Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Uutinen muurin takana

Mutta tässä video


Ilmeisesti AP menettää tiedon missä keskiviiva on ja ohjaa siten autoa rekan kylkeä kohden. Kamerat eivät siis tunnista kunnolla tuolla kelillä, että vieressä on iso rekka.

AP on puhuttu tulevan rewrite mutta ilmeisesti se on tarkoittanut vain FSD osuutta ja AP tulee olemaan tuollainen ellei siitä tehdä uusi AP+ painos missä enemmän AI:ta mukana.
 
Uutinen muurin takana

Mutta tässä video


Ilmeisesti AP menettää tiedon missä keskiviiva on ja ohjaa siten autoa rekan kylkeä kohden. Kamerat eivät siis tunnista kunnolla tuolla kelillä, että vieressä on iso rekka.

AP on puhuttu tulevan rewrite mutta ilmeisesti se on tarkoittanut vain FSD osuutta ja AP tulee olemaan tuollainen ellei siitä tehdä uusi AP+ painos missä enemmän AI:ta mukana.


Tuo nykyinen AP on erittäin vaarallinen liukkaalla / lumisessa kelissä. Se tekee juuri tuollaisia äkkinäisiä liikkeitä kun viivat katoavat. En pidättäisi hengitystä että tuo rewrite tuohon ongelmaan auttaa..
 
Tuo nykyinen AP on erittäin vaarallinen liukkaalla / lumisessa kelissä. Se tekee juuri tuollaisia äkkinäisiä liikkeitä kun viivat katoavat. En pidättäisi hengitystä että tuo rewrite tuohon ongelmaan auttaa..
En usko, että AP tulee tuosta enää kehittymään. Se on ilmeisesti valmis. FSD on sitten se rewrite minkä voi ostaa erikseen. Elleivät halua kevennettyä versiota myydä esim. AP+AI.
 
En usko, että AP tulee tuosta enää kehittymään. Se on ilmeisesti valmis. FSD on sitten se rewrite minkä voi ostaa erikseen. Elleivät halua kevennettyä versiota myydä esim. AP+AI.
No jos tämä pitää paikkansa ja AP on tuota tasoa, niin puheet Teslan etumatkasta tällä osa-aluella voi unohtaa, ja puhua takamatkasta. Ainakin jos ei halua lapioida 10 000€ ylimääräistä Teslaan, mutta muuttaako sekään sitä perus maantietoimintaa?
 
No jos tämä pitää paikkansa ja AP on tuota tasoa, niin puheet Teslan etumatkasta tällä osa-aluella voi unohtaa, ja puhua takamatkasta. Ainakin jos ei halua lapioida 10 000€ ylimääräistä Teslaan, mutta muuttaako sekään sitä perus maantietoimintaa?
Ei muuta vielä toistaiseksi Suomessa tai EUssa koska täällä ei olla niin vapaata kuin USAssa tuon suhteen. Mutta FSD videoita voi katsella miten toimii.
 
Nyt siirtyy maalitolpat.

Ensin väitettiin, että VAG:in autot eivät pärjää vuoden 2014 Model S:lle. Kun tähän vastaa niin ilkutaan, että miksi vertaillaan vuoden 2014 malliin? Siksi kun siitä kysyttiin.

Model S:ää, mitään vuosimallia, taas ei ole mitään järkeä verrata ID3:seen kun ovat ihan eri hintaluokan autoja ja paljon lähempiä vastineita on olemassa.

Kyllä se Taycan pärjää ihan hyvin vuoden 2021 Model-S:llekin, kuten mielestäni myös esim. e-tron pärjää minusta oikein hyvin X:lle. Kummassakin tapauksessa itse ottaisin VAG:in, toki kuten aina niin ovat myös makuasioita, mutta en näe mitään ylivoimaista vuosien etumatkaa näissä kumpaankaan suuntaan. Joissain asioissa toinen on parempi, joissain toinen.
Niin tietysti turha verrata taycania muutenkaan ässään kun taitaa parempi verrokki olla tuleva roadster. Mutta joo nuo nykyiset Tesla s käyttää 10v vanhaa akkukemiaa hieman päivitettynä ja loppuvuodesta tulee täysin uudella akulla markkinoille ja range 850 km ja jos ei siinä vaiheessa VAG pojat herää todellisuuteen että vanhaa teknologiaa on volkkarilla automobiileissa niin kai sitä vaikea on käsittää. Tuskinpa seuraava taycan tuplaa rangea tai kolminkertaistaa 1000 km? Mutta sähköautot hienoja voisin ajaa id3 jos tarve pienelle autolle.
 
Niin tietysti turha verrata taycania muutenkaan ässään kun taitaa parempi verrokki olla tuleva roadster.

Taycan on neljän/viiden istuttava iso sedan. Miten ihmeessä se ei ole Model S:n vertailukelpoinen vaan johonkin luvattuun urheiluautoon? Toisekseen, 4680 battery cellit sisältävät 16% enemmän samassa koossa, eli ei nyt puhuta mistään maailman ihmeellisimmästä hyppäyksestä - akkukokoa voi toki hieman kasvattaa.

Mutta ei hätää, kyllä Porscheltakin uusi versio on tulossa, verrataan sitten siihen. Luvataan sille Elon Time Q4/2021.
 
Taycan on neljän/viiden istuttava iso sedan. Miten ihmeessä se ei ole Model S:n vertailukelpoinen vaan johonkin luvattuun urheiluautoon? Toisekseen, 4680 battery cellit sisältävät 16% enemmän samassa koossa, eli ei nyt puhuta mistään maailman ihmeellisimmästä hyppäyksestä - akkukokoa voi toki hieman kasvattaa.

Mutta ei hätää, kyllä Porscheltakin uusi versio on tulossa, verrataan sitten siihen. Luvataan sille Elon Time Q4/2021.
No käsittääkseni juuri roadster 4 paikkanen ja ässää myytin välillä 7 paikkasena ja kenties jatkossakin. Ja 16% voi tietty kuulostaa mitättömältä, mutta 650-->850 km uudella akkutekniikalla tuskin turha?
 
No käsittääkseni juuri roadster 4 paikkanen ja ässää myytin välillä 7 paikkasena ja kenties jatkossakin. Ja 16% voi tietty kuulostaa mitättömältä, mutta 650-->850 km uudella akkutekniikalla tuskin turha?
Roadster on 2 paikkanen ainakin kuvien mukaan ja jos siellä penkit on niin tilavuudeltaan tasoa 911 Porsche.
 
Roadster on 2 paikkanen ainakin kuvien mukaan ja jos siellä penkit on niin tilavuudeltaan tasoa 911 Porsche.
Kuvat eri juttu mitä elon sano ainakin puhui 4 paikkausuudesta. Tosin tuskinpa tuo roadster tulee ennen -23. Joka tapauksessa urheiluautoa ja perhesedania tässä vertaillaan kun Traficomiin mukaan teslat ei ole urheiluautoja toisin kuin taycan.
 
Kuvat eri juttu mitä elon sano ainakin puhui 4 paikkausuudesta. Tosin tuskinpa tuo roadster tulee ennen -23. Joka tapauksessa urheiluautoa ja perhesedania tässä vertaillaan kun Traficomiin mukaan teslat ei ole urheiluautoja toisin kuin taycan.
Taycan ja model S on parin sentin sisään täysin identtisen kokoisia autoja ja molemmat ovat 4 ovisia sedaneita. Tai taitaa model s olla oikeasti hatchback mutta näyttää sedanilta.
Roadster voi joo olla 4 paikkainen mutta ei sinne taakse kukaan mahdu.
 
Taycan ja model S on parin sentin sisään täysin identtisen kokoisia autoja ja molemmat ovat 4 ovisia sedaneita. Tai taitaa model s olla oikeasti hatchback mutta näyttää sedanilta.
Roadster voi joo olla 4 paikkainen mutta ei sinne taakse kukaan mahdu.

Nokun Elon sano et on, niin sen on oltava:swait:
 
Jep. Tuo 16% onkin parannus nykyiseen akkutekniikaan mikä käytössä M3 ja ässässä on sitä vanhempaa rautaa... Eli nykyään 650km pääsee ja loppuvuoden mallilla 850km
Eiköhän Plaidissa ole se uusi akkutekniikka mutta on siinä muutakin millä ne tekee temppuja. Eli pelkkä akku ei kasvata tarpeeksi jotta 650km tulisi 850km.

M3 tuli jo parannetut Panasonicit ja LG akut. Eivät toki nostaneet kuin muutamalla prosentilla.
 
Tuli ehkä parhaimpana verrokkina mieleen tuo id4 vs Tesla y kun suhteuttaa Teslan etumatkaa. EPA range 250 mailia id4 vs 326 mailia Tesla y, tosin tuosta kun tulee pelkkä rwd versio niin ero vain kasvaa eli puhutaan noin 150 km toimintamatka eroavaisuudesta ja molemmissa 82kwh akut. Lataus teho id4 125kw vs Tesla y 250kw. Käytännössä juuri myyntiin tulleella Tesla y sr+ pikkuakulla saavutetaan sama range kuin isoakkuisella id4. Ja Suomi hinnat näyttää olevan aika yks yhteen kun ottaa samaa varustetasoa olevan id4 tech version 55.6k ja tuo Tesla y sr+ tulee olemaan 55k paikkeilla kun peilaa tm3 sr+ hintaan muutama tonni lisää niin ollaan hyvin lähellä toisiaan. Id4 ei mahdollista ostaa etukäteen/jälkikäteen esim fsd.
 
Tuli ehkä parhaimpana verrokkina mieleen tuo id4 vs Tesla y kun suhteuttaa Teslan etumatkaa. EPA range 250 mailia id4 vs 326 mailia Tesla y, tosin tuosta kun tulee pelkkä rwd versio niin ero vain kasvaa eli puhutaan noin 150 km toimintamatka eroavaisuudesta ja molemmissa 82kwh akut. Lataus teho id4 125kw vs Tesla y 250kw. Käytännössä juuri myyntiin tulleella Tesla y sr+ pikkuakulla saavutetaan sama range kuin isoakkuisella id4. Ja Suomi hinnat näyttää olevan aika yks yhteen kun ottaa samaa varustetasoa olevan id4 tech version 55.6k ja tuo Tesla y sr+ tulee olemaan 55k paikkeilla kun peilaa tm3 sr+ hintaan muutama tonni lisää niin ollaan hyvin lähellä toisiaan. Id4 ei mahdollista ostaa etukäteen/jälkikäteen esim fsd.
Jep. Siltä se noiden lukemien perusteella näyttää.

Tällä hetkellä hinnat alkaen hinnoissa on silti eroa. Volkkariin saisi tuolla keveimmällä varustetasolla 2000€ sähköautotukea ja luultavasti noin 2000€ alennusta.

Model y alk 66.682€. LR awd.
Id.4 46 911€. 150kW, 77kWh, rwd.

Sitä jo odottaa että nuo halpis Teslatkin tulee myyntiin (esim tuo y sr+). Tulisi ehkä jo selvää kilpailua, koska Y vaikuttaa lupaavalta.
 
Tällä hetkellä ID.4 saa kaupasta 22000e halvemmalla kuin Model Y:n ja ilmeisesti myös nopeammin (Model Y saattaa tulla vasta syksyllä?) Ja siihen 22000e halvempaan hintaan saa huomattavasti hiljaisemman, mukavamman ja alustaltaan paremman auton. Rangea ja latausnopeutta on ihan mukavasti yleiskäyttöön vaikka ihan parhaimmille hieman häviääkin. Teslabjörnin 1000km pitkän matkan testissä ID.3 häviää matka-ajassa Model 3:lle noin 15-30min (2-5% matka-ajasta). ID.4:n ja Model Y:n ero lienee jossain samassa luokassa, joten en pitäisi muutaman prosentin eroa hirveän merkittävänä.

Tuon halvemman Model Y:n suomeen tulosta tai hinnasta ei ole mitään tietoa. Tuleeko joskus vai tuleeko ollenkaan. Toisaalta Model Y:tä ei nyt ehkä tällä hetkellä edes kannata tilata ennenkuin on varmistanut, että saa sitten uusilla akuilla olevan version, eikä vanhaa tekniikkaa olevan.
 
Tällä hetkellä ID.4 saa kaupasta 22000e halvemmalla kuin Model Y:n ja ilmeisesti myös nopeammin (Model Y saattaa tulla vasta syksyllä?) Ja siihen 22000e halvempaan hintaan saa huomattavasti hiljaisemman, mukavamman ja alustaltaan paremman auton. Rangea ja latausnopeutta on ihan mukavasti yleiskäyttöön vaikka ihan parhaimmille hieman häviääkin. Teslabjörnin 1000km pitkän matkan testissä ID.3 häviää matka-ajassa Model 3:lle noin 15-30min (2-5% matka-ajasta). ID.4:n ja Model Y:n ero lienee jossain samassa luokassa, joten en pitäisi muutaman prosentin eroa hirveän merkittävänä.

Tuon halvemman Model Y:n suomeen tulosta tai hinnasta ei ole mitään tietoa. Tuleeko joskus vai tuleeko ollenkaan. Toisaalta Model Y:tä ei nyt ehkä tällä hetkellä edes kannata tilata ennenkuin on varmistanut, että saa sitten uusilla akuilla olevan version, eikä vanhaa tekniikkaa olevan.
Jep. Tuo sr+ kyllä riittävä olisi omaan tarpeeseen, vaikka marraskuussa ei siitä ollut vielä tietoa, että tulossa on. Tuli tuo awd pistettyä tulemaan, mutta voihan sen vielä vaihtaa jos mieli muuttuu. Btw esitilaussopimuksessa hinta awd versiolla about 1.8k pienempi. Joo todellakin otan vastaan vain uusimmalla akkutekniikalla kun yli 100 km lisää nykyiseen 500 km.
 
Tuli ehkä parhaimpana verrokkina mieleen tuo id4 vs Tesla y kun suhteuttaa Teslan etumatkaa. EPA range 250 mailia id4 vs 326 mailia Tesla y, tosin tuosta kun tulee pelkkä rwd versio niin ero vain kasvaa eli puhutaan noin 150 km toimintamatka eroavaisuudesta ja molemmissa 82kwh akut. Lataus teho id4 125kw vs Tesla y 250kw. Käytännössä juuri myyntiin tulleella Tesla y sr+ pikkuakulla saavutetaan sama range kuin isoakkuisella id4. Ja Suomi hinnat näyttää olevan aika yks yhteen kun ottaa samaa varustetasoa olevan id4 tech version 55.6k ja tuo Tesla y sr+ tulee olemaan 55k paikkeilla kun peilaa tm3 sr+ hintaan muutama tonni lisää niin ollaan hyvin lähellä toisiaan. Id4 ei mahdollista ostaa etukäteen/jälkikäteen esim fsd.
Riippuu kyllä siitä mitä maksaa.. Jos on alle 10k-15k hintaero, niin Tesla lienee parempi valinta - ehkä. Model Y:ssä on fiksusti kolmeen osaan taittuvat penkin, mikä on aika "must" jos jääkiekkoa/laskettelee/hiihtää.
Syksyllä näämme, miten ID4 ja Skoda Enyaq myy vs. Tesla Model Y. Ainakin omalla kohtaa tulee valinta perustumaan (jos pääsen valitsemaan näistä) puhtaasti hintaan ja jnk. verran tehosta olen valmis maksamaan, koska sitä nyt ei voi liikaa olla. Eli jos Tesla maksaa "vaan" 10k enemmän, niin helppo Tesla Y.

Tesla Y revikoita alkaa tulemaan youtubeen mukavasti - lähinnä tosin vs. Ford Mustang E -mallia vastaan..
 
EPA range 250 mailia id4 vs 326 mailia Tesla y,

Näistä on sitten hyvä ymmärtää, että noita EPA-rangeja lasketaan eri tavalla [1], minkä takia ilmoitetut lukemaerot ovat korkeampia kuin todellinen ero. Näkeehän sen jo Taycanin ajotesteistäkin (esim. Björnin), ei se niin huonosti pärjää Model S:lle kuin numerot antaisivat rangen puolesta ehdottaa.

Model Y:n kohdalla kannattaa kyllä odottaa Berlinin tuotantoa, aika järkyttävää tuo Fremontin meno edelleen.

[1]
 
Tesla Y revikoita alkaa tulemaan youtubeen mukavasti - lähinnä tosin vs. Ford Mustang E -mallia vastaan..
Meille Eurooppalaiseille valmistettavia Y:itä ei ole vielä tehty yhtä ainutta kappaletta - tehtaan valmistumista voi seurata tästä:



Reviewejä saadaan odottaa tehtaan tilanne huomioiden vielä "muutama" kuukausi.
 
Näistä on sitten hyvä ymmärtää, että noita EPA-rangeja lasketaan eri tavalla [1], minkä takia ilmoitetut lukemaerot ovat korkeampia kuin todellinen ero. Näkeehän sen jo Taycanin ajotesteistäkin (esim. Björnin), ei se niin huonosti pärjää Model S:lle kuin numerot antaisivat rangen puolesta ehdottaa.

Model Y:n kohdalla kannattaa kyllä odottaa Berlinin tuotantoa, aika järkyttävää tuo Fremontin meno edelleen.

[1]

On tuo EPA range tarkempi kuin wltp tai vanha nedc. Ei tuossa 120 km/h vauhdissa mitään ihmettä ole että taycanin 0.22 ilmanvastus kertoimella päästään lähelle Teslan rangea missä 0.24 ilmanvastus kerroin. Sitähän varten nuo mittaustavat ovat yhdistettyjä lukemia kaupunki + maantieajossa, jotta ihmiset tietää about mitä niillä pääsee. Toiset ajaa paljon kaupungissa, toiset maantiellä ja jotkut 50/50. Tottakai autoa valittaessa kannattaa katsoa ajotapansa mukainen auto.
 
Toivottavasti toisivat kaikki M3 mallit, eikä vain sr+. Tosin ensi vuonna todennäköisesti Berliinistä tulee nekin mallit.
Juu eiköhän sieltä tule kaikki kunhan vaan saavat linjat käyntiin. Ajattelin vain että Kiinassa on kohta löysää M3 osalta niin sieltä voisivat muutamat erät tuoda.
 
Juu eiköhän sieltä tule kaikki kunhan vaan saavat linjat käyntiin. Ajattelin vain että Kiinassa on kohta löysää M3 osalta niin sieltä voisivat muutamat erät tuoda.
Arviolta 100k M3 toimittavat Kiinasta ulkomaille tänä vuonna, tiedä sit paljonko päätyy Eurooppaan ja mitä malleja. Vahva haju on itsellä, että Eurooppaan tulee vain sr+ ja niitä tulee yli puolet ulkomaille toimitetuista. Tuskin nuo Aasian maat nielee 50k.
 

Vähän jos heittää ranget mitä Elon sanoi piripäissään twitterissä. Muuten kiva auto mut ollaan jo neljännellä lounastauolla tankkaamassaJyväskylän kohtaa :zoom:


Ja mitä nyt vähän jos liukkaalla auto menee hieman huljun muljun ...
 

Vähän jos heittää ranget mitä Elon sanoi piripäissään twitterissä. Ja mitä nyt vähän jos liukkaalla auto menee hieman huljun muljun ...
Tuo regenin ongelma on, että ennen sen sai vaihdettua heikommaksi. Nykyään näyttää optio on poissa. Syytä ei kerrottu miksi niin tehtiin.

Tuo rangen ilmeisesti auto laskee miten sillä on ajettu aikaisemmin ja siitä sitten kertoo kuskille miten pitkälle pääsee. Ei tuohon 409km pääse kuin hyvällä tuurilla.
 
Tuo regenin ongelma on, että ennen sen sai vaihdettua heikommaksi. Nykyään näyttää optio on poissa. Syytä ei kerrottu miksi niin tehtiin.

Enemmän sanoisin ongelman olevan ettei tuossa ESP toteutuksessa ole tajuttu ottaa regeniä huomioon. Ainakin Volvo "Electric Charge" osaa vähentää regeniä (Björnin testien mukaan), jos on liukasta ja auto näyttäisi päätyvän tämän takia luisuun.
 
Enemmän sanoisin ongelman olevan ettei tuossa ESP toteutuksessa ole tajuttu ottaa regeniä huomioon. Ainakin Volvo "Electric Charge" osaa vähentää regeniä (Björnin testien mukaan), jos on liukasta ja auto näyttäisi päätyvän tämän takia luisuun.
Ihan uskottavaa. Ehkä sen takia valinta on poissa koska automaatikan pitäisi reakoida tuohon.
 

Vähän jos heittää ranget mitä Elon sanoi piripäissään twitterissä. Muuten kiva auto mut ollaan jo neljännellä lounastauolla tankkaamassaJyväskylän kohtaa :zoom:


Ja mitä nyt vähän jos liukkaalla auto menee hieman huljun muljun ...

Kolmisen sataa hevosvoimaa taka-akselilla saattaa tosiaan olla Toyota Lifestylea viettävälle vähän liian pelottava kokemus. Sillä etuvetoisella Atkinson-tykillä pääsee turvallista alinopeutta maitokauppaan ilman, että auton sisä- tai ulkopuolella kenelläkään muljahtaa missään.
 
Kolmisen sataa hevosvoimaa taka-akselilla saattaa tosiaan olla Toyota Lifestylea viettävälle vähän liian pelottava kokemus. Sillä etuvetoisella Atkinson-tykillä pääsee turvallista alinopeutta maitokauppaan ilman, että auton sisä- tai ulkopuolella kenelläkään muljahtaa missään.

300hp nyt on perus kauppakassin tehot takapyörillä...
 
Pitääkö muka kitkat muutenkaan tuollaisen 300-heppaisen kaakin renkaina. Tai luulis että mitä enemmän tehoa autossa, niin sitä fiksumpaa valita nastat. Toki pelkkää mutua jälleen. 9.3 tiedämme!
 
Kolmisen sataa hevosvoimaa taka-akselilla saattaa tosiaan olla Toyota Lifestylea viettävälle vähän liian pelottava kokemus. Sillä etuvetoisella Atkinson-tykillä pääsee turvallista alinopeutta maitokauppaan ilman, että auton sisä- tai ulkopuolella kenelläkään muljahtaa missään.
Eihän se muuta sitä faktaa, että regen on liian voimakas kun päästää kaasusta irti ja auton ESP ei reakoi siihen tai korjaa tilannetta.
 
Taycan ja model S on parin sentin sisään täysin identtisen kokoisia autoja ja molemmat ovat 4 ovisia sedaneita. Tai taitaa model s olla oikeasti hatchback mutta näyttää sedanilta.
Roadster voi joo olla 4 paikkainen mutta ei sinne taakse kukaan mahdu.
Sama ku S:n 7 paikkaisuus. takakontissa pari pikkuruista tuolia väärinpäin. En tiedä viittisikö edes lasta sellaiseen laittaa istumaan
 
Lataus teho id4 125kw vs Tesla y 250kw.
Enpä pitäisi noita paperi latauslukemia minään.
Aika nopeasti se Teslan nopeus putoaa tonne 150 lukemiin ja siitä alaspäin.

Esim joku etron lataa suunnilleen samaa vauhtia täyteen tai 90-95% kuin Tesla, vaikka onkin vain 150kW. (Ja isompi akku vielä, toki isompi kulutuskin, no isompi autokin)
En tosin tiedä miten VW suoriutuu, en ole kattellu, mutta jos pysyy tasainen 125 niin ei se nyt huono ole.
Onko noita 250 latureita edes joka paikassa?

Eniveis latauksessa on varmaan kymmenen muuttujaa joten pelkistä specsi numeroista ei voi paljoa päätellä IMO.
 

Vähän jos heittää ranget mitä Elon sanoi piripäissään twitterissä. Muuten kiva auto mut ollaan jo neljännellä lounastauolla tankkaamassaJyväskylän kohtaa :zoom:


Ja mitä nyt vähän jos liukkaalla auto menee hieman huljun muljun ...
Tyypillistä joka sähköautolle nuo kilometritiputukset noissa olosuhteissa. Wltp rangeen pääsee kesällä kaupunkiajolla jolloin sähköautolla pienin kulutus toisin kuin polttiksella. Aika tyypillisesti voi wltp rangesta poistaa 15% sähköautoissa niin tulee se todellisempi range kesäkelissä ja 40% niin se talvirange. Itse ainakin huomannut että kun kelit viilenee alle +10 asteen ja autoa alkaa hieman lämmittämään range tippuu hyvin. Onhan se aika erikoista polttikseen tottuneena että maantiellä kulutus kasvaa kun on tottunut juuri toisenlaiseen käyttäytymiseen. Kyllä sr+ pärjää matka-ajossa jos tietää autonrajat talvella 200+ ja kesällä 300+ välein lataukset 100km tuntivauhdilla ajettaessa.
 
Enpä pitäisi noita paperi latauslukemia minään.
Aika nopeasti se Teslan nopeus putoaa tonne 150 lukemiin ja siitä alaspäin.

Esim joku etron lataa suunnilleen samaa vauhtia täyteen tai 90-95% kuin Tesla, vaikka onkin vain 150kW. (Ja isompi akku vielä, toki isompi kulutuskin, no isompi autokin)
En tosin tiedä miten VW suoriutuu, en ole kattellu, mutta jos pysyy tasainen 125 niin ei se nyt huono ole.
Onko noita 250 latureita edes joka paikassa?

Eniveis latauksessa on varmaan kymmenen muuttujaa joten pelkistä specsi numeroista ei voi paljoa päätellä IMO.
Totta. Tyypillisesti joka sähköautossa tuo piikkilatausnopeus tippuu. Sanotaanko karkeasti että kun lataat tuommoista id4 0-30% lataus ihanneoloissa se 125kw sen jälkeen tippuu kuin lehmän häntä 80kw ja about 50kw enää 70% tj. Tämä skenaario käytännössä kaikissa tämän hetkisissä sähköautoissa. Tuo uusi tänä vuonna Tesla y/s/x malleihin tuleva akkutekniikka mahdollistaa täydellä teholla latauksen 80% asti, tietysti siinäkin lataus optimiolosuhteissa eli -30 asteen pakkasessa ei varmasti onnistu 250kw latausnopeus
 
Enpä pitäisi noita paperi latauslukemia minään.
Aika nopeasti se Teslan nopeus putoaa tonne 150 lukemiin ja siitä alaspäin.

Esim joku etron lataa suunnilleen samaa vauhtia täyteen tai 90-95% kuin Tesla, vaikka onkin vain 150kW. (Ja isompi akku vielä, toki isompi kulutuskin, no isompi autokin)
En tosin tiedä miten VW suoriutuu, en ole kattellu, mutta jos pysyy tasainen 125 niin ei se nyt huono ole.
Onko noita 250 latureita edes joka paikassa?

Eniveis latauksessa on varmaan kymmenen muuttujaa joten pelkistä specsi numeroista ei voi paljoa päätellä IMO.
Vaikea sanoa pitääkö nämä Teslan osalta paikkaansa.


Kun noita käyriä katsoo, niin ilmeisesti Audilla on akuissa enemmän varaa koska voivat huolettaa esim. 50kW puskee latauksesta aina 100% asti eli akku ottaisi 50kW sisään.
M3:ssa jos tuo vielä pitää paikkansa aletaan 80% jälkeen alaspäin eli mitä enemmän mennään 80% yli, niin hitaampaa on.
Sitten jos mennään 150kW lukemiin, Audio ottaa about 60% ja päälle vielä 125kW sisään. M3:ssa taas vähän päälle 50% jälkeen alka käyrä laskemaan. Tuon mukaan maksimi tehoa saisi 10-40% välillä sen about 200kw sisään.
Naftit on akkujen puskurit Teslassa.

Täällä kanssa jotain juttua käyristä

Sanotaa, että Tesla esim. lataa maksimit ekat 10min ja sitten alkaa laskeminen koska ei haluta tappaa akkua pikalatauksessa/suojellaan sen kestoa.
 
Totta. Tyypillisesti joka sähköautossa tuo piikkilatausnopeus tippuu. Sanotaanko karkeasti että kun lataat tuommoista id4 0-30% lataus ihanneoloissa se 125kw sen jälkeen tippuu kuin lehmän häntä 80kw ja about 50kw enää 70% tj. Tämä skenaario käytännössä kaikissa tämän hetkisissä sähköautoissa. Tuo uusi tänä vuonna Tesla y/s/x malleihin tuleva akkutekniikka mahdollistaa täydellä teholla latauksen 80% asti, tietysti siinäkin lataus optimiolosuhteissa eli -30 asteen pakkasessa ei varmasti onnistu 250kw latausnopeus
Missä näin on sanottu, että uusi 4680 tuon mahdollistaisi?
Edit. Tässä linkki arvioon mitä se voisi olla ja eikä paljoa näy 80%.

Edit2. Taidat puhuta vain jos ladataan 80%, niin se ei tarkoita, että ladataan täydellä teholla vaan sen ajallinen osuus on pienentynyt. Koska uudemmat akut voivat ottaa hiukan pidempään isompaa tehoa mutta kyllä sekin alkaa laskemaan.
At 85 deg F ambient, calculated charging time from 10% to 80% with the 4680 pack was reduced from 25 minutes to 15 minutes. If you only need a 50% charge, you can be done in 7 minutes. That’s almost as fast as gas.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikea sanoa pitääkö nämä Teslan osalta paikkaansa.


Kun noita käyriä katsoo, niin ilmeisesti Audilla on akuissa enemmän varaa koska voivat huolettaa esim. 50kW puskee latauksesta aina 100% asti eli akku ottaisi 50kW sisään.
M3:ssa jos tuo vielä pitää paikkansa aletaan 80% jälkeen alaspäin eli mitä enemmän mennään 80% yli, niin hitaampaa on.
Sitten jos mennään 150kW lukemiin, Audio ottaa about 60% ja päälle vielä 125kW sisään. M3:ssa taas vähän päälle 50% jälkeen alka käyrä laskemaan. Tuon mukaan maksimi tehoa saisi 10-40% välillä sen about 200kw sisään.
Naftit on akkujen puskurit Teslassa.

Täällä kanssa jotain juttua käyristä

Sanotaa, että Tesla esim. lataa maksimit ekat 10min ja sitten alkaa laskeminen koska ei haluta tappaa akkua pikalatauksessa/suojellaan sen kestoa.
Joo tuossa hyvä esimerkki tosiaan miten hiipuu latauskäyrät 70% Audi etron50 ja tm3 100kw latausnopeus enää ja etron55 pysyy korkealla silloinkin kiitos ison akkupuskurin 95kwh brutto 83.6kwh netto.
 
Missä näin on sanottu, että uusi 4680 tuon mahdollistaisi?
Edit. Tässä linkki arvioon mitä se voisi olla ja eikä paljoa näy 80%.

Edit2. Taidat puhuta vain jos ladataan 80%, niin se ei tarkoita, että ladataan täydellä teholla vaan sen ajallinen osuus on pienentynyt. Koska uudemmat akut voivat ottaa hiukan pidempään isompaa tehoa mutta kyllä sekin alkaa laskemaan.
At 85 deg F ambient, calculated charging time from 10% to 80% with the 4680 pack was reduced from 25 minutes to 15 minutes. If you only need a 50% charge, you can be done in 7 minutes. That’s almost as fast as gas.
Muistin väärin että 80% olis tuo 250kw lataus, mutta tuossa graafista näkee että kovempi latauskaari 80% asti ja niin kuin ajallisesti sanoit lataus lyhenee merkittävästi.
150kw ja korkeampia latausasemia vaan pitää saada nopeasti joka paikkaan. Ei nuo parisenkymmentä Teslan SC tämän vuoden lopulla ja parit ionityn 350kw laturit riitä...
 
Muistin väärin että 80% olis tuo 250kw lataus, mutta tuossa graafista näkee että kovempi latauskaari 80% asti ja niin kuin ajallisesti sanoit lataus lyhenee merkittävästi.
150kw ja korkeampia latausasemia vaan pitää saada nopeasti joka paikkaan. Ei nuo parisenkymmentä Teslan SC tämän vuoden lopulla ja parit ionityn 350kw laturit riitä...
No kohta tulee sinne Iihin se laturi.
 
Just kattelin latauskarttaa ja noita 150kw tai yli lataus paikkoja vajaa 30 Suomessa ja vuoden lopulla 50+, joten joutuu hetken tyytymään hitaammilla latauksilla kunnes nuo 150kw asemat yleistyy. Eniten jännittää tuo loppusyksyn Euroopan kierros jos tohtis lähteä kohti Espanjaa, mitenkä mahtaa olla latausasemat kunnossa. Ainakin asemia löytyy ja suht nopeita.
 
Kohtalaisen hyviä akkuja tulossa VAG autoihinkin lähivuosina. Saa nähdä vieläkö saavat ruuvattua tehoja tosta 234 lähemmäs 300 Wh/kg akkupaketin tasolle mitä 4680 Teslan akusta löytyy.
 

Vähän jos heittää ranget mitä Elon sanoi piripäissään twitterissä. Muuten kiva auto mut ollaan jo neljännellä lounastauolla tankkaamassaJyväskylän kohtaa :zoom:


Ja mitä nyt vähän jos liukkaalla auto menee hieman huljun muljun ...
Tossa vähän samaa ongelmaa mitä TM ajo pohjoiseen ja hieman neuvoja miten tulee jouhevampi matka. Tottakai isompi akku helppo ratkaisu, mutta yksinkertaisin on ajaa akku aina mahdollisemman tyhjäksi, eikä aloittaa latailua 30% . Kyllä noita 50kw latureita löytyy yllättävän paljon Suomessa.
Hieman perspektiiviä isommalla akulla.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän se muuta sitä faktaa, että regen on liian voimakas kun päästää kaasusta irti ja auton ESP ei reakoi siihen tai korjaa tilannetta.
Jännä ettei tuota ole vielä korjattu, luulisi ettei ole ihan mahdoton taikatemppu saada koodia ymmärtämään, että jos on liukasta laske regeniä. Ja Teslalle itse päivitys ei myöskään pitäisi olla ongelma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 506 730
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom