Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mitä olen lueskellut niin eikö tuo Tesla ole vähän tuommoinen diy-vehje, kaikkine nappuloineen jne.

Eli ostat vähän raakakumia, sitten leikkaat niistä sopivia paloja ja poraat ne uuden auton lokarista läpi. WinWin.
En ymmärrä? DYI vehje joo siinä mielessä että perusjantteri voi perushuollot tehdä ilman erikoista osaamista / nostureita. Nappuloita ainakin omassa vähemmän kun keskimäärin autossa, meinaatko että niiden vähyys tekee DIY-auton?

Kumimatosta ei saa kovin hyvännäköisiä joka oli alkuperäisessä kysymyksessä kriteerinä. Toki kauneus katsojan silmistä. Ei ole uusi auto. Kuka on se toinen osapuoli WinWinistä?
 
Vähän tyhmä kysymys kun automaateista ei juurikaan kokemusta ja Teslastakin niin vähän, mutta mites tuo yhden polkimen ajo toimii pysähtymisen ja paikallaan olemisen kannalta?
Eli kun tulee vaikkapa liikennevaloihin niin auto taitaa pysähtyä lopulta kokonaan kun nostaa kaasun jalalta, mutta pysyykö se myös paikallaan sitten valoissa vaikka olisi vähän mäkeä? Eli ilman että tarvitsee pitää jarruakin sitten?

Ja viekö sentry mode minkä verran akkua? Auto on pääosin parkkihallissa jos sillä vaikutusta.

Entä miten se lataus, kannattiko se ladata aina mahdollisimman tyhjänä (10%~?) ja vain 80% asti? Mahdollisimman vähän haluaisin latailla.

Oliki pysäköintiin samanlaiset kamerat sivuilta eteen kuten pakittaessa ruudulle tulee? Suht ahas ruutu mulla missä vielä jokin iso tolppa syömässä tilaa, niin olisi kiva jos olisi vastaavat kamerat eteen kun yleensä niinpäin sen varmaan ruutuun ajaisin.

Todellisia rookie kyssäreitä siis
Pari viikkoa sitten tilailin ja nyt ilmottelivat että ensi viikolla voisin hakea Vantaalta jos haluan luovutuksen vielä elokuun puolella 24% ALV kannalla, syyskuussa luovvutus menisi sitten 25.5% mukaan.
 
Vähän tyhmä kysymys kun automaateista ei juurikaan kokemusta ja Teslastakin niin vähän, mutta mites tuo yhden polkimen ajo toimii pysähtymisen ja paikallaan olemisen kannalta?
Eli kun tulee vaikkapa liikennevaloihin niin auto taitaa pysähtyä lopulta kokonaan kun nostaa kaasun jalalta, mutta pysyykö se myös paikallaan sitten valoissa vaikka olisi vähän mäkeä? Eli ilman että tarvitsee pitää jarruakin sitten?
Riippuu valitusta moodista. Pidä-tilassa menee auto-hold päälle pysähtyessä, eli jarrut. Pysyy siis paikallaan kunnes painat kaasua.

Ja viekö sentry mode minkä verran akkua? Auto on pääosin parkkihallissa jos sillä vaikutusta.
Kyllä se melko paljon, semmoiset ehkä n. 300-400W omassa Model 3. Tämä tekee vuorokaudessa n. 10% luokkaa. Siksipä sitä tulee käytettyä vain kaupungilla parkitessa, ei työpaikalla tai kotona.

Entä miten se lataus, kannattiko se ladata aina mahdollisimman tyhjänä (10%~?) ja vain 80% asti? Mahdollisimman vähän haluaisin latailla.
Riippuu mallista onko 80% vai 100% asti, sovellus kyllä kertoo tämän. Ei pitäisi olla suurta merkitystä miten tyhjänä lataa, joskin kaiketi niitä alle <10% kannattaisi välttää akun eliniän kannalta.

Oliki pysäköintiin samanlaiset kamerat sivuilta eteen kuten pakittaessa ruudulle tulee? Suht ahas ruutu mulla missä vielä jokin iso tolppa syömässä tilaa, niin olisi kiva jos olisi vastaavat kamerat eteen kun yleensä niinpäin sen varmaan ruutuun ajaisin.
Kamerat eteenpäin löytyy, mutta niitä ei itse pääse näkemään. Konenäöllä toimiva Tesla Vision pysäköintiavustin niitä varmaankin käyttää, ja ainakin parkkiruudun viivoista se selviää hyvin. Mutta ei siihen täysin voi luottaa esim. kanttareiden tai tolppien kanssa. Kuitenkin vaikka omassa on ultraäänisensoritkin, niin olen siirtynyt käyttämään tuota Visionia pelkästään, koska etenkin ruutujen mallinnus miellyttää.
 
Teslan vakkarin saa nytkin asetettua vaikka 0km/h. Rullalla tai commanderi napeilla saisi säädettyä nopeasti nopeutta eli periaatteessa vähän sinnepäin on mahdollista miinus se paineen tunnistus jos oikein ymmärsin?
Vaatii toki aktivoinnin jossain 30 km/h nopeudessa, mutta on hilpeä tunne ajaa cruisella 1-3 km/h nopeudella.
 
Kyllä se melko paljon, semmoiset ehkä n. 300-400W omassa Model 3. Tämä tekee vuorokaudessa n. 10% luokkaa. Siksipä sitä tulee käytettyä vain kaupungilla parkitessa, ei työpaikalla tai kotona.

Moni puhuu, että ei käytä sentryä kotona, mutta eikös sen pitäisi käyttää suoraan seinästä virtaa jos auto on kotona töpselissä?
 
Tässä omia ajatuksiani kahteen ketjussa lähipäivinä käytyyn keskusteluun eli lift-off oversteer ja yhden polkimen ajo.
Autona Model 3 Performance -19, eli riittävän vanha malli, että regenin voimakkuutta voi säätää valikon kautta.

Tuo auton yliohjaus regenin vuoksi on kyllä ihan olemassa oleva ilmiö talviolosuhteissa.
Periaatteessa ei pitäisi aiheuttaa vaaratilanteita, koska autossa on hyvin agressiivinen ajonvakautus.
Olen kuitenkin tyytyväinen, että omasta autosta löytyy tuo matalampi regen.
Laitan sen aina päälle talvella, kun autoa ajaa joku muu kuin minä.

Yhden polkimen ajo on kyllä suht. työläs pidemmissä siirtymissä, onneksi chill mode ja low regen pelastaa tässä.
Ei olisi muuten tullut mitään alkukuun n. 3000 km Norjan reissusta. Jos low regen tai vastaava asetus ei tule takaisin, en kyllä tule uudempaa teslaa ostamaan.

Tuo Norjan reissu kyllä taas osoitti, että pitkällä matkalla Supercharger-verkosto on aivan ylivoimainen.
Onneksi niitä voi käyttää nykyään myös muun merkkisillä autoilla.
Kerran yritin jonkin paikallisen huoltoaseman Kempowerilla ladata, enkä saanut sitä toimimaan viidessä minuutissa.
Ajoin suosiolla seuraavalle superille.
 
Yhden polkimen ajo on kyllä suht. työläs pidemmissä siirtymissä, onneksi chill mode ja low regen pelastaa tässä.
Ei olisi muuten tullut mitään alkukuun n. 3000 km Norjan reissusta. Jos low regen tai vastaava asetus ei tule takaisin, en kyllä tule uudempaa teslaa ostamaan.
.

Polkimella ajo pitkää on ainakin itselle todella työlästä oli opd tai ei. Tulee "kasvukipuja" koko jalkaan jos pitää pitää paikallaan liian kauan. :D Eikö sulla oo vakkaria siinä? Vedit 3000km polkimilla?
 
Musta lista kutsuu.

Kerrankin negislinkki mistä voin olla samaa mieltä. Tämä pitää saada kuntoon ja toivottavasti tämä mahdollinen taistelu korjaa ongelman. Vaikuttaa varmasti jälleenmyyntiarvoon jos nämä jää aina itselle nämä kulut.
 
Polkimella ajo pitkää on ainakin itselle todella työlästä oli opd tai ei. Tulee "kasvukipuja" koko jalkaan jos pitää pitää paikallaan liian kauan. :D Eikö sulla oo vakkaria siinä? Vedit 3000km polkimilla?
On mulla vakkari ja FSD ostettuna autoon, mutta se tykkää tehdä äkkijarrutuksia itsekseen.
 
Käyttää, mutta tommonen 300W kulutus 247 on aika paljon. Keväällähän Xssä joku Teslan työntekijä taisi sanoa että sentryn kulutuksen pienentäminen on työnalla.

Ei ainakaan goechargerin/controllerin dataan mukaan käytä suoraan seinästä sitä sähköä, eikä tietääkseni autossa edes taida olla sellasta sähkölinjaa millä se onnistus. Sentryn ollessa päällä auto ottaa pienissä bursteissa about tunnin välein lisää virtaa verkosta että pysyy haluttu lataus tila, esim. mulla se standardi 80% päiväkäytössä.

Eli sentry toimii koko ajan ihan akun kautta vaan.

[edit]

eli tossa on ison tehovaatimuksen lisäks tavallaan lisärangaistus käytöstä, että akun tilaa kiikutellaan/kulutetaan turhaan vaikka virtaa saisi periaatteessa optimaalisemmin suoraan verkosta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ainakaan goechargerin/controllerin dataan mukaan käytä suoraan seinästä sitä sähköä, eikä tietääkseni autossa edes taida olla sellasta sähkölinjaa millä se onnistus. Sentryn ollessa päällä auto ottaa pienissä bursteissa about tunnin välein lisää virtaa verkosta että pysyy haluttu lataus tila, esim. mulla se standardi 80% päiväkäytössä.

Eli sentry toimii koko ajan ihan akun kautta vaan.

[edit]

eli tossa on ison tehovaatimuksen lisäks tavallaan lisärangaistus käytöstä, että akun tilaa kiikutellaan/kulutetaan turhaan vaikka virtaa saisi periaatteessa optimaalisemmin suoraan verkosta.
Niin ei varmaankaan ihan suoraan ota seinästä mutta tässä lainaus ohjekirjasta:
Aina, kun Model 3 on kytketty laturiin, mutta lataus ei ole aktiivisesti käynnissä, ajoneuvo ottaa tarvitsemansa energian latauslaitteistosta akun sijaan. Jos esimerkiksi Model 3 on pysäköitynä, latausliitin on kytkettynä ja käytät kosketusnäyttöä, Model 3 ottaa näytön käyttämiseen tarvittavan virran latauslaitteistosta.
Joissain tapauksissa, joissa Model 3 on kytkettynä laturiin mutta käyttää erittäin vähän virtaa, se saattaa ottaa tarvitsemansa virran suoraan akusta. Jos esimerkiksi Model 3 jätetään kytketyksi laturiin usean päivän ajaksi eikä ajoneuvoa käytetä, se saattaa vähitellen alkaa ottaa hieman virtaa suoraan akusta ajoneuvon järjestelmien toiminnan takaamiseksi.

Kun akku on purkautunut riittävästi, akku jatkaa latautumistaan, kunnes taas saavuttaa latausrajan. Tarkistusajankohdasta riippuen akku ei välttämättä ole purkautunut tarpeeksi, jotta se alkaisi latautua uudelleen. Tästä syystä sen lataustaso voi olla hieman latausrajan alapuolella, vaikka se olisi ollut pitkään kytkettynä lataukseen. Se on normaalia, ja Model 3 alkaa latautua jälleen, kun akku on purkautunut tarpeeksi. Vaihtoehtoisesti voit aloittaa latauksen uudelleen irrottamalla latausliittimen Model 3 -ajoneuvosta ja kytkemällä se uudelleen.
 
Aina, kun Model 3 on kytketty laturiin, mutta lataus ei ole aktiivisesti käynnissä, ajoneuvo ottaa tarvitsemansa energian latauslaitteistosta akun sijaan. Jos esimerkiksi Model 3 on pysäköitynä, latausliitin on kytkettynä ja käytät kosketusnäyttöä, Model 3 ottaa näytön käyttämiseen tarvittavan virran latauslaitteistosta.

Tossa ohjeessa on jotain hämärää. En oo kertaakaan nähny vielä goecontrollerin mittarista et tekis noin - ikinä. Vaan ihan aina vaan ottaa burst tyyliin et pysyy akun taso halutussa korkeudessa.
 
Tossa ohjeessa on jotain hämärää. En oo kertaakaan nähny vielä goecontrollerin mittarista et tekis noin - ikinä. Vaan ihan aina vaan ottaa burst tyyliin et pysyy akun taso halutussa korkeudessa.

Kai se sitten riippuu paljonko se tarvitsee virtaa. Itse kun istun autoon ja johto on kiinni mutta lataus loppunut niin kuulee kun latauslaitteen kontaktori napsahtaa kiinni ja valo menee siniseksi eli alkaa ottamaan seinästä virtaa.

Teslan siirrettävä lämpöpumppu akku ja voimansiirtotakuun alle.

Niitä on mennyt sen verran ainakin kuulopuheiden mukaan että voisi olla joku oma takuu siihen ihan aiheellinen. Virhevastuu on joka tapauksessa.
 
Niitä on mennyt sen verran ainakin kuulopuheiden mukaan että voisi olla joku oma takuu siihen ihan aiheellinen. Virhevastuu on joka tapauksessa.
Muinoin 2000luvun alussa Saabkin lätkäs jatketun takuun (8 vuotta) moottoreillensa koska huohotin oli suunniteltu huonosti. Moottoreita särky kun öljy heikkeni ennen aikojaan. Tesla saisi tehdä saman nyt lämpöpumppujensa kanssa.
 
Kuluttajaviranomaisen hommiahan nämä olis täysin, mutta miksi se touhu on niin munatonta, ennemmin EU:n puolelta reagoidaan saati suomalainen kuluttajansuojaa ajava viranomainen.
 
Sitä ihmettelen ettei norjasta ole kuulunut mitään asiasta. Siellä on kuitenkin aika paljon enemmän autoja. Miten siellä on asiaa hoidettu vai eikö siellä ole ollut samaa ongelmaa? Onko tänne tuotu joku huono erä
 
Kyllä kai niitä on tarvinnu paukkua pohjoisamerikasta skandeihin saakka, ei meillä niin erityistä ole .. Mut ei oo ainakaan erityisesti silmille hypänny aihe muualla kuin suomen ryhmissä. :hmm:
 
Polkimella ajo pitkää on ainakin itselle todella työlästä oli opd tai ei. Tulee "kasvukipuja" koko jalkaan jos pitää pitää paikallaan liian kauan. :D Eikö sulla oo vakkaria siinä? Vedit 3000km polkimilla?

Norjassa on niin paljon kapeammat ja vielä mutkaisemmatkin tiet, että saatat useilla pätkillä saada vakkari päällä haamujarrun liki jok’ikisellä vastaantulijalla sekä ajoittaisia maukkaita hätäjarrutuksia - tästä lienee kyse. Puhutaan varmasti ihan merkittävistä osasta tuollaista pidempää reissua oman kokemuksen perusteella. Jos valitset maisemareitit voi olla vaikka kokoajan sama olosuhde, pohjoisessa ei tartte valita edes maisemareittejä, vaan pääväylillä sama.

Suomessa tuon kokoluokan tiet alkaa olla niin huonossa kunnossa, että niillä tulee väisteltyä patikoita ja varottua ilman vakkaria, mutta Norjassa nuo on pääosin varsin uutta baanaa, joten vakkarille olisi tarvetta.

Toivottavasti Tesla saa jossain vaiheessa kiinni vakkari / kaistavahtihommissa muut toimijat. Olisihan tuo sinällään koko alalle hyvä, jos visionin perusteella joku saisi kohtuullisen kapistuksen tehtyä. Olen kyllä nykykokemuksella hieman skeptinen.
 
Käyttää, mutta tommonen 300W kulutus 247 on aika paljon. Keväällähän Xssä joku Teslan työntekijä taisi sanoa että sentryn kulutuksen pienentäminen on työnalla.
Ja mitä sillä tekee? Ketään - ja kaikista vähiten poliisia tai vakuutusyhtiötä - kiinnostaa lähteä etsimään jotain autoa naarmuttanutta jakojäännöstä. Samat omavastuut makselet videoilla ja ilman.
 
Norjassa on niin paljon kapeammat ja vielä mutkaisemmatkin tiet, että saatat useilla pätkillä saada vakkari päällä haamujarrun liki jok’ikisellä vastaantulijalla sekä ajoittaisia maukkaita hätäjarrutuksia - tästä lienee kyse.
Ajanut siellä nyt kahtena kesänä yhteensä 8000km ja avustimet toimivat paljon paremmin kuin suomessa - oletettavasti siksi ettei motareita ole. Toki tunnelit yms. ajetaan ihan kaasulla, mutta vakkarilla ei yhtään jarrutusta (eikä kyllä suomen lapissakaan). Autopilotiahan niillä mutkaisilla teillä ei voi käyttää, koska haluaa väkisin pysyä koko ajan omalla kaistalla joka tarkoittaa että ajetaan mutkat aina alle nopeusrajoituksen.
 
Onko joku ajanut Volvon Pilot Assistilla ja Teslalla? Miten vertautuu Teslaan? Oon ajanut neljästi Teslaa, mutta niin huonoilla keleillä jne. etten oo päässy testaaamaan toimiiko toi Teslassa miten.. Volvolla toimii siis omasta mielestä hyvin.

On must have ominaisuus tuo että toimii hyvin.

Antaako toi Teslan esim. "ohjata itse ilman pilotin irrottamista" (kuten volvo) ? Ja toimiiko muutenkin hyvin vrt. Volvo?

Omat kokemukset lähinnä polttis-volvoista, ja ID.7 ja muutama uudempi volkkari ja hyndai, ja ainakin näistä testaamistani volvo reilusti parassa ollut "kaistavahdin" osalta. Tilanteet toki korjaantuu, niin sillä kiinnostaa ja Teslaa en ole hyvässä kelissä saanut ajaa vielä kuin Kehällä..
 
Ja mitä sillä tekee? Ketään - ja kaikista vähiten poliisia tai vakuutusyhtiötä - kiinnostaa lähteä etsimään jotain autoa naarmuttanutta jakojäännöstä. Samat omavastuut makselet videoilla ja ilman.

Ei pidä paikkaansa. Auto pystyy vahtimaan ihan yleisenä turvakamerana ympäristöään - riippuen tietysti että ympäristö on tälle sopiva, vaikka ahtaampi pihan sisäänkäynti jossa on pakko kävellä auton ohi. Ja kun se tollasessa paikassa kuvaa jonkun vakuutusta vaativan tilanteen, vaikka sitten pyörävarkauden, niin ei ole omavastuuta esim. kotivakuutuksessa. Eli sama tilanne kun olis ihan perus turvakamera asennettu.
 
Ja mitä sillä tekee? Ketään - ja kaikista vähiten poliisia tai vakuutusyhtiötä - kiinnostaa lähteä etsimään jotain autoa naarmuttanutta jakojäännöstä. Samat omavastuut makselet videoilla ja ilman.
Onhan noita keissei kun on paukautettu ovea avatessa kylkeen klommo ja maalit veke niin sentry videota näytetty paukuttajalle että lähdetkö kiistämään vai teetkö suosiolla vakuutusyhtiöösi vahinkoilmon. Moni sitten videon nähtyään on ymmärtänyt olla väittämättä vastaan.
 
Norjassa on niin paljon kapeammat ja vielä mutkaisemmatkin tiet, että saatat useilla pätkillä saada vakkari päällä haamujarrun liki jok’ikisellä vastaantulijalla sekä ajoittaisia maukkaita hätäjarrutuksia - tästä lienee kyse. Puhutaan varmasti ihan merkittävistä osasta tuollaista pidempää reissua oman kokemuksen perusteella. Jos valitset maisemareitit voi olla vaikka kokoajan sama olosuhde, pohjoisessa ei tartte valita edes maisemareittejä, vaan pääväylillä sama.

Suomessa tuon kokoluokan tiet alkaa olla niin huonossa kunnossa, että niillä tulee väisteltyä patikoita ja varottua ilman vakkaria, mutta Norjassa nuo on pääosin varsin uutta baanaa, joten vakkarille olisi tarvetta.

Toivottavasti Tesla saa jossain vaiheessa kiinni vakkari / kaistavahtihommissa muut toimijat. Olisihan tuo sinällään koko alalle hyvä, jos visionin perusteella joku saisi kohtuullisen kapistuksen tehtyä. Olen kyllä nykykokemuksella hieman skeptinen.
Olisipa haamujarrutukset olleet vain Norjan mutkateiden riesana. Pohjois-Ruotsin Kiiruna-Tornio siirtymä on ihan suoraa tasaista tykitystä uusilla teillä, mutta jostain syystä vakkari halusi sielläkin vedellä liinat kiinni.

Yhden polkimen ajo oli Norjassa nannaa, kun oli paljon mäkiä ja mutkia. Olen aikaisemmilla reissuilla polttiksillakin käyttänyt tuolla paljon moottorijarrutusta.
 
Ja mitä sillä tekee? Ketään - ja kaikista vähiten poliisia tai vakuutusyhtiötä - kiinnostaa lähteä etsimään jotain autoa naarmuttanutta jakojäännöstä. Samat omavastuut makselet videoilla ja ilman.
Jos on rekkari ja video niin vakuutuksesta saa asian kuntoon.
 
Ajanut siellä nyt kahtena kesänä yhteensä 8000km ja avustimet toimivat paljon paremmin kuin suomessa - oletettavasti siksi ettei motareita ole. Toki tunnelit yms. ajetaan ihan kaasulla, mutta vakkarilla ei yhtään jarrutusta (eikä kyllä suomen lapissakaan). Autopilotiahan niillä mutkaisilla teillä ei voi käyttää, koska haluaa väkisin pysyä koko ajan omalla kaistalla joka tarkoittaa että ajetaan mutkat aina alle nopeusrajoituksen.
Oma kokemus kyllä oli 3000km matkalla, että jos vastaantulija leikkasi vähänkin sun kaistalla esim mutkassa, niin hidastettiin. Ja jokaisen rekan kohdalla nappasin lopulta avut pois, kun vähintään varjo oli kaistalla. Ja mutkiahan tuolla riittää.

Aluksi kokeilin ajaa ’turhan’ paljon oman kaistan ulkoreunaan aina vastaantulijoiden kihtsuksessa, mutta sekään kyllä auttanut.

Eritoten autopilot oli tosiaan todella heikko käytettävä. Itteä ei edes se varovainen mutkanopeus ois haitannut, mutta se hidastelu jatkuvasti haittasi ja ärsytti.
 
Oma kokemus kyllä oli 3000km matkalla, että jos vastaantulija leikkasi vähänkin sun kaistalla esim mutkassa, niin hidastettiin. Ja jokaisen rekan kohdalla nappasin lopulta avut pois, kun vähintään varjo oli kaistalla. Ja mutkiahan tuolla riittää.

Aluksi kokeilin ajaa ’turhan’ paljon oman kaistan ulkoreunaan aina vastaantulijoiden kihtsuksessa, mutta sekään kyllä auttanut.

Eritoten autopilot oli tosiaan todella heikko käytettävä. Itteä ei edes se varovainen mutkanopeus ois haitannut, mutta se hidastelu jatkuvasti haittasi ja ärsytti.
Onkohan näissä jotain autokohtaisia eroja (mulla Model 3 vm 22). Pelkällä vakkarilla ei ikinä regoi muuhun kuin väärään karttadataan (nopeusrajoitukset tietyillä motareilla päin sitä itseään) ja hiljentelee turhaan. Mitään muita jarrutuksia yms. ei tule ja antaa myös rullalla ajaa ylinopeutta niin paljon kuin sielu sietää. Autopilot sitten taas hyperventiloi tien sivussa ajavat pyöräilijät, ja tietty tuolla Norjan kapeilla teillä myös ne mutkassa vastaan ajavat rekat + jarruttelee jyrkkiin mutkiin, koska ei vahingossakaan ylittele viivoja ja käytä koko tien leveyttä hyödykseen kuten ihmiskuski. Tuo on oikeasti todella rasittavaa ja ärsyttävää kuten sanoit ja yksi syy miksei nuo avustimet tule ikinä toimimaan kunnolla. Noin 100% ihmisistä osaa hyödyntää tien leveyden silloin kun on tilaa, mutta automaatiota ei varmaan oikein voi opettaa leikkaamaan vastaantulijan kaistan kautta. En ole kyllä tainnut auton käyttöönoton jälkeen käydä siellä asetuksissakaan, josko siellä olisi jotain erilaisia optioita noille kaistallapito ja törmäysvaroittimille, jotka voisivat selittää miksi yksi auto tekee yhtä ja toinen toista.
 
Ei pidä paikkaansa. Auto pystyy vahtimaan ihan yleisenä turvakamerana ympäristöään - riippuen tietysti että ympäristö on tälle sopiva, vaikka ahtaampi pihan sisäänkäynti jossa on pakko kävellä auton ohi. Ja kun se tollasessa paikassa kuvaa jonkun vakuutusta vaativan tilanteen, vaikka sitten pyörävarkauden, niin ei ole omavastuuta esim. kotivakuutuksessa. Eli sama tilanne kun olis ihan perus turvakamera asennettu.
Onhan noita keissei kun on paukautettu ovea avatessa kylkeen klommo ja maalit veke niin sentry videota näytetty paukuttajalle että lähdetkö kiistämään vai teetkö suosiolla vakuutusyhtiöösi vahinkoilmon. Moni sitten videon nähtyään on ymmärtänyt olla väittämättä vastaan.
Jos on rekkari ja video niin vakuutuksesta saa asian kuntoon.
Tämä oli uusi tieto. Olen kuvitellut, että meillä pitää olla aina tekijän henkilöllisyys tiedossa ennen kuin korvausvastuu siirtyy mihinkään. Tuo henkilöllisyyshän tuskin koskaan noista videoista selviää - ja kun viranomaisia ei kiinnosta - niin olen ekan parin viikon jälkeen päätynyt olemaan käyttämättä tuota koskaan, kun huomasin että imee kuitenkin akkua aika tavalla. Näillä tiedoilla saattaa siis olla ihan hyödyllinen joissain tapauksissa ja sen voisi vaikka tuolla kauppakeskusten pihoilla läntätä päälle siltä varalta, että joku ottaa kontaktia.

Toinen juttu mitä en ole koskaan käyttänyt on se kojelautakamera. Olen nähnyt jotain videoita jossa se on nauhoittanut törmäystilanteen / edelläajavan perseilyjä, mutta en ole jaksanut kiinnostua aiheesta edes sen vertaa, että olisin selvittänyt miten tuo käytännössä toimii. Nauhoittaa 24/7 ja imee sentryn tapaan akkua kuin sieni? Entäs muistitkun tyhjentely? Joutuu alvariinsa olla deletoimassa sieltä kaiken mahdollisen?
 
Kahdella henkilöllä erilaiset kokemukset samanlaisesta matkasta kertoo, että tekniikka ei ole ihan vielä valmis vaan enemmänkin epäluotettava.
 
Tämä oli uusi tieto. Olen kuvitellut, että meillä pitää olla aina tekijän henkilöllisyys tiedossa ennen kuin korvausvastuu siirtyy mihinkään. Tuo henkilöllisyyshän tuskin koskaan noista videoista selviää - ja kun viranomaisia ei kiinnosta - niin olen ekan parin viikon jälkeen päätynyt olemaan käyttämättä tuota koskaan, kun huomasin että imee kuitenkin akkua aika tavalla. Näillä tiedoilla saattaa siis olla ihan hyödyllinen joissain tapauksissa ja sen voisi vaikka tuolla kauppakeskusten pihoilla läntätä päälle siltä varalta, että joku ottaa kontaktia.

Toinen juttu mitä en ole koskaan käyttänyt on se kojelautakamera. Olen nähnyt jotain videoita jossa se on nauhoittanut törmäystilanteen / edelläajavan perseilyjä, mutta en ole jaksanut kiinnostua aiheesta edes sen vertaa, että olisin selvittänyt miten tuo käytännössä toimii. Nauhoittaa 24/7 ja imee sentryn tapaan akkua kuin sieni? Entäs muistitkun tyhjentely? Joutuu alvariinsa olla deletoimassa sieltä kaiken mahdollisen?
Muutama tapaus tullut vastaan kun joku näpytellyt väärän rekkarin ja sitten kyselty perään että mitäs oikein tapahtunut.

Eli jos rekkari ja todiste löytyy videolla niin aika varma tapaus on.

Dashcam looppaa tunnin pätkää ja ylikirjoittaa sitä.
Sama kuin sentry mutta vain ajossa. Jos haluat videon talteen niin tööttää jos optio päällä tai paina dashcamin kuvaa.
 
Siinä on joo matkaa, että mikään auto ajaisi itse jossain pohjois norjan teillä järkevästi. Helvetin kapeat tiet ja välttämättä ei minkäänlaisia kaistaviivoja ja ainakin se keskiviiva puuttuu suurimman osan aikaa. En teslalla siellä käynyt mutta muutamalla muulla ja ihan perus kaistavahtikin on aivan super raivostuttava niillä teillä.
 
Muutama tapaus tullut vastaan kun joku näpytellyt väärän rekkarin ja sitten kyselty perään että mitäs oikein tapahtunut.

Eli jos rekkari ja todiste löytyy videolla niin aika varma tapaus on.

Dashcam looppaa tunnin pätkää ja ylikirjoittaa sitä.
Sama kuin sentry mutta vain ajossa. Jos haluat videon talteen niin tööttää jos optio päällä tai paina dashcamin kuvaa.

Oikeasti kyllä varsin ärsyttävää miten paljon Tesloissa sitten on näitä oikeasti käytännöllisiä ja fiksujakin ominaisuuksia noiden kaikenlaisten typeryyksien vastapainoksi. Paljon vaikeampi olla täys-heittaaja. :D

Eipä taida edelleenkään missään muussa autossa olla sentryä ja integroitua dashcamia vastaavia ominaisuuksia? Ja jos onkin niin se on sitten luultavasti joku 5000€ "tech pack"...
 
Yritin haulla ehtiä mutta en löytänyt. Onko muut törmänneet ajaessa tiettyä nopeutta, että auto pitää korkeaa vinkumis ääntä. Itse ajellu nyt n. 1kk ja n. 2000km Model 3 -22vm (Shanghain tehtaalta) kilometrejä n. 55tkm. n. 60km/h nopeudessa tuntuisi kuuluvan, kun autolla on pieni veto päällä. Mielestäni kuuluu etupäästä mutta auton moottorihan sijaitsee takana. Voiko tulla sitten jostain muusta elektroniikasta? Nopealla googlauksella löysin, että muillakin tällaista olisi tällaisia ongelmia ja autoa olisi osa jopa teslalla käyttänyt. Osalle on jotain moottorin osia vaihdettu ja osalle on sanottu, että on ns. toleranssissa.

Tänään Teslalle viety auto huoltoon ja laitoin pari pientä juttua mukaan myös.

Tuli viesti, että tarvitsevat lisää tietoa viasta. Laitoin youtube videon. Meni hetki ja tuli vastaus: "Autoa on nyt myös koeajettu ja todettu vinkumisen olevan normaalia sähkömoottorin ääntä. Huomioittehan, että vastaavassa autossa saattaa toisessa yksilössä moottorin ääni olla hieman erilainen, joten tästä ei tule huolestua. Sähköautot käyttävät inverttereitä muuntaakseen tasavirran (DC) vaihtovirraksi AC, jota moottori tarvitsee. Invertterit voivat aiheuttaa vinkuvia tai surisevia ääniä, erityisesti silloin, kun ne toimivat korkeilla taajuuksilla, kuten sähkömoottorit lähtökohtaisesti."

Vastasin tähän, että olen löytänyt paristakin lähteestä, että vastaavanlaisessa tapauksessa on takamoottorin maadoituskaapeli hapettunut ja vaihdettu.

Tuli vastaus Teslalta: "Selvä, välitin tästä tiedon teknikolle ja pyrimme tekemään parhaamme tällä käynnillä"

Löysin netistä vielä teslamotorsclubin sivuilta: DIY Fix: High-pitch Whine from Drive Unit(s) | Tesla Motors Club

Päivittelen kun uutta asiaa tulossa mutta ei tämä teslan huolto nyt iha kympillä vielä ole vakuuttanut.
 
Eipä taida edelleenkään missään muussa autossa olla sentryä ja integroitua dashcamia vastaavia ominaisuuksia? Ja jos onkin niin se on sitten luultavasti joku 5000€ "tech pack"...

Bemarissa on ja se on siinä vakiona. Toki joutuu maksamaan olikohan se 150€ että se aktivoidaan sulle. i4 tosin vaan dashcam. Paremmissa ja uudemmissa malleissa sitten sentryä vastaava, oletettavasti juuri tulleessa i4 faceliftissä sentry.
 
Tämä oli uusi tieto. Olen kuvitellut, että meillä pitää olla aina tekijän henkilöllisyys tiedossa ennen kuin korvausvastuu siirtyy mihinkään. Tuo henkilöllisyyshän tuskin koskaan noista videoista selviää - ja kun viranomaisia ei kiinnosta - niin olen ekan parin viikon jälkeen päätynyt olemaan käyttämättä tuota koskaan, kun huomasin että imee kuitenkin akkua aika tavalla. Näillä tiedoilla saattaa siis olla ihan hyödyllinen joissain tapauksissa ja sen voisi vaikka tuolla kauppakeskusten pihoilla läntätä päälle siltä varalta, että joku ottaa kontaktia.

Toinen juttu mitä en ole koskaan käyttänyt on se kojelautakamera. Olen nähnyt jotain videoita jossa se on nauhoittanut törmäystilanteen / edelläajavan perseilyjä, mutta en ole jaksanut kiinnostua aiheesta edes sen vertaa, että olisin selvittänyt miten tuo käytännössä toimii. Nauhoittaa 24/7 ja imee sentryn tapaan akkua kuin sieni? Entäs muistitkun tyhjentely? Joutuu alvariinsa olla deletoimassa sieltä kaiken mahdollisen?
Sen sentryn voi laittaa niin että on sijaintien mukaan pois päältä automaattisesti, itellä sentry on kiinni kotona, töissä ja naviin tallennetuissa suosikeissa. Ei tarvitse joka kerta kun menee vaikka jumboon laittaa päälle ellet ole laittanut jumboa työpaikaksi/kodiksi/suosikiksi.
 
Jos jollakulla sattuu umpio hajoamaan, niin voin nyt kertoa tuoreena tietona, että sen vaihtaminen maksaa 1600€ :)
Onhan se hienoa että on adaptiivisia valoja ja xenoneita yms. juttuja, mutta kyllä mä jotenkin silti kaipailen aikaa halogenien ja vaihdettavien muovien/lasien kanssa, jolloin vastaava homma meni diy:na puolessa tunnissa noin 50:llä eurolla.
 
Onkohan näissä jotain autokohtaisia eroja (mulla Model 3 vm 22). Pelkällä vakkarilla ei ikinä regoi muuhun kuin väärään karttadataan (nopeusrajoitukset tietyillä motareilla päin sitä itseään) ja hiljentelee turhaan. Mitään muita jarrutuksia yms. ei tule ja antaa myös rullalla ajaa ylinopeutta niin paljon kuin sielu sietää. Autopilot sitten taas hyperventiloi tien sivussa ajavat pyöräilijät, ja tietty tuolla Norjan kapeilla teillä myös ne mutkassa vastaan ajavat rekat + jarruttelee jyrkkiin mutkiin, koska ei vahingossakaan ylittele viivoja ja käytä koko tien leveyttä hyödykseen kuten ihmiskuski. Tuo on oikeasti todella rasittavaa ja ärsyttävää kuten sanoit ja yksi syy miksei nuo avustimet tule ikinä toimimaan kunnolla. Noin 100% ihmisistä osaa hyödyntää tien leveyden silloin kun on tilaa, mutta automaatiota ei varmaan oikein voi opettaa leikkaamaan vastaantulijan kaistan kautta. En ole kyllä tainnut auton käyttöönoton jälkeen käydä siellä asetuksissakaan, josko siellä olisi jotain erilaisia optioita noille kaistallapito ja törmäysvaroittimille, jotka voisivat selittää miksi yksi auto tekee yhtä ja toinen toista.
Ite päädyin tähän samaan - jossain on jotain eroa. Joko softassa tai todennäköisemmin asetuksissa ja/tai ajotyylissä. Pitää ehdottomasti kliksutella noita hätäominaisuuksia vähemmäksi ensi kerralla kun ajelee pienemmällä tiellä. Isolla tiellä nuo toimi varsin hyvin. Autona itellä on Model Y vm 23.

Kulkuvälineenä tähän Model Y:hyn olen sinällään oikein tyytyväinen. Voi tulla jatkossakin toinen Tesla, jos Tesla vain jatkaa kehittymistään - kilpailutilanne on aika kutkuttava, kun selkeää etua eri toimijoilla eri rintamilla. Uudistuksista esim. matriisivaloista erittäin positiivisesti yllättynyt, ainakin nyt syksyn pimeillä toimineet mallikkaasti. Vaikea sanoa näin vähäisillä pimeäkilometreillä, että onko eroa aiempaan vm 21 Audi A4:n.

Vähä jopa yllättävvän OK-tasoa merkkiosana tuo umpio ( kun liimattu ilmeisesti yhteen ledit + umpio + muut helyt )? Eikö nuo ole jopa 2000 - 3000€ monissa merkeissä?
 
Jos jollakulla sattuu umpio hajoamaan, niin voin nyt kertoa tuoreena tietona, että sen vaihtaminen maksaa 1600€ :)
Onhan se hienoa että on adaptiivisia valoja ja xenoneita yms. juttuja, mutta kyllä mä jotenkin silti kaipailen aikaa halogenien ja vaihdettavien muovien/lasien kanssa, jolloin vastaava homma meni diy:na puolessa tunnissa noin 50:llä eurolla.

Vissiin uudempi matriisiumpio? Ne on kalliita, ei kannata katsoa paljonko audi haluaa uudesta matriisiumpiosta...

Vanhemman kolmosen umpio oli 500e luokkaa
 
Tänään Teslalle viety auto huoltoon ja laitoin pari pientä juttua mukaan myös.

Tuli viesti, että tarvitsevat lisää tietoa viasta. Laitoin youtube videon. Meni hetki ja tuli vastaus: "Autoa on nyt myös koeajettu ja todettu vinkumisen olevan normaalia sähkömoottorin ääntä. Huomioittehan, että vastaavassa autossa saattaa toisessa yksilössä moottorin ääni olla hieman erilainen, joten tästä ei tule huolestua. Sähköautot käyttävät inverttereitä muuntaakseen tasavirran (DC) vaihtovirraksi AC, jota moottori tarvitsee. Invertterit voivat aiheuttaa vinkuvia tai surisevia ääniä, erityisesti silloin, kun ne toimivat korkeilla taajuuksilla, kuten sähkömoottorit lähtökohtaisesti."

Vastasin tähän, että olen löytänyt paristakin lähteestä, että vastaavanlaisessa tapauksessa on takamoottorin maadoituskaapeli hapettunut ja vaihdettu.

Tuli vastaus Teslalta: "Selvä, välitin tästä tiedon teknikolle ja pyrimme tekemään parhaamme tällä käynnillä"

Löysin netistä vielä teslamotorsclubin sivuilta: DIY Fix: High-pitch Whine from Drive Unit(s) | Tesla Motors Club

Päivittelen kun uutta asiaa tulossa mutta ei tämä teslan huolto nyt iha kympillä vielä ole vakuuttanut.
Update: Tesla ei pystynyt moottorin vininää replikoimaan, joten ei korjausta. Tiskillä kävin kyselemässä, niin pyysivät kuvaamaan videon kun vinkumista kuuluu ja tekemään uuden tiketin. Seuraavalle tiketille lupailivat teknikon koeajolle matkaan.
 
Jos jollakulla sattuu umpio hajoamaan, niin voin nyt kertoa tuoreena tietona, että sen vaihtaminen maksaa 1600€ :)
Aika linjassa muiden merkkien umpioiden kanssa. Tuossa kun tulee kaikki se tekniikka ja koodaukset vielä päälle, niin äkkiäkös sitä köyhtyy. Hinta on kuitenkin vielä "kohtuullinen" jos katsoo Mersua tai Porschea.
 
Aika linjassa muiden merkkien umpioiden kanssa. Tuossa kun tulee kaikki se tekniikka ja koodaukset vielä päälle, niin äkkiäkös sitä köyhtyy. Hinta on kuitenkin vielä "kohtuullinen" jos katsoo Mersua tai Porschea.
Joo. Näin olen ymmärtänyt. Iso se oli verrattuna 2000-luvun alkupuolen Avensikseen, johon olen viimeksi joutunut moisen uusimaan. Tein itse ja en tainnut montaa kymppiä köyhtyä
 
Onko joku ajanut Volvon Pilot Assistilla ja Teslalla? Miten vertautuu Teslaan? Oon ajanut neljästi Teslaa, mutta niin huonoilla keleillä jne. etten oo päässy testaaamaan toimiiko toi Teslassa miten.. Volvolla toimii siis omasta mielestä hyvin.

On must have ominaisuus tuo että toimii hyvin.

Antaako toi Teslan esim. "ohjata itse ilman pilotin irrottamista" (kuten volvo) ? Ja toimiiko muutenkin hyvin vrt. Volvo?

Omat kokemukset lähinnä polttis-volvoista, ja ID.7 ja muutama uudempi volkkari ja hyndai, ja ainakin näistä testaamistani volvo reilusti parassa ollut "kaistavahdin" osalta. Tilanteet toki korjaantuu, niin sillä kiinnostaa ja Teslaa en ole hyvässä kelissä saanut ajaa vielä kuin Kehällä..

Polestar 2 Pilot Assist (olisiko sama kuin volvoissa?) ja Teslan autopilot on molemmat tuttuja.

Polestarin plussaa on juuri tuo ohjata itse ilman pilotin irrottamista, esim ohitustilanteissa / kaistanvaihdoissa. Teslassa AP kytkeytyy pois päältä noissa tilanteissa. Toki esim Highlandissa se on helppo yhdellä ratin napin painalluksella kytkeä uudestaan päälle.

Tesla AP:n plussaa on parempi sijoittuminen kaistalla, ja toimivuus lähes tiellä kuin tiellä. Pilot Assist veti aina aika lähellä oikeaa kaistaviivaa. Joissain tilanteissa kuten esim. motarilla rekkoja ohittaessa Polestar veteli epämukavan läheltä ohitettavaa. Ja tosiaan Pilot Assist ei aina suostu kaikilla teillä aktivoitumaan vaikka sinänsä kaistaviivat näkyisivätkin - en tiedä miksi...
 
Tesla AP:n plussaa on parempi sijoittuminen kaistalla, ja toimivuus lähes tiellä kuin tiellä.

Omaan makuun Tesla sijoittuu liian lähelle keskiviivaa. Mutulla sanoisin, että sijoittuu tällä hetkellä paremmin kuin vuosi sitten - jolloin oli vielä lähempänä keskiviivaa (tai sitten mikään ei ole muuttunut, mutta olen vain tottunut) - mutta edelleen voisi ottaa lähemmäksi tien reunaa. Tämä voisi osiltaan helpottaa myös autopilotin rekkahyperventilointeja noilla ylläkuvatuilla Norjan kapeilla ja mutkaisilla teillä. En esim. itse aja nin keskellä tietä kun autopilot tekee.
 
Suoralla tiellä pitää aikalailla keskellä kaistaa, peileistä tai kameroista kun katsoo missä kaistaviivat menee niin aika tasan ovat samassa kohtaa molemmin puolin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 636
Viestejä
4 552 869
Jäsenet
75 038
Uusin jäsen
Vauhtihirmu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom