Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Yritin haulla ehtiä mutta en löytänyt. Onko muut törmänneet ajaessa tiettyä nopeutta, että auto pitää korkeaa vinkumis ääntä. Itse ajellu nyt n. 1kk ja n. 2000km Model 3 -22vm (Shanghain tehtaalta) kilometrejä n. 55tkm. n. 60km/h nopeudessa tuntuisi kuuluvan, kun autolla on pieni veto päällä. Mielestäni kuuluu etupäästä mutta auton moottorihan sijaitsee takana. Voiko tulla sitten jostain muusta elektroniikasta? Nopealla googlauksella löysin, että muillakin tällaista olisi tällaisia ongelmia ja autoa olisi osa jopa teslalla käyttänyt. Osalle on jotain moottorin osia vaihdettu ja osalle on sanottu, että on ns. toleranssissa.
 
Yritin haulla ehtiä mutta en löytänyt. Onko muut törmänneet ajaessa tiettyä nopeutta, että auto pitää korkeaa vinkumis ääntä. Itse ajellu nyt n. 1kk ja n. 2000km Model 3 -22vm (Shanghain tehtaalta) kilometrejä n. 55tkm. n. 60km/h nopeudessa tuntuisi kuuluvan, kun autolla on pieni veto päällä. Mielestäni kuuluu etupäästä mutta auton moottorihan sijaitsee takana. Voiko tulla sitten jostain muusta elektroniikasta? Nopealla googlauksella löysin, että muillakin tällaista olisi tällaisia ongelmia ja autoa olisi osa jopa teslalla käyttänyt. Osalle on jotain moottorin osia vaihdettu ja osalle on sanottu, että on ns. toleranssissa.

Onhan tuo itselle tuttu eri tesloilla ajaneena ja ylipäänsä sähköautoissa normi vinkuminen sähkömoottorissa eli ei vain tesloissa. Äänettömiä nämä vehkeet eivät ole oli sitten paikallaan tai liikkeessä.
 
Tuota on ollut kyllä Facebookin ryhmissä. Muistaakseni liittyi jotenkin maadoitukseen, että se oli huonosti. Näitä Tesla korjasi/ei korjannut tapauksesta riippuen.
Huomasin tuon saman itsekin -22 mallin Y:ssa missä tuo oli todella voimakas kun kävin koeajamassa. Tämä oli uusi eli lienee myös jäänyt QA tekemättä tai joku paikka jäänyt kiristämättä.
 
Viimeksi muokattu:
Yritin haulla ehtiä mutta en löytänyt. Onko muut törmänneet ajaessa tiettyä nopeutta, että auto pitää korkeaa vinkumis ääntä. Itse ajellu nyt n. 1kk ja n. 2000km Model 3 -22vm (Shanghain tehtaalta) kilometrejä n. 55tkm. n. 60km/h nopeudessa tuntuisi kuuluvan, kun autolla on pieni veto päällä. Mielestäni kuuluu etupäästä mutta auton moottorihan sijaitsee takana. Voiko tulla sitten jostain muusta elektroniikasta? Nopealla googlauksella löysin, että muillakin tällaista olisi tällaisia ongelmia ja autoa olisi osa jopa teslalla käyttänyt. Osalle on jotain moottorin osia vaihdettu ja osalle on sanottu, että on ns. toleranssissa.

Oma -22 M3P pitää juurikin noissa nopeuksissa melko kovaa vinkunaa. Mahdoton videon perusteella sanoa onko hiljaisempi vai kovempi, mutta sellainen että joskus alkuun mietitytti onko kaikki ok. Mutta olen antanut asian olla enkä ole toistaiseksi kokeillut huoltoa, pitää harkita jos tulee muuta asiaa sinne.
 
Joku pieni vinkuna on 55-60km/h takavetoisessa -21 MIC takavedossa (jossa tosin M3P takamoottori). Eipä tuota nyt huomaa jos on joku äänilähde päällä.

Mutta ei sähkökäyttöinen välttämättä äänetöntä tarkoita, Tallinnassa joku uudehko paikallinen ”Eerika” tms raitiovaunu piti lähietäisyydeltä lähes kipukynnyksen ylittävää vonkunaa lähdöissä.
 
Onhan tuo itselle tuttu eri tesloilla ajaneena ja ylipäänsä sähköautoissa normi vinkuminen sähkömoottorissa eli ei vain tesloissa. Äänettömiä nämä vehkeet eivät ole oli sitten paikallaan tai liikkeessä.
Kyllähän tuo videon auto on ilmiselvästi viallinen. Hyvin monella eri sähköautolla ajaneena yksikään ei ole tasakaasulla pitänyt vinkunaa kuten ko. videolla. Enemmän se moottorin meluntuotto on liittynyt voimakkaisiin kiihdytyksiin, jos jotain on kuulunut. On se sitten Teslan sähkömoottori tai pösön vaihdelaatikko, niin hajonneelta pyöränlaakerilta kuulostava vehje ei ole ok.
 
Kyllähän tuo videon auto on ilmiselvästi viallinen. Hyvin monella eri sähköautolla ajaneena yksikään ei ole tasakaasulla pitänyt vinkunaa kuten ko. videolla. Enemmän se moottorin meluntuotto on liittynyt voimakkaisiin kiihdytyksiin, jos jotain on kuulunut. On se sitten Teslan sähkömoottori tai pösön vaihdelaatikko, niin hajonneelta pyöränlaakerilta kuulostava vehje ei ole ok.
Ei tuo nornaalia ole. Jos olisi normaalia se olisi nykyisissäkin mutta kun ei ole.
 
Akun lämmitys päällä kuuluu joskus hieman videon ääneen viittaavaa, mutta onhan tuo videon kolmonen viallinen jollakin tavalla.
 
Oma -22 M3P pitää juurikin noissa nopeuksissa melko kovaa vinkunaa. Mahdoton videon perusteella sanoa onko hiljaisempi vai kovempi, mutta sellainen että joskus alkuun mietitytti onko kaikki ok. Mutta olen antanut asian olla enkä ole toistaiseksi kokeillut huoltoa, pitää harkita jos tulee muuta asiaa sinne.
Tuolla videon kommenteissa oli, kannattanee sitä huoltoa harkita:
For those reading this in the future, I had the same noise. Tesla cleaned/tightened the ground strap (rusted through canadian winters) and the sound is gone. Definitely the ground strap on the rear motor.
 
Juniperin takapää ja sisältä kuva.

Siis hetkinen. Auton takana on joku koko auton takapään kattava LED valaistus joka menee myös Tesla tekstin yltä? Ainakin erottuu kolmosesta jo kauempaa jos näin on. Näitä koko takaosan kattavia LED valojahan varsinkin saksalaiset on laittaneet aina uusiin malleihinsa, itse en tosin siitä trendistä juuri perusta.
 
Siis hetkinen. Auton takana on joku koko auton takapään kattava LED valaistus joka menee myös Tesla tekstin yltä? Ainakin erottuu kolmosesta jo kauempaa jos näin on. Näitä koko takaosan kattavia LED valojahan varsinkin saksalaiset on laittaneet aina uusiin malleihinsa, itse en tosin siitä trendistä juuri perusta.
Ilmeisesti jos tämä pitää paikkansa. Julkaisu voi lähempänä.
 
Tämä yhtenäinen valonauha perässä on ihmeellinen muotivillitys. Kaikkien on näköjään laitettava sellainen.
 
Alustaa pehmeämmäksi ja rengasmelua pienemmäksi olis päällimmäiset toiveet. Vaikeammin toteutettava olis takakontin laajennus leveydeltään.
 
Näyttäisi siltä että tuo ei ole perinteinen valonauha vaan jotenkin valaistu Tesla badge.
Parempi näin mielestäni.
 
CTllä voi harrastaa campingiä:
tesla-cybertruck.jpeg
Eikös tuo ollut vaan varhainen renderöinti ja mitä saatiin oli kämänen tuulessa lepattava muoviteltta? Hinta 2975 $.
1948406-00-A_02_2000.jpg


 
Alustaa pehmeämmäksi ja rengasmelua pienemmäksi olis päällimmäiset toiveet. Vaikeammin toteutettava olis takakontin laajennus leveydeltään.
Juurikin näin. Aikaisemmin olikin pyöränkaarista vuotokuvia missä uretaania tms. Vielä kun nuo Highlandin iskarit juniperiin niin selkeä parannus nykyiseen. Itse lähinnä odotan rangea selkeästi lisää, mutta aina takakonttikin voisi olla hieman leveämpi niin mahtuu vaikka kaksi aikuista nukkumaan selällään autossa eikä tappituntumalla.
 
Juurikin näin. Aikaisemmin olikin pyöränkaarista vuotokuvia missä uretaania tms. Vielä kun nuo Highlandin iskarit juniperiin niin selkeä parannus nykyiseen. Itse lähinnä odotan rangea selkeästi lisää, mutta aina takakonttikin voisi olla hieman leveämpi niin mahtuu vaikka kaksi aikuista nukkumaan selällään autossa eikä tappituntumalla.
Mistä se lisäkantama tulisi? Jos ja varmaan aikalailla kun uudistus on linjassa 3:n vastaavan kanssa, niin akut ja moottorit pysyy samoina eli kantamaan tulee parhaimmillaankin vain kosmeettisia muutoksia jos sitäkään.
 
Eiköhän tuo Juniper perustu suurelta osin vanhaan runkoon. Tavoitteena on varmaankin myynnin piristäminen, mihin ei päästä jos hinta nousee nykyisestä, mihin ei taas päästä jos akkua kasvatetaan merkittävästi, puhumattakaan muista merkittävistä lisäominaisuuksista. Olisikin mielenkiintoista tietää, vaikuttiko Highland merkittävällä tavalla kolmosen myynnin kasvuun.
 
Jos ja varmaan aikalailla kun uudistus on linjassa 3:n vastaavan kanssa, niin akut ja moottorit pysyy samoina eli kantamaan tulee parhaimmillaankin vain kosmeettisia muutoksia jos sitäkään.
Luultavasti näin. Ulkonäköön kasvojen kohotus, sisustaan valonauhaa, uudet penkit, alustan mukavuuspäivitys, strategisia parannuksia äänieristykseen. Jossain kuvissa taisi olla vihjaus mahdolliseen etukameraan, eli ehkä se tulisi myös?
Valitettavasti tutkat pysynee edelleen poissa, ja viikset poistuu.
 
Mistä se lisäkantama tulisi? Jos ja varmaan aikalailla kun uudistus on linjassa 3:n vastaavan kanssa, niin akut ja moottorit pysyy samoina eli kantamaan tulee parhaimmillaankin vain kosmeettisia muutoksia jos sitäkään.
LG ja Panasonicilla tulossa uudistettu 2170.
Pientä parannusta voi tulla samaan tapaan Highlandin aerodynamiikasta. Seuraavana taitaa päivittyä sähkömoottori, mutta taitaa mennä parin kolmen vuoden päähän. Nythän noita juniper vuotokuvia alkaa tulemaan niin aika todennäköistä että menee q1/q2 2025 kun uunista tulee vasta ulos uudella akulla.
 
Toista rengassarjaa katsomassa talveksi Y:hyn, vannesarjan ajattelin ottaa käytettynä. Käykö 3:sen vanteet Y:hyn, niitä näyttäs olevan paremmin saatavilla.
pulttijako passaa, ET:ssä eroa, Y:ssä on 45, 3:ssa 38
 
Toista rengassarjaa katsomassa talveksi Y:hyn, vannesarjan ajattelin ottaa käytettynä. Käykö 3:sen vanteet Y:hyn, niitä näyttäs olevan paremmin saatavilla.
pulttijako passaa, ET:ssä eroa, Y:ssä on 45, 3:ssa 38

Kantavuus ja TPMS taitaa olla eroina.
 
Juniperin osalta toiveeni ovat seuraavat:
- Parempi alusta
- Parempi äänieristys
- Paremmat penkit
- Keulan sammakkolookki pois
- Karmilliset ovien ikkunat
- Pari anturia/tutkaa/sensoria eli sadetunnistin, parkkitutka ja lisää kabiinin lämpötilamittauksia (turha toivo)
- HUD (turha toivo)
- Pari ohjelmoitavaa nappia lisää rattiin (turha toivo)
- Viiksien säilyttäminen (loppuisi se vääntäminen somessa, turha toivo)
- 12/16V liitäntä frunkkiin
- Softa: 1) on/off latausnappi, 2) pikanäppäinten asettaminen (mm. maastoasetus, regen), 3) parempi käyttöliittymä eli FSD näkymä pois ja 4) pidempi etäisyysasetus edellä ajavaan (jos mahdollista)

Neljä ensimmäistä lienee jopa todennäköisiä peilaten kolmosen päivitystä. Loput lienevät turhia toiveita.
 
LG ja Panasonicilla tulossa uudistettu 2170.
Pientä parannusta voi tulla samaan tapaan Highlandin aerodynamiikasta. Seuraavana taitaa päivittyä sähkömoottori, mutta taitaa mennä parin kolmen vuoden päähän. Nythän noita juniper vuotokuvia alkaa tulemaan niin aika todennäköistä että menee q1/q2 2025 kun uunista tulee vasta ulos uudella akulla.
En epäile hetkeäkään etteikö Tesla imuroisi mahdollista hyötyä katteisiinsa niiden romahdettua. Voivat jopa viedä hyödyn hintaan, kun kilpailutilanne on tukala. Pieni parannus kantamaan ei uutta autoa myy, hinta voi myydä. Highlandin aerodynamiikasta esitetyt väitökset menevät samaan kategoriaan kuin Applen väitteet %-parannuksista tehoissa Macbook-aikoina. Reaalimaailmassahan uudessa ja vanhassa ei suurta eroa ole, jotkut testit tainneet saada Highlandin jopa huonommaksi.
 

Voiskohan alkaa asennoitumaan, että ens vuonna on päivitys jota ei pitänyt olla ees tulossa... :hmm:
 

Voiskohan alkaa asennoitumaan, että ens vuonna on päivitys jota ei pitänyt olla ees tulossa... :hmm:
Kai se nyt on ihan yleistä tietoa että se on tulossa? Jopa itse Musk on siitä sanonut että se ei tule tänä vuonna eli 2025 reveal?
 
Mun nähdäkseni se on ollu lähinnä Muron IO-teekin autoketjun ja nettipsykoosien höpinää pitkin vuotta ilman sen suurempia kannanottoja tehtaalta.

Elonin jupinat nyt menee itsellä viserryksenä tuuleen ennenkuin fyysistä, konkreettista ja näkyvää.
 
Q1-Q2 vasta julkkari päivitysmallille ja tuotteen saa euroopassa kesällä -25.
 
Muilla Spotifyn toimiminen huonontunut tässä viimeaikoina? Itsellä muutaman kerran katkassut kappaleen kesken ja joutunut painamaan seuraavaa, että lähtee uudelleen soittamaan. Lisäksi autoon mennessä jää pyörittämään ladataan tekstiä, musiikki alkanut soimaan vasta kun painanut joko eteenpäin tai pausea. Eilen sitten ei tapahtunutkaan mitään, enkä saanut Spotifya soimaan ollenkaan, ei vaikka vaihtais radioon tai toiseen soittimeen, mikään näistä ei toiminut. Auto oli hetken parkissakin, mutta ei saanut seuraavallakaan kerralla soimaan mitään. Tähän vinkkejä?
 
Rattibuutilla on hyvä aina lähteä ratkomaan tilannetta.
 
Muilla Spotifyn toimiminen huonontunut tässä viimeaikoina? Itsellä muutaman kerran katkassut kappaleen kesken ja joutunut painamaan seuraavaa, että lähtee uudelleen soittamaan. Lisäksi autoon mennessä jää pyörittämään ladataan tekstiä, musiikki alkanut soimaan vasta kun painanut joko eteenpäin tai pausea. Eilen sitten ei tapahtunutkaan mitään, enkä saanut Spotifya soimaan ollenkaan, ei vaikka vaihtais radioon tai toiseen soittimeen, mikään näistä ei toiminut. Auto oli hetken parkissakin, mutta ei saanut seuraavallakaan kerralla soimaan mitään. Tähän vinkkejä?
Käynyt nyt pari kertaa noin että kappale vaan loppuu kesken ja täytyy jotain painella niin alkaa alusta. Muuten toimii kyllä. Tämä ehkä alkoi tuon 2024.20.9 päivityksen jälkeen, uusinta päivitystä en ole vielä saanut josko se korjaisi tilanteen.
 
Muilla Spotifyn toimiminen huonontunut tässä viimeaikoina?
Kyllä. Itsellä on viimeisimmässä päivityksessä tullut Spotifyyn sellainen ongelma, että välillä varsinkin lähikaupassa kun käy, niin sieltä pois lähtiessä Spotify ei jostain syystä lähde toimimaan ollenkaan. Nettiyhteys itsessään kyllä toimii. En tietä olisko vähän heikko kuuluvuus kyseisessä kohdassa ja sitten Spotify jää jotenkin tilttiin eikä herää sen jälkeen. Mikälie.
 
Käynyt nyt pari kertaa noin että kappale vaan loppuu kesken ja täytyy jotain painella niin alkaa alusta. Muuten toimii kyllä. Tämä ehkä alkoi tuon 2024.20.9 päivityksen jälkeen, uusinta päivitystä en ole vielä saanut josko se korjaisi tilanteen.

Samanlaiset ongelmat alkoi itselläkin 20.9 jälkeen. Odotellaan jos uusi jaossa jo oleva päivitys toisi parannusta.
 
Tuli kokeiltua uusi Model 3 performance. Penkit paremmat ja yleinen laatuvaikutelma parantunut. Vilkut ratissa ja suunnanvaihto näytöstä eivät osoittautuneet ongelmiksi, toisin kuin ennakkoon oletin. Edes liikenneympyrä ei ollut parin kokeilun jälkeen ongelma. Myös automaattinen suunnanvalinta liikkeellelähdössä oli jees. Suurin miinus oli ACC/AP ratin rullasta, joka toimi ainakin tuossa yksilössä epäluotettavasti. Myös tutkien puute ainakin sen puolet vuodesta kun kamerat ovat likaisena. Niin, ja kyllähän tuo edelleen esim. 230V virran ulosottoa kaipaisi.
 
Myös tutkien puute ainakin sen puolet vuodesta kun kamerat ovat likaisena. Niin, ja kyllähän tuo edelleen esim. 230V virran ulosottoa kaipaisi.

En osaa Model 3 sanoa, mutta ainakaan Model Y kamerat ei käytännössä likaanu ollenkaan talvella. Tietenkin takakamera on sellainen, jonka joutuu pyyhkimään jos kunnon kuraliejussa ajaa. Jos joskus sattuu peruuttamaan niin ettei takakamerasta nää, on kummallakin sivulla edelleen taakse päin näyttävä kamera.
 
Tuli kokeiltua uusi Model 3 performance. Penkit paremmat ja yleinen laatuvaikutelma parantunut. Vilkut ratissa ja suunnanvaihto näytöstä eivät osoittautuneet ongelmiksi, toisin kuin ennakkoon oletin. Edes liikenneympyrä ei ollut parin kokeilun jälkeen ongelma. Myös automaattinen suunnanvalinta liikkeellelähdössä oli jees. Suurin miinus oli ACC/AP ratin rullasta, joka toimi ainakin tuossa yksilössä epäluotettavasti. Myös tutkien puute ainakin sen puolet vuodesta kun kamerat ovat likaisena. Niin, ja kyllähän tuo edelleen esim. 230V virran ulosottoa kaipaisi.
Kokeilitko sitä petikon harmaata perffiä?
 
Tuli kokeiltua uusi Model 3 performance. Penkit paremmat ja yleinen laatuvaikutelma parantunut. Vilkut ratissa ja suunnanvaihto näytöstä eivät osoittautuneet ongelmiksi, toisin kuin ennakkoon oletin. Edes liikenneympyrä ei ollut parin kokeilun jälkeen ongelma. Myös automaattinen suunnanvalinta liikkeellelähdössä oli jees. Suurin miinus oli ACC/AP ratin rullasta, joka toimi ainakin tuossa yksilössä epäluotettavasti. Myös tutkien puute ainakin sen puolet vuodesta kun kamerat ovat likaisena. Niin, ja kyllähän tuo edelleen esim. 230V virran ulosottoa kaipaisi.
Ajoin valkoisella LR ja siinä sama juttu että se rullanappi on selkeä heikennys vrt viikseen. Tuntuu että jotain unohtui uusinnassa. Sellainen haptinen nappi mitä muut on, olisi parempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 438
Viestejä
4 512 294
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom