Tesla on edellä monessakin asiassa ja on selkeä suunnannäyttäjä. Tesla on ensinnäkin aloittanut koko sähköbuumin. Iso keskuskonsolinäyttö ja ei fyysisiä painikkeita on uusi suuntaus jonka varjossa muut autot tuntuvat ja näyttävät naurettavilta ja tätä koitetaan epätoivoisesti nyt kopioida. Auton ulkoinen design on käsittämättömän hieno verrattuna esim. volkkareihin. Teslan range on edelleen paljon edellä kilpailijoita. Uusimmat Model S mallit lähentelevät kohta jo 1000 km, Model 3 nyt 600 km tuntumassa. Mitäs se Porchen luksusmallin range on, jotain 400 km tuntumaa... Tähän vielä autonomiset toiminnot jotka jenkkilässä näyttävät toimivan huikean hyvin. Mitä tulee iPhoneen niin kaikkihan tuota kopio. iPhone aloitti nykyaikaisten älypuhelinten suuntauksen jota kaikki lähti kopioimaan. iPhonesta kun lähti kuulokeliitin, niin lähti kaikista muistakin puhelimista. iPhoneen tuli koko puhelimen laajuinen näyttö ylälovella niin seuraavana vuonna kaikki puhelimet näyttävät samanlaisilta. Seuraava liike on, että latausportti poistuu ja taas kaikki kopioi tätä trendiä vuoden päästä. Onko Tesla ja iPhone täydellisiä, ei todellakaan. Ovatko ne suunnannäyttäjä, kyllä ehdottomasti.
Itse nostaisin yhdeksi merkittävimmistä eroista sen, että Tesla "näyttää suuntaa" vähän kuin tyypillinen Android valmistaja. Muutoksia tehdään teknisesti koska voidaan ja se on "cool", ei siksi, että markkinatutkimus osoittaa tämän vision mukaiseksi ja "tarpeelliseksi" ( vai mahdolliseksi ? ).
Itse sähköbuumikinhan on erilainen vrt. kosketusnäyttöbuumiin, koska ihan aluksi syynä lienee ehkä ollut sähköauton tekninen ylivertaisuus väännössä ja sittemmin päästövouhotuksessa. Kosketusnäyttö tarjosi taas markkinamuutosraon käyttäjien valtavaan aiemmin havaitsemattomaan tarpeeseen.
Argumentoisin, että nuo mainitut Applen paljon kritiikkiä aiheuttaneet muutokset ovat pitkän markkinatutkimuksen tulos ja osoitus markkinan tuntemisesta. Esimerkiksi kuulokeliittimeen mutuilen Applen vain tutkineen, että X% käyttäjistä ei koskaan laita kuulokeliittimeen mitään. Samalla tarjolle tuotiin 95%:iin tapauksista, Applen kannalta kaikeksi onneksi arvokkaampi ja enemmän liikevaihtoa luova ratkaisu, täysin langaton nappikuuloke. Näyttö ylälovella oli varmasti vain ajan kysymys. Teslalla nämä muutokset taas tuntuvat usein olevan sellaisia, mitä Android puhelinten valmistajat tuovat ulos. Esimerkkinä tuo Witcher 3 uudessa S/X:ssä: Lisää teknisiä, toki hienoja ominaisuuksia, joku niistä saattaa myös joskus tulevaisuudessa ollu toimiva ja suunnannäyttäjä, who knows.
Kaikkineen mielestäni Tesla ja Apple ovat mielestäni filosofialtaan lähes vastakkaisia yrityksiä: Applelle käyttökokemus on kaikki kaikessa, ja ominaisuuksia mielummin leikataan ja ollaan itsepäisesti lisäämättä, jos se ei istu visioon sujuvasta käyttäjäkokemuksesta. Tesla taas pukkaa markkinoille betatestiin ihan rautatason ominaisuuksia, kuten esim. poistetut fyysiset vivut / napit tyypillisesti rukkasilla käytetyistä penkinlämmitystoiminnoista yms. Lisäksi Tesla mielellään pukkaa vakiona softaansa juurikin jotain Witcheriä ja/tai Netflixiä, kun taas Applella ei ollut iPadissa edes laskinta.
Samaa Teslasta löytyy siinä, että mielestäni markkinoiden yksi tärkeimmistä uudistuksista, CarPlay/Android Auto on tarkoituksella jätetty pois. Walled garden jne. Omassa autossa äänikomennot sekä eri apit ovat joka päivä käytössä. Vaikea kuvitella edes ostavansa jotain autoa, jossa tuota ei olisi. Pelkästään äänikomennot tulee olemaan äärimmäisen vaikea toteuttaa autoon ilman puhelinintegraatiota, koska rahoitus ja se, että ääniohjauksen pitää toimia 99% tilanteista ja suurin osa virheistä ainakin vielä johtuu käyttölogiikasta. Jos opit käyttölogiikan, komennot ovat erittäin varmoja ja toimivia jo nyt.