Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ei taida olla autossa matriisi valoja jos ei eroa huomaa. Onhan tuo nyt ihan älyttömän iso muutos pitkillä ajamisessa
 
Ennen matriisivaloja automaatti pitkät menivät vasta kauan sen jälkeen päälle kun ohittava auto oli jo mennyt. Tuo oli aika huono homma minusta. Nyt kun on matriisit niin mitään tällaista ongelmaa ei ole kun pitkät eivät mene edes pois.

Onhan tämä nyt todella selvä parannus.
Tämä, automaattipitkät olivat surkeat. Matriisit toimivat aika hyvin. Jos automaattipitkät olisi reagoineet nopeasti eli välittömästi kohdatessa, niin sitten ero ei olisi niin kriittinen. Paitsi että ne vaihdettiin poiskin jo kilometrin päässä vastaantulevasta.
 
Ennen matriisivaloja automaatti pitkät menivät vasta kauan sen jälkeen päälle kun ohittava auto oli jo mennyt. Tuo oli aika huono homma minusta. Nyt kun on matriisit niin mitään tällaista ongelmaa ei ole kun pitkät eivät mene edes pois.

Onhan tämä nyt todella selvä parannus.
En ole käyttänyt yhdelläkään autolla automaatipitkiä, koska eivät toimi silleen kun minä haluan, vaan silleen kun joku koodari on halunnut. Tesla esim. laittoi noita päälle katulamppualueellakin, joka on täysin turhaa. Valotehoon ei ole tullut nähdäkseni mitään muutosta päivityksen myötä.
 
En ole käyttänyt yhdelläkään autolla automaatipitkiä, koska eivät toimi silleen kun minä haluan, vaan silleen kun joku koodari on halunnut. Tesla esim. laittoi noita päälle katulamppualueellakin, joka on täysin turhaa. Valotehoon ei ole tullut nähdäkseni mitään muutosta päivityksen myötä.
Laitappa kuva sun valoista... :D
 
Saako pitkiä valoja pakotettua päälle niin että matriisit on käytössä? Välillä hämärällä ajaessa Model 3 -21 vaihtelee jatkuvasti pitkien ja lyhyiden välillä valoisuuden mukaan eli esim. pellon kohdalla tulkitsee ettei pitkiä tarvita. Jos ottaa automaattipitkät pois ja laittaa pitkät manuaalisesti niin niin matriisit ei toimi.
 
Jos et käytä automaattipitkiä ja @markusha mukaan matriisit ei toimi jos ei käytä automaattipitkiä niin ei ihme ettet mitään eroa ole huomannut.

Hauska että täällä porukka koitti selvittää ja jeesata valituksen kohteesi kanssa ja vastauksesi siihen on

Ei ole ollut tapana larppailla minkään kameran kanssa autossa
 
  • Tykkää
Reactions: skl
En ole käyttänyt yhdelläkään autolla automaatipitkiä, koska eivät toimi silleen kun minä haluan, vaan silleen kun joku koodari on halunnut. Tesla esim. laittoi noita päälle katulamppualueellakin, joka on täysin turhaa. Valotehoon ei ole tullut nähdäkseni mitään muutosta päivityksen myötä.

Eli et huomaa eroa matriisivalojen kanssa ja et edes ole käyttänyt niitä :facepalm:
 
Jos et käytä automaattipitkiä ja @markusha mukaan matriisit ei toimi jos ei käytä automaattipitkiä niin ei ihme ettet mitään eroa ole huomannut.

Hauska että täällä porukka koitti selvittää ja jeesata valituksen kohteesi kanssa ja vastauksesi siihen on

Eli et huomaa eroa matriisivalojen kanssa ja et edes ole käyttänyt niitä :facepalm:

No olen tietenkin testannut nuo matriisit käyttämällä automaattipitkiä. Joku viittasi huonoihin aiempiin automaattipitkiin, johon totesin etten niitä itse käyttänyt, koska haluan itse päättää mitä autossani tapahtuu. Siitäkin viestistä kyllä olisi luullut pystyvän päättelemään, että olin niitä kokeillut, kun totesin mm. pitkien polttamisen katulamppualueella olevan turhaa pelleilyä.

Toisekseen. Mä en valittanut asiasta, vaan totesin etten ymmärrä aiheeseen liittyvää kohkaamista, koska päivitys oli omasta mielestäni varsin turha eikä vanhojen pitkienkään kanssa ollut mitään ongelmaa. Lisäksi nuo matriisit ovat helvetin kalliit hajotessaan, joka sekään ei ole positiivinen asia.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinalaiset ja Mobileye luopuu Lidarista:


Tyypillistä harhaanjohtamista Teslafaneilta, ilmeisesti L4 tasolle pyrkimisessä Lidar jää?

"Xpeng only ditched lidar for L2, not for L4 autonomy. Mobileye will still use lidar for L4, just 3rd party instead of in-house. Tesla FSD is still L2, not unsupervised yet. Nobody doing vision-only has achieved safe, reliable commercial unsupervised L4 yet. "
 
Tuohon voisi lisätä että kukaan koskaan millään teknologialla ei ole saavuttanut turvallista ja kaupallista L4:sta. Piste.

Tämmöisen lainaus netistä kyllä löytyy: "Waymo stands as the sole company that has achieved L4 capability through over 7 million miles of commercial autonomous driving across three major U.S. cities, with its service area continually expanding at an exponential rate."

Itse lasken Waymon turvalliseksi ja kaupalliseksi L4 toimijaksi. Mutta tosiaan millään vision only systeemillä se ei toimi.
 
Toisekseen. Mä en valittanut asiasta, vaan totesin etten ymmärrä aiheeseen liittyvää kohkaamista, koska päivitys oli omasta mielestäni varsin turha eikä vanhojen pitkienkään kanssa ollut mitään ongelmaa. Lisäksi nuo matriisit ovat helvetin kalliit hajotessaan, joka sekään ei ole positiivinen asia.
Uskoisin että näistä kohkataan koska nämä matriisit ovat niin loistavat. Itse olen ainakin todella tyytyväinen ja päivitys oli huikea hyvä ja kaiken lisäksi ilmainen. Olisivat voineet jättää tekemättäkin, joten pisteet Teslalle tästä.

Jokainen tyylillään mutta minusta kyllä paljon mukavampi ajaa niin että valoihin ja niiden edestakaisin venkslaamiseen ei tarvitse kiinnittää ikinä mitään huomiota. Senkun ajaa ja aina on paras mahdollien valaistus.
 
Tämmöisen lainaus netistä kyllä löytyy: "Waymo stands as the sole company that has achieved L4 capability through over 7 million miles of commercial autonomous driving across three major U.S. cities, with its service area continually expanding at an exponential rate."

Itse lasken Waymon turvalliseksi ja kaupalliseksi L4 toimijaksi. Mutta tosiaan millään vision only systeemillä se ei toimi.
Okei, tuommoisiakin näemmä on. Itsellä oli lähinnä mielessä auto joka tulee ulos tehtaalta (oli se volkkari, lada tai mikä vaan) ja se olisi L4 kun sen ottaa käyttöön vaikka täällä perähörkkölässä. EDIT: Eli siis "kaupallinen" auto jonka voi ostaa kuka tahansa.
 
Tyypillistä harhaanjohtamista Teslafaneilta, ilmeisesti L4 tasolle pyrkimisessä Lidar jää?

"Xpeng only ditched lidar for L2, not for L4 autonomy. Mobileye will still use lidar for L4, just 3rd party instead of in-house. Tesla FSD is still L2, not unsupervised yet. Nobody doing vision-only has achieved safe, reliable commercial unsupervised L4 yet. "
5v wanhat lidar/radar paskaa. Nykyajan lidar tai 4d imaging radar niin alkaa tekemään jotain, mutta vaativat lisäksi kameran.

Sen vuoksi Tesla heitti ketoon radarin ja vision onlyllä hiovat softaa kun ei ollut markkinoille kehitetty riittävän hyvää anturia.

Kyllä ne vielä ai5 hardwaressa tuovat tutkan takaisin kun ei sumussa tai sateessa voi ajaa lvl4 tasolla.
 
Aika moiset saa kyllä olla anturit sellaisessa laitteessa joka ajaisi itsekseen tiellä kuin tiellä kovassa lumipyryssä esim. Vaikka tekniikka nopeasti kehittyykin niin vaikea kyllä uskoa että ainakaan 20 tai edes 30 vuoden päästä on sellaista olemassa tai onko edes tällä vuosisadalla. Siis auto jonka saa ostettua kaupasta ja joka voisi ajaa missä tahansa kelissä itsenäisesti minne tahansa.

Melkeen ennemmin käy niin että jonkinlaiset lentolaitteet kehittyy nopeammin ja niistä sitten tulee itsestään lentäviä ja autoilu jää sitten pois tms. Vaikea tietysti tulevaisuutta ennustaa, mutta uskoisin tosiaan että tämä aina tulossa oleva lentävä auto on kuitenkin realistisempi kuin itsestään ajava normaali auto. Lentäminen autopilotilla nyt lienee varsin helposti toteutettavissa, ainakin jos ei tarvitse laskeutua mihinkään äärimmäisen pieneen ja kapeaan paikkaan.

Kohtuu lähelle varmaan pääsee ja mitä nyt youtubesta FSD videoita katsonut niin onhan se nykyinenkin versio jo varsin hyvä, mutta lähinnä varmaan silloin kun on hyvä keli ja selkeät kaistamerkinnät jne.
 
Viimeksi muokattu:
Ai että paras mahdollinen. Ja toinen sanoi, että ei toimi hyvin. Totuus on varmaan jossain puolessa välissä.
Ei kaikkein paras, vaan kuhunkin tilanteeseen paras mahdollinen valaistus ;) Eihän nuo tietenkään pärjää esim. mersun valoille, mutta ovat silti erittäin hyvät valot. Aivan eri planeetalta verrattuna entisiin automaattipitkiin.
 
Ai että paras mahdollinen. Ja toinen sanoi, että ei toimi hyvin. Totuus on varmaan jossain puolessa välissä.
Tarkalleen ottaen en sanonut niinkään, vaan kerroin että tuo ei tuonut itselleni mitään lisäarvoa, koska vanhoissa pitkissä ei ollut mitään vikaa manuaalisesti käytettynä ja manuaalinen käyttö lienee täysin selkäydinautomatisoitu henkilöille, jotka ovat ajelleet autoja jo kymmeniä vuosia - eli aikaa ennen enemmän tai vähemmän paskoja ajoavustimia. Faktinen valotehohan noissa ei ole lisääntynyt, joten se mitä näillä saa on kalliimpi hinta + automatiikka, jota kaikki eivät autoonsa halua.
 
Tarkalleen ottaen en sanonut niinkään, vaan kerroin että tuo ei tuonut itselleni mitään lisäarvoa, koska vanhoissa pitkissä ei ollut mitään vikaa manuaalisesti käytettynä ja manuaalinen käyttö lienee täysin selkäydinautomatisoitu henkilöille, jotka ovat ajelleet autoja jo kymmeniä vuosia - eli aikaa ennen enemmän tai vähemmän paskoja ajoavustimia. Faktinen valotehohan noissa ei ole lisääntynyt, joten se mitä näillä saa on kalliimpi hinta + automatiikka, jota kaikki eivät autoonsa halua.

Manuaalivalot ei valaise kaartevaa tietä oikein ja antaa joka vastaantulevan auton kohdalla about 10-15s ajan jolloin et voi kunnolla nähdä hirviä/poroja vaikka kuinka olisit ammattilainen niitä valoja räpsyttelemään. Ei jatkoon siis.
 
Aika moiset saa kyllä olla anturit sellaisessa laitteessa joka ajaisi itsekseen tiellä kuin tiellä kovassa lumipyryssä esim. Vaikka tekniikka nopeasti kehittyykin niin vaikea kyllä uskoa että ainakaan 20 tai edes 30 vuoden päästä on sellaista olemassa tai onko edes tällä vuosisadalla. Siis auto jonka saa ostettua kaupasta ja joka voisi ajaa missä tahansa kelissä itsenäisesti minne tahansa.
Ei kai täysi autonomia vaadi sitä että missä kelissä tahansa minne tahansa? Tai no tulkintakysymys varmaan ja pelkkää teoriaa kun semmoista tasoa ei ole vielä saavutettu. Tässä yksi tulkinta.

Vehicles capable of Level 5 Autonomy will be able to drive on any road that has been mapped and can be navigated by a human driver.

Eli jos sinne saa google mapsista reitin ja se on semmoinen reitti minkä naapurin mummokin ajaa niin Level5 auto tekee saman. Jos sataa silmittömästi lunta ja jäätä eikä teitä näy niin ei se mummo lähde liikenteeseen eikä lähde level5 autonominen autokaan vaan odottaa rauhassa että tiet aurataan ja sade loppuu.

Höpöhöpö, Waymolla on L4 pyörinyt jo pitkään. Ja siellä on tutkat, kamerat ja lidarit.
Joo tuosta olikin jo keskustelua. Mielessäni (tietämättäni) rajasin tuon siihen että voinko vaikka minä mennä nyt rinta-joupille ja ostaa Level4 auton tänne pihtiputaalle. Ei ole saatavilla koska kukaan ei sitä ole saavuttanut vielä.
 
Eli jos sinne saa google mapsista reitin ja se on semmoinen reitti minkä naapurin mummokin ajaa niin Level5 auto tekee saman. Jos sataa silmittömästi lunta ja jäätä eikä teitä näy niin ei se mummo lähde liikenteeseen eikä lähde level5 autonominen autokaan vaan odottaa rauhassa että tiet aurataan ja sade loppuu.

Miksi käytit mummoa esimerkkinä? lv5 autonomia tarkoittaa sitä että auto ajaa itsekseen kaikissa keleissä missä ns. normikuskikin.

Joku mummo voi jättää ajot väliin pelkän rankan vesisateen takia.
 
Miksi käytit mummoa esimerkkinä? lv5 autonomia tarkoittaa sitä että auto ajaa itsekseen kaikissa keleissä missä ns. normikuskikin.

Joku mummo voi jättää ajot väliin pelkän rankan vesisateen takia.
Kyllä minä lasken mummon normikuskiksi. Aika paljon on mummoja liikenteessä. Lasken itsenikin normikuskiksi enkä lähde ajelemaan järkyttävään lumimyräkkään kovin helpolla. Saa olla joku henkeä uhkaava tilanne että lapsi on kuolemassa syliin, jolloin teen päätöksen että se kuolee joko tänne kotiin tai autoon kun ajan auton lepikkoon kun en näe mitään.
 
Kyllä minä lasken mummon normikuskiksi. Aika paljon on mummoja liikenteessä. Lasken itsenikin normikuskiksi enkä lähde ajelemaan järkyttävään lumimyräkkään kovin helpolla. Saa olla joku henkeä uhkaava tilanne että lapsi on kuolemassa syliin, jolloin teen päätöksen että se kuolee joko tänne kotiin tai autoon kun ajan auton lepikkoon kun en näe mitään.

Aika outo määritelmä "normikuskille", veikkaan että mummot jättävät ajamatta helpommin kuin "normikuski". En muista milloin olisi jäänyt ajo tekemättä lumisateen takia.
 
Aika moiset saa kyllä olla anturit sellaisessa laitteessa joka ajaisi itsekseen tiellä kuin tiellä kovassa lumipyryssä esim. Vaikka tekniikka nopeasti kehittyykin niin vaikea kyllä uskoa että ainakaan 20 tai edes 30 vuoden päästä on sellaista olemassa tai onko edes tällä vuosisadalla. Siis auto jonka saa ostettua kaupasta ja joka voisi ajaa missä tahansa kelissä itsenäisesti minne tahansa.

Melkeen ennemmin käy niin että jonkinlaiset lentolaitteet kehittyy nopeammin ja niistä sitten tulee itsestään lentäviä ja autoilu jää sitten pois tms. Vaikea tietysti tulevaisuutta ennustaa, mutta uskoisin tosiaan että tämä aina tulossa oleva lentävä auto on kuitenkin realistisempi kuin itsestään ajava normaali auto. Lentäminen autopilotilla nyt lienee varsin helposti toteutettavissa, ainakin jos ei tarvitse laskeutua mihinkään äärimmäisen pieneen ja kapeaan paikkaan.

Kohtuu lähelle varmaan pääsee ja mitä nyt youtubesta FSD videoita katsonut niin onhan se nykyinenkin versio jo varsin hyvä, mutta lähinnä varmaan silloin kun on hyvä keli ja selkeät kaistamerkinnät jne.
 
Aika outo määritelmä "normikuskille", veikkaan että mummot jättävät ajamatta helpommin kuin "normikuski". En muista milloin olisi jäänyt ajo tekemättä lumisateen takia.
Itse taisin sanoa että:"Kun sataa silmittömästi lunta ja jäätä eikä tietä näy."


Näyttää ihan tavalliselta pikku sateelta tuo. Ei ainakaan omaan silmään mikään "awesome moment". Olisi kiva nähdä semmoinen sade mikä on omallekkin kohdalle sattunut että vaikka pyyhkimet ihan täysillä ja auto hiljennetty reippaasti alle nopeusrajoituksen niin näki vesimassan läpi pieniä takavalojen huntuja epämääräisissä suunnissa. Kykeneekö vision-based systeemit navigoimaan silloin vai tarviiko jotain muuta.
 
Tuossa uutisessahan mainitaan että luopuu lidarin kehittämisestä. Ilmeisesti saa ulkopuolelta halvemmalla ilman omien resurssien tuhlausta kehitykseen kun valmiin lidarin saa kolmannelta osapuolelta.
 
Okei, tuommoisiakin näemmä on. Itsellä oli lähinnä mielessä auto joka tulee ulos tehtaalta (oli se volkkari, lada tai mikä vaan) ja se olisi L4 kun sen ottaa käyttöön vaikka täällä perähörkkölässä. EDIT: Eli siis "kaupallinen" auto jonka voi ostaa kuka tahansa.
Onhan noita dumppereita automaattisesti ajamassa jne. Ei se lvl4 taso ole ongelma ollut vuosiin. Ja waymon tyylisiä rajatulla kaupunkialueella olevia räpellyksiä nuo kiinalaisetkin pikkuhiljaa loihtii, mutta eipä täällä Suomessa ole miljoonakaupunkia mihin tehtäisiin tällä vuosikymmenellä mitään lvl4 autoa puhumattakaan myöhemmin pikkukaupunkeihin. Eli siinä suhteessa Teslan lvl4 voi edes haaveilla täällä hetkellä ainoana autonomisen ajon softana muutaman vuoden päästä pikku kaupunkeihin.
 
Katsotaan eka se robotaxi eventti. Se kertoo mihin Teslan rahkeet riittää.
 
Ellei pidä automaattipitkistä katuvaloalueella hämärässä, tuuppaa valoviiksestä eteenpäin automatiikan pois lähivaloille.

Sitten hämärtyvän tien auetessa taas uudestaan päälle samalla tavalla. Itsekin usein näin teen yövuorossa ettei valot roiski jalankulkijoihin ym kun täällä on katutöitä ja varoitusheijastimia joka paikassa.
 
Ei kai tesla nostanut hintoja kun tariffit tulivat? Eli tuskin laskevatkaan nyt kun tariffit lähtevät.
Nostivat vain ALV muutoksen kohdalla. Muuten ei tullut muutosta. Nythän ne tullit eivät oikeastaan laskeneet koska alunperin oli puhetta, että 30% tulee mutta tippui nyt vielä enemmän. Siellä pohjalla on kuitenkin ne entiset.

Teslan pitäisi oikeastaan nostaa.
 
Ellei pidä automaattipitkistä katuvaloalueella hämärässä, tuuppaa valoviiksestä eteenpäin automatiikan pois lähivaloille.

Sitten hämärtyvän tien auetessa taas uudestaan päälle samalla tavalla. Itsekin usein näin teen yövuorossa ettei valot roiski jalankulkijoihin ym kun täällä on katutöitä ja varoitusheijastimia joka paikassa.
En mä välitä niistä missään. Sama pätee vilkkuihin, pyyhkimiin ja kaistavahtiin. Offia vaan.
 
Nostivat vain ALV muutoksen kohdalla. Muuten ei tullut muutosta. Nythän ne tullit eivät oikeastaan laskeneet koska alunperin oli puhetta, että 30% tulee mutta tippui nyt vielä enemmän. Siellä pohjalla on kuitenkin ne entiset.

Teslan pitäisi oikeastaan nostaa.
Paljonkos niiden pitäisi nousta? Akkuhintojen puolesta toimittajat lupailee aika isoja hinnan alennuksia loppuvuodelle ja jos vertaa tammikuu -25 ja tämän vuoden tammikuun hintoja niin en pitäisi ihmeellisenä 3k price droppia muutaman kuukauden sisällä.
 
Ai että paras mahdollinen. Ja toinen sanoi, että ei toimi hyvin. Totuus on varmaan jossain puolessa välissä.
Tarkoitin siis että kuhunkin tilanteeseen valaistus on paras mahdollinen mikä sillä olemassa olevalla raudalla voi saada. En että Teslan valot olisivat jotenkin absoluuttisen parhaat maailmassa. Eli että tuo automatiikka toimii varsin hyvin mielestäni.
 

No tuo nyt on normaali sadekeli. Lumisade sekä se että tiellä on reilu 10cm lunta on jo ihan toisen asteen haaste itsestään ajavalle autolle kun mitään kaistamerkintöjä tai tien laitaakaan ei voi erottaa.

Ja ei tämä tietysti normaali ajossa niin haittaisi, pahimmat kelit menisi itse ajaen ja muuten autopilotilla, mutta silloin auto ei voi olla mikään sellainen malli jossa ei ole edes rattia, taikka mikään taksi ilman kuljettajaa. Mitäs sitten teet kun matkalla alkaa tulla lunta ja olet robotti taksissa jossa ei ole mitään millä itse ajaa.
 
Paljonkos niiden pitäisi nousta? Akkuhintojen puolesta toimittajat lupailee aika isoja hinnan alennuksia loppuvuodelle ja jos vertaa tammikuu -25 ja tämän vuoden tammikuun hintoja niin en pitäisi ihmeellisenä 3k price droppia muutaman kuukauden sisällä.
Vain Telaa tietää. Taisi olla sähköautoketjussa että Teslan kate laskenut vajaan 10% vs Stellantis joka vetää nyt 12%.

Tarkoitin etä että vaikka tullit ovat laskeneet niin tuo uusi tulli tuli muiden päälle ja sen aikana ei kuitenkaan hintaa nostettu. Niin suoraan alea ei tulisi vaan oikeampi suunta olisi nostaa jos tullit tuohon asettuu.
 
Onko väliä millaisen muistitikun autoon ostaisi vai pitääkö ostaa teslan oma?
Mikä vaan kelpaa. Kirjoitusta tulee paljon niin halvimmat voivat rikkoutua nopeasti. Samsungin T-sarjan SSD levyjä porukka pistää yleensä.
 
Mikä vaan kelpaa. Kirjoitusta tulee paljon niin halvimmat voivat rikkoutua nopeasti. Samsungin T-sarjan SSD levyjä porukka pistää yleensä.
Ai oot ihan ulkoisen ssd:n laittanut kiinni. Mä ajattelin et jos tuollainen riittäisi Kingston 512GB DataTraveler Kyson, USB-A 3.2 Gen1 -muistitikku, 200/60 MB/s?
 
Ai oot ihan ulkoisen ssd:n laittanut kiinni. Mä ajattelin et jos tuollainen riittäisi Kingston 512GB DataTraveler Kyson, USB-A 3.2 Gen1 -muistitikku, 200/60 MB/s?
Muistitikku varmaan muuten riittää, mutta ne eivät vaan kestä niin montaa uudelleenkirjoituskertaa kuin ssd levy. Muistin käyttö on tuossa kuitenkin aika intensiivistä niin tuollainen tikku voi siis hajota suht nopeasti.

Minä laitoin vaan sen Teslan mukana tulleen tikun heti alkuun ja toiminut kyllä hyvin jo lähes 65tkm/1,5v. Ajatus oli ostaa ssd kun tuo hajoaa, mutta vielä ei ongelmia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 920
Viestejä
4 435 500
Jäsenet
73 430
Uusin jäsen
Otso N

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom