Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kesälomareissulla kun on päässyt nyt ensimmäistä kertaa suhaamaan pidempää siivua -23 mY:lla niin ainakin noille FLTPn kesätestien keskiarvokulutuksille voi kyllä viitata kintaalla. Maantieajossa 12,x kWh/100km lukemat on kyllä omalla ajoprofiililla utiopiaa ellei nyt ihan karavaanarien kanssa letkassa köröttele ja ajele alinopeutta. Alla 19" kiekot, jotka vakiovannetta kevyemmät.

Muutaman tuhannen maantieotannalla kolmella aikuisella niin 17,5 - 18,5 kWh/100km. Sitten jos tulee kovempaa sadekeliä niin about 20. Nopeus yleensä kympin yli mikä taitaa olla AP:n maksimit.

Joku FLTPtä paremmin tunteva niin onko koko maantiepätkä 80km/h aluetta?
Jos napsauttaa FLTP sivuilta nuo reitit auki, niin googlen näyttämästä matkasta ja ajasta lasketut keskinopeudet olisivat seuraavat. Motaripätkässäkin sisältyy muutama kilometri hidasta ajoa alussa/lopussa ja käännöksessä, mikä laskee keskinopeutta.
Kaupunki 42 km/h
Maantie 66 km/h
Moottoritie 91 km/h

Ja sillä kyytiläisten määrällä ei ole suuremmin väliä. Nopeus, tuuli, vesisade, lämpötila ovat ne eniten kulutukseen vaikuttavat parametrit. Joskus omistin Volvo S60:n, joka kulki auto täynnä huomattavasti (yli litran per 100 km) pienemmällä kulutuksella kuin auto tyhjänä. Ilmeisesti ilmanvastus laski niin paljon kuormauksen ansiosta, että kulutus parani.
 
Nyt on noussu hinnat, jokasessa tasan 1500€. Tuo ei uutta tullia riitä kattamaan, eli katteista leikattu. Mutta toisaalta myyvät ehkä vielä ennen 4.7 eurooppaan tulleita autoja, joista lisätullia ei mene. Katsotaan miten kehittyy.
Kuulostaa kohtuulliselta. Litiumin hintakin jatkaa tippumista, enää odotellaan matalampia tullimaksuja niin odotettavissa tuskin enää nousupainetta hintoihin.
 
Nyt on noussu hinnat, jokasessa tasan 1500€. Tuo ei uutta tullia riitä kattamaan, eli katteista leikattu. Mutta toisaalta myyvät ehkä vielä ennen 4.7 eurooppaan tulleita autoja, joista lisätullia ei mene. Katsotaan miten kehittyy.
Ilmeisesti Y hinnat samat? Osa kun on tuotu Kiinasta.
 
Tuosta tulee mieleen oikeastaan jos ja kun EU alkaa tukemaan voimalla akkujen valmistusta vanhalla mantereella että Tesla uppaa jo valmiina olevan 4680 akkutehtaan Berliinissä uusimpaan revisioon ja sitä myöten kaikki y mallit ovat paikallisia eikä exporteja. En osaa sanoa onnistuuko tällainen esim. Highlandin kohdalla jos tuotaisiin pelkkä aihio Kiinasta ja lyötäisiin akkupaketti kiinni Euroopassa, voisi olla aikamoinen härdelli? Suunta taitaa teslallakin olla enenevissä määrin irtautua Kiinasta komponenteissa ja Tesla alkaa olla pyörillä liikkuva Samsung. Kiinan sisämarkkinat asia erikseen.
Järkevämpää on vain koota sillä mantereella missä myy kuin alkaa tuollaista tekemään.
Toi uloke tuossa aukossa? Jos on niin on kyllä typerän alas sijoitettu. En jaksa uskoa että voi noin olla
Model 3 promokuviasa ei sen kummallisempi.
 
Yllätys oli jonkinmoinen, kun a) Raision myymälä oltiin saatu auki b) Cybertruck sisällä. Noh, tulipahan nähtyä nyt sekin. Tai molemmat. Ulkoisesti cyber oli paljon neutraalimman näköinen kuin voisi kuvitella, rosterin materiaalina kyllä täysi no-go. Sisältä ruma. Olis sitä kai halvempiakin pr-keinoja voinut kehittää.
 
rosterin materiaalina kyllä täysi no-go. Sisältä ruma. Olis sitä kai halvempiakin pr-keinoja voinut kehittää.

Sen rosterin voi itse sinistää niin saa vähän tummemman pinnan jos sellaista haluaa. No täytyy käydä paikan päällä ihmettelemässä. Saiko sitä myös hivellä tai mennä sisälle (höhö)?

Onkohan olemassa muita rosterisia autoja Cyperpunkin ja DeLoreanin lisäksi.
 
Sen rosterin voi itse sinistää niin saa vähän tummemman pinnan jos sellaista haluaa. No täytyy käydä paikan päällä ihmettelemässä. Saiko sitä myös hivellä tai mennä sisälle (höhö)?

Onkohan olemassa muita rosterisia autoja Cyperpunkin ja DeLoreanin lisäksi.
Nauhat ympärillä, mutta pitkäräpyläiset olivat kyllä jäljistä päätelleet yltäneet autoon asti. Ei ollut kovin kaunis sormenjälkineen.
 
Sen rosterin voi itse sinistää niin saa vähän tummemman pinnan jos sellaista haluaa. No täytyy käydä paikan päällä ihmettelemässä. Saiko sitä myös hivellä tai mennä sisälle (höhö)?

Onkohan olemassa muita rosterisia autoja Cyperpunkin ja DeLoreanin lisäksi.

Ei saanut hipistellä, mutta sentään hupparin sai arvonnassa :)

Oli se tyylikkäämpi kuin ajattelin.
 
Y:hyn asentelin aamulla uusimman päivityksen (2024.20.7) jonka jälkeen vasen kamera pimeni. Rattibootin tein, mutta ei apua. Kai se pitää huoltotiketti avata.
 
Viitaten tähän TM juttuun, niin on hieman ihmeellistä miksi eivät tee ihan uutta ässää tai äksää. Tuo pikku hiljaa viilaaminen on tuhoon tuomittu polku.

Sama kohtalo on kolmosella ja yyllä jos auto ei uudistu oikeasti tietyllä frekvensillä.
( highland oli facelift + ). Nyt on kolmisen vuotta aikaa saada aikaan uusi kolmonen tai myynti kyykkää kunnolla.

Eniten tämä ongelma kolahtaa nykyisiin tesla kuskeihin, kuka halua vaihtaa autonsa liki samnalaiseen uudestaan. Automallin elinkaari on se about 7-8 vuotta jossa yksi facelift välissä.

Eikö juuri S ja X sekmentissä olisi varaa tehdä niitä innovatiivisiä ratkaisuja joilla Tesla aikoinaan valloitti maailman. Nitä on turha yritää tehdä kustannustehokkaseen kolmosen tai Yyhyn.

Ihmettelen. Vai onko pyyhe heitetty kehään isommassa segmentissä ?

 
Viimeksi muokattu:
Siellä on kohkattu niin moneen suuntaan ja sen FSD:n kanssa, että on jäänyt paukkuja (henkilöstöä/rahaa) ohjaamatta siihen uuden mallin päivittämiseen.

#luulo

~7v sykli yhdellä välipäivityksellä muistaakseni menee niin, että kun kokonaan uusi malli julkaistaan aletaan jo luonnostelemaan sen seuraajaa, asiat ei tapahdu *naps* vain. :hmm:

Mutta uutta ja isoa kaipais, olivat (S/X) hyviä aikansa, mutta... 20-luku on eri kuin 10, kilpailua on jo.
 
Viitaten tähän TM juttuun, niin on hieman ihmeellistä miksi eivät tee ihan uutta ässää tai äksää. Tuo pikku hiljaa viilaaminen on tuhoon tuomittu polku.

Sama kohtalo on kolmosella ja yyllä jos auto ei uudistu oikeasti tietyllä frekvensillä.
( highland oli facelift + ). Nyt on kolmisen vuotta aikaa saada aikaan uusi kolmonen tai myynti kyykkää kunnolla.

Eniten tämä ongelma kolahtaa nykyisiin tesla kuskeihin, kuka halua vaihtaa autonsa liki samnalaiseen uudestaan. Automallin elinkaari on se about 7-8 vuotta jossa yksi facelift välissä.

Eikö juuri S ja X sekmentissä olisi varaa tehdä niitä innovatiivisiä ratkaisuja joilla Tesla aikoinaan valloitti maailman. Nitä on turha yritää tehdä kustannustehokkaseen kolmosen tai Yyhyn.

Ihmettelen. Vai onko pyyhe heitetty kehään isommassa segmentissä ?

Samaan kategoriaan menee macanin kanssa eli kohtuu marginaalinen myynti vuositasolla alle 100k, mutta ihmettelisin suuresti ellei noita cybertruckin uudistuksia valu s/x -26 vuoteen mennessä. Hintaa saisivat kyllä viilata Suomessa 80k ja siihen päälle steer by wire, mcu4, hw5, uusi akku, etherloop, 48v sekä 800v niin olisi bang of bucket. Odotellaan rauhassa vielä tovi kun taitaa olla muita kiireitä.
 
Samaan kategoriaan menee macanin kanssa eli kohtuu marginaalinen myynti vuositasolla alle 100k, mutta ihmettelisin suuresti ellei noita cybertruckin uudistuksia valu s/x -26 vuoteen mennessä. Hintaa saisivat kyllä viilata Suomessa 80k ja siihen päälle steer by wire, mcu4, hw5, uusi akku, etherloop, 48v sekä 800v niin olisi bang of bucket. Odotellaan rauhassa vielä tovi kun taitaa olla muita kiireitä.
Uudistuksilla ei ole merkitystä jos ulkonäkö on sama. Suurin osa ei osta autoa sen ominaisuuksien perusteella. Sama pätee myös Appleen. Pieniä hiontoja siellä täällä mutta kuitenkin ulkonäkö uudistetaan 2v-3v välein.
 
Uudistuksilla ei ole merkitystä jos ulkonäkö on sama.
Tämä lienee se yksi oppi jonka Tesla voisi vanhoilta valmistajilta ottaa käyttöönsä, jos eivät muusta niin välitä.

Ne pellin alla olevat uudistuksetkin ( pienetkin ) on helpompi myydä ostajille kun on uutta peltiä ympärillä.
 
Tästä taisin huomauttaa jo varmaan pari vuotta sitten. Ei kukaan halua uutta autoa joka näyttää lähes täsmälleen samalta kuin naapurin Penan 6v vanha kaara.

Ihminen on turhamainen.
 
Aika hankalaa se naapurin Penasta riippumattakin olisi latoa paalua tiskiin, jos uusi auto on käytännössä samanlainen softia myöten. Liukuva tuotannon päivitys toimii tässä kohtaa myyjää vastaan, kun asiakkaan on hankalampi arvioida mitä siellä on oikeasti muuttunut.
 
Tästä taisin huomauttaa jo varmaan pari vuotta sitten. Ei kukaan halua uutta autoa joka näyttää lähes täsmälleen samalta kuin naapurin Penan 6v vanha kaara.

Ihminen on turhamainen.
Itselläni tämä polku johti BMW:n rattiin;
-08 Volvo S80
-11 Volvo S80
-15 Vo... Ei saatana.
Varsinkaan hyvityksen ollessa "lowball."
 
Vai onko pyyhe heitetty kehään isommassa segmentissä ?
Taitaa se aika pitkälti olla heitetty. S:n ja X:n myynti on kovin heikkoa ja täysin uudistettuja versioita ei ole tulossa pitkään aikaan.

Toisaalta noiden kalliimman hintaluokan autojen myynti on niin pientä, että ei taida niiden kehittäminen Teslaa / Muskia kovin paljoa kiinnostaa. S:ää ja X:ää pitäisi uudistuksen yhteydessä kehittää selvästi nykyistä halvempaan hintaluokkaan, tuohon 3 ja Y yläpuolella olevaan segmenttiin, eli 70-85ke hintaluokkaan, jossa kohtuullisesti vielä olisi kysyntää. Tuossa 100ke hintaluokassa eivät kyseiset autot ole nykyisin lainkaan kilpailukyisiä.

Teslan resurssien riittäminen S:n ja X:n kehittämiseen lienee kanssa kysymysmerkki. Riittääkö resursseja ja mielenkiintoa S ja X-mallien kehittämiseen kun on niin paljon erilaisia projekteja käynnissä ja Muskin mielenkiinnon kohteetkin on aikalailla muualla kuin olemassaolevien automallien kehittämisessä.

Tässä vielä ihan mielenkiinnosta taulukko kalliimman hintaluokan sähköautojen myynneistä suomen osalta viimeisinä kuukausina:

Screenshot 2024-07-10 at 7.42.13.png
 
Minä, eikä varmaan kukaan mukaan väitä että Tesla olisi urheiluauto, mutta vakiojarrut tuntuu olevan oikeasti heikko lenkki kun yhden kunnon jarrutuksen jälkeen jarrut häviää savun saattelemana. Ajettavuus muuten huomattavasti parempi kuin pre-facelift.



Lopussa ei myöskään meinaa päästä Fiestasta enää ohi kun auto rajoittaa tehoa lämmön takia.
 
Taitaa se aika pitkälti olla heitetty. S:n ja X:n myynti on kovin heikkoa ja täysin uudistettuja versioita ei ole tulossa pitkään aikaan.

Toisaalta noiden kalliimman hintaluokan autojen myynti on niin pientä, että ei taida niiden kehittäminen Teslaa / Muskia kovin paljoa kiinnostaa. S:ää ja X:ää pitäisi uudistuksen yhteydessä kehittää selvästi nykyistä halvempaan hintaluokkaan, tuohon 3 ja Y yläpuolella olevaan segmenttiin, eli 70-85ke hintaluokkaan, jossa kohtuullisesti vielä olisi kysyntää. Tuossa 100ke hintaluokassa eivät kyseiset autot ole nykyisin lainkaan kilpailukyisiä.
Tästä voi olla oikeutetusti montaa mieltä, että mitä S:n ja X:n ”pitäisi” olla.

On ihan perusteltua kysyä, että pitäisikö S:n olla S-mersun / 5-7 Bemmin / A7/S8 Audien kilpailijoita jossain executive Sedan luokassa vaiko jotain VW / Renault / Peugeot kilpailijoita.

Ja X:stä voi kysyä, että onko kyseessä Q8/SQ8 kilpailija ihmisille joilla on rahaa vaiko Renault Espace suurperheiden lestavankkuri?

Nyt teslat eivät ole oikein kumpaakaan.
 
Omasta mielestä Avalon / Grand Highlander kilpailija, kumpaankin tarvittais tasonnostoa laadussa, materiaaleissa, ominaisuuksissa ja hiljaisuudessa.

Mutta EQS rahoja on turha tavoitella näillä tai paljon pitää omaa tekemisen tasoa nostaa jos "luksustuotteeksi" aikoisi.
 
Tuli ajankohtaiseksi LR Y:ssä kesärenkaiden uusinta. Yksi originaali Hankook puhkesi jo aiemmin, sain siihen hommattua vähän ajetun tilalle. Nyt meni toisesta renkaasta sitten runko p*skaksi, täristi koko autoa jännästi niin, että ilmeisesti takaluukku liikkui sen verran, että tuli paineen vaihtelusta kabiiniin todella ärsyttävä jumputus - -en keksi oikeaa sanaa sille. Samaa ilmiötä kait ollut Y:ssä, jos takaluukun sovitus ei ole ollut kohdillaan.

Noin 32tkm noissa Hankookeissa ja aika silestonet jo alkoivat olla.
Meinasin samoja hankkia uusiksi renkaiksi, mutta kun jo 2 meni rikki, niin ajattelin kokeilla jotain muuta. Ja oli pakko saada auto about heti ajoon, niin ei voinut alkaa tilailemaan maailmalta. Rengasliikkeessä oli hyllyssä Continental Ultracontact NXT:tä Y:n 19" koossa. Sellaiset sitten alle. Kallista kyllä.
Mutta mielestäni auto on parempi ajaa ja hiljaisempi (moottoritiellä erityisesti) kuin uutena.

Mitä porukka on vaihtanut kesärenkaaksi akup Hankookien jälkeen? Parempi / huonompi?
Tuota NXT continentalia voin lyhyellä kokemuksella suositella, jos hinta ei ole este. Saa nähdä kestävätkö kauemmin, kuin Hankook .. pitäisi kuulemma kestää.
(edit, niin tuo NXT on "EV compatible" mitä ikinä sitten tarkoittaakaan käytännössä)
(edit2, nyt kun tarkemmin miettii, taisin kuulla, kun Hankookista teräkset(?) katkesivat .. kävelyvauhtia hidasteen yli. Rengas meni kuutioksi vasta kun auto oli sittemmin parkissa. Tai sitten luulen vaan - mutta aika sopisi)
 
Viimeksi muokattu:
Q6 (ja Macan) varmaan siivoaa loputkin Teslan markkinat tuolla S/X-sektorilla. Teslan pitäisi ottaa S:stäkin pari kymppiä hinnasta pois, niin osuisi paremmin lokeroonsa.
 
Ostin Teslalta käytetyn tuontiässän ja kaipaisin vinkkejä kunnossapitoon. Vaikka auto on vuosimallia 2018, niin maalipinta on viimosen päälle siistissä kunnossa ja pitäisin sen mielellään sellaisena. Olisiko syytä laittaa roiskeläppiä ja ppf-teippauksia pahimpiin kohtiin tänne meidän teille? Onko suositella jotain paikkaa pk-seudulla jossa saisi teetettyä em. hommat "käytettyyn autoon sopivalla tasolla" vai saako nuo yleensä itse taiteiltua? Jotain muita temppuja mitä kannattaisi tehdä tai tietää?

Talvirenkaiksi kanssa otan suosituksia vastaan. 21" vanteet sain tingattua mukaan kun tuli muuten yksillä renkailla, mutta saatan joka tapauksessa vaihtaa ne 19" niin selviää kumien kanssa vähän halvemmalla ja saa aavistuksen lisää rangea.
 
Kuljettelin yhtä asiakasta jolla oli samoja vikoja oman LR:än kanssa kuin sonulla @IFLT_ITG Hankookit ei kestä sepeliä sivuteiden päällysteenä. Ratkaisuksi tuli Michelin Crossclimate 2.

Itsellä ei moitittavaa alkuperäisistä Pirellin tai nyt Goodyear EF1.

e: Mieluummin 19" talvivanteet ja renkaiksi vaikka Michelin tai Goodyear kitkat. Roiskeläpille suositus.
 
Kuljettelin yhtä asiakasta jolla oli samoja vikoja oman LR:än kanssa kuin sonulla @IFLT_ITG Hankookit ei kestä sepeliä sivuteiden päällysteenä. Ratkaisuksi tuli Michelin Crossclimate 2.
Joo, soratietä (=murske) tulee myös ajettua, niin Hankook varmaankin juuri siitä ottanut osumaa, kun on painava autokin.
 
Tuli ajankohtaiseksi LR Y:ssä kesärenkaiden uusinta. Yksi originaali Hankook puhkesi jo aiemmin, sain siihen hommattua vähän ajetun tilalle. Nyt meni toisesta renkaasta sitten runko p*skaksi, täristi koko autoa jännästi niin, että ilmeisesti takaluukku liikkui sen verran, että tuli paineen vaihtelusta kabiiniin todella ärsyttävä jumputus - -en keksi oikeaa sanaa sille. Samaa ilmiötä kait ollut Y:ssä, jos takaluukun sovitus ei ole ollut kohdillaan.

Noin 32tkm noissa Hankookeissa ja aika silestonet jo alkoivat olla.
Meinasin samoja hankkia uusiksi renkaiksi, mutta kun jo 2 meni rikki, niin ajattelin kokeilla jotain muuta. Ja oli pakko saada auto about heti ajoon, niin ei voinut alkaa tilailemaan maailmalta. Rengasliikkeessä oli hyllyssä Continental Ultracontact NXT:tä Y:n 19" koossa. Sellaiset sitten alle. Kallista kyllä.
Mutta mielestäni auto on parempi ajaa ja hiljaisempi (moottoritiellä erityisesti) kuin uutena.

Mitä porukka on vaihtanut kesärenkaaksi akup Hankookien jälkeen? Parempi / huonompi?
Tuota NXT continentalia voin lyhyellä kokemuksella suositella, jos hinta ei ole este. Saa nähdä kestävätkö kauemmin, kuin Hankook .. pitäisi kuulemma kestää.
(edit, niin tuo NXT on "EV compatible" mitä ikinä sitten tarkoittaakaan käytännössä)

Sama kokemus minulla, vaihdon alkuperäisistä Hankookeista Conti NXT todella huomasi.
Ajaminen ja äänitaso on nyt miellyttävämpää varsinkin moottoritiellä kuin silloin kun Hankookit ja auto olivat uusia.
 
Ostin Teslalta käytetyn tuontiässän ja kaipaisin vinkkejä kunnossapitoon. Vaikka auto on vuosimallia 2018, niin maalipinta on viimosen päälle siistissä kunnossa ja pitäisin sen mielellään sellaisena. Olisiko syytä laittaa roiskeläppiä ja ppf-teippauksia pahimpiin kohtiin tänne meidän teille? Onko suositella jotain paikkaa pk-seudulla jossa saisi teetettyä em. hommat "käytettyyn autoon sopivalla tasolla" vai saako nuo yleensä itse taiteiltua? Jotain muita temppuja mitä kannattaisi tehdä tai tietää?

Talvirenkaiksi kanssa otan suosituksia vastaan. 21" vanteet sain tingattua mukaan kun tuli muuten yksillä renkailla, mutta saatan joka tapauksessa vaihtaa ne 19" niin selviää kumien kanssa vähän halvemmalla ja saa aavistuksen lisää rangea.
Pk seudulla autodetailing.fi on teslojen suosiossa.
 
Q6 (ja Macan) varmaan siivoaa loputkin Teslan markkinat tuolla S/X-sektorilla. Teslan pitäisi ottaa S:stäkin pari kymppiä hinnasta pois, niin osuisi paremmin lokeroonsa.

Noi nyt vaan on kääpiöautoja verrattuna S/X:ään.

S/X myynti on varmasti vähentynyt ainakin Jenkeissä Cybertruckin vuoksi, ovat samassa hintaluokassa ja ekologisessa lokerossa. CT on vaan uudempaa tekniikkaa.
 
Kävin lyhyen noin puolen tunnin koeajon Model 3 Highlandillä. Vertailukohtaa aiempaan kolmoseen ei ole, mutta on se hiljainen auto! Alusta ja ohjaus tuntuivat arkiajossa todella toimivalta. Rattivilkkuihin uskoisin tottuvani todella nopeasti. Melko pienessä liikenneympyrässä ratti kääntyi maksimissaan 90 astetta joten vilkkunapit olivat koko ajan peukun ulottuvilla. Tuli testattua vaihteen vaihtoakin kun käännyin tielle jossa piti kääntyä takaisin ja siinä ei ollutkaan toista liittymää niin piti kääntyä siinä tiellä 180 astetta. Vaihteen vaihto näytöstä ei ole ongelma, hyvin sai tuossakin venkslailussa vaihdettua suuntaa. Kaikkiaan autosta jäi positiivinen kuva lyhyen ajelun jälkeen. Myös omistaja oli ollut parin kuukauden omistusajan jälkeen erittäin tyytyväinen. Sadetunnistimesta totesi että se ei toimi eikä sitä käytä.
Pienihän tuo auto on, ei voi suositella lapsiperheelle. Peräkonttiin enkä frunkkiin kurkannut mutta takapenkki oli hyvin ahtaan näköinen.
Käyttöliittymää en juuri ehtinyt käpistellä mutta nopeasti se näytti toimivan. Nopeusnäyttö oli minusta hyvällä paikalla ja toimi hyvin.
Auto oli dual motor malli ja kiihtyvyys oli vähintään riittävä arkiajoon :D
 
Noi nyt vaan on kääpiöautoja verrattuna S/X:ään.

S/X myynti on varmasti vähentynyt ainakin Jenkeissä Cybertruckin vuoksi, ovat samassa hintaluokassa ja ekologisessa lokerossa. CT on vaan uudempaa tekniikkaa.
Harvemmin sitä isoja SUV:ta kääpiöksi on sanottu, mutta kukin tyylillään. Jos 10-15 cm isompi pituus on merkitsevä kriteeri (ei ole :D), niin ostajat nappaavat sitten EQE:n tai i5:n. S/X olivat jo henkihieverissä ennen CT:tä. Nyt kun kaikilla pääkilpailijoilla on hyvä tuotos hinta&koko&laatuluokkaan, niin pelkällä brändillä ja saatavuudella ei kovin pitkälle pötkitä.
 
Sinänsä Model X mielestäni on puolustanut paikkaansa kuusipaikkaisena autona ihan ok, mutta nykymarkkinassa esim. EV9 on kertaluokkaa houkuttelevampi. Alkaa painaa ikä jo tuon osalta X:ssä aika kovasti.
 
Ajelin tänään tuollaista mutkittelevaa ja kumpuilevaa maalaistietä Y:n perässä. Ihmettelin että miksi meno on ikäänkuin hirmuista kuminauha-ajoa. Välillä mennään ja sitten menään hiljaa.

Perässsä ajellessa tuli mieleen että voiko vauhdin heiluminen johtua siitä että tesla käyttää yhden polkimen ajoa ja energiaa otetaan talteen kun poljinta nostetaan esim mutkan kohdalla. Oma kulkine heittää taas herkästi vapaalle kun poljinta nostaa ja rullailee eteenpäin ilman suurempaa hidastumista.

Voiko tuossa olla perää vai kuvitelenko vain ? Oli tälläisellä rullailevalla polttiksen rasittava ajalla perässä kun piti hakea jarrua aivan turhaan joka välissä. Ja joo, aika vittumaisena perskärpäsenä varmaan olin :)
 
Harvemmin sitä isoja SUV:ta kääpiöksi on sanottu, mutta kukin tyylillään. Jos 10-15 cm isompi pituus on merkitsevä kriteeri (ei ole :D), niin ostajat nappaavat sitten EQE:n tai i5:n.

Macan EV ja Q6 ovat Model Y:n kokoisia, mutta sisältä ahtaampia. Eli nuo eivät todellakaan ole mitään "isoja SUV:eja". Model X on n. 25 cm pidempi kuin nuo.
 
Viimeksi muokattu:
Ajelin tänään tuollaista mutkittelevaa ja kumpuilevaa maalaistietä Y:n perässä. Ihmettelin että miksi meno on ikäänkuin hirmuista kuminauha-ajoa. Välillä mennään ja sitten menään hiljaa.

Perässsä ajellessa tuli mieleen että voiko vauhdin heiluminen johtua siitä että tesla käyttää yhden polkimen ajoa ja energiaa otetaan talteen kun poljinta nostetaan esim mutkan kohdalla. Oma kulkine heittää taas herkästi vapaalle kun poljinta nostaa ja rullailee eteenpäin ilman suurempaa hidastumista.

Voiko tuossa olla perää vai kuvitelenko vain ? Oli tälläisellä rullailevalla polttiksen rasittava ajalla perässä kun piti hakea jarrua aivan turhaan joka välissä. Ja joo, aika vittumaisena perskärpäsenä varmaan olin :)
Vähän hankala vetää johtopäätöksiä yhdestä ajosta. Jos kuski halusi ajaa noin, tai ei osannut ajaa paremmin? Varmaan enemmänkin kuskista kun autosta kiinni?
 
Vähän hankala vetää johtopäätöksiä yhdestä ajosta. Jos kuski halusi ajaa noin, tai ei osannut ajaa paremmin? Varmaan enemmänkin kuskista kun autosta kiinni?
Huomasin vaan että Y hidastui paljon enemmän kuin oma kippo mutkien ja nyppylöiden kohdalla jossa varman molemmat nostivat jalkaa kaasulta.

Kaasulta ? Sähkiksissä sähköltä vai mikä hyvä termi ?
 
Huomasin vaan että Y hidastui paljon enemmän kuin oma kippo mutkien ja nyppylöiden kohdalla jossa varman molemmat nostivat jalkaa kaasulta.

Kaasulta ? Sähkiksissä sähköltä vai mikä hyvä termi ?
Kyllähän Y:ssä voi säätää polkimella tehoa/regeniä todella tarkasti kuten haluaa. Ehkä sitten kokematon kuski ei osaa ihan oikein käyttää poljinta? Onhan se toki erilaista ajamista kuin autolla joka vaan rullailee, vaatii hetken totuttelun.
 
Ajelin tänään tuollaista mutkittelevaa ja kumpuilevaa maalaistietä Y:n perässä. Ihmettelin että miksi meno on ikäänkuin hirmuista kuminauha-ajoa. Välillä mennään ja sitten menään hiljaa.
Ei, siellä on vaan epävarma/huono kuski. Noita on loma-aikana tiet täynnä .. rajoituksesta riippumatta 64-94 kmh todellinen nopeus. Usein nainen ratissa. Nopeus riippuu siitä, kuinka kapealta tie näyttää (ts yhtä leveä) mutta että kuinka kaukana puut ovat.
Vttu että tuollaisen perässä on rasitttava ajaa. Mutta sitten kun on loma-aika, niin ei se ensimmäinen takana ohita - kun on lomalla -- niin 100 autoa vetää samassa jonossa.
 
En tiedä onko tässä ollut siitä kyse, mutta Model Y:n vakkarissa (ei AP) on varsin ärsyttävä ominaisuus, että auto syystä X päättää himmata nopeutta varsinkin tiukkoihin mutkiin tai kuolleisiin kulmiin. Ei ihan pienistä nopeuksista tätä tee, mutta ärsyttävää kun auto ei aja sitä vauhtia mitä siltä pyytää. Yleensä nopeutta tiputetaan ~5km/h. Tietääkö joku saako tätä kytkettyä pois tai kierrettyä mitenkään?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 457
Viestejä
4 512 768
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom