Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Miksi autoilla pitää camppäillä?
Miksi ei? Onhan tuo paljon mukavampaa kuin teltassa nukkuminen kun on ilmastointi/lämmitys jne.

Ennen tätä varmaan lähinnä rajoitti se, että ikävä pitää polttomoottoria koko yö päällä, mutta sähköautossa voi helposti pitää ilmastointia päällä koko yön eikä virtaa kulu juurikaan.

Model Y:ssä saa takapenkit kaatamalla tasaisen reilu 2 metriä pitkän tilan jossa mahtuu hyvin nukkumaan 2 henkilöä. Itse tullut nyt aika monta yötä jo retkeiltyä auton kanssa. Varmaan tulee hankittua vielä jääkaappi ja vedenkeitin, niin saa paremmin esim. aamupalan mukaan ja voi keittää kahvit. Vielä joku kevyt pieni taittuva retkipöytä ja tuolit hankin ja ehkäpä auto teltan niin saa kivan terassin ja sateensuojan auton taakse.

Toki joku asuntoauto/vaunu olisi parempi, mutta ei ole varaa sellaiseen, tai oikeammin käyttöä liian vähän että järkeä maksaa siitä ja ei mitään mahdollisuuksia sellaista säilyttää missään. Joten miksi ei käyttää henkilöautoa retkeilyyn kun se on helposti ja halvalla mahdollista.
 
Miksi autoilla pitää camppäillä?
Pohditaas.

Vs. teltta
+ parempi nukkua: tasainen alusta ja lämpötila
+ hiljaisempi
+ parempi suoja
+ saa jääkaapin jne. mukaan
+ löytyy yöpaikkoja palveluiden läheltä
- yöpyminen vain tien lähellä, ei luonnon helmassa
+/- tilat ja kokoamisen vaiva riippuen teltan koosta

Vs. asuntoauto tai -vaunu
+ halvempi
+ vähemmän kömpelö
+ ei niin suurta riippuvuutta leirintäalueista
- ei wc/suihkua
- huonommat tilat
- ei fasiliteetteja

Vs. hotelli/motelli
+ huomattavasti halvempi
+ matkustus ei ole sidottu sijaintiin/aikatauluun
- ei wc:tä tai suihkua
- ei hotelliaamupalaa
- huonompi sänky/tilat
- ei niin turvallinen

Lisäksi auto toimii hätätilayöpymisenä erinomaisesti, koska esim. patja, ikkunasuojat ja jääkaappi voi kulkea mukana jatkuvasti.

Auto voittaa teltan minusta aina, jos näiden kahden välillä voi valita. Hotelliin nähden autossa yöpymisen iso etu on vapaus aikatauluista. Ei tarvitse olla tietyssä paikassa tiettyyn aikaan. Jotenkin wc/suihku on kuitenkin järjestettävä.

Jos haluan kansallispuistoon, nukun teltassa. Jos teen roadtripin kaukana kaikesta ilman tarkkaa aikataulua, auto on paras. Jos mökillä on ahdasta ja/tai ei ole ilppiä, auto voi olla paljon miellyttävämpi nukkua.

Ei ihme, että Norjan roadtripit ovat yleistyneet sähköautoilla.
 
Ehkä ei kannata tässä ketjussa alkaa enempää pohtimaan retkeilyn olemusta. Ihan fine jos joillekin se tarkoittaa kivikossa tamppaamista ja toisille sitä että ajetaan autolla näköalapaikalle ja pumpataan patja takakonttiin. Ei ole minulta pois niin kauan kuin sillä autolla ei majoituta lainavastaisesti.

Tekniikanmaailman viime numeron testissähän kokeiltiin majoittua autoissa(Polestar2, Model3, Seal). Voisi ajatella, että polestar on noista käytönnöllisin viistoperän takia mutta toki Teslan Camp mode lienee markkinoiden paras, kun muissa pitää kikkailla ajastuksilla.
 
Pohditaas.

Vs. teltta
+ parempi nukkua: tasainen alusta ja lämpötila
+ hiljaisempi
+ parempi suoja
+ saa jääkaapin jne. mukaan
+ löytyy yöpaikkoja palveluiden läheltä
- yöpyminen vain tien lähellä, ei luonnon helmassa
+/- tilat ja kokoamisen vaiva riippuen teltan koosta
...
+ Ei tarvitse huolehtia teltan kuivattelusta.
 
Auto ja retkeily

Ei sovi ainakaan minulle. Koko retkeilyn idea ja fiilis tuossa menee.
Yllättävän moni tuota autossa nukkumista harrastaa, ja nyt sähköautojen tultua lisääntynyt.

Ei sinne autoon siis vaellusretkillä kansallispuistossa patikoidessa mennä nukkumaan vaan ihan vaikka lähet Norjaan autoreissulle ja nukut autossa hotellien sijaan.

Joskus tuli vastaan jossain facebook ryhmässä kun joku oli teslalla ilmaisilla supereilla autossa nukkuen kiertänyt tyyliin koko länsieuroopan.
 
Kävipä tässä juuri pari päivää sitten niin että ennalta tilattu majoitus olikin asumiskelvoton kreosootin tuoksun takia, niin kylläpä yöunet autossa maistuikin hyvältä..
 
Auto ja retkeily

Ei sovi ainakaan minulle. Koko retkeilyn idea ja fiilis tuossa menee.
Eihän tuo nyt korvaa vaellusta/telttailua kansallispuistossa. Mutta minusta oikein mukava ja ennenkaikkea helppo ja halpa tapa retkeillä.(Olettaen että siis omistaa sopivan auton muutenkin.) Halvimmillaan ottaa sängystä petarin ja laittaa sen kaksinkerroin ja siihen peitto ja tyyny mukaan niin on jo valmista, sitten ajelee minne tykkää.

Sitten jos halua vähän panostaa niin parilla satasella saa tarkoitukseen tehdyn patjan, jääkaapin ja vaikka vedenkeittimen ym pikkusälää millä saa hommaa mukavoitettua vielä lisää.

Joku Lapin tai vaikka Norjan tai Ahvenanmaan reissu tulee aika edulliseksi kun nukkuu autossa ja tekee itse ruuat. Toki varmaan hotelli/ravintolassa syönti voi osin olla parempaa, mutta viikon reissuun hupenee helposti tonni pelkkiin hotelleihin ja autolla voi reissata joillain kympeillä. Ja lisäksi ei ole sidottu mihinkään aikatauluihin. Itse ainakin tykkään kovasti ja helpooa kun voi lähteä reissuun about puolen tunnin varoitusajalla (petivaatteet ja vaihtovaatteet ym. heittää autoon ja lähtee).

Asuntoauto/vaunu on valtavan kallis ja sellaisen säilytys ihan mahdottomuus/todella kallista. Vuokratakkin voisi, mutta vuokrahinnat hipoo pilviä verrattuna siihen että yksinkertaisesti nukkuu autossa ilmaiseksi.

Lisäksi monille ei joku vaellus/teltan pystytys ole mahdollista sairauksien tms takia, mutta autoretkeily onnistuu lähes kaikilta.

Mutta joo ei toki sovi kaikille eikä kaikkia kiinnosta, mutta aika iso retkeilymuoto yästä näyttää kehkeytyneen ja alati kasvaa varmasti kun sähköautot yleistyvät.
 
Eikös Tesloissa tulekaan päivitykset OTAna? Ainakin parissa aikaisemmassa päivityksessä on auto on pyytänyt yhdistämään wifiin
 
Harmi ettei autoissa oo mitään e-simmiä mahdollisuutta, ettei tarvisi aina kännykän nettiin liittää.
Onhan siellä autossa sim-kortti mutta sen kautta ei päovotyksiä voi ladata.

Tietysti voi jonkun mokkulan hommata ja liittää auton siihen wifiin.
 
Taitaa Teslan rajoitus tulla USAsta koska siellä ei tunneta rajoittamattomia datapaketteja. Sen lisäksi vielä simit roskaa mikä nostaa kustannuksia.
 
Norja mainittu...

IMG_20240718_153445.jpg
Tuli kesäloman ekalla viikolla eksyttyä jonnekkin erämaahan...

IMG_20240717_203626.jpg
Onneksi siellä oli myös latureita kivoilla maisemilla että pääsi myös pois...

IMG_20240718_164302.jpg
Joidenkin pikku kukkuloiden päälle tuli ajettua ja se näkyi kivasti kulutusmittarissakin...

IMG_20240718_212030.jpg

IMG_20240728_174635.jpg
Kevyt 3500km neljässä päivässä.

Screenshot_2024-07-28-17-50-36-69_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
Kohtuu edullisesti pystyy matkustamaan kiitos 20tkm ilmaisten superien :cool2:

Autossa nyt ensimmäisen kuukauden jälkeen mittarissa 7tkm ja on kyllä niin upea auto ajaa että sitä ajaa oikein mielellään vaikkei olisi mitää syytäkään ajella :love2:
Screenshot_2024-07-28-17-49-57-99_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg

Norjan reissussa tuli selväksi että Teslan kameraan pohjautuva autopilot/vakkari on kyllä ahtailla teillä käyttökelvoton kasa paskaa kiitos haamujarrutusten, mutta vähänkään rauhallisemmalla/isommalla tiellä suorastaan erinomainen apuväline.
Sexybuttoneilla korjattu pikku ärsytykset (autopilot/suunnanvaihto napeista eikä rullasta/näytöstä), vilkkuihin olen jo tottunut myös liikenneympyrässä laittamaan sormen valmiiksi oikeaan kohtaan niin ei aiheuta enää edes vilkuiluja.
Alusta on kyllä 6/5 ja renkaissa on pitoa kuin tauti eikä auto vetele urissa yhtään mihinkään vaan menee kuin kiskoilla.

Seuraavaksi lasien tummennus ja keraaminen pinnoite jahka päättömältä ajelulta kerkee :hungry:
 
Harmi ettei autoissa oo mitään e-simmiä mahdollisuutta, ettei tarvisi aina kännykän nettiin liittää.
En tiedä mitä Tesla maksaa noista autojen liittymistään ja kenelle? Varmaan kuitenkin jotain, joten eivät ehkä halua että liittymällä ladataan kauheasti kun tulee kustannuksia? Tosin tuskin ihan samaa hintaa kun normi puhelinliittymien roamingista perus kuluttajat maksaa? Tulisi aika kalliiksi Teslalle.

Mutta jos haluaa niin voihan sitä tosiaan ostaa 5G mokkulan ja jättää sen autoon ja yhdistää auto sen wifiin, mutta sama ne päivitykset on ladata puhelimen wifi jaollakin. Itselläni kuuluu kodin wlan myös autolle niin on kotona siihen yhteydessä ja lataa päivitykset automaattisesti.
 
Ja se oikea tuote, joka on jotain ihan muuta kuin markkinointirendaukset:
Tuosta CT:n teltasta tulee mieleen kuten monesta muustakin heidän lisäosista, että "ei prkl, kilpailijoilla on vaikka mitä kehitetään jotain mekin".
Tässä vertailu miten Rivianin vastaava teltta nousee.

 
3000 EUR:lla viettää myös mukavia hotelliöitä ihan mukavasti.

Tai ostaa ihan vitun hienon huvilateltan autotallilla kalusteineen jossa voi vaikka pitää jetkajenkkabileet.
 
Aika jännä, että ei tue ilmastointia cyberistä. Luulisi olevamn se perus ominaisuus jos tuollaista telttaa lähdetään tekemään. Noh, cyberin ominaisuudet tulevat aika pahasti julkaisuja myöhemmin (ovat ne sitten itse tuote tai lisälaitteet tai softa), joten eiköhän se tuosta vielä kehity.
 
Aika jännä, että ei tue ilmastointia cyberistä. Luulisi olevamn se perus ominaisuus jos tuollaista telttaa lähdetään tekemään. Noh, cyberin ominaisuudet tulevat aika pahasti julkaisuja myöhemmin (ovat ne sitten itse tuote tai lisälaitteet tai softa), joten eiköhän se tuosta vielä kehity.
Aika turha tuo teltta muuten on ja järjetön hinta. Paljon parempi nukkua Model Y:ssä kun on ilmastointi/lämmitys.
 
Aika jännä, että ei tue ilmastointia cyberistä. Luulisi olevamn se perus ominaisuus jos tuollaista telttaa lähdetään tekemään. Noh, cyberin ominaisuudet tulevat aika pahasti julkaisuja myöhemmin (ovat ne sitten itse tuote tai lisälaitteet tai softa), joten eiköhän se tuosta vielä kehity.
Ei voi kehittyä, koska lavalle ei ole mitään aukkoa mistä tuoda ilmastointi.
 
Norja mainittu...

IMG_20240718_153445.jpg
Tuli kesäloman ekalla viikolla eksyttyä jonnekkin erämaahan...

IMG_20240717_203626.jpg
Onneksi siellä oli myös latureita kivoilla maisemilla että pääsi myös pois...

IMG_20240718_164302.jpg
Joidenkin pikku kukkuloiden päälle tuli ajettua ja se näkyi kivasti kulutusmittarissakin...

IMG_20240718_212030.jpg

IMG_20240728_174635.jpg
Kevyt 3500km neljässä päivässä.

Screenshot_2024-07-28-17-50-36-69_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
Kohtuu edullisesti pystyy matkustamaan kiitos 20tkm ilmaisten superien :cool2:

Autossa nyt ensimmäisen kuukauden jälkeen mittarissa 7tkm ja on kyllä niin upea auto ajaa että sitä ajaa oikein mielellään vaikkei olisi mitää syytäkään ajella :love2:
Screenshot_2024-07-28-17-49-57-99_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg

Norjan reissussa tuli selväksi että Teslan kameraan pohjautuva autopilot/vakkari on kyllä ahtailla teillä käyttökelvoton kasa paskaa kiitos haamujarrutusten, mutta vähänkään rauhallisemmalla/isommalla tiellä suorastaan erinomainen apuväline.
Sexybuttoneilla korjattu pikku ärsytykset (autopilot/suunnanvaihto napeista eikä rullasta/näytöstä), vilkkuihin olen jo tottunut myös liikenneympyrässä laittamaan sormen valmiiksi oikeaan kohtaan niin ei aiheuta enää edes vilkuiluja.
Alusta on kyllä 6/5 ja renkaissa on pitoa kuin tauti eikä auto vetele urissa yhtään mihinkään vaan menee kuin kiskoilla.

Seuraavaksi lasien tummennus ja keraaminen pinnoite jahka päättömältä ajelulta kerkee :hungry:
Mitä mieltä rattinappi vilkuista? Itse kävin hiukan pidemmällä koeajolla uudella perffi kolmosella ja ainoa ärsytys rattinappi vilkuissa on se kun ei ole perinteistä kolmen vilkun kaistanvaihto vilkkua.

Ainoa keino on pitää päällä "automaattiset suuntavilkut" joka toimii ihan ok moottoriteillä kaistanvaihdossa, mutta taas ei muissa tilanteissa ihan aina. Jos taas kyseinen ominaisuus on pois päältä joutuu esim. moottoritiellä kaistanvaihdon jälkeen ottamaan itse vilkun pois.
 
Mitä mieltä rattinappi vilkuista? Itse kävin hiukan pidemmällä koeajolla uudella perffi kolmosella ja ainoa ärsytys rattinappi vilkuissa on se kun ei ole perinteistä kolmen vilkun kaistanvaihto vilkkua.

Ainoa keino on pitää päällä "automaattiset suuntavilkut" joka toimii ihan ok moottoriteillä kaistanvaihdossa, mutta taas ei muissa tilanteissa ihan aina. Jos taas kyseinen ominaisuus on pois päältä joutuu esim. moottoritiellä kaistanvaihdon jälkeen ottamaan itse vilkun pois.

Itse olen käyttänyt pelkästään tuota automaattista vilkkua kun se toimii edes sillointällöin niinkuin pitää eikä tarvitse itse naputella vilkkua pois, mutta eihän se täydellistä ole nähnytkään, voisi olla paremmatkin, kuuluu itsellä sarjaan "not a dealbreaker, it is what it is, adapt".

Se on myös aika tarkka että pitää osua juuri oikeaan kohtaa suoraan nuolen päälle tai ei komennot mene perille, mutta onneksi itse tiedän mihin olen menossa ilman vilkkuakin niin ei juuri haittaa vaikken ihan bemarikuskin tasolla sentään ole vilkun käyttämättömyydessä :lol:

Kaupungissa pyrin aika tarkkaan käyttämään vilkkuja, mutta maantiellä/motarilla ohitustilanteissa keskityn kyllä enemmän ajamiseen kuin tuijottamaan nappuloita, joten aivan sama, sori siitä, saatte syyttää Elonia aivopieruista... :cautious:
 
Eikö Tesla muka valita (ja pistä hivenen vastaan) kun viivan yli mennään ilman vilkkua? Vai onko tosikuski tietty kytkenyt kaikki varoitukset ja avustimet pois päältä heti ensimmäiseksi kun autoon istuu?
 
Eikö Tesla muka valita (ja pistä hivenen vastaan) kun viivan yli mennään ilman vilkkua? Vai onko tosikuski tietty kytkenyt kaikki varoitukset ja avustimet pois päältä heti ensimmäiseksi kun autoon istuu?
Taitaa se oletusasetuksilla, mutta itsekin olen vaihtanut kaistallapitoavustimen "avustin" tilasta "varoita", jolloin pitää minimaalista tärinää jos katkoviivan ylittää. Sulkuviiva tien reunassa on eri asia, siitä kyllä huutaa iloisesti jollei joka ajokerralla erikseen kytke kaistaltapoistumisen hätävälttämistä pois.
 
Pitäisit mieluummin sen avustajan päällä, se jatkuva rääkyminen reunaa lähestyessä menee enemmän ihon alle.

Avustimella se antaa visuaalista varoitusta ja audiota paljon lempeämmin, itse tein tuoreeltaan saman 'virheen' ennenkuin tutustuin eri valintoihin paremmin kun niitä ei kerran pysyvästi poiskaan saa.

Koodarijumalat vinkatkaa jos joillain on instrumentti poistaa nuo lopullisesti. (Tosin IoT ajoneuvossa mikä koodailu tehtaan ulkopuolella sitten on "lopullista..."
 
Muistaakseni kun selasin tuon highland kolkin valikoita niin enää ei pysty edes ottamaan pois noita avustimia? Legacy kolmosessa vielä voi.
 
Pitäisit mieluummin sen avustajan päällä, se jatkuva rääkyminen reunaa lähestyessä menee enemmän ihon alle.

Niin se vähän menee, Suomen leveämmillä teillä tulee lähinnä ajeltua niin ei se täällä ole juuri huuda. Norjan kapeilla tiellä oli rasittava.

Pitää kokeilla tehdä noinpäin, kieltämättä olisi parempi saada ensin lempeämpää palautetta ennen sireeniä.
 
Minusta ihan hyvä tuo kaistallapito avustin, jos menee viivan lähelle niin auto kääntää poispäin hieman ja tuleeko joku "ota ajoneuvo välittömästi hallintaan" tms. teksti. En nyt muista tarkkaan, mutta varmaan joku äänikin tulee? Ei minusta mitenkään häiritsevää ja äärimmäisen hyvä ominaisuus jos tulisi joku sairaskohtaus tms. niin ei mene ojaan. MYLR -23 kyseessä, en tiedä onko muissa Tesloissa eritavoin.
 
Minusta ihan hyvä tuo kaistallapito avustin, jos menee viivan lähelle niin auto kääntää poispäin hieman ja tuleeko joku "ota ajoneuvo välittömästi hallintaan" tms. teksti. En nyt muista tarkkaan, mutta varmaan joku äänikin tulee? Ei minusta mitenkään häiritsevää ja äärimmäisen hyvä ominaisuus jos tulisi joku sairaskohtaus tms. niin ei mene ojaan. MYLR -23 kyseessä, en tiedä onko muissa Tesloissa eritavoin.

Tuo taitaa olla se kaistaltapoistumisen hätävälttämistoiminto, mikä on minustakin ihan hyvä, mutta se kyllä huutaa ja hieman liian helposti reagoi jos vähänkin osuu tien reunaviivaan. Mielellään ottaisi kevyemmän varoituksen/ohjauksen ensin tuossa kohtaa.
 
Kannattaako tuollaisen uuden Teslan pintaan laittaa jotain PPF muoveja vai riittääkö pelkkä keraaminen pinnoite? Ajattelut itse ainakin kylkien helmat PPF:llä laitatuttaa. Kokemuksia?
 
Itse pohdin myös kalvoitusta (Model Y) vuosi sitten, ja loppupeleissä ei niitä ole tarvinnut. Vuoden käytöllä keula on ihan yhtä hyvässä/huonossa kunnossa kun muissakin autoissa ja nykyiset kuraläpät näyttää suojaavan kylkiä riittävästi. Kyse on kuitenkin tuikitavallisesta käyttöautosta niin ei se kalvoitus itseään maksa jälleenmyyntiarvosa mitenkään takaisin.

Poikkeus voisi olla, jos päivittäin ajaisi merkittäviä määriä hiekkatietä tai jos meinaa ajaa auton paaliin asti

Pinnoitus on sitten eri juttu, jos haluaa helpottaa arkipesua
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako tuollaisen uuden Teslan pintaan laittaa jotain PPF muoveja vai riittääkö pelkkä keraaminen pinnoite? Ajattelut itse ainakin kylkien helmat PPF:llä laitatuttaa. Kokemuksia?

Omassa (vähän käytettynä ostetussa) 2022 3P:ssä helmat ovat ottaneet osumaa tässä 1,5v aikana kun olen auton omistanut. Hiekkateillä ajoa vähän mutta joskus kuitenkin.

Ovat harmaantuneet ja pilkkuja on pohjamaaliin asti. Kävin kyselemässä ja kuulemma tulee vielä ihan hyvään kuntoon myllytyksellä ja paikkamaalilla, minkä jälkeen laitetaan PPF (n. 350€) niihin. Muutoin pysynyt pinta kunnossa iskeminen osalta eli näillä kokemuksilla en enempää lähtisi suojaamaan.

Vaihtoehtona suojaukselle toimisi varmaankin kunnolliset kuraläpät?
 
Kannattaako tuollaisen uuden Teslan pintaan laittaa jotain PPF muoveja vai riittääkö pelkkä keraaminen pinnoite? Ajattelut itse ainakin kylkien helmat PPF:llä laitatuttaa. Kokemuksia?

Autodetailing firma laittoi mun autoon ppf kalvoa auton etuosaan, helmoihin ja taka kuraläppien alle sekä lastaussuojaan. Ja keraamisen pinnoitteen sitten taas kaikkialle muualle mihin kalvoa ei tullut. Eipä tarvii ainakaan maalipinnasta murehtia
 
Niin se vähän menee, Suomen leveämmillä teillä tulee lähinnä ajeltua niin ei se täällä ole juuri huuda. Norjan kapeilla tiellä oli rasittava.

Pitää kokeilla tehdä noinpäin, kieltämättä olisi parempi saada ensin lempeämpää palautetta ennen sireeniä.
Mun mielestä se ei taas Norjassa huuda niillä kapeilla teillä ollenkaan. Ainakaan sen jälkeen kun on pari kertaa tullut leikattua keskiviivan yli ns. mutka suoraksi.
 
Alusta on kyllä 6/5 ja renkaissa on pitoa kuin tauti eikä auto vetele urissa yhtään mihinkään vaan menee kuin kiskoilla.

Alustan laatu tuntuu kyllä olevan kovin mielipidekysymys. Itse en tuota 2024 Y:n alustaa pidä juuri välttävää parempana mutta osa ihan kehuu sitä.

Myönnän että 3 ei tullut koskaan ajettua kun se ei tilan puolesta ollut sopiva mutta onkohan ajotuntuma merkittävästi eri kuin Y:ssä?
 
Alustan laatu tuntuu kyllä olevan kovin mielipidekysymys. Itse en tuota 2024 Y:n alustaa pidä juuri välttävää parempana mutta osa ihan kehuu sitä.

Myönnän että 3 ei tullut koskaan ajettua kun se ei tilan puolesta ollut sopiva mutta onkohan ajotuntuma merkittävästi eri kuin Y:ssä?
Tuota päivitystä pitää vielä odottaa y malliin ja juniperissa ilmeisesti viimeistään tulee vuoden sisällä.
 
Alustan laatu tuntuu kyllä olevan kovin mielipidekysymys. Itse en tuota 2024 Y:n alustaa pidä juuri välttävää parempana mutta osa ihan kehuu sitä.

Myönnän että 3 ei tullut koskaan ajettua kun se ei tilan puolesta ollut sopiva mutta onkohan ajotuntuma merkittävästi eri kuin Y:ssä?

Itse olen ajanut kaikki teslat paitsi Model X (vaikka kaverilla on sellainen) ja ajotuntuma on kaikissa merkittävästi erilainen.

Model S (p100d) tuntui valtavalta maantielaivalta, tosin mukava kuin mikä koska ilma-alusta, Model Y taas suoraansanottuna pakettiautolta kun taas Model 3 oli kuin mikroautolla ajaisi, nämä kokemukset vuodelta 2022.


Ja mitä itse kehuin Model 3 alustaa niin koskee siis vain tuota uutta perffiä jossa adaptiivinen alusta ja samoja osia vanhaan perffin alustaan on vain pyöränlaakeri ja tämä on Lars Moravyn (Teslan pääinsinöörejä) suusta kuultu jollain juutuuban videolla, tiedä sitten... :rolleyes:

itse ajan kohtuu dynaamisesti ja vähät välittäen kulutuksesta, tehdasasenteiset kuraläpät on kyllä raapineet asfalttia mutkateillä norjassa ja turun saaristossa, ihme että ovat vielä pysyneet kiinni.

Ja mitä Sampsa koeajovideolla väittää ettei huomaa eroa sportilla ja standardilla niin voin kertoa että vaatii ehkä hieman enemmän nopeutta mutkissa että huomaa selvän eron... ;)
Kokkosen huomaama "pintajäykkyys" sportilla esim soratiellä pitää kyllä hyvin paikkansa.


Kaistavahdista senverran että itse en tykkää yhtään kaitsemisesta vaan ajan missä haluan enkä urissa jurnutellen niin tuo vastaanvänkääminen ei tule kysymykseenkään ja jos kaipaan apua niin sitten lyön s3xybuttonilla autopilotin kerralla päälle ja mikä parasta niin commanderilla saa myös automaattisesti aktivoitua autopilotin takaisin 1-4 sekunnin jälkeen kaistanvaihdosta (itsellä 1s).

Tänään tuli taas joku 8h pörräiltyä turun saaristossa, mutta kilometrejä tuli vain joku 300 lisää, eipä sillä väliä, oli melkoista nautintoa kyllä. :cool2:
 
Itse olen ajanut kaikki teslat paitsi Model X (vaikka kaverilla on sellainen) ja ajotuntuma on kaikissa merkittävästi erilainen.

Model S (p100d) tuntui valtavalta maantielaivalta, tosin mukava kuin mikä koska ilma-alusta, Model Y taas suoraansanottuna pakettiautolta kun taas Model 3 oli kuin mikroautolla ajaisi, nämä kokemukset vuodelta 2022.


Ja mitä itse kehuin Model 3 alustaa niin koskee siis vain tuota uutta perffiä jossa adaptiivinen alusta ja samoja osia vanhaan perffin alustaan on vain pyöränlaakeri ja tämä on Lars Moravyn (Teslan pääinsinöörejä) suusta kuultu jollain juutuuban videolla, tiedä sitten... :rolleyes:

itse ajan kohtuu dynaamisesti ja vähät välittäen kulutuksesta, tehdasasenteiset kuraläpät on kyllä raapineet asfalttia mutkateillä norjassa ja turun saaristossa, ihme että ovat vielä pysyneet kiinni.

Ja mitä Sampsa koeajovideolla väittää ettei huomaa eroa sportilla ja standardilla niin voin kertoa että vaatii ehkä hieman enemmän nopeutta mutkissa että huomaa selvän eron... ;)
Kokkosen huomaama "pintajäykkyys" sportilla esim soratiellä pitää kyllä hyvin paikkansa.


Kaistavahdista senverran että itse en tykkää yhtään kaitsemisesta vaan ajan missä haluan enkä urissa jurnutellen niin tuo vastaanvänkääminen ei tule kysymykseenkään ja jos kaipaan apua niin sitten lyön s3xybuttonilla autopilotin kerralla päälle ja mikä parasta niin commanderilla saa myös automaattisesti aktivoitua autopilotin takaisin 1-4 sekunnin jälkeen kaistanvaihdosta (itsellä 1s).

Tänään tuli taas joku 8h pörräiltyä turun saaristossa, mutta kilometrejä tuli vain joku 300 lisää, eipä sillä väliä, oli melkoista nautintoa kyllä. :cool2:

Aivan eli alusta on siis ihan lähtökohtaisesti erilainen joten kyydissa varmasti paljonkin eroa.

Y tosiaan sekin hieman paranee nopeuden lisääntyessä mutta silloin ei maisemareiteistä ehdi nauttia.

Vielä en kuitenkaan kadu valintaa nyt kun tajusin että kaistanvaihtovilkku ei toimi vaan sen takia kun automaattiset vilkut käytössä. Reddit tiesi kertoa että ilmeisesti tuplapainallus voisi toimia niin että automaattivilkku päällä vilkuttaisi 3 kertaa joten sitä täytyy vielä kokeilla
 
Katosin huvikseni service valikkoa ja siellä on hälytys GTW_w150_HCM3Lversionmissmatch hälytys ja tuosta kun klikkaa niin tulee teksti joka kertoo että matriisi valojen firmware versio olisi väärä? Onko muilla ollut ja tarvitseeko tämä toimenpiteitä? Eli kannattaako tehdä tikettiä Teslalle? MYLR -23
 
Katosin huvikseni service valikkoa ja siellä on hälytys GTW_w150_HCM3Lversionmissmatch hälytys ja tuosta kun klikkaa niin tulee teksti joka kertoo että matriisi valojen firmware versio olisi väärä? Onko muilla ollut ja tarvitseeko tämä toimenpiteitä? Eli kannattaako tehdä tikettiä Teslalle? MYLR -23
Onko aktiivinen häly? Kaikkee hälyähän sinne kertyy.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 451
Viestejä
4 512 618
Jäsenet
74 370
Uusin jäsen
garlicbun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom