Tämä ei vastaa mihinkään.
Älä laita pelkkiä linkkejä vaikka et osaa perustella mielipiteitäsi.
Se yli miloonan ajettu akku? Luulisi löytyvän tuon perusteella?
Voi tuosta tutkimuksesta nähdä toteutuneita syklikestoja, joista voi arvioida kilometritulosta tietyllä akulla ja kulutuksella. Kalenterikestoa ei niinkään, koska tutkimus kesti vain kolme vuotta.
Tesla Model S käyttää NCA-akkuja. Testissä oli 18650 Panasonic NCA 3,6 V 3200 mAh. Kestävämpiä mutta raskaampia edusti A123 Systemsin LFP 3,3 V 1100 mAh.
Muutama esimerkki testin syklikestoista, kun testiä jatkettiin niin kauan, että alkuperäisestä kapasiteetista oli jäljellä 80 %. Kapa mitattiin 125-1000 latauksen välein lataamalla kolme kertaa peräkkäin 0-100 % 0,5C:llä. Jos kapa oli laskenut yli 5 %, niin tarkistusväli puolitettiin tarkkuuden parantamiseksi.
Teslan NCA/LFP:
DOD 0-100 %, +35 C, 1C: 450/4500
DOD 0-100 %, +15 C, 2C: 500/6400
DOD 20-80 %, +25 C, 0,5C: 650/7100
Jos Teslan S:n kulutus on 20 kWh/100 km ja akku 85 kWh:
450 Sykliä * 85 / 20 * 100 / 1000 = 191 tkm
500 sykliä 213 tkm
650 sykliä 276 tkm
Havaitaan, että käytännössä akuilla on päästy pidempiä matkoja. Syynä on ainakin se, että testi lopetettiin 80 % kohdalla, kun taas autoilija saattaa ajaa kapan 70 %:iin. Siitä tosin tulee vain 25-40 % lisää kilometrejä. Tuollaista 1-2C purkunopeutta ei 85 kWh akulle tule, ellei asu autobahnilla. Se vaatisi 85-170 kW tehoa, kun taas Suomessa motarillakaan ei ole kuin noin 30 kW. Latauksen alussa voi olla 1,5C, mutta sekin pienenee nopeasti akun säästämiseksi. Sähköautoilijan DOD ei ole 0-100 %, vaan tavallisesti mittarin mukaan 20-80 %, eli valmistajan asettamat puskurit huomioiden todellinen DOD esim. 25-75 %.
Käytännössä Model S:llä on varmaankin päästy yhdellä akulla noin 300-800 tkm (kaveri pääsi vain 250 tkm, kun vesi teki tuhojaan). Tämän perusteella syklikeston perusteella lasketut ajomatkat voisi kertoa 1,5-3:lla, mutta ei vielä tehdä sitä.
Kilsat, jos LFP, 85 kWh, 20 kWh/100 km:
4500 sykliä, 1,9M
6400 sykliä, 2,7M
7100 sykliä, 3,0M
Sieltähän tupsahti miljoonan kilometrin akku. Jos luvut vielä kertoo 1,5-3:lla, päästään niin suuriin määriin, ettei paremmasta väliä. Kalenteri-ikä tulee ennemmin vastaan.