Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Itse ainakin olen erittäin tyytyväinen hinnan pudotuksiin. Ei me oltaisi Teslaa tai mitään muutakaan autoa ostettu +60ke. MY LR tuossa 50ke hinnassaan oli jo hyvä yhdistelmä. Toivottavasti tippuu vielä sen 5ke tai varmasti tulevaisuudessa ehkä enemmänkin niin ei tartte näinkään kallista autoa ostaa jatkossa. Ne joita nämä häiritsee on vaan ostanut liian kalliin auton, näkeehän sen kirjoitusten näkökulmasta. Itse olen tyytyväinen jos saan kolmosella alkavan summan 3v 60tkm iässä ja epätyytyväinen jos saadaan alle 25ke.
 
Viimeksi muokattu:
Uusi auto on AINA (jätetään nyt jotkut erikoismalli superautot pois keskustelusta) huono sijoitus, rahaa palaa aina kun arvo laskee vaikkei ajaisikaan. Sähköautoilla tämä korostuu kun tekniikka menee vielä eteenpäin.

En tiedä onko täällä monella vaan Tesla ensimmäinen uusi auto vai miksi tämä tulee yllätyksenä?
 
Nähtiinhän kupla-aikaan sellaista sekoilua autojen hinnassa (ja varsinkin saatavuudessa), että kyllähän tuo vivuttajille toi mahdollisuuksia "tienata" kun tilatun auto hinta ei vuoden käytöllä laskenutkaan.

Ehkä se sitten tuli osalle yllätyksenä, että markkinavoimat toimivat, auto on kuluerä eikä sijoitus ja Elonin robotaksipalvelu ei tullutkaan tienaamista autolla auttamaan.

Mutta hyvähän se, että nykymarkkinasta löytyy vaihtoehtoja vähitellen eri hintapisteisiin.
 
Uusi auto on AINA (jätetään nyt jotkut erikoismalli superautot pois keskustelusta) huono sijoitus, rahaa palaa aina kun arvo laskee vaikkei ajaisikaan. Sähköautoilla tämä korostuu kun tekniikka menee vielä eteenpäin.

En tiedä onko täällä monella vaan Tesla ensimmäinen uusi auto vai miksi tämä tulee yllätyksenä?
Ei kyllä tarvi olla edes uusi auto. Jos rahoituksella ottaa, niin kyllä mulla on 20v aikana jokainen auto ollut esim 1,5-2v kohdalla arvottomampi kuin mitä loppuvelkaa on ollut. Ja olen ostanut autoni 2-4v vanhoina.
 
Tossa on oma tilaussopimus, auton toimitus oli tasan 2v sitten

Katoin just että rahoitusta on enemmän kuin auton arvo vaikka maksoin kympin käsirahaa. Korko on 1.2% ja kuukausierä 600€.

Pitäisikö nyt sitten harmittaa hirveästi kun "arvo" on tippunut?


1711087689847.png
 
Ei kyllä tarvi olla edes uusi auto. Jos rahoituksella ottaa, niin kyllä mulla on 20v aikana jokainen auto ollut esim 1,5-2v kohdalla arvottomampi kuin mitä loppuvelkaa on ollut. Ja olen ostanut autoni 2-4v vanhoina.

Jep. Suurin lasku yleensä tulee kahden ensimmäisen vuoden aikana, kilometrit vaikuttaa myös. Mutta olet tietenkin sijoittanut nämä viimeiseen erään varatut rahat ja sait hirmuiset tuotot :D
 
Käärinliinassa ei ole taskuja :)

Oma liisari päättyy ensi vuonna, kova pähkäily sitten mikä on seuraava auto. Siihen vaikuttanee vielä tulevat veropäätökset jne. En ole sulkenut vielä mitään merkkejä pois, mutta aika varmasti sähköllä jatketaan, ellei Purra lätkäise sähköautoille mojovia veroja. Uusi M3P voisi kiinnostaa, jokohan tuo kohta julkistetaan?
 
Uusi auto on AINA (jätetään nyt jotkut erikoismalli superautot pois keskustelusta) huono sijoitus, rahaa palaa aina kun arvo laskee vaikkei ajaisikaan. Sähköautoilla tämä korostuu kun tekniikka menee vielä eteenpäin.

En tiedä onko täällä monella vaan Tesla ensimmäinen uusi auto vai miksi tämä tulee yllätyksenä?

Näin se varmasti on ollut - ensimmäinen uusi auto ja toisaalta myös omaan tulotasoon suhteutettuna aivan liian kallis hankinta, kun pahimmassa kiimassa niitä tilattiin ja ostettiin. Siinä on ehkä jäänyt aiemmin seuraamatta, miten esim. 60k€ polttistenkin hinnat puolittuvat helposti ensimmäisen kolmen vuoden aikana, ja siinäkin ajassa mittariin on ajettu ehkä vain se 60-70tkm.
 
Johtunee ehkä siitä, että perf on niin lähellä perus nelivetoa spekseiltään. Marginaalisesti lisää tehoa, isommat vanteet, isommat jarrut, mutta täysin samat muovisohvat penkkeinä?

Väitetty kiihtyvyys toki 0,x sekuntia parempi, mutta kuka enää huomaa eroa jos ollaan alle 5s 0-100km/h lukemassa?

Hintaero olisi perusteltu jos eroja olisi enemmän, mutta nythän P on vain tuunattu LR awd.
Ei nuo teslojen hinnat romahtaneita ole. Samanlaisella kaavalla voi laskea s ravenin 2019 hinnan se on about 40k. Autojen arvoista sulaa 50% ekana 3-4v ja 5v wanhaa saa 40% original hinnalla. Siitä se sitten tippuu noin 5% per vuosi tai vähemmän. Tässä hämää ehkä nuo, jotka hätäilee kun autoansa pitää 1-2 vuotta että paljonko turpiin tuli että tukka pölisi.

Asiasta kukkaruukkuun en huomannut muita muutoksia hinnastossa kuin long range y malli kallistui 2k tänään muiden teslojen hinnat samat?
 
Sattuipa tänään kolmikaistaisella motarilla. Tesla 3, softa 2024.2.7. Ajoin keskimmäistä kaistaa (ei autoja ympärillä) ja ajattelin, että laitetaanpa autopilot päälle. Sekunti tämän jälkeen painoin ruudun alareunassa pyyhkimet kuvaketta, että laitan ne off tilaan. Tässä välin katsoin jo takaisin tielle. Sen jälkeen vilkaisin alas ehkä sen toisen sekunnin että sormi osuu off kuvakkeeseen. Eiköhän auto vedä hepulit, että katse tiehen, ja autopilot jäähylle. (eka varoitus koskaan asiasta) Ei hemmetti ole todellista. Eihän tuossa pysty edes radioasemaa enää vaihtamaan jos noin herkkä on. Autopilot päällä luulisi olevan hieman turvallisempaa naputella esim naviin se osoite tai haku, mutta sitten autopilot vetää itsensä äänekkääästi jojoon jos se tuommoinen nykyään on. (%&*%%#!!!!) Ajellaan siis vain vakkarilla tästä edespäin, saapahan laitettua pyyhkijät off tilaan ilman sydäriä. Oispa saanut videolle, niin olisi tubessa hauska pätkä, jolle saisi porukka nauraa. Ei näin Elon.
Laita teippi siihen sisäkameraan. Mulla on ollu kohta kuukauden niin, ja ei ongelmia. Ei tunnu autopilottia kiinnostavan jos kamera ei näytä mitään.
 
Tai sitten vain ette räplää kännykkää.
Nii no, siis kun ajat esim 9 tietä Turkuun päin. Käännyt rampilta kohti Raisiota ohikulkutielle. Tuohon ramppiin liittyy toinen ramppi. Katsot sivuikkunasta vasemmalle et tuleeko sieltä toisesta rampista joku koska joudut väistämään. Ap heittää ilman ennakkovaroituksia rangaistuksen ruudulle.
Kyllä mä ainakin peitän kameran ja jatkan toimivan systeemin käyttöä kuten ennenkin. Aina ei tarvita kännykkää, tai näytön käyttämistä. Älyttömiä oletuksia…

Miksi auton perustoiminnot on siellä yli-isolla kännykällä?
Nuo toiminnot hoituu kyllä ratistakin. Eikä sillä ole väliä tässä tapauksessa kun tuo seuraa pelkkää päätä. Voit vaikka nukkua ilman et tuo tietää siitä mitään, kunhan pää on suorassa…
 
Esim. itse maksoin autoista ei-kupla hinnan ja silti vaihdossa tulee enemmän turpiin epävarmuuden takia kiitos Elonin sekoilun.

Olisit voinu kirjottaa vaan tuon että ärsyttää kun Elon aiheutti sähköautojen hintakilpailun kun se osuu omaan nilkkaan ilman kaikkea kirjottelmista markkinoista, ennustettavuudesta jne.

Auto pitää ostaa sillä ajatuksella että on juuri valmis heittämään tämän summan kankkulan kaivoon mutta ei väliä koska saa iloa siitä uudesta autosta.
 
En ole kokeilussa saanut AP:tä hermostumaan, vaikka kuinka katselisin sivuilleni maisemia, alas keskikonsoliin kännykkään tähyillessä se reagoi heti.
 
Mä taas en oo saanu sitä kameraa vinkumaan mistään vaikka oon aktiivisesti yrittänyt, -23 MYLR.
 
En ole kokeilussa saanut AP:tä hermostumaan, vaikka kuinka katselisin sivuilleni maisemia, alas keskikonsoliin kännykkään tähyillessä se reagoi heti.
Itsekään en ole onnistunut saamaan yhtään varoitusta, vaikka vähän yrittänytkin kokeilla kääntää päätä jollain tavalla mikä voisi saada kameran hermostumaan. Kaipa teen sitten jotain väärin. Ja en siis mitenkään väitä, ettei näitä muille tulisi, kiinnostaisi vain tietää mikä tuon laukaisee.
 
Itsekään en ole onnistunut saamaan yhtään varoitusta, vaikka vähän yrittänytkin kokeilla kääntää päätä jollain tavalla mikä voisi saada kameran hermostumaan. Kaipa teen sitten jotain väärin. Ja en siis mitenkään väitä, ettei näitä muille tulisi, kiinnostaisi vain tietää mikä tuon laukaisee.

Itse olen saanut virheilmoituksen jos jostain syystä olen vilkaissut puhelinta jos viesti on tullut.

Ylläolevien kommenttien perusteella voidaan olettaa että kuski on tehnyt jotain muuta kuin keskittynyt ajamiseen, jos virheilmoitus on tullut.

Case closed ja eteenpäin.
 
Ehkä jotain unohtuu kertoa kun näitä asioita tänne tulee. Tai sitten kamera on likainen.
 
Itsekään en ole onnistunut saamaan yhtään varoitusta, vaikka vähän yrittänytkin kokeilla kääntää päätä jollain tavalla mikä voisi saada kameran hermostumaan. Kaipa teen sitten jotain väärin. Ja en siis mitenkään väitä, ettei näitä muille tulisi, kiinnostaisi vain tietää mikä tuon laukaisee.

Itsellä tuo alkaa herkästi varoittelemaan, että pitäisi katsoa tietä jos heti AP:n aktivoinnin jälkeen auton näytöllä jotain teen. Muuten kesken ajon radiokanavan vaihto, naviin osoitteen syöttö tms ei tuota varoitusta kovin helposti anna.

Ja tosiaan siis vain varoitellut, mutta ei ole kertaakaan tuo AP mennyt pois tuon takia eli kyllä sitä ainakin omassa -23 M3 saa pidemmänkin hetken muualle katsella ilman että siitä seuraa muuta kuin vähän auton piippailua.
 
Olisit voinu kirjottaa vaan tuon että ärsyttää kun Elon aiheutti sähköautojen hintakilpailun kun se osuu omaan nilkkaan ilman kaikkea kirjottelmista markkinoista, ennustettavuudesta jne.

Auto pitää ostaa sillä ajatuksella että on juuri valmis heittämään tämän summan kankkulan kaivoon mutta ei väliä koska saa iloa siitä uudesta autosta.
No kun se keskustelun aihe oli miksi Teslan liisarit ovat muita kalliimpia, niin markkinat ja ennustettavuus ovat oleelliset asiat liittyen siihen. Elon ei varsinaisesti ole ennustettavissa. Ei minun sivukommentti siitä, että sisäönostajat kairaavat vuosia vaihtajia hanuriiin liittynyt kuin siihen, että hintasekoilu ei ole mikään automaattinen winwin-kuluttajalle. Ihan turha tehdä oletuksia minun henk. koht. tilanteesta, ajan niin paljon että auton mittarilukema tulee olemaan merkittävän syy arvonalenemalle (kuten sen kuuluisikin olla). Ei minun silti tarvitse tykätä jonkun tuuliviirin aiheuttamasta neuvotteluaseman heikkenemisestä autokauppiaaseen nähden.
 
Itsellä tuo alkaa herkästi varoittelemaan, että pitäisi katsoa tietä jos heti AP:n aktivoinnin jälkeen auton näytöllä jotain teen. Muuten kesken ajon radiokanavan vaihto, naviin osoitteen syöttö tms ei tuota varoitusta kovin helposti anna.
Vaatiiko sulla edes katsetta näyttöön?
Itsellä kun kamera näkyvillä tuo on sellainen, että vaikka en liikuta päätä milliäkään ja katse suoraan tiehen, niin ap kytkemisen jälkeen noin 1-2sek ja tulee se todella raivostuttava pimputus ja ruudulle ”katse tiehen”. Ja tämä tapahtuu jokaikinen kerta kun ap kytkee päälle. Se ääni käy hermoille ja kun ei ole pienintäkään syytä sille herjalle samantien.
 
Viimeksi muokattu:
Vaatiiko sulla edes katsetta näyttöön?
Itsellä kun kamera näkyvillä tuo on sellainen, että vaikka en liikuta päätä milliäkään ja katse suoraan tiehen, niin ap kytkemisen jälkeen noin 1-2sek ja tulee se todella raivostuttava pimputus ja ruudulle ”katse tiehen”. Ja tämä tapahtuu jokaikinen kerta kun ap kytkee päälle. Se ääni käy hermoille ja kun ei ole pienintäkään syytä sille herralle samantien.

Vaatii katseen näyttöön eli ei ole vielä turhaan tuo piipittänyt. Mutta tosiaan heti AP kytkennän jälkeen alkaa piipittämään melkein välittömästi jos näyttöön katselee, mutta jos AP ollut pidemmän aikaa päällä voi ihan rauhassa naviin naputella osoitteen ilman valituksia.
 
Vuosi on vasta alussa. Katsotaan kesällä uudestaan mihin ne hinnat elää.

Kuluttaja tuntee itsensä petetyksi kun hinnat voivat muuttua viikossakin. Halvempi aina parempi mutta jos eilen ostit auton 60k ja huomenna se on 50k niin eihän se kivaa ole.
Kyllähän se varmasti on ärsyttävää, mutta toimihan se toisinkin päin. Jos tilasit halvalla ja pikkukorolla, saat sen samalla hinnalla vaikka hinnat olisi ehtinyt nousta.
Toki jos ostaa uuden Teslan siinä on 14vrk palautusoikeus jos hinnat ehtii tuona aikana laskea.
 
Itse myin Teslan pois viime vuonna ensimmäisten hinnanalennuksien jälkeen. Eikä tuo ollut ainut alennus, vaan niitä tuli viime vuoden aikana kait useampi.

Hinnanalennukset kun tulee käytettyihin autoihin hieman viiveellä. Tänään Tesla nostanut hieman Model Y LR hintaa. Varmaan kuukauden päästä taas uutta hinnanlaskua? Yritys siis saada kauppoja aikaiseksi, kun säätää hintaa hieman ylös tai alas.

Minusta siis hyvä asia että hinnat laskee. Järkevöittää sähköautojenkin hintoja.
 
Halvempi aina parempi mutta jos eilen ostit auton 60k ja huomenna se on 50k niin eihän se kivaa ole.
Aivan uudessa autossa tuollainen 10k alennus kirpaisee enemmän. Itsellä oli 2 vuotta vanha käytetty Model 3 Performance. Ostohinta taisi olla 44 400€ tai jotain sinnepäin. Kun myi mahdollisimman aikaisin sen pois, niin ei tullut läheskään 10k arvonalenemaa. Jos myisi vasta nyt, niin varmaan vähintäänkin 10k olisi arvo laskenut.

Eli harmillista. Kaikkea ei voi ennustaa. Paitsi että kun ajaa uuden auton liikkeestä pois, niin samalla jää tonneja sinne automyyjän/liikkeen taskuun.

Eli koska Teslatkin on olleet edullisia. Hintoja säädetty korkeammiksi, koska osia ei olla saatu riittävästi. Niin tuostakin on voinut päätellä ehkä, että joskus ne hinnat tulee alas uudelleen. Joku SR malli ei ehkä niin raakaa alennusta, kuin vaikka kallis Performance.
 
Itsekään en ole onnistunut saamaan yhtään varoitusta, vaikka vähän yrittänytkin kokeilla kääntää päätä jollain tavalla mikä voisi saada kameran hermostumaan. Kaipa teen sitten jotain väärin. Ja en siis mitenkään väitä, ettei näitä muille tulisi, kiinnostaisi vain tietää mikä tuon laukaisee.
Sama homma. En kyllä väitä olevani mikään aktiivinen käyttäjäkään, mutta kyllä tuo kuivilla keleillä on pitkillä matkoilla käytössä. Ainoat varoitukset ja myös rääkymiset olen saanut siitä kun kädet eivät auton mielestä ollut ratilla. Tuolloinkin toinen käsi oli kyllä ratilla, mutta en antanut ilmeisesti tarpeeksi sille ratille painetta. Siirtyminen sportista comfortiin ap:ta käytettäessä poisti nuo valitukset.
 
Mä oon kerran saanu esiin ja silloin (tapojen vastaisesti) vilkaisin kännykkää, eli toimii mielestäni niin kuin pitääkin.
 
Nii no, siis kun ajat esim 9 tietä Turkuun päin. Käännyt rampilta kohti Raisiota ohikulkutielle. Tuohon ramppiin liittyy toinen ramppi. Katsot sivuikkunasta vasemmalle et tuleeko sieltä toisesta rampista joku koska joudut väistämään. Ap heittää ilman ennakkovaroituksia rangaistuksen ruudulle.
Kyllä mä ainakin peitän kameran ja jatkan toimivan systeemin käyttöä kuten ennenkin. Aina ei tarvita kännykkää, tai näytön käyttämistä. Älyttömiä oletuksia…

Onko Teslassa jotenkin uskomattoman isoksi muodostuneet pilarit, vai kuinka paljon sinne vasemmalle tarvitsee oikein katsoa? Sellainen 5 senttiä kun päätä kääntää maksimissaan ja silmillä vilkaisee, niin näkee hyvin tuossa. Vai kääntyykö koko ruho kerralla tuossa kohtaa? Keskimäärinhän vilkaisu et tuleeko tuolta ketään kestää joku 0.5 sek. Tosta kohtaa tulee melkein joka päivä ajettua.
 
Onko se nykyisellään erityisen epämiellyttävää? :smoke:
No itselleni ollut muutaman vuoden yksi monista syistä olla hommaamatta uutta sähköautoa. Langaton lataus, 650 wltp lähinnä akilleen kantapäät. Tokihan noita structural battery ja etu+takavaluja odoteltu, mutta näyttää aika täydelliseltä kokonaisuudelta kohta puoleen. Ilmeisesti lähivuosina helppo siirtyä etu ja takavaluille kun "kaikki" akut mitä Tesla tulee käyttämään on rakenteellisia myös 2170.
 
Ei tule välttämättä olemaan halpa tuo langaton lataus. Toki siinähän menee energiaa harakoille.
 
Ei tule välttämättä olemaan halpa tuo langaton lataus. Toki siinähän menee energiaa harakoille.
Aika samat hyötysuhteet noissa on. Ajat sitten plugglespower tarjosi mm. wanhoihin Tesla Ässiin langatonta latausta huonommalla hyötysuhteella ja tokihan se maksoi tonneja. Plugless to offer wireless charging system for Tesla Model S - Charged EVs
Varmasti muutamalla yrityksellä mitä seurannut on kohta tarjolla eri sähköauto malleihin jälkiasennus lataustelakat ja aluksi maksaakin varmasti 3-4k. Ostaa joka niin haluaa ja siitä jos odottaa 5v niin saa jo varmaan 2k ja jos haluaa budjetti luokan ratkaisua odottaa kauemmin niin se elämässä menee. Ei ole break deal maksaa 4k kun mukavuus tekijä, josta ilomielin voin maksaa. Varmaan villin lännen hinnat niin kuin näissä kiinteissäkin pömpeleissä on edelleen halvimman ja kalleimman hinnassa 5-10 kertaiset hinnat.
 
. Vielä kun se tulisi 3/y malliin niin alkaa olemaan aika mukavaa latailua tallissa.

Onhan noita jo nykyäänkin. Viimeksi keskiviikkona valkoinen Tesla Y näytti mallia läheisessä kauppakeskuksessa kun oli vienyt yhden neljästä laturista eikä piuhaa näkynyt. Toki muidenkin merkkiset autot tuntuvat vähän epäsäännöllisemmin osaavan vastaavat kikat.

Mitä langattomaan lataukseen tulee niin jossain linjaliikenteessä sopisi busseihin oikein hyvin päätepysäkeille ja onhan noita esitelty bemareihinkin jo vuosia sitten (en tiedä onko tuollaista saanut oikeasti ostaa mutta kyllä sille hintakin mielestäni oli).

Kotikäytössä aika turha vehje, mutta on niitä varmaan turhempiakin laitteita.
 
Fiilis kun vaihdatat uuden tuulilasin ja viikon päästä uusi tuulilasi halkeaa kivestä/nastasta. Enkä ajanut edes seuraavan auton lähellä. Helvetinmoista vauhtia tuli isku. Aiemmasta kivestä tuli molemmille puolille isot halkeamat niin oli pakko vaihtaa tähän paska-aikaan vuotta. Nyt matkustajan puolella, niin kerätään tähän nyt sitten kaikki kivet

Jännä kun koko autoilun historian aikana ei ole yksikään lasi haljennut, mutta nyt sitten Tesla aikana 2x 3vk aikana.

Pyyhkimien automatiikka on toiminut nyt jo pidemmän aikaa todella huonosti. Pienessä sateessa pyyhkimet hakkaa tuhatta ja sataa.

Autopilotin uusin päivitys aiheutti myös ikävän muutoksen. Autopilotin päälle laittaessa auto ilmoittaa, että pidä kädet ratilla. Vaikka pidät, niin se antaa suorilla heti ensimmäisenä sen suuttuneen punaisen reaktion, eikä sitä vaaleaa tekstiä, että liikutappa vähän rattia.
 
Fiilis kun vaihdatat uuden tuulilasin ja viikon päästä uusi tuulilasi halkeaa kivestä/nastasta. Enkä ajanut edes seuraavan auton lähellä. Helvetinmoista vauhtia tuli isku. Aiemmasta kivestä tuli molemmille puolille isot halkeamat niin oli pakko vaihtaa tähän paska-aikaan vuotta. Nyt matkustajan puolella, niin kerätään tähän nyt sitten kaikki kivet

Jännä kun koko autoilun historian aikana ei ole yksikään lasi haljennut, mutta nyt sitten Tesla aikana 2x 3vk aikana.

Pyyhkimien automatiikka on toiminut nyt jo pidemmän aikaa todella huonosti. Pienessä sateessa pyyhkimet hakkaa tuhatta ja sataa.

Autopilotin uusin päivitys aiheutti myös ikävän muutoksen. Autopilotin päälle laittaessa auto ilmoittaa, että pidä kädet ratilla. Vaikka pidät, niin se antaa suorilla heti ensimmäisenä sen suuttuneen punaisen reaktion, eikä sitä vaaleaa tekstiä, että liikutappa vähän rattia.
Mikä Tesla? Itelläkin nyt viime viikolla halkesi lasi kolmosesta. En ajatellut vielä vaihdattaa, vasta kun kansalla on kesärenkaat alla ja pahimmat hiekat kerätty talteen teiltä. Lähinnä nyt jännittää millainen lasi sieltä tulee. Tuleeko siis kaikki tuolla uudella vastuslanka designilla?

wanhaa.jpguuusiii.jpg
 
Aika samat hyötysuhteet noissa on. Ajat sitten plugglespower tarjosi mm. wanhoihin Tesla Ässiin langatonta latausta huonommalla hyötysuhteella ja tokihan se maksoi tonneja. Plugless to offer wireless charging system for Tesla Model S - Charged EVs
Varmasti muutamalla yrityksellä mitä seurannut on kohta tarjolla eri sähköauto malleihin jälkiasennus lataustelakat ja aluksi maksaakin varmasti 3-4k. Ostaa joka niin haluaa ja siitä jos odottaa 5v niin saa jo varmaan 2k ja jos haluaa budjetti luokan ratkaisua odottaa kauemmin niin se elämässä menee. Ei ole break deal maksaa 4k kun mukavuus tekijä, josta ilomielin voin maksaa. Varmaan villin lännen hinnat niin kuin näissä kiinteissäkin pömpeleissä on edelleen halvimman ja kalleimman hinnassa 5-10 kertaiset hinnat.
Kallista on hankkia. Lisäksi jos merkki vaihtuu niin pitäisi olla standardi että käy siihen. Muuten meni ne tonnit kankkulan kaivoon.
 
Onhan noita jo nykyäänkin. Viimeksi keskiviikkona valkoinen Tesla Y näytti mallia läheisessä kauppakeskuksessa kun oli vienyt yhden neljästä laturista eikä piuhaa näkynyt. Toki muidenkin merkkiset autot tuntuvat vähän epäsäännöllisemmin osaavan vastaavat kikat.

Mitä langattomaan lataukseen tulee niin jossain linjaliikenteessä sopisi busseihin oikein hyvin päätepysäkeille ja onhan noita esitelty bemareihinkin jo vuosia sitten (en tiedä onko tuollaista saanut oikeasti ostaa mutta kyllä sille hintakin mielestäni oli).

Kotikäytössä aika turha vehje, mutta on niitä varmaan turhempiakin laitteita.
Riippuu varmaan paljon sähköautostakin. Mitä lukenut ja perehtynyt eri sähköautoihin joissain malleissa mukavaa jumppaa istua kuskin penkille että saa kaapelin irti tms kun ei saa vaikka sitä kaapelia suoraan irti autolle tullessa avaimesta jne. Yhtälailla osa pitää one pedalia turhana mutta alkaahan nuo yleistymään. Ei se että joku asia maksaa enemmän ja helpottaa elämää pitäisi lähtökohtaisesti olla turhake. Tuosta hyötyy lähinnä kaikki eikä haittana välttämättä ole kuin kalliimpi hankintahinta. Tuo lataustehokkuus voi tosiaan olla parempikin kuin langallisissa ja talvella joissakin latausluukun jäätymiset voi olla riesa. Onhan täälläkin niitä epäonnekkaita Teslan omistajia missä latausluukut jumittelee/hajoilee. Tuo dösien päätepisteiden/levähdyspaikkojen alaisuuteenkin varmasti kävisi kun noissa alkaa tuo langaton pikalataus teho nousta isommaksi, mutta kuluttaja varmasti tyytyy 50kw kun nallitkaan ei talossa riitä ehkä busseilla siinä ja tässä.
 
Kallista on hankkia. Lisäksi jos merkki vaihtuu niin pitäisi olla standardi että käy siihen. Muuten meni ne tonnit kankkulan kaivoon.
Kyllä pitkälti riippuu miten usein sitä autoa vaihtelee. Itsellä mielessä yleensä pitää autoa noin 10v niin tulee seuraavaan teslaan ppf, äänieristys ja ruostesuojaus ihan pelkästään mukavuuden takia ei sen takia että ne menee seuraavalle omistajalle. Autoa helppo puhdistaa ja riittävän hiljainen, eikä näy ruostekukkaa missään vaiheessa. Nämä ongelmat koskee kaikkia autoja tai jos Rolls Royce phantomilla ajelee niin ei ehkä sitten. Ihan yhtälailla se kiinteä pömpeli joista osa on maksanut asennuksineen päivineen 2k ja muuttaa pois 3v päästä menettää massinsa, sellaista elämä on.
 
Omasta näkökulmasta langaton lataus on jo sen takia täysin yhdentekevä, että siinä autossa pitää jatkossa olla v2g jolla auto kytketään asunnon sähköjärjestelmään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 582
Viestejä
4 512 363
Jäsenet
74 418
Uusin jäsen
Micki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom