Jotenkin markkina on vähän erikoinen tällä hetkellä, mutta varmasti jossain vaiheessa tulee alas kun kysyntä kasvaa.
 
Mä oon vähän skeptinen hinnan pysyvyydestä. Jotenkin en jaksa uskoa että käytetyt tuossa uuden hintaisena hirveästi liikkuvat. Itse en ainakaan ostaisi. Jotenkin markkina on vähän erikoinen tällä hetkellä, mutta varmasti jossain vaiheessa tulee alas kun kysyntä kasvaa.
Samaa mieltä. Todella vaarallista taloudellisesti vertailla edeltävää 3-4 vuotta ja uskoa saman odottavan tulevien 3-4 vuoden aikana 1:1. Se missä uuden Model S:n hinta piti arvonsa ennen, ei kyllä lähitulevaisuudessa näytä samalta, ja parin vuoden etumatkakin on aika nopeasti syöty
 
Arvo on pysynyt, koska ei oikein ole käytettyjä shäköautoja tarjolla kuin teslaa, joilla johonkin pääseekin, muut on vähän sellaisia, ettei oikein omaan käyttöön sovi.

Nythän alkaa tulla muiltakin valmistajilta noita 400km/lataus autoja, niin eiköhän ne käytettyjen hinnatkin ala laskemaan, toki pitää aina muistaa, että Model S:ssä on se ilmainen lataus, en tiedä onko vielä X:ssä tai muissa.
 
Samaa mieltä. Todella vaarallista taloudellisesti vertailla edeltävää 3-4 vuotta ja uskoa saman odottavan tulevien 3-4 vuoden aikana 1:1. Se missä uuden Model S:n hinta piti arvonsa ennen, ei kyllä lähitulevaisuudessa näytä samalta, ja parin vuoden etumatkakin on aika nopeasti syöty
Näinhän se on mutta jos Teslalla pysyy se status niin sen takia hinta voi pysyäkin. Monelle auto silti on auto. Näkee sen nytkin käytetyissä että mainostetaan suojauksia ja muuta mitä extraa ostettu mutta niin ne kaikki muutkin joutuu ostamaan jos ei luota valmistajaan.
 
Arvo on pysynyt, koska ei oikein ole käytettyjä shäköautoja tarjolla kuin teslaa, joilla johonkin pääseekin, muut on vähän sellaisia, ettei oikein omaan käyttöön sovi.

Nythän alkaa tulla muiltakin valmistajilta noita 400km/lataus autoja, niin eiköhän ne käytettyjen hinnatkin ala laskemaan, toki pitää aina muistaa, että Model S:ssä on se ilmainen lataus, en tiedä onko vielä X:ssä tai muissa.
Vain vanhoissa S on ilmainen lataus. Ei ole enää vuosiin ollut uusissa. Yksi mitä mainostetaan on SC verkko mutta sekin saanut paljon kilpailijoita jo.
 
NoAP ja summon tuli nyt testattua.

Summon:
- Perussummonointi voisi kerran kaksi vuoteen olla hyödyllinen.
- Edistyneempi kutsu emaskuloitu EU-lainsäädännöllä kuuteen metriin, hyödytön. Tosiaalta en tiedä, uskaltaisinko auton antaa itsekseen navigoida jotain Prisman parkkipaikkaa nykysoftalla ja -raudalla.

NoAP:
- Kaistanvaihto on jälleen EU-lainsäädännöllä pilattu, mutta vilkulla aktivoitanakin tämä on ehdottomasti tarpeellisin osa pakettia. Pitäisi kuulua perusautopilottiin.
- Muuten tämä osaa siis poistua rampista. Sen jälkeen pienemmällä tiellä deaktivoituu. Suomen oloissa ei ihan kauheasti iloa.

Maksaisinko 3 500 € EAP:stä? No en todellakaan, ehkä jos nolla putoaisi pois. Tämä lähinnä demosi sen, että oman autoni HW2.5 ei taivu kovin ihmeellisiin juttuihin, ja lainsäädäntö toisaalta tappaa kaikki edistyneemmät jutut, vaikka HW3 olisikin. Tässä on useampi vuosi ja vähintään seuraavan rautasukupolven auto alla ennen kuiin kannattaa edes miettiä.
 
Uutisia maailmalta.
Tesla pysäyttänyt Model S ja X tuotannon. Todennäköisesti ohjaa enemmän tuotantoa 3 ja Yn koska piirejä ei saa.


Model S uutta versiota ei ole vielä saatu ulos ja Plaid+ siirtyi ensi vuoteen koska rakenteellinen patteri ei ollutkaan valmis.

Huhuttu että Model S mallit EUssa tulisi Saksan tehtaalta.
 
Uutisia maailmalta.
Tesla pysäyttänyt Model S ja X tuotannon. Todennäköisesti ohjaa enemmän tuotantoa 3 ja Yn koska piirejä ei saa.


Model S uutta versiota ei ole vielä saatu ulos ja Plaid+ siirtyi ensi vuoteen koska rakenteellinen patteri ei ollutkaan valmis.

Huhuttu että Model S mallit EUssa tulisi Saksan tehtaalta.
Tuo tuotannon muuttaminen Eurooppaan ei kyllä ihan kädenkäänteessä tapahdu, jos kokoonpano on nyt rakentumassa pienemmille malleille. Niitä ei ihan yhdessä yössä muuteta varsinkin jos niitä osia pitäisi myös tuottaa samassa lokaatiossa, kuten Y:n kohdalla tarkoitus on toimia. Ja toisaalta onko Saksassa löysää kapaa myöskään muulle kuin volyymimalleille
 
Tuo tuotannon muuttaminen Eurooppaan ei kyllä ihan kädenkäänteessä tapahdu, jos kokoonpano on nyt rakentumassa pienemmille malleille. Niitä ei ihan yhdessä yössä muuteta varsinkin jos niitä osia pitäisi myös tuottaa samassa lokaatiossa, kuten Y:n kohdalla tarkoitus on toimia. Ja toisaalta onko Saksassa löysää kapaa myöskään muulle kuin volyymimalleille
Vaikea sanoa. Huhuja vain. En itsekään usko että S sieltä tulee ulos elleivät jo tee samalla sille linjastoa. En usko että on koska Y on se ensijainen mitä tarkoitus tehdä. Ajallisesti ekat S piti olla jo ostajille mutta nyt lykätty ties minne asti. Suomessa ekat piti tulla syksyllä mutta nyt lykätty marras-joulukuulle.

Eiköhän siellä vain piiripula ole suurin ja sitten se että vielä ei ole valmista S nähty vaan aina puuttuu jotain tai on jotain extraa siellä. Taitaa vielä olla testit tekemättä.
 
Model Y mikä tullut tehtaalta, unohtunut jarrunesteen korkki, että myös patterin jäähdytysnesteen korkki.
 
VW kirinyt hyvin jo tuota linjaa kiinni, että kulutus saatu jo hyväksi. Korealaiset osaavat sen paremmin jo kuin Tesla ja sieltä uusimmissa tulee jo 800V akut. Tiedä sitten paljonko oikeasti 400 vs 800 tuo eroja. Ilmeisesti vähemmän virtaa tarvitaan.

Teslan pitäisi sallia kolmannenosapuolen applikaatioiden asentaminen.
 
ja tuo riittää... kun asiakkailla on joku kulttimainen into kaikkeen mitä yhtiö tuottaa. Teslan olisi pitänyt aikanaan myydä tekniikkansa jollekin mammutille, en ymmärrä miksi sitä ei tehty. Hyvä, että on vaihtoehtoja - toivottavasti avaruusjutuista löytyisi uusia innovaatioita autoissa hyödynnettäväksi. Harjaton sähkömoottori on muuten alunperin tehty avaruuskäyttöä varten.
 
Teslan olisi pitänyt aikanaan myydä tekniikkansa jollekin mammutille, en ymmärrä miksi sitä ei tehty.
Nahdakseni Teslan tekniikka on enemmankin tuotekehitys ja prosessit joilla pystytaan nousemaan ohi Nasan ja Vagin. Eihan heilla ole edes mitaan muuta mullistavaa tekniikkaa? Sahkomoottorit ovat inan hifimpia induktio+kestomagneetti hybrideja mutta ei silla nyt viela kuuhun menna. Akuissa se suurin tuotekehitys on ollut jatkuva prosessi hinnan saamiseksi alaspain.
 
ja tuo riittää... kun asiakkailla on joku kulttimainen into kaikkeen mitä yhtiö tuottaa. Teslan olisi pitänyt aikanaan myydä tekniikkansa jollekin mammutille, en ymmärrä miksi sitä ei tehty. Hyvä, että on vaihtoehtoja - toivottavasti avaruusjutuista löytyisi uusia innovaatioita autoissa hyödynnettäväksi. Harjaton sähkömoottori on muuten alunperin tehty avaruuskäyttöä varten.
Teslahan sanoo, että heidän tiedot on vapaata ja saa käyttää jos haluaa. Eivät vain ole vielä kenellekään niitä antaneet. Mersun kanssa tehtiin S aloituksen aikaan yhteistyötä.
 
Eiko se ollut patentit ja samalla tulee vaade etta hyodyntava yritys ei peri Teslalta patenttimaksuja. Nain muistelisin kirjoitetun joku 5 vuotta sittem
Jostain avoimuudesta ne aina höpöttää että saa ottaa käyttöön kunhan vaan ottaa. En ole sen enempää tutustunut. Sama kuten SC verkko. Saa kuulemma ottaa yhteyttä ja aletaan tekemään kauppaa.
 
Unohdetaan ne iphone tässä ketjussa, ne eivät vie kuin sivuraiteille.

Teslalla on yksi edelleen olemassaoleva merkittävä etu. se on superchargerit ja niiden ylivoimainen toimivuus vs. muut latausverkot.

Suomessa tuo ei ole kaksinen etu kun supereita ei ole montaa, mutta muualla tilanne on toinen ja se ymmärrettävästi kannattelee kysyntää. Esim. mulla on 50km säteellä kotoa about 70kpl superchargereita.

Alkaa olla ns. riittävästi siihen, että kapasiteettia riittä juhlapyhänäkin kun motarin varressa on kummallakin puolella 12 reikää 250kW pömpeleitä ja 30km päässä 24x 150kW
 
Iphone ja Tesla ovat kyllä hyvin samantapainen tuote, mielestäni niiden kehityksen keskenään vertaaminen on hyvin perusteltua.

Nuo Teslan superchargerit jo mainitsinkin, enkä tosiaan tiedä niiden tilannetta kovin tarkasti, ilmeisesti se kuitenkin onkin aika kova markkinavaltti, mutta yleisessä sähköautokiimassa poliitikot voivat vetää maton teslan alta melko helposti, ja tehdä asetukset jonka mukaan tuollaiset privaattisysteemit kielletään. Eli vaikka se latausverkosto voikin mahdollisesti olla joskus Teslan liiketoiminnan kulmakivi puhtaasti sähkön myynnillä, se ei välttämättä kanna Teslan autoja.
 
Tesla on edellä monessakin asiassa ja on selkeä suunnannäyttäjä. Tesla on ensinnäkin aloittanut koko sähköbuumin. Iso keskuskonsolinäyttö ja ei fyysisiä painikkeita on uusi suuntaus jonka varjossa muut autot tuntuvat ja näyttävät naurettavilta ja tätä koitetaan epätoivoisesti nyt kopioida. Auton ulkoinen design on käsittämättömän hieno verrattuna esim. volkkareihin. Teslan range on edelleen paljon edellä kilpailijoita. Uusimmat Model S mallit lähentelevät kohta jo 1000 km, Model 3 nyt 600 km tuntumassa. Mitäs se Porchen luksusmallin range on, jotain 400 km tuntumaa... Tähän vielä autonomiset toiminnot jotka jenkkilässä näyttävät toimivan huikean hyvin. Mitä tulee iPhoneen niin kaikkihan tuota kopio. iPhone aloitti nykyaikaisten älypuhelinten suuntauksen jota kaikki lähti kopioimaan. iPhonesta kun lähti kuulokeliitin, niin lähti kaikista muistakin puhelimista. iPhoneen tuli koko puhelimen laajuinen näyttö ylälovella niin seuraavana vuonna kaikki puhelimet näyttävät samanlaisilta. Seuraava liike on, että latausportti poistuu ja taas kaikki kopioi tätä trendiä vuoden päästä. Onko Tesla ja iPhone täydellisiä, ei todellakaan. Ovatko ne suunnannäyttäjä, kyllä ehdottomasti.
 
Tesla on edellä monessakin asiassa ja on selkeä suunnannäyttäjä. Tesla on ensinnäkin aloittanut koko sähköbuumin. Iso keskuskonsolinäyttö ja ei fyysisiä painikkeita on uusi suuntaus jonka varjossa muut autot tuntuvat ja näyttävät naurettavilta ja tätä koitetaan epätoivoisesti nyt kopioida. Auton ulkoinen design on käsittämättömän hieno verrattuna esim. volkkareihin. Teslan range on edelleen paljon edellä kilpailijoita. Uusimmat Model S mallit lähentelevät kohta jo 1000 km, Model 3 nyt 600 km tuntumassa. Mitäs se Porchen luksusmallin range on, jotain 400 km tuntumaa... Tähän vielä autonomiset toiminnot jotka jenkkilässä näyttävät toimivan huikean hyvin. Mitä tulee iPhoneen niin kaikkihan tuota kopio. iPhone aloitti nykyaikaisten älypuhelinten suuntauksen jota kaikki lähti kopioimaan. iPhonesta kun lähti kuulokeliitin, niin lähti kaikista muistakin puhelimista. iPhoneen tuli koko puhelimen laajuinen näyttö ylälovella niin seuraavana vuonna kaikki puhelimet näyttävät samanlaisilta. Seuraava liike on, että latausportti poistuu ja taas kaikki kopioi tätä trendiä vuoden päästä. Onko Tesla ja iPhone täydellisiä, ei todellakaan. Ovatko ne suunnannäyttäjä, kyllä ehdottomasti.
Tosta jättikosketusnäyttöistä voi olla kyllä montaa mieltä, onko ne niin hienon näköistä autossa.
 
Itselläni ei ole mitään Teslaa vastaan ja hieman miettinyt autan ostoa, mutta tuo jättinäyttö on mielestäni hieman kökön ja halvan näköinen ja ulkoinen designkin on jotenkin heikko. S on kyllä hieno, mutta jotenkin toi kolmonen on vähän halvan näköinen ja samoin uusi Y.
 
Tesla on edellä monessakin asiassa ja on selkeä suunnannäyttäjä. Tesla on ensinnäkin aloittanut koko sähköbuumin. Iso keskuskonsolinäyttö ja ei fyysisiä painikkeita on uusi suuntaus jonka varjossa muut autot tuntuvat ja näyttävät naurettavilta ja tätä koitetaan epätoivoisesti nyt kopioida. Auton ulkoinen design on käsittämättömän hieno verrattuna esim. volkkareihin. Teslan range on edelleen paljon edellä kilpailijoita. Uusimmat Model S mallit lähentelevät kohta jo 1000 km, Model 3 nyt 600 km tuntumassa. Mitäs se Porchen luksusmallin range on, jotain 400 km tuntumaa... Tähän vielä autonomiset toiminnot jotka jenkkilässä näyttävät toimivan huikean hyvin. Mitä tulee iPhoneen niin kaikkihan tuota kopio. iPhone aloitti nykyaikaisten älypuhelinten suuntauksen jota kaikki lähti kopioimaan. iPhonesta kun lähti kuulokeliitin, niin lähti kaikista muistakin puhelimista. iPhoneen tuli koko puhelimen laajuinen näyttö ylälovella niin seuraavana vuonna kaikki puhelimet näyttävät samanlaisilta. Seuraava liike on, että latausportti poistuu ja taas kaikki kopioi tätä trendiä vuoden päästä. Onko Tesla ja iPhone täydellisiä, ei todellakaan. Ovatko ne suunnannäyttäjä, kyllä ehdottomasti.
Itse nostaisin yhdeksi merkittävimmistä eroista sen, että Tesla "näyttää suuntaa" vähän kuin tyypillinen Android valmistaja. Muutoksia tehdään teknisesti koska voidaan ja se on "cool", ei siksi, että markkinatutkimus osoittaa tämän vision mukaiseksi ja "tarpeelliseksi" ( vai mahdolliseksi ? ).

Itse sähköbuumikinhan on erilainen vrt. kosketusnäyttöbuumiin, koska ihan aluksi syynä lienee ehkä ollut sähköauton tekninen ylivertaisuus väännössä ja sittemmin päästövouhotuksessa. Kosketusnäyttö tarjosi taas markkinamuutosraon käyttäjien valtavaan aiemmin havaitsemattomaan tarpeeseen.

Argumentoisin, että nuo mainitut Applen paljon kritiikkiä aiheuttaneet muutokset ovat pitkän markkinatutkimuksen tulos ja osoitus markkinan tuntemisesta. Esimerkiksi kuulokeliittimeen mutuilen Applen vain tutkineen, että X% käyttäjistä ei koskaan laita kuulokeliittimeen mitään. Samalla tarjolle tuotiin 95%:iin tapauksista, Applen kannalta kaikeksi onneksi arvokkaampi ja enemmän liikevaihtoa luova ratkaisu, täysin langaton nappikuuloke. Näyttö ylälovella oli varmasti vain ajan kysymys. Teslalla nämä muutokset taas tuntuvat usein olevan sellaisia, mitä Android puhelinten valmistajat tuovat ulos. Esimerkkinä tuo Witcher 3 uudessa S/X:ssä: Lisää teknisiä, toki hienoja ominaisuuksia, joku niistä saattaa myös joskus tulevaisuudessa ollu toimiva ja suunnannäyttäjä, who knows.

Kaikkineen mielestäni Tesla ja Apple ovat mielestäni filosofialtaan lähes vastakkaisia yrityksiä: Applelle käyttökokemus on kaikki kaikessa, ja ominaisuuksia mielummin leikataan ja ollaan itsepäisesti lisäämättä, jos se ei istu visioon sujuvasta käyttäjäkokemuksesta. Tesla taas pukkaa markkinoille betatestiin ihan rautatason ominaisuuksia, kuten esim. poistetut fyysiset vivut / napit tyypillisesti rukkasilla käytetyistä penkinlämmitystoiminnoista yms. Lisäksi Tesla mielellään pukkaa vakiona softaansa juurikin jotain Witcheriä ja/tai Netflixiä, kun taas Applella ei ollut iPadissa edes laskinta.

Samaa Teslasta löytyy siinä, että mielestäni markkinoiden yksi tärkeimmistä uudistuksista, CarPlay/Android Auto on tarkoituksella jätetty pois. Walled garden jne. Omassa autossa äänikomennot sekä eri apit ovat joka päivä käytössä. Vaikea kuvitella edes ostavansa jotain autoa, jossa tuota ei olisi. Pelkästään äänikomennot tulee olemaan äärimmäisen vaikea toteuttaa autoon ilman puhelinintegraatiota, koska rahoitus ja se, että ääniohjauksen pitää toimia 99% tilanteista ja suurin osa virheistä ainakin vielä johtuu käyttölogiikasta. Jos opit käyttölogiikan, komennot ovat erittäin varmoja ja toimivia jo nyt.
 
Omasta mielestäni kolmonen on hienoin Tesla. Jotenkin sopiva yhdistelmä perinteistä ja futuristista. Auto näyttää ajattomalta, kuvittelisin että se ei 10 vuodenkaan päästä näytä vanhanaikaiselta. Joku ID.4 tai Ioniq 5 voi näyttää aika hassulta 10 vuoden päästä.
 
Omasta mielestäni kolmonen on hienoin Tesla. Jotenkin sopiva yhdistelmä perinteistä ja futuristista. Auto näyttää ajattomalta, kuvittelisin että se ei 10 vuodenkaan päästä näytä vanhanaikaiselta. Joku ID.4 tai Ioniq 5 voi näyttää aika hassulta 10 vuoden päästä.

Minusta taas kolmonen on mittasuhteiltaan epäonnistunut sammakko, tiettyjä hienoja muotoilullisia elementtejä siinä tosin on ja se voisi näyttää hyvältä, jos mittasuhteet olisivat oikeat.
Nyt leveyden ja korkeuden suhde on pielessä, samoin kuin kattolinjan korkeus suhteessa auton pituuteen, tämä vielä korostuu auton peräpäässä.

Toinen asia on Teslan veitsellä katkaistu etupuskuri, eikä kolmosen "huuli" ainakaan paranna kokonaisuutta.
 
Iso keskuskonsolinäyttö ja ei fyysisiä painikkeita on uusi suuntaus jonka varjossa muut autot tuntuvat ja näyttävät naurettavilta ja tätä koitetaan epätoivoisesti nyt kopioida. Auton ulkoinen design on käsittämättömän hieno verrattuna esim. volkkareihin.
Heh, nämähän ovat vain mielipideasioita, ei mitään objektiivisia faktoja.
 
Tesla on edellä monessakin asiassa ja on selkeä suunnannäyttäjä. Tesla on ensinnäkin aloittanut koko sähköbuumin. Iso keskuskonsolinäyttö ja ei fyysisiä painikkeita on uusi suuntaus jonka varjossa muut autot tuntuvat ja näyttävät naurettavilta ja tätä koitetaan epätoivoisesti nyt kopioida. Auton ulkoinen design on käsittämättömän hieno verrattuna esim. volkkareihin. Teslan range on edelleen paljon edellä kilpailijoita. Uusimmat Model S mallit lähentelevät kohta jo 1000 km, Model 3 nyt 600 km tuntumassa. Mitäs se Porchen luksusmallin range on, jotain 400 km tuntumaa... Tähän vielä autonomiset toiminnot jotka jenkkilässä näyttävät toimivan huikean hyvin. Mitä tulee iPhoneen niin kaikkihan tuota kopio. iPhone aloitti nykyaikaisten älypuhelinten suuntauksen jota kaikki lähti kopioimaan. iPhonesta kun lähti kuulokeliitin, niin lähti kaikista muistakin puhelimista. iPhoneen tuli koko puhelimen laajuinen näyttö ylälovella niin seuraavana vuonna kaikki puhelimet näyttävät samanlaisilta. Seuraava liike on, että latausportti poistuu ja taas kaikki kopioi tätä trendiä vuoden päästä. Onko Tesla ja iPhone täydellisiä, ei todellakaan. Ovatko ne suunnannäyttäjä, kyllä ehdottomasti.

Mikä sen auton funktio on?
Ajaa mukavasti paikasta A paikkaan B, vaiko räplätä jotain televisioruutua parkkipaikalla?

Hyvässä autossa on kaikki tarpeelliset toiminnot toteutettuna kunnollisilla fyysisillä painikkeilla siten, että pystyt käyttämään niitä katsomatta ja toissijaiset turhat toiminnot voivat olla sitten siellä ruudussa.

Teslan ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, mutta minulla siitä tulee mieleen lähinnä Jaguar XF:n ja Ford Mondeon hylättyjen suunnitelmien yhdistelmä.

Autonomiset toiminnot taas ovat niitä varten, joita kiinnostaa se televisioruudun räplääminen.

Samaa Teslasta löytyy siinä, että mielestäni markkinoiden yksi tärkeimmistä uudistuksista, CarPlay/Android Auto on tarkoituksella jätetty pois. Walled garden jne. Omassa autossa äänikomennot sekä eri apit ovat joka päivä käytössä. Vaikea kuvitella edes ostavansa jotain autoa, jossa tuota ei olisi. Pelkästään äänikomennot tulee olemaan äärimmäisen vaikea toteuttaa autoon ilman puhelinintegraatiota, koska rahoitus ja se, että ääniohjauksen pitää toimia 99% tilanteista ja suurin osa virheistä ainakin vielä johtuu käyttölogiikasta. Jos opit käyttölogiikan, komennot ovat erittäin varmoja ja toimivia jo nyt.

Mitä ihmettä niillä äänikomennoilla ja äpeillä tehdään autoa ajaessa?

Autoa ajaessa tarvitsee sen verran toimintoja, että laittaa silloin tällöin navigointiin osoitteen ja soittaa tai vastaa puheluun, mutta kaikki muut ovat turhia ajamista häiritseviä toimintoja.
 
Eiköhän tuohon yhteen kosketusnäyttöön toimintojen keskittämiseen suurin syy ole pelkästään halpuutus. Halvempaa on kerätä toiminnot yhteen, kuin sirotella ne ympäri autoa mekaanisin napein. Tämän mielekkyydestä voidaan olla sitten montaa mieltä, mutta kustannuksien laskemisessa tuossa suurimmilta osin tuossa on kyse. Enemmänkin Teslan "ansio" oli se, että olivat ensimmäinen joka uskalsi tuota kokeilla. Sinänsä se oli heille helppoa, koska ei ollut niitä ns. vanhoja asiakkaita joita ei haluta vieraannuttaa. Tästä syystä muutenkin vanhat autonvalmistajat ovat melko konservatiivisia sen suhteen, miten koko repertuaarin designia muutetaan, niin että se pysyy se yhteneväisenä ja loogisena. Varsinkin kun tuohon koko sarjaan vielä kuuluu vielä eri suunnittelu kriteerein (lue vuosimallein) olevia autoja. Teslalla on just se neljä mallia mitä miettiä. Teslan tullessa niissä oli toki jotain uutta, mutta nykyään täytyy sanoa, että ei säväytä sitten millään muotoa. Rumia nuo ovat kuin rullatuolit, jos vertaa vaika nyt Polestariin, Ioniq 5:seen, Taycaneihin tai Audin e-tron sarjaan. Kuten @Jims tuossa hyvin asian summasi, kummalliset mittasuhteet.
 
Itselläni ei ole mitään Teslaa vastaan ja hieman miettinyt autan ostoa, mutta tuo jättinäyttö on mielestäni hieman kökön ja halvan näköinen ja ulkoinen designkin on jotenkin heikko. S on kyllä hieno, mutta jotenkin toi kolmonen on vähän halvan näköinen ja samoin uusi Y.

Luultavasti tuon näytön tärkein funktio onkin tehdä auton kasaamisesta mahdollisimman halpaa vaikka käytettävyys kärsii. Ei tarvitse kymmeniä erillisiä nappeja jotka maksaa, eikä tarvitse vetää piuhoja kaikkiin erikseen jne. Sisustassa paistaa mielestäni muutenkin se, että mahdollisimman halvalla on yritetty kaikki tehdä.
 
Mikä sen auton funktio on?
Ajaa mukavasti paikasta A paikkaan B, vaiko räplätä jotain televisioruutua parkkipaikalla?

Hyvässä autossa on kaikki tarpeelliset toiminnot toteutettuna kunnollisilla fyysisillä painikkeilla siten, että pystyt käyttämään niitä katsomatta ja toissijaiset turhat toiminnot voivat olla sitten siellä ruudussa.

Teslan ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, mutta minulla siitä tulee mieleen lähinnä Jaguar XF:n ja Ford Mondeon hylättyjen suunnitelmien yhdistelmä.

Autonomiset toiminnot taas ovat niitä varten, joita kiinnostaa se televisioruudun räplääminen.



Mitä ihmettä niillä äänikomennoilla ja äpeillä tehdään autoa ajaessa?

Autoa ajaessa tarvitsee sen verran toimintoja, että laittaa silloin tällöin navigointiin osoitteen ja soittaa tai vastaa puheluun, mutta kaikki muut ovat turhia ajamista häiritseviä toimintoja.


En nyt ihan ymmärrä ajatusten kulkua tässä. Sen ymmärrän että kaikki ei tykkää kosketusnäytöistä, ei siinä mitään.

Mutta miksi sitä näyttöä ja appeja täytyy sitten jatkuvasti räplätä, jos tarvitset vain navigaattoria ja välillä puhelimeen täytyy vastata?

Eihän niitä ole pakko käyttää. Ajaessa jos täytyy vaikka tuulilasia lämmittää niin se on siinä esillä eikä sitä ruutua tule tuijotettua sen enempää kuin fyysistä nappiakaan. Itselle se ei ole aiheuttanut hankaluuksia kun ne tärkeimmät on siinä ruudun alalaidassa, ja siitä ruudusta saa stabiilin otteen. Jos on fyysiset napit eikä mistään saa tukevaa otetta niin sormi kyllä hakee enemmän, ja vaatii enemmän keskittymistä. Kumpikaan siis ei mielestäni ongelma ole, säädöt kyllä onnistuu kaikilla metodeilla ja hyvin harvoin täytyy ajaessa mitään säätääkään.

En siis sano että se pelkkä ruutu on paras ratkaisu, en vain ymmärrä että se aiheuttaa niin voimakkaita tunteita suuntaan tai toiseen.
 
Teslan suurin innovaatio muille automerkeille oli se, että 100 kilon autoon pystyy laittamaan Dacian 15ke sisustan kunhan se on sähköauto.

Mitäs vikaa Teslan sisustassa on? Ainakin Model 3 tuntuu ihan Premiumilta eikä miltään halpikselta. Huomattavasti parempi kuin vaikka VW:n ID.3.
 
En nyt ihan ymmärrä ajatusten kulkua tässä. Sen ymmärrän että kaikki ei tykkää kosketusnäytöistä, ei siinä mitään.

Mutta miksi sitä näyttöä ja appeja täytyy sitten jatkuvasti räplätä, jos tarvitset vain navigaattoria ja välillä puhelimeen täytyy vastata?

Eihän niitä ole pakko käyttää. Ajaessa jos täytyy vaikka tuulilasia lämmittää niin se on siinä esillä eikä sitä ruutua tule tuijotettua sen enempää kuin fyysistä nappiakaan. Itselle se ei ole aiheuttanut hankaluuksia kun ne tärkeimmät on siinä ruudun alalaidassa, ja siitä ruudusta saa stabiilin otteen. Jos on fyysiset napit eikä mistään saa tukevaa otetta niin sormi kyllä hakee enemmän, ja vaatii enemmän keskittymistä. Kumpikaan siis ei mielestäni ongelma ole, säädöt kyllä onnistuu kaikilla metodeilla ja hyvin harvoin täytyy ajaessa mitään säätääkään.

En siis sano että se pelkkä ruutu on paras ratkaisu, en vain ymmärrä että se aiheuttaa niin voimakkaita tunteita suuntaan tai toiseen.

Kysymys oli tarkoitettu ©©© :lle, joka kehui Teslan taulutelevision moderniksi ja parhaaksi, sekä julisti napit vanhanaikaisiksi.

Kosketusnäyttö on ihan ok, kunhan tarpeelliset toiminnot eivät ole sen takana.
Tosin kosketusnäytön vikana on myös se, että se on aina rasvassa, jos ei pyyhi joka käyttökerran jälkeen tai käytä kumihanskoja.

Kysymys äppien ja puheohjauksen tarpeellisuudesta oli taas suunnattu realistic :lle, joka sanoi käyttävänsä niitä joka päivä.

Itse en tosiaankaan tarvitse kosketusnäyttöjä, puheohjausta tai äppejä autooni, vaikka sellaisia autoistani löytyykin.
Enkä tosiaan räplää niitä oikeastaan koskaan.
 
Eihän niitä ole pakko käyttää. Ajaessa jos täytyy vaikka tuulilasia lämmittää niin se on siinä esillä eikä sitä ruutua tule tuijotettua sen enempää kuin fyysistä nappiakaan. Itselle se ei ole aiheuttanut hankaluuksia kun ne tärkeimmät on siinä ruudun alalaidassa, ja siitä ruudusta saa stabiilin otteen. Jos on fyysiset napit eikä mistään saa tukevaa otetta niin sormi kyllä hakee enemmän, ja vaatii enemmän keskittymistä. Kumpikaan siis ei mielestäni ongelma ole, säädöt kyllä onnistuu kaikilla metodeilla ja hyvin harvoin täytyy ajaessa mitään säätääkään.

Tuulilasin pyyhkimien säätäminen on aivan turhaan siellä ruudussa, ei voi edes katsoa tiehen samalla kun yrittää saada sitä säädettyä. Ei siihen osuminen todellakaan ole mukavaa ajaessa ja ei kovin turvallinen ratkaisu. Ja sitä joutuu käyttämään sateella. Toinen on penkinlämmittimet ja ilmastointi, jälkimmäiseen ei normaalissa autossa tarvitse koskea, mutta Model 3:ssa kun automatiikka ei siinäkään asiassa toimi sulavasti (en käsitä miten ihmeessä Teslassa ei mikään automaattinen toimi edes alkeellisesti?). Kyllä sitä joutuu siis valitettavasti Model 3:ssa aika usein koskemaan, koska fyysiset painikkeet puuttuvat perustoiminnoiltakin.

Fyysisiä nappeja voi aina selata katsomatta niitä, koska ne tuntee sormen päällä. Tuota kosketusnäyttöä ei tunne, voin painaa mitä tahansa kohtaa ja kaikki tuntuu samalta. Mutta toki, kustannussäästöhän tässä on kyseessä, auton sisustan suunnittelu on kallis prosessi ja nyt ei ole tarvinnut käyttää rahaa siihen ergonomian suunnitteluun tuolta osin, on vain heitetty pari webbi-UI-designeria keksimään järjestelmä. Kyllähän sen huomaa.
 
Teslan olisi pitänyt aikanaan myydä tekniikkansa jollekin mammutille, en ymmärrä miksi sitä ei tehty.

Mielestäsi Teslan omistajat olisivat saaneet sijoitukselleen paremman tuoton, jos Tesla olisi myynyt voimalinjaa perinteisille autovalmistajille omien autojen kasaamisen sijaan? Epäilemme.
 
Tuulilasin pyyhkimien säätäminen on aivan turhaan siellä ruudussa, ei voi edes katsoa tiehen samalla kun yrittää saada sitä säädettyä. Ei siihen osuminen todellakaan ole mukavaa ajaessa ja ei kovin turvallinen ratkaisu. Ja sitä joutuu käyttämään sateella. Toinen on penkinlämmittimet ja ilmastointi, jälkimmäiseen ei normaalissa autossa tarvitse koskea, mutta Model 3:ssa kun automatiikka ei siinäkään asiassa toimi sulavasti (en käsitä miten ihmeessä Teslassa ei mikään automaattinen toimi edes alkeellisesti?). Kyllä sitä joutuu siis valitettavasti Model 3:ssa aika usein koskemaan, koska fyysiset painikkeet puuttuvat perustoiminnoiltakin.

Technokingin mukaan wipereihin, penkinlämmitykseen ja ilmastointiin olisi tulossa parannusta lähitulevaisuudessa:



Fyysisiä nappeja voi aina selata katsomatta niitä, koska ne tuntee sormen päällä. Tuota kosketusnäyttöä ei tunne, voin painaa mitä tahansa kohtaa ja kaikki tuntuu samalta. Mutta toki, kustannussäästöhän tässä on kyseessä, auton sisustan suunnittelu on kallis prosessi ja nyt ei ole tarvinnut käyttää rahaa siihen ergonomian suunnitteluun tuolta osin, on vain heitetty pari webbi-UI-designeria keksimään järjestelmä. Kyllähän sen huomaa.

Tuo on makuasia. Omasta mielestäni Teslan minimalistinen kosketusnäyttöön perustuva käyttöliittymä on parempi kuin sata erilaista nappia ja vipua sisältävä käyttöliittymä. Muutosvastarintahan on näin radikaalissa muutoksessa selviö ja varmasti Teslan UI kaipaa edelleen pientä hiomista, mutta se ei tarkoita etteikö muutos lopulta olisi parempi kuin vanha tapa tehdä asioita.
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - jätä tällaiset henkilökohtaisuuksiin menevät provot pois keskustelusta
Probable seat settings just based on occupant mass distribution should be possible.

Kuulostaa kyllä vitun hyvältä. Jonkun viidenpennin Pajeetin koodaama AI päättelee vilkasemalla missä asennossa haluan penkkini pitää, todennäköisyydet onnistumiselle ovat SaskaSaarikoskimaiset 0,0%

Noin kehitysmyönteisellä asenteella sulle voisi hyvin löytyä hommia perinteisiltä automerkeiltä.
 
Tuo on makuasia. Omasta mielestäni Teslan minimalistinen kosketusnäyttöön perustuva käyttöliittymä on parempi kuin sata erilaista nappia ja vipua sisältävä käyttöliittymä. Muutosvastarintahan on näin radikaalissa muutoksessa selviö ja varmasti Teslan UI kaipaa edelleen pientä hiomista, mutta se ei tarkoita etteikö muutos lopulta olisi parempi kuin vanha tapa tehdä asioita.

Ei ainakaan nykyisellä raudalla, koska et voi tuntea niitä kosketuksia. Mikäli et pysty muuttamaan ihmisen tuntoaistia, niin tuosta on vaikeaa ikinä saada parempaa. Voit ajatella asiaa näin, laita silmät kiinni ja kokeile etsiä ruudulta kirjoittamaasi kirjainta. Kokeile seuraavaksi etsiä lattialta tennispallo ruudunkokoiselta alueelta. Kumpi oli helpompaa?

Ei tässä ole mistään muutosvastarinnasta kyse, vaan ettei halvalla saa hyvää.

Technokingin mukaan wipereihin, penkinlämmitykseen ja ilmastointiin olisi tulossa parannusta lähitulevaisuudessa:

Technoking lupailee kaikenlaista, mutta en usko ennen kuin näen.
 
Noin kehitysmyönteisellä asenteella sulle voisi hyvin löytyä hommia perinteisiltä automerkeiltä.
Koska ei olla räbässä ja näitä alueita sentään yritetään moderoida niin en viitsi kuvailla mihin rooliin ja kenen kanssa noin sokea teknouskovainen soveltuisi, mutta jos nyt aloitetaan siitä että heität pari esimerkkiä niistä tapauksista kun AI on onnistunut ko. penkinsäätöjen kanssa arvaamaan käyttäjön tarpeet edes siedettävällä osumaprosentilla
 
Koska ei olla räbässä ja näitä alueita sentään yritetään moderoida niin en viitsi kuvailla mihin rooliin ja kenen kanssa noin sokea teknouskovainen soveltuisi, mutta jos nyt aloitetaan siitä että heität pari esimerkkiä niistä tapauksista kun AI on onnistunut ko. penkinsäätöjen kanssa arvaamaan käyttäjön tarpeet edes siedettävällä osumaprosentilla

No siis, onhan se teoriassa mahdollista. Mikäli tuo Tesla ottaisi magneettikuvauksen autoon astuessa ja tutustuisi sähkövasteisiin, niin kai se pystyisi säätämään oikein ristiseläntuet ja vastaavat. Miksei pari röntgen kuvaakin samalla, jotta näkee luiden olevan suhteessa magneettikuvaan hyvässä asennossa kun istutaan. Muutama iterointi, muutama valaisu uudestaan ja kyllähän se ergonomisen asennon voisi löytää. Olettaen ettei ihminen liiku, kun alkaa paikat puutumaan, mutta äkkiäkös sitten taas välähtää.

En ole aivan varma haluanko Technokingin säätävän sitä röntgenin voimakkuutta, mutta eiköhän se AI muutamalla kärähdyksellä opi jonkinlaiset rajat.
 
Tuo on makuasia. Omasta mielestäni Teslan minimalistinen kosketusnäyttöön perustuva käyttöliittymä on parempi kuin sata erilaista nappia ja vipua sisältävä käyttöliittymä. Muutosvastarintahan on näin radikaalissa muutoksessa selviö ja varmasti Teslan UI kaipaa edelleen pientä hiomista, mutta se ei tarkoita etteikö muutos lopulta olisi parempi kuin vanha tapa tehdä asioita.

Ei se ole parempi tapa tehdä asioita, kosketusnäyttöjä ja pelkästään näytöltä ohjattavia ohjauspaneeleita on kokeiltu teollisuuskäytössä jo noin 30 vuoden ajan, mutta silti moni valmistaja on pitänyt tärkeimmät toiminnot omien nappien ja mittareiden takana, eikä ole lähtenyt ymppäämään niitä valikoiden taakse.

Hyvä jako on sellainen, että tärkeimmät perustoiminnot ovat ihan nappien varassa ja sitten turhempaa silppua voi hämmentää näytöltä.
Itse ainakin haluan nähdä päällä olevat laitteet, asetukset yms. yhdellä silmäyksellä, enkä selata läpi kymmentä valikkoa.
Tokihan tämä korostuu enemmän raskaassa kalustossa, jossa yleensä on erilaisia kytkimiä lisätoiminnoille, ja kaikkien näiden ei ole suotavaa olla ajossa päällä tai väärässä asennossa.

Probable seat settings just based on occupant mass distribution should be possible.

Kuulostaa kyllä vitun hyvältä. Jonkun viidenpennin Pajeetin koodaama AI päättelee vilkasemalla missä asennossa haluan penkkini pitää, todennäköisyydet onnistumiselle ovat SaskaSaarikoskimaiset 0,0%

Ei auton ominaisuuksien säätämiseen tarvita mitään tekoälyä, ei ole kovin kummoinen homma säätää itse penkkiä ja peilejä oikeaan asentoon.
 
Omaan makuun S mallin nappula määrä on just bueno.
Lämmöt saa ratin rullan avulla säädettyä, automaatti pelaa hyvin. Ei kolmosen sekoilua.

pyyhkijöitä varten on normaali vipu, sadetunnistuksen herkkyyttä saa säädettyä sormenpäillä vivusta ja manuaali asetuksia löytyy vipua liikuttamalla. (mersu miehet tietää ku vipu on mersusta.)

Kolmosta en ole kunnolla testannut mutta kuulostaa että pari vipua ois siihenki voinu säilytä.
 
Kolmosta en ole kunnolla testannut mutta kuulostaa että pari vipua ois siihenki voinu säilytä.

Kyllä. Seuraava S seuraa sitten kolmosta pahempana. Ja valitettavasti moni valmistaja säästääkseen rahaa tulee kokeilemaan samoja, kuten aina näissä pitää ensin mennä perse edellä puuhun ja sitten kokeilla myöhemmin niitä tikkaita.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 279
Viestejä
4 487 494
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom