Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tää pöhinä on hyvää markkinointia.

Muskia mollataan ja teslaa > ilmaista näkyvyyttä.

paras on et mollaajilla oma ansiolista aika paljon surkeampi ja kuvitellaan et firma joka lähettää raketteja yms avaruuteen ei tietäs yhtäå mitää mitä on tekemässä :D

veikkaan et paljo fiksumpaa sakkia siellä istuu tavoitteita sorvaamssa ku essolla ;)
 
Ei ne oletakaan että tulisi miljoonan taksin tilaus. Vaan se että heidän piti tarjota softa millä voit tehdä omasta autosta taksin. No sitähän ei ole tullut.
 
Aikamoista asiakkaiden (ja osakkeenostajien) vedätystähän tuo on. Mainostetaan, että ensi vuonna tulee robotaksit ja samoihin aikoihin kerrotaan asiakaskunnalle että FSD-paketin hinta muuten nousee tuhansilla ellette tilaa parin viikon sisään. No, väkihän kiireessä tilaa koska robotaksi on tulossa. No eipä tullut ja asiakas köyhtyi vajaalla kymppitonnilla, joka siirtyi Elonin taskuun.
 
Aikamoista asiakkaiden (ja osakkeenostajien) vedätystähän tuo on. Mainostetaan, että ensi vuonna tulee robotaksit ja samoihin aikoihin kerrotaan asiakaskunnalle että FSD-paketin hinta muuten nousee tuhansilla ellette tilaa parin viikon sisään. No, väkihän kiireessä tilaa koska robotaksi on tulossa. No eipä tullut ja asiakas köyhtyi vajaalla kymppitonnilla, joka siirtyi Elonin taskuun.
Ja vedätys tulee jatkumaan niinkauan kuin Tesla-kuskit sen antavat jatkua, ja firmaa kohtaan hyväksytty "kritiikki" on tasoa "nno,no,no TEE ITTE PAREMPI!!!111!"

mollaajilla oma ansiolista aika paljon surkeampi
 
Ja vedätys tulee jatkumaan niinkauan kuin Tesla-kuskit sen antavat jatkua, ja firmaa kohtaan hyväksytty "kritiikki" on tasoa "nno,no,no TEE ITTE PAREMPI!!!111!"
Tässä voi olla vähän harmaasävyäkin olemassa. Itse Teslan ostaneena en usko, että nykyisellä raudalla FSD tulee koskaan materialisoitumaan ja pidän betan markkinointia lähinnä kuluttajansuoja-asiana. Autosta ja firmasta pidän muuten.

FSD olisi ollut ok puoli-ilmaisena betana. Tällaisena se lähentelee petosta.
 
paras on et mollaajilla oma ansiolista aika paljon surkeampi ja kuvitellaan et firma joka lähettää raketteja yms avaruuteen ei tietäs yhtäå mitää mitä on tekemässä

Tesla ei ole SpaceX, eikä Musk ole oikeasti SpaceX:ssä edes kovin suuressa huudossa. Gwynne Shotwell on se joka SpaceX:ssä kuitenkin hommat hoitaa.
 
Se että saa raketin avaruuteen ei voi olla kovin vaikeeta, kun neukutkin siinä ovat onnistuneet.

E: mielensäpahoittajille nyt selvennykseksi, tämä on kauan viljelty vitsi.
 
Toistaalta edelleen, jos on maailman rikkain ja pystyy lähettämään ihmisiä avaruuteen niin kaipa siinä voi muutaman sammakon ja isomman ajatuksen välillä päästää. Ja olla välittämättä miten joku muu jutut tulkitsee :alien:
 

Kauankohan Teslan hallitus jaksaa katsella tätä.

Tuolal väitetään, että tappiota ovat teneet osakeenomistajat, mutta tässähän on selvä virhe. Ei tappioita ole juurikaan tehneet vakaat osakkeenomistajat vaan ahneet pelurit, joiden omistus Teslasta on ollut negatiivista, ja joiden peli on mennyt pieleen.
 
Viimeksi muokattu:
eikä Musk ole oikeasti SpaceX:ssä edes kovin suuressa huudossa. Gwynne Shotwell on se joka SpaceX:ssä kuitenkin hommat hoitaa.

Gwynne Shotwell hoitaa bisneksen pyörittämisen Falcon 9- ja Falcon Heavy -raketeilla.

Elon Musk on kuitenkin pääinsinööri ja vastuussa firman seuraavan sukupolven Starship-raketin kehittämisestä ja muutenkin firman strategiasta ja teknologiaroadmapista.

Uusien asioiden kehittäminen ja bisneksen pyörittäminen olemassaolevilla tuotteilla on kaksi täysin eri asiaa.
 
Gwynne Shotwell hoitaa bisneksen pyörittämisen Falcon 9- ja Falcon Heavy -raketeilla.

Elon Musk on kuitenkin pääinsinööri ja vastuussa firman seuraavan sukupolven Starship-raketin kehittämisestä ja muutenkin firman strategiasta ja teknologiaroadmapista.

Uusien asioiden kehittäminen ja bisneksen pyörittäminen olemassaolevilla tuotteilla on kaksi täysin eri asiaa.
Musk varmaan osaa kaikenlaista mutta ei kai herra kuitenkaan mikään raketti-insinööri ole?
 
Musk varmaan osaa kaikenlaista mutta ei kai herra kuitenkaan mikään raketti-insinööri ole?
Kyllä se on yks sataan vuoteen mitä tulee älykkäisiin ihmisiin. Ehkä tän aikakauden einstein , ihan helvetin älykäs noissa jutuissa.

Mut toki ois muotia mollata ja ei se ny mitään osaa :D
 
Ei, Musk ei ole insinööri millään alalla.

Mikä on mielessäsi insinöörin määritelmä?

Musk on kuin Trump - Musk on se tuote.

:facepalm:

Se on hienoa kuinka anonyymit nobodyt haukkuu tällä tavalla ihmistä, joka on eniten viimeisen 15v vuoden aikana edistänyt uuden tekniikan kehitystä tällä pallolla.

Elon nimenomaan eroaa muista yritysjohtajista siinä, että Elon oikeasti ymmärtää kunnolla sitä tekniikkaa, mitä hänen firmansa tekevät - ja juuri siksi hänen fimansa menestyvät.
 
Viimeksi muokattu:
Onko Model 3:n omistajat tiedustelleet autoliikkeiltä, millaista vaihtohyvityshintaa ne tarjoavat? Kun katselen käytettyjen hintoja, eivät ne näyttäisi eroavan paljoakaan uusien autojen hinnoista, mikä tuntuu yllättävältä, kun otetaan huomioon se, että varsinkin alkupään malleissa oli laatuongelmia ja uusi on aina uusi. Toki on otettava huomioon, että käytetyissä on usein mukana kahdet renkaat ja suoralla kaupalla hinnasta voi saada tingittyä jonkin verran.

Model 3, 2019, Nettiauton haku (53 kpl):
Halvin 44 800 € - Kallein 64 800 €

Model 3, uudet autot, Teslan varasto (13 kpl):
Halvin 50 989 € - Kallein 75 783 €
 
Ostaja haluaa hyvän vaihtohyvityksen autostaan, joten hänelle myydään auto hinnalla, josta voi laskea hyvän vaihtohyvityksen tai piinkovana kauppamiehenä (ilman vaihtaria) tingata isot prosentit. Näin ostaja voi tyytyväsyyttään myhäillä, kuinka hyvät kaupat teki. Vähän niin kuin naiset ostamassa pää märkänä vaatteita, joissa on iso alennusprosentti. Älyllistä ylivertaisuuttaan osoittaa myös ostaja, joka ottaa yhteyttä käytettyjen autojen myyjään ja ilmoittaa olevansa kiinnostunut autosta mutta onpas teillä törkyinen hinta, kuka tuommoista maksaa, hä.
 
Onko Model 3:n omistajat tiedustelleet autoliikkeiltä, millaista vaihtohyvityshintaa ne tarjoavat? Kun katselen käytettyjen hintoja, eivät ne näyttäisi eroavan paljoakaan uusien autojen hinnoista, mikä tuntuu yllättävältä, kun otetaan huomioon se, että varsinkin alkupään malleissa oli laatuongelmia ja uusi on aina uusi. Toki on otettava huomioon, että käytetyissä on usein mukana kahdet renkaat ja suoralla kaupalla hinnasta voi saada tingittyä jonkin verran.

Model 3, 2019, Nettiauton haku (53 kpl):
Halvin 44 800 € - Kallein 64 800 €

Model 3, uudet autot, Teslan varasto (13 kpl):
Halvin 50 989 € - Kallein 75 783 €
Noihin Teslan uusiin autoihin tulee järjestään joku 700-2000€ lisää, niistä kun puuttuu talvirenkaat. Riippuu sitten ostatko pelkät renkaat vai renkaat vanteineen siihen mukaan. Käytetyissä taitaa usein olla jonkinlainen kahdet renkaat varustus.
 
Käytetyissä taitaa usein olla jonkinlainen kahdet renkaat varustus.
Käytetyissä tulee mukana käytetyt renkaat (ja vanteet). Käytetyille renkaille voi ehkä laskea arvoksi 100e sarja, vanteille 500e.

Ei nyt mitkään rengassarjat noita hintoja selitä :D
 
Käytetyissä tulee mukana käytetyt renkaat (ja vanteet). Käytetyille renkaille voi ehkä laskea arvoksi 100e sarja, vanteille 500e.

Ei nyt mitkään rengassarjat noita hintoja selitä :D
En sanonut että se vaikuttaa käytettyjen hintoihin, vaan uusien.
 
Ostin viime kesänä nykyisen autoni suoralla kaupalla, ja sain tarjouksia n. 20 autosta eri puolilta Suomea (enimmäkseen plugareita, vm. 2017-2020, hintaluokka 25-55 ke). Suoran kaupan alennusprosentit liikkuivat 0,8 - 6 %:n välillä. Useimmissa tapauksissa alennus jäi alle neljään prosenttiin. Kaksi näistä autoista oli Tesla-merkkisiä ja niiden hinnat sijoittuivat hintaluokkani ylärajalle. Suoran kaupan alennus taisi olla parin tonnin luokkaa.
 
Toki tässä on se puoli, että sähköautojen saatavuus on edelleen rajallinen ja ainakin Amerikan vaihtodatassa Model 3 on pitänyt arvonsa poikkeuksellisen hyvin. Voi siis olla, että myyjän katteen huomioiden erotus uuden ja käytetyn välillä on vain todella pieni.

Jos ajatellaan uuden Model 3:n ostanutta, hänellä ei ehkä ole mitenkään valtavaa tarjontaa autoista, joihin on mielekästä vaihtaa. Näin käytettyjen tarjonta pysyy melko alhaisena.
 
onko ne OEM vanteet jotenkin parempia? Onhan ne tietenkin olleet uutena kalliimpia mutta onko niissa jokin muu ero?
 
onko ne OEM vanteet jotenkin parempia? Onhan ne tietenkin olleet uutena kalliimpia mutta onko niissa jokin muu ero?

Kyllä ne on lähtökohtaisesti parempilaatuisia kuin nuo halvimmat "mitä kaupasta saa" tyyliset vanteet tai OEM-vanteiden kopiot mitä ihmiset yleensä ostavat sen sijaan. Ulkonäölliset seikat ovat toki aina katsojan mieleen. Vastaavasti hinta myös näkyy niiden jälleenmyyntihinnassa
 
Uusissa 2021 Model 3 Tesloissa on monelta osin paremmat speksit kuin käytetyissä 2019/2020 malleissa. 2021 refresh toi mm. lisää rangea, ilmalämpöpumpun, automaattisesti avautuvan takakontin ja parannusta sisätilojen materiaaleihin. Siksikin tuntuu erikoiselta, että kukaan maksaisi käytetystä 2019/20 SR+ mallista pyydetyn 45000+ jos uuden saa hankintatuella 48000 euroon.
 
Kyllä ne on lähtökohtaisesti parempilaatuisia kuin nuo halvimmat "mitä kaupasta saa" tyyliset vanteet tai OEM-vanteiden kopiot mitä ihmiset yleensä ostavat sen sijaan. Ulkonäölliset seikat ovat toki aina katsojan mieleen. Vastaavasti hinta myös näkyy niiden jälleenmyyntihinnassa
Tiedan tai luulen tietavani etta tarvike jarrupaloissa on suuri ero oem jarrupaloihin kun porukka sanoo etta niita saa vaihtaa puolta useammin mutta mita mitenka vanne voi olla laadukkaampi? Ainoa mita keksi on se etta maali ei lohkeile niin helposti.
 
Tiedan tai luulen tietavani etta tarvike jarrupaloissa on suuri ero oem jarrupaloihin kun porukka sanoo etta niita saa vaihtaa puolta useammin mutta mita mitenka vanne voi olla laadukkaampi? Ainoa mita keksi on se etta maali ei lohkeile niin helposti.

Onhan noissa vanteissa todella paljon muutakin kuin maalaus/pinnoitus mitä tuijottaa esim. keskireikä, ihan kaikki kiinatinavalmistajat eivät tunnu osaavan tehdä edes tätä oikein, vaikka kuinka valitset ns. mallikohtaiset.
 
Eli tarvike vanteet taristavat vaikka olisivat taydellisesti tasapainotetut?
Edit: meni taas offtopiksi kun avasin korkin. Anteeksi siita.
 
Tiedan tai luulen tietavani etta tarvike jarrupaloissa on suuri ero oem jarrupaloihin kun porukka sanoo etta niita saa vaihtaa puolta useammin mutta mita mitenka vanne voi olla laadukkaampi? Ainoa mita keksi on se etta maali ei lohkeile niin helposti.

Valittu materiaali (paino, kestävyys, lujuus), valmistustapa, laatu, laadun valvonta.. On noita tarvikevanteita paljon, jotka tulee niin kieroina jo tehtaalta että tasapainotus on joko mahdotonta tai vanteeseen saa laittaa oikein kunnolla sitä tavaraa lisää että pyörisi nätisti. Tai kuten aikoinaan oli, porukka osti jotkut "RS6 replicat", jotka painoivat kaksi kertaa enemmän kuin originaalit.

Toivoisin myös, että valmistajat testaisivat omien vanteidensa sopivuuden autoissaan.
 
Eiköhän nuo pitkälti tule samalta tehtaalta ulos eri logo kyljessä. Vähän sama juotko Valion vai Pirkan maitoa. Jo tärisyttää niin yleensä se on päänsisäinen asia.
 
Onkos muille tullu 2 viikon EAP demoa? Oishan tuosta voinu vaikka joku ilmotus tulla, nyt tuurilla satuin huomaamaan. Kaistanvaihto vilkulla ihan ok, muut ominaisuudet kyllä täysin pierutyynytasolla. Sääliks käy niitä jotka tästä on jotain menny maksamaan EAP:n tai pahimmillaan FSD:n muodossa :beye:
 
Joku kamppis menossa nyt kun kausi vaihtuu, että saisi pumpattua asiakkailta massit. Osa sai vissiin viikko kaks sitten jo tämmöisen demon. En ole varma olisko se EAP vai täysi FSD demo.
 
Onkos muille tullu 2 viikon EAP demoa? Oishan tuosta voinu vaikka joku ilmotus tulla, nyt tuurilla satuin huomaamaan. Kaistanvaihto vilkulla ihan ok, muut ominaisuudet kyllä täysin pierutyynytasolla. Sääliks käy niitä jotka tästä on jotain menny maksamaan EAP:n tai pahimmillaan FSD:n muodossa :beye:

Minulle ainakin tuli sähköposti "Parannettu Autopilot -ominaisuuden 14 päivän kokeilujakso". On kyllä täysin turha ominaisuus nykyisellään ja NOA aiheuttaa lähinnä vaaratilanteita jos koittaa käyttää.

Summon :lol: :rofl: Autoa saa liikuteltua lavetilla nopeammin :rofl2:

Toisaalta täytyy kyllä taas nostaa Elonille hattua kun osaa kääntää tämän eduksi nostamalla hintaa kokoajan.
 
Ilmeisesti täälläkin on näitä "autopilottiin" uskovia, koska tämä uutinen ei ollutkaan ison veden takaa.


Ihminen on lopulta suurempi järjestelmäriski kuin teknologia. On vaikea edes kuvitella, kuinka tyhmä ja välinpitämätön pitää ihmisen olla, että jättää NOA:n kokonaisvastuuseen auton liikkumisesta ja itse nukkuu/pelaa VR-laseilla ohjaamossa. Silti tilastollisella tasolla näin aina tapahtuu. Autonomiaa lähestyvien järjestelmien suurin riski on se, ettei niiden puíkoissa istuva ole kyllin valveutunut ja vastuullinen noudattamaan rooliaan.
 
Toisaalta, jos tuo kaveri tuomittaisin ehdottomaan vankeuteen, vaikka suhteellisen lyhyeksikin ajaksi, sillä olisi melko tehokas ennaltaehkäisevä vaikutus.

Ehdollinen vankilatuomiohan ei ole minkään asteinen rangaistus, ellei ollut juuri varannut jotain Goan lomamatkaa.
 
Joku vuosi sitten tuli vastaan kaveri joka sai ehdotonta vankeutta, kun ajoi 40 rajoituksella 50, huonoilla nastarenkailla ja jarrutus meni pitkäksi niin meni päin punaisia osuen toiseen autoon.

Jos oikein muistan niin tuomio tuli väärästä tilannenopeudesta.
 
Onko täällä pidempiaikaisia Teslan omistajia? Tuossa kaveri vei vähän vanhemman model S:n huoltoon Teslalle ja nehän sitten veloittaa aika rajusti, oliko se jotain 170€/h. Toki ymmärrän, että autoon, jota saa ilmaiseksi latailla ikuisesti Teslan latureissa pitää saada jokin ansaintamalli, mutta onhan se vähän kohtuutonta, jos huolto maksaa parin vuoden välein saman kuin oman dieselin parin vuoden huollot, joita tulee se 4-5kpl tuolla aikavälillä.

Onko kellään heittää mitään arvioita akuston keskimääräisestä tehonlaskusta vaikka viiden vuoden ajalta, kiinnostaisi sähköauto, mutta en ole ihan varma haluanko Teslan tuotteen vai odotanko jotain uutta joltain toiselta valmistajalta. Toki suunnitelma oli ajaa tuo nykyinen dieseli paaliin asti ja sitten vaihtaa. Nyt sillä on vielä halpaa ajaa, mutta jos dieseli nousee 2€/l, alkaa Teslat kiinnostamaan hyvin nopeasti.
 
Joku vuosi sitten tuli vastaan kaveri joka sai ehdotonta vankeutta, kun ajoi 40 rajoituksella 50, huonoilla nastarenkailla ja jarrutus meni pitkäksi niin meni päin punaisia osuen toiseen autoon.

Jos oikein muistan niin tuomio tuli väärästä tilannenopeudesta.

Aprillipäivä meni jo. Ei ole tuosta rikoksesta pelkästään Suomessa mahdollista.
 
Aprillipäivä meni jo. Ei ole tuosta rikoksesta pelkästään Suomessa mahdollista.
En silloin jäänyt pohtimaan tarinan todenperäisyyttä, kun tiesin muuta kautta että samalla kerralla oli kortti lähtenyt.

Osaatko tarkemmin perustella miten tuo oli rangaistuskäytännön kautta mahdotonta?
 
En silloin jäänyt pohtimaan tarinan todenperäisyyttä, kun tiesin muuta kautta että samalla kerralla oli kortti lähtenyt.

Osaatko tarkemmin perustella miten tuo oli rangaistuskäytännön kautta mahdotonta?
Liikennerikkomuksilla ei kyllä käytännössä ehdotonta saa, muuten kuin niin että siihen yhdistyy jotain muitakin tuomioita. Eihän se "audi"-heppukaan silloin muutama vuosi sitten saanut kuin ehdollista, vaikka se sentään ajoi törkeää ylinopeutta, pysähtymättä ennen suojatietä, ja vielä tappoi jonkun - muistaakseni myös oli aiempaa liikennekäytöshistoriaa, eli oli vielä jossainmäärin uusija, vaikkei varsinaisia kuolemantapauksia nyt pahemmin liiketeessä uusitakaan.
 
Joku vuosi sitten tuli vastaan kaveri joka sai ehdotonta vankeutta, kun ajoi 40 rajoituksella 50, huonoilla nastarenkailla ja jarrutus meni pitkäksi niin meni päin punaisia osuen toiseen autoon.

Jos oikein muistan niin tuomio tuli väärästä tilannenopeudesta.

No katso vertailun vuoksi vaikka viime vuoden KKO:n ennakkopäätös KKO:2020:22.

”Käräjäoikeus on lukenut A:n syyksi asianomistajien rangaistusvaatimuksen mukaisen törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen ja kuolemantuottamuksen sekä tuominnut A:n yhteiseen 60 päivän ehdolliseen vankeusrangaistukseen.”

”Hovioikeus on hylännyt törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista koskevan rangaistusvaatimuksen ja lukenut A:n syyksi liikenneturvallisuuden vaarantamisen tuomiten A:n tästä ja käräjäoikeuden syyksilukemasta kuolemantuottamuksesta yhteiseen 80 päiväsakon sakkorangaistukseen.”

”Korkein oikeus katsoo, että oikeudenmukaisena seuraamuksena A:n syyksi luetuista rikoksista ei ole pidettävä käräjäoikeuden A:lle tuomitsemaa yhteistä 60 päivän ehdollista vankeusrangaistusta lievempää rangaistusta.”


”Hovioikeuden tuomio kumotaan.

Asia jätetään syyksilukemisen ja rangaistuksen osalta käräjäoikeuden tuomion lopputuloksen varaan seuraavin koeaikaa koskevin lisäyksin.”


Esimerkiksi tämän tapauksen valossa ei ole mahdollista, että kuvaamasi tilanne on yksistään voinut johtaa ehdottomaan vankeuteen. Tässä edellä kuvatussa tapauksessa on henkilö menehtynyt vastaajan toimien seurauksena ja kuitenkin rangaistus on vain ehdollista.

Ja vahvasti meni offtopicin puolelle, muttei täällä nyt muutenkaan ole tavattu asiasta kirjoittaa. Lienee tärkeintä, että asiassa pysyttäisiin noin 95%.
 
Onko täällä pidempiaikaisia Teslan omistajia? Tuossa kaveri vei vähän vanhemman model S:n huoltoon Teslalle ja nehän sitten veloittaa aika rajusti, oliko se jotain 170€/h. Toki ymmärrän, että autoon, jota saa ilmaiseksi latailla ikuisesti Teslan latureissa pitää saada jokin ansaintamalli, mutta onhan se vähän kohtuutonta, jos huolto maksaa parin vuoden välein saman kuin oman dieselin parin vuoden huollot, joita tulee se 4-5kpl tuolla aikavälillä.

Onko kellään heittää mitään arvioita akuston keskimääräisestä tehonlaskusta vaikka viiden vuoden ajalta, kiinnostaisi sähköauto, mutta en ole ihan varma haluanko Teslan tuotteen vai odotanko jotain uutta joltain toiselta valmistajalta. Toki suunnitelma oli ajaa tuo nykyinen dieseli paaliin asti ja sitten vaihtaa. Nyt sillä on vielä halpaa ajaa, mutta jos dieseli nousee 2€/l, alkaa Teslat kiinnostamaan hyvin nopeasti.

Onhan täällä montakin. Kannattaa pysyä erossa vanhemmista Tesloista jos ahdistaa arvonlasku ja korkeat huoltokulut marmorilla. Se on alunperin ollut satkun auto niin kyllähän sen huolto myös maksaa. Model S on muutenkin sähköisine kahvoineen ja vanhalla MCU:lla herkkä hajoilemaan. Myös tukivarret jne maksavat huomattavasti enemmän kuin Bilteman vastaavat.
 
Uusissa Tesloissa on se hyvä puoli, että ne pitää arvonsa varmaan parhaiten kaikista autoista. Jos noiden kanssa epäröi niin ostaisin suoraan uuden mallin rahoituksella ja jos muutaman vuoden päästä tosissaan tuntuu siltä, että ei ole omaan makuun nii myy pois. Saa about omansa takaisin. Vanhoja Model S malleja en lähtisi ostamaan ja 3 malliin verrattuna ainakin itse pidin 3:sen ajotuntuntumasta enemmän. Huikee auto kyllä ja aina sitä on ilo ajaa!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom